Säiliö tes vs rahti tes.

Anonyymi

Jos verrataan säiliömiesten liksoja rahtipenojen liksoihin, kummassa on parempi vai liekkö sama?

24

1528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensinnäkin... kirjoittajan ennakkoasenne ..... yhdistelmäkuljettajat on " rahti-penoja" ja sitten säiliöauto kuljettajat ovat " säiliömiehiä". Jos nyt aletaan tutkimaan asiaa niin sinne säiliöauto puolelle ei mennä ihan tuosta noin vaan. Ja mikä on nyky-Suomessa rekka-pena... niin se on halventava nimi kuljettajalle jolle viina maistuu mutta työ ei maistu ollenkaan. Onko järkevää hehkuttaa luusereita kun muutenkin hyvistä kuskeista on todellinen pula.

      • Anonyymi

        No .. sitä se viina teettää.... todellisuus hämärtyy !!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No .. sitä se viina teettää.... todellisuus hämärtyy !!!!!!!!!!!!

        Viina on kuljetusalalla suuri ogelma!!


      • Anonyymi

        Kyllä todellinen pula on hyvistä taloista. Oulussa ainakin vissiin lestajussit valtaa työpaikat eikä pätevämpi normi duunaaja niihin pääse. Työkkärin sivuilla / duunitorila olevat paikat on valtaosa täytetty, mutta työnantajat ei edes kehtaa ilmoituksiaan sieltä poistaa.


    • Anonyymi

      Ne jää viinat juomatta netin aina valittavilta peruspenteiltä jos kuljetusala ei niitä kuskaa.

      • Anonyymi

        Alkolukot pakolliseksi.


    • Anonyymi

      No ajattelin kuitenkin asiallisesti tätä asiaa kysäistä kun tes noissa on vähän erinlainen.
      Mutta ei kait asiallista vastausta täältä saa.
      Vaikka nimittelinkin rekkapenoiksi ja säiliömiehiksi, ei tällä erottelulla ketään ollut tarkoitus mollata.

      • Anonyymi

        Tämä on SUOLI 24


      • Anonyymi

        Ihan mielenkiinnosta kävin vertaamassa eikä noissa palkoissa juurikaan eroa ole. Lisät on sitten eri juttu, niitä en vertaillut. Näin rekkapenana minulla on ihan ok tes:n palkka eikä tuo säiliömiehen homma oo minun juttu. En polta, otan kuppia viikonloppuna eikä ainakaan minun takia oo vielä alkolukkoja tarvittu. Toki välillä v***ttaa tuo halveeraaminen, mutta eipä minun tekemiset oo työnantajaa haitanneet. Ja kohta tulee paskaa niskaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kävin vertaamassa eikä noissa palkoissa juurikaan eroa ole. Lisät on sitten eri juttu, niitä en vertaillut. Näin rekkapenana minulla on ihan ok tes:n palkka eikä tuo säiliömiehen homma oo minun juttu. En polta, otan kuppia viikonloppuna eikä ainakaan minun takia oo vielä alkolukkoja tarvittu. Toki välillä v***ttaa tuo halveeraaminen, mutta eipä minun tekemiset oo työnantajaa haitanneet. Ja kohta tulee paskaa niskaan :)

        No itte oon vaan aatellu rekka-pena, rahti reino jne jne on vaan sanontoja... Siis tyyliin vitsinä kun tuo ajoneuvoyhdistelmänkuljettaja on aika pitkä sanana 😅. Tuota oon ihimetelly kun rivien välistä joskus lukee ettei säiliöpuolelle ole tunkua... Mutta jos jossain on paikka auki niin ei kyllä kauoa ole kun on paikka mennyt 🤔. Tiedä sitte mikä näissäkin totuus.


    • Anonyymi

      Alkolukkoja tarvitaan koska puhalusratsioita on niin vähän.

    • Anonyymi

      Sana rahti on jo yksistään niin laaja käsitteenä, että sen sanan alle mahtuu niin kauheasti vaatimus tasoltaankin erilaisia kuljetustehtäviä , jotta niiden vertaaminen keskenänsäkin on aika työlästä.

      Palkanmaksun osalta homma menee varmaankin, sekä säiliö, että rahtipuolella pitkälti firmakohtaisesti.
      Ne firmat jotka maksavat rehellisesti tessin mukaisen palkan, eivät pode kuljettajapulaa.
      Yleensä kyseisten yritysten ei edes tarvitse ilmoitella juuri avoimia työpaikkojansa, vaan ne menevät ns. puskaradion perusteella. Jos ilmoittavatkin, niin tulijoista ei liene puutetta, paikat täytetään nopeasti?

      Firmat jotka jo työpaikkailmoituksissa ilmoittavat palkan määräytyvän sopimuksen mukaan kuuluvat valtaosin niihin, joilta on kuljettajat "hukassa"? Ainakaan minua "vastaan" ei ole tullut ainoatakaan sopimuspalkkayritystä, joka olisi maksanut täyttä tessiä, saati yli siitä!

      • Anonyymi

        Tämä on niiii-in totta 👍. Mutta sen olen kuitenkin huomannut jos haet töitä uudelta paikkakunnalta elikkä olet vaikka löytänyt uuden elämäsi rakkauden kuopiosta taikka vaikka etenkin Oulusts ja seinäjokelaisena lähet kuopiosta taikka vaikka Oulusta hakkeen sitte kuletusalan töitä ilman suhteita niin max. pääset kuljetusalan surkeimpiin työpaikkoihin = palkat on mitä on.. Kalusto on mitä on jne. Vaikka olisit kokenut etkä mikään keltanokka missään kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on niiii-in totta 👍. Mutta sen olen kuitenkin huomannut jos haet töitä uudelta paikkakunnalta elikkä olet vaikka löytänyt uuden elämäsi rakkauden kuopiosta taikka vaikka etenkin Oulusts ja seinäjokelaisena lähet kuopiosta taikka vaikka Oulusta hakkeen sitte kuletusalan töitä ilman suhteita niin max. pääset kuljetusalan surkeimpiin työpaikkoihin = palkat on mitä on.. Kalusto on mitä on jne. Vaikka olisit kokenut etkä mikään keltanokka missään kohtaa.

        Jos huolehdit asioistas ja töistäsi missä firmassa tahansa saat ihan oikean palkan mikä sulle kuuluu. Mutta kauhuksesi joudut liittymään AKT:n jaloon joukkoon ja se onkin monelle nykykuljettajalle myrkkyä. No se toinen vaihtoehto on ajella niillä kilometri-ym höpöpalkoilla eikä saa mitään oikeita korvauksia työstään. Se on ihan oma valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos huolehdit asioistas ja töistäsi missä firmassa tahansa saat ihan oikean palkan mikä sulle kuuluu. Mutta kauhuksesi joudut liittymään AKT:n jaloon joukkoon ja se onkin monelle nykykuljettajalle myrkkyä. No se toinen vaihtoehto on ajella niillä kilometri-ym höpöpalkoilla eikä saa mitään oikeita korvauksia työstään. Se on ihan oma valinta.

        No, jopas jotakin! " Jos huolehdit asioistas ja töistäsi missä firmassa tahansa".......

        Liittoon kuuluminen ei kuule ratkaise tuota palkkausta. Olen ollut Akt:en jäsen vuodesta 90 ja yhdessäkään työpaikassani ei ole maksettu aivan täydellistä tessiä. Palkat eivät ole kuitenkaan olleet missään "höpö,höpö" palkkoja, paitsi ehkä aivan alkuaikoina tuokin ilmaisu oli ehkä sopiva?
        Jos omalla kotiseudulla ei yksinkertaisesti ole tarjolla sellaisia yrityksiä missä tessi maksetaan täydellisenä, niin onko mielestäsi viisaampaa olla silloin tekemättä mitään ja hakea sossusta elanto vai olisiko järkevämpää kuitenkin tehdä töitä jokseenkin kohtuupalkalla?

        Tottakai palkka-asiat voi liittoon kuuluva riitauttaa jälkikäteenkin ja varmasti saa saatavasa, mutta kuinka arvelit sen jälkeen työllistyväsi alueen muihin yrityksiin kenties?

        On totta se, että tämä kuljetusala on kilpailtu osittain täysin perseellensä monessa suhteessa. Yksi syy lienee ehkä se, että alalle kuljetusyrittäjiksi on liian paljon "tunkua" ja sinne lähdetään liian heppoisin eväin polkemaan hintoja. Jos suurimpana motiivina oman kaluston hankinnalle on se, että ei pärjää vieraan töissä ja jos tämän "ominaisuuden" lisäksi vieläpä laskutaito on puutteellinen, niin ei tarvitse ihmetellä jos hyväksytään sellaisia sopimuksia, että ei kyetä maksamaan sitten kuljettajille täyttä tessin palkkaa. Toki joukkoon mahtuu myös niitä jotka pystyisivät maksamaan, mutta eivät halua.

        Tavallansa se on oma valinta mitä teet, mutta jos vaihtoehdot ovat kotikunnaillasi rajalliset, niin toisaalta valinnan mahdollisuudetkin ovat silloin sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jopas jotakin! " Jos huolehdit asioistas ja töistäsi missä firmassa tahansa".......

        Liittoon kuuluminen ei kuule ratkaise tuota palkkausta. Olen ollut Akt:en jäsen vuodesta 90 ja yhdessäkään työpaikassani ei ole maksettu aivan täydellistä tessiä. Palkat eivät ole kuitenkaan olleet missään "höpö,höpö" palkkoja, paitsi ehkä aivan alkuaikoina tuokin ilmaisu oli ehkä sopiva?
        Jos omalla kotiseudulla ei yksinkertaisesti ole tarjolla sellaisia yrityksiä missä tessi maksetaan täydellisenä, niin onko mielestäsi viisaampaa olla silloin tekemättä mitään ja hakea sossusta elanto vai olisiko järkevämpää kuitenkin tehdä töitä jokseenkin kohtuupalkalla?

        Tottakai palkka-asiat voi liittoon kuuluva riitauttaa jälkikäteenkin ja varmasti saa saatavasa, mutta kuinka arvelit sen jälkeen työllistyväsi alueen muihin yrityksiin kenties?

        On totta se, että tämä kuljetusala on kilpailtu osittain täysin perseellensä monessa suhteessa. Yksi syy lienee ehkä se, että alalle kuljetusyrittäjiksi on liian paljon "tunkua" ja sinne lähdetään liian heppoisin eväin polkemaan hintoja. Jos suurimpana motiivina oman kaluston hankinnalle on se, että ei pärjää vieraan töissä ja jos tämän "ominaisuuden" lisäksi vieläpä laskutaito on puutteellinen, niin ei tarvitse ihmetellä jos hyväksytään sellaisia sopimuksia, että ei kyetä maksamaan sitten kuljettajille täyttä tessin palkkaa. Toki joukkoon mahtuu myös niitä jotka pystyisivät maksamaan, mutta eivät halua.

        Tavallansa se on oma valinta mitä teet, mutta jos vaihtoehdot ovat kotikunnaillasi rajalliset, niin toisaalta valinnan mahdollisuudetkin ovat silloin sitä.

        Hyvä asiallinen kommentti. Täysin TESsin mukaista palkkaa on hyvä vaatia esim. pääkaupunkiseudulla ja muiden isojen kaupunkien läheisyydessä . Joissa ajotehtäviä ja avoimia työpaikkoja on paljon tarjolla ja yrittäjien on vaikea saada osaavia kuljettajia työtehtäviin. Suuri osa yrityksistä varsinkin isot toimijat maksavat mielellään asiallisen
        palkan ja mahdollisesti lisiä päälle hyvin tehdystä työstä. Eläminen pääkaupunkiseudulla on hyvin kallista. Asunnon vuokra kipuaa helposti yli 1000 eur /kk.
        Maakunnissa kuljetusyritysten menestyminen voi olla haastavaa ja on myös työntekijän
        kannalta pistää miettimään ajanko ilman jotain minulle kuuluvaa lisää vai enkö aja ollenkaan. Toisaalta maakunnissa asumiskustannukset ovat merkittävästi alhaisemmat ja näin ollen elämiseen liittyvien kustannusten jälkeen käteen jäävä palkka saattaa olla suurempi kuin kaupungissa asuvalla kuskilla. Silti jokaisella on oikeus vaatia sitä palkkaa mikä työstä kuuluu maksaa. Hiljaa olemalla ja tyytymällä "ale" palkkaan ei edistä millään lailla oman työuran kehitystä ja lisäksi se näkyy vielä pienenä työeläkkeenä sitten pitkän päivätyön päätteeksi.


    • Anonyymi

      Siinäpä se tuli kerrottua, ja siksi nuo palkat ei ikinä tule ainakaan nousemaan kun on niitä jotka ajaa niillä höpöpalkoilla. Miksi pitää ajaa huonommalla palkalla sen vuoksi, että pääsee johonkin toiseen firmaan töihin. Tekee työnsä niin hyvin kun voi ja ottaa siitä kuuluvan oikean palkan ja sillä selvä. Ei kuljettajan tarvi ajatella millä hinnalla isäntä on kuljetussopimukset tehnyt johonkin firmaan. Täytyy pitää vain huoli omistaan.

      • Anonyymi

        Minun palkka nousi huomattavasti kun aloin ajaa KM-palkalla. ei ole paluuta entiseen.


    • Anonyymi

      Palkka nousi kilometripalkalla ? Vertaa tekemääsi tuntimäärää ja laske
      siitä todellinen Ansiosi ! Kun ajaa innoissaan omalla ajalla paljon kilomet-
      rejä niin se on sama ,kuin tekee jatkuvasti ylitöitä ilman asiaan kuuluvia
      TES.sin mukaisia ylityökorvauksia. Normaalilla tuntimäärällä ja lisillä saa
      varmasti samat ansiot helpommalla ja jää sitä niinsanottua OMAA aikaa
      perheelle ja muuhun puuhasteluun. Ei tämä nyt ole niin monimutkaista
      matematiikkaa.

      • Anonyymi

        Jutun alkuperäinen kysymys taisi olla verrata TES säiliöpuolen palkkaa vs "rahtipuolen" kuorma auto alan palkkaan.

        Eli kokemus rahtipuolelta 13 v, säiliöistä 0 v.
        80 h / 2 vko.
        Yötyötä vaikka 40 h (00.00-06.00) ja 8 pvä / 2 viikkoon töitä, keikka aina 10 h eli osapäivärahallinen

        Palioko tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutun alkuperäinen kysymys taisi olla verrata TES säiliöpuolen palkkaa vs "rahtipuolen" kuorma auto alan palkkaan.

        Eli kokemus rahtipuolelta 13 v, säiliöistä 0 v.
        80 h / 2 vko.
        Yötyötä vaikka 40 h (00.00-06.00) ja 8 pvä / 2 viikkoon töitä, keikka aina 10 h eli osapäivärahallinen

        Palioko tekee?

        Kaikisa lollimat alkaa autokuljetajaksi ,koska ala ei paljon ei paljon vaadi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikisa lollimat alkaa autokuljetajaksi ,koska ala ei paljon ei paljon vaadi.

        Ja ne jotka ei edes pääse autohommiin kirjoittelevat siitä tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutun alkuperäinen kysymys taisi olla verrata TES säiliöpuolen palkkaa vs "rahtipuolen" kuorma auto alan palkkaan.

        Eli kokemus rahtipuolelta 13 v, säiliöistä 0 v.
        80 h / 2 vko.
        Yötyötä vaikka 40 h (00.00-06.00) ja 8 pvä / 2 viikkoon töitä, keikka aina 10 h eli osapäivärahallinen

        Palioko tekee?

        Laske itse ja ota verosi huomioon. Yötyö alkaa klo 22.00 ja iltatyö klo 18.00.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laske itse ja ota verosi huomioon. Yötyö alkaa klo 22.00 ja iltatyö klo 18.00.

        Kuka hullu yöllä töitä tekee?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe