Mikä se nykysuositus on D-vitamiinille?

Anonyymi

Oli aikaisemmin viestiketju, en löydä sitä.

Onko se 100 mg.

Entä jos on itsellä 50 mg, niin voiko napata kaksi kpl?
Miten muut käyttää vitamiinejä?

Itse syön lisäksi ubikinoonia.

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      50 mikrogrammaa µg
      on hyvä D3 (D2 on kasvipohjainen tarvitaan enemmän)

    • Se virallinen syositus täällä Suomessa on aikuisille 20 mikrogrammaa.
      Muualla se lienee jotain muuta.
      Itse otan talvisi 50 ja toisinaan satakin päivässä.
      Kesällä jos olen auringossa en ota, käsittääkseni auringonvalosta iho muodostaa aika hyvin D:tä.

    • Minun purkkini kyljessä näkyy lukevan D3, 12,5 ug, jota otan varalta pimeimpänä vuodenaikana pillerin päivässä. Hengissä vielä.
      Syön monipuolisesti ja käytän sekä maito-, kala- että lihatuotteita, joissa on myös D- vitamiinia.
      Nyt oli kolme peräkkäistä päivää aurinkoista pilvettömältä taivaalta ja kävin tankkaamassa aurinko-D:tä varastoon.
      Vaaleaihoisilla kuuluu muodostavan iho paremmin D-vitamiinia kuin tummaihoisilla ja kuulun siihen vaaleaihoisten onnelliseen ryhmään.

      • Anonyymi

        Ei taida talviaurinko vielä antaa sitä D-vitamiinia näillä leveysasteilla. Iho ei vielä muodosta sitä, joten purkista lisää.


    • Anonyymi

      Eräs erikoislääkäri sanoi rehellisesti,
      että hän voi suositella 50 mikrogrammaa vrk:ssa,
      varsinkin nyt kun on korona,
      mutta varmaan tieteellistä näyttöä sen tehosta ei ole.

      • Kyllä sitä jo ihan HUS suosittelee meille.
        Asiaa vissiin tutkitaan edelleen.
        https://www.hus.fi/ajankohtaista/hus-suosittelee-d-vitamiinilisaa-ikaantyneille-ja-erityisryhmille


      • Eliaana kirjoitti:

        Kyllä sitä jo ihan HUS suosittelee meille.
        Asiaa vissiin tutkitaan edelleen.
        https://www.hus.fi/ajankohtaista/hus-suosittelee-d-vitamiinilisaa-ikaantyneille-ja-erityisryhmille

        Tuossa linkissähän sanotaan, että suositellaan se 50 mikrogrammaa vuorokaudessa, jos painoindeksi on yli 30.
        Siis toisin sanoen vain melko läskisille.

        " ... ja yli 75-vuotiaille ympäri vuoden 20 mikrogrammaa vuorokaudessa."

        " Kaikille edellä mainittuihin ryhmiin kuuluville, joiden painoindeksi (BMI) on yli 30, suositellaan hieman isompaa eli 50 mikrogramman annosta vuorokaudessa, koska ylipainoon liittyy suurempi D-vitamiinilisän tarve."


    • Uskon D-vitamiinista on jossain tapauksessa hyötyä. Ihotautiini neuvottiin D- vitamiinia ei lääkäri neuvonut, käytin aikoinaan pitkiä aikoja 100 mg, vuosien jälkeen en todennu hyötyä en haittaa, lopetin lisäaideitten syömisen, nyt koronaan kehoitettiin d-vitamiinia niin ostin tyhmyyksissäni purkin.
      Ruokavalio ja aurinko, keväällä kun tarkenee parvekkeella niin sinne ja langaton korvakuulokkeen kautta radio kuuntelua jaksaa istua lepotuolissa jonkun tunnin.

      Hedelmät, ennenkaikkea itse tehty salaatti eri muunnoksin maustettuna täyttää puoli lautasta, vähän lihaakin.

      • Anonyymi

        Jokainenhan tulee omalla uskollaan autuaaksi. - Nm. Hah


    • Anonyymi

      Ennen käytin 10 migroramman tabletteja lokakuusta huhtikuuhun. Kalaa ja pitkähköjä lenkkejä ulkona. Kävin huvikseni mittauttamassa. Arvo 80, työpaikkalääkärin mukaan erinomainen.
      Nyt olen lisännyt, 20 migrogrammaan. Muu meininki sama. Kuuntelin Terveyssummit-ohjelmaa Alfalta. Lääkäri sanoi että kyllä itse tietää, onko yleiskunto hyvä. Jos kaikki kulkevat flunssat nappaa itseensä, niin ei ole ja silloin täytyy vitamiinejä tarkistaa. Mulla ei ole flunssia joten uskon 20 riittävän.
      Olen tämän ennenkin kirjoittanut. A-, D-, E- ja K-vitamiini ovat rasvaliukoisia vitamineja, kerääntyvät elimistöön, ylimääräinen ei poistu virtsan mukana, eikä niitä kannata syödä varmuuden vuoksi. Luin ravinto-oppia opiskellessani v 1969. Uskoo ken tahtoo, minä uskon.

    • Anonyymi

      Mikrogrammaa

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulipahan taas uutta tietoa:

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/cc043428-cc69-4d5d-b323-4423b7ffee25

        Ja minulla on D-vitamiinipurkki ja tabletit joissa on 50 mg.
        Pitäiskö ruveta murentamaan pienemmäksi tabletteja siis?

        lue näitä vain ja meni sikin sokin
        eli

        antioksidanit immuniteetin esisuojaan
        vastetta parantavat tulehduksia poistavat toiseen suojaan
        sellaiset lääkkeet jotka auttavat verenpanetaudeissa kolmanteen tasoon
        kolesterolitulehduslääkkeet jos käyttää neljänteen tasoon

        näin toimin koko vuoden 2020 ja jatkan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulipahan taas uutta tietoa:

        https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/cc043428-cc69-4d5d-b323-4423b7ffee25

        Ja minulla on D-vitamiinipurkki ja tabletit joissa on 50 mg.
        Pitäiskö ruveta murentamaan pienemmäksi tabletteja siis?

        Ei tuossa nyt oikeastaan mitään uutta ollut. Samaa kiistelyä onko näyttöä vai ei, onko hyötyä vai ei.
        Ihan hullua on sanoa, että muillakin ravintoaineilla on merkityksensä ja bla blaa, tietysti on, samaa vanhaa jargonia.
        Minä aion syödä 50-100mikrogrammaa /vrk, niin kauan, kun ei aurinko taivaalta anna tarpeeksi säteitä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei tuossa nyt oikeastaan mitään uutta ollut. Samaa kiistelyä onko näyttöä vai ei, onko hyötyä vai ei.
        Ihan hullua on sanoa, että muillakin ravintoaineilla on merkityksensä ja bla blaa, tietysti on, samaa vanhaa jargonia.
        Minä aion syödä 50-100mikrogrammaa /vrk, niin kauan, kun ei aurinko taivaalta anna tarpeeksi säteitä.

        kyllä aurikoa voi ottaa jo, se piristää, valo on tärkeää myös :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        kyllä aurikoa voi ottaa jo, se piristää, valo on tärkeää myös :)

        Ei riitä D-vitamiinin tuotantoon.
        Vaan on se ihanaa, kun se jo tuolla vähän kurkistelee.


      • Eliaana kirjoitti:

        Ei tuossa nyt oikeastaan mitään uutta ollut. Samaa kiistelyä onko näyttöä vai ei, onko hyötyä vai ei.
        Ihan hullua on sanoa, että muillakin ravintoaineilla on merkityksensä ja bla blaa, tietysti on, samaa vanhaa jargonia.
        Minä aion syödä 50-100mikrogrammaa /vrk, niin kauan, kun ei aurinko taivaalta anna tarpeeksi säteitä.

        Syöt pelkästään purkista tuollaisen määrän.

        Oletko vegaani? Vai onko sinulla todettu D-vitamiinin puutetta? Oletko mustaihoinen? Onko painoindeksisi yli 30?
        Muuten siinä ei ole mitään mieltä.

        Se D-vitamiinihössäys koronan torjumiseen alkoi siitä, kun suurella osalla siihen vakavasti sairastuneilla oli ollut D-vitamiinin puutetta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei tuossa nyt oikeastaan mitään uutta ollut. Samaa kiistelyä onko näyttöä vai ei, onko hyötyä vai ei.
        Ihan hullua on sanoa, että muillakin ravintoaineilla on merkityksensä ja bla blaa, tietysti on, samaa vanhaa jargonia.
        Minä aion syödä 50-100mikrogrammaa /vrk, niin kauan, kun ei aurinko taivaalta anna tarpeeksi säteitä.

        No entäs minä ?

        Olen jo yli 72 vuotias enkä ole ostanut tai popsinut ainoatakaan ravintoainepilleriä tähän päivään mennessä, silti elän edelleen ?
        Kun lukee näitä juttuja nin kyllä todellakin alkaa tuntuun että olen jotenkin outo ilmestys täällä telluksella. ;)

        Tällaisia myynti kikkoja niitä on näköjään netti pullollaan ?

        "C-vitamiini ylläpitää vastuskykyä myös raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen. C-vitamiini toimii myös antioksidanttina eli suojaa soluja hapetusstressiltä, jota aiheuttavat mm. tupakointi, liikunta ja saasteet. Riittävä C-vitamiinin saanti auttaa vähentämään myös väsymystä ja uupumusta."

        Tupakkaa olen jo pian 60 vuotta polttanut, silti heräsin tänäkin aamuna klo 4:30, ja olen lähdössä puu savottaan kun on tulossa kunnon pakkaset taas.
        Uutisissa tuli että pakolaiset Kreikassa palelee, YLE ei kerro moniko suomalainen nytkin palelee Suomessa ? OUTOA ?!


    • Anonyymi

      Lekuri on todennut, että kesällä riittää kun viisi minuuttia vilauttaa itseään auringolle.

      • Anonyymi

        lekuri hoitaa sairauksia eikä tiedä terveydestä
        eivätkä ole kemistejä mutta lääkkeitä osaavat ja fysiologiaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lekuri hoitaa sairauksia eikä tiedä terveydestä
        eivätkä ole kemistejä mutta lääkkeitä osaavat ja fysiologiaa

        Kuulehan, eivät ne osaa niitäkään. - Nm. Kunnolla


    • Tässä tuoreimpia D-vitamiinin tutkimuksia.
      Tokihan, kun nettiä selailee, niin, joka asiasta löytyy puolesta ja vastaan tutkimuksia ja mielipiteitä.
      https://oppimis-ja-muistitekniikat.fi/d-vitamiinin-vajaus-ja-covid-19/

      • Niinpä just.
        Siinäkin puhutaan D-vitamiinin vajauksen yhteydestä vakavimmin sairastumiseen.

        Mutta jos ei ole D-vitamiinin vajausta, niin ei mitään syytä yrittää torjua virusta vetämällä naamaansa yliannoksia D-vitamiinia ennaltaehkäisevästi.


    • Anonyymi

      Vaihtoehtoliikkeen luontaistuotekaupan pitäjä tai lääketehtaan kätyri on niitä jotka on alkaneet puhua isoista annostukista d-vitamiiniä.
      Se on sama kun yx päivä oli uutinen. Pitäisi ajaa taloyhtiöiden pihalle kertynyt lumi pois kun se menee sulaessaa talojen rakeneisiin. Kukas se semmoista? No tietenkin hän joka on ostanut ison kuormaaan ja odottaa hommia.

      • Anonyymi

        Miten jollakin voi olla jutut - eli puurot ja vellit - noin pahasti sekaisin. - Nm. Ei junalauta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe