TV antennijärjestelmä (omakotitalo)

Anonyymi

Käsittääkseni (korjatkaa) järjestelmä vaatii : maadoitettu UFH antenni jossa mastovahvistin--dc virtalähde--jakaja(toiseen päähän päätevastus toinen jatkuu haaroittimelle)--haaroitin Josta jaetaan TV rasioille.

Vai voidaanko tämä tehdä toisin?

37

2615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se ihan noin mene.
      --dc-virtaläde jossa kaksi lähtöä antenni linjoille--niihin tarvittaessa haaroittimet, joista lähdöt antennirasioille. Jos vain kaksi rasiaa tarvitaan, niin haaroittimia ei tarvita.

      • Anonyymi

        Okei, nyt ilmeisesti tässä on kyseessä kaksi ulostuloa oleva antenninvirtalähde, eli yksi in antennivahvistimelle ja kaksi out antennirasioille joista kaksipaikkaisilla kahdella haaroittimella saa neljälle antennirasialle paikat.?

        Mutta mitäs kun katselin yhtä kytkentää niin tälläisessä oli välissä käytetty vastusta lähinnä siksi jos tulee vikatila niin se ??


      • Anonyymi

        Siis jos vaikka virtalähteessä kaksi lähtöä, ja tarvitsen kuudelle rasialle lähdöt, niin isken toiseen 1/3 haaroittimen ja toiseen samanlaisen?

        Entä jos kaksipaikkaisesta virtalähteessä otetaan vain toisesta, niin pitääkö toiseen lähtöön iskeä päätevastus ?, vai voiko sen jättää kytkemättä.
        Onko tälläisessä virtalähteessä sisäinen jakaja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos vaikka virtalähteessä kaksi lähtöä, ja tarvitsen kuudelle rasialle lähdöt, niin isken toiseen 1/3 haaroittimen ja toiseen samanlaisen?

        Entä jos kaksipaikkaisesta virtalähteessä otetaan vain toisesta, niin pitääkö toiseen lähtöön iskeä päätevastus ?, vai voiko sen jättää kytkemättä.
        Onko tälläisessä virtalähteessä sisäinen jakaja ?

        On vain jaottimia ja haaroittimia. Virtalähteessä on jaotin ja siihen laitetaan kiinni haaroittimia. Tyhjät lähdöt kuuluu päättää päätevastuksilla.


    • Anonyymi

      Vahvistimia et automaattisesti tarvitse ja jakajaa tuskin lainkaan. Haaroittimen tarvitset. Päätevastus käyttämättömille lähdöille.

      • Anonyymi

        Nykyään antenneissa näkyy olevan 4 g-suodatin. Minulle lautasen asentaja laittoi sellaisen, ja lähetti laskun Telialle. Sanoi että voivat sieltä kyseistä onko homma tehty vai vain laskutettu. Ei ole mitään kuulunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään antenneissa näkyy olevan 4 g-suodatin. Minulle lautasen asentaja laittoi sellaisen, ja lähetti laskun Telialle. Sanoi että voivat sieltä kyseistä onko homma tehty vai vain laskutettu. Ei ole mitään kuulunut.

        Antennin kanssa voi tulla ongelmia. Minulla kaupungissa meni iltaisin VHF-puoli lumisateeksi muutamaksi tunniksi. Viimein Digitan mies tuli tutkimaan asiaa. Hän laittoi pienen antennin autonsa katolle, ja lähti pian viereiselle kadulle. Jonkin ajan kuluttua hän palasi ja sanoi että asia on kunnossa. Eräällä pojalla oli vekotin, jonka hän otti pois. Ei sanonut kenellä ja mikä.
        Kun naapurin nuorimies alkoi kehnolla rälläkällään autonromua laitellessaan häiritä antennipuolta, siirryin antennista kuitukaapeliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antennin kanssa voi tulla ongelmia. Minulla kaupungissa meni iltaisin VHF-puoli lumisateeksi muutamaksi tunniksi. Viimein Digitan mies tuli tutkimaan asiaa. Hän laittoi pienen antennin autonsa katolle, ja lähti pian viereiselle kadulle. Jonkin ajan kuluttua hän palasi ja sanoi että asia on kunnossa. Eräällä pojalla oli vekotin, jonka hän otti pois. Ei sanonut kenellä ja mikä.
        Kun naapurin nuorimies alkoi kehnolla rälläkällään autonromua laitellessaan häiritä antennipuolta, siirryin antennista kuitukaapeliin.

        Eikös se VHF jäänyt pois? Kun DNA ei enään jatkanut näitä TV antenni juttuja?


      • Anonyymi

        Eli se päätevastus 75ohmia tulee haarottimeen? Mistä ei ole rasiaan vedettyä johtoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se päätevastus 75ohmia tulee haarottimeen? Mistä ei ole rasiaan vedettyä johtoa

        Päätevastuksia ei tarvita ellei jää tyhjiä lähtöjä ylimääräisiksi. Tietenkin antennirasioina käytetään päättyviä 1dB rasioita. Siis tähtiverkkoja tehdään nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se VHF jäänyt pois? Kun DNA ei enään jatkanut näitä TV antenni juttuja?

        Ne siirtyivät Digitalle. Itse en enää juuri antennin kautta katsele. Täällä maalla satelliittista ja joskus kaupungissa katsellessani telkkuun tulee kuitukuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätevastuksia ei tarvita ellei jää tyhjiä lähtöjä ylimääräisiksi. Tietenkin antennirasioina käytetään päättyviä 1dB rasioita. Siis tähtiverkkoja tehdään nykyisin.

        Eihän omakotitaloon tarvita kuin kaapeli antennista pirttiin ja liittimellä telkkuun. Tarvittaessa vahvistin väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätevastuksia ei tarvita ellei jää tyhjiä lähtöjä ylimääräisiksi. Tietenkin antennirasioina käytetään päättyviä 1dB rasioita. Siis tähtiverkkoja tehdään nykyisin.

        Millainen on tuo tähtiverkko haaroitin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on tuo tähtiverkko haaroitin?

        No vaikka tällainen.
        https://www.valomaja.fi/tuote/laatuantenni-5-os-antennihaaroitin-5x-14db-lahtoa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se VHF jäänyt pois? Kun DNA ei enään jatkanut näitä TV antenni juttuja?

        Juu, ei toimi enää. Hieman harmittaa, että tuli ennen päätöstä hankittua VHF.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on tuo tähtiverkko haaroitin?

        Yjsi sisään ja monta ulos rasioille .


    • Anonyymi

      Eikö kannattaisi otta antennimies paikalle? Hän asentaa oikeat laitteet ja mittaa järjestelmän sekä antaa asennustakuun. Itse murehtien ei oiken tahdo saada kunnon järjestelmää aikaiseksi. Minulla oli johdot ja rasiat paikoillansa ja antennimies laittoi antennit, maston, vahvistimen, kytki 5 kpl rasiaa ja mittasi järjestelmän. Aikaa meni kolme tuntia eikä edes tullut kalliiksi.

      • Anonyymi

        No paljon jouduit pulittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No paljon jouduit pulittaa?

        Työ 300e ja osat muistaakseni 275e.

        Jos itse ostaa palikat, niin olisin säästänyt osissa noin kolmasosan. Antennin suuntaus ja sisäverkon säätöön olisi sitten tarvittu mittaria, joka olisi maksanut tuplate työn hinnan. Lisäksi ammattilaisella on näkemystä ja kokemusta sekä kaikki tarvittavat palikat autossaan. Itse olisin niiden hommaamiseen ja pohtimiseen käyttänyt päiviä.

        Minulla oli aikaisemmin itse viritetty antenni ja sitä si aina olla säätämässä kelien vaidellessa. Kaikkia kanavia ei edes näkynyt. Sisäremontin yhteydessä asentelin sitten itse rasioinnin ja kaapeloinnin ja tilasin ammattilaisen tekemääj loput. Ei ole kaduttanut päivääkään. Ainoa minkätein itse oli nettipuolen antennoinnin poe virransyöttöineen verkkokytkimelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työ 300e ja osat muistaakseni 275e.

        Jos itse ostaa palikat, niin olisin säästänyt osissa noin kolmasosan. Antennin suuntaus ja sisäverkon säätöön olisi sitten tarvittu mittaria, joka olisi maksanut tuplate työn hinnan. Lisäksi ammattilaisella on näkemystä ja kokemusta sekä kaikki tarvittavat palikat autossaan. Itse olisin niiden hommaamiseen ja pohtimiseen käyttänyt päiviä.

        Minulla oli aikaisemmin itse viritetty antenni ja sitä si aina olla säätämässä kelien vaidellessa. Kaikkia kanavia ei edes näkynyt. Sisäremontin yhteydessä asentelin sitten itse rasioinnin ja kaapeloinnin ja tilasin ammattilaisen tekemääj loput. Ei ole kaduttanut päivääkään. Ainoa minkätein itse oli nettipuolen antennoinnin poe virransyöttöineen verkkokytkimelle.

        Ei suuntaus digiaikaan ole ongelma. Minulla oli antenni suunnattuna Anjalankoskelle, mutta toosa otti ainakin alueuutiset Pernajasta. Ihmettelen jonkin aikaa kun tulee Uudenmaan uutiset, mutta selvisihän tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suuntaus digiaikaan ole ongelma. Minulla oli antenni suunnattuna Anjalankoskelle, mutta toosa otti ainakin alueuutiset Pernajasta. Ihmettelen jonkin aikaa kun tulee Uudenmaan uutiset, mutta selvisihän tuo.

        Kyllä se suuntaus on digiaikanakin tärkeää. UHF ja VHF taajuusalueet voivat löytyä ei lähettimistä. Lisäksi suuntus suoraan kohti lähetintä ei välttämättä tuo kuvaa esim. mäen varjostuksen takia vaan jokon paikallinen heijastus voi toimia paremmin.


    • Anonyymi

      Mitäs tuolla jakajalla tehdään jos on haaroitin

      • Anonyymi

        Jaotin ja haaroitin ovat eri palikoita ominaisuuksiltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaotin ja haaroitin ovat eri palikoita ominaisuuksiltaan.

        Millaisia ominaisuus eroja?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mulla vantaalla vaan pieni boksi Katolla anteenina.
      Vahvistin ja tähtiverkko. Ja haaroiyin kuudelle rasialle.
      Kaikki kanavat oimii ilman antenni virmaa.

      Nykyään ainakin taajamissa kanavt toimii digiverkossa kuin junassa vessa.

      Lisäksi higitan sivuilta löytyy karttaja ja suntajana jolla voi suunnata antennin tarkasti lähettimeen.

      • Anonyymi

        Tietoa sitten vaatii, mistä lähettimestä saat kanavat näkyville. Lähinpänä voi olla alilähetin taikka paikallisten olosuhteiden takia lähimmästä lähettimistä ei saa kanavia näkyville.
        Minulla on lähin masto noin 10km päässä, mutta jostain syystä asentaja suuntasi antennin 70km päähän ja toisen antennin 45km päähän toiselle mastolle. Jos et ole ikinä asentanut antennia, niin et kyllä saa hyvää kuvaa, jos et tiedä mihin vhf ja uhf antennit pitää suunnata ja milta kanavanipulta mitäkin löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoa sitten vaatii, mistä lähettimestä saat kanavat näkyville. Lähinpänä voi olla alilähetin taikka paikallisten olosuhteiden takia lähimmästä lähettimistä ei saa kanavia näkyville.
        Minulla on lähin masto noin 10km päässä, mutta jostain syystä asentaja suuntasi antennin 70km päähän ja toisen antennin 45km päähän toiselle mastolle. Jos et ole ikinä asentanut antennia, niin et kyllä saa hyvää kuvaa, jos et tiedä mihin vhf ja uhf antennit pitää suunnata ja milta kanavanipulta mitäkin löytyy.

        Itse olen antennini asentanut, ja aiemmin kertomani lautasasentaja sanoi että mihin sinä lautasta tarvitset, kun saat loistavan kuvan antennillakin. Laitettiin kuitenkin satelliittilautanen. Se kun ei juuri ota häiriöitä mistään, eikä ole ukkosherkkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen antennini asentanut, ja aiemmin kertomani lautasasentaja sanoi että mihin sinä lautasta tarvitset, kun saat loistavan kuvan antennillakin. Laitettiin kuitenkin satelliittilautanen. Se kun ei juuri ota häiriöitä mistään, eikä ole ukkosherkkä.

        Jäi sanomatta että antennini on Triaxin huipuharava.


      • Anonyymi

        Minkälainen antenni tämä on, eli digiantenni (niin kuin sisällä) mikä on ulkokäyttöön ja tässä vahvistimet ja haaroittimet samassa


      • Anonyymi

        Siis millainen järjestelmä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoa sitten vaatii, mistä lähettimestä saat kanavat näkyville. Lähinpänä voi olla alilähetin taikka paikallisten olosuhteiden takia lähimmästä lähettimistä ei saa kanavia näkyville.
        Minulla on lähin masto noin 10km päässä, mutta jostain syystä asentaja suuntasi antennin 70km päähän ja toisen antennin 45km päähän toiselle mastolle. Jos et ole ikinä asentanut antennia, niin et kyllä saa hyvää kuvaa, jos et tiedä mihin vhf ja uhf antennit pitää suunnata ja milta kanavanipulta mitäkin löytyy.

        Dikitan kartta netissä näyt y ää suunnnan t osintarkkaan kun vtää janan saa suuntauksen aika tarkaan.

        Dihit ei niin ta t kkoja kun enne tuli vatjoo jos suuntaus heit t ää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dikitan kartta netissä näyt y ää suunnnan t osintarkkaan kun vtää janan saa suuntauksen aika tarkaan.

        Dihit ei niin ta t kkoja kun enne tuli vatjoo jos suuntaus heit t ää.

        Ongelma ei ole tuo suuntaus lähettimeen vaan se, että tietää mihin lähettimeen kannattaa suunnata. Kuten aikaisemmin kerrottiin suuntaus riippuu paljon paikallisista olosuhteista. Lisäksi antennin ja vahvistustason valinta vaatii kokemusta. Kyllä jokainen antennilla yleensä jonkinlaisen kuvan saa aikaiseksi, mutta kuva ei välttämättä pysy hyvänä vuoden ympäri sääolosuhteista riippumatta. Lisäksi saatetaan vaatia suodattimia, millä saadaan häiriöt poistettua.
        Jos haluaa askarrella ja hankkia palikoita sieltä täältä, niin silloin antennin omatoiminen asennus on ihan mukavaa. Tosin sitten kun vaimo valittaa, ettei näe "kauniita ja rohkeita" vesisatellaa, niin antennin korjailu ei ole niin mukavaa. Helpolla pääsee ja saa takuun asennukselle, jos maksaa muutamia satasia ammattilaiselle. Jokainen saa tietenkin tehdä mitä pitää parhaana ratkaisuna...


    • Anonyymi

      Niin tarvitaanko jaotinta jos otetaan vain uhf antennista singnaalit?

      • Anonyymi

        Ei, johto vaan antennista suoraan telkkarin perseiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, johto vaan antennista suoraan telkkarin perseiseen.

        Eli lähinnä sitä mitä tehdään jakajalla jos otetaan vain uhf singnaali vaikka neljällä televisiolla toki tässä tarvitaan vahvistin koska televisioita on enemmän kuin yksi ja haaroitin koska signaali pitää haaroittaa, lähinnä sitä että mikä virka tuolla haaroittimella on liittyykö tähän se että jos kytketään satelliitti, ei kai se vhf tai ula tarvitse erittää, entä liittyykö tähän tämä ettei vahvistimen virta lähde virtaamaan väärään suuntaan kohti TV:tä?


    • Anonyymi

      Tähtipisteen maadoitus?

      Riittääkö maston ja mastovahvistimen maadoitus vai pitääkö kotijakamossa (talonsisäkeskuksella) maadoittaa myös jaotin ja haaroitin?

      Olen nähnyt sellaisia jaottimia ja haaroittimia myynnissä missä on kumieriste, eli runko erotettu tämä ei ottaisi kiinnittäessä keskuksen pohjametalliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      737
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe