Olen parikymppinen nainen ja kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta useita vuosia. Tilanne pahentui viime syksynä ja olen ollut siitä asti sairauslomalla. Minulla on lääkkeenä Brintellix 20mg, mutta tuntuu, ettei se auta tarpeeksi. Haittavaikutukset tästä ovat olleet kuitenkin olemattomat, mikä on plussaa. Lääkäri ehdotti kokeiluun Brintellixin lisäksi Voxraa, mutta siinä on ilmeisesti runsaasti haittavaikutuksia, mikä mietityttää minua. Lisäksi minulla on tarvittaessa otettava Opamox 15mg sekä nukahtamislääkkeet. Minulla on hoitosuhde psykiatriin ja suunnitteilla traumapsykoterapian aloittaminen useaksi vuodeksi. Olen menossa tutustumiskäynnille psykoterapeutille. Toivottavasti hän on minulle sopiva, sillä jonot muille terapeuteille ovat todella pitkät. Olen ollut jo kohta puoli vuotta sairauslomalla ja usko omaan toipumiseen alkaa olla koetuksella. Minua pelottaa jo nyt ajatus, jos joudunkin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kauanko te muut keskivaikeasta/vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta kärsivät olette olleet sairauslomalla? Miten olette pitäneet yllä toivoa parantumisesta? Mitä keinoja teillä on käytössä oman toipumisen edistämiseksi? Mitä asioita hoitoonne kuuluu? Onko kokemuksia Voxrasta? Kokemuksia traumaterapiasta? Mitä tehdä ajankuluksi silloin, kun jaksaa jotain?
Toivon asiallisia vastauksia, kiitos.
Masennus, pitkä sairausloma, Voxra, traumaterapia
5
198
Vastaukset
- Anonyymi
Sinun vahvuutesi on nuoruutesi. Sinulla on siis aikaa. Ja aika tarkoittaa myös mahdollisuuksia, joten usko itseesi. Nuoruus on ihmisen arvokkain voimavara.
Itse en saanut tarvitsemaani apua ja tukea nuorena. Joten pääsin eläkkeelle päälle nelikymppisenä. Nelikymppisellä menetettyä elämää on jo sen verran, että työelämästä kiinni saaminen on jo mahdotonta. Eli itse olin helpottunut.
Eläkkeelle on vaikea päästä, joten harvemmin eläkkeelle joudutaan. Edes eläkkeellä oleminen ei estä työntekoa, jos oma tilanne muuttuu.
Joten toistan: nuoruus on mahdollisuutesi. Sinulla tuntuu olevan motivaatiota. Toivon, että hyödyt terapiasta. Älä anna periksi liian helpolla! - Anonyymi
Huoli pois, et ole ihan heti jäämässä eläkkeelle. Kokeiltu on. ;)
Toivo parantumisesta on tietenkin henkilökohtainen, tavallaan se liittyy syihin, mutta ennen kaikkea siihen, että mistä löydät mielekästä elämää itsellesi.
Koska yksilöllisten masennuksen syitä on vaikea löytää yleisellä tasollan, niin siksi tilastollisesti masennukseen auttaa parhaiten, tietyllä tapaa itsestään selvyyksinä pidetyt asiat. Ruokavalio, liikunta, lepo.
Valitettavasti kyseisiä asioita voi olla vaikea ylläpitää masentuneena, mutta jokainen pienikin askel on parempaan suuntaan. Oli se sitten kalarasvoja tai D-vitamiinia. Tai vaikka isompi juttu, kuten uusi harrastus. Itselläni päivärytmiin ja kausiluonteiseen allonpohjaan vaikutti yllättäen, se että laitoin aina aamulla kämppään valot täpölle.
Terapiasta minulla on pääsääntöisesti hyvää sanottavaa. Omalla kohdallani mietittin traumaterapiaa, mutta toisin sitten kävi. Toki sen oikean työparin etsiminen voi joskus viedä aikaa, mutta hyvää kannattaa odottaa. Voxraa en ole syönyt, käytin aikanani vanhemman polven lääkkeitä, mutta nykyisin pärjään tarvittaessa tenoxilla ja opamoxilla. - Anonyymi
Minulla on diagnosoitu skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö, toistuvan masennuksen vaikea jakso psykoottisilla oireilla sekä keskivaikea masennus. Teen tällä hetkellä täyttä työviikkoa asiantuntijatehtävissä kansainvälisessä yrityksessä. Tämä on tosi.
AP:lle toivotan parempaa vointia.- Anonyymi
Lisäys: Olen monesti miettinyt, onkohan mielenterveysjärjestelmässä jotain pahasti vialla?
- Anonyymi
Kiitos kaikille vastauksista.
Onko kellään kokemusta tuosta Voxrasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.726318- 1385722
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4773585Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1192008- 391341
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3961328- 731163
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471024Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110952Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan56940