Mitä usko on?

Anonyymi

Usko on Raamatun keskeisiä käsitteitä. Uuden testamentin mukaan usko on totena pitämistä, tottelemista, luottamusta, uskollisuutta ja luotettavuutta. Paavalin mukaan usko on kuuliaisuutta evankeliumin sanomalle. Usko on uskollisuutta Jumalaa kohtaan ja hänen sanaansa turvautumista. Heprealaiskirjeen mukaan usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan ja sen näkemistä, mitä ei nähdä. Usko on vahvaa uskallusta ja lujaa luottamusta. Usko on Jumalan lahjana Kristuksen vanhurskauden ja syntien anteeksiantamuksen omistamista.
Uskoon liittyy myös uskon sisältö, uskonoppi. Uskon sisällön perustotuudet on ilmaistu vanhan kirkon uskontunnustuksissa, joista parhaiten tunnemme apostolisen uskontunnustuksen. Jaakobin kirjeessä sanotaan, että pahat hengetkin uskovat Jumalan olemassaoloon ja vapisevat.
Jumalan olemassaolon tunnustaminen ei ole vielä pelastavaa uskoa. Pelastavaan uskoon sisältyy totenapitämistä, mutta usko on enemmän kuin tietoa. Tästä on esimerkkinä lapsen tai kehitysvammaisen usko. Lapsi ei tiedollisesti ymmärrä uskoon ja oppiin kuuluvia asioita, mutta silti hän Jeesuksen sanojen mukaan uskoo. Tieto ja ymmärrys eivät ole uskon edellytyksiä. Aikuinenkin kristitty ymmärtää vajavaisesti uskon salaisuuksia. Heprealaiskirjeen mukaan uskon avulla ymmärretään. Usko ei voi koskaan perustua ihmisen ymmärrykseen eikä tietoon. Usko on välttämätöntä, jotta ihminen voisi päästä taivaaseen.
Jumala on säätänyt, että pelastus tapahtuu uskon kautta. Ihminen ottaa pelastuksen uskolla vastaan.
Johanneksen evankeliumissa sanotaan, että Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että hän antoi ainoan poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
Martti Luther on opettanut, että ei ole mitään muuta tietä tai keinoa iankaikkisen elämän saavuttamiseksi kuin usko.
Epäusko vie ihmisen kadotukseen.
Uskon salaisuus on Jumalan työ Kristuksessa. Apostoli kirjoittaa: ”Me tunnustamme, että uskomme pyhä salaisuus on suuri.. Hän ilmestyi ihmisruumiissa. Hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta, Enkelit saivat hänet nähdä. Hänestä saarnattiin kansoille. Häneen uskottiin maailmassa. Hänet korotettiin kirkkauteen.”
On uskon salaisuus, että Jumala tuli Kristuksessa ihmiseksi, tunnusti hänet pojakseen Johanneksen kastaessa hänet ja että hän astuu ylösnousemuksensa jälkeen taivaaseen ja sieltä hän on kerran tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Uskon salaisuutta ei voida ymmärtää järjen avulla. Järjen tulee olla uskolle alisteinen. Järki voi nousta uskoa vastaan epäilysten kautta ja johtaa epäuskoon. Jeesus vakuutti epäilevälle opetuslapselle Tuomaalle, että autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.
Elävä usko on olemukseltaan köyhäntuntoisten ja itsessään heikkojen uskoa. Jeesus opetti vuorisaarnassaan, että autuaita ovat hengellisesti köyhät. Opetuslapsetkin pyysivät Jeesukselta: ”Lisää meille uskoa.”

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamatun mukaan usko on lujaa luottamusta. Tämän selityksen antaa niin Jeesus kuin Paavalin. Näin kristityn tulis käsittää kehotus "usko Jeesukseen" niin että kristityn tulisi luottaa lujasti Kristukseen. Ateistit tosin kyseenalaistavat tämän ja ovat esittäneet toisen selityksen jonka mukaan usko on "sokeaa harhaluuloa" tai "mielikuvitus maailmassa elämistä."

    • Anonyymi

      Näkemys ollako pahoinpidelty vai eikö olla. Siis pahoinpidelty.

    • Anonyymi

      Minulle usko hiipi hiljaa mieleeni jo lapsena, kun ihmettelin, mikä se Jumala on. Painoin mieleeni kaiken mitä kuulin uskonnosta. Koulussa kuulin lisää ja aloin rukoilemaan Jumalalta suojaa omaisilleni. Silloin myös huomasin saatanan olemassa olon, koska hän hyökkäili armottomasti pahojen ihmisten kautta minua ja omaisiani vastaan. Mutta rukoilin Jumalaa avuksi ja Hän auttoi ja käänsi pahat teot tekijöitään vastaan ihmeellisesti. Olin kuitenkin salaa uskova, mutta jotkut alkoivat epäillä minua uskovaksi, koska heidän pahat tekonsa kääntyivät heitä itseään vastaan. Nyt vanhana, elelen Jeesuksen siunauksen alla hyvää elämää eläen. Kiitän ja ylistän Taivaan Isääni ja Syntieni sovittajaa Jeesusta ja Pyhää henkeä. Odotan tyynenä Jeesuksen kutsua kotiinsa.

      • Anonyymi

        Sinä olet vain oman onnesi seppä. Moni selviää tästä elämästä kunniallisesti, mutta eivät kaikki. Viina viettelee, liikenne tappaa, työtapaturma tappaa, syöpä tappaa, voi hukkua, voi pudota katolta. Nuoret ottavat varsinkin liikenteessä kuoleman riskejä ja se eskaloituukin monelle sellaiselle kun auto syöksyy hirmuvauhdissa ulos tieltä ja törmää paksuun puuhuan. Minä en ole huomannut saatanan olemassaoloa, koska pidän sitä taruolentona. Eikös suomen kansan tarinoiden piru ole samaa mielikuvitusta, siis taikauskoa.
        Miksi ei tämä Jumala voi ilmestyä konkreettisesti vaikka Moskovan punaiselle torille tai suviseuroissa kävelisi isoon telttaan. Ihmiskuntahan olisi helppoa saada uskomaan ja kunnioittamaan Jumalaa, jos Hän itse tulisi tänne saarnaamaan.
        Usko on olemassa sitä varten, että jaksaa elää, siis toivoa, mutta uskon vastakohta on alkoholi, jota sanottankin kuningas alkoholiksi. Lukemattomat ovat tämän "herran" kelkkaan lähteneet ja menneet siten "helvettiin".
        Huumeet ovat kans heikkojen ihmisten kuviteltu turva, vaikka ei ole ja vie heidät turmioon. Usko ei kuitenkaan ratkaise maailman ongelmia, koska kaikki pitäisi saada ensin uskomaan ja se ei riitä alkuunkaan, vaan pitäisi tulla se oikea Jumala tänne meidän keskuuteemme tekemään oikein näyttäviä taikatemppuja, kuten nostamaan henkiin tuolta Malmin hautausmaalta joku ikiaikainen sinne kuopattu vainaja.
        On väärin luvata jokin palkkio kuoleman jälkeen, koska siellä tuonpuoleisessa ei kuitenkaan ole yhtään mitään. Mihin puu kaatuu, siihen se maatuu ja sillä hyvä. Elämä ja kuolema ovat aina ja ikuisesti vallitsevia olomuotoja nykytieteen ja tutkimusksen valossa. Kun katselet suurta tähtitaivasta, käsität paremmin kuin hyvin, että avaruudessa syntyy ja kuolee jatkuvasti planeettoja. Ei voi tulla sellaista harmonista maailmankaikkeutta, joka pysähtyisi ja jossa ei olisi aikaa. Iankaikkisuutta pysyvyyttä ei kellään eikä millään ole, vaan jatkuvaa kiertokulkua. Ihmisen elämä päättyy kuolemassa iankaikkiseksi ajaksi, eikä jatku minään henkiolentona. Mutta tutkittavaa riittää varsinkin elämän alkuperässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet vain oman onnesi seppä. Moni selviää tästä elämästä kunniallisesti, mutta eivät kaikki. Viina viettelee, liikenne tappaa, työtapaturma tappaa, syöpä tappaa, voi hukkua, voi pudota katolta. Nuoret ottavat varsinkin liikenteessä kuoleman riskejä ja se eskaloituukin monelle sellaiselle kun auto syöksyy hirmuvauhdissa ulos tieltä ja törmää paksuun puuhuan. Minä en ole huomannut saatanan olemassaoloa, koska pidän sitä taruolentona. Eikös suomen kansan tarinoiden piru ole samaa mielikuvitusta, siis taikauskoa.
        Miksi ei tämä Jumala voi ilmestyä konkreettisesti vaikka Moskovan punaiselle torille tai suviseuroissa kävelisi isoon telttaan. Ihmiskuntahan olisi helppoa saada uskomaan ja kunnioittamaan Jumalaa, jos Hän itse tulisi tänne saarnaamaan.
        Usko on olemassa sitä varten, että jaksaa elää, siis toivoa, mutta uskon vastakohta on alkoholi, jota sanottankin kuningas alkoholiksi. Lukemattomat ovat tämän "herran" kelkkaan lähteneet ja menneet siten "helvettiin".
        Huumeet ovat kans heikkojen ihmisten kuviteltu turva, vaikka ei ole ja vie heidät turmioon. Usko ei kuitenkaan ratkaise maailman ongelmia, koska kaikki pitäisi saada ensin uskomaan ja se ei riitä alkuunkaan, vaan pitäisi tulla se oikea Jumala tänne meidän keskuuteemme tekemään oikein näyttäviä taikatemppuja, kuten nostamaan henkiin tuolta Malmin hautausmaalta joku ikiaikainen sinne kuopattu vainaja.
        On väärin luvata jokin palkkio kuoleman jälkeen, koska siellä tuonpuoleisessa ei kuitenkaan ole yhtään mitään. Mihin puu kaatuu, siihen se maatuu ja sillä hyvä. Elämä ja kuolema ovat aina ja ikuisesti vallitsevia olomuotoja nykytieteen ja tutkimusksen valossa. Kun katselet suurta tähtitaivasta, käsität paremmin kuin hyvin, että avaruudessa syntyy ja kuolee jatkuvasti planeettoja. Ei voi tulla sellaista harmonista maailmankaikkeutta, joka pysähtyisi ja jossa ei olisi aikaa. Iankaikkisuutta pysyvyyttä ei kellään eikä millään ole, vaan jatkuvaa kiertokulkua. Ihmisen elämä päättyy kuolemassa iankaikkiseksi ajaksi, eikä jatku minään henkiolentona. Mutta tutkittavaa riittää varsinkin elämän alkuperässä

        """

        Miksi ei tämä Jumala voi ilmestyä konkreettisesti vaikka Moskovan punaiselle torille tai suviseuroissa kävelisi isoon telttaan. Ihmiskuntahan olisi helppoa saada uskomaan ja kunnioittamaan Jumalaa, jos Hän itse tulisi tänne saarnaamaan.
        """

        Eivät ihmiset uskoisi, vaikka itse Jumala astuisi alas taivaastaan. Ihmiset eivät uskoisi, vaikka joku kuolleista nousisi ylös ja kertoisi, millaisia kauhuja on helvetissä.

        Jumala on ilmoittanut itsensä meille mm. Raamatussa. Jumala on asettanut armojärjestyksen, jonka mukaan syntien sovituksen avaimet ovat hänen seurakunnassaan.


      • Miten elelet Jeesuksen siunauksen alla kun et edes suoraan ilmaise uskoasi Jumalaan?

        Jos et suullasi tunnusta uskoasi Jeesukseen ja sitä että Jumala hänet kuolleista herätti, Armo on mennyt kohdallasi hukkaan. Elät valhearmossa nyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        """

        Miksi ei tämä Jumala voi ilmestyä konkreettisesti vaikka Moskovan punaiselle torille tai suviseuroissa kävelisi isoon telttaan. Ihmiskuntahan olisi helppoa saada uskomaan ja kunnioittamaan Jumalaa, jos Hän itse tulisi tänne saarnaamaan.
        """

        Eivät ihmiset uskoisi, vaikka itse Jumala astuisi alas taivaastaan. Ihmiset eivät uskoisi, vaikka joku kuolleista nousisi ylös ja kertoisi, millaisia kauhuja on helvetissä.

        Jumala on ilmoittanut itsensä meille mm. Raamatussa. Jumala on asettanut armojärjestyksen, jonka mukaan syntien sovituksen avaimet ovat hänen seurakunnassaan.

        Synnit sovitettiin Golgatalla 2000 vuotta sitten, Jeesus teki sen uhraamalla viattoman verensä.

        Ettekö ole kuulleet kristiuskosta koskaan mitään?


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Synnit sovitettiin Golgatalla 2000 vuotta sitten, Jeesus teki sen uhraamalla viattoman verensä.

        Ettekö ole kuulleet kristiuskosta koskaan mitään?

        Paavali kirosi Jeesuksen ristille ja uhrasi veret Saatanalle. Jeesuksen Paavali korvasi Kristuksella jonka oli itse keksinyt omasta päästään.


    • Anonyymi

      Lapset kannattaa pitää kaukana Uskosta.

    • Anonyymi

      Hyvin ajateltu aloitus.

    • Anonyymi

      Mielestäni tärkein merkitys on uskollisuus/lojaalius, se, ettei hylkää Jumalaa, koska:

      "mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".
      Kirje heprealaisille 10:38

    • Voisi kuvitella että itse perkele olisi kirjoittanut tuon aloituksen, niin kavalaa eksytystä se on.

      • Anonyymi

        Voi että sinulla ressukka SaaleminPastori on sitten paha olotila.


    • Muihin ihan aikuisten oikeasti oikeisiin jumaliin uskovat ja henkilökohtaisen suhten häneen luoneet pitävät kristinuskon jumalaa epäjumalana. Sama pätee tietysti toisinpäin.

      Koska yksikään noista epäjumalista ei ole sen vertaa olevainen, että tulisi esiin piilostaan jää vääräuskoisten pakkokäännyttäminen tai tappaminen ihan oikeasti oikeaan aitoon jumalaan uskovaisen ainoaksi vaihtoehdoksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe