Emme ole enään niin eksklusiivinen herätys liike kuin ennen. Yhä useampi uskovainen uskoo, että pelastusta voi olla myös muualla. Erityisesti rauhansanan vanhoillislestadiolaiset ovat elävässä uskossa myös. Samoin moni körtti, uh-lestadiolainen ja katolinen. Elävää uskoa on monissa joukoissa, mutta näissä joukoissa voi olla ja usein onkin myös kuollutta uskoa. Yhä useampi vl ei rinnasta SRK:n vanhoillislestadiolaisuutta ja Jumalan valtakuntaa samaa tarkoittaviksi.
Vanhoillislestadiolaisuus muutoksessa
Anonyymi
27187
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- On aika ottaa sinuun etäisyyttäKohtalo tuli apuun ja järjesti sille puitteet. Ei sillä että olisi tyytyväinen, päinvastoin.
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
Vastaukset 27
Vanhimmat
Onko käynyt samoin kuin televisiokiellonkin? Käytännössä sekin on purkautunut jo aikoja sitten.
Muuttumaton vl-usko on jo huono vitsi.
Oppi on muuttumaton, tavat ja käytänteet eivät. Niitä onkin syytä tarkastella aika ajoin. Nykyisin emme mielellään ole tuomitsemassa ketään. Kaikilla on uskomisen vapaus ja Jumalan valtakunnan rajat eivät ole niin selkeät, kuin aiemmin uskoimme. Me emme siis voi tietää, onko kanssamatkaaja taivaskelpoinen vai ei. Vain Jumala tietää. Taivaskelpoisia voi olla missä ryhmässä vain! Näin moni nyky-vl ajattelee!
Ei ole televisiokielto poistunut. Televisiota ei uskovainen katso. Televisio- ohjelmia kyllä voi katsoa, mutta vain tietokoneen välityksellä. Tieto on päivitetty tänä talvena sanomalehti Kalevan kommenttipalstalta.
Muuttaessasi Jumalan valtakunnan oppia siirryt mätien kalojen kategoriaan. Siellä ei vahingossakaan pelastuta.
Jumalakin on muuttanut käsitystään synnistä ja siksi vl:llienkin pitää tarkistaa käsityksiään.
Erikoinen aika on nyt, kun niin paljon "valvotaan ja vatvotaan" VL-uskovien asioita , toimia ja tekemisiä ja miten uskomme !?
Hämmästyttävän paljon on nettikirjoituksia, juurikin nyt korona aikaan näitä kirjoituksia on putkahtanut palstoille.
Onko uteliaisuutta, vai ihan jo kiinnostusta, jos ja kun huomataan, että nuo ihmiset ovat jotenkin outoja, kun ei niihin mikään "uppoa". Hullujen maineessa, mutta hulluhan voi olla, muttei tyhmä, vai miten se meni ?
Ne "pöljät" vain uskoo tuolla yksinkertaisella tavallaan, että taivaaseen pääsee kun uskoo syntinsä anteeksi, noin yksinkertaisia "raukat" ovat ! Niin, vain, mikäs on ollessa !?
Moni silti jättää uskon ja jättäjiä on kasvava määrä. Miksi?
Miksi niin monet jättävät uppoavan laivan. Meidänkin kylällä korvakorut ovat yleistyneet ihan sikana, kun ennen ne olivat suorastaan harvinaisuus. Jos jollain oli helyt korvissa, sitä katottiin pitkään. Nyt niitä alkaa olla yhden jos toisenkin korvissa.
Vain ekslusiivinen pelastusoppi on uskottava. Mitä eksklusiivisempi sen parempi. Itse asiassa minä olen ainoa joka pelastuu. Tämä johtuu siitä että Jumala elää peräsuoleni bakteerikannassa. Hän kuulee vain minun huutoni.
On muuten täysin typerää väittää, että jos jättää jonkin oirehtivan seurakunnan ja on ottanut Jeesuksen vastaan, kastettu ja uudestisyntynyt, menee kotiinsa, niin ei Jeesus Häntä hylkää vaan vahvistaa entisestää.
Ihminen jatkaa Jeesuksen opetuslapsena ilman lahkojakin, jotka usein ovat valmiit romuttamaan jopa Jeesuksenkin.
ja hellarit sen kun lisääntyy palstalla, eikö teille riitä oma foorumi. tulette harhoinenne tänne.
ei sinulla ol e mitään Raamatun tukea sanomisellesi, et ymmärrä mitään kuvittelemistasi hellarien harhoista, kunhan toistelet kuulemiasi fraaseja.
Minä en kuuntele, minä opetan.
Katso esmerkki Ilm 2 jA 3;kolmas luku, alkaa seurakunnat selvitä,
Raamatun tunnen, mutta hellareita en juuri, mitä sinä tunnet?
Kirkko ja lahkot ovat romuuttaneet Jeesuksen jo aikoja sitten. Hän on ainoa pelastajasi.
sinulle en ole kirjoittanut mitään, kato nyt vähän mihin vastaat mitäkin.
Sorry! Eihän sinulla ollutkaan Raamattua.
Sulla ei ole Raamattua. Ja jos onkin, niin et kyllä osaa lukea sitä paskan vertaa! Sulta kun puuttuu Pyhä Henki!
Pyhä Henki antaa armolahjoja, onko niitä yhtään Velluilla, tai Sinulla. Minulla on ja tutkin Raamattua hermenuttisesti, eisekeesiä apunaan käyttällä, etupäässä alkutekstejä
Kokeile itsekkin, Hebrea ja aramea on jänniä kieliä.
Onhan+se+lähes+trakikoominen+tilanne+että+on+jopa+satatuhatta+ihmistä+joista+99%+ei+tunne+yhtään+Raamatun+oppia+ei+sisältöä+eikä+Apostolien+käytäntöjä+!
vai+eikö+ole+höh!
Kirjoitustavasta ja kontekstista päätellen: Jussi!!!!
Nyt löysit kuin löysitkin ketjun pointin, onnittelen vaikka en mikää jussi olekkaan ehei en todellakaan!
Haistappa paska. Kyllä uskallan laittaa pääni pantiksi, että todella moni vl osaa Raamatusta ainakin Ananiaan kertomuksen. Se on jokaiselle vanhoillislestadiolaiselle todella tuttu Raamatun kohta, mutta epäuskoiset taas sivuuttaa tämän oleellisen Raamatun kohdan kokonaan, tai eivät tunne sitä lainkaan. On osattava tietää tärkeimmät kohdat, eikä koko Raamattua niin kuin joku piru.
Ananiaita on Raamatussa useita, kenet tunnet tarkemmin?
Tämä on täysin totta
Johan se todettiin eräässä tutkimuksessa, että lestat eivät juuri lue Raamattua. Kunhan vain toistavat seuroissa kuulemiaan fraaseja.
Kyllä moni vl lukee. Enemmänkin toki sais lukea, mutta ei kukaan tule Raamattua lukemalla autuaammaksi. Uskallan väittää, että Raamatun ydinkohdat tuntee joka ikinen vanhoillislestadiolainen ja vieläpä paremmin, kuin moni epäuskovainen, joka on siis väärässä uskossa. Ei ole tärkeintä osata koko Raamattua, vaan sen kaikista oleellisimmat kohdat. Toki ei se pahitteeksi ole, jos tuntee koko Raamatun. Uskovainen voi olla, vaikkei osais lukea lainkaan. Kunhan on synnit anteeksi ja nimi elämän kirjassa. Se riittää!
Tutkimuksen+mukaan+"jumalattomat+etsivät"+lukevat+n+5%+kansasta,+Vellut+2-3%,+ja+Kristytyt+yli+90%.
Olette+perän+pitäjiä,+kun+tavalliset+ihmiset+peittoavat+teidät,+mutta+Kirjan+lukuhan+on+pannassa.
"""""
Emme ole enään niin eksklusiivinen herätys liike kuin ennen. Yhä useampi uskovainen uskoo, että pelastusta voi olla myös muualla.
"""""
Juuri noin. Viimeisellä tuomiolla mätien kalojen kategoriaan kuuluu puolet Jumalan valtakunnasta. Nuo heitetään helvettiin, jossa on ikuinen tuska ja hammasten kiristys.