Sähköauton latauslaitteen valinnasta ja asennuksesta

Anonyymi

VW:lla (ja Seatilla) on tarjous 3-vaihelaturista, tarjous päättyy tänään:
https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger
Tunnetaan nimellä "Elli" tai "ID.Charger".
Perusmallin hinta 399 eur, joka on erittäin kilpailukykykyinen.
Seatin vastaava sivu: https://cupra-webshop.fi.elli.eco/products/charger
Lisäksi on ulkomainen sivu https://charging-energy.elli.eco/de-de/IDcharger, josta löytyy kahden aiemmin mallin lisäksi ID. Charger Connect malli.

Laitteesta on keskustelua ainakin:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43822.0

Osaisiko vastata kysymyksiini:

Kaapelin vaihtaminen:

Latauslaitteen kaapelipituudet ovat 4.5m ja 50eur lisähintaan 7.5m. Jos tilaan lyhyemmällä kaapelilla, tarvitaanko sähkömies vaihtamaan kaapeli myöhemmin? Olettaen tietysti, että löydän siihen kaikinpuolin sopivan kaapelin.

Videosta https://youtu.be/fEjJh3QiFGo?t=193 näkyy millaiset laitteen sisukalut ovat.

Yksivaihelatauksen vaiheen valinta:

Käsittääkseni laite sopii sellaisenaan yksivaihelataukseen. Käsittääkseni Type2 liittimissä auton päästä näkee, mistä pinneistä (tai pinnistä) virta otetaan (se näkyy jotenkin pistokkeesta).Jos käy niin, että haluaa vaihtaa yksivaihelatauksen vaiheen (esim. syystä, että auto vaihtuu ja jostain syystä siinä otetaankin virta eri vaiheesta), voinko itse vaihtaa vaiheen vai tarvitaanko jälleen sähkömiestä?

Kuormanhallinta / kuormantasaus:

Laite tukee ilmeisesti kuormanhallintaa, joissain malleissa vakiona ja vähintään lisälaitteen avulla (kts. https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43822.msg726471#msg726471 ja siitä kaksi seuraavaa viestiä). Pari viestiä myöhemmin sanotaan "Perusmalliin pitää hankkia sekä virtamuuntimet että Phoenix-urosliittimet laturin sisään piirilevyllä oleviin naarasliittimiin." Aiheesta on keskustelu myöhemmin ketjussa sivulta 9 alkaen (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43822.msg724455#msg724455). Siellä sanotaan kommenteissa mm. "Liitinten lisäksi tarvitaan vielä kaapelointi välille." ja "esimerkiksi S/FTP CAT-kaapeli ajaa asian".

Onko niin, että tuo S/FTP CAT-kaapeli vedetään mittaus- tai ryhmäkeskukselta latauslaitteelle ja onko väliä mikä tarkalleen on (tiedän CAT5 ja CAT6 ja niistäkin on variantteja). Jos sähköt putkittaa, voiko S/FTP CAT-kaapelin laittaa samaan putkeen sähköjohtojen kanssa? Samalla sivulla sanotaan "3x tuollainen tarvitaan, jokaiselle vaihejohtimelle omansa." (tarkoittaen esim. tätä laitetta: https://www.digikey.fi/product-detail/fi/lem-usa-inc/TT-50-SD/398-1078-ND/1815416 taitaa olla suomenkieliseltä nimeltään "virtamuuntaja"). Onko niin, että yksi CAT5 tai CAT6 riittää vaikka noita laitteita (virtamuuntaja) on kolme / latauslaite? CAT5/6 kaapelissahan on useita parikaapeleita, olikohan peräti kuusi tai vähintään neljä.

Mitä lisäksi kuormanhallinta vaatii mittaus/ryhmäkeskukselta?

Olihan siinä kysymyksiä. En ole itse vaihtamassa kaapeleita vaikka siitä kysynkin. Sähkömies tulisi asentaman laitteen ja tulevaisuudessa uuden kaapelinkin, jos sen haluan vaihtaa. Voi olla niinkin, että jätän tällä erää sittenkin tilaamatta. Taloudessa ei ole vielä sähköautoa ja plug-in hybridin lataaminen käy helposti mukana tulevalla kaapelilla. Mutta pitkänajan suunnitelmissa on hankkia sähköauto ja siihen mielellään kuormantasauksella varustettu 3-vaihelatausmahdollisuus olisi hyvä olla.

Kiitos kaikista vastauksista.

7

4062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se mikään laturi ole, laturi on aina autossa. Ei se ole kuin vähän erikoisempi pistorasia jolla auto liitetään sähköverkkoon.

      • Anonyymi

        "Ei se mikään laturi ole, laturi on aina autossa."

        Olet täysin oikeassa, käytin väärää termiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se mikään laturi ole, laturi on aina autossa."

        Olet täysin oikeassa, käytin väärää termiä.

        "Latausasema" taitaa olla oikea termi.


    • Anonyymi

      Nyt alkuvaiheessa noilla ns. "latausasemilla" kyllä rahastetaan törkeästi.

      • Anonyymi

        "Nyt alkuvaiheessa noilla ns. "latausasemilla" kyllä rahastetaan törkeästi."

        Luulisi, että niiden hinnat ennemmin pienenisivät kuin kasvaisivat tai edes pysyisivät samoina.

        Näissä laitteissa ilmeisesti vikavirtasuojain on suhteellisen arvokas, jos niiden hinta tippuisi niin varmaankin myös laitteiden hinnat tippuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt alkuvaiheessa noilla ns. "latausasemilla" kyllä rahastetaan törkeästi."

        Luulisi, että niiden hinnat ennemmin pienenisivät kuin kasvaisivat tai edes pysyisivät samoina.

        Näissä laitteissa ilmeisesti vikavirtasuojain on suhteellisen arvokas, jos niiden hinta tippuisi niin varmaankin myös laitteiden hinnat tippuvat.

        Ei niissä sitä vikavirtasuojaa yleensä edes ole, kun se voi olla jo autossa, tai sitten aseenettava sähkökeskukseen. Tämän suhteen on monenlaista tulkintaa, että aika vasta näyttää miten se lopulta menee.


    • Anonyymi

      Kuoritaanpa sipuli:

      1) 11 kW:m latausasema toimii 3 vaiheviralla.
      2) Latauslaitteen valmistaja kertoo asennusohjeissa sen, tarvitaanko vikavirtasuoja vai ei. Jos tarvitaan erillinen, niin valmistaja kertoo sen tarvitaanko myös tasavirralla toimiva.
      3) CAT6 ei pidä vetää samaan putkeen pienjännitekaapelin kanssa.
      4) Kuormanohjaus vaatii virtamuuntajia kaikkiin niihin johtimiin, joiden päässä on ohjattavia kuormia. Virtamuuntaja kertoo ohjainyksikölle kunkin ohjattavan kuorman käyttämän virran.
      5) CAT 6 vedetään yleensä kytkimelle. Se voi olla esimerkiksi ryhmäkeskuksessa, mikäli keskus on IT -mallia. Ethernet kytkimen voi toki laittaa minne tahansa.
      6) KYSYMYSTÄ YKSIVAIHEISEN NÄKEMISESTÄ EN YMMÄRRÄ.
      7) Plug-in-hybridien mukana tulevat latauslaite on tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön. Se ei ole kovinkaan tuvallinen. Ongelma on siinä, että lataus tulee irroittaa virrattomana. Latauslaite tekee sen autumaattisesti.
      8) Johdon asentaminen on alan ammattilaisen työtä. Tosin vaihtaminen lopettaa latauslaitteen takuun.
      9) Latauslaitteeseen kajoaminen vaatii ammattitaitoa. Esimerkiksi väärä pyörimissuunta (3-vaihe) saattaa rikkoa latausaseman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      917
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe