Sähköauton latauspaikka kerrostaloon vain 400 euroa

Anonyymi

268

1514

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juttu ei kerro, että se hallipaikkaosake maksaa 30000 euroa.

• Anonyymi

Ei saa hallipaikkaa tuollahinnalla Sanomatalon liepeiltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä muuta skeidaa HS kirjoitti?

• Anonyymi

Minulla on jo halliosake ja se maksaa enemmän kuin 30 keur.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on jo halliosake ja se maksaa enemmän kuin 30 keur.

Hallipaikkaosakkeet maksoivat jo vuonna 2007 Runeberginkadulla 38.000-48.000 euroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kerrostalossa asuvat otele kalliita sähköutoja.

Ei niitä dossusta jaeta

Kokoomus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei niitä dossusta jaeta

Kokoomus

Minä olen ostanut autoja uutena, vaikka asun kerrostalossa. Aivan hyvin voin ostaa myös sähköautonkin, jos taloyhtiö päättää varustaa autopaikat latausmahdollisuudella.

• Anonyymi

Ja että se 3.5 euroa on vain laitteen palvelumaksu, eli siis jokin 'vuokra' tms., eli sähkö tulee vielä siihen päälle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja että se 3.5 euroa on vain laitteen palvelumaksu, eli siis jokin 'vuokra' tms., eli sähkö tulee vielä siihen päälle?

Milloin selviää sähköautohypettäjille, että auton lataaminen tulee kalliimmaksi sitä mukaa, kun autot lisääntyvät? Jos kaikki henkilöautot kulkisivat sähköllä, niin "tankkaus" tulisi olemaan kalliimpaa, kuin dieselin tankkaus! Lisäksi tankkausvälit olisivat tuohon verrattuna tiheitä.

Vai kuvitteleeko joku, että sähköä kaupattaisiin aina autoihin puoli-ilmaiseksi? Varmasti nyt jo jossain on toimikuntia, jotka suunnittelevat uusia sähkönsiirtomaksuja ja veroja näille patteriautoille. Puolensa tulevat pitämään sähköntuottajat sekä valtio verotuksen muodossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen ostanut autoja uutena, vaikka asun kerrostalossa. Aivan hyvin voin ostaa myös sähköautonkin, jos taloyhtiö päättää varustaa autopaikat latausmahdollisuudella.

Minä,minä ,minä no tietenkin juuri sunä.

Ostappa sitten se omako t italo jossa pihalla lataat sen dähköautosi.

Ei me neukukuuyiolaiset haluta maksaa sun lataustolppias.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päälle tulee tietysti latausenergia. Päivän ajelut saa noin eurolla. Kaikkineen kuukausikulut sähköineen jää siis alle 50 euron.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helsinki rakentaa parhaillaan Kalasatamaa ja Jätkäsaarta kymmenille tuhansille uusille asukkaille, autopaikkojen lukumäärä on nolla. Asukkaat liikkuvat joko polkupyörillä, tai julkisilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin selviää sähköautohypettäjille, että auton lataaminen tulee kalliimmaksi sitä mukaa, kun autot lisääntyvät? Jos kaikki henkilöautot kulkisivat sähköllä, niin "tankkaus" tulisi olemaan kalliimpaa, kuin dieselin tankkaus! Lisäksi tankkausvälit olisivat tuohon verrattuna tiheitä.

Vai kuvitteleeko joku, että sähköä kaupattaisiin aina autoihin puoli-ilmaiseksi? Varmasti nyt jo jossain on toimikuntia, jotka suunnittelevat uusia sähkönsiirtomaksuja ja veroja näille patteriautoille. Puolensa tulevat pitämään sähköntuottajat sekä valtio verotuksen muodossa.

Vuosi vuodelta nousee öljyn hinta. Sähkön tuotanto lisääntyy Suomessa koko ajan. Tarjonta lisää kisaa ja pitää hintoja kurissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei niitä dossusta jaeta

Kokoomus

Keskustassa kämppä maksaa miljoonan. Teslan saa viidelläkympillä. Eipä ole ihme homma ostaa auto asuntokaupan yhteydessä.

Talleilla ja sähköpaikoilla tulee olemaan kysyntää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä,minä ,minä no tietenkin juuri sunä.

Ostappa sitten se omako t italo jossa pihalla lataat sen dähköautosi.

Ei me neukukuuyiolaiset haluta maksaa sun lataustolppias.

Minä en suostu asumaan työläässä omakotitalossa, eikä sellaisia keskellä kaupunkia ole muutenkaan. Asun kerrostalossa, ja käytän satunnaisesti autoa. Jos taloyhtiössä päivitetään autopaikat sähköauton latauksen mahdollistavaksi, niin harkitsen aivan varmasti siinä vaiheessa sähköauton hankintaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päälle tulee tietysti latausenergia. Päivän ajelut saa noin eurolla. Kaikkineen kuukausikulut sähköineen jää siis alle 50 euron.

Itse ostettuna ja asennetettuna latauslaite maksaa 1000 - 3000 euroa, riippuen kohteesta ja lataustehosta. Eli tuon 400 EUR lisäksi.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse ostettuna ja asennetettuna latauslaite maksaa 1000 - 3000 euroa, riippuen kohteesta ja lataustehosta. Eli tuon 400 EUR lisäksi.

Paremmissa sähköautoissa on laturi itsessään. Riittää pelkkä kaapeli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan. Eivät kaikki kerrostaloasujat suinkaan ole vuokralla asuvia köyhiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuosi vuodelta nousee öljyn hinta. Sähkön tuotanto lisääntyy Suomessa koko ajan. Tarjonta lisää kisaa ja pitää hintoja kurissa.

Kysynnän ja tarjonnan laki ei päde autoiluun, johon verottaja on iskenyt ahnaat kyntensä, eikä aio saaliistaan enää irrottaa. Koskaan.

• Anonyymi

Elämä on liian pelottavaa sen elämiseen elinaikanaan melkoisen monelle.

• Anonyymi

Sähköautot eivät tuota pienhiukkasia moottorista hengitysilmaan ja on vanhemman ihmisen helpompi asua ja hengittää keskustassa. Toki myös muiden. PAH yhdisteet aiheuttavat syöpää ja ne vähenevät.

Eli pelko toivottavasti vähenee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautot eivät tuota pienhiukkasia moottorista hengitysilmaan ja on vanhemman ihmisen helpompi asua ja hengittää keskustassa. Toki myös muiden. PAH yhdisteet aiheuttavat syöpää ja ne vähenevät.

Keskustassa asuvat eivät tarvitse autoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keskustassa asuvat eivät tarvitse autoa.

Kyllä sitä täältäkin töihin lähdetään samoin kuin pikkukaupungeissa. Kaikki ei ole töissä keskustassa.

Ja pidän sähköautoa hyvänä vaihtoehtona ajaa esimerkiksi Uudellamaalla työajoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautojen valmistaminen pattereineen tuottaa hillittömän määrän ympäristösaasteita! sitten Suomeenkin avattavat ulkomaisomisteiset litiumkaivokset. Talvivaaran paskat on pikku juttu näihin verrattuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautojen valmistaminen pattereineen tuottaa hillittömän määrän ympäristösaasteita! sitten Suomeenkin avattavat ulkomaisomisteiset litiumkaivokset. Talvivaaran paskat on pikku juttu näihin verrattuna.

Vertaa sähköauton ja polttiksen elinkaaripäästöjä keskenään. Auton valmistuksen elinkaaripäästöt ovat 10..15 %. Sähköauton hiukan korkeammat kuin polttikseen, johtuen siitä alusta. Merkitys ei ole oleellinen.

Sitten vertaa bensaa ja sähköä. Eli sillä on merkitystä. Kun Suomesta suljetaan kivihiililaitokset, on sähköauton päästöt huomattavasti pienemmät kuin polttikseen. Nyt ne on noin yhtä suuret.

Eli sinä vertaat päärynöitä ja perunoita.

Täytyy myös pohtia kauppatasetta. Ei tuoda öljyä Saudeista. Käytetään kotimaista sähköä ja tehdään itse töitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vertaa sähköauton ja polttiksen elinkaaripäästöjä keskenään. Auton valmistuksen elinkaaripäästöt ovat 10..15 %. Sähköauton hiukan korkeammat kuin polttikseen, johtuen siitä alusta. Merkitys ei ole oleellinen.

Sitten vertaa bensaa ja sähköä. Eli sillä on merkitystä. Kun Suomesta suljetaan kivihiililaitokset, on sähköauton päästöt huomattavasti pienemmät kuin polttikseen. Nyt ne on noin yhtä suuret.

Täytyy myös pohtia kauppatasetta. Ei tuoda öljyä Saudeista. Käytetään kotimaista sähköä ja tehdään itse töitä.

"Polttikseen"????? Mitä helvettiä tuo tarkoiittaa? Kyllä taas huomaa että minkä puolueen kannattaja ja mistä universumin suurimmasta metropolista kirjoittaa 12 vuoden lissukokemuksellaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Polttikseen"????? Mitä helvettiä tuo tarkoiittaa? Kyllä taas huomaa että minkä puolueen kannattaja ja mistä universumin suurimmasta metropolista kirjoittaa 12 vuoden lissukokemuksellaan.

Et varmasti tiedä minkä puolueen kannattaja olen. Mutta en vihervassari enkä persu enkä uskovainen enkä ruotsalainen:) enkä harkimo lainen..

Polttari on minulla kutsumanimi bensa tai dieselkäyttöisestä polttomoottoriautosta, jonka olen näillä palstoilla oppinut.

Elinkaaritarkastelu menee noin kuin kirjoitin.

Kysyitkö jotain muuta?

Lissusta en tiedä mitään, olen kuusikymppinen ja asunut isossa kaupungissa ja pienessä. Autoala on tuttua mutta myös moni muu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et varmasti tiedä minkä puolueen kannattaja olen. Mutta en vihervassari enkä persu enkä uskovainen enkä ruotsalainen:) enkä harkimo lainen..

Polttari on minulla kutsumanimi bensa tai dieselkäyttöisestä polttomoottoriautosta, jonka olen näillä palstoilla oppinut.

Elinkaaritarkastelu menee noin kuin kirjoitin.

Kysyitkö jotain muuta?

Lissusta en tiedä mitään, olen kuusikymppinen ja asunut isossa kaupungissa ja pienessä. Autoala on tuttua mutta myös moni muu.

Lissu on rikollisten käyttämä pilkkanimi poliisista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos, opin taas uutta. Vanha koirakin oppii uusia asioita :)

Kuten varmaan huomaat näen tässä muutoksessa mahdollisuuksia. Enemmänkin kuin ilmasto minulle merkitsee kauppatase js uuden busineksen mahdollisuudet sekä keskustan ilmanlaatu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä päin sillä viitataan Elluihin, kuten Yhdistyneiden kuningaskuntien kuningattareen. Tosin Ellu voi olla myös vaikka Lepomäki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä päin sillä viitataan Elluihin, kuten Yhdistyneiden kuningaskuntien kuningattareen. Tosin Ellu voi olla myös vaikka Lepomäki.

Tässä aitona stadilaisena toteasin että "Lissuiksi" on kutsuttu lappuliisoja jotka jakelivat pysäköintisakkoja.
        KYTÄT ovat stadissa poliiseja. Mikäli Lissut ovat uusi nimike kytille, tuon täytyy olla jotain 2000 luvulla syntyneiden juttuja.
        Itse olen 1960 -luvulta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö,5 vuotta vanha sähköauto on täysin arvoton,vaihdossa et saa mitään ja sähköauto on talvella yhtä kylmä,kuin avo-auto ja lasit jäässä T:hiihtäjä 47 härmästä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vertaa sähköauton ja polttiksen toimintamatkaa! Just tulin 407 km:n ajosta ja keskikulutus 4,9l/100km. Ja tankissa vielä niin paljon, että saman matkan heittäis uudestaan heti. (ei siis ollut naftaa, vaan 98 okt bensaa, eikä ole edes mikään hybridi)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö,5 vuotta vanha sähköauto on täysin arvoton,vaihdossa et saa mitään ja sähköauto on talvella yhtä kylmä,kuin avo-auto ja lasit jäässä T:hiihtäjä 47 härmästä

Kuuntele tuo, puhutaan sitten kylmyyden ongelmista sähköautossa

https://youtu.be/DMnJT13Pnps

Ei ole iso ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nastarenkaat ovat pahimmat ilmansaastuttajat !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa huomattava osa tuontisähköä.
        - Laskennalliset päästöt verrattuna piendiiseliin ovat niin että saastutusarvot ovat samat kun sähköautolla on ajettu 170 000 -200 000 km.
        Pääomaero on katetettu kun sähköautolla on ajettu 70 000-100 000 km.

Lisäksi latauspistehinnat saatavuus...aika karua vetää sähköjohto 50 kilometrin päähän kun virta loppuu, ei saa edes hinata. On nostettava Kuorma-auton kyytiin...halpaa lystiä sano, halpaa lystiä...

Aika kallista viherHörhöilyä
        Ps. Viheriä ministeri laski että kulut ovat samat kun s-auto on 2 vuotias.

Tämä on sitä kaikkein kuuminta hottia: Vihreää matematiikkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vertaa sähköauton ja polttiksen toimintamatkaa! Just tulin 407 km:n ajosta ja keskikulutus 4,9l/100km. Ja tankissa vielä niin paljon, että saman matkan heittäis uudestaan heti. (ei siis ollut naftaa, vaan 98 okt bensaa, eikä ole edes mikään hybridi)

kylläpä autosi on juoppo, minulla on 2.5 litran turbodieseli ja se kuluttaa vain 10 litraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylläpä autosi on juoppo, minulla on 2.5 litran turbodieseli ja se kuluttaa vain 10 litraa.

Mulöa on kahden litran tuplaturbo-dieseli ja se menee maantietä 4.2 l/100km. Tankissa Myytä joten päästöt on alle 30g/km... siihen ei pääse edes patterikinnereillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa huomattava osa tuontisähköä.
        - Laskennalliset päästöt verrattuna piendiiseliin ovat niin että saastutusarvot ovat samat kun sähköautolla on ajettu 170 000 -200 000 km.
        Pääomaero on katetettu kun sähköautolla on ajettu 70 000-100 000 km.

Lisäksi latauspistehinnat saatavuus...aika karua vetää sähköjohto 50 kilometrin päähän kun virta loppuu, ei saa edes hinata. On nostettava Kuorma-auton kyytiin...halpaa lystiä sano, halpaa lystiä...

Aika kallista viherHörhöilyä
        Ps. Viheriä ministeri laski että kulut ovat samat kun s-auto on 2 vuotias.

Tämä on sitä kaikkein kuuminta hottia: Vihreää matematiikkaa.

Persujen ongelma on sinisilmäisyys tulevaisuuden suunnittelussa. Viha vihreitä kohtaan ohjaa järkeä ja politiikkaa.

Itse pidän vihreitä vähän kuin ennen vanhaan kommunismi. Herättää ihmisiä, mutta muut tekevät sitten työt ja vastaavat suunnittelusta. Siihen tarvitaan osaamista, jota vihreiden parista harvemmin löytyy. Mutta ei oikein tunnu löytyvän persuistakaan. Muutoksen vastustaminen on poliittinen voimavara. Osaajia on esimerkiksi Teslan perustaja.

Sinä vastustat uudistumista kaikin keinoin. Laskelmasi eivät näe tulevaisuuteen. Koko sähköliike toiminta kehittyy ihan erilaiseksi kuin laskelmissa näet.

Sähköautot tulevat, et mahda sille mitään. Voi olla että sinulla ei ole varaa, mutta monella on. Eikä sähköauton ostaminen edes tapahdu ideologista syistä. On vaan seksikästä ajaa tehokkaalla Teslalla.

Liiketoiminnan kehittyminen ei ole vihreistä kiinni. Eteenpäin katsova omistaja ja investoija tajuaa että öljyn hinta lähtee kasvuun maailmalla. Kohta myy kotimainen energia: sähkö ja biopolttoaineet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persujen ongelma on sinisilmäisyys tulevaisuuden suunnittelussa. Viha vihreitä kohtaan ohjaa järkeä ja politiikkaa.

Itse pidän vihreitä vähän kuin ennen vanhaan kommunismi. Herättää ihmisiä, mutta muut tekevät sitten työt ja vastaavat suunnittelusta. Siihen tarvitaan osaamista, jota vihreiden parista harvemmin löytyy. Mutta ei oikein tunnu löytyvän persuistakaan. Muutoksen vastustaminen on poliittinen voimavara. Osaajia on esimerkiksi Teslan perustaja.

Sinä vastustat uudistumista kaikin keinoin. Laskelmasi eivät näe tulevaisuuteen. Koko sähköliike toiminta kehittyy ihan erilaiseksi kuin laskelmissa näet.

Sähköautot tulevat, et mahda sille mitään. Voi olla että sinulla ei ole varaa, mutta monella on. Eikä sähköauton ostaminen edes tapahdu ideologista syistä. On vaan seksikästä ajaa tehokkaalla Teslalla.

Liiketoiminnan kehittyminen ei ole vihreistä kiinni. Eteenpäin katsova omistaja ja investoija tajuaa että öljyn hinta lähtee kasvuun maailmalla. Kohta myy kotimainen energia: sähkö ja biopolttoaineet.

Suomi on osa pohjoismaista sähkömarkkinaa ja se on vahvuus. Se pitää hintoja kurissa. Suomeen tulee kapasiteettia paljon lisää 10 vuoden kuluessa. Sähköautot eivät muodosta ongelmaa sähkön riittävyydelle. Kaikki merkit viittaavat siihen että öljyn hinta nousee tulevaisuudessaenemmän kun sähkö.

Lainaus:
        "Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähkö tehdää yleensä ydin voimalla terveellistä
        Ja h iilivoimalla.

Siis sama missä sitä hiiltä poltetaan ja uudet katalysaattoriautothan eii saastutakaan

Vihreet veroja kansan köyhimmilee duunareille lissää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähkö tehdää yleensä ydin voimalla terveellistä
        Ja h iilivoimalla.

Siis sama missä sitä hiiltä poltetaan ja uudet katalysaattoriautothan eii saastutakaan

Vihreet veroja kansan köyhimmilee duunareille lissää.

Suomen ei pidä polttaa hiiltä ja öljyä, koska sillä elätetään Saudeja ja Norjalaisia ja Puolalaisia. Teboil on venäläinen.

Sähkö ja biopolttoaineet ovat kotimaisia.

Ja ilman muuta ydinvoimalla sekä tuulella. Ehkä pikkasen myös auringolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persut vastustaa sähköautoja ja kannattaa bensa ja diesel autoja.

Samalla Persut kannattaa öljyn maahantuontia ja öljymaiden rikastumista ja huonoja työoloja. Poissa silmissä poissa mielestä. Myös Teboil isoja toimijana on Venäläinen.

Öljyn tuonti heikentää kauppatasetta.

Sähköautolla ajaminen luo työtä kotimaassa ja sähkön on kotimaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä uusinta tietoa

https://www.talouselama.fi/uutiset/moni-erehtyy-sahkoauton-paastoista-ei-ihme-silla-ne-ovat-muuttuneet-nopeasti

Suomen oloissa uusien sähköautojen päästöt jäävät alle kolmannekseen tai jopa alle neljännekseen dieselin tai bensa-auton elinkaaren päästöistä. Sen voi todeta vaikka tästä uusimpiin tietoihin perustuvasta laskurista. Laskuri pohjautuu riippumattoman Transport & Environment -järjestön raportin tietoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persut vastustaa sähköautoja ja kannattaa bensa ja diesel autoja.

Samalla Persut kannattaa öljyn maahantuontia ja öljymaiden rikastumista ja huonoja työoloja. Poissa silmissä poissa mielestä. Myös Teboil isoja toimijana on Venäläinen.

Öljyn tuonti heikentää kauppatasetta.

Sähköautolla ajaminen luo työtä kotimaassa ja sähkön on kotimaista.

Suomi joutuu tuomaan sähköä koko ajan ulkomailta, lähinnä Pohjoismaista ja Venäjältä, koska Suomi ei ole sähkön suhteen omavarainen. Suomen sähköntuonti on jopa niin suurta, että sen katsotaan uhkaavan Suomen huoltovarmuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi joutuu tuomaan sähköä koko ajan ulkomailta, lähinnä Pohjoismaista ja Venäjältä, koska Suomi ei ole sähkön suhteen omavarainen. Suomen sähköntuonti on jopa niin suurta, että sen katsotaan uhkaavan Suomen huoltovarmuutta.

Raakaöljystä 100 prosenttia tulee ulkomailta, lähinnä Venäjältä.

Sähköstä sentään suurin osa on kotimaista.

Mutta persu haluaa tukea tietenkin mielummin henkistä kotimaataan Venäjää kuin Suomea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raakaöljystä 100 prosenttia tulee ulkomailta, lähinnä Venäjältä.

Sähköstä sentään suurin osa on kotimaista.

Mutta persu haluaa tukea tietenkin mielummin henkistä kotimaataan Venäjää kuin Suomea.

Suomen vajaa kapasiteetti on tietysti hiukan ikävätilanne nyt, mutta ennen vuotta 2030 kapasiteettia tulee lisää uuden tuuli ja ydinvoiman ansiosta.

Oikeastaan Nordpoolia eli pohjoismaista sähkömarkkinat pitäisi tulevaisuudessa katsoa yhtenä markkinana. Välillä kun tuulee ei tarvita vesivoimaa ja toisin perin.

Jokatapauksessa sähköä tulee pääosin Suomesta ja vieläpä merkittävästi päästöttömästi.

Öljy tulee muualta, sitä rahtaa ulkomaiset miehistöt laivoissa. Tulos syntyy lähteillä. Polttomoottoreiden öljyt tulevat ulkomailta samoin huollon osat. Teboil on venäläinen.

Kotimaisuus on merkittävästi parempi sähköautolla ja paranee koko ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo Teslan "seksikkyys" on lähinnä mielikuvituksen tuotetta. Ainoastaan Teslan omistaja kuvittelee sen olevan seksikäs. Oikeasti Tesla on ehkä markkinoiden tylsin auto. Monet eivät edes erota autoa liikenteessä, koska se näyttää samalta kuin kaikki muutkin autot.

Ja Teslan käyttöliittymä on aivan kammottavan surkea. Kuka idiootti on keksinyt, että kaikki säädöt pitää laittaa kosketusnäytölle. Tuohan on suorastaan vaarallinen idea, koska tuolloin joka ainoassa säädössä pitää tuijottaa näyttöä, kun vanhoissa autoissa asian on voinut tehdä katsoen koko ajan tietä. Minusta kosketusnäyttö pitäisi heivata pellolle ja korvata vanhanaikaisilla nappuloilla. Kosketusnäytöt autossa on typerä idea.

• Anonyymi

Niin, uudessa rakennuksessa. Mutta vanhaan taloon sellaisen rakentaminen onkin jo toisen hintaluokan homma. Ja keskikaupungilla, kun autopaikkoja ei taloyhtiössä ole kuin muutama, hinta nousee suhteettoman suureksi latauspaikkaa kohti. Eikä taatusti sähköautoilijat halua maksaa koko pottia tai sataa euroa kuukaudessa sähköt.

Ei tule yleistymään, koska sähköautottomat asukkaat eivät halua sähköautoilijoiden maksumiehiksi. Ja jos paikkoja ei kuitenkaan riitä kaikille jos niikseen tulisi.

Lisäksi voi osoittautua että 15 vuoden kuluttua sähköautot on todettu epäkäytännöllisiksi, että ne ovat siedettäviä kun ajettavat matkat ovat pääasiassa lyhyitä.

• Anonyymi

Tuo 400 euron hinta on vanhaan kerrostaloyhtiöön tehtynä. Uuteen on toki vielä halvempi.

Halvaksihan tuo sähköautoilu näyttää muodostuvan, jos pelkkiin sähköihin menee vain noin euro per ajopäivä. Latauspalvelumaksuineen joka tapauksessa jää energia kulut alle 50 euroon kuukaudessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 400 euron hinta on vanhaan kerrostaloyhtiöön tehtynä. Uuteen on toki vielä halvempi.

Halvaksihan tuo sähköautoilu näyttää muodostuvan, jos pelkkiin sähköihin menee vain noin euro per ajopäivä. Latauspalvelumaksuineen joka tapauksessa jää energia kulut alle 50 euroon kuukaudessa.

Tuo tehtiin autohalliin, ei ulkopaikoille.

• Anonyymi

"Ei tule yleistymään, koska sähköautottomat asukkaat eivät halua sähköautoilijoiden maksumiehiksi. "

Sinulla on yksipiippuinen näkemys. Itse ajan bensa-autoa, enkä ole aikeissa hankkia sähköllä toimivaa, mutta kannatan syöttöpisteiden asentamista taloyhtiöömme. Latausmahdollisuuden tarjoaminen nostaa tulevaisuudessa taloyhtiön osakkeiden arvoa lisäämällä ostamisesta kiinnostuneiden määrää. Mitä enemmän sähköautot yleistyvät, sitä tärkeämpää taloyhtiöillä on latausmahdollisuuden tarjoaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ei tule yleistymään, koska sähköautottomat asukkaat eivät halua sähköautoilijoiden maksumiehiksi. "

Sinulla on yksipiippuinen näkemys. Itse ajan bensa-autoa, enkä ole aikeissa hankkia sähköllä toimivaa, mutta kannatan syöttöpisteiden asentamista taloyhtiöömme. Latausmahdollisuuden tarjoaminen nostaa tulevaisuudessa taloyhtiön osakkeiden arvoa lisäämällä ostamisesta kiinnostuneiden määrää. Mitä enemmän sähköautot yleistyvät, sitä tärkeämpää taloyhtiöillä on latausmahdollisuuden tarjoaminen.

Vain muutama hyvin toimeentuleva asukas voisi noin vain osallistua hankkeeseen yhtiövastikkeen nostamisen myötä. Suurin osa ei.

Ajatus siitä, että se hyödyttäisi kaikkia asukkaita, on harhaa.
        Ensinnäkin ne, jotka eivät ole ajatelleet muuttaa pois, ei laita lantinkaan painoarvoa sille arvonnousulle, jos siitä ei ole heille hyötyä.
        Toiseksi, jos myydessään hinnoittelee osakkeensa hintavammaksi siksi, että yhtiössä on latauspaikkoja, karsii se niitä ostajia pois jotka eivät latauspaikkaa halua eikä halua maksaa siitä.
        Kolmanneksi, jos latauspaikkaa pitää odottaa mahdollisesti vuosia, se ei kiinnosta jos alla on jo sähköpeli tai se hankitaan lähiaikoina.

Älä turhaan luo kerrostaloasukista itsellesi kovin korkeaa arviota. Parhaimmassakin tapauksessa, jos paikkoja ei riitä jokaiselle, pitää hyvin monen palan osua kohdalleen pelissä jotta sen arvonnousu todella reaalisoituisi asunnon myyjälle.

Jos latauspaikat yhtiöitetään erikseen ja kaikki kulut otetaan latauspaikan käyttäjiltä, säästytään monilta ongelmilta mutta se nostaa myös sähköauton käyttäjän kustannuksia. Pitkäaikainen lainoitus kuitenkin voisi pitää hinnat edes kohtuullisella tasolla.

Parvekkeiden lasituksissa ja hissien rakentamisessa törmätään hyvin paljon samanlaisiin ongelmiin. Vaikka nekin nostavat taloyhtiön arvoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hankkeessa oli mukana 14 taloyhtiötä, jotka hallinnoivat kolmea hallia Aleksis Kiven kadulla."

14! Ja autopaikkoja oli runsaasti valmiina.
        Tuota ei nyt voida pitää mitenkään edustavana esimerkkinä latauspaikkojen hinnasta tai muustakaan. Myös kaupunkien keskustoissa asutaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain muutama hyvin toimeentuleva asukas voisi noin vain osallistua hankkeeseen yhtiövastikkeen nostamisen myötä. Suurin osa ei.

Ensinnäkin ne, jotka eivät ole ajatelleet muuttaa pois, ei laita lantinkaan painoarvoa sille arvonnousulle, jos siitä ei ole heille hyötyä.
        Toiseksi, jos myydessään hinnoittelee osakkeensa hintavammaksi siksi, että yhtiössä on latauspaikkoja, karsii se niitä ostajia pois jotka eivät latauspaikkaa halua eikä halua maksaa siitä.
        Kolmanneksi, jos latauspaikkaa pitää odottaa mahdollisesti vuosia, se ei kiinnosta jos alla on jo sähköpeli tai se hankitaan lähiaikoina.

Älä turhaan luo kerrostaloasukista itsellesi kovin korkeaa arviota. Parhaimmassakin tapauksessa, jos paikkoja ei riitä jokaiselle, pitää hyvin monen palan osua kohdalleen pelissä jotta sen arvonnousu todella reaalisoituisi asunnon myyjälle.

Jos latauspaikat yhtiöitetään erikseen ja kaikki kulut otetaan latauspaikan käyttäjiltä, säästytään monilta ongelmilta mutta se nostaa myös sähköauton käyttäjän kustannuksia. Pitkäaikainen lainoitus kuitenkin voisi pitää hinnat edes kohtuullisella tasolla.

Parvekkeiden lasituksissa ja hissien rakentamisessa törmätään hyvin paljon samanlaisiin ongelmiin. Vaikka nekin nostavat taloyhtiön arvoa.

..... Vain muutama hyvin toimeentuleva asukas voisi noin vain osallistua hankkeeseen yhtiövastikkeen nostamisen myötä. Suurin osa ei....

Taliyhtiöitä on erilaisia. Yhtiöjärjestyksen muutoksella voi parkkihalliosakkeiden toimesta tehdä investointi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hankkeessa oli mukana 14 taloyhtiötä, jotka hallinnoivat kolmea hallia Aleksis Kiven kadulla."

Tuota ei nyt voida pitää mitenkään edustavana esimerkkinä latauspaikkojen hinnasta tai muustakaan. Myös kaupunkien keskustoissa asutaan.

Mihnä päin tuollainen Aleksis Kiven katu on? Jossain lähiössä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikein hyvä esimerkki kantakaupunkiin. Täällä on monia ihan vastaavia halleja. Hyvä että syntyy tuollaisia moderneja referenssejä. Helpottavat kokemusten kautta uusia lähtemään mukaan.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

..... Vain muutama hyvin toimeentuleva asukas voisi noin vain osallistua hankkeeseen yhtiövastikkeen nostamisen myötä. Suurin osa ei....

Taliyhtiöitä on erilaisia. Yhtiöjärjestyksen muutoksella voi parkkihalliosakkeiden toimesta tehdä investointi.

Yhtiöjärjestyksen muutos vaatii 2/3 enemmistön. Tätä voi olla vaikea saavuttaa näin paljon tunteita herättävässä kysymyksessä. Yhtiökokouksessa on varmaan paikalla osakkeenomistajia kuin meren mutaa vaikka normaalisti ei olisi kuin muutama.

Mutta jos kyseessä on autopaikkaosake jonka käyttäjä itse ostaa ja voi sitten myydäkin sen, muuttuu tietysti homma oleellisesti siinä etteivät paikkaa käyttämättömät joudu kustantamaan kuin ehkä jotain hyvin vähän.

Siinä tietysti on sitten se, että kaupassa joutuu ostaja maksamaan varainsiirtoveron ja mahdollinen myyntivoitto on verollista. Valtion ahne koura on siinäkin kahmimassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtiöjärjestyksen muutos vaatii 2/3 enemmistön. Tätä voi olla vaikea saavuttaa näin paljon tunteita herättävässä kysymyksessä. Yhtiökokouksessa on varmaan paikalla osakkeenomistajia kuin meren mutaa vaikka normaalisti ei olisi kuin muutama.

Mutta jos kyseessä on autopaikkaosake jonka käyttäjä itse ostaa ja voi sitten myydäkin sen, muuttuu tietysti homma oleellisesti siinä etteivät paikkaa käyttämättömät joudu kustantamaan kuin ehkä jotain hyvin vähän.

Siinä tietysti on sitten se, että kaupassa joutuu ostaja maksamaan varainsiirtoveron ja mahdollinen myyntivoitto on verollista. Valtion ahne koura on siinäkin kahmimassa.

....... Siinä tietysti on sitten se, että kaupassa joutuu ostaja maksamaan varainsiirtoveron ja mahdollinen myyntivoitto on verollista. Valtion ahne koura on siinäkin kahmimassa....

Ei meinaa mitään. Kantakaupungissa menee autotallit ja hallipaikat aina kaupaksi ja helppo vuokrata.

Veikkaan vettä kysyntä lisääntyy rajusti sähköautojen lisääntyessä. Ainakin meiltä on jo muutama Tesla kuski kysellyt jos voisi vuokrata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei näköjään ole Helsinginniemellä, eli ihan ydinkeskustassa. Mutta siellä asuvat eivät taida muutenkaan olla kovia automiehiä. Harvoin ne ainakaan on ruuhkia kehäteilä aiheuttamassa.

Ei ihan mutta kyllä keskustassakin asuvilla autoja on. Ja heillä monella on myös "fyrkkaa" ostaa niitä sähköautoja. Eli latauslaitteita vaan talleihin, siitä tulee hyvä business vielä. Vaikka itse ei käytä.

• Anonyymi

Minä en maksa naapurin ilmaista ajelua 100 000 euron patteriautolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa itseään muita parempana pitävän patterisutoilijan kuluja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä kannatat muiden rahoilla loisimista. Sitten kun taas toiset sähkökaapelit vedetty, aletaan hehkuttamaan vedyllä käyviä polttokennoautoja.

VIRHEÄT ovat KOKOOMUKSEN PUISTO-OSASTO vaikkeivat ITSE sitä tajuakkaan.
        AIVOPESEMÄLLÄ JO PÄIVÄKODISTA ALKAEN KOKOOMUSISI TEKEE TILIN TOLKUN IHMISTEN RAHOILLA JA SITTEN ALKAA SEURAAVA AIVOPESU!

SINULLA MUKA BENSA-AUTO. VOI OLLA, MUTTA AJOLUVAN SAAMISEEN MENEE VIELÄ KYMMENISEN VUOTTA!

t: Toyota Miatalla ajava

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

....... Siinä tietysti on sitten se, että kaupassa joutuu ostaja maksamaan varainsiirtoveron ja mahdollinen myyntivoitto on verollista. Valtion ahne koura on siinäkin kahmimassa....

Ei meinaa mitään. Kantakaupungissa menee autotallit ja hallipaikat aina kaupaksi ja helppo vuokrata.

Veikkaan vettä kysyntä lisääntyy rajusti sähköautojen lisääntyessä. Ainakin meiltä on jo muutama Tesla kuski kysellyt jos voisi vuokrata.

Tarkoitin nyt vaan että jos paikat kuuluisivat taloyhtiölle ja paikka olisi mahdollista saada vuokralle sitä kautta, kaikki ne veroseuraamukset puuttuisivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä kannatat muiden rahoilla loisimista. Sitten kun taas toiset sähkökaapelit vedetty, aletaan hehkuttamaan vedyllä käyviä polttokennoautoja.

AIVOPESEMÄLLÄ JO PÄIVÄKODISTA ALKAEN KOKOOMUSISI TEKEE TILIN TOLKUN IHMISTEN RAHOILLA JA SITTEN ALKAA SEURAAVA AIVOPESU!

SINULLA MUKA BENSA-AUTO. VOI OLLA, MUTTA AJOLUVAN SAAMISEEN MENEE VIELÄ KYMMENISEN VUOTTA!

Korjaan: Toyota Mirai

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Punikkihallitus ei tee tiliä vaan kourii viimeisetkin lantit ihmisten taskuista. Kun kansalta loppuu rahat, niin otetaan velkaa niin perkuleesti ja rahahanojen sulkeutuessa syytettään muita ja luikitaan takaisin sinne kiven alle mistä joskus esiin ryömittiin.

• Anonyymi

Kuka maksaa?

• Anonyymi

"Lataamisen mahdollistavan infrastruktuurin hankinta asennettuna maksoi noin 400 euroa autopaikkaa kohden. Summan kustansivat autopaikkojen osakkaat."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Lataamisen mahdollistavan infrastruktuurin hankinta asennettuna maksoi noin 400 euroa autopaikkaa kohden. Summan kustansivat autopaikkojen osakkaat."

Ensin piti ostaa se 30000 euron autopaikka!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun laitetaan latausmahdollisuus ensin jo olemassa oleviin hallipaikkoihin, se on iso määrä.

Kuka maksaa? Jos on osake, osakkeen omistaja.

Jos on taloyhtiön, taloyhtiö.

Maksu pois yhtiövastikkeessa ja/tai vuokrassa.

Taloyhtiön arvo nousee samoin halliosakkeiden.

Olen valmis maksamaan heti omani. Se on sijoitus kantakaupungissa.

Uusiin laitettuna vielä helpompaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tupruttelijoilleko autopaikka on ilmainen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on jo ja maksaa 60keur. Ei mikään ongelma investoida muutama tonni lisää.

Ei niitä sähköautoja opiskelijat hommaakaan. Osalla on varaa ja se on aika iso määrä esim. Helsingissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tupruttelijoilleko autopaikka on ilmainen?

Ei oke. Maksoin 60 keur ja yhtiövastike lähes 100 eur kk.

Ne kenellä ei ole varaa, ajaa sitten polttiksella. Mutta saa kai ne hommata lataus laitteet kenellä on siihen mahdollisuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne kenellä ei ole varaa, ajaa sitten polttiksella. Mutta saa kai ne hommata lataus laitteet kenellä on siihen mahdollisuus.

Noilla pennosilla ei saa 3 auton tallia 3x32A latausmahdollisuudella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Maksoin 60 keur ja yhtiövastike lähes 100 eur kk."

100€/kk! Missä kahdeksan neliön kanakopissa oikein asut ja muka 60 000€ maksoit autopaikasta?

Taitaa sittenkin olla kyse sinulle kokoomusisisi maksamasta leikkihuoneesta missä "bunkkaat". Isisi saa vielä lapsilisiä sinusta liki 10 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Maksoin 60 keur ja yhtiövastike lähes 100 eur kk."

100€/kk! Missä kahdeksan neliön kanakopissa oikein asut ja muka 60 000€ maksoit autopaikasta?

Taitaa sittenkin olla kyse sinulle kokoomusisisi maksamasta leikkihuoneesta missä "bunkkaat". Isisi saa vielä lapsilisiä sinusta liki 10 vuotta.

Autohalliosake maksoi 60 000 euroa. Se on vajaa 20 M2. Sen autohalliosakkeen yhtiövastike on vajaa 100 EUR / kk. Autohalliosakkeet ovat osa taloyhtiötä. Se minkä kokoisessa asun ei liity tähän.

• Anonyymi

No kukas sen sähkön maksaa ? Muut saman taloyhtiön osakkaat ! Ei se sähkö ole ilmaista mikä sieltä taloyhtiön tolpasta otetaan VIHERPÄSSI SOSIALISTI !

• Anonyymi

Autoilija maksaa palvelusta itse.

• Anonyymi

`persu siinä pettyneenä repi pelihousunsa.

• Anonyymi

Se kuka käyttää. On nääs järjestelmät sen verran hienot nykyään, ettei ole ongelma.

Auton alusta pystyy kohta myymään myös sähköä pois, mikä on tulevaisuuden mahdollisuus.

Voi myös sopia käyttäjälle arvioperusteisen kuukausimaksun. Näyttää olevan 25 eur sopiva summa. Ei se vefenlaskutuskasn tarkkaa ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se kuka käyttää. On nääs järjestelmät sen verran hienot nykyään, ettei ole ongelma.

Auton alusta pystyy kohta myymään myös sähköä pois, mikä on tulevaisuuden mahdollisuus.

Voi myös sopia käyttäjälle arvioperusteisen kuukausimaksun. Näyttää olevan 25 eur sopiva summa. Ei se vefenlaskutuskasn tarkkaa ole.

Näin

https://yle.fi/uutiset/3-9851732

"Sähköauton omistaja voi tienata käyttämällä auton akkua halvan sähkön varastona ja sähköverkon tasapainottajana. Esimerkiksi tanskalainen yhtiö sai tällä keinolla autoihinsa ilmaiset sähköt ja 1 300 euron vuosituoton."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lataat ilmaista sähköä taloyhtiöistä ja muut sitä?!

Nyt nousi meteli!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lataat ilmaista sähköä taloyhtiöistä ja muut sitä?!

Nyt nousi meteli!

Mitä ihmeen ilmaista sähköä?

Et taida oikein ymmärtää mistä on kysymys.

Se kuka lataa, maksaa. Paitsi jos taloyhtiön väki ei osaa asioita ja antaa jonkun kusettaa.

• Anonyymi

Tuo on hallinnollisesti aivan kätevä. Autopaikat ovat omana yhtiönään, autopaikan haltijat maksavat kulunsa. Kustannuksia ei säilytetä asumiseen. Näin tämä menee oikeudenmukaisesti.
      Samaa periaatetta voitaisiin käyttää missä tahansa as. oy:ssä. Autopaikkojen rakentaminen täysin erillään asumisesta.

• Anonyymi

Autopaikat ovat halliosakkeita, joiden velaton hinta on 30000 euroa ja hoitovastike 30 euroa/kk.

• Anonyymi

Ei hybridit ole sähköautoja sori vaan.Niissäkin löytyy vain pari mallia joissa voi itse valita ajaako sähköllä vai polttoaineella mutta muuten auto valitsee itse ja lähes aina kulutus isompi polttoaineella kuin samankokoisella perusbensalla koska raskaami auto akuston takia.

• Anonyymi

Niin se vaan Suomikin vähitellen sähköautoistuu. Ensin lopetettiin lyijyllisen bensiinin käyttö, sitten alettiin jatkamaan bensaa viinalla, ja seuraavaksi polttoaineiden polttaminen moottoreissa loppuu kokonaan.

• Anonyymi

Ehkä Suomessa joskus 2040 mutta ei koko maailmassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun bensa- ja dieselautoja ei enää valmisteta, on sähköauton hankkiminen ehkä ainoa vaihtoehto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei murehdita mitä muut tekee. Tehdään me ja lopetetaan öljyn maahantuonti ja käytetään kotimaista sähköä.

• Anonyymi

Ei välttämättä ihan noin. Kyllä polttomoottoreita tarvitaan biokaasun ja etanolin sekä puhtaan vedyn polttamiseen.

Ajattelusi on väärä ja aiheuttaa suotta vastustusta sähköautoihin. Ei kaikkien tarvitse ajaa sähköautoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun bensa- ja dieselautoja ei enää valmisteta, on sähköauton hankkiminen ehkä ainoa vaihtoehto.

Niih, mut suomessa on nytkin 20v vanha autokanta joten 2040 eli 20v vuodenpäästä ajellaan käytetyillä tämän pivän sähköautoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei murehdita mitä muut tekee. Tehdään me ja lopetetaan öljyn maahantuonti ja käytetään kotimaista sähköä.

Sitten kannattaisi varmaan sallia uraanikaivokset ja uraanin talteenotto muista kaivannaisista ja uraanin rikastaminen ydinvoimakelpoiseksi. Ehkä kannattaa myös ostaa konkurssikypsä Areva ja alkaa ydinvoiman valmistajaksi myös, jotta kotimaisuus saadaan paremmalle tasolle, kuin Nesteen jalostamassa bensiinissä ja dieselissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitten kannattaisi varmaan sallia uraanikaivokset ja uraanin talteenotto muista kaivannaisista ja uraanin rikastaminen ydinvoimakelpoiseksi. Ehkä kannattaa myös ostaa konkurssikypsä Areva ja alkaa ydinvoiman valmistajaksi myös, jotta kotimaisuus saadaan paremmalle tasolle, kuin Nesteen jalostamassa bensiinissä ja dieselissä.

Talvivaaran kaivoksella ryhdytään ottamaan myös uraania talteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uraanin myynti Talvivaarasta ilman muuta.

Ydinvoiman rakentaminen ja polttoaineen muu tuottaminen, ei kiitos.

Käytetään me Suomessa vaan ydinvoimalaitoksia ja hankitaan niitä lisää. Siinä me ollaan hyviä. Voidaan tehdä puhdasta sähköä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä ei tapahdu hetkeen ja lisäksi valtaosa suomalaisista ostaa autonsa käytettynä. Bensa-autoja ostetaan käytettynä vielä pitkään sen jälkeen, kun/jos bensa- ja dieselautoja ei valmisteta. Ja tuohon menee vielä ainakin 20 vuotta (en laske hybridejä sähköautoiksi). Eli sähköautot ovat ainoa vaihtoehto (keräilyautoja lukuun ottamatta) ehkä 40 vuoden päästä. Niin kauan tuohon menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä ei tapahdu hetkeen ja lisäksi valtaosa suomalaisista ostaa autonsa käytettynä. Bensa-autoja ostetaan käytettynä vielä pitkään sen jälkeen, kun/jos bensa- ja dieselautoja ei valmisteta. Ja tuohon menee vielä ainakin 20 vuotta (en laske hybridejä sähköautoiksi). Eli sähköautot ovat ainoa vaihtoehto (keräilyautoja lukuun ottamatta) ehkä 40 vuoden päästä. Niin kauan tuohon menee.

Tuskin sähköautoista tulee ainoa vaihtoehto ikinä.

Odottaisin aikapaljon vety taloudelta tulevaisuudessa. Tosin sähkön avullahan se vety vedestä tehdään. Eli hyötysuhde on parempi jos pystyy ajamaan sähköllä. Kaikki ei pysty eikä halua.

Eiköhän noita bioautojakin ole vielä pitkään ja varmaan siihenkin aukkoon autoja valmistuu pikkumääriä. Ihmettelen miksi etanolimuutoksia ei tehdä jo nyt enempää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin sähköautoista tulee ainoa vaihtoehto ikinä.

Odottaisin aikapaljon vety taloudelta tulevaisuudessa. Tosin sähkön avullahan se vety vedestä tehdään. Eli hyötysuhde on parempi jos pystyy ajamaan sähköllä. Kaikki ei pysty eikä halua.

Eiköhän noita bioautojakin ole vielä pitkään ja varmaan siihenkin aukkoon autoja valmistuu pikkumääriä. Ihmettelen miksi etanolimuutoksia ei tehdä jo nyt enempää.

Teknisesti ottaen vetyauto on sähköauto. Vetyautossa vain muutetaan vety sähköksi, mutta siinä on samanlaiset sähköautot kuin normaaleissa sähköautoissa.

Itse asiassa, jenkkisivustoilla vetyautoja nimitetään vain vedyllä toimiviksi sähköautoiksi. Ja sitähän ne ovatkin.

Eli vetyautossa vety tehdään ensin sähköllä ja sitten vety muutetaan takaisin sähköksi autossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teknisesti ottaen vetyauto on sähköauto. Vetyautossa vain muutetaan vety sähköksi, mutta siinä on samanlaiset sähköautot kuin normaaleissa sähköautoissa.

Itse asiassa, jenkkisivustoilla vetyautoja nimitetään vain vedyllä toimiviksi sähköautoiksi. Ja sitähän ne ovatkin.

Eli vetyautossa vety tehdään ensin sähköllä ja sitten vety muutetaan takaisin sähköksi autossa.

Korjaan... Siis tietenkin samanlaiset sähkömoottorit. On ehkä jopa mahdollista, että osa sähköautoista voidaan muuttaa vetyautoiksi, jos tarvetta on. Moottoreitahan ei tarvitse vaihtaa.

• Anonyymi

Kannattaa lukea muutakin kuin alotuksen otsikko.

• Anonyymi

Siis pelkkä kaapelointi isossa parkkihallissa, ihanteellisissa olosuhteissa maksoi 400€/paikka, tässäkin on toinen mokoma maksatettu muilla veronmaksajilla. Sitten pitää hommata latausasema - 1000€-3000€ ja sitten tietenkin töpseliin sähköä. Tuo 3.5€ kuukausimaksu on tässä aika pientä kun yksi latauspaikka maksaa enemmän kuin keskimääräinen suomalainen auto.

Aika tarkoituksenhakuista uutisointia joka saa sinänsä hyvän asian ylle p.skan maun.

• Anonyymi

Auton arvolla ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä. Jokainen auto on ollut uusi. Aika harvoin auton arvo nousee iän myötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Auton arvolla ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä. Jokainen auto on ollut uusi. Aika harvoin auton arvo nousee iän myötä.

Tottakai autoilun todellisuudella on merkitystä. Kuvitellaan että Suomeen tupsahtaa tosta noin vaan 700 000 sähköautoa joiden hinnat perheautoluokassa on jossain 40-60k€ luokassa ja jokaiselle niistä pitäisi vielä hommata latausasema, joka taas maksaa saman verran kuin keskimääräinen auto tässä maassa.

Tämä ei ole helppo yhtälö... biopolttoaineilla päästään samaan lopputulokseen paljon nopeammin ja halvemmalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai autoilun todellisuudella on merkitystä. Kuvitellaan että Suomeen tupsahtaa tosta noin vaan 700 000 sähköautoa joiden hinnat perheautoluokassa on jossain 40-60k€ luokassa ja jokaiselle niistä pitäisi vielä hommata latausasema, joka taas maksaa saman verran kuin keskimääräinen auto tässä maassa.

Tämä ei ole helppo yhtälö... biopolttoaineilla päästään samaan lopputulokseen paljon nopeammin ja halvemmalla.

Ei kannata kuvitella olemattomia. Autokantaan ilmestyy noin 100 000 uutta autoa vuodessa.

Biopolttoaineet ovat eilispäivää, eikä niihin kannata enää panostaa, koska päästöjen lisäksi ne vaativat hiilinielujen tuhoamista.

Auton romutusikä on 12 vuotta, ja sen mukaan eletään. Uusia polttomoottorikäyttöisiä henkilöautoja ei saa enää vuoden 2035 jälkeen. Noilla tiedoilla edetään, ja sen mukaan tehdään suunnitelmat. Mitään ei tupsautella "tosta noin vaan".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kannata kuvitella olemattomia. Autokantaan ilmestyy noin 100 000 uutta autoa vuodessa.

Biopolttoaineet ovat eilispäivää, eikä niihin kannata enää panostaa, koska päästöjen lisäksi ne vaativat hiilinielujen tuhoamista.

Auton romutusikä on 12 vuotta, ja sen mukaan eletään. Uusia polttomoottorikäyttöisiä henkilöautoja ei saa enää vuoden 2035 jälkeen. Noilla tiedoilla edetään, ja sen mukaan tehdään suunnitelmat. Mitään ei tupsautella "tosta noin vaan".

Niin ja uusien lisäksi joka vuosi tuodaan ulkomailta käytettynä noin 40 000 autoa.

Edinerkiksi Ruotsista saa hyviä kaasu ja etanoliautoja edullisesti.

Teslat tulee Saksasta tai Hollannista.

Uusilla ajetaan määrällisesti paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Biopolttoaineet ei kaikille riitä. Ja miksipä ei voi olla eri vaihtoehtoja. Palaminen tuottaa aina hiukkasia eli keskustassa on parempi mennä sähköllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, normaali auton romutusikä on noin 20 vuotta, ei 12 vuotta. 12 vuotta on käytössä olevien autojen keski-ikä, ei romutusikä. Normaali keskituloinen ajaa 12 vuotta vanhalla autolla vielä monta vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 100 000 uutta autoa on aika vähän huomioiden, että Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa autoa. Vaikka nuo kaikki 100 000 uutta autoa olisi sähköautoa, menisi silloin 27 vuotta, että kaikki autot korvautuisi sähköautoilla.

Oikeasti 100 000 uutta vuodessa ei riitä edes siihen, että autojen keski-ikä nuorenisi. Nykyisin autojen keski-ikä vain kasvaa ja nopeasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, normaali auton romutusikä on noin 20 vuotta, ei 12 vuotta. 12 vuotta on käytössä olevien autojen keski-ikä, ei romutusikä. Normaali keskituloinen ajaa 12 vuotta vanhalla autolla vielä monta vuotta.

Tarkistin asian Googlesta. Tarkkaan ottaen keskimääräinen auton romotusikä Suomessa on 21 vuotta ja trendi on kasvussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 12 vuotta on valmistajan ilmoittama romutusikä. Autolle ei luvata sen pidempää käyttöikää tekniikan kestävyyden osalta. Sähköautojen myötä tilanne saattaa muuttua, koska ovat teknisesti yksinkertaisempia. Akku lienee sähköautojen suurin romutusikään vaikuttava tekijä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 100 000 uutta autoa on aika vähän huomioiden, että Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa autoa. Vaikka nuo kaikki 100 000 uutta autoa olisi sähköautoa, menisi silloin 27 vuotta, että kaikki autot korvautuisi sähköautoilla.

Oikeasti 100 000 uutta vuodessa ei riitä edes siihen, että autojen keski-ikä nuorenisi. Nykyisin autojen keski-ikä vain kasvaa ja nopeasti.

Tuo 100 000 uuden auton tahti on melko lähelle pitkän ajan keskiarvoa. Ei se siitä ainakaan kiihdy, vaan saattaa jopa pienentyäkin, koska suuret ikäluokat lopettavat seuraavan 10 vuoden sisään uusien autojen hankkimisen, jonka jälkeen kysyntä vähenee automaattisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja ei se keski-iän nuorennus ole tietenkään mikään päätavoite, vaan autokannan uudistaminen. Jos tänä vuonna autojen keksi-ikä on 12 vuotta, niin se on ensi vuonna sama. Mutta keskimääräinen auto on silloin vuotta uudempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja uusilla autoilla vielä ajetaan eniten kilometrejä, eli kokonaispäästöjä laskettaessa niiden suhteellinen osuus on suurempi mitä vanhoilla autoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 12 vuotta on valmistajan ilmoittama romutusikä. Autolle ei luvata sen pidempää käyttöikää tekniikan kestävyyden osalta. Sähköautojen myötä tilanne saattaa muuttua, koska ovat teknisesti yksinkertaisempia. Akku lienee sähköautojen suurin romutusikään vaikuttava tekijä.

Mikä kumman "valmistajan ilmoittama romutusikä". Tuollaista asiaa ei ole olemassa. Valmistaja ehkä takaa käytön vain tuohon saakka, mutta yksikään valmistaja ei sano, että tuo on romutusikä. Ei muistakaan tuotteista, kuten puhelimista, ilmoiteta romutusikää. Autoissa ei ole mitään "valmistajan ilmoittamaa romutusikää".

Eikä tuolla lisäksi ole merkitystä, Suomessa normaali romutusikä polttomoottoriautoilla on 21 vuotta ja tuo todennäköisesti vielä kasvaa. Ja lisäksi, ajavathan monet Suomessa 40-50 vuotta vanhoilla autoilla. Ja työkäytössä on jopa yli 50 vuotta vanhoja traktoreita ja pakettiautoja. Eikä edes moottoria ole vaihdettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja uusilla autoilla vielä ajetaan eniten kilometrejä, eli kokonaispäästöjä laskettaessa niiden suhteellinen osuus on suurempi mitä vanhoilla autoilla.

Vaikka olisi hieman suurempi, ei nykyisillä myyntimäärillä tule pitkään aikaan mitään vaikutusta päästöihin. Ei uusilla autoilla kovin paljon vanhoja autoja enempää ajetaa, vain vähän enemmän.

Ja muuten, uusilla sähköautoilla ajetaan paljon vähemmän kuin uusilla bensa- tai dieselautoilla. Varsinkin dieselautoilla ajetaan paljon enemmän kuin sähköautoilla. Sähköautot ostetaan edelleen pääosin suuriin kaupunkeihin tai niiden läheisyyteen, joten niiden kilometrimäärät ovat huomattavasti polttomoottoriautoja väheisempiä. Ei maaseudulla sähköautoja näy missään, ne ovat pääosin kaupunkilaisten huvi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmaston kannalta on kuitenkin hyvä että uudet autot ovat sähköautoja. Uusilla autoilla ajetaan paljon kilometrejä. Iso osa noista paristamiljoonasta autosta ei tuota paljoa päästöjä.

Tosin biokaasu ja etanoliautot on hyvä mahdollisuus myös. Muutoksia tuetaan ja etanoliautolla on helppo ajaa myös bensalla.

Samoin dieselin käyttö auttaa asiaa, jos valitsee my dieselin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä kumman "valmistajan ilmoittama romutusikä". Tuollaista asiaa ei ole olemassa. Valmistaja ehkä takaa käytön vain tuohon saakka, mutta yksikään valmistaja ei sano, että tuo on romutusikä. Ei muistakaan tuotteista, kuten puhelimista, ilmoiteta romutusikää. Autoissa ei ole mitään "valmistajan ilmoittamaa romutusikää".

Eikä tuolla lisäksi ole merkitystä, Suomessa normaali romutusikä polttomoottoriautoilla on 21 vuotta ja tuo todennäköisesti vielä kasvaa. Ja lisäksi, ajavathan monet Suomessa 40-50 vuotta vanhoilla autoilla. Ja työkäytössä on jopa yli 50 vuotta vanhoja traktoreita ja pakettiautoja. Eikä edes moottoria ole vaihdettu.

Se 12 vuotta on siis valmistajan kertoma tavoiteikä, ja oli auton esitteessä tjsp. Tapahtui joskus 2000-luvun alkupuolella, ja se automalli on periaatteessa siis jo valmistajan puolelta taputeltu. Eli 12 vuoden jälkeen on kierrätyskamaa valmistajan osalta. Jos siis happanee tai muuten hajoaa, niin ei tarvitse tulla enää itkemään valmistajalle, että huonon tekivät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka olisi hieman suurempi, ei nykyisillä myyntimäärillä tule pitkään aikaan mitään vaikutusta päästöihin. Ei uusilla autoilla kovin paljon vanhoja autoja enempää ajetaa, vain vähän enemmän.

Ja muuten, uusilla sähköautoilla ajetaan paljon vähemmän kuin uusilla bensa- tai dieselautoilla. Varsinkin dieselautoilla ajetaan paljon enemmän kuin sähköautoilla. Sähköautot ostetaan edelleen pääosin suuriin kaupunkeihin tai niiden läheisyyteen, joten niiden kilometrimäärät ovat huomattavasti polttomoottoriautoja väheisempiä. Ei maaseudulla sähköautoja näy missään, ne ovat pääosin kaupunkilaisten huvi.

Uudistuvalla autokannalla on koko ajan vaikutusta. Silloin ei olisi mitään vaikutusta, jos uusia vähemmän saastuttavia autoja ei otettaisi käyttöön.

Pitää edelleen muistaa, ettei Suomen 2,7 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa olla kerralla vaihtamassa sähköautoihin. Autokanta uudistuu omalla painollaan, ja valtiovalta voi jonkun verran sitä nopeuttaa, muttei mitenkään merkittävästi.

Suurimmalla osalla autoista ajetaan lyhyitä päivämatkoja, ja uusimmat autot ovat usein myös työsuhdeautoja, joilla tehdään työmatkoja. Sähköauto sopii sellaiseen käyttöön oikein hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se 12 vuotta on siis valmistajan kertoma tavoiteikä, ja oli auton esitteessä tjsp. Tapahtui joskus 2000-luvun alkupuolella, ja se automalli on periaatteessa siis jo valmistajan puolelta taputeltu. Eli 12 vuoden jälkeen on kierrätyskamaa valmistajan osalta. Jos siis happanee tai muuten hajoaa, niin ei tarvitse tulla enää itkemään valmistajalle, että huonon tekivät.

Takuuaika on käytetyissä muutenkin mennyt umpeen, joten tuo ei oikeastaan merkitse mitään. Jo vuosia ennen tuo 12 vuotta valmistajalla ei ole mitään vastuuta ja silti ihmiset ajavat niillä. Ja varaosiakin löytyy joka paikasta, jos ei mitään erikoistuotetta ole ostanut.

Muutenkin pidän vastaavia tavoiteikiä typeränä sontana. Monissa muissakin tuotteissa on muka jokin "tavoiteikä" ja silti niitä voi rauhassa käyttää vuosia sen jälkeen. Vaikka valmistajaa ei olisi olemassa tai valmistaja ei vastaa tuotteesta, voi sitä silti käyttää. Sama pätee autoihinkin.

Ja muutenkin, itsellä on periaate, että jos tuote ei ole hajalla, uutta ei osteta. Esimerkiksi kännykkää voi rauhassa käyttää 6-7 vuotta. Peruskännyköiden kohdalla jopa 10 vuotta.

Ja tottakai tuotteiden valmistajat haluavat, että ihmiset vaihtavat uusiin tuotteisiin. Hehän mielellään kehottavat tuhoamaan täysin toimivan tuotteen. Vain idiootit uskovat autovalmistajien suoltamaan sontaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja ei se keski-iän nuorennus ole tietenkään mikään päätavoite, vaan autokannan uudistaminen. Jos tänä vuonna autojen keksi-ikä on 12 vuotta, niin se on ensi vuonna sama. Mutta keskimääräinen auto on silloin vuotta uudempi.

Itse asiassa, nykyisillä myyntimäärillä keski-ikä on ensi vuonna hieman nykyistä korkeampi. Nimittäin nykyiset myyntimäärät tarkoittavat, että uudistuminen on niin hidasta, että keski-ikä kasvaa entisestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Biopolttoaineet ei kaikille riitä. Ja miksipä ei voi olla eri vaihtoehtoja. Palaminen tuottaa aina hiukkasia eli keskustassa on parempi mennä sähköllä.

Riittää suomalaisille. Päästöt puolittuu todella helposti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa, nykyisillä myyntimäärillä keski-ikä on ensi vuonna hieman nykyistä korkeampi. Nimittäin nykyiset myyntimäärät tarkoittavat, että uudistuminen on niin hidasta, että keski-ikä kasvaa entisestään.

Saattaa olla, tosin jonkun verran rekisteröidään keski-ikää nuorempia käytettyjä tuontiautojakin. Pointti on kuitenkin se, että "keskimääräinen auton vuosimalli" oli esimerkiksi vuonna 1981 eri kuin vuonna 2021 ja niiden vuosien välillä. Pikku hiljaa siis autojen teknologiakin uudistuu, ja vaikkapa ilman katalysaattoria ei monikaan aktiivisessa käytössä oleva bensa-auto enää kulje.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saattaa olla, tosin jonkun verran rekisteröidään keski-ikää nuorempia käytettyjä tuontiautojakin. Pointti on kuitenkin se, että "keskimääräinen auton vuosimalli" oli esimerkiksi vuonna 1981 eri kuin vuonna 2021 ja niiden vuosien välillä. Pikku hiljaa siis autojen teknologiakin uudistuu, ja vaikkapa ilman katalysaattoria ei monikaan aktiivisessa käytössä oleva bensa-auto enää kulje.

Vaikka rekisteröidään tuontiautoja, ei niidenkään myynti riitä siihen, että keski-ikä nuorenisi. Joka vuosi keskimääräinen romutusikä ja keskimääräinen auton ikä on kasvanut. Tämän näkee helposti tilastoista.

Ja mikään ei viittaa siihen, että tämä olisi muuttumassa. Tosin en näe mitään ongelmaa, vaikka autojen keski-ikä kasvaisikin... Jos jotkut haluavat kulkea vanhoilla autoilla, se ei ole muiden ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keskustassa kävellään. Ei sinne sähköautoja tarvita kun parkkipaikatkin poistetaan ja sakotusta lisätään. Trafi ilmoitti että liikennettä tullaan vaikeuttamaan kaikin tavoin, jotta ihmiset siirtyisivät julkisen liikenteen käyttöön.
        No itse en siirry, mutta lopetin asioinnin kokonaan Helsingin keskustassa jo joku vuosi sitten.
        Kun ei autoilla voi asioida, en asioi ollenkaan. Pitäkööt tunkkinsa vihervassarit, ja minun rahoja ei kahviloihin eikä ravintoloihin tule. Puhumattkaan ruokakaupoista, vaatetusliikkeistä ym. EN OSTA MITÄÄN YHDELTÄKÄÄN YRITYKSELTÄ HELSINGIN KESKUSTASTA!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

......Tämä ei ole helppo yhtälö... biopolttoaineilla päästään samaan lopputulokseen paljon nopeammin ja halvemmalla.....

Onko tämä asia todellakin noin mustavalkoinen?

Ihmiset ostavat isot määrät tuon hintaisia autoja mitä kutsut perheautoluokaksi. Ihmiset ostavat myös tosi halpoja autoja.

Miksi markkinataloudessa ei saisi olla useita hyviä vaihtoehtoja?

Yhdelle sähköä, toiselle kaasua ja kolmannelle etanolia tai vetyä. Loput voi jatkaa vanhoilla polttiksilla.

Sähköautojen hinnat halpenevat ja myös käytettyjen markkinat ovat lähteneet käyntiin. Niitä tuodaan Suomeen jo jonkun verran. https://www.autotaloampeeri.fi/

Sähkön etu on se että tuotanto ja jakeluverkostonon jo olemassa. Esimerkiksi vedyllä sitä ei ole. Myös kaasun osalta vielä ohut.

Toiset ostavat jo sähköautoja, anna niiden ostaa ketkä haluavat ja kenellä rahaa on. Mikään ei estä sinua muuttamasta bensaautoa kaasulle tai etanolille.

• Anonyymi

Siis tuo investointi on ihan oikeasti pieni jos ajattelet että talot elävät useita kymmeniä vuosia. Ehkä satavuotta. Mieti miten se nostaa taloyhtiön arvoa ja osakkaille käytettävyyttä. Sekä vähentää pihalla savua ja moottorin ääntä tulevaisuudessa.

Turha vastustaa ideologista syistä ainakaan. Mutta kehityksellä on aina jarruja.

Tuo Hesarin juttu on tehty vähän epävarmasti kun toimittaja ei ole osannut asiaa.

Mutta se on hyvä esimerkki kuinka voi toimia. Jos joku miettii, saa varmaan kuulla kokemuksia.

• Anonyymi

Ei kai näille kädettömille nössöille riitä sellainen latauspaikka, missä joutuu odottamaan päiväkausia, pikalatauspaikan tehoelektroniikka maksaa 10x enemmän.

• Anonyymi

Sähköautoa ei tarvitse pitää sen laturissa ollessa johdosta kiinni. Jos autolla ajetaan keskimäärin 50 km päivässä, niin suunnilleen 23 tuntia auto seisoo paikallaan. Sen ajan voi käyttää vaikka lataamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautoa ei tarvitse pitää sen laturissa ollessa johdosta kiinni. Jos autolla ajetaan keskimäärin 50 km päivässä, niin suunnilleen 23 tuntia auto seisoo paikallaan. Sen ajan voi käyttää vaikka lataamiseen.

Hirveätä sähkönkulutusta siis odotettavissa. Venäheltäkö se ostetaan vai kivihiiltäkö poltetaan lisää?

• Anonyymi

Oliko se Caverionin vai YIT:n mainos ja hyysätyt pakolaiset asentaa ilmaiseksi.

• Anonyymi

Oli mainos tai ei mutta jonkun on oltava äänessä ja tarjottava.

Ymmärrän että se on vasemmistolle vaikea ymmärtää : markkinointi.

• Anonyymi

Palataan asian, kun sähköauton akku on tabletin kokoinen ja vaihdettavissa kerran vuodessa huoltoasemalla pullakahvin hinnalla.

• Anonyymi

Helsingissä tosin riittää spåraliput ja sähköpotkulautakin.

• Anonyymi

Tuolla rahalla saa tavallisen pistorasian, jolla lataus kestää 5h/100 km.

• Anonyymi

Joo. Ei toimi kylmässä Suomessa. Suomalaiselle toimii kaasuautot. Niillä pärjää kylmässä, eikä tankkaaminenkaan ole ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Ei toimi kylmässä Suomessa. Suomalaiselle toimii kaasuautot. Niillä pärjää kylmässä, eikä tankkaaminenkaan ole ongelma.

Hyvin toimii kylmässä Suomessa. Tammikuun –30 pakkasessa riittää päivittäiseen 50 kilometrin ajeluun 15 kWh sähkömälli. Sen saa varattua ohuellakin letkulla.

Kaasuauto on naurettavin autotyyppi. Eihän kaasua saa juuri mistään. Ja lisäksi sen polttaminen tuottaa myrkkypäästöjen lisäksi myös co2-päästöjä, joista nimenomaan ollaan hankkiutumassa eroon liikenteen puolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toimii, käy katsomassa tuo Youtubesta ja palaa asiaan.

Helsingistä Saariselälle tammikuun pakkasilla.

Auton lämmitys vie yllättävän vähän sähköä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin toimii kylmässä Suomessa. Tammikuun –30 pakkasessa riittää päivittäiseen 50 kilometrin ajeluun 15 kWh sähkömälli. Sen saa varattua ohuellakin letkulla.

Kaasuauto on naurettavin autotyyppi. Eihän kaasua saa juuri mistään. Ja lisäksi sen polttaminen tuottaa myrkkypäästöjen lisäksi myös co2-päästöjä, joista nimenomaan ollaan hankkiutumassa eroon liikenteen puolella.

Pohjoisin kaasun latausasema on Oulussa. Toimintasäde omalla autollani on kaasulla noin 700 kilometriä, ja bensiinitankilla tuohon päälle vielä varavoimana noin 650 kilometriä päälle.
        Aina selviää kaikissa olosuhteissa kaasuautolla, ja on lämmin.
        Toisin kuin oli Tekniikan Maailman testi jossa yrittivät lähteä Teslalla lämpimästä hotellin autohallista 100% täyteen ladatulla Teslalla kohti Oulua. Pääsivät vain 100 kilometriä vaikka oli lämpimästä lähtö ja täysillä akuilla.
        Sähköauto sopisi johonkin "kaupunkiajeluun", mutta miksi ajaa kaupungeissa, kun ne muutetaan kävelykaduiksi kaikki.
        Sähköautolla ei yksinkertaisesti tee mitään.
        Jos ajaa tuon 100 kilometrin puitteissa paikalliseen Prismaan ostoksille, ei sellaisen takia kannata maksaa 50.000-60.000 euroa autosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Monelle toimii kylmässä Suomessa. Itsellä on työmatka 28 km päivässä, toimii hyvin.
        Toki kakkosautona on vielä bensiinikäyttöinen, vetokoukullinen auto. Suurin ongelma itselle oli se, että täyssähköautoihin ei ainakaan alle 40 000€ hintaluokassa saa vetokoukkua lainkaan, mutta eipä tuota 2 vuoden ikäistä vetokoukullista ollut vielä tarkoitus romuttaa muutenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pohjoisin kaasun latausasema on Oulussa. Toimintasäde omalla autollani on kaasulla noin 700 kilometriä, ja bensiinitankilla tuohon päälle vielä varavoimana noin 650 kilometriä päälle.
        Toisin kuin oli Tekniikan Maailman testi jossa yrittivät lähteä Teslalla lämpimästä hotellin autohallista 100% täyteen ladatulla Teslalla kohti Oulua. Pääsivät vain 100 kilometriä vaikka oli lämpimästä lähtö ja täysillä akuilla.
        Sähköauto sopisi johonkin "kaupunkiajeluun", mutta miksi ajaa kaupungeissa, kun ne muutetaan kävelykaduiksi kaikki.
        Jos ajaa tuon 100 kilometrin puitteissa paikalliseen Prismaan ostoksille, ei sellaisen takia kannata maksaa 50.000-60.000 euroa autosta.

Kaasua ei saa kuin aivan muutamasta paikasta. Sille ei Suomessa varsinkaan enää kannata rakentaa jakeluinfraa, kun autokantaa ollaan sähköistämässä muutenkin.

Sähköauto on talviautona paras, ja se voi ladata yleensä kotioloissakin. Eli ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa jakeluasemaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin täällä Helsigin itäkeskuksen tuntumassa on kolmekin tankkausasemaa. Roihupellon teollisuusalueella, Tattarinsuon teollisuusalueella, sekä Vantaan IKEAn yhteydessä. En omista kaasuautoa vielä, mutta noita asemia on ainakin Helsingissä ja lähialueilla paljon. Saattaa johtua siitä että linja-autoliikenne kulkee Helsingissä ilmeisesti kokonaan kaasulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Biokaasu on järkevä valinta, jos se tehdään paikallisista jätteistä tai lannasta. Hyvä vaihtoehto maaseudulle. Autoja saa halvalla Ruotsista. Autot toimivat erittäin hyvin ja ovat moderneja. Samat huollot kuin polttiksilla.

Maakaasu vähentää myös päästöjä ja voi olla että raskaalle liikenteelle ainoa vaihtoehto lähitulevaisuudessa. Lng.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin täällä Helsigin itäkeskuksen tuntumassa on kolmekin tankkausasemaa. Roihupellon teollisuusalueella, Tattarinsuon teollisuusalueella, sekä Vantaan IKEAn yhteydessä. En omista kaasuautoa vielä, mutta noita asemia on ainakin Helsingissä ja lähialueilla paljon. Saattaa johtua siitä että linja-autoliikenne kulkee Helsingissä ilmeisesti kokonaan kaasulla.

Se ei auta koko Suomen mittakaavassa lainkaan, jos jossain sattuu kaasuasema olemaan.

Sähköverkko on sen sijaan valmiina koko maassa.

Kaasukäyttöisillä henkilöautoilla ei ole muutenkaan tulevaisuutta, ja valmistajat ovat lopettelemassa niiden(kin) tuotantoa ja siirtämässä painopistettä sähköautoihin.

Työkoneet, raskas kalusto ja suurin osa pienkoneista toimii polttoaineilla vielä pitkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaasu autot ovat hyviä, olet oikeassa.

Mutta sähköauton suhteen olet hiukan pessimisti. Ei sitä pakkasta täällä etelässä oke joka viikko yli - 10 astetta. Ei lähes ollenkaan - 30 astetta. Jos Lapissa liikkuu niin ehkä kannattaa valita joku muu. Ei siellä ole latausmahdollisuuksiakaan.

Katso tuo

Helsingistä Saariselälle tammikuun pakkasilla.

Auton lämmitys vie yllättävän vähän sähköä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaasua ei saa kuin aivan muutamasta paikasta. Sille ei Suomessa varsinkaan enää kannata rakentaa jakeluinfraa, kun autokantaa ollaan sähköistämässä muutenkin.

Sähköauto on talviautona paras, ja se voi ladata yleensä kotioloissakin. Eli ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa jakeluasemaa.

"Team Tesla" (Tekniikan Maailman testiryhmä) koki pelkästään vaikeuksia yrittäessään taittaa matkaa sähköautolla.

Itseäni ei vakuuta toimintakyky, eikä sähköautoijen hinta.

Tekniikan maailman linkistä pääsee lukemaan koko Team Teslan vaiheet alusta asti. Mikään ei toiminut, ja miehet olivat jopa kylmästä jäätyneinä Teslassa.

https://tekniikanmaailma.fi/team-tesla-lahestyy-etela-suomea-tanaan-ei-mikaan-voi-menna-pieleen-mutta-kuinkas-sitten-kavikaan/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Biokaasu on järkevä valinta, jos se tehdään paikallisista jätteistä tai lannasta. Hyvä vaihtoehto maaseudulle. Autoja saa halvalla Ruotsista. Autot toimivat erittäin hyvin ja ovat moderneja. Samat huollot kuin polttiksilla.

Maakaasu vähentää myös päästöjä ja voi olla että raskaalle liikenteelle ainoa vaihtoehto lähitulevaisuudessa. Lng.

Suomalaisille, jossa tässä sosialismissa jaetaan kurjuutta (kuten kaikissa sosialismeissa jaetaan kurjuutta), on ratkaisevaa auton HINTA.

On hyvä jos Ruotsista saa halvalla kaasuautoja. Ei suomalaisella tulotasolla muuhun kykene.
        Tulotasoja vääristää keskiansiota katsellessa se, että muutama, ehkä kymmenkunta joko Nokian kautta tuloja saaneet, tai kansallisomaisutta vilpillisesti myyneet, ovat saaneet poikkeuksellisen suuria tuloja. Keskivertosuomalainen on kuitenkin hyvin köyhä ja merkittävä osa elää sosiaalisin tulonsiirroin.
        Siinä on sähköautoista tälle kansalle viherhörhöjen turha uneksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tuollaiset lantasysteemit käytettyine autoine ole mikään tulevaisuuden ratkaisu.

Suurin osa autoilijoista tarvitsee yksinkertaisen tavan autoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Team Tesla" (Tekniikan Maailman testiryhmä) koki pelkästään vaikeuksia yrittäessään taittaa matkaa sähköautolla.

Itseäni ei vakuuta toimintakyky, eikä sähköautoijen hinta.

Tekniikan maailman linkistä pääsee lukemaan koko Team Teslan vaiheet alusta asti. Mikään ei toiminut, ja miehet olivat jopa kylmästä jäätyneinä Teslassa.

https://tekniikanmaailma.fi/team-tesla-lahestyy-etela-suomea-tanaan-ei-mikaan-voi-menna-pieleen-mutta-kuinkas-sitten-kavikaan/

Kaupallisen median motiiveista en tiedä, mutta ainakin riippumattomat sähköautoijat tuntuvat pärjäävän oikein hyvin sähköautoilla talvellakin.

https://tyyliniekka.fi/toimiiko-sahkoauto-talvella-teslalla-nordkappiin-osa-1/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ei auta koko Suomen mittakaavassa lainkaan, jos jossain sattuu kaasuasema olemaan.

Sähköverkko on sen sijaan valmiina koko maassa.

Kaasukäyttöisillä henkilöautoilla ei ole muutenkaan tulevaisuutta, ja valmistajat ovat lopettelemassa niiden(kin) tuotantoa ja siirtämässä painopistettä sähköautoihin.

Työkoneet, raskas kalusto ja suurin osa pienkoneista toimii polttoaineilla vielä pitkään.

....... Kaasukäyttöisillä henkilöautoilla ei ole muutenkaan tulevaisuutta, ja valmistajat ovat lopettelemassa niiden(kin) tuotantoa ja siirtämässä painopistettä sähköautoihin......

Nyt oiot vähän mutkia. Uusia kaasu autoja saa. Käytettyjä tuodaan ulkomailta koko ajan. Kannattaa tutustua tuohon muuntamiseen.

Kaikille ei sovi mutta esim. maaseudulla biokaasulaitoksen vierellä paikallisesti ajelevalle oikein hyvä. Myös Gasum laajentaa verkostoa.

https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuauton-hankinta/bensa-auton-muuntaminen-kaasukayttoiseksi/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tuollaiset lantasysteemit käytettyine autoine ole mikään tulevaisuuden ratkaisu.

Suurin osa autoilijoista tarvitsee yksinkertaisen tavan autoilla.

Olen ajanut ja tankannut kaasuautoa Gasumin asemalla. Helppo homma kuin mikä. Ei edes kädethaise niinkuin dieselillä tankatessa.

Tutustu ennenkuin puhut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ajanut ja tankannut kaasuautoa Gasumin asemalla. Helppo homma kuin mikä. Ei edes kädethaise niinkuin dieselillä tankatessa.

Tutustu ennenkuin puhut.

Usko nyt perkeIe ettei ne kaasuautot ole mikään yleisratkaisu, koska a) ne saastuttavat b) kaasua ei saa koko maassa. Minäminälle se saattaa muutamaksi vuodeksi riittää, mutta mitään koko kansan hupia ei pakoputkiautoilusta enää tule.

Sähköverkko on olemassa koko maassa, ja valmistajat ovat siirtäneet kehitystyön sähköautoihin. Se on todellisuus, jossa ollaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun ilmakiväärin kaasupanokset hyytyy pakkasilla. Yhtään Naakkaa, eli paskalintua, saanut päiviltä tänä talvena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko nyt perkeIe ettei ne kaasuautot ole mikään yleisratkaisu, koska a) ne saastuttavat b) kaasua ei saa koko maassa. Minäminälle se saattaa muutamaksi vuodeksi riittää, mutta mitään koko kansan hupia ei pakoputkiautoilusta enää tule.

Sähköverkko on olemassa koko maassa, ja valmistajat ovat siirtäneet kehitystyön sähköautoihin. Se on todellisuus, jossa ollaan.

En perkeke usko. Markkinataloudessa tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Tyhmä ajattelu että olisi pelkkiä sähköautoja. Kaasu ja etanoliautoja on tietyillä alueilla järkevää käyttää monestakin syystä: ympäristöystävällinen, paikallinen, kotimainen,edullinen....

Raskas liikenne ja tietyt erityiskohteet on hankala toteuttaa sähköllä.

Kaasuverkko on olemassa siellä missä on paljon autoja.

Tulevaisuudessa: sähkö, kaasu, puhdas vety ja vielä pitkään fossiiliset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En pidä naurettavana. Yhdessä biokaasun kanssa vähentää merkittävästi päästöjä verrattuna bensaan. Biokaasu kotimaista ja työllistää Suomessa. Kaasut menisivät kuitenkin ilmaan.

Verkosto on nyt jo aika hyvän ja laajenee.

Kaasutankkausasemaverkosto laajenee! Tällä hetkellä Gasumin asemia on 35 ympäri Suomen. Katso Gasumin tulevat tankkausasemat täältä.

Sähkö on paras ja kun vielä saadaan sähkön tuotanto puhtaaksi, niin se on entistä parempi. Mutta ei vielä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaasutankkausasemaverkosto laajenee! Tällä hetkellä Gasumin asemia on 35 ympäri Suomen. Katso Gasumin tulevat tankkausasemat täältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En perkeke usko. Markkinataloudessa tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Tyhmä ajattelu että olisi pelkkiä sähköautoja. Kaasu ja etanoliautoja on tietyillä alueilla järkevää käyttää monestakin syystä: ympäristöystävällinen, paikallinen, kotimainen,edullinen....

Raskas liikenne ja tietyt erityiskohteet on hankala toteuttaa sähköllä.

Kaasuverkko on olemassa siellä missä on paljon autoja.

Tulevaisuudessa: sähkö, kaasu, puhdas vety ja vielä pitkään fossiiliset.

Saat sinä tietysti kaasuautoja alkaa rakentamaan ja myymään. Onnea vaan.

Mutta kaasuauto ei tule olemaan mikään yleispätevä ratkaisu, kuten jo sanoin.

• Anonyymi

Samaan aikaan konttialukset ja tankkerit saastuttavat enemmin kuin autolikkenne plus lentoliikenne yhteensä. Mitään ei asian eteen tehdä, kyse on vain verotuksen kiristämisestä eri verukkein jotta suojatyöpaikkalaiset virastoissaan saavat elää luxuselämää veronmaksajien rahoilla.

Kaikki perustuu silkkaan valehteluun ja rahanjakoon missä raha halutaan yhä enemmin eliitin taskuihin. Perimmäinen syy koko kansan syyllistämiseen on eliitin pohjaton ahneus!

• Anonyymi

Kannattaa ottaa selvää mitä eroa on myrkkypäästöillä ja hiilidioksidipäästöillä.

Meriliikenteen ongelma on nimenomaan myrkkypäästöt, joita hillitään mm. ottamalla käyttöön nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttäviä aluksia, jotka synnyttävät vähemmän rikkipäästöjä.

Hiilidioksidipäästöt on puolestaan tieliikenteen suurin synti, ja niitä pyritään vähentämään nollapäästöisillä kulkuneuvoilla.

Luonnonsuojelu ei ole mikään eliitin yksinoikeus. Jokaisen yksilön velvollisuus on pyrkiä elämään kestävällä tavalla. Huutomerkkien käyttö ei auta siinä asiassa yhtään, vaan on muutettava tarvittaessa kulutuskäyttäytymistään.

• Anonyymi

Muutat vähän asiaa. Jos toiset ei tee niin miksi me emme saisi tehdä. Se ei voi olla syy, miksi me emme alkaisi käyttää kotimaista sähköä. Silloin ei tarvitse tuoda tankkerilla tänne.

Vikinglinellä muuten kohta 2 LNG alusta käytössä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ottaa selvää mitä eroa on myrkkypäästöillä ja hiilidioksidipäästöillä.

Meriliikenteen ongelma on nimenomaan myrkkypäästöt, joita hillitään mm. ottamalla käyttöön nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttäviä aluksia, jotka synnyttävät vähemmän rikkipäästöjä.

Hiilidioksidipäästöt on puolestaan tieliikenteen suurin synti, ja niitä pyritään vähentämään nollapäästöisillä kulkuneuvoilla.

Luonnonsuojelu ei ole mikään eliitin yksinoikeus. Jokaisen yksilön velvollisuus on pyrkiä elämään kestävällä tavalla. Huutomerkkien käyttö ei auta siinä asiassa yhtään, vaan on muutettava tarvittaessa kulutuskäyttäytymistään.

Muutokset pitää lähteä elikeinorakenteesta ja politiikasta, se tarkoittaa koko paletin kuten verotuksen kokonaisvaltaisesta uudistamisesta. Mitään vanhaa ei voi jättää jos koko yhteiskuntaa aletaan edes osittain muuttamaan kun kyseessä on kuitenkin maailmanlaajuinen muutos.

Yksilöä ei voi syyllistää kun koko systeemi on täysin levällään ja sitä ei voi laastareilla paikata mielensä mukaan.

Kun tälle ei poliittista tahtoa löydy niin syntipukiksi etsitään kuluttaja vaikka Valtion pitää tehdä muutokset kokonaisvaltaisesti eikä tilkkutäkkiä paikkaillen.

• Anonyymi

Ensinnäkään, tuo ei luku päde vanhoihin kerrostaloihin. Lisäksi, sähköautojen hinta on edelleen suuri ongelma. Nykyiset sähköautot ovat edelleen reippaasti ylihinnoiteltuja. Uusien sähköautojen hintoja pitäisi leikata vähintään 40%. Ja useimmathan ajavat 5 tonnin autoilla, eli hyvien käytettyjen sähköautojen hintojen pitää romahtaa nykyisestä ennen kuin mitään sähköautobuumia tulee.

Voin sanoa, että useimpien kannattaa odotella sähköautojen hankintaa ainakin 5 vuotta, ehkä jopa 10 vuotta. Siinä ei menetä mitään, vain säästää rahaa ja saa vielä paremman tuotteen. Ensimmäisenä markkinoilla olevat lähinnä vetää rahoja vessasta alas saamatta mitään vastineeksi.

Ja nykyiset sähköautot ovat (myös Tesla) laadultaan surkeita romuja. Käytettävyydeltään surkeita ja hajoavat käsiin muutamassa vuodessa. Tästähän on jopa paljon juttuja, jo tehtaalta tullessaan Teslan autot ovat täynnä vikoja. Myös kalliit mallit. Sen takia luotettavuustestauksissa ovat jääneet listojen pohjille.

• Anonyymi

Ja edelleen, jos ajatellaan taloudellisesti niin koskaan ei kannata olla ostamassa ensimmäisten joukossa uutuustuotteita. Siitä ei ole yhtäkään hyötyä. Vaikka odottaisit ostamista muutaman vuoden, et menetä yhtään mitään. Pikemminkin, mitä kauemmin odotat sitä enemmän hyödyt.

• Anonyymi

Lue aloituksessa linkattu juttu. Latauskelpoinen sähköverkko tehtiin nimenomaan vanhaan kohteeseen.

Sähköautot eivät tupsahda katukuvaan kerralla. Mutta perusinfra pitää tehdä ensin kuntoon, että niiden yleistyminen ylipäätään mahdollistetaan.

Sähköautojen myötä autojen luotettavuus paranee, ja myös määräaikaishuolloista päästään eroon. Kiitos kuuluu yksinkertaiselle tekniikalle, joka ei vaadi vaihtoa vaativien voiteluaineiden käyttöä, ja ainoa suodatinkin minkä joutuu vaihtamaan on ohjaamon raitisilmasuodatin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja edelleen, jos ajatellaan taloudellisesti niin koskaan ei kannata olla ostamassa ensimmäisten joukossa uutuustuotteita. Siitä ei ole yhtäkään hyötyä. Vaikka odottaisit ostamista muutaman vuoden, et menetä yhtään mitään. Pikemminkin, mitä kauemmin odotat sitä enemmän hyödyt.

Joka tapauksessa sähköautot eivät ole kaikkialla Suomessa vielä kymmeniin vuosiin. Oma ennusteeni on, että vielä vuonna 2040 suurin osa ajaa polttomoottoriautoilla. Ja vielä vuonna 2050 on monilla käytössä polttomoottoriauto. Joten mitään kiirettä ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lue aloituksessa linkattu juttu. Latauskelpoinen sähköverkko tehtiin nimenomaan vanhaan kohteeseen.

Sähköautot eivät tupsahda katukuvaan kerralla. Mutta perusinfra pitää tehdä ensin kuntoon, että niiden yleistyminen ylipäätään mahdollistetaan.

Sähköautojen myötä autojen luotettavuus paranee, ja myös määräaikaishuolloista päästään eroon. Kiitos kuuluu yksinkertaiselle tekniikalle, joka ei vaadi vaihtoa vaativien voiteluaineiden käyttöä, ja ainoa suodatinkin minkä joutuu vaihtamaan on ohjaamon raitisilmasuodatin.

Myös sähköautot vaativat määräaikaishuoltoja. Vain mitään autoista tietämätön idiootti voi väittää, että sähköautoja ei tarvitse huoltaa. Jarrut kuluvat sähköautoissa jopa nopeammin kuin normaaleissa polttomoottoriautoissa, jousitukset ovat samanlaiset kuin muissa autoissa jne. Samoin korin kaikki osat ovat edelleen samanlaisia kuin vanhoissakin autoissa.

Määräaikaishuollot pitää tehdä myös sähköautoissa, väite siitä, että sähköautot eivät tarvitse määräaikaishuoltoja on vale. Ehkä huoltoa tarvitaan hieman vähemmän, mutta edelleen sähköautojakin pitää huoltaa säännöllisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös sähköautot vaativat määräaikaishuoltoja. Vain mitään autoista tietämätön idiootti voi väittää, että sähköautoja ei tarvitse huoltaa. Jarrut kuluvat sähköautoissa jopa nopeammin kuin normaaleissa polttomoottoriautoissa, jousitukset ovat samanlaiset kuin muissa autoissa jne. Samoin korin kaikki osat ovat edelleen samanlaisia kuin vanhoissakin autoissa.

Määräaikaishuollot pitää tehdä myös sähköautoissa, väite siitä, että sähköautot eivät tarvitse määräaikaishuoltoja on vale. Ehkä huoltoa tarvitaan hieman vähemmän, mutta edelleen sähköautojakin pitää huoltaa säännöllisesti.

Lisään... Ja jos kerran sähköautojen luotettavuus ja tekniikka paranee, silloinhan kannattaa ostamista juuri lykätä. Turha ostaa sitä nyt, kun kerran saa paremman mallin halvemmalla muutaman vuoden päästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuluvien osien vaihto ei ole osa määräaikaishuoltoja. Minulla on omassa autossani edelleen alkuperäiset jarruosat ja alustan osat. Sähköautossa jarruja ei juuri edes tarvita, kun yleensä hidastetaan moottorilla, jolloin saadaan myös energiaa talteen.

Raitisilmasuodatin on käytännössä ainoa kerran vuodessa vaihdettava huolto-osa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään... Ja jos kerran sähköautojen luotettavuus ja tekniikka paranee, silloinhan kannattaa ostamista juuri lykätä. Turha ostaa sitä nyt, kun kerran saa paremman mallin halvemmalla muutaman vuoden päästä.

Sähköautojen hyvä luotettavuus on niissä jo nyt, koska ovat yksinkertaisia laitteita verrattuna polttomoottoriautoihin. Kehitys tapahtuu lähinnä akkuteknologian puolella, joka ei ole epäluotettavaa tälläkään hetkellä, mutta on arvokasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautojen hyvä luotettavuus on niissä jo nyt, koska ovat yksinkertaisia laitteita verrattuna polttomoottoriautoihin. Kehitys tapahtuu lähinnä akkuteknologian puolella, joka ei ole epäluotettavaa tälläkään hetkellä, mutta on arvokasta.

Mutta edelleen sanomani pätee. Odottamisesta ei yhtäkään haittaa ja sähköautot kehittyvät edelleen. Joten itse odottaisin ainakin muutaman vuoden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuluvien osien vaihto ei ole osa määräaikaishuoltoja. Minulla on omassa autossani edelleen alkuperäiset jarruosat ja alustan osat. Sähköautossa jarruja ei juuri edes tarvita, kun yleensä hidastetaan moottorilla, jolloin saadaan myös energiaa talteen.

Raitisilmasuodatin on käytännössä ainoa kerran vuodessa vaihdettava huolto-osa.

Kuluvien osien vaihto kuuluu myös määräaikaishuoltoihin, sitähän tuo juuri tarkoittaa. Myös sähköautoilla on määräaikaishuollot, jos haluaa pitää autostaan huolta.

Ja muuten, eihän normaaleillakaan autoilla ole pakko käydä määräaikaishuolloissa, vain katsastukset ovat pakollisia. Järkevää tuo ei ole, mutta mitään "pakollisia" määräaikaishuoltoja ei polttomoottoriautoillakaan ole. Ja huollot saa tehdä ihan itsekin, ei tarvitse mennä huoltamoon. Itsekin tiedän harrastelijoita, jotka eivät ole koskaan vieneet autoaan huoltoon, koska ovat tehneet huollot aina itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta edelleen sanomani pätee. Odottamisesta ei yhtäkään haittaa ja sähköautot kehittyvät edelleen. Joten itse odottaisin ainakin muutaman vuoden.

Odottelijat ovat oma ihmisryhmänsä. Ei odottaminen kiellettyä ole. Joku saattaa jopa kuollakin odotusaikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköauto vaatii elinkaaren aikana huomattavasti vähemmän huoltoa kuin polttikset.

Erityisesti osien vaihtoa on vähemmän. Öljyä ei vaihdeta (moottori, vetopyörästö ja vaihteisto). Sytytystulpat, Kytkinlevy, katalysaattori, jotka sisältävät ongelmallisia aineita. Akku se on polttiksessakin.

Sähköauton jarrut vaativat vähemmän huoltoa kuin polttiksessa, koska sähkömoottorilla jarrutetaan.

Asia on jopa ongelma autohuollossa. Pelätään vaikuttavan koko autokaupan kannattavuuteen.

Näin sähköauton huoltaminen eroaa bensa- ja dieselautoista – ”Aika näyttää, nousevatko rengaskulut merkittävästi”
        https://www.is.fi/autot/art-2000007614764.html?cs

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Odottelijat ovat oma ihmisryhmänsä. Ei odottaminen kiellettyä ole. Joku saattaa jopa kuollakin odotusaikana.

Ehkä kuoleekin, mutta ei silloinkaan ole menettänyt mitään. Auto on vain tavara, ei sillä mitään suurta merkitystä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä kuoleekin, mutta ei silloinkaan ole menettänyt mitään. Auto on vain tavara, ei sillä mitään suurta merkitystä ole.

Korjaan... On toki asioita, joissa odottelusta on haittaa, mutta auton hankinnan viivyttelystä ei ole haittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköauto vaatii elinkaaren aikana huomattavasti vähemmän huoltoa kuin polttikset.

Erityisesti osien vaihtoa on vähemmän. Öljyä ei vaihdeta (moottori, vetopyörästö ja vaihteisto). Sytytystulpat, Kytkinlevy, katalysaattori, jotka sisältävät ongelmallisia aineita. Akku se on polttiksessakin.

Sähköauton jarrut vaativat vähemmän huoltoa kuin polttiksessa, koska sähkömoottorilla jarrutetaan.

Asia on jopa ongelma autohuollossa. Pelätään vaikuttavan koko autokaupan kannattavuuteen.

Näin sähköauton huoltaminen eroaa bensa- ja dieselautoista – ”Aika näyttää, nousevatko rengaskulut merkittävästi”
        https://www.is.fi/autot/art-2000007614764.html?cs

Mutta siinä on myös asioita, joita pitää huoltaa, joita ei aiemmin ole edes ollut. Esimerkiksi typerää elektroniikkaa on joka paikassa. Vanhoja polttomoottoriautoja sai huoltaa kuka tahansa ilman mitään lupaa kotonaan, se ei onnistu uusissa autoissa.

Ja muutenkin, en pidä sähköautojen nykyisestä käytöstä yhtään. Ainakin kosketusnäytöt autossa on suoranainen idiotismin huippu. Voin ehkä ostaa sähköauton, mutta siinä ei saa olla kosketusnäyttöjä. Ne ovat täysin käyttökelvottomia. Enkä myöskään halua mitään ajoavustimia, ne haluan kytkeä pois päältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuluvien osien vaihto kuuluu myös määräaikaishuoltoihin, sitähän tuo juuri tarkoittaa. Myös sähköautoilla on määräaikaishuollot, jos haluaa pitää autostaan huolta.

Ja muuten, eihän normaaleillakaan autoilla ole pakko käydä määräaikaishuolloissa, vain katsastukset ovat pakollisia. Järkevää tuo ei ole, mutta mitään "pakollisia" määräaikaishuoltoja ei polttomoottoriautoillakaan ole. Ja huollot saa tehdä ihan itsekin, ei tarvitse mennä huoltamoon. Itsekin tiedän harrastelijoita, jotka eivät ole koskaan vieneet autoaan huoltoon, koska ovat tehneet huollot aina itse.

Minä olen huollattanut autoni aina merkkiliikkeessä. Yhdessäkään autossa ei ole ollut huolto-ohjelmassa kuluvien osien vaihtoa. Ja nykyisessä autossanikin on edelleen alkuperäiset jarruosat, kuten myös alustan osat. Vaikka autoa on huollettu ties kuinka usein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta siinä on myös asioita, joita pitää huoltaa, joita ei aiemmin ole edes ollut. Esimerkiksi typerää elektroniikkaa on joka paikassa. Vanhoja polttomoottoriautoja sai huoltaa kuka tahansa ilman mitään lupaa kotonaan, se ei onnistu uusissa autoissa.

Ja muutenkin, en pidä sähköautojen nykyisestä käytöstä yhtään. Ainakin kosketusnäytöt autossa on suoranainen idiotismin huippu. Voin ehkä ostaa sähköauton, mutta siinä ei saa olla kosketusnäyttöjä. Ne ovat täysin käyttökelvottomia. Enkä myöskään halua mitään ajoavustimia, ne haluan kytkeä pois päältä.

Vikaherkkää elektroniikkaa on sähköautossa vähemmän kuin nykyaikaisessa polttomoottoriautossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedätkö mitä laki sähköistyspaikoista uusiin rakennuskohteisiin tarkoittaa ?

Se tarkoitaa varausta eli maahan ja seiniin laitetaan tyhjä putki.

Tuossa parkkihallissa on ollut perustamiskustannukset kymmeniä miljoonia, silti ei ollut valmis.
        Kun vedetään kouru katosssa niin laskee myös käyttökelpoisten autojen korkeus, vaikka ne nurkaan muutama paikka vedettäisiin.

• Anonyymi

samalla kun ihmisten siirtolaisia saapuu aluksillaan planeetalle aloittamaan uuden elämän.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

• Anonyymi

Tuo "latauspaikka" tarkoittaa siis sitä, että sähköjohdot tulevat seinään, johon pitää sitten itse hankkiä se latausasema. Tuollaiseen parkkihalliin tuon systeemin rakentaminen on erittäin halpaa verrattuna siihen, kun rakennetaan latauspaikka lähes millaiseen tahansa kohteeseen. Tuollainen parkkihallipaikka maksaa niin paljon, että siihen se hyöty sitten sulaakin jo moninkertaisesti.

Tuossa jutussa puhutaan myös avustuksista. Ne avustukset maksetaan verorahoista, eli ihmiset antavat valtiolle/kunnalle rahaa, jotta ne voivat sitten antaa siitä rahasta avustuksen tuota latausinfrastruktuuria varten, kun siitä rahasta on ensin vähennetty avustuksene kohdistuva osuus kunnan/valtion kuluista.

• Anonyymi

No noilla hinnoilla taloyhtiö tekee kyllä tappiota. Eli autottomat asukkaat maksavat näiden rikkaitten sähköautoilun. Modernia kommunismia jossa robin hood ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille. Jos joku kuvittelee homman jatkuvan tuolla tavoin niin erehtyy

• Anonyymi

Ei taloyhtiö noilla hinnoilla tee tappiota. Ei se sähköjen veto niin ylettömiä maksa tuollaiseen ympäristöön. Toimittaja sotkee tuossa käsitteitä ja helposti jää monelle se kuva, että tuon 400 € maksamisen jälkeen voisi pistää pistokkeen autoon ja auto latautuu. Siihen tarvitaan käytännössä vielä kallista tekniikkaa väliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei taloyhtiö noilla hinnoilla tee tappiota. Ei se sähköjen veto niin ylettömiä maksa tuollaiseen ympäristöön. Toimittaja sotkee tuossa käsitteitä ja helposti jää monelle se kuva, että tuon 400 € maksamisen jälkeen voisi pistää pistokkeen autoon ja auto latautuu. Siihen tarvitaan käytännössä vielä kallista tekniikkaa väliin.

No ei takuulla myöskään riitä 3.5 e/kk latauksen kuluihin. Oiskohan vielä sähkömaksut päälle mittarin mukaan. Todelliset kulut autopaikalle latauksineen satoja euroja per kk

• Anonyymi

Parkkihalli on oma yhtiönsä, ei se ketään autotonta tai taloyhtiötä rasita, halliosakkaita korkeintaan.

• Anonyymi

Taloyhtiö ei voi tehdä tappiota eikä voittoa. Tutustu asunto osakeyhtiö lakiin.

Kulut kohdistetaan tasavertaisuus periaatteella.

Rinnakkainen esimerkki on hissi, jossa jaetaan hankintakustannus kerroksien mukaan.

Turha inttää vastaan, menettelyt tasavertaiseen malliin on olemassa. Toki on toinen juttu halutaanko näin tehdä eli hankkia lataus paikkoja. Miksi muuten on hankittu lämmitys tolpat?

Tilanne on varmaan joskus edessä monella taloyhtiöllä kun autopaikat eivät mene käyttöön, kun kukaan ei halua niitä kun ei ole lataus mahdollisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taloyhtiö ei voi tehdä tappiota eikä voittoa. Tutustu asunto osakeyhtiö lakiin.

Kulut kohdistetaan tasavertaisuus periaatteella.

Rinnakkainen esimerkki on hissi, jossa jaetaan hankintakustannus kerroksien mukaan.

Turha inttää vastaan, menettelyt tasavertaiseen malliin on olemassa. Toki on toinen juttu halutaanko näin tehdä eli hankkia lataus paikkoja. Miksi muuten on hankittu lämmitys tolpat?

Tilanne on varmaan joskus edessä monella taloyhtiöllä kun autopaikat eivät mene käyttöön, kun kukaan ei halua niitä kun ei ole lataus mahdollisuutta.

Taloyhtiön rahat tulevat kuitenkin aina asukkailta, joten niitä pitää kohdella kuin omia rahoja. Jos on vaarana, että taloyhtiö menee tappiolle, maksuja vain nostetaan. Joissain on nostettu vastikkeita jopa 100% vuodessa, kun maksut ovat nousseet merkittävästi.

Tietenkään kaikissa taloyhtiöissä ei ole edes lämmitystolppia. Itse asuin sellaisessa vielä viime vuonna. Ja vaikka olin taloyhtiössä pitkään, niitä ei tosissaan koskaan edes harkittu. Nykyisessä taloyhtiössä taas on vain 4 omaa autopaikkaa, mutta 20 asuntoa. Eli valtaosa pitää autoaan yleisellä kadulla. Eikä noita autopaikkoja voi lisätä, koska asutaan keskellä kaupunkia.

Ja toisaalta, taloyhtiöt eivät välttämättä piittaa pätkääkään, vaikka autopaikat ei menisi käyttöön. Ei tuosta oikeasti mitään haittaa taloyhtiölle ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taloyhtiön rahat tulevat kuitenkin aina asukkailta, joten niitä pitää kohdella kuin omia rahoja. Jos on vaarana, että taloyhtiö menee tappiolle, maksuja vain nostetaan. Joissain on nostettu vastikkeita jopa 100% vuodessa, kun maksut ovat nousseet merkittävästi.

Tietenkään kaikissa taloyhtiöissä ei ole edes lämmitystolppia. Itse asuin sellaisessa vielä viime vuonna. Ja vaikka olin taloyhtiössä pitkään, niitä ei tosissaan koskaan edes harkittu. Nykyisessä taloyhtiössä taas on vain 4 omaa autopaikkaa, mutta 20 asuntoa. Eli valtaosa pitää autoaan yleisellä kadulla. Eikä noita autopaikkoja voi lisätä, koska asutaan keskellä kaupunkia.

Ja toisaalta, taloyhtiöt eivät välttämättä piittaa pätkääkään, vaikka autopaikat ei menisi käyttöön. Ei tuosta oikeasti mitään haittaa taloyhtiölle ole.

Lisään... Ylipäätään kun sanotaan, että "taloyhtiö ei tappiota" niin se tarkoittaa vain, että maksut siirretään asukkaille. Taloyhtiö ei tee tappiota, mutta asukkaiden maksut nousevat reilusti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei takuulla myöskään riitä 3.5 e/kk latauksen kuluihin. Oiskohan vielä sähkömaksut päälle mittarin mukaan. Todelliset kulut autopaikalle latauksineen satoja euroja per kk

Juu, ei ole tuossa 3,5 €/kk vielä sähköä mukana, vaan vain infrastruktuurin ylläpito noiden sähköjärjestelmien osalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on 40 halliosakepaikkaa.Yhtiövastike määrätty asoy lain mukaan. Kukaan ei ole valittanut taloyhtiössämme. Luulenpa että yhtiön asuntojen kauppa käy helpommin kun hissillä pääsee talliin.

En näe ongelmia samalla periaatteella kohdistettavan uysinvestointeja ja sähkö kuluja.

Toki asiaa pitää hiukan miettiä, miten se tehdään.

Täällä on vain tosi negatiivinen ilmapiiri. Ja saa tietty ollakin. Toiset näkevät muutoksissa mahdollisuuksia, toiset eivät.

Teidän 4 paikkaa on varmaan mielenkiintoinen mahdollisuus, jos te haluatte ne tehdä latauspaikoiksi. Kysyntä kasvaa ja jokainen varmaan hyötyy talon neliöhintojen noustessa. Pihalta häviää savuavat autot. Olette osaltanne muuttamassa maailmaa ja keskustaa puhtaampaan suuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se 3,5 euroa on palvelumaksu. Lataussähkö maksetaan erikseen. Päivän ajot (40 km) maksaa noin euron.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on 40 halliosakepaikkaa.Yhtiövastike määrätty asoy lain mukaan. Kukaan ei ole valittanut taloyhtiössämme. Luulenpa että yhtiön asuntojen kauppa käy helpommin kun hissillä pääsee talliin.

En näe ongelmia samalla periaatteella kohdistettavan uysinvestointeja ja sähkö kuluja.

Toki asiaa pitää hiukan miettiä, miten se tehdään.

Täällä on vain tosi negatiivinen ilmapiiri. Ja saa tietty ollakin. Toiset näkevät muutoksissa mahdollisuuksia, toiset eivät.

Teidän 4 paikkaa on varmaan mielenkiintoinen mahdollisuus, jos te haluatte ne tehdä latauspaikoiksi. Kysyntä kasvaa ja jokainen varmaan hyötyy talon neliöhintojen noustessa. Pihalta häviää savuavat autot. Olette osaltanne muuttamassa maailmaa ja keskustaa puhtaampaan suuntaan.

No, jos halutaan pelastaa maailma, niin loogisempaa olisi luopua kokonaan autopaikoista. Nimittäin julkinen liikenne päihittää kevyesti sähköautot ekologisuudessa. Jopa dieselbussit ovat ekologisempia kuin sähköautot. Pitää huomioida muutkin päästöt kuin pelkät bensan ja dieselin poltosta tulevat päästöt. Jos kaikki osat huomioidaan, dieselbussi on ekologisempi kuin sähköauto.

Jos on tosissaan huolissaan päästöistä, pitäisi pikemminkin kampanjoida sitä, että autoista luovuttaisiin kokonaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se 3,5 euroa on palvelumaksu. Lataussähkö maksetaan erikseen. Päivän ajot (40 km) maksaa noin euron.

Ja sitten tarvitaan se latausasema, 1000-3000€. Kauankohan nämä nykyiset mallit sopivat tulevaisuuden laitteisiin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköauton lataaminen on mielenkiintoista, kun ei ole autopaikkoja lähelläkään asuntoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, jos halutaan pelastaa maailma, niin loogisempaa olisi luopua kokonaan autopaikoista. Nimittäin julkinen liikenne päihittää kevyesti sähköautot ekologisuudessa. Jopa dieselbussit ovat ekologisempia kuin sähköautot. Pitää huomioida muutkin päästöt kuin pelkät bensan ja dieselin poltosta tulevat päästöt. Jos kaikki osat huomioidaan, dieselbussi on ekologisempi kuin sähköauto.

Jos on tosissaan huolissaan päästöistä, pitäisi pikemminkin kampanjoida sitä, että autoista luovuttaisiin kokonaan.

Ei autoista pidä luopua kokonaan.

Autoilun päästöt tulee saada mahdollisimman pieneksi käyttäen kehittyvää teknologiaa.

Myös siirtyminen joukkoliikenteeseen on tarpeellista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei autoista pidä luopua kokonaan.

Autoilun päästöt tulee saada mahdollisimman pieneksi käyttäen kehittyvää teknologiaa.

Myös siirtyminen joukkoliikenteeseen on tarpeellista.

Miksi ei? Jos kerran haluat päästöjen vähentämistä niin juuri autojen vähentäminen on siihen tehokkain keino. Ei sähköautoihin siirtyminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ei? Jos kerran haluat päästöjen vähentämistä niin juuri autojen vähentäminen on siihen tehokkain keino. Ei sähköautoihin siirtyminen.

Ja lisään... Juuri tämä tuntuu kylmältä, mutta näin asia on. Pitäisi keskittyä siihen, että on mahdollisimman helppoa luopua autoista kokonaan, EI siirtyminen sähköautoihin. Sähköautoihin siirtyminen on vain teeskentelevien juppien pelleilyä, ei todellisuutta. Eikä sähköauto edes oikeasti ole kovin ekologinen, sen tekeminen on erittäin saastuttavaa.

Jos sähköautojen valmistajat olisivat tosissaan ekologisia, heidän pitäisi taata autoilleen vähintään 30 vuoden käyttöikä akkua myöten. Tätä he tuskin sanovat, koska sähköautojen valmistajat ovat samanlaisia huijareita kuin muutkin autovalmistajat.

Nimittäin, mitä pidempään autoa käyttää niin sitä ekologisempi se on. Jos autoa joutuu vaihtamaan usein, se ei ole koskaan ekologinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä päättelee että haluan ensisijaisestipäästöjen vähentymistä? Minun tavoite on lopettaa öljyn ostaminen Saudeista ja Norjasta ja siirtyä kotimaiseen energian käyttöön: sähkö ja biopolttoaineet. Muistetaan myös että bensan jakelussa Teboil on Venäläisten omistuksessa.

Tavoitteeni on saada myös uutta liiketoimintaa Suomeen ja vienti tuotteita.

Tämä on nyt mahdollista koska ilmastokysymys on saanut aikaan sähköautojen valmistuksen ja sähkön tuotannon lisääminen. Sama biopolttoaineiden osalta. Ilmastohype on hyvä business mahdollisuus Suomelle.

Toki on ihan hyvä että päästöt vähenevät,hiilidioksidi ja muut päästöt esim. hiukkaset.

Autoilu on tärkeää. Minulla on kolme polttomoottorilaitetta:). Ei autoista pidä luopua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päivän ajot maksaa takuulla enemmän kuin euron. Sähkön hintahan määräytyy sen mukaan mitä autopaikan omistaja hinnaksi määrää. En siis usko että kilawattituntihinta on jonkin laskurin halvin hinta vaan hintaan lätkäistään takuulla päälle pieni "lisä".

Oma veikkaus on että loppupeleissä tuon 400e 3,5e/kk hinnan päälle tulee sähköauton omistajalle vielä latausaseman kulut 700-1000e ja tuo ladattu sähkö joka pyörinee jossain 200-300e/kk tienoilla normaaliajoilla. Siinä sitä voikin sitten miettiä "patteriauton" mielekkyyttä verrattuna normaaliin polttoainekäyttöiseen autoon.

Jos noilla hinniolla kuvitellaan normaalin (3600e maksavan) auton omistavan syöksyvän sähköautokauppaan niin saattaa tulla yllätys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä päättelee että haluan ensisijaisestipäästöjen vähentymistä? Minun tavoite on lopettaa öljyn ostaminen Saudeista ja Norjasta ja siirtyä kotimaiseen energian käyttöön: sähkö ja biopolttoaineet. Muistetaan myös että bensan jakelussa Teboil on Venäläisten omistuksessa.

Tämä on nyt mahdollista koska ilmastokysymys on saanut aikaan sähköautojen valmistuksen ja sähkön tuotannon lisääminen. Sama biopolttoaineiden osalta. Ilmastohype on hyvä business mahdollisuus Suomelle.

Toki on ihan hyvä että päästöt vähenevät,hiilidioksidi ja muut päästöt esim. hiukkaset.

Autoilu on tärkeää. Minulla on kolme polttomoottorilaitetta:). Ei autoista pidä luopua.

Venäläinen sähkö on kotimaista? Kyllä ne patteriauton lataussähköt tulee kuule juurikin norjasta ja ryssistä. Suomen sähkön tuotantokapasiteetti on jo tänäpäivänä 100% käytössä joten siitä ei riitä patteriautojen lataukseen. Jos kotimaisella uusiutuvalla polttoaineella haluat ajella niin sitten biokaasuauto tai dieselauto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autoilu on tärkeää vain niille, jotka sitä tarvitsevat. Jos sitä ei tarvitse, sitä ei kannata omistaa.

Auto on vain kulkuväline, ei mitään muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venäläinen sähkö on kotimaista? Kyllä ne patteriauton lataussähköt tulee kuule juurikin norjasta ja ryssistä. Suomen sähkön tuotantokapasiteetti on jo tänäpäivänä 100% käytössä joten siitä ei riitä patteriautojen lataukseen. Jos kotimaisella uusiutuvalla polttoaineella haluat ajella niin sitten biokaasuauto tai dieselauto.

Sähköstä suurin osa on tuotettu kotimaassa. Maaöljy mistä liikennepolttoaineet tehdään on käytännössä venäläistä. Nesteen Porvoon jalostamo on vieläpä optimoitu venäläiselle korkearikkiselle öljylle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päivän ajot maksaa takuulla enemmän kuin euron. Sähkön hintahan määräytyy sen mukaan mitä autopaikan omistaja hinnaksi määrää. En siis usko että kilawattituntihinta on jonkin laskurin halvin hinta vaan hintaan lätkäistään takuulla päälle pieni "lisä".

Oma veikkaus on että loppupeleissä tuon 400e 3,5e/kk hinnan päälle tulee sähköauton omistajalle vielä latausaseman kulut 700-1000e ja tuo ladattu sähkö joka pyörinee jossain 200-300e/kk tienoilla normaaliajoilla. Siinä sitä voikin sitten miettiä "patteriauton" mielekkyyttä verrattuna normaaliin polttoainekäyttöiseen autoon.

Jos noilla hinniolla kuvitellaan normaalin (3600e maksavan) auton omistavan syöksyvän sähköautokauppaan niin saattaa tulla yllätys.

Päivän ajot maksaa noin euron.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Datsia maksaa 10 000 euroa. Ei riitä persun rahat uuteen Datsiaankaan.

Siksi on turha itkeä uusien sähköautojen hinnoistakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköä kannattaa aina tuoda, jos sitäkin saatavissa oikeaan hintaan. Kävi muuten joku aika sitten sähkön hinta jo miinuksella eli tuulivoima alkaa olla jo merkittävää.

Olkiluoto 3sen, Fennovoiman ja rakenteilla sekä suunnitteilla olevan tuulivoiman jälkeen ei ole ongelmaa sähkön kanssa,vaikka kaikki pari miljoonaa autoa olisivat sähköautoja. On myös kotioloissa mahdollista käyttää aurinkopaneelien sähköä.

Biopolttoaineet, jos ne on tehty kotimaisesta raaka-aineesta samoin Nesteen biodiesel ovat tietty kotimaisia ja oikein hyviä ympäristön kannalta. Lue nuo pari juttua alla, älä pety.

"Uudet polttoaineet ovat olleet Nesteelle hyvä bisnes. Lisääntyvää tuotantoa varten Neste on tuonut tullin tietojen mukaan palmuöljyn rasvahappotislettä viime vuonna lokakuuhun mennessä yli 141 miljoonaa kiloa. Porvoossa voidaan valmistaa tällä hetkellä 400 tuhatta tonnia Neste My dieseliä."https://yle.fi/uutiset/3-11185697

Sähkön tuotanto Suomessa vuonna 2019 oli 66,0 terawattituntia (TWh) eli miljardia kilowattituntia (kWh). Tuotanto väheni 1,5 TWh edellisvuodesta. Sähkön kokonaiskulutus väheni vastaavasti 1,4 TWh, ollen vuonna 2019 86,1 TWh. Sähkön kokonaiskulutuksesta 77 prosenttia katettiin kotimaisella tuotannolla ja 23 prosenttia sähkön nettotuonnilla Pohjoismaista, Venäjältä ja Virosta. Sähkön nettotuonti säilyi edellisvuoden tasolla ollen noin 20 TWh.

• Anonyymi

Tollahan on hyvä tehdä businesta ainakin kaupungissa, vähän niin kuin autotallien vuokraamisella.

• Anonyymi

Näkis tuonkin ihmeen kun jossain Intiassa kaikki autoilijat latailevat tulevaisuudessa kiltisti sähköautojaan.

• Anonyymi

Utopistit ovat maamme suurin ongelma nykyään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Utopistit ovat maamme suurin ongelma nykyään.

Siis vihreät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis vihreät?

Siis koko Euroopan pulma!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis vihreät?

Juu. Ja punaiset.

• Anonyymi

Juu, ei tällä suomalaisella sähköautokiimalla ole mitään merkitystä itse asian kanssa. Voimme vaikuttaa sitä kautta noin 0.014% maailman CO2-päästöistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, ei tällä suomalaisella sähköautokiimalla ole mitään merkitystä itse asian kanssa. Voimme vaikuttaa sitä kautta noin 0.014% maailman CO2-päästöistä.

Persulogiikalla voi kaataa ruokalusikallisen jäteöljyä kaivoon, koska vain hän itse niin tekee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persulogiikalla voi kaataa ruokalusikallisen jäteöljyä kaivoon, koska vain hän itse niin tekee.

Okei. En ole persu mutta olen väärässä. Heti huomenna kiellettäköön kaikkien suomalaisten polttomoottoriautojen käynnistäminen ja maapallon ilmasto on pelastettu. Se on helppoa, miksi en heti tajunnut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä mitä tekemistä tällä on Perussuomalaisten puolueen kanssa mutta jos joku haluaa pilata oman kaivonsa niin antaa mennä vaan.

• Anonyymi

Tahi kaksitaho mopojaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tahi kaksitaho mopojaan.

Niitä ei intialaisilta pidä mennä kieltämään, siellähän muutoin seisahtaa koko teollinen yhteiskunta.

• Anonyymi

Se on ihan sama mitä se maksaa mutta valtio tarvii joka vuosi sen 7-8 miljardia! repikää siitä!

• Anonyymi

Aloitus jättää paljon kertomatta todellisista kustanuksista kun tehdään sähkötyöt siksi jatkan mielihyvällä bensa autolla.

• Anonyymi

Haavisto ja sähköyhtiönsä jo kiimoissaan oottelevat,kuinka päästään taas sähköautoilijan kukkarolle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haavisto ja sähköyhtiönsä jo kiimoissaan oottelevat,kuinka päästään taas sähköautoilijan kukkarolle.

Nii joo saatte vielä nähdä miten halvaksi se sähköautoilu tulee. Kun taas nuo sähköautoilun verottajat pääsevät vauhtiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nii joo saatte vielä nähdä miten halvaksi se sähköautoilu tulee. Kun taas nuo sähköautoilun verottajat pääsevät vauhtiin.

Veronkorottajat.

• Anonyymi

Sähköntuottajat bonsoroi vihreitä.

• Anonyymi

Harvaanasuttu markkinatalousmaa jää väistämättä kehityksessä jälkeen tällaisissa suurissa projekteissa, koska mitään ei tehdä, ellei se tuota voittoa. Toisin sanoen, valtio ei voi rakentaa latausverkkoa. Ja kun valtio ei sitä rakenna, ei sitä rakenna kukaan muukaan, koska alkuvaiheessa ei ole riittävästi autoja, että latauksesta saisi voittoa. Ja koska ei ole latausasemia, ei autojenkaan määrä nouse. Kukaan yksityinen toimija ei ala rakentaa latausasemia jonnekin Lappiin viittä autoa varten.
      Ainoa mahdollisuus lisätä sähköautokantaa on pakottaa ihmiset ostamaan sellainen nostamalla vaihtoehtojen hintaa ja verotusta, tai sitten kieltämällä kokonaan. Mutta latausverkkoa ei ketään pakoteta tekemään, vaan toivotaan, että joskus ylittyisi se kynnys, että niitä olisi kannattavaa yksityisten rakentaa.
      Sen sijaan Kiina voi rakentaa kattavat latausverkostot, koska siellä valtio voi päättää, että mepäs nyt vaan sellainen rakennetaan. Koska sen ei tarvitse eikä ole tarkoituskaan tuottaa voittoa, vaan ratkaista ongelma. Sitten kun valtio on verkon rakentanut, on mahdollista, että se poikii myös kaupallista käyttöä ja yhä uusia innovaatioita, ja jää huokeaksi, valtion pyörittämksi toiminnaksi. Millaista tietysti perusinfran pitäisikin olla, mutta tässä talousjärjestelmässä se on olevinaan ihan mahdoton ajatus.
      Käytännössä tämä onnistuu vain omakotitaloissa ja pienessä osassa taloyhtiöitä. Tosin jos taloyhtiössä moni ostaa sähköauton, ei ne 1-2 paikkaa riitä mihinkään.
      Samaan aikaan halutaan väki kaupunkeihin pikkuisiin kopperoihin asumaan. Kysyn vaan, missä ne sähköautot on tarkoitus ladata, kun käytännössä ne ovat mahdollisia vain omakotiasujille.
      Tarkoitus on siirtää suomalaiset takas maakuoppiin asumaan, ilman valoa, lämpöä ja sähköä. Orjatöihin yhteiskuljetuksella klo 4 aamulla, takas klo 21 ja töitä 7 pvää/viikko. Luku- ja kirjoitustaitoa ei tarvita eikä luotettavaa mediaa missään muodossa. Omistusoikeus on vain oikein ajattelevalla punavihreällä eliitillä. Tämmöstä tulevaisuutta ne  meille ajaa.
      Harvaanasuttu markkinatalousmaa jää väistämättä kehityksessä jälkeen tällaisissa suurissa projekteissa, koska mitään ei tehdä, ellei se tuota voittoa. Toisin sanoen, valtio ei voi rakentaa latausverkkoa. Ja kun valtio ei sitä rakenna, ei sitä rakenna kukaan muukaan, koska alkuvaiheessa ei ole riittävästi autoja, että latauksesta saisi voittoa. Ja koska ei ole latausasemia, ei autojenkaan määrä nouse. Kukaan yksityinen toimija ei ala rakentaa latausasemia jonnekin Lappiin viittä autoa varten.
      Ainoa mahdollisuus lisätä sähköautokantaa on pakottaa ihmiset ostamaan sellainen nostamalla vaihtoehtojen hintaa ja verotusta, tai sitten kieltämällä kokonaan. Mutta latausverkkoa ei ketään pakoteta tekemään, vaan toivotaan, että joskus ylittyisi se kynnys, että niitä olisi kannattavaa yksityisten rakentaa.
      Sen sijaan Kiina voi rakentaa kattavat latausverkostot, koska siellä valtio voi päättää, että mepäs nyt vaan sellainen rakennetaan. Koska sen ei tarvitse eikä ole tarkoituskaan tuottaa voittoa, vaan ratkaista ongelma. Sitten kun valtio on verkon rakentanut, on mahdollista, että se poikii myös kaupallista käyttöä ja yhä uusia innovaatioita, ja jää huokeaksi, valtion pyörittämksi toiminnaksi. Millaista tietysti perusinfran pitäisikin olla, mutta tässä talousjärjestelmässä se on olevinaan ihan mahdoton ajatus.
      Katselin jossain pohjoisessa olevan luksusmökin myynti ilmoitusta, siinä oli mainittu sähköauton latausasema ja siitä pitäisi maksaa kaupungille 100€/kk vuokraa.
      Vaikka yhtään autoa ei ladattaisi.
      Koska niitä marginaaliryhmälle suunnattuja ja marginaalikäyttäjille sopivia asioita pakkosyötetään

• Anonyymi

Näkymyksesi on vanhanaikainen eikä perustu tietoon. Maailma on jo muuttunut ja muuttumassa vauhdilla.

Sähköliiketoiminta muuttuu kovaa vauhtia. Se tuo uusia liiketoimintamalleja, joista Suomalaiset hyötyvät. Katso vaikka tuosta yksi esimerkki :
        https://www.virta.global/fi/, toimii jo lähes 30 maassa. Muita yrityksiäkin on.

Jokainen sähköauto tai bioauto tarkoittaa vähemmän euroja Suomesta Saudeihin tai Norjaan.

Kaikkien ei tarvitse ostaa sähköautoja.

Myös sähköauto voi olla tulevaisuudessa business kun muut sähköä takaisin kun itse et tarvitse.

• Anonyymi

Suomessa on ollut jo kymmeniä vuosia koko maan kattava sähköverkko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa on ollut jo kymmeniä vuosia koko maan kattava sähköverkko.

Näin on ja monipuolinen sähkön tuotanto samoin aika älykäs verkon ohjaus.

Suomenkin on hyvä rakentaa sähköauto taloutta ja tukea sitä biopolttoaineilla.

Verkon ohjauksen älykkyyttä tosin tulee kehittää, esimerkiksi sähkön myyminen auton akusta takaisinpäin ei ole vielä arkipäivää, niinkuin esim. Tanskassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on ja monipuolinen sähkön tuotanto samoin aika älykäs verkon ohjaus.

Suomenkin on hyvä rakentaa sähköauto taloutta ja tukea sitä biopolttoaineilla.

Verkon ohjauksen älykkyyttä tosin tulee kehittää, esimerkiksi sähkön myyminen auton akusta takaisinpäin ei ole vielä arkipäivää, niinkuin esim. Tanskassa.

Ja silti Suomessa on edelleen paikoittain monta päivää kestäviä sähkökatkoja. Joitakin kertoja jopa viikkoja kestäviä sähkökatkoja (silloin tosin täytyy asua todella syrjässä). Ja päiviä kestävät sähkökatkot ovat mahdollisia myös kaupungeissa, vaikka ovatkin harvinaisempia.

• Anonyymi

Luuleeks joku herranretku et kaikilla ihmisillä on varaa sijoittaa sähköautoon jonkun kerrostalo yksiön verran rahojaan? Siin sitten vaan ihan rauhassa luulee.

• Anonyymi

Taloyhtiöihin autojen latauisverkko voitaisiin rakentaa erilliseksi yhtiöksi. Omistajia olisivat ne jotka verkkoa käyttävät ja valtio takaisi alkupääomituksen. Alussa tämä olisi vähän kalliimpaa kun omistajia olisi vain muutamia, mutta tilanne tasoittuisi ajan myötä kun omistajien määrä lisääntyisi. Näin sekä kustannukset että hyöty kumuloituisi käyttäjille.

• Anonyymi

Meillä olisi maksanut uusi kaapeli, kaivamiset yms. kerrostalossa useita kymppitonneja. Lisäksi olisi tullut korottunut sulakemaksu. Nyt on omakotitalo rakenteilla, jouluksi hankitaan sähkö auto ja talo tulee valmiiksi.

• Anonyymi

Rahamiehiä kun on talo rakenteilla ja samaan läjään vielä uusi sähköauto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai sitten on ihmisiä, jotka osaa laskea ja tehdä investointeja oikein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, ensin on kituutettu 20 euron kerrostalokopissa, ja sitten yhtäkkiä onkin pätäkkää panna pystyyn uusi omakotitalo sähköineen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai sitten on ihmisiä, jotka osaa laskea ja tehdä investointeja oikein.

Ja ostaa velkarahalla ylihintainen auto. Loistava investointi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja ostaa velkarahalla ylihintainen auto. Loistava investointi.

Saattaapi olla, kun lataa aurinko sähköllä. Toiset ne osaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saattaapi olla, kun lataa aurinko sähköllä. Toiset ne osaa.

Eipä 40-50 tonnin auto ole koskaan kannattava investointi, teet sitten tahansa. Eikä se, että kyseessä on sähköauto, ei tee tuosta taloudellisesti järkevää. Ei etenkään, jos ostat auton velkarahalla.

• Anonyymi

1 corsa-e maksaa sen mitä
      2 bensa corsaa

Onko järkee vai ei ?

• Anonyymi

Lisää jos e-corsa, niin se kuolettaa hintansa kun on ajettu 330 000 kilometriä !
      Siis verrattuna bensaCorsaan

• Anonyymi

Aloittaja saa heti homman kun meidän taloyhtiöön tulee laittamaan tuon latauspaikan 400 eurolla.

• Anonyymi

Hankintahinta kalliin sähköauton omistajalle voikin olla tuo 400 €, mutta köyhät veronmaksajat kustantavat sen lisäksi reilun toisen mokoman sitä avustusta.

• Anonyymi

Ihan sama. Mutta aloittajan mielestä tuon latauspaikan rakentamisen kustannukset on tuon 400 euroa.

• Anonyymi

Tulossa kova pakkasviikko. Onneksi iso Diesel moottori on kuin luotu tähän keliin.

Pakkanen romahduttaa sähköauton toimintamatkan ja sillä ei tee mitään.

Onneksi meidän taloyhtiössä kukaan ei halua sähköautojen latauspaikkaa.

• Anonyymi

Sähköauto 60 000 ja hallipaikka 40 000.

• Anonyymi

Uusi petroolikäyttöinen Datsia 10 000 euroa. Persulla on rahaa vain 3400 euroa. Koskaan ei saa persu autoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uusi petroolikäyttöinen Datsia 10 000 euroa. Persulla on rahaa vain 3400 euroa. Koskaan ei saa persu autoa.

400 paikkaa Helsinkiin . Muut eivät saa mitään.

• Anonyymi

Sähköautolla niistä voi varastaa sähköä, jokaisellahan on takakontissa vasara ja taltta.

• Anonyymi

Jokaisen kunnan torilla pitää olla sähköauton latauspiste. Kunta saa tuloja sähköstä ja turisteja. Muuten ajavat ohi.

• Anonyymi

Eihän mikään estä kuntiakaan järjestämästä palvelua. Onhan esimerkiksi Tampereellakin vielä sähkölaitos kaupungin omistuksessa.

• Anonyymi

Sähköautolla ei ajeta missään "ohi" vaan on kerjättävä voisiko nyt saada vähän ladata joka Hesburgerilla ja kahvilassa, kun ei nuo latausasemat koskaan ole toimintakuntoisina missään.
        (TM testi lapista eteläsuomeen teslalla)
        Joka kauppakeskuksessa ja missä ikinä voi pysähtyä, kun ei sitä toimintasädettä ole sähköautoissa, ja jos vain pari tuntia lataa, ei juuri enempää kuin sen muutaman kilometrin pääse taas seuraavalle Hesburgerille tai Lidliin, jossa pääsee kerjäämään apua.
        Sähköautoja ei Suomen kokoisessa maassa tarvita.
        Kaupunkikeskustoissa, joihin ne sopisivat, ei haluta autoja, joten missä niitä sitten tarvitaan?
        Kaupunkikeskustoissa kuljetaan potkulaudoilla, polkupyörillö ja kävellen.
        Mihin siis kukaan tarvitsisi 50.000-130.000 maksavaa turhakkeiden turhaketta, sähköautoa, joka ei sovellu matka-ajoon, pakkasiin, perävaunujen vetämiseen, tai ylipäätään mihinkään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautolla ei ajeta missään "ohi" vaan on kerjättävä voisiko nyt saada vähän ladata joka Hesburgerilla ja kahvilassa, kun ei nuo latausasemat koskaan ole toimintakuntoisina missään.
        Joka kauppakeskuksessa ja missä ikinä voi pysähtyä, kun ei sitä toimintasädettä ole sähköautoissa, ja jos vain pari tuntia lataa, ei juuri enempää kuin sen muutaman kilometrin pääse taas seuraavalle Hesburgerille tai Lidliin, jossa pääsee kerjäämään apua.
        Kaupunkikeskustoissa, joihin ne sopisivat, ei haluta autoja, joten missä niitä sitten tarvitaan?
        Mihin siis kukaan tarvitsisi 50.000-130.000 maksavaa turhakkeiden turhaketta, sähköautoa, joka ei sovellu matka-ajoon, pakkasiin, perävaunujen vetämiseen, tai ylipäätään mihinkään?

Ajan ympäristöystävällistä KAASU/BENSIINI hybridiä. Kaasua tankkasin eilen ja sillä 26 euron hinnalla ajan seuraavat 500-700 kilometriä yhdellä tankkauksella.

Tankkaukseen meni aikaa siinä viitisen minuuttia, ja autossa kyyti on yhtä lämmin sisä ilmaltaan kuin ajaisi bensiinillä tai dieselillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköautot tulevat Suomeen, ja dieselit häviävät. Näin se vaan persut menee.

Eikä se mikään ihme ole. Onhan sähköauto esimerkiksi talviautona paljon parempi kuin kankea, kylmä ja epävarma diesel.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajan ympäristöystävällistä KAASU/BENSIINI hybridiä. Kaasua tankkasin eilen ja sillä 26 euron hinnalla ajan seuraavat 500-700 kilometriä yhdellä tankkauksella.

Tankkaukseen meni aikaa siinä viitisen minuuttia, ja autossa kyyti on yhtä lämmin sisä ilmaltaan kuin ajaisi bensiinillä tai dieselillä.

Mutta sitä kaasua ei vaan saa juuri mistään. Eikä saa kohta enää sellaisia autojakaan, joihin voisi kaasua tankata.

Sähköä saa sen sijaan koko maassa. Sähkönjakeluverkko on jo olemassa.

Lisäksi sähköautot eivät tuota päästöjä, eli sopivat siten tavoitteeseen vähentää liikenteen päästöjä. Toisekseen sähköautot ovat myös yksinkertaisia ja luotettavia, ja ovat siksi käytössä edullisempia, kun edes määräaikaishuoltoja ei enää tarvita. Raitisilmasuodattimen vaihtamisen voi neuvoa auton opaskirjassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä se mikään ihme ole. Onhan sähköauto esimerkiksi talviautona paljon parempi kuin kankea, kylmä ja epävarma diesel.

Edelleenkään en ymmärrä mitä tekemistä Perussuomalaisella puolueella on tämän kanssa? Noi patterivehkeet on vielä leluja mutta hyvähän se on että niitä kehitetään ja innokkaimmat jaksaa sen kehityksen maksaa. Toivottavasti kehitystyön myötä niistä tulee käyttökelpoisia laitteita muillekin kuin city-Vihreille ja muille jupeille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sori vaan viherhinttari - dieselit puksuttaa vielä pitkään. Noista sun patterivibroista ei ole vielä aikoihin hyötykäyttöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mäkkärin autolaturi maksaa 0,5 €/minuutti.
        Huonona päivänä lasku on 10€/100 km.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mäkkärin autolaturi maksaa 0,5 €/minuutti.
        Huonona päivänä lasku on 10€/100 km.

Eli enemmän kuin dieselautossa ja suunnilleen saman verran kuin normaalissa bensa-autossa. Monissa pienissä kuluu jopa vähemmän.

• Anonyymi

Yöllä käy kerrostalon parkkipaikalla kuhina.

• Anonyymi

Miksi käy? Ei sinne latauspisteitä tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi käy? Ei sinne latauspisteitä tule.

Asuuko sinunkin taloyhtiössäsi salalataaja?

• Anonyymi

Monesti sähköauton kaupittelijat eivät ymmärrä sitä, että maaseudulla on omat ongelmansa. Maaseudulla on täysin normaalia, että sähköt katkeavat moneksi päiväksi. Mitä silloin tehdään sähköauton kanssa, jos sen akkukin sattuu olemaan tyhjä ja lähin kauppa on 30 kilometrin päässä ja julkisia ei tietenkään kulje lähimaillakaan?

Kainuussa sähkökatko on pahimmillaan kestänyt reilusti yli viikon. On ollut puheita myös monta viikkoa kestävistä sähkökatkoista. Mitä silloin tehdään, jos ei yli viikkoon tule sähköä. Toki tuollaisilla alueilla usein käytetään aggregaatteja tai poltetaan puuta takassa. Mutta silti, jos vähänkin pelkää, että voi tulla päiviä kestäviä sähkökatkoja niin ei kannata ostaa sähköautoa.

Ja muuten, on täysin mahdollista, että pitkään kestäviä sähkökatkoja tulee kaupungissakin. Ne eivät ole Suomessa yleisiä, mutta muualla maailmassa niitä on ollut paljon.

• Anonyymi

Minusta on typerää sähköautossa se, että ne ovat riippuvaisia kännykästä ja netistä. Täysin typerää, auton pitää toimia ilman että kännykkää on mukana tai edes omistaa kännykkää ja autoa ei pitäisi tarvita koskaan elämässään kytkeä nettiin. Itse asiassa, sen pitäisi pystyä toimimaan täydellisesti, vaikka ohjelmistoa ei päivitettäisi 20 vuoteen. Auton ei pidä olla riippuvainen tietokoneen ohjelmiston päivityksistä.

• Anonyymi

Jos ostan joskus sähköauton, yritän ensimmäiseksi estää autolta netin käytön. Tai sitten en kytke sitä koskaan nettiin, jos se pitäisi muka tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ostan joskus sähköauton, yritän ensimmäiseksi estää autolta netin käytön. Tai sitten en kytke sitä koskaan nettiin, jos se pitäisi muka tehdä.

Nettiin kytkeminen tarvitaan jotta Trafi saa seurattua sähköautojen käyttöä ajokäytössä, ja veroa tulee sen mukaan mitä kukin ajaa, toki kiinteän vuosimaksuveron päälle.

Pahinta asiassa on kuitenkin alttius hakkereille nähdä, koska autoilija on ajossa, ja sen mukaan tulla varkaisiin tyhjentämään talosi.
        Tätä ongelmaa ei niin paljoa tule olemaan kerrostaloissa asuvilla, mutta toisaalta sähköauto sopii vain omakotitalolaisille, joten suurin riski tulee omakotitaloissa asuville sähköautoja ostaville.

• Anonyymi

Välta virheitä. Vältä vihreitä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe