Mikä purjevene

Anonyymi

Olen eläkkeellä (ikä 75 v) ja minulla on mökki merenrannalla ja siellä on perämoottorivene onkireissuille. Mutta en koskaan ole ollut purjeveneen kyydissä. Ajattelin ostaa sinne ajankuluksi purjeveneen ja opetella purjehtimaan. Nettiveneessä näkyy olevan purjeveneitä myynnissä, joissa kokonumero 31 (ilmeisesti pituus jalkoina) hintaa alle 20 000 €.
Voisiko joku konenut sanoa onko näistä joku merkki muita parempi. Kohta jäät sulaa.

28

770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun et ole koskaan ollut edes purjeveneen kyydissä, ja etsit mökille ajankuluksi purjehduksen opetteluun venettä, katsele sellaisia veneitä, joissa kokonumero 0n 20...23. Sellaisella on hyvä aloittaa ja parin vuoden kuluttua tiedät, millaisen 31 numeroisen haluat.

      • Anonyymi

        Kun ikää on tämän verran ei ole aikaa leikkkä enzin pienellä veneellä, sitten yrittää myydä se ja ostaa isompaa, jolla voi retkeillä ja olla yötä ja jossa on seisomakorkeus. Eli joku 31 numeroinen, jota voi purjehtia yksin. Ei tarvitse olla kilpavene, solmu sinne tai tänne ei merkitse mitään.


    • Anonyymi

      30 jalkanen turhan iso opetteluun. Avance 245 olisi sopivan kompakti ja helppo käsitellä. Siinä ei ominaisuudet lopu kesken joten ei tarvitse olla heti vaihtamassa. Ehdottomasti suosittelen jonkin kurssin käymistä niin homma tulee tutuksi, oppii oikeat toimintatavat eikä tarvitse ihmetellä kun vene vie miestä eikä toisinpäin. Purjehdus on periaatteessa helppoa mutta aika paljon pitää tietää. Samalla selviäisi myös onko se purjehdus oma juttu eikä tulisi turhaan ostettua venettä. Purjehdusoppaita ja veneenhuoltokirjoja kannattaa myös lukea ennen jäiden lähtöä.

      • Anonyymi

        Heitetään nyt pari vaihtoehtoa lisää: Finn 26, Sunwind 27, Finn Express 83.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitetään nyt pari vaihtoehtoa lisää: Finn 26, Sunwind 27, Finn Express 83.

        Älä kuuntele noita...osta vaan se 31 jalkainen!Pienistä et vuoden tai kahden jälkeen pääse millään ilveellä eroon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kuuntele noita...osta vaan se 31 jalkainen!Pienistä et vuoden tai kahden jälkeen pääse millään ilveellä eroon!

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Terhi Sail paketti siihen moottoriveneeseesi ja viisastut sekä lasket kissan ulos.

      • Anonyymi

        Tai Veikkoset purje kölipaketti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai Veikkoset purje kölipaketti

        Optarilla ne muutkin aloittavat.


      • Anonyymi

        Aina täällä riittää näiden köyhien asiattomia kommentteja.


    • Anonyymi

      Onhan siellä esim. Guyline 95, ei ole minun. Voit olettaa, että saat jopa -30% neuvoteltua hintaa alaspäin. Varmista, että purjeet ja kone on kunnossa, ettei tarvitse heti pistää tuhansia euroja remontteihin. Nyt on ollut vaikea myydä veneitä, joten ei kannata kuvitella pääsevänsä veneestä nopeasti eroon.

    • Anonyymi

      Koko 31 on mitä mainioin jos kysyjällä on kokemusta mistä tahansa veneestä ja sen käsittelystä samassa kokoluokassa. Veneen käsittely oli sitten kyseessä moottorivene tai purjevene on suhteellisen suoraviivaista ja helppoa vesillä jos navigointi luonnistuu. Haastavimmat tilanteet liittyvät rantautumisiin ja jos ne onnistuvat ilman, että syntyy henkilövahinkoja tai materiaalisia vahinkoja niin siitä sitten vaan venettä hommaamaan.

      Toisaalta jos kokemusta ei ole, niin ehdotan valitsemaan alkuun pienemmän veneen tai oikeastaan ehdotan veneen asemasta tuppautumaan gastiksi jonkun toisen veneeseen tai osallistumaan maksulliselle päivän - parin purjehduskurssille hakemaan perusoppeja veneen käsittelyyn, minkä jälkeen voi itse paremmin arvioida haluaako hommata purkkarin vai olla hommaamati.

      Jos aikoo purjehtia itsekseen ilman apuhenkilöä niin 31 jalkainen ilman vastaavan kokoluokan veneen rantautumisosaamista on useimmille liian kookas vene ensimmäiseksi veneeksi. Jos aikomus on purjehtia itsekseen pelkkiä päiväretkiä mökkirannasta mökkirantaan ja pelkästään nautiskella purjehduksen ilosta veneessä mikä sallii erilaisia töppäyksiä niin ettei tule vahinkoa veneelle, eikä henkilöille niin hyviä veneitä ao. puuhaan olisivat esimerkiksi 606 tai vanhempi samantyylinen MY. Näillä pienillä köliveneillä oppii helposti perusmetkut.

      Jos aikoo yöretkille niin sitten kokoluokassa n. 27 jalkaa löytyy runsaasti tarjontaa.

    • Anonyymi

      Aloittaja. On minulla kokemusta moottoriveneistä, kulkuri 30 ja tiiskeri yhteensä 30 vuotta.

    • Anonyymi

      Avance 24 tai 245 tai vaikka Rock 20/24. Helppoja ja ihan hyviä vaikka olisi vähän keliäkin.
      Yksin käsittely onnistuu, yötä voi hyvin olla ja käydä vaikka Ruotsissa, jos huvittaa.

      Maksavat alle kymppitonnin ja ei muuta kuin opettelemaan.

      P.S. Jäät eivät "kohta" sula minnekään. Itämeri on vasta alkanut jäätyä ja tulevat pakkasviikot vetävät rannikot yli puolimetriseen - Suomenlahdenkin kymmenien senttien jäähän.
      Ollaan vapun tienoilla, ennen kuin rannikkoväylät ovat sulat.

    • Anonyymi

      H-veneellä purjehtiminen on nautinto, eivätkä hinnat päätä huimaa. Mielestäni paras vene purjehduksen opetteluun. Mutta sisätilat ovat sitten aika vaatimattomat. Jos asumisväljyys on tärkeää, ei H-vene ole paras mahdollinen.

    • Anonyymi

      Purjehduksen opetteluun sopii Laser tai 2.4 mr tai vaikka hobie 16 jos pitää myös vauhdista jota edelliset eivät juurikaan tarjoa.

      Ne 31 jalkaiset sopii sitten paljon paremmin venelomailuun purjehduksen ohessa.
      Opettelu sellaisella on yksin aika onnetonta, mutta pienellä porukalla sekin onnistunee kun on kerran jo aiempaa kokemusta saman kokoluokan moottoriveneistä.
      Osaavalle purjehtijalle 31 jalkainen toki sopii myös yksinpurjehdukseen, muttei aloittelijalle tule olemaan ainakaan helppoa.

    • Anonyymi

      Kannattaa katsella sellaisia veneitä, joissa on suuri toppitynnyri ja juotavaa kompassissa. Myös puuvillapurjeita on helppo korjailla itse. Puuvene on aina ekolooginen vaihtoehto, sillä siitä saa vaikka honka-arkkuja sitten kun slööri ei maistu.

      • Anonyymi

        Voi teitä albatrosseja kun osaatte tiivistää purjehduksen keskeiset teemat niin hyvin!

        Muuten olen sitä mieltä kuin aiemmin jo ehdotettiin eli hankkiudu ensin jonkun mukaan kokemaan, mitä purjehtiminen on verrattuna moottoriveneilyyn, ja sitten hankit oman veneen, jos purjehdus "kolahti"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi teitä albatrosseja kun osaatte tiivistää purjehduksen keskeiset teemat niin hyvin!

        Muuten olen sitä mieltä kuin aiemmin jo ehdotettiin eli hankkiudu ensin jonkun mukaan kokemaan, mitä purjehtiminen on verrattuna moottoriveneilyyn, ja sitten hankit oman veneen, jos purjehdus "kolahti"

        Joo aloita jonkun mukana ja sitten ysikymppisenä jo tiedätkin, millainen vene sopii parhaiten itsellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi teitä albatrosseja kun osaatte tiivistää purjehduksen keskeiset teemat niin hyvin!

        Muuten olen sitä mieltä kuin aiemmin jo ehdotettiin eli hankkiudu ensin jonkun mukaan kokemaan, mitä purjehtiminen on verrattuna moottoriveneilyyn, ja sitten hankit oman veneen, jos purjehdus "kolahti"

        Olen myös sitä mieltä, että ennen ostoksille lähtöä kannattaa hankkia edes vähän kokemusta asiasta. Tavalla tai toisella ensin gastiksi reissuun, tai vuokraveneellä kokeiluun. Kunhan tästä koronasta päästään, ulkamaiden vuokravenetarjonta voisi olla hyvä tapa aloittaa. Ja jos on vielä elossa tuttavia, jotka ovat purjehtineet, niin aina helpompi ja parempi aloittaa.

        Mutta jos nyt kerta kaikkiaan on ostohousut jo jalassa, niin ainakin ensireissuille hankit mukaan jonkun, joka jotakin asiasta tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös sitä mieltä, että ennen ostoksille lähtöä kannattaa hankkia edes vähän kokemusta asiasta. Tavalla tai toisella ensin gastiksi reissuun, tai vuokraveneellä kokeiluun. Kunhan tästä koronasta päästään, ulkamaiden vuokravenetarjonta voisi olla hyvä tapa aloittaa. Ja jos on vielä elossa tuttavia, jotka ovat purjehtineet, niin aina helpompi ja parempi aloittaa.

        Mutta jos nyt kerta kaikkiaan on ostohousut jo jalassa, niin ainakin ensireissuille hankit mukaan jonkun, joka jotakin asiasta tietää.

        .. jatkan vielä, takavuosina nähtiin Hevossalmen kääntösillalla tapaus. Silloin vielä oli purjehtijoilla lupa yrittää ilman moottoria kapeikosta läpi. Moottorivenekansa tiesi, että purjevene ensin.

        Kokenut moottoriveneilijä odotteli, kun pourjehtija yritti luovimalla päästä läpi. Odotteli ja pitkästyi. Viimein hän esitti neuvon purjehtijalle huutamalla: " Miksi te kiemurta. Miksi te ei aja suoraa?" Kyse oli kokeneesta moottoriveneilijästä.
        _______________________

        Vielä kun vanhoja muistelen, itselleni samassa paikassa sattui idästä länteen yrittäessäni: Olin mieleesäni arvioinut kaiken oiken. Kääntösilta rupesi avautumaan, minä lähesyin aukkoa. Silta oli ehkä kolmanneksen auki, kun siltavahtina näki kaupungin bussin lähesyvän ja päätti antaa sille etusijan. No, bussi ajoi saaarelle, ja silta avautui uudelleen. Minä olin siinä jo niin lähellä, että silta painoi veneeni förstaagista taaksepäin.

        Fösrtag irtosi. Käännyin myötätuuleen. Tein hätävirityksen staagiin. Kiersin Santhaminan ja tulin Kustaanmiekasta uudelleen sisään. Tämä tapahtui aikana, jolloin purjeveneissä ei yleensä ollut muuta moottoria kuin joku peräprutku joskus mukana joillakin.


    • Anonyymi

      Kunpa saisi jostain max. 50 tonnilla ehjän asuttavan puuveneen.
      Paino sanalla "ehjä". Ei siis niitä, joissa pohja otettu puulle 12 vuotta sitten ja muutama kaari poikki, kajuutan katto uusimisen tarpeessa jne.

      Käsityö maksaa helvetisti, oma tarkkuus riittää 30mm muttereille.
      Näin 53v iässä kun olisi varaa uuteen puupurjeveneeseen, perikunta saisi hoitaa loput....

      Tämä siis puuveneistä, eikä suoraan liity aloitukseen

    • Anonyymi

      Itse retkeilen soutuveneestä itse tuunatulla purkkarilla. Projektin historia on luettavissa some-ryhmässämme https://t.me/joinchat/G7rjA9X20dbyKGiU . Kantavana ideana on ettei purjehduksen tarvitse olla kallista ja itsekin pystyy tekemään monenlaista. Joku 700km tuli seilattua ja soudeltua viime kaudella.

      • Anonyymi

        Nyt puhut palturia ,olet purjehtinut tuolla tekleelä ehkä 100 kilometriä tai varmaan vähemmän!


    • Anonyymi

      Itsellä oli ekana FE83, sitten Jeanneau Sunn Fizz 40 ja nyt Bavaria 38 Cruiser. Liian Isoa ei kannata hankkia, mutta ei liian pientäkään. Kevyet purkkarit on äkisti kallellaan kun taas isompimassainen vene reagoi puuskiin rauhallisemmin. Purjeiden käsittelyssä ja laiturimanoovereissä voi tulla tenkapoo jos hommaa liian raskaan veneen. Paras tapa lienee käydä koepurjehtimassa ja ottaa sillä lailla tuntumaa veneeseen.

    • Anonyymi

      Itaraihminen hankkii vain purjeen onkimoottoripaattiin niin ei ota tilaa paketissa. Saidat on ahneimpia merkeistä.

    • Anonyymi

      Jokos aloittaja on päättänyt ja minkälaisen veneen hankkia?

      Utelias palstapurjehtija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe