Olen ymmärtänyt että luostariin menevät, ihan kotimaiseen Valamoonkin menijät, luopuvat itsemääräämisoikeudestaan. Joutuvat siis kysymään luvan luostarialueelta poistumiseen tai rahankäyttöön. Aikuiset ihmiset.
Kysymys kuuluu miksi kukaan vapaaehtoisesti luopuisi omista asioistaan päättämisen oikeudesta? Mihin koko idea perustuu? Ymmärrän etteivät täällä luostariasukkaat kirjoittele, mutta ajatuksia, ja ehkä joku tuntee jonkun jolla on kokemusta ja ajatuksia.
Itsemääräämisoikeus
52
99
Vastaukset
- Anonyymi
Ymmärryksesi on ihailtava. Kunpa minäkin ymmärtäisin asioita yhtä syvällisesti.
- Anonyymi
Miten tuo nyt noin tunteisiin meni? Asiallinen kysymys on aloitus.
- Anonyymi
Aika erikoista jos näin olisi ?
- Anonyymi
Siis huomaapa melko helposti, että ei ole asialla syntyortodoksi, joka lätkäisi aloituksen.
Eikä ole erikoisen perillä munkkien ja munkiksi pyrkivien, eikä muittenkaan maailmankuvasta.
Jos on jo heti lähtökuopassa tuollainen asenne, niin kannattaa varmaan vielä toistaiseksi jättää luostariin menot. Tää nykyinen "minulla on oikeus ihan kaikkeen"- yhteiskunnan asenne vaikuttaa paremminkin olevan johtotähtenä.
Mutta jos oikeasti funtsii luostariin menosta, niin voisi syventyä vaikkapa Valamon Vanhuksen kirjaan, ja muihin kirjoihin, ja lueskella niitä läpi.
Niitä kun tutkiskelee, niin rupee löytymään vastaukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis huomaapa melko helposti, että ei ole asialla syntyortodoksi, joka lätkäisi aloituksen.
Eikä ole erikoisen perillä munkkien ja munkiksi pyrkivien, eikä muittenkaan maailmankuvasta.
Jos on jo heti lähtökuopassa tuollainen asenne, niin kannattaa varmaan vielä toistaiseksi jättää luostariin menot. Tää nykyinen "minulla on oikeus ihan kaikkeen"- yhteiskunnan asenne vaikuttaa paremminkin olevan johtotähtenä.
Mutta jos oikeasti funtsii luostariin menosta, niin voisi syventyä vaikkapa Valamon Vanhuksen kirjaan, ja muihin kirjoihin, ja lueskella niitä läpi.
Niitä kun tutkiskelee, niin rupee löytymään vastaukset.Ei kukaan ole seppä syntyessään vai kuvittelevatko ortodoksit sitä okevan. Olen kuullut ihan syntyortodoksin kysyvän ikonipiirissä piispa arsenilta että onko totta että karvion bensiksellekkin tarvitsee luvan...
Että se siitä muiden morkkaamisesta toivottavasti osaat ensikerralla pitää likaisen ortoturpasi kiinni ellet osaa kertoa asiallisesti kyseleville ortodoksisuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan ole seppä syntyessään vai kuvittelevatko ortodoksit sitä okevan. Olen kuullut ihan syntyortodoksin kysyvän ikonipiirissä piispa arsenilta että onko totta että karvion bensiksellekkin tarvitsee luvan...
Että se siitä muiden morkkaamisesta toivottavasti osaat ensikerralla pitää likaisen ortoturpasi kiinni ellet osaa kertoa asiallisesti kyseleville ortodoksisuudesta.Ei saa pappeja nimitellä isäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan ole seppä syntyessään vai kuvittelevatko ortodoksit sitä okevan. Olen kuullut ihan syntyortodoksin kysyvän ikonipiirissä piispa arsenilta että onko totta että karvion bensiksellekkin tarvitsee luvan...
Että se siitä muiden morkkaamisesta toivottavasti osaat ensikerralla pitää likaisen ortoturpasi kiinni ellet osaa kertoa asiallisesti kyseleville ortodoksisuudesta.Siinä ei ortodoksisuudella ollut mitään tekemistä. Kysy ennemmin hänen luonnettaan. Vai kieltävätkö ortodoksit avaruussäteilyn, sitä myötä astrologian ja sitä myötä astronomian ja raamatun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis huomaapa melko helposti, että ei ole asialla syntyortodoksi, joka lätkäisi aloituksen.
Eikä ole erikoisen perillä munkkien ja munkiksi pyrkivien, eikä muittenkaan maailmankuvasta.
Jos on jo heti lähtökuopassa tuollainen asenne, niin kannattaa varmaan vielä toistaiseksi jättää luostariin menot. Tää nykyinen "minulla on oikeus ihan kaikkeen"- yhteiskunnan asenne vaikuttaa paremminkin olevan johtotähtenä.
Mutta jos oikeasti funtsii luostariin menosta, niin voisi syventyä vaikkapa Valamon Vanhuksen kirjaan, ja muihin kirjoihin, ja lueskella niitä läpi.
Niitä kun tutkiskelee, niin rupee löytymään vastaukset.No enpä ole ortodoksi ensinkään enkä luostariin menossa. Tuollaisia asioita vain kuulin luostarista ja kävi ihmetyttämään. Ilmeisesti huonosti ilmaisin kysymykseni kun täällä vain vinoillaan vai onko teidän ortodoksien tapatuo?
- Anonyymi
Eikö Valamo ole venäläinen ja SLAAVI osittain . 5 kertaa kumartaa mekkaan ja shamanismi bydhamerkkejä sormilla. Älä tee kuvaa älä palvoo niitä. Ortodoksikirkko on Kreikka venäläinen osa Venäjästä on synagogaa arabiaa
- Anonyymi
Eikös nuo ihan totta ole nuo asiat mitä aloittaja kyselee.
- Anonyymi
Tulee mieleen vastaajista että eivät ajattele itse eivätkä kyseenalaista mitään. Minustakin kysymys on mielenkiintoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee mieleen vastaajista että eivät ajattele itse eivätkä kyseenalaista mitään. Minustakin kysymys on mielenkiintoinen.
Kyllä kyseenalaistavat paljonkin.
Se kyseenalaistaminen alkaa vain olla liikaa joka asiassa.
Minkä ammatin valitsee vain, niin on selviä sääntöjä ja ei niitä koko ajan kannata kyseenalaistaa.
Parempi valita silloin toinen homma.
Tästä tullaan tähän luostarikysymykseenkin. Siellä on tiettyjä sääntöjä.
Parasta kiertää silloin luostari kaukaa, jos kaiken kyseenalaistaa, ja jos haluaa pitää itsemääräämisoikeuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyseenalaistavat paljonkin.
Se kyseenalaistaminen alkaa vain olla liikaa joka asiassa.
Minkä ammatin valitsee vain, niin on selviä sääntöjä ja ei niitä koko ajan kannata kyseenalaistaa.
Parempi valita silloin toinen homma.
Tästä tullaan tähän luostarikysymykseenkin. Siellä on tiettyjä sääntöjä.
Parasta kiertää silloin luostari kaukaa, jos kaiken kyseenalaistaa, ja jos haluaa pitää itsemääräämisoikeuden.No mikä siinä nyt on ettei asiasta ei saisi kysyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyseenalaistavat paljonkin.
Se kyseenalaistaminen alkaa vain olla liikaa joka asiassa.
Minkä ammatin valitsee vain, niin on selviä sääntöjä ja ei niitä koko ajan kannata kyseenalaistaa.
Parempi valita silloin toinen homma.
Tästä tullaan tähän luostarikysymykseenkin. Siellä on tiettyjä sääntöjä.
Parasta kiertää silloin luostari kaukaa, jos kaiken kyseenalaistaa, ja jos haluaa pitää itsemääräämisoikeuden.Ei tässä edelleenkään olla hakeutumassa luostariin vaan kysellään asiaan liittyvistä asioista ihan mielenkiinnosta. Taidatte ortodoksit olla aika sisäänpäin lämpiävä lahko vastauksista päätellen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä edelleenkään olla hakeutumassa luostariin vaan kysellään asiaan liittyvistä asioista ihan mielenkiinnosta. Taidatte ortodoksit olla aika sisäänpäin lämpiävä lahko vastauksista päätellen.
Ihan mukavaa ja rattoisaa olla lämpimässä. Eikä me paljoakaan välitellä mitä muut tykkäävät asiasta. Viihdytään ominemme.
Jos et oo kerran luostariin hakeutumassa, niin tuhlaatpa meidän toisten aikaa kun me yritämme vastailla sinulle.
Ei mielenkiinnosta niinkään, vaan ystävällisyydestä.
Olepa sinäkin ystävällinen ja elä vaivaa "mielenkiintokysymyksilläsi" turhanpäiten.
Kiitos! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä edelleenkään olla hakeutumassa luostariin vaan kysellään asiaan liittyvistä asioista ihan mielenkiinnosta. Taidatte ortodoksit olla aika sisäänpäin lämpiävä lahko vastauksista päätellen.
Pyhän Basileijoksen suuri luostarisääntö on se mitä noudatetaan ja mihin nojataan. Näin ainakin olettaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhän Basileijoksen suuri luostarisääntö on se mitä noudatetaan ja mihin nojataan. Näin ainakin olettaisin.
Epäkohteliasta tulla tänne haukkumaan ortodokseja "lahkoksi".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäkohteliasta tulla tänne haukkumaan ortodokseja "lahkoksi".
Se on sellainen tapa luostareissa.
Googlettamalla saa lisää tietoa, mitä luostarielämä on.
Voi lukea myös Aamun Koitosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäkohteliasta tulla tänne haukkumaan ortodokseja "lahkoksi".
Eikös ortodoksisuudessa ole hyvin elävä ja voimakas käsite...
Ortodoksit ja ne protestantit? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäkohteliasta tulla tänne haukkumaan ortodokseja "lahkoksi".
Ihan omaa syytänne. Melko salaseuravaikutelman saa näistä "vastauksista". Enempi sellainen pysykää poissa - asenne vallalla. Vai sohaisiko aloitus johonkin arkaan paikkaan? Se ei kyllä ollut tarkoitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan omaa syytänne. Melko salaseuravaikutelman saa näistä "vastauksista". Enempi sellainen pysykää poissa - asenne vallalla. Vai sohaisiko aloitus johonkin arkaan paikkaan? Se ei kyllä ollut tarkoitus.
Vaietkoon jokainen ihmisen liha ja seiskoon pelvolla ja vavistuksella älköönkä mitään maallista itsessänsä ajatelko, sillä kuningasten Kuningas ja herrain Herra tulee teurastettavaksi ja annettavaksi uskovaisille ruoaksi. Hänen edessänsä käyvät enkelein joukot kaiken hallituksen ja valtojen kanssa, monisilmäiset kerubit ja kuusisiipiset serafit, peittäen kasvonsa ja huutaen virttä: Halleluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäkohteliasta tulla tänne haukkumaan ortodokseja "lahkoksi".
Onhan ne .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on sellainen tapa luostareissa.
Googlettamalla saa lisää tietoa, mitä luostarielämä on.
Voi lukea myös Aamun Koitosta.Jalovaara meni Valamoon Ortodoksikirkon jäsen kun on niin alkoi ajaa piispaa heti pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ortodoksisuudessa ole hyvin elävä ja voimakas käsite...
Ortodoksit ja ne protestantit?Ortodoksit pitää itseään oikeaoppisina katoliset on yleinen ja protestit protestoi niillä oli kielellisiä väärin ymmärryksiä aikanaan latina ja saksa.Kolme kertaa kaataminen on vähän kuin hellarivaparit että kastetaan moneen kertaan ...puhdistuskasteisiin kuin judet tai joh.ennen Jeesusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaietkoon jokainen ihmisen liha ja seiskoon pelvolla ja vavistuksella älköönkä mitään maallista itsessänsä ajatelko, sillä kuningasten Kuningas ja herrain Herra tulee teurastettavaksi ja annettavaksi uskovaisille ruoaksi. Hänen edessänsä käyvät enkelein joukot kaiken hallituksen ja valtojen kanssa, monisilmäiset kerubit ja kuusisiipiset serafit, peittäen kasvonsa ja huutaen virttä: Halleluja.
Kyllä sun pitäisi nyt ottaa suurennuslasi ja tutkia mikä kohta tossa kirjoituksessa on pielessä ja sitten ne maalliset ruuat ahmatti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sun pitäisi nyt ottaa suurennuslasi ja tutkia mikä kohta tossa kirjoituksessa on pielessä ja sitten ne maalliset ruuat ahmatti.
Vaietkoon jokainen ihmisen liha” tämän pyhän salaisuuden edessä. Tämä hetki on sinulle ainutlaatuinen. Taivasten valtakunta – paratiisin portti, suljettu puutarha – avautuu pelastusta ja lepoa varten, ja sinua kutsutaan käymään tähän pyhään maahan: paikkaan, jossa itse Jumala käyskentelee. Jumala on valaissut sinut, ja olet seurannut mitä parhainta, Jumalalle mieluisaa tietä. Niinpä sinut lasketaan mukaan Ainaisen Neitseen rakkaiden lasten kuoroon, koska olet saanut runsaasti Jumalanäidin apua.
Jeesus Kristus voittaa.
Tätä skeemaa demonit pelkäävät.
Kristuksen valkeus säteilee kaikille.
Helenan löytö on juutalaisten häpeä.
Jumalan katseleminen on jumalallinen ihme.
Kristus lahjoittaa kristityille armon.
Elämän puu on munkin voima.
Pääkallonpaikasta on tullut paratiisi.
Aadam.
”Herra varjelee sinut kaikelta pahalta, Herra suojelee sielusi. Kun tulet tai menet, Herra varjelee sinua nyt ja aina” (Ps. 120:7-8 LXX).
”Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan … ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni” (2. Kor. 6:16, 18).
- Anonyymi
Toivotonta..............
- Anonyymi
Miksi kysymys " mikä ..... " poistettiin. mitä sääntöjen vastaista siinä oli.
Liikenteessä on säännöt, niitä pitää sen sujumiseksi noudattaa. Verotuksessa, rakentamisessa, terveydenhoidossa, työskentelyssä ja koko yhteiskunnassa on sääntöjä joita pitää noudattaa. Jos Basileos suuren isoluostarosääntö on yleisesti netistä haettavissa niin mikä mättää ettei sitä sieltä lueta.
Mitä luostarissa olosta tulee jos ei ole sääntöjä, ei se ole mikään hyvään olemiseen tarkoitettu oleskelupaikka. Luostarilla on luostarin tehtävät, säännöt myös auttavat luostarin toimintoja. Kaikki sinne sitoutuneet silloin tietää kuinka menetellään. Ei armeijastakaan lähdetä omille teille kun luvalla, suosittelen sitä kurinalaisuutta teille jotka kyselette miksi en voi mennä ja tulla vapaasti. Luuletteko, että igumeni/ igumenia johtaa luostaria omien mieltymyksiensä mukaa, kyllä häntäkin koskee luostarisäännöt
Säännöt saa kun on todella halukas menemään luostariin, ei niitä ole tarkoitettu somessa jettavaksi ja ihmisten pilkan/ siunailujen kohteeksi.
- Anonyymi
Vaikuttaa siltä kuin ortodoksit itsekän eivät osaa vastata kysymykseen ja yrittävät peittää osaamattomuutaan toisia haukumalla.
- Anonyymi
Ei ole noinkaan.
Oli vain niin outo aloitus.
Kun on jotenkin itsestäänselvää, että jos luostariin menee, niin sinne mennään sellaisilla perusteilla, että jätetään nää "itsemääräämisoikeudet" pois.
mennään siis ihan muista syistä.
Toisekseen ihmettelen että täällä pitää olla koko ajan vastailemassa mitä kummallisimpiin kysymyksiin, joita ei itse ortodoksit kysele. Eipä täällä ortodoksit oikeastaan voi keskustella omista asioistaan, kun pitää vastailla outoihin kysymyksiin ja otatteluihin.
Onko se teille jonkinlaista "älyllistä viihdettä" vai mitä?
Jos olette kiinnostuneita, niin googlatkaa ja kysykää suoraan papeilta.
En minäkään mee heilumaan luterilaisten, helluntalaisten tai muitten palstoilla ja rupee kyselemään ja viisastelemaan siellä.
Toivon kuitenkin että olet saanut vastauksen, ja että se riittää sinulle!
Ja että ei tarvitsisi enää jahkata tätä asiaa.
Eli kun et oo menossa luostariin, niin sinulle on silloin yks hailee onko siellä "itsemääräysoikeutta"! - Anonyymi
Totta 10v käännynnäisenä ja allekirjoitan tuon sanomasi. Saman olen huomannut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole noinkaan.
Oli vain niin outo aloitus.
Kun on jotenkin itsestäänselvää, että jos luostariin menee, niin sinne mennään sellaisilla perusteilla, että jätetään nää "itsemääräämisoikeudet" pois.
mennään siis ihan muista syistä.
Toisekseen ihmettelen että täällä pitää olla koko ajan vastailemassa mitä kummallisimpiin kysymyksiin, joita ei itse ortodoksit kysele. Eipä täällä ortodoksit oikeastaan voi keskustella omista asioistaan, kun pitää vastailla outoihin kysymyksiin ja otatteluihin.
Onko se teille jonkinlaista "älyllistä viihdettä" vai mitä?
Jos olette kiinnostuneita, niin googlatkaa ja kysykää suoraan papeilta.
En minäkään mee heilumaan luterilaisten, helluntalaisten tai muitten palstoilla ja rupee kyselemään ja viisastelemaan siellä.
Toivon kuitenkin että olet saanut vastauksen, ja että se riittää sinulle!
Ja että ei tarvitsisi enää jahkata tätä asiaa.
Eli kun et oo menossa luostariin, niin sinulle on silloin yks hailee onko siellä "itsemääräysoikeutta"!Jaa että käännynnäisiäkö ei ole olemassa....ortodoksisuudesta ei saisi tietää kuin syntyortodoksi tai ortodoksiksi kääntyvä...joita ei siis ole olemassa.
Onkohan täällä edelkeen se yksi jyrkkä mopo pehmopäineen riehumassa ja valaisemassa? - Anonyymi
Arkkipiispa Paavalin opetus sanasta käännynnäinen.
Viime aikoina on eräissä yhteyksissä lausuttu mielipiteitä ns. käännynnäisistä. Koska aiheen käsittely on tähän saakka jäänyt vain yksityisten mielipiteiden varaan, on syytä tutkistella asiaa Raamatun, kirkon historian, ortodoksisen uskonnäkemyksen ja käytännön kannalta.
Käännynnäisiksi Raamatussa nimitetään niitä, jotka olivat omaksuneet juutalaisten uskonnon joko kokonaan tai vain opin yhdestä Jumalasta. Juutalaisten käännynnäisistä käyttämä hepreankielinen sana tarkoittaa vierasta, muukalaista. Kristinuskoon kääntyneistä juutalaisista ja pakanoista ei sen sijaan Uudessa testamentissa käytetä nimitystä käännynnäinen. Päinvastoin apostoli sanoo heistä: "Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä" (Ef 2:19). Sen mukaisesti kristilliseen kirkkoon liittyneistä käytetään sellaisia nimityksiä kuin "veljet", "pyhät", "pyhitetyt", "rakkaat" jne.
Uutta testamenttia seuraten emme tänäkään päivänä käytä nimitystä "käännynnäinen". itsestämme, jotka olemme liittyneet kirkkoon pienokaisina, emmekä niistä, jotka ovat sen tehneet aikuisina. Sen jälkeen kun pienokainen tai aikuinen on pyhän sakramentin kautta otettu kirkon jäseneksi, ei hänestä ole paikallaan käyttää sävyltään vierasta ja muukalaista tarkoittavaa ”käännynnäinen”-nimitystä. Kun tästä luonnollisesta ja korrektista tavasta poiketaan ja aikuisina ortodoksiseen kirkkoon liittyneitä nimitellään käännynnäisiksi, on se joko ymmärtämättömyyttä tai - mikäli se on tahallista kirkon jäsenten luokittelua - ortodoksisen kirkon hengelle vierasta rakkaudettomuutta ja Itsensä korostamista.
Se, joka itse pyrkii aidosti elämään ortodoksista hengellistä elämää, ei voi muuta kuin iloita jokaisesta kirkkoon liitetystä uudesta jäsenestä, olipa hän kastettu pienokainen tai aikuisena voitelun kautta ortodoksiseen kirkkoon otettu. Ja kuinka toisin voisikaan olla! Eihän kirkko ole meidän omaisuuttamme. Se on Herran kirkko ja kaikki sen jäsenet ovat Herran omat. Kaikki elämme samasta Jumalan Hengen voimasta ja toistamme samaa publikaanin rukousta: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"
- Anonyymi
siis jotkut luulevat, että täällä kirjoittelevat ovat ortodokseja.
ikään kuin tämä olisi joku "kysy ortodoksisen kirkon edustajilta" palsta.
lukekaa nyt ketjuja niin huomaatte millainen palsta tämä on- Anonyymi
Eivät todella ole ortodokseja.
Aikaisemmin oli, mutta ei enää.
Tämä on tosiaan nykyisin enimmäkseen "kysy ortodoksisen kirkon edustajilta" palsta.
Kuten tämän linkin aloitus antaa selvästi ymmärtää.
- Anonyymi
Nyt kyllä todellakin aloitus on mennyt niin tunteisiin, ettei edes itse varsinaista kysymystä ole tavoitettu. Luostarissa on sääntönsä, ok. Luostarisäännöistä saa tietoa googlaamalla, ok. Sääntöihin kuuluu itsemääräämisoikeudestaan luopuminen, ok. Mutta miksi ihminen haluaa luopua omasta itsemääräämisoikeudestaan? Minkä hyödyn hän siitä saa tai kuvittelee saavansa? Jos aihe ei kiinnosta niin miksi ei yksinkertaisesti voi pysytellä poissa tästä keskustelusta? Miksi pitää olla täällä mollaamassa rehellistä kysymystä? Mikä tässä on niin kivuliasta teille ortodokseille ettei saisi edes kysyä?
- Anonyymi
Minkä itsemääräämlsoikeuden?. Suurin osa ihmisistä Suomessakin toimii toisten asettamien sääntöjen mukaan.
Luostariin ei mennä palveltavaksi vaan palvelemaan. Palvelemaan Jumalaa ja asumaan luostarissa, sääntöjen auttaessa elämistä yhdessä.
Käytkö töissä, mitä töitä teet?. Töitä on erilaisia ja työtehtävienkin sisällä eletään usein itsensä unohtaen. Otaksun ettei sillä uskon ja Jumalan tuntemisen asteella mikä.luostariin menijällä jo on aseteta kysymystä itselle, mitä minä tästä luulen saavani?, Ei luostariin mennä äkkipikaisesti ja tuosta noin vaan. Ensin tutustutaan ortodoksisuuteen, kasvetaan siihen ja hyväksytään se osaksi omaa elämää, hakeudutaan talkoolaisksi luostariin jne.
Jos tiedät vuosisatoja vanhan ammattiin koulutuksen, oppipoika, kisälli, mestari niin voit päätellä että tuo pitkä ja turvalliseksi koettu tie kokemuksen ja vastuunkasvun myötä on osa elämää johon kasvetaan.
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Uskonelämä ei ole kasinopeliä eikä pikavoittoja, se on hyvinkin henkilökohtaista uskoa ja kristuksen kirkastuessa kilvoittelija saa jotakin mikä maallisin ponnistuksin ei ole mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä itsemääräämlsoikeuden?. Suurin osa ihmisistä Suomessakin toimii toisten asettamien sääntöjen mukaan.
Luostariin ei mennä palveltavaksi vaan palvelemaan. Palvelemaan Jumalaa ja asumaan luostarissa, sääntöjen auttaessa elämistä yhdessä.
Käytkö töissä, mitä töitä teet?. Töitä on erilaisia ja työtehtävienkin sisällä eletään usein itsensä unohtaen. Otaksun ettei sillä uskon ja Jumalan tuntemisen asteella mikä.luostariin menijällä jo on aseteta kysymystä itselle, mitä minä tästä luulen saavani?, Ei luostariin mennä äkkipikaisesti ja tuosta noin vaan. Ensin tutustutaan ortodoksisuuteen, kasvetaan siihen ja hyväksytään se osaksi omaa elämää, hakeudutaan talkoolaisksi luostariin jne.
Jos tiedät vuosisatoja vanhan ammattiin koulutuksen, oppipoika, kisälli, mestari niin voit päätellä että tuo pitkä ja turvalliseksi koettu tie kokemuksen ja vastuunkasvun myötä on osa elämää johon kasvetaan.
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Uskonelämä ei ole kasinopeliä eikä pikavoittoja, se on hyvinkin henkilökohtaista uskoa ja kristuksen kirkastuessa kilvoittelija saa jotakin mikä maallisin ponnistuksin ei ole mahdollista.Anna jo olla. Kauheeta jankkaamista ja vatvomista sinulta aloittaja. Hellitä hyvä immeinen.
Nyt sinulle on vastattu jo monta kertaa.
Määrää nyt itellesi että vaihdat levyä ja kun ei kelpaa vastaukset, niin voithan mennä vaikkapa luterilaiselle tai helluntailaiselle palstalle jatkamaan. Voit myös määrätä itsellesi, että oletkin ite fiksu nyt ja et enää vaivaa muita samalla kysymykselläsi.
Täältä saat selvän vastauksen kysymykseesi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemääräämisoikeus
Ole hyvä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anna jo olla. Kauheeta jankkaamista ja vatvomista sinulta aloittaja. Hellitä hyvä immeinen.
Nyt sinulle on vastattu jo monta kertaa.
Määrää nyt itellesi että vaihdat levyä ja kun ei kelpaa vastaukset, niin voithan mennä vaikkapa luterilaiselle tai helluntailaiselle palstalle jatkamaan. Voit myös määrätä itsellesi, että oletkin ite fiksu nyt ja et enää vaivaa muita samalla kysymykselläsi.
Täältä saat selvän vastauksen kysymykseesi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemääräämisoikeus
Ole hyvä!No jos aikuinen, täysin oikeustoimikelpoinen henkilö hakeutuu vapasta tahdostaan luostariin, jossa hänen on kysyttävä lupa alueelta poistumiseen tai oman rahansa käyttämiseen, niin edelleen kiinnostaa ja on vastaamatta että MIKSI? Mikä on se hyöty minkä ihminen kokee saavansa siitä, että luopuu oikeudesta päättää itse vaikkapa nyt omasta rahankäytöstään. Jos kysymys ärsyttää nin miksi vastaatte. Antakaa samasta aiheesta kiinnostuneiden vastata.Ja edelleenkään tarkoitus ei ole härnätä vaan keskustella aiheesta joka on tällaiselle perusprotskulle vieras ja hieman käsittämätön, mutta kiinnostava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos aikuinen, täysin oikeustoimikelpoinen henkilö hakeutuu vapasta tahdostaan luostariin, jossa hänen on kysyttävä lupa alueelta poistumiseen tai oman rahansa käyttämiseen, niin edelleen kiinnostaa ja on vastaamatta että MIKSI? Mikä on se hyöty minkä ihminen kokee saavansa siitä, että luopuu oikeudesta päättää itse vaikkapa nyt omasta rahankäytöstään. Jos kysymys ärsyttää nin miksi vastaatte. Antakaa samasta aiheesta kiinnostuneiden vastata.Ja edelleenkään tarkoitus ei ole härnätä vaan keskustella aiheesta joka on tällaiselle perusprotskulle vieras ja hieman käsittämätön, mutta kiinnostava.
Nämä niin sanottuja vastauksia tänne rustaavat eivät kyllä ole ortodokseja. Tunnen monia ja he ovat iloisia, ystävällisiä ihmisiä ja heidän kanssaan olen käynyt monta mielenkiintoista keskustelua. He vastaavat mielellään ortodoksisuuteen liittyvissä kysymyksissä sen minkä osaavat. He ilahtuvat kun ortodoksisuudesta ollaan kiinnostuneita. Hieman hölmöitä tuntuville kysymyksillekin he ovat hymähdelleet hyväntahtoisesti ja antaneet asiallisia vastauksia. Nämä täällä kirjoittajat ovat mitälie eivätkä edes ymmärrä kysymystä. Siksi vastauksetkin ovat mitä sattuu, kunhan vänkäävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos aikuinen, täysin oikeustoimikelpoinen henkilö hakeutuu vapasta tahdostaan luostariin, jossa hänen on kysyttävä lupa alueelta poistumiseen tai oman rahansa käyttämiseen, niin edelleen kiinnostaa ja on vastaamatta että MIKSI? Mikä on se hyöty minkä ihminen kokee saavansa siitä, että luopuu oikeudesta päättää itse vaikkapa nyt omasta rahankäytöstään. Jos kysymys ärsyttää nin miksi vastaatte. Antakaa samasta aiheesta kiinnostuneiden vastata.Ja edelleenkään tarkoitus ei ole härnätä vaan keskustella aiheesta joka on tällaiselle perusprotskulle vieras ja hieman käsittämätön, mutta kiinnostava.
Lue ortodoksista kirjallisuutta, vaikka pyhiksi julistettujen elämänkertoja. Eiköhän se sitten sinulle jollain tasolla joskus aukea. Kysymyksesi on yksinkertainen mutta vastaus siihen on itse löydettävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä niin sanottuja vastauksia tänne rustaavat eivät kyllä ole ortodokseja. Tunnen monia ja he ovat iloisia, ystävällisiä ihmisiä ja heidän kanssaan olen käynyt monta mielenkiintoista keskustelua. He vastaavat mielellään ortodoksisuuteen liittyvissä kysymyksissä sen minkä osaavat. He ilahtuvat kun ortodoksisuudesta ollaan kiinnostuneita. Hieman hölmöitä tuntuville kysymyksillekin he ovat hymähdelleet hyväntahtoisesti ja antaneet asiallisia vastauksia. Nämä täällä kirjoittajat ovat mitälie eivätkä edes ymmärrä kysymystä. Siksi vastauksetkin ovat mitä sattuu, kunhan vänkäävät.
Arabinaiset myös luostarissa pääaihe syöminen .
- Anonyymi
Itsenäinen ajattelu ja aikuisuus ei siis pelasta.
- Anonyymi
Munkin on alistuttava Jumalan tahtoon ja sitä voi arjoitella alistumalla igumenin tahtoon.
- Anonyymi
Kai tuossa on kysymys jpukon itsemääräämistahdosta, yksilön sooloilu luostariin ei sovi. Tuo käy ilmi Pyhän Basileoksen isoaluostarisääntöä lukiessa.
Kristitty saa kumartaa VAI JUMALAA!!! Kristitty EI SAA kutsua Isäksi muuta kuin JUMALAA (maallista isää toki)!!! Jumalanpilkkaa on jos kristitty alistuu muulle kuin JUMALAN tahdolle!!! Sairaalta kuulostaa jos on totta mitä aloittaja kyselee!!!
- Anonyymi
Tärkein ihmisen elämässä on se onko hän todella Jumalan lapsi, eli uudestisyntynyt ja Pyhä Henki on hänen sydämmessää. Tässä linkissä todistuksia miten eri ihmiset ovat sen kokoneet. https://tuleuskoon.fi/tarinat/
- Anonyymi
"Ei ole onnellisimpia ihmisiä kuin ne, jotka saivat yhteyden taivaalliseen radioasemaan ja ovat hartaasti verkottuneita Jumalan kanssa. Eikä liioin ole onnettomampia kuin ne, jotka katkaisivat yhteyden Jumalan kanssa ja kiertelevät maailmaa pää pökerryksissä ja vääntelevät maailman radioasemien nappuloita unohtaaksensa vähäksi aikaa suuren ahdistuksen raiteiltaan suistuneesta elämästään."
Pyhä Paisios - Anonyymi
Kumartamaan mekkaan päin 5 kertaa päivässä saa ruuan ja asunnon työtä vastaan joten hyvä kauppa .
- Anonyymi
Jeesus teki tunnusteot , jolla osoitti olevansa Jumala ja Messias.
Ja kansa huusi kuitenkin; Ristiinnaulitse !
Opetuslapsetkin pakenivat ja kielsivät mestarinsa.
Eivät ihmeet anna voimaa pysyä Jeesuksen luona, kun koetusten hetket tulee.
Pitää olla suhde Jeesukseen vähän kestävämmällä pohjalla.
Kun Jeesus on syntisten Vapahtaja ihmeiden tekijän sijaan on suhde kestävällä pohjalla.
- Anonyymi
Eu Jlaa luostarussa oakvella vasn masilmassa kyten Jeedudkin ru ollut luodtsrisda
- Anonyymi
Kun luopuu omista asioista päättämisen oikeudesta, vapautuu samalla suuresta määrästä vastuuta, ja pystyy keskittymään olennaiseen.
Jos haluaa keskittyä rukoukseen, luostari on mitä mainioin paikka. Ei se elämä ole kaikille, eikä tarvitsekaan olla.
Ei luostarissa tietenkään vastuuttomasti eletä, vaan suoritetaan kuuliaisesti annetut tehtävät, ja kyllähän ne joissakin tapauksissa voivat aiheuttaa päänvaivaa nekin. Ihan kaikkea ei kuitenkaan tarvitse päättää itse, ja sen voi kokea myös vapautena.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854022
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353071Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992263Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312038Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271811- 311790
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell701790Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91517- 281501