Savonlinnan keskussairaalan päivystys keissi...

Anonyymi

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007776618.html

Toivottavasti oikeus voittaa ja lääkärit sekä hoitaja saavat vähintään ehdollista vankeutta. Savonlinnan keskussairaalasta olisi kertomuksia vaikka kuinka... jotkut joutuneet ostamaan kerrostaloasunnon Joensuustakin jotta on saanut hyvää hoitoa.

Itsekin jos sairastuisin, ajaisin tai pyytäisin kyydin kaverilta toiselle puolen Suomea toiseen kaupunkiin päivystykseen, en Savonlinnan keskussairaalaan...

98

3955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jänskättää..... mitenhän käy. Hirvittävä tapaus kaiken kaikkiaan.

• Anonyymi

Kyllä taas Savonlinna (Sosteri) saa hyvää mainosta valtakunnallisesti... ou yeah!

• Anonyymi

Peitsarofanien jutut Sosterin hoidon tasosta saivat pikantin trumppimaisen vivahteen. Laboratoriokokeissa kun vähän säästettiin niin tässä on lopputulos.

Mutta se on sanottava että onpa vahva, lähes uskomaton nainen. Toivon kaikkea hyvää hänelle ja perheelleen.

• Anonyymi

Juuri näin! Vahva persoon! Samoin kaikkea hyvää ja toivottavasti oikeus on hänen puolellaan!

• Anonyymi

Järkyttävä tapaus järkyttävien tapausten listassa. Ja noita järkyttäviä tapauksia valitettavasti tapahtuu ympäri Suomea ja kaikissa sairaaloissa.
      On ihan omakohtaista ja todella järkyttävää kokemusta, vaikka ei tapahtunutkaan Savonlinnassa, vaan PKS:ssa.
      https://yle.fi/uutiset/18-214765

"Oireet alkoivat torstaina kesken työpäivän. Kova horkka ja kauhea vilu, joka ei lähtenyt illalla saunassakaan. Perjantai työssä oli yhtä tuskaa. Käynti terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla ja kotiin."
      Lauantaina aamulla Marko Seppänen vei kumppaninsa päivystykseen. Potilas otettiin osastolle Savonlinnan keskussairaalaan. Sunnuntaita vasten yöllä sairaalassa nousi korkea kuume, lihaskivut yltyivät ja oksetti. Tilanne kääntyi kriittiseksi. Heli Lyytikäinen piti siirtää pikaisesti yliopistolliseen sairaalaan Kuopioon."

"Syyttäjän mukaan kaikki menettelivät potilaan hoidossa huolimattomasti ja laiminlöivät velvollisuutensa asianmukaisen hoidon järjestämisessä riittävän ajoissa.
      Potilaalta ei muun muassa otettu ajoissa laboratoriokokeita infektion mahdollisuuden selvittämiseksi. Infektio todettiin vasta kun potilaan kunto oli romahtanut hengenvaaralliseen tilaan.

Sairaanhoitajan puolustus piti syyttäjän väitteitä vammantuottamuksesta kokonaan väärinä, sillä sairauden aiheutti tappava bakteeri, eikä potilaan hoidossa erityisen huolellisesti toiminut sairaanhoitaja."

Näinhän se valitettavasti usein menee, että sairaaksi itsensä tunteva lähtee tereveyskeskuksesta kotiin, mutta luulen, että nykyään pannaan jo heti tk:ssa verikokeisiin, jotta nähdään onko tarvetta lääkkeisiin tai sairaalahoitoon.

Jokainen hoitovirhe ja potilasvahinko on liikaa, mutta valitettavasti niitä tapahtuu joka puolella Suomea.

• Anonyymi

Ka niihhän se on jotta kannattaa vuan pysytellä tervveenä:D Lanttusupikasta ku haakkoo ja piälle ryyppee kahvit ni eepä taavvit vaevvoo:D:D

• Anonyymi

Eräs sukulaiseni meni Savonlinnan päivystykseen valittamaan huimausta ja sekavaa oloa joka oli jatkunut viikkoja ja tuona päivänä oli tasapainokin alkanut heittää. Päivystyksen lääkäri oli ensimmäisenä kysynyt päin naamaa että kuinkas monta drinkkiä sitä on otettu? Mukana saattajana olleet aikuiset pojat olivat sanoneet että no ottakaa sitten verikoe jos epäilette että isä on humalassa. Ei kokeita, ei mitään, kotiin vaan. No kuoli noin vuotta myöhemmin. Syöpäkasvain päässä. Et tällästä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ka niihhän se on jotta kannattaa vuan pysytellä tervveenä:D Lanttusupikasta ku haakkoo ja piälle ryyppee kahvit ni eepä taavvit vaevvoo:D:D

Mene henkisesti sairas ja epävakaa ihminen muualle "viäntelemmää" sitä savon murrettasi. Toivottavasti juuri sinun kohdallesi sattuisi tuollainen traaginen tapahtuma, niin josko siitä vähän järkiintyisit.

• Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-11767428

Jänskättää seurata tuleeko tohtorille "linnareissu" vaikka linnassahan hän on töissä nytkin... Savonlinnassa. Nyt vetoja vetämään... mitä veikkaatte arvon suoli24:n raati?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene henkisesti sairas ja epävakaa ihminen muualle "viäntelemmää" sitä savon murrettasi. Toivottavasti juuri sinun kohdallesi sattuisi tuollainen traaginen tapahtuma, niin josko siitä vähän järkiintyisit.

Toivottavasti se sattuu sinun kohdallesi. Minä pysyn palstalla, siitä voit olla varma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti se sattuu sinun kohdallesi. Minä pysyn palstalla, siitä voit olla varma.

Oho!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos nyt hakemalla jotain negatiivista haetaan niin sivuvaikutuksena karmea pierunhaju.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos nyt hakemalla jotain negatiivista haetaan niin sivuvaikutuksena karmea pierunhaju.

Ootko saanu selville hajun lähteen? Ettei vaan tule sieltä omista housuista?

• Anonyymi

ITÄ-SAVOSSA oli tuosta oikeusjutusta artikkeli. Siinä potilas vaatii korvauksia lääkärien ja hoitajien viheiden aihuttamista vahingoista potilaalle. Kyllä näitä sattuu jsokus! Pääosin on allekirjoittaneella melko hyviä kokemuksia.

Yksi hyvin kielteinen kokemus on. Tunsin itseni hyvin sairaaksi ja kävin yleislääkärien vastaanotolla. Moni lääkäri ei kertonut mitään mihin ne oireet viittaavat ja jotain särkylääkettä tai voidetta lääkkeeksi. Nämä yleislääkärit eivät herkästi anna lähetettä hyvän erikoislääkärin vastaanotolle , jos ja kun sellaista ei paikkakunnalla ole. Siis tällaiseen tilanteeseen johtaa helposti liika keskittäminen. Jollakin paikkakunnalla, esim, Savonlinna, ei välttämättä ole jollakin erityisalalla hyvää lääkäriä. Tällöin yleislääkäri on ymmällään eikä tiedä diagnoosia. Usein silloin särkylääkettä ja kotiin tai vastaavaa. Siis potilas ei pääse hoitoon, koska riisutussa sairaalassa on liian suppea tietämys monista harvinaisemmista sairauksista. Potilas jää hoitamatta. Olin sitkeä ja taisi olla jotain viides tai kuudes yleislääkäri, joka edes otti monipuolisia kokeita ja laajan ja tarkan verikokeen. Itse olin pyytänyt tarkkaa verikoetta, mutta oli annettu vain suppeita verikoemääräyksiä. Muistan hyvin, että pyysin ja vaadin laajaa ja tarkkaa verikoetta, mutta ei otettu. Vihdoin se yksi lääkäri, vieläpä naispuolinen, hvaitsi, että minä olin laihtunut 10 kg vuodessa ilman pätevää syytä. Hän otatti monipuolisia kokeita. Sitte hän vikkon päästä soitti puhelimella ja kertoi diagnoosin. Se oli hyvin vaarallinen tauti ja jouduin tarkkoihin kokeisiin. Verta tutkittiin kai ulkomaita myöten. Sitten sairaalaan ja hoitoon. Sain Savonlinna sairaalassa hyvää hoitoa ja hyvän lääkityksen, uutta tehokasta lääkettä. Tauti parani vaikka olin sitä sairatanut noin puoli vuotta ja olin tiennyt sen itse, mutta ei Savonlinnan lääkärit, kunnes lopulta yksi lääkäri otti asian tosissaan ja pääsin hoitoon. Se lääkäri olisi ansainnut hengenpelstusmitalin tai ainakin kukkia , sillä hän ehkä pelasti henkeni. Näin käy helposti, jos liikaa keskitetään. Riisutussa sairaalassa asiantuntemus heikkenee ja hyviä lääkäritä on vähän. Asiakkaan kannalta sote-uudistuksen tavoite ei toteudu. Liika keskittäminen siis heikentää potilaan oikeusturvaa saada hyvä ja asianmukainen palvelu riisutussa sairaalassa. Tämä on tostapaus. Itä-Savo lehden tapausta en tunne, mutta saattaa olla samantapainen, ja siinä tapauksessa potilaalle on jäänyt jotakin korjaamattomia seuraamuksia, kun ei löydetty oikeaa hoitoa sairtaalassa.

• Anonyymi

Toivotaan, että tästä on apua myös Savonlinnan keskussairaalassa!!!

Sipilän hallituksen keskittämisvimmaan saatiin onneksi muutos:
        Valtioneuvosto on päivittänyt erikoissairaanhoidon keskittämisasetuksen.
        Päivitetty asetus tulee voimaan 15.1.2021.

Asetuksen muutoksen jälkeen keskussairaaloissa voidaan tehdä vaativampia kirurgisia leikkauksia, tiedottaa sosiaali- ja terveysministeriö.
        https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/keskittamisasetus-muuttuu/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivotaan, että tästä on apua myös Savonlinnan keskussairaalassa!!!

Sipilän hallituksen keskittämisvimmaan saatiin onneksi muutos:
        Valtioneuvosto on päivittänyt erikoissairaanhoidon keskittämisasetuksen.
        Päivitetty asetus tulee voimaan 15.1.2021.

Asetuksen muutoksen jälkeen keskussairaaloissa voidaan tehdä vaativampia kirurgisia leikkauksia, tiedottaa sosiaali- ja terveysministeriö.
        https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/keskittamisasetus-muuttuu/

Keskustelua Savonlinnan keskussairaan tiimoilta on ollut vuosia. Joku lääkäri oli tulossa kaupunkiin, mutta perui yllättäen. Moni muuttanut muualle. Ilmeisesti työilmapiirissäkin olisi keskusteluiden mukaan parantamisen varaa.
        Eräs tuttu erikoislääkäri sanoi taannoin että pieneen kaupunkiin ja pieneen sairaalaan ei ole helppo löytää ammattilaisia koska etenemismahdollisuudet ovat rajalliset. Mutta tämä olikin hänen mielipide...

• Anonyymi

Alamäkeä on Savonlinnan keskussairaala mennyt vuosia. Eräs lääkäri sanoi että verikokeistakin osa lähetetään muihin kaupunkeihin tutkittavaksi. Eikö keskussairaalassa tulisi olla 24/7 toimiva laboratorio jossa voidaan välittömäösti saada kaikki koetulokset. Niin luulisi. Rahasta sen ei ainakaan luulisi kiinni olevan, rahan kulumisen perusteella....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alamäkeä on Savonlinnan keskussairaala mennyt vuosia. Eräs lääkäri sanoi että verikokeistakin osa lähetetään muihin kaupunkeihin tutkittavaksi. Eikö keskussairaalassa tulisi olla 24/7 toimiva laboratorio jossa voidaan välittömäösti saada kaikki koetulokset. Niin luulisi. Rahasta sen ei ainakaan luulisi kiinni olevan, rahan kulumisen perusteella....

No, mutta älkää nyt hätäilkö kun kuntayhtymäjohtaja Panu Peitsaro siirtyi huippupalkalla huippulääkäriksi. Ei tällaista enään tapahdu. Iloisesti vaan Panu Peitsaron vastaanotolle. Siellä hän jo odottaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, mutta älkää nyt hätäilkö kun kuntayhtymäjohtaja Panu Peitsaro siirtyi huippupalkalla huippulääkäriksi. Ei tällaista enään tapahdu. Iloisesti vaan Panu Peitsaron vastaanotolle. Siellä hän jo odottaa.

Minun puolesta saa odottaa vaikka ihan rauhassa. En ikinä menisi kyseisen sairaalan potilaaksi vapaaehtoisesti. Otan osaa arvon savonlinnalaiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän sairaaloista lähetetään tietyt verikokeet tiettyyn keskitettyyn paikkaan tutkittavaksi, varmaankin juuri sen takia, että kalliitta tutkimuslaitteita ja tutkimusten tekijöitä ei voi olla jokaisessa sairaalassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän sairaaloista lähetetään tietyt verikokeet tiettyyn keskitettyyn paikkaan tutkittavaksi, varmaankin juuri sen takia, että kalliitta tutkimuslaitteita ja tutkimusten tekijöitä ei voi olla jokaisessa sairaalassa.

No ne voisi pakata laatikkoon ja laittaa taksin viemään välittömästi kellonajasta ja viikonpäivästä riippumatta.... olisi jotain vastinetta kerrankin kansalaisten veroeuroille... jos joku nyt enää tuloveroja viittii maksaa...?

• Anonyymi

Tämä on ehdottomasti tosi tapaus. Muistan, että kun odottelin käytävällä lääkärin vastaanoteolle pääsysyä, minulla oli kylmä ja lisäksi nukahtelin istuessani. Se vihoviimeinen lääkäri, joka sitten lopulta löysi diagnoosin, huomasi, että housujeni vyötärö oli väljä. Hän punnitsi minut ja todettiin, että olin laihtunut vuodessa noin 10 kg. Silloin hän todella määräsi laajoja kokeita, sekä verikokeita että muita. Sitten viikon päästä hän ilmoitti diagnoosin puhelimitse ja ilmoitti siirrosta alan erikoislääkärille, jossa asiaa tutkittiin edelleen mm. hyvin mm. laajalla verikokeella ja luuydinnäytteillä. Tarkka diagnoosi selvisi vasta perusteellisten kokeiden jälkeen. Sitten vasta hoitoon. Hoito oli hyvää Savonlinnan sairaalassa, Hoidossa ei vikaa, mutta diagnoosin löytämisessä on parantamisen varaa. Kiitokset sille tietylle lääkärille, (IL) joka oli pelastava henkilö tässä sairastapauksessa. Sain todella vielä silloin enemmän kokeiluluonteisesti käytössä olevaa uutta lääkettä. Se paransi.

• Anonyymi

Minä olen ollut kolme kertaa leikkauksessa Savonlinnan sairaalassa ja pari kertaa muuten potilaana. Tuttu paikka. Hyvä sairaala - ilmavat huoneet. Korjattavaa olisi oma WC tila kullekin huoneelle. Nyt on WC kahden huonen välissä ja ovi molempiin suuntiin. Se on virhe. Hoito myös hyvää. Mutta Savonlinnassa ei aina tahdota löytää potilaalle oikeaa diagnoosia. Tässä suhteessa on puutetta. Hyviä asiantuntijoita lääkäreissä on liian vähän. Kyllä verikokeen ottamiseen oli kapsiteettia olemassa, jos sitä haluttiin käyttää. Vastaanottavat yleislääkärit vähän vierastavat verikoetta, mutta sehän on mainio keino nähdä potilaan kunto melko hyvin. Minun piti vaatimalla vaatia, että ottakaa nyt tarkat verikokeet. Lopulta otettiin ja tauti havaittiin ennenkui henki lähti ja selvisin siitä taudista. Mutta kauan piti sairastaa vaikeaa tautia ennenkuin laaja verikoe otettiin ja se potilaan vaatimuksesta. Se kyseinen lääkäri olisi ehkä sitten ottanut muutenkin. Häntä pidetään erittäin hyvänä lääkärinä. Minusta se sairaala on melko hyvä, pieniä korjauksia voisi tehdä. Kunnalliselle puolelle olisi hyvä saada hyvä ihotautilääkäri. Potilaita varmasti on. Sairaalassa huomaa sairaalan puutteen, joillekin aloille ei hyvää lääkäriä löydy. Se on supistetun sairaalan puutos. Siis liika keskittäminen on huono asia potilasturvallisuuden kannalta. Kyllä maalaisjärjellä ajateltuna Savonlinnassa pitää olla hyvä sairaala! ...

• Anonyymi

Kenen ajattelit maksavan sen Savonlinnan "hyvän sairaalan"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko tietoa keitä nämä pikkuisen hoitovirheen tehneet tomppelit ovat?

Itse olen saanut karmeaa vähättelyä sairauteni takia ja huonoa kivun hoitoa.
        Miten sairaalassa ei osata kipua hoitaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisikohan se olla valeuutinen? Sen verran paljon täällä on vakuuteltu että Savonlinnan sairaalassa saa heikoimmillaankin hyvää hoitoa, yleensä toki erinomaista.

Mutta vastauksena kysymykseesi. Jos tänne tulee hoitovirheestä syytettyjen nimiä, tai edes vihjauksia joista nimet voidaan päätellä, niin ne viestit/ketjut tullaan varmasti ja pikaisesti poistattamaan. Siinä ei rahaa säästellä kun Sosterin lääkäreitä puolustellaan, oli kysymys somesta tai käräjistä.

Nekin rahat olisi kyllä voinut käyttää paremmin. Jos po. potilaalta olisi otettu crp ja virtsan pikanäyte niin homma olisi ollut hoidossa. Mutta kuten jokainen Sosterissa oikeasti potilaana ollut tietää, helpompi on saada lottovoitto, kuin Sosterista lähete tai pääsy labrakokeisiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisikohan se olla valeuutinen? Sen verran paljon täällä on vakuuteltu että Savonlinnan sairaalassa saa heikoimmillaankin hyvää hoitoa, yleensä toki erinomaista.

Mutta vastauksena kysymykseesi. Jos tänne tulee hoitovirheestä syytettyjen nimiä, tai edes vihjauksia joista nimet voidaan päätellä, niin ne viestit/ketjut tullaan varmasti ja pikaisesti poistattamaan. Siinä ei rahaa säästellä kun Sosterin lääkäreitä puolustellaan, oli kysymys somesta tai käräjistä.

Nekin rahat olisi kyllä voinut käyttää paremmin. Jos po. potilaalta olisi otettu crp ja virtsan pikanäyte niin homma olisi ollut hoidossa. Mutta kuten jokainen Sosterissa oikeasti potilaana ollut tietää, helpompi on saada lottovoitto, kuin Sosterista lähete tai pääsy labrakokeisiin

No tuo ei kyllä pidä paikkaansa, vaan haluat ainoastaan mustamaalata Sosteria.
        Sen verran olen itsekin joutunut käymään sekä terveyskeskuksessa että sairaalassa, joten on ihan omakohtaista tietoa ja kokemusta, että aina tarvittaviin kokeisiin lähetetty ja hoidosta ei todellakaan ole valittamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Savonlinnalaisten... Mut hetkinen eihän täällä ole enää kohta kuin eläkeläisiä ja ne ei hirveesti veroja maksele eivätkä kuluttele, joten verotulot voi olla aikas pienet. Ei niillä kuule sairaanlan kuluja maksella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tramadol ja Panacod on parhaita.... sit pari olutta ja avot!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhdyn tähän näkemykseen. On todellakin helpompi voittaa lotossa miljoonia kuin saada sosterista lähete mihinkään kokeisiin, saati autokolarin jälkeen (vaikka olisi miten niskakipuja) lähete magneettikuvaukseen saati röntgeniin...

Helvetti et itteäni hävettäis nyt olla töissä Savonlinnan keskussairaalalla...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen verran olen itsekin joutunut käymään sekä terveyskeskuksessa että sairaalassa, joten on ihan omakohtaista tietoa ja kokemusta, että aina tarvittaviin kokeisiin lähetetty ja hoidosta ei todellakaan ole valittamista.

Olet varmaan palkkalistoilla? Eh..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei taida uskaltaa avata suutansa.... mut kahvipöytäkeskusteluissa olen kuullut...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsittääkseni Valtio kompensoi tarvittaessa. Tietysti normaaliin tapaan verovaroista ja valtio voi maksaa osan tarvittaessa. Saman tasoiset palvelut on se pääperiaate, ei pelkät halvat maksut maksajille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko itukan ja muiden valtakunnan ykköslehtien jutut tosta keskussairaalan keissistä valeuutisia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko itukan ja muiden valtakunnan ykköslehtien jutut tosta keskussairaalan keissistä valeuutisia?

Itukka ei ole mikään valtakunnan ykköslehti, vaan keskustalaisten ylistyslehtinen.

• Anonyymi

Hoitovirheitä sattuu valitettavasti varmaan joka sairaalassa, ihmisiä on kuollut sairaalabakteeriin jne. Karmeita tapauksia tottakai, kun kohdalle sattuu, ei soisi sattuvan kenellekään. Sairaalassakin on vain ihmisiä töissä ja ihmiset valitettavasti tekevät virheitä. Elämä on.

• Anonyymi

Hyvä kommentti, joka täyttä totta.

• Anonyymi

Maailma on jännä paikka... niin sairaaloiden kuin yritystenkin osalta... toisiin paikkoihin valikoituvat alansa parhaimmisto ja toiset paikat joutuvat tyytymään siihen mitä saavat... mut sellaista se elämä on.

• Anonyymi

Toki virheet pitää pyrkiä minimoimaan, mutta kun niitä sattuu joka tapauksessa.
        Aina kun tapahtumaketjussa on mukana ihminen, niin mukana on virheen mahdollisuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki virheet pitää pyrkiä minimoimaan, mutta kun niitä sattuu joka tapauksessa.
        Aina kun tapahtumaketjussa on mukana ihminen, niin mukana on virheen mahdollisuus.

Kyllä täysautomatisoituihinkin järjestelmiin ja koneisiin voi tulla vikoja.... mikään ei ole satavarmaa...

• Anonyymi

Vai että oikein vankilaa : ). Naurettavaa edes olettaa saati luulla hoitohenkilökuntaa rangaistavan vankilalla. Päivystävälle lekurille mahdollisesti huomautus, takapäivystäjälle ei mitään, koska voi aina sanoa, ettei saanut riittävästi tietoa tapauksesta ...eli vika on ekan lekurin, sairaanhoitaja voisi teoriassa saada sapiskaa, käytännössä se riippuu ihan siitä mitä on kirjannut potilastietoihin. Jos on otettu kuumeet, verenpaineet ja pussit sekä hengitys ollut normaali niin hoitajaa ei voi syyttää. Sepsispotilas ei aina välttämättä edes kuumeile, se vaihe on ns. mennyt jo ohi. Sitten romahtaa nopeasti.

Tässä tapauksessa ihmetyttää potilaan kertomus, että tilanne oli alkanut kotona sillä, että tuli kauhea vilu ja kuumetta, ja sitä yritti hoitaa saunalla ?!? Se oli virhe numero yksi. Kova vilu niin että kroppa tärisee ja kuumeen nousu on aina merkki siitä että nyt ollaan tulossa kunnolla sairaaksi, joko bakteeri infektioon tai virusflunssaan. Todennäköisemmin bakteeri infektioon, koska virus ei ala yhtäkkiä vaan kehittyy hitaammin, esim alkaa nauhalla, kurkkukivulla tms.

Sitten potilas kertoo menneenä töihin vaikka oli mielestään hirveän huonokuntoinen !?!? Miten tämä on loogista. Sairaana ja töihin?

Epäilen, että tässä on kyseessä terveen ja energisen näköinen ns. suorittajaihminen. Saunaan kuumeisena, töihin ihan kauheassa kunnossa. Nämä potilaat ovat terveydenhuollon kannalta kaikkein hankalimpia, kommunikointi ja potilaan olemus hämää, kun potilas naureskelee ja pitää yllä mukavaa jutustelua vaikka sydänkohtaus on meneillään. Päivystyksessä tämän potilastyypin on aina vaikea saada sairaustilan edellyttämää hoitoa, koska eivät vaikuta kovin sairailta tai kiireellisesti hoidettavilta. Mikä heidän käytökseen ja olemuksensa on syynä..vaikea sanoa, ehkä jokin luonteenpiirre, yli energisyys, lievä maanisuus, ylikorostunut kontrollin tarve tai ehkäpä vain kyvyttömyys asettua potilaan asemaan ja avun saajaksi, koska haluavat itse hallita tilannetta, esim. raahautua vessaan yksin vaikka ovat pyörtymäisillään jne. Apu kyetään ottamaan vvastaan vain äärimmäisen pakon edessä.

En tarkoita, että hoitovirhe tällaisissa tilanteissa olisi potilaan vika, mutta todellisuudessa me ihmiset käytämme toisesta ihmisestä saamiamme havaintoja ja vaikutelmia päätelmiemme tekemiseen. Se on automaattinen reaktio eikä sitä poista mikään koulutus. Ja jos ajattelee päivystävän lääkärin todellisuutta siellä työpaikalla, luultavasti kova kiire, luultavasti se vähiten kokenut aina päivystämässä viikonloput ja juopottelupyhät, kokeneemmat ymmärtävät ja voivat pysyä poissa "sotatantereelta" , vastavalmistuneet tai valmistumassa olevat eivät voi valita.

Lopuksi nuo lääkäreiden arvailut eri diagnoosista. Luultavasti potilas ei sairaalaan tullessa ole enää ollut kovin kuumeinen ja ehkä lääkäri ei ole saanut selkeää tietoa aiemmasta kuume ja horkkaapiikistä. Se tieto olisi nimittäin selkeästi viitannut infektioon ja tulehduskokeet olisi otettu automaattisesti.

Muualla maailmassa on käytäntöjä, että tietyt kokeet leimataan otettavaksi jo heti vastaanottoapulaisen toimesta, esim jos vähänkin viittaa tulehdukseen niin heti ruksataan tulehduskokeet otettaviksi, jos vähänkään rintakipu niin troponiinit jne. On siis automatisoitu eikä tarvitse tavata edes lääkäriä sitä varten vaan pikatestien tulokset on valmiina jo kun lääkäri sitten tutkii potilaan.

Kurja tapaus tuo kuitenkin on, niin potilaalle kuin hoitohenkilökunnalle. Mutta yksittäisten räyhääjien ja moralisoijien kannattaisi miettiä, että miten he itse elämänsä ja vastuunsa kantavat, onko se työelämä tullut hoidettua aina 100 % :lla taituruudella ja onnistumiselle, ilman virheitä, ilman väsymystä, ilman ulkoisten tekijöiden aiheuttamaa keskittymiskyvyn herpaantumista jne. Meistä kukaan ei ole robotti eikä täydellinen, jos jokainen virheen tehnyt potkitaan pois ja rangaistaan mahdollisimman tiukasti niin kuka meistä haluaa ottaa vastuullisia ja vaikeita työtehtäviä? Jo nyt vaikea rekrytoida lääkäreitä ja sairaanhoitajia akuuttisairaanhoitoon.

• Anonyymi

Miksi ei uutisoida syytteet saaneiden nimiä?

• Anonyymi

Ei hoitohenkilökunnalla ole eri vapauksia eivätkä he ole mitään jumalia.... samalla tavalla vääntävät aamulla lämpimän paskan ja tuntevat kuin muutkin.... kipuakin ja saavat sairauksia siinä missä muutkin. Jokainen ihminen on korvattavissa.

• Anonyymi

Vielä kirjoitan tästä diagnoosin vaikeudesta Savonlinnan sairaalassa. Minä siis sairastin noin puoli vuotta ennenkuin diagnoosi saatiin. Oli kyllä otettu joitakin verikokeita, mutta suppeita. Minulla oli aina ollut se tulehduksia mittaava arvo siinä "normaalissa" (0-3) vuosikymmeniä. Nyt se oli pitkään noin 6. Sanoin tästä lääkärille, että miksi tuo arvo on noin korkea. Hän vastasi, että ei tuo ole paha, jos se on jotain 100 tai sinne päin, sitten se voi olla vaikka xxxxx. Oma sitkeys palkittiin ja laaja verikoe jo paljasti vaaran ja lisätutkimukset varmistivat diagnoosin. Tätä tarkkaa sairauden lajia ilmenee Suomessa noin 200 tapausta. vuodessa. Mutta lajirypäs on suuri. Hoito oli kyllä sitten hyvää. Sain amerikkalaista uutta lääkettä, joka oli Suomessa enemmän kokeiluasteella. Ensin ei tapahtunut mitään myönteistä, mutta saitten yhtäkkiä kaikki arvot alkoivat nopeasti lähestymään normaalia ja ovat nykyään "normaalit". Tilannetta nykyään vain seurataan. Silloin hoitoaikana alussa verikokeita otettiin joka aamu ja iltapäivällä lääkäri jo kävi kierrokselle ja kertoili verikokeen tuloksesta. Verikokeita voidaan ottaa ja kapasiteettia on, kunhan sitä vain käytetään. Savonlinnan sairaala ei huomannut sairautta puoleen vuoteen. Eli parantamisen varaakin on. On hyvääkin palvelua. Hoitajissa on päteviä ja ystävällisiä ihmisiä. Asiantuntemusta joistakin sairauksista puuttuu. Sairaalan supistaminen vo johtaa tällaisiin ongelmiin.

• Anonyymi

Amerikkalaista ihmelääkettä.... HAHAHAHA Joopa-joo.... kerropa seuraava satu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Amerikkalaista ihmelääkettä.... HAHAHAHA Joopa-joo.... kerropa seuraava satu!

Uutta amerikkalaista lääkettä, jota oli Suomessa käytössä vasta vähän, ikäänkuin koekäytössä. Se on totta, Tämä ei ole satua. Eikä tällainen ole mikää ihme. Uusia lääkkeitä tulee markkinoille ja niitä ryhdytään käyttämään. Todettakoon, että niillä perinteisillä lääkkeillä lähti usein tukka, mutta tällä uudella lääkkeellä ei lähtenyt. Tukka on yhtä tuuhea kuin ennenkin. Joillakin aloilla otetaan käyttöön uusia tehokkaampia lääkkeitä. Se asia on hyvin tiedosssa. Asiaa tuntevat voivat vahvistaa.

• Anonyymi

"Syyttäjä katsoo, että hoidosta vastuussa olleet menettelivät huolimattomasti ja laiminlöivät vastuunsa riittävän hoidon järjestämisessä ajoissa.

Syyttäjä vaatii laiminlyönneistä sairaanhoitajalle sakkoja, sisätautipäivystäjälle tuntuvaa sakkoa ja lääkärille ehdollista vankeutta sekä tuntuvaa sakkorangaistusta."

Tällaisten hirveyksien tapahduttua tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna sakko liian mitättömältä rangaistukselta.
      Tahallaanhan hoitovirheitä ei tehdä, paitsi jotkut harvat päästänsä vialla olevat, jotka joutuvatkin vankilaan ja menettävät oikeuden jatkaa ammattiansa, mutta kun on kysymys ihmiseen kohdistuneesta laiminlyönnistä ja huolimattomuudesta, niin jotenkin odottaisi rangaistukseen tuntuvan sakkorangaistuksen lisäksi tulevan myös tuntuvaa kurinpalautusta esim. ammatinharjoituksen katkoa ja lisäkoulutusta.

Kukaan ei ole virheetön, mutta sairaanhoidossa on pyrittävä kaikin keinoin sairauden poistoon ja potilaan terveyteen.
      Toivotaan, että myös terveyskeskuksissa otetaan joka ainoa asiakas vakavasti, ja joka ainoa sairaaksi itsensä tunteva ei mene töihin tai harrastuksiinsa, vaan hakeutuu mahdollisimman nopeasti lähimpään terveydenhuoltoon ja myös kertoo kaikki vaivansa tarkasti, että tarvittavat tutkimukset myös aloitetaan heti.

• Anonyymi

Raskas ja vaativa ammatti, niin sairaanhoitajan kuin lääkärin. Jos ihmiset vain tietäisivät sen paineen ja henkisen stressin määrän, jota joka työvuorossa kantaa harteillaan.
        Ihmetellään miksi filippiiniläiset omassa kotimaassaan sairaanhoitajiksi valmistuneet ja täällä Suomessa jatkokoulutusta, kielikoulutusta, työnohjausta, perehdytystä ja mentorointia pitkätkin ajat saatuaan eivät silti halua työskennellä sairaanhoitajina vaan ainoastaan lähihoitajan. Syynä on työn vaativuus ja raskaus.

Lisäksi sairaanhoitajat ja lääkärit painostetaan usein johdon taholta tulevien säästötoiveiden takia ratkaisuihin, joissa oma osaaminen ja ammattikokemus joutuvat ristiriitaan säästötavoitteiden ja työpaikalle kehittyneen kitsastelukulttuurin kanssa vaikkapa juuri labrakokeiden suhteen. Kaiken muun päälle siis kannettava myös eettinen ristiriita kun haluaa pitää potilaan puolta, mutta tietää niin tehdessään ajautuvansa ristiriitaan vallitsevien säästökäytäntöjen ja ehkä koko muun työryhmän kanssa. Moni valitsee lojaalisuutensa kohteeksi esimiehet ja kollegat kuin että toistuvasti tekisi ratkaisuja esim määräisi tutkimuksia, jotka varmistavat tai poissulkevat kyllä potilaan sairauden, mutta joiden ei varmuudella voi sanoa olevan välttämättömiä. Eli tutkimuksen voi määrätä varmuuden vuoksi, tai olla määräämättä ja elää sitten sen epävarmuuden ja ahdistuksen kanssa, että jotakin vakavaa potilaan tilasta saattoi jäädä huomaamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raskas ja vaativa ammatti, niin sairaanhoitajan kuin lääkärin. Jos ihmiset vain tietäisivät sen paineen ja henkisen stressin määrän, jota joka työvuorossa kantaa harteillaan.
        Ihmetellään miksi filippiiniläiset omassa kotimaassaan sairaanhoitajiksi valmistuneet ja täällä Suomessa jatkokoulutusta, kielikoulutusta, työnohjausta, perehdytystä ja mentorointia pitkätkin ajat saatuaan eivät silti halua työskennellä sairaanhoitajina vaan ainoastaan lähihoitajan. Syynä on työn vaativuus ja raskaus.

Lisäksi sairaanhoitajat ja lääkärit painostetaan usein johdon taholta tulevien säästötoiveiden takia ratkaisuihin, joissa oma osaaminen ja ammattikokemus joutuvat ristiriitaan säästötavoitteiden ja työpaikalle kehittyneen kitsastelukulttuurin kanssa vaikkapa juuri labrakokeiden suhteen. Kaiken muun päälle siis kannettava myös eettinen ristiriita kun haluaa pitää potilaan puolta, mutta tietää niin tehdessään ajautuvansa ristiriitaan vallitsevien säästökäytäntöjen ja ehkä koko muun työryhmän kanssa. Moni valitsee lojaalisuutensa kohteeksi esimiehet ja kollegat kuin että toistuvasti tekisi ratkaisuja esim määräisi tutkimuksia, jotka varmistavat tai poissulkevat kyllä potilaan sairauden, mutta joiden ei varmuudella voi sanoa olevan välttämättömiä. Eli tutkimuksen voi määrätä varmuuden vuoksi, tai olla määräämättä ja elää sitten sen epävarmuuden ja ahdistuksen kanssa, että jotakin vakavaa potilaan tilasta saattoi jäädä huomaamatta.

Samanlainen ammatti kuin muutkin. Joka ammatissa on paineet ja stressit. Ja yrittäjillä on satakertainen stressi ja paine verrattuna yhteenkään vieraan palkkalistoilla olevaan sairaanhoitajaan tai lääkäriin. Ei sairaalan henkilökuntaa tartte nostaa jalustalle, eikä ne tartte mitään koronalisiä, jos ei huvita työskennellä koronan keskellä tai palkka on omasta mielestä surkea niin sen kun nostaa kytkintä, kyllä tilalle tulijoita on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkärit ja sairaanhoitajat mitään välitä siitä paraneeko joku vai ei. Kuhan ovat töissä palkan vuoksi. Eri asia oli ehkä ennen kun sairaanhoitoalakin oli kutsumusammatti. Monet tekevät työtä kutsumuksen vuoksi vaikka palkka olisi kuinka huono, mutta viime aikoina nää pelleliitot on alkaneet milloin milläkin verukkeilla yrittää hilata sairaanlassa työskentelevien palkkoja ylöspäin. Ei se palkka ole tärkein. Tärkeintä on se että tykkää työstä, et joka aamu on kiva lähtee töihin, kakkosena tulisi tulla asiakkaat eli tässä tapauksessa potilaat ja vasta kolmantena palkka. Asiakkaiden vuoksi voi vaikka nipistää ruokamenoissa tai paikata vaatteita uusien ostamisen sijaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samanlainen ammatti kuin muutkin. Joka ammatissa on paineet ja stressit. Ja yrittäjillä on satakertainen stressi ja paine verrattuna yhteenkään vieraan palkkalistoilla olevaan sairaanhoitajaan tai lääkäriin. Ei sairaalan henkilökuntaa tartte nostaa jalustalle, eikä ne tartte mitään koronalisiä, jos ei huvita työskennellä koronan keskellä tai palkka on omasta mielestä surkea niin sen kun nostaa kytkintä, kyllä tilalle tulijoita on.

No onpas älyvapaa kirjoitus, uskomatonta järjettömyyttä.
        Sairaalan henkilökunnan vastuuta ja työn vaativuutta ei todellakaan voi verrata tavaroiden kauppiaan stressiin, koska sairaalassa on kysymys siitä, että sairaat saadaan pidettyä hengissä ja terveiksi.
        Mistäs sinulla on nyt Savonlinnan sairaalaan työntekijöitä tulossa lisää? Kerro ihmeessä nopeasti, kun monessa muussakin sairaalassa on niin kova pula henkilökunnasta, että joutuvat sulkemaan kokonaisia osastoja.

Järjen käyttö ei olisi pahitteeksi populistisessa yksinkertaisuudessakaan, edes joskus.

• Anonyymi

Melko paljon Savonlinnan sairaalaa käyttäneenä haluan sanoa muutamia omia havaintojani tästä sairaalasta:'

- Sairaalarakennus: Se on mielestäni aivan hyvä. Tosin pienehköjä parannuksia pitäisi tehdä, että se toimisi paremmin. Kahden potilashuoneen välillä oleva yhteinen WC on kivikautinen ratkaisu. Se pitäisi korjata.

- Verikoe voidaan sairaalassa ottaa helposti ja nopeasti . Sen saa hyvin helposti ja nopeasti. Minä kysyin siellä, että maksaako se paljon, kun yleislääkärit eivät helposti määrää verikokeeseen tai määräävät liian suppeaan verikokeeseen. Joku lääkäri vastasi, että ei maksa paljoa. Havainto oli, että riittävään verikokeeseen ei määrätty vaikka tarve olisi ollut. Sitä piti oikein anoa!

- On aloja, joissa hyvää asiantuntemusta ei Savonlinnan Sairaalassa ole. Yksi sellainen on ihotaudit. On ihotautiosasto, mutta yleislääkärit eivät ymmärrä juuri mitään ihotaudeista, tietysti siitä on poikkeuksia. Varmaan siellä ihotautiosastolla on asiantuntemusta. Mutta ei ole lääkäriä, joka sinne määräisi, tai edes neuvoisi, miten jotakin ihovaivaa hoidetaan. Apteekit osaavat neuvoa paremmin. Asiakas joutuu kokeilemaan itse ja se maksaa, ,kun ostaa vääriäkin tuotteita mainoksien mukaan.

- Seuraava on hieman arka asia. On aloja, joissa on hyvin pitkään ammatissa toiminut konkari lääkäri. Joissakin tapauksissa olisi edullista, jos saataisiin sille alalle nuorempi uudemman koulutuksen saanut etevä lääkäri. Joskus näyttää siltä, että joku lääkäri voisi jo siirtyä eläkkeelle ja antaa tilaa nuoremmalle kolleegalle.

- Mielestäni Sairaala voisi toimia hyvin näissä nykyisissäkin tiloissa pienin korjauksin. Rakennus vaikuttaa hyvältä. Laboratorio on ja toimii hyvin ja nopeasti. Sitä voisi käyttää nykyistä paremmin. Nykyisin yleislääkärit jaettu eri alueille. Joillakin alueilla on vain naislääkäreitä. Se on ongelma joillekin miehille, jos vaiva on siellä tietyllä alueella. Ei auta ohje, ei se saa olla este. Ihmiset ovat yksilöitä, ja joillekin se on este, eikä sitä sanomalla poisteta. Yksilö päättää.

• Anonyymi

Labrakokeista, ei yksittäinen koe paljoa maksa, mutta kyllä hallintokäytävillä on osattu laskea, että jos lääkärit saadaan luopumaan ruksaamasta vaikka jokaisesta lähetteestä tai diagnoosiepäilyn selvityksestä edes yksikin verikoe pois niin paljonko se tuo säästöä.
        Esim maksan tai kilpirauhasen toimintaa voi selvittää joko hyvin suppeasti, jolloin useinkaan patologista tilaa ei havaita, ennen kuin potilas tuodaan ambulanssikuntoisena päivystykseen, tai voidaan ottaa laajat labrakokeet, jolloin sekä liika että vajaatoiminta tulee esille, myös hormonien tai lääkityksen imeytymishäiriön havaitseminen vaatii useamman verikokeet kuin vaan sen minimitutkimuksen.

Parantamisen varaa olisi myös informaatiossa lääkkeiden ja tiettyjen elintarvikkeiden yhteensopimattomuudesta. Esimerkkinä vaikkapa tavallinen kilpisrauhaslääke, jonka käyttäjien olisi hyvä luopua kokonaan gluteenipitoisista ruuista, ainakaan lääkkeen oton aikoihin ei pitäisi pariin tuntiin ennen ja jälkeen syödä mitään jauhotuotteita, puuroa, leipää, pullaa jne. koska se heikentää lääkkeen tehoa. Sama koskee monia muita lääkkeitä ja vitamiineja, tai esim raudan puutteeseen käytettävää valmistetta. Niiden teho saattaa olla lähes riippuvainen vaikkapa jonkin toisen vitamiinin esim c tai d vitamiinin saannista. Tästä eivät silti sen enempää lääkärit kuin Apteekin henkilökuntaan informoi. Kuin eivät myöskään seuraa nesteenpoistolääkityksen vaikutusta, joka etenkin vanhoille ihmisille voi olla kohtalokas, keho menettää tärkeitä hivenaineita ja pahimmillaan ihminen kärsii nestehukasta, mikä taas johtaa heikotukseen, matalaan verenpaineeseen, huimaukseen, kaatuiluun ja lopulta potilas joutuu taas ambulanssilla päivystykseen nesteytettäväksi tai hoitamaan kaatumisesta seurannutta lonkkamurtumaa. Sairaalassa potilas saa suonensisäistä nestettä, joka tippuu 24/vrk ja nesteenpoistolääkitys toimiin sairaalaoloissa, mutta kotonaan ihminen tuskin juo esim kahta litraa nestettä valveillaolo aikanaan, jolloin seurauksena on nopeasti taas nestehukka, heikotus, kaatuminen jne. Tätä sirkusta pidetään yllä hyvin usein etenkin vanhusväestön ja sydänpotilaiden kanssa, joiden verenpainetta nesteenpoistolääkkeillä painetaan aivan epärealistinen alas, mikä johtaa vähitellen myös potilaan aivotoiminnan heikkenemiseen. Monilla sairaaloille ja sydänklinikoilla etenkin tuntuu kansallisen ja kansainvälisten seurantarekisterien takia syntyneen kilpailua siitä, missä esim verenpainetilastot saadaan mahdollisimman alas. Nämä rekisterit ovat näet perusta pisteytykselle, jolla sairaalat ja klinikat rankataan paremmuusjärjestykseen. Ja hyvin hoitotuloksiltaan pärjännyt sairaala saa kuuluisuutta, siihen tullaan tutustumaan, johto ja ylilääkärit saavat matkustella pitkin maailmaa esittelemässä hoitokäytäntöjään. Siinä ei Aliisan, 76 v, 50 kg, verenpaine 95/45 heikotus, voimattomuus ja pyörtyily ole muuta kuin hyvä asia tilastojen eli näennäisen hoitotulosten kannalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Labrakokeista, ei yksittäinen koe paljoa maksa, mutta kyllä hallintokäytävillä on osattu laskea, että jos lääkärit saadaan luopumaan ruksaamasta vaikka jokaisesta lähetteestä tai diagnoosiepäilyn selvityksestä edes yksikin verikoe pois niin paljonko se tuo säästöä.
        Esim maksan tai kilpirauhasen toimintaa voi selvittää joko hyvin suppeasti, jolloin useinkaan patologista tilaa ei havaita, ennen kuin potilas tuodaan ambulanssikuntoisena päivystykseen, tai voidaan ottaa laajat labrakokeet, jolloin sekä liika että vajaatoiminta tulee esille, myös hormonien tai lääkityksen imeytymishäiriön havaitseminen vaatii useamman verikokeet kuin vaan sen minimitutkimuksen.

Parantamisen varaa olisi myös informaatiossa lääkkeiden ja tiettyjen elintarvikkeiden yhteensopimattomuudesta. Esimerkkinä vaikkapa tavallinen kilpisrauhaslääke, jonka käyttäjien olisi hyvä luopua kokonaan gluteenipitoisista ruuista, ainakaan lääkkeen oton aikoihin ei pitäisi pariin tuntiin ennen ja jälkeen syödä mitään jauhotuotteita, puuroa, leipää, pullaa jne. koska se heikentää lääkkeen tehoa. Sama koskee monia muita lääkkeitä ja vitamiineja, tai esim raudan puutteeseen käytettävää valmistetta. Niiden teho saattaa olla lähes riippuvainen vaikkapa jonkin toisen vitamiinin esim c tai d vitamiinin saannista. Tästä eivät silti sen enempää lääkärit kuin Apteekin henkilökuntaan informoi. Kuin eivät myöskään seuraa nesteenpoistolääkityksen vaikutusta, joka etenkin vanhoille ihmisille voi olla kohtalokas, keho menettää tärkeitä hivenaineita ja pahimmillaan ihminen kärsii nestehukasta, mikä taas johtaa heikotukseen, matalaan verenpaineeseen, huimaukseen, kaatuiluun ja lopulta potilas joutuu taas ambulanssilla päivystykseen nesteytettäväksi tai hoitamaan kaatumisesta seurannutta lonkkamurtumaa. Sairaalassa potilas saa suonensisäistä nestettä, joka tippuu 24/vrk ja nesteenpoistolääkitys toimiin sairaalaoloissa, mutta kotonaan ihminen tuskin juo esim kahta litraa nestettä valveillaolo aikanaan, jolloin seurauksena on nopeasti taas nestehukka, heikotus, kaatuminen jne. Tätä sirkusta pidetään yllä hyvin usein etenkin vanhusväestön ja sydänpotilaiden kanssa, joiden verenpainetta nesteenpoistolääkkeillä painetaan aivan epärealistinen alas, mikä johtaa vähitellen myös potilaan aivotoiminnan heikkenemiseen. Monilla sairaaloille ja sydänklinikoilla etenkin tuntuu kansallisen ja kansainvälisten seurantarekisterien takia syntyneen kilpailua siitä, missä esim verenpainetilastot saadaan mahdollisimman alas. Nämä rekisterit ovat näet perusta pisteytykselle, jolla sairaalat ja klinikat rankataan paremmuusjärjestykseen. Ja hyvin hoitotuloksiltaan pärjännyt sairaala saa kuuluisuutta, siihen tullaan tutustumaan, johto ja ylilääkärit saavat matkustella pitkin maailmaa esittelemässä hoitokäytäntöjään. Siinä ei Aliisan, 76 v, 50 kg, verenpaine 95/45 heikotus, voimattomuus ja pyörtyily ole muuta kuin hyvä asia tilastojen eli näennäisen hoitotulosten kannalta.

Lääkärillä on tehtävässään kolme päämäärää:
        terveyden ylläpitäminen ja edistäminen
        sairauksien ehkäiseminen
        sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen

Lääkärin ammattieettisiin velvollisuuksiin kuuluvat altruismi, korkean ammattitaidon ylläpitäminen, lääkärin etiikan periaatteiden noudattaminen, humanististen arvojen kunnioittaminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttaminen.

Potilaan ja lääkärin välinen suhde on kahdenkeskinen asia eivätkä mitkään ulkopuoliset seikat saa siihen vaikuttaa, ei myöskään raha.
        Tämä ihanne on hämärtymässä, sillä hoitosuhteeseen on tunkeutumassa ulkopuolisia: päätöksentekijöitä jotka vaativat säästöjä ja supistuksia, kaupallisia intressejä ja omia asioitaan ajavia eturyhmiä.
        Jos lääkärin ammatillista itsenäisyyttä ei turvata, lääkärin ja potilaan keskinäiseltä luottamukselta häviää pohja.

Raha ratkaisee - Savonlinnassakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sairauksien ehkäiseminen

Lääkärin ammattieettisiin velvollisuuksiin kuuluvat altruismi, korkean ammattitaidon ylläpitäminen, lääkärin etiikan periaatteiden noudattaminen, humanististen arvojen kunnioittaminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttaminen.

Potilaan ja lääkärin välinen suhde on kahdenkeskinen asia eivätkä mitkään ulkopuoliset seikat saa siihen vaikuttaa, ei myöskään raha.
        Tämä ihanne on hämärtymässä, sillä hoitosuhteeseen on tunkeutumassa ulkopuolisia: päätöksentekijöitä jotka vaativat säästöjä ja supistuksia, kaupallisia intressejä ja omia asioitaan ajavia eturyhmiä.
        Jos lääkärin ammatillista itsenäisyyttä ei turvata, lääkärin ja potilaan keskinäiseltä luottamukselta häviää pohja.

Tuossa edellä kirjoittaneista osa lienee lääkäreitä asiantuntemuksesta päätellen. Hyviä havaintoja verikokeiden käytöstä, ne ovat joskus liian suppeita, olisiko säästösyistä. Laajemmista verikokeista näkyy mm. syövän mahdollisuus premmin. Muistelen, että kun diagnoosi vihdoin alkoi selvitä, oli minulla trombosyytit muistaakseni 28, kun ne hoidon jälkeen olivat noin 200, joka lienee normaali alueella. Ei tarvitse olla lääkäri kun huomaa valtavan eron. Aivan tarkkoja lukuja en muista, mutta nuo ovat lähellä totuutta. Tämä on totta vaikka näin ilmiselvä tieto oli verikokeessa. Suppeassa verikokeessa se ei välttämättä näy. Sairaalassa oli kyllä erittäin ystävällisiä ja taitavia hoitajia. Hyviä lääkäreitäkin löytyy . Joillakin osa-alueilla kyllä asiantuntemusta puuttuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sairauksien ehkäiseminen

Valitettava tosiseikka!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettava tosiseikka!

Useat lääkärit ovat noin kauniita periaatteita noudattavia - se on totta, mutta niin ei ole välttämätä kaikkien lääkärien kohdalla. Seuraava on ainakin teoreettinen mahdollisuus jota voi esiintyä.

On lääkäreitä, jotka ovat yksityisellä puolella virassa, mutta ovat myös kunnallisella puolella virassa. Kunnallisen puolen yleislääkäri voi antaa lähetteen tällaiselle erikoisalan lääkärille. Silloin se menee kuin kunnallisen puolen ehdoilla ja maksuilla. Tällainen kaksoislääkäri saattaa esittä toiveen, että tällaisia lähetteitä ei ole toivottavaa antaa, niitä pitää välttää. Tällöin asiakas, joka joutuu joka tapauksessa hakemaan
        lääkärin apua joutuu menemään yksityiselle puolelle sille samalla lääkärille , mutta nyt sen mukaiset maksut, kuin on yksityisellä puolella. Tällainen kaksoislääkäri voi esittää toivomuksen (vaatimuksen) että turhia läetteitä hänelle ei ole suotavaa kirjoitella. Tällainen epävirallinen menettely voi syntyä vanhemman arvovaltaisen lääkärin toiveiden mukaan. Tämä on hyvin mahdollista. Hyvää yhteistoimintaa on kyllä ollut havaittavissa Kuopion suuntaan. Toivottavasti se jatkuu.

• Anonyymi

Vielä haluan vastata jonkun kirjoittajan kysymykseen. "Mistä rahat hyvään hoitoon Savonlinnan sairaalassa.?"

On tehty kaikenlaisia laskelmia, joissa on mukana myös ikärakenne, ja vertailtu. Sitten pitäisi rahan kulutukseen vedoten pienentää Sote-kuluja, jotta olisi samaa tasoa kuin toisella alueella. Siinä unohdetaan se tosiasia, että eihän sitä siltä pohjalta Sote-uudistusta tehdä. Tavoitteena on antaa kaikille samantasoinen hoito ja se on aivan eri asia. Alueet ovat erilaisia. Vaikka ikärakennekin olisi sama voivat ne silti olla erilaisia . Jollakin alueella voi olla hyvin pitkiä matkoja sairaalaan ja lääkäriin. Joillakin alueella sairastetaan enemmän kuin toisella. Sote uudistus nimenomaan pyrkii siihen, että kaikilla kansalaisilla olisi yhtäläiset mahdolliuudet saada samantasoisia palveluja. Ei siihen, että erialueilla olisivat Sote-kulut yhtä suuret asukasta kohti. Se on kokonaan erilainen tavoite. Olen käsittänyt niin, että valtio tasapainoittaa näitä kuluja tukemalla niitä alueita, joissa kulut ovat olosuhteista johtuen paljon suuremmat kuin keskimäärin. Tämä on hyvä niiden ihmisten kannalta, jotka eivät voi tarvittaessa matkustamaan kauemmaksi lääkäriin mihin tahansa ja käyttää yksityistä puolta. Varakkaammat voivat niin tehdä, mutta eivät kaikki.

• Anonyymi

Kiitos järjellisestä kirjoituksesta!
        Jokohan ne yksisilmäisimmätkin ymmärtäisivät ...

• Anonyymi

Kun faktat puuttuu on pakko estittää vain älyvapaata haukkumista ... voi voi, otetaan osaa, mutta hyväksyä ei tarvitse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun faktat puuttuu on pakko estittää vain älyvapaata haukkumista ... voi voi, otetaan osaa, mutta hyväksyä ei tarvitse.

Faktaa tulee pian ja mustaa valkoisella, jos ymmärrät... kaikki paljastuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Faktaa tulee pian ja mustaa valkoisella, jos ymmärrät... kaikki paljastuu...

Kerro tarkemmin mustaa valkoisella ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro tarkemmin mustaa valkoisella ...

Elä kiirehi... kyllä tulloo. Hiljaa hyvä tulloo! Näinhän se naimisessak1n... hättäilemällä tulloo vuan kuspäitä mukuloita. Siutki vois pistää turkin hihaan ja nusasta uusiks...

• Anonyymi

Paikallisella huoltoasemalla käydyssä keskustelussa pulpahti lekureiden nimetkin.... kahvia ryystäessäni satuin kuulemaan... mielenkiintoista.

• Anonyymi

Huoltoasemilla istuskellessahan se viisaus tiivistyy. Se kuuluu maalaiskulttuuriin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huoltoasemilla istuskellessahan se viisaus tiivistyy. Se kuuluu maalaiskulttuuriin.

No, siellä huoltsikalla se korkein terveydenhoidon ja lääketieteen tuntemus näyttääkin olevan. Mutta tavallisesti juuri tuo porukka taitaa kaiken muunkin ylitse kaikkien tohtoreiden ja kaiken maailman dosenttejien.
        Eikus suoraan kunnanvaltuustoon ... panemaan kaupungin asiat kuntoon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, siellä huoltsikalla se korkein terveydenhoidon ja lääketieteen tuntemus näyttääkin olevan. Mutta tavallisesti juuri tuo porukka taitaa kaiken muunkin ylitse kaikkien tohtoreiden ja kaiken maailman dosenttejien.

Hoidon tasosta päätellen myös lääkärien koulutus on saatu siellä paikallisella huoltoasemalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoidon tasosta päätellen myös lääkärien koulutus on saatu siellä paikallisella huoltoasemalla.

Aika paha repäisy! Voisitko ystävällisesti tarkentaa, että mikä huoltoasema on ollut kyseessä kun kerran sulla tuntuu tietoa olevan!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki kaupungin työntekijät pihalle ja kaikki työtehtävät kilpailutetaan ja annetaan yksityisille tahoille Äkkiväärän hommia myöten. Lisäksi kaikkeen tulospalkkaus. Kaikille 300 euron kuukausipalkka ja sit siihen piiskarahaa päälle tulosten mukaan. Ne jotka hoitaa hommansa saa normikorvauksen, ne jotka lusmuilee saa kuussa sen 300 euroa. Eikö olisi hyvä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on Savonlinnassa korkeakoulutus siirtynyt sitten huoltoasemalle. kun kaupungista on viety oppilaitokset naapurikaupunkeihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki kaupungin työntekijät pihalle ja kaikki työtehtävät kilpailutetaan ja annetaan yksityisille tahoille Äkkiväärän hommia myöten. Lisäksi kaikkeen tulospalkkaus. Kaikille 300 euron kuukausipalkka ja sit siihen piiskarahaa päälle tulosten mukaan. Ne jotka hoitaa hommansa saa normikorvauksen, ne jotka lusmuilee saa kuussa sen 300 euroa. Eikö olisi hyvä?

Eikä pidä unohtaa sitä tasaveroa, että päästään Viron tasolle ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä pidä unohtaa sitä tasaveroa, että päästään Viron tasolle ...

Ei vaan palkkaveroa tiukemmaksi yli 30 000 hankkivien osalta. 100 000 ja sen yli hankkiville voisi laittaa 75 % veron. Ei kenenkään tartte hankkia yli 60 000 donaa... ja omistuksille katto. Yksityisellä kansalaisella saa olla omaisuutta maksimissaan 1 miljoonan euron edestä. Muu valtiolle, joka voi realisoida ja kuitata koronakuluja ja velkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtä paljon viisaus kehittyy kun suomalaiset töllöttää televisiota illat kotona. Televisiota joka erään suomalaisen elokuvaohjaajan mukaan passivoi ihmiset ja tyhmentää.

• Anonyymi

Joko huoltoasemalla viihtyvistä viisaimmat ovat ilmoittautuneet kuntavaaleihin ehdokkaiksi?

• Anonyymi

Joo on... hevosmiesten tietotoimiston mukaan ja vieläpä kaikkiin puolueisiin, Lapun liikekin on mukana... :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo on... hevosmiesten tietotoimiston mukaan ja vieläpä kaikkiin puolueisiin, Lapun liikekin on mukana... :D

No helekkarin hyvä, että suavat aloittajan mieliset sitten keskussairaalankin hommat kuntoon.

• Anonyymi

En kyllä ymmärrä miksi kukaan haluaa tehdä sairaanhoitajan työtä. Teet surkealla palkalla töitä jatkuvassa kiireessä ja paineessa. Sitten kun jotain sattuu, niin istut oikeudessa.

• Anonyymi

Vastuu on kannettava. Surkea palkka? Surkeaksi palkaksi itse katsoisin jonkun siivoojan 1500 palkan. Jos saa käteen vaikka 2500 nettona niin se on helvet1n hyvä palkka tollasesta duunista.

• Anonyymi

Voi voi kun ei palkka miellytä. Jokainen itse valitsee alansa ja siten tulonsa. Jos olet sairaanhoitaja niin lopeta vinkuminen ja säälipisteiden kerjääminen ja painu uudellenkoulutukseen. Piste.

• Anonyymi

Luin tuon is jutun ja vaikka en ole hoito enkä mitenkään lääketieteellistäkään ammattikuntaa niin olen kyllä ollut sairaalassa töissä erityistyöntekijänä jonkun vuoden ja täytyy sanoa että tuollainen keissi joka nyt tuossa potilas raukalle tapahtui niin on aika harvinainen ja hieman epäonninen kaiken kaikkiaan..Jos olisi enemmän joutunut sairastamaan jo ennen tapausta?, niin sairaanhoitajalla käynnin sijasta ehkä olisi osannut vaatia lääkärin näkemistä joka mahdollisesti olisi tilannetta pelastanut,mutta niin eihän sekään aina sitten mene sekään reitti nappiin mutta ...Jos jo torstaina olisi otettu siis esim crp sormenpäästä mutta no niin en taaskaan tiedä tässä että nostaako tuollainen ilmeisestikö bakteeri vai miksi verenmyrkytys tulikin niin crp:n?? mutta tod näk,nostaa selvästi,niin hänet olisi otettu pe jo sairaalaan ja mahdollisesti ehkäpä vaarallinen sepsis tilanne olisi jo silloin lääkitty??ja hän olisi jo pe ollut siis ilm. Kuopion yliopistollisessa siis jolloin lääkäri olisi hänet siellä kerinnyt mahdollisesti kunnolla tutkia??.ja lääkinnyt ..Mutta niin tässä hänellä kävi nyt sitten näin.että lauantaina sinne jolloin lääkäri ei juurikaan kierrä potilaskiertoa osastolla jolloin tilaa ei niin tutkita viikonloppuna, joka minun ainakin tieto useimpien sairaaloiden tavasta viikonloppuisin...Ikävästi kuitenkin varottaisin etukäteen häntä asianosaista ainakin siitä asiasta että hoitohenkilökunta ei tuollaisesta kyllä taida mitään vankilaa saada että vaikka homma menikin varsinkin potilaan kannalta väärin niin varsinkin kun ei kukaan kuollut niin taitaa tulla henkilökunnalle vain jotain varoitusta ja sakkoa yms?...Sitä en pysty tietämään kun en ole lukenut nyt samantapais tapauksia että voiko sairaalalta tai lähinnä siis potilasvahinko keskuksesta saada potilas tuossa korvaussummaa (tai kuukausikorvauksia esim omasta vakuutuksestaan?yms mitä korvaus mahdollisuuksia tilanteeseensa olisikin mutta en tiedä siis mutta ne taitavat tulla toisen prosessin kautta sitten eli itse hakien?..)mutta kai hänellä on neuvojia jotka asiaa/asioista hänelle kertovat..vihjeenä nyt sitten esim että potilasvahinkokorvaus pitää hakea muistaakseni 3 vuoden aikana tapahtuneesta sitten..!!että vink vink..!ja lomakkeen voi sieltä potilasvahinko keskuksesta tilata esim..itse täytettäväksi..

• Anonyymi

Kirjoituksen voi tulkita siten että Suomen sairaaloissa ei tutkita potilaita viikonloppuisin.

V1ttu mitä pellejä!

• Anonyymi

No aika varmaan näyttää mitä tulee, keiketi paikallinen lehtikin siitä uutisoi?

Tietty onneksi on olemassa järjestelmä jossa epämieluisasta päätöksestä voi valittaa aina eteenpäin, olikos se hoviin ja pyytää korkeimmasta valituslupaa vai miten se oli? Sit eikös sitä voi valittaa vaikka euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen vai mikä se oli? Ja jos ei sittenkään niin virolaisille tai venäläisille vaikka...

• Anonyymi

Millon tulenee päätös keissistä? Sillonhan tulevat nimetkin kaiketi julki? Vai?

• Anonyymi

Parantamisen varaa kyllä olisi. Tuttavani oli laihtunut, ruokahalu hävinnyt ja vatsakivut olivat kovat. Meni päivystykseen, otettiin verikokeet ja lähetettiin Panadol resepti kädessä kotiin. Tulehdusarvot olivat korkealla, joten soittivat takaisin. Vähän aikaa seurattiin ja taas kotiin. Potilas joutui kuitenkin jo yöllä soittamaan ambulanssin kovien kipujen vuoksi. Viimein tarkempien tutkimusten jälkeen paksustasuolesta löytyi nyrkin kokoinen pahanlaatuinen kasvain! Onneksi hyvä naiskirurgi sai kasvaimen poistettua kokonaan, ja tuttavani voi nyt hyvin. Luulisi nyky tutkimusten paljastavan tollaisen syyn heti ensimmäisellä käyntikerralla, eikä ihmistä kidutettaisi turhilla odotuksilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Parantamisen varaa kyllä olisi. Tuttavani oli laihtunut, ruokahalu hävinnyt ja vatsakivut olivat kovat. Meni päivystykseen, otettiin verikokeet ja lähetettiin Panadol resepti kädessä kotiin. Tulehdusarvot olivat korkealla, joten soittivat takaisin. Vähän aikaa seurattiin ja taas kotiin. Potilas joutui kuitenkin jo yöllä soittamaan ambulanssin kovien kipujen vuoksi. Viimein tarkempien tutkimusten jälkeen paksustasuolesta löytyi nyrkin kokoinen pahanlaatuinen kasvain! Onneksi hyvä naiskirurgi sai kasvaimen poistettua kokonaan, ja tuttavani voi nyt hyvin. Luulisi nyky tutkimusten paljastavan tollaisen syyn heti ensimmäisellä käyntikerralla, eikä ihmistä kidutettaisi turhilla odotuksilla.

Niin harvemminhan sitä päivystyksestä kai lähetetään suoraan paksunsuolen tähystykseen, mutta se että vaikka tulehdusarvot ovat olleet korkealla, niin on lähetetty kotiin pelkän Panadol-reseptin kanssa kuulostaa todellakin oudolta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi Savonlinnan keskussairaalassa tehdään paljon monenlaisia leikkauksia ja KYSissä hoidetaan sitten kaikista vaativimmat tapaukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi Savonlinnan keskussairaalassa tehdään paljon monenlaisia leikkauksia ja KYSissä hoidetaan sitten kaikista vaativimmat tapaukset.

Ongelma josta on vaiettu on Sosterin johtamisongelmat. Ongelmat ovat näkyneet vuosia mm. korkeina sairauspoissaoloina, lääkäreiden määrän jatkuvana vähenemisenä ja heikkona vetovoimana. Tämä valitettava potilasvahinkokin on heijastuma näistä johtamisongelmista joihin ei ole puututtu. Sosterilla on erittäin huono maine johtamisessa. Tehyn pääluottamusmieskin kirjoitti näistä ongelmista hiljattain lehteen.

• Anonyymi

Sairaala on hyvä ja siellä saa hyvää hoitoa. Sen sijaan lääkäripuolella on puutteita. Esim. syöpätaudit. Ne ovat nykyään yleisiä. On kyllä syöpäosasto, mutta en ole tavannut syöpälääkäriä, vaikka olen sairastanut syövän. Hoito oli sisätautiosastossa ja syöpätauteja siellä hoiti kyllä hyvä lääkäri (KP), mutta ei häntä sanottu syöpälääkäriksi. Tosin diagnoosin löytyminen kesti kauan ja siinä potilaan aktiivisuus oli mukana ja eduksi , joka myös tarvittiin. Sain kyllä hyvää hoitoa siihen tautiin sisätautiosastolla. Siinä oli hyvä lääkäri, mutta yleislääkärin kautta pääsy asianmukaiseen paikkaan ja hoitoon oli hyvin epävarma ja sitä piti yrittää monta kertaa. Mielestäni voin antaa yhden neuvon: Jos on epämääräiset oireet , eikä yleislääkäri tiedä mikä vaivaa, niin silloin pitää ottaa laajat kokeet, mm. verikokeet . Sieltä se vika mahdollisesti näkyy ja diagnoosi löytyy. Tapahtuu tosiaan helposti, että potilas pysäytetään siihen ja annetaan jotakin särkylääkettä tai voidetta, mutta ei tiedetä mikä se todellinen vaiva on.

Sairaalan supistaminen johtaa helposti tämän suuntaisiin ongelmiin. Voidaan sanoa, että liika keskittäminen johtaa näihin ongelmiin. Potilaat eivät saakaan tasapuolista hoitoa paikkakunnilla, jossa keskittämisen takia ei ole paikan päällä riittävää asiantuntemusta. Tauti voi jäädä havaitsematta ja hoitamatta. Tämä vaara on todellinen - älkää siis keskittäkö liikaa - se heikentää potilasturvaa joillakin alueilla ja siis joillakin potilailla. Se on fakta. Euroja laskemalla siihen helposti päädytään. Tasavertaiset mahdollisuudet hyvään hoitoon ovat vain teoriassa, mutta ei käytännössä. Sellainen ei ole Sote-uudistuksen tavoite.

• Anonyymi

Kyllä minusta jos sairastaa syöpää niin kuuluisi päästä syöpälääkärille... Olisi se vaikka sitten Kuopiossa.

Aika ahdistavan kuuloista että joku muu hoitaa syöpää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minusta jos sairastaa syöpää niin kuuluisi päästä syöpälääkärille... Olisi se vaikka sitten Kuopiossa.

Rintasyöpäleikkaukset siirtyvät Kuopioon todennäköisesti huhtikuussa ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta on, että syöpäpotilaita hoidettiin Savonlinnan sairaalassa sisätautiosastolla. Siellä potilashuoneessa kaikki sairastivat syöpää. Kuulin kyllä, että on syöpäosastokin olemassa. Hoitava lääkäri oli kyllä hyvä, (KP) kiitokset hänelle tarkasta diagnoosista ja hyvästä lääkityksestä. Tauti parani. Eikö Svonlinnassa sitten ole lainkaan varsinaisia syöpälääkäreitä. Sain kyllä hyvää hoitoa, mutta itse piti olla aktiivinen, jotta pääsi hoitoon yleensä. Oli onneakin mukana. Löytyi lopulta sellainenkin yleislääkäri, joka otti riittävästi kokeita, niin että varma vihje vaarallisesta taudista löytyi. Setarkentui sitten lisätutkimuksissa. Kerron tämän siksi, että sairaalan toimintaa kehitetäisiin edelleen niin että diagnoosit löytyisivät helpommin. Oikean lääkityksen keksi sitten sisätautiosaston lääkäri. Vaikutelmaksi jäi, että oikea menettely löytyi vähän sattumalta ja hyvällä onnella, siitä saan kiittää yleislääkäriä (IL). Hän huomasi, että olin laihtunut noin 10 kg ja siitä alkoi tarkempi tutkiminen laajemmilla kokeilla. Sairaala sinänsä on aivan hyvä ja hyviä ja ammattitaitoisia hoitajia on, mutta laajempaa ammattitaitoa lääkärien puolella olisi toivottavaa saada lisääkin. Sis eri alojen lääkäreitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rintasyöpäleikkaukset siirtyvät Kuopioon todennäköisesti huhtikuussa ...

Hyvä! Viisas päätös!!!

• Anonyymi

Sairaala tulee melko varmasti kutistumaan aika lailla. Itukassahan oli juttua... Lapsiperheet ei muuta Savonlinnaan ja ne jotka kykenee muuttavat muualle. Viimeinen sammuttaa valot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sairaala tulee melko varmasti kutistumaan aika lailla. Itukassahan oli juttua... Lapsiperheet ei muuta Savonlinnaan ja ne jotka kykenee muuttavat muualle. Viimeinen sammuttaa valot.

Savonlinnaanhan haluaisi muuttaakin juuri lapsiperheet, koska kaupunki on rauhallinen ja luonto ympärillä superkaunis ja puhdas.
        Savonlinnassa tarvitaan toimiva sairaala kaupungin elinvoimana, joten keskussairaalaa kehitettävä ja kaupunkiin saatava työpaikkoja, niin asukkaita kyllä tulee pikitien päästä pois ruuhkista ja saasteista.

• Anonyymi

Jokos oikeus on tehnyt päätöksensä?

• Anonyymi

Kyllä tuli naurettavat sanktiot taas lääkäreille ja hoitsulle ei mitään!

• Anonyymi

Sanktiot tai ei. Jos todettu syylliseksi niin eikös he ole nyt rikollisia? Oikeudessa syyllisiksi tuomitut oli sakkorangaistus, ehdollinen vankeus, ehdoton vankeus tai yhdyskuntapalvelu, niin eikös kaikkia yhdistää yksi kaiken tiivistävä sana, rikollinen? Korjatkaa jos olen väärässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanktiot tai ei. Jos todettu syylliseksi niin eikös he ole nyt rikollisia? Oikeudessa syyllisiksi tuomitut oli sakkorangaistus, ehdollinen vankeus, ehdoton vankeus tai yhdyskuntapalvelu, niin eikös kaikkia yhdistää yksi kaiken tiivistävä sana, rikollinen? Korjatkaa jos olen väärässä.

Ka rikollisijapa hyvinnii! Toeselle liäkärille tul sakkoja paljo enempi vaekka ol pienempi päeväsakkoloehin lukumiärä. Liekkö tuolla niin paljo parempi palakka.
        Mutta eekö nuo valittane hovviin ja sitätehen korkkeemppaannii oekkeotteen jos suavat valitusluvan:D

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7170
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      2002
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe