Vainoaminen

Anonyymi

Miten lestadiolaisten tekemästä vainosta, mustamaalaamisesta ja häpäisystä pääsee eroon?

56

1342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännä juttu. Sama tapahtui helluntailaiselle ihmiselle. Vaihtoi ainakin kaksi kertaa puhelinnumeroaan . Lopulta teki itsemurhan.

      • Anonyymi

        Ei kai? Miks häntä vainottiin? Ei ollut tarpeeksi uskossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai? Miks häntä vainottiin? Ei ollut tarpeeksi uskossa?

        Mä en tiedä, hänellä oli ainakin paha alkoholi ongelma, en tiennyt siitä ennen, kun pyysi uudeksivuodeksi meille juhlimaan ja ei tullutkaan, niin miesystävä soitti kertoakseen, että heillä meni muuten hyvin, paitsi nämä kerrat, kun meni katkaisuun. Siksi meille kun en juo. Harmittaa, kun en osannut/ tiennyt kuunnella . Kerran joi mun luona saunassa yhden saunaoluen ja sanoi sen olleen epilepsia kohtauksen, mutta taisi sitten olla antabus joka aiheutti. Ne puhelin numero jutut selitti aina, että joku häiriköi, ei antanut numeroaan ensin minullekaan. Jälkeenpäin kuulin, muistin vanhoja juttuja ennenkuin tunnettiin toisesta konttorista, että oli juomarin maineessa ollut aina, mutta en koskaan utele jos ei halua kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en tiedä, hänellä oli ainakin paha alkoholi ongelma, en tiennyt siitä ennen, kun pyysi uudeksivuodeksi meille juhlimaan ja ei tullutkaan, niin miesystävä soitti kertoakseen, että heillä meni muuten hyvin, paitsi nämä kerrat, kun meni katkaisuun. Siksi meille kun en juo. Harmittaa, kun en osannut/ tiennyt kuunnella . Kerran joi mun luona saunassa yhden saunaoluen ja sanoi sen olleen epilepsia kohtauksen, mutta taisi sitten olla antabus joka aiheutti. Ne puhelin numero jutut selitti aina, että joku häiriköi, ei antanut numeroaan ensin minullekaan. Jälkeenpäin kuulin, muistin vanhoja juttuja ennenkuin tunnettiin toisesta konttorista, että oli juomarin maineessa ollut aina, mutta en koskaan utele jos ei halua kertoa.

        Eikun anteeksi jehova hän oli, kun niitä vartiotorneja raahattiin aina toiselle puolelle roskikseen, ettei hän huomaisi niitä omastamme . Kiltti ja herttainen. Koska olimme sen vähän pitäneet yhteyttä, niin työkaverit päättivät, että minä menen katsomaan häntä sairaalaan. Ensimmäinen kerta epäonnistui yritti huijata, että jäi auton alle, mutta junan alle oli mennyt. Vuoden päästä silloin jo entinen esimies kertoi hänen kuolleen, ei tiennyt syytä, eikä olisi saanut kertoa.

        Ihmisistä ei kyllä huomaa helpolla mitä oikeasti ovat. Kerran sattumalta minulle selvisi perheväkivalta tapaus ihan sattumalta yhdistin isän ja tyttären. Tyttärellä oma perhe. Ja hän puhui puhelimessa jonkun kanssa väkivallasta. Kun näin isän, niin siitä ihmisestä ei olisi voinut uskoa sellaista ja olin tiennyt hänet vuosia.


    • Anonyymi

      Otat sinulle annetut lääkkeet ja otat säännöllisesti. Vain otettu lääke auttaa.
      Olen itsekin vl-kriittinen, mutta sairauden oireet tunnistan.
      Vl-vainoharha täällä on joku mystinen saksin linge ,joka vainoaa ja vihaa velluja yötäpäivää ja joka paikassa.

      • Anonyymi

        Olet omituinen. Saatko lääkkeiden jaosta bonusta omaan lompakkoon.


    • Anonyymi

      Tarkoitatko, "miten lestadiolaisiin kohdistuvista mustamaalaamisista ja vainoista päästäisiin eroon" ?!

      • Anonyymi

        Luultavasti tätä aloittaja tarkoitti. Tällä palstalla nimittäin esiintyy niin paljon vainoamista ja mustamaalausta lestadiolaisia kohtaan.

        Sen sijaan en ole IKINÄ kuullut kenenkään lestadiolaisen vainoavan liikkeen ulkopuolisia. Enkä itseasiassa liikkeen sisäpuolisiakaan.


      • Anonyymi

        Antamalla anteeksi, Jumala näkee kyllä kaiken!
        ’Älkää kostako, minun on kosto’, sanoo Herra, sinun Jumalasi.


    • Anonyymi

      Päivämiehessä oli haastattelu, jossa Ruotsissa asuva kertoi, että Ruotsissa ollaan avarakatseisempia eikä samalla tavalla vainota vanhoillislestadiolaisia kuten Suomessa. Ruotsissa se olisi rasismia!

      • Anonyymi

        Lestat itse omilla toimillaan aiheuttavat kritiikkiä. Mutta eivät ne puupäät sitä ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestat itse omilla toimillaan aiheuttavat kritiikkiä. Mutta eivät ne puupäät sitä ymmärrä.

        Tosiasiat tulee ensin myöntää, jotta niitä voi käsitellä rehellisesti! On täysin väärin puhua lesladiolaisten vainoamisesta, koska jokainen rehellinen tietää ja tunnistaa kritiikin syyt. Virheet tulee ensisijaisrsti myöntää ja korjata eikä syyttää vääryyksien esilläpitäjiä vainoamisesta. Kritiikkiä kannattaa kuunnella herkällä korvalla eikä hyökätä ja syyttää vainoamisesta, vaikkakin se on helppo tapa korottaa itsensä ja muuttaa se ansioksi, koska uskovaisiahan vainotasn . Tämä nyt vain on pääsääntöisesti valhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiat tulee ensin myöntää, jotta niitä voi käsitellä rehellisesti! On täysin väärin puhua lesladiolaisten vainoamisesta, koska jokainen rehellinen tietää ja tunnistaa kritiikin syyt. Virheet tulee ensisijaisrsti myöntää ja korjata eikä syyttää vääryyksien esilläpitäjiä vainoamisesta. Kritiikkiä kannattaa kuunnella herkällä korvalla eikä hyökätä ja syyttää vainoamisesta, vaikkakin se on helppo tapa korottaa itsensä ja muuttaa se ansioksi, koska uskovaisiahan vainotasn . Tämä nyt vain on pääsääntöisesti valhetta.

        Lähimmäisten kunnioittaminen kuuluu hyviin tapoihin. Kun lestat pitävät itseään ylivertaisina verrattuna muihin ihmisiin niin tottakai se aiheuttaa närää. Se on narsistista käytöstä mutta eihän nämä sitä huomaa eikä myönnä. Sitten on marttyyrinkehä pään päällä ja valitetaan että meitä vainotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähimmäisten kunnioittaminen kuuluu hyviin tapoihin. Kun lestat pitävät itseään ylivertaisina verrattuna muihin ihmisiin niin tottakai se aiheuttaa närää. Se on narsistista käytöstä mutta eihän nämä sitä huomaa eikä myönnä. Sitten on marttyyrinkehä pään päällä ja valitetaan että meitä vainotaan.

        Lestat vainoaa tavallisia kansalaisia, jos ei ole heille mieliksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestat vainoaa tavallisia kansalaisia, jos ei ole heille mieliksi...

        Taas lestat esillä isännöintikartellissa. Lompakkoa ainakin vainotaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestat vainoaa tavallisia kansalaisia, jos ei ole heille mieliksi...

        Ei pidä paikkaansa. Sinä syyllistyt tässä valheeseen. Sekä Kiihottamiseen kansanryhmää vastaan. Miksi teet niin?

        Lestadiolaiset ovat hyvin helppoja ihmisiä, yleisesti ottaen. He haluaisivat vain elää omissa oloissaan, mutta sinun kaltaiset vainoajat käyvät kimppuun.

        Sinä ole vainoaja. Sinä olet kiusaaja. Sinä olet panettelija. Sinä olet mustamaalaaja. Miksi olet niin paha ihminen?

        Lestadiolaiset ovat uhreja.

        Mietippä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Sinä syyllistyt tässä valheeseen. Sekä Kiihottamiseen kansanryhmää vastaan. Miksi teet niin?

        Lestadiolaiset ovat hyvin helppoja ihmisiä, yleisesti ottaen. He haluaisivat vain elää omissa oloissaan, mutta sinun kaltaiset vainoajat käyvät kimppuun.

        Sinä ole vainoaja. Sinä olet kiusaaja. Sinä olet panettelija. Sinä olet mustamaalaaja. Miksi olet niin paha ihminen?

        Lestadiolaiset ovat uhreja.

        Mietippä sitä.

        Kokemukseni lähipiirini lestoista ei ole kovin mairitteleva. Jopa sukulaiset pitävät eriseuraisena mutta itse he ovat puhtaita kuin pulmuset. Onpa jotkut heistä epäsuorasti tuominneet minut helvettiin. Tämä ei ole kiihoitusta vaan totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemukseni lähipiirini lestoista ei ole kovin mairitteleva. Jopa sukulaiset pitävät eriseuraisena mutta itse he ovat puhtaita kuin pulmuset. Onpa jotkut heistä epäsuorasti tuominneet minut helvettiin. Tämä ei ole kiihoitusta vaan totta.

        Sinun kokemuksesi EI MISSÄÄN NIMESSÄ oikeuta sanomaan:
        "Lestat vainoaa tavallisia kansalaisia, jos ei ole heille mieliksi..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kokemuksesi EI MISSÄÄN NIMESSÄ oikeuta sanomaan:
        "Lestat vainoaa tavallisia kansalaisia, jos ei ole heille mieliksi..."

        Siis mitä? En minä noin sanonut, sen panettelija keksit itse. Minkä takia valehtelet minun niin sanoneen. Katso uudelleen mitä kirjoitin ja sinä kommentoit sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä? En minä noin sanonut, sen panettelija keksit itse. Minkä takia valehtelet minun niin sanoneen. Katso uudelleen mitä kirjoitin ja sinä kommentoit sitä.

        Ei, en keksinyt itse. Sinä vastasin kommentti ketjuun ja puolustelit siinä sanoillasi kyseistä kommenttia.

        Jos eivät olleet sinun sanojasi, pahoittelut väärinymmärryksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, en keksinyt itse. Sinä vastasin kommentti ketjuun ja puolustelit siinä sanoillasi kyseistä kommenttia.

        Jos eivät olleet sinun sanojasi, pahoittelut väärinymmärryksestä.

        Kirjoitin kommenttini klo 14.41 Katso siitä mitä kirjoitin. Eipä mitään, et loukannut minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemukseni lähipiirini lestoista ei ole kovin mairitteleva. Jopa sukulaiset pitävät eriseuraisena mutta itse he ovat puhtaita kuin pulmuset. Onpa jotkut heistä epäsuorasti tuominneet minut helvettiin. Tämä ei ole kiihoitusta vaan totta.

        Jumalan Sana ei anna lupaa tuomita ketään helvettiin, mutta Raamattu osoittaa selvästi oikean ja väärän!
        Puhuminen rakkauden hengessä voisi olla oikeampi tapa, tuskin kukaan kristitty ihminen tuntee itsensä synnittömäksi, mutta väärän opin Pyhä Henki ilmoittaa!


    • Anonyymi

      Miksi te tulette ihmisten maailmaan, kun ette elä kuin ihmiset?

      • Anonyymi

        Väärin, me elämme niin kuin ihmiset. Itse et taida elää ihmisiksi, kun ryyppäät ja rellestät?

        Voi kuinka paljon maailmassa onkaan alkoholista johtuvaa lasten pelkoa, rikkinäisiä perheitä, rikollisuutta, huumeita, alkoholismia. Lestadiolaiset ovat käytännössä vapaita näistä :) Että kuka ei elä ihmisiksi, kysyppä uudelleen?


      • Anonyymi

        Nöyryyttäminen, alistaminen ym.ei ole Raamatun opin syy, vaan ihmisessä olevan heikon itsetunnon, kateuden jne aiheuttamaa ikävää käytöstä.
        On hyvä, jos asian ottaa puheeksi kahden kesken!
        Jumalan Sana ja koko seurakunta ei ole syyllinen tällaiseen, vaan joku yksittäinen henkilö ja näitä on joka poppoossa, jopa seurakunnissa.
        Puhukaa asioista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nöyryyttäminen, alistaminen ym.ei ole Raamatun opin syy, vaan ihmisessä olevan heikon itsetunnon, kateuden jne aiheuttamaa ikävää käytöstä.
        On hyvä, jos asian ottaa puheeksi kahden kesken!
        Jumalan Sana ja koko seurakunta ei ole syyllinen tällaiseen, vaan joku yksittäinen henkilö ja näitä on joka poppoossa, jopa seurakunnissa.
        Puhukaa asioista!

        Todella hyvä ja varteenotettava neuvo! Uskon, että hoitokokousten aikaan yhteisössä yleistyi "tapa", että vaikka kuinka törkeästi tahansa loukkasi toista väärin ymmärretyn vapauden sallimana, niin asian pystyi korjaamaan kolmannen osapuolen kanssa. "Hoitajien"hoitovääryyksiä/-kiusaamista/-nöyryyttämistä/-pilkkaamista ei ole korjattu asiamukaisella tavalla. Julkinen nöyryyttäminrn on myös korjattava julkisesti ja vähimmillään sen henkilön kanssa, jota asia koskee eikä vain kolmannen osapuolen kanssa. Vielä tälläkin hetkellä yhteisössä likkuu "hoitajien" levittämiä perättömiä/valheellisia juoruja, joiden korjaamisesta vastaavat yksin "hoitajat".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella hyvä ja varteenotettava neuvo! Uskon, että hoitokokousten aikaan yhteisössä yleistyi "tapa", että vaikka kuinka törkeästi tahansa loukkasi toista väärin ymmärretyn vapauden sallimana, niin asian pystyi korjaamaan kolmannen osapuolen kanssa. "Hoitajien"hoitovääryyksiä/-kiusaamista/-nöyryyttämistä/-pilkkaamista ei ole korjattu asiamukaisella tavalla. Julkinen nöyryyttäminrn on myös korjattava julkisesti ja vähimmillään sen henkilön kanssa, jota asia koskee eikä vain kolmannen osapuolen kanssa. Vielä tälläkin hetkellä yhteisössä likkuu "hoitajien" levittämiä perättömiä/valheellisia juoruja, joiden korjaamisesta vastaavat yksin "hoitajat".

        Kyllä sellaiseen reagoidaan kun joku poppoo ilmoittaa olevansa Jumalan valtakunta ja johon kuuluvat ovat Jumalan lapsia. Nämä itsensä ylentäjät pitävät itseään muita parempina ja ulkopuolisia nimitellään eriseuraksi.
        Velluille opetetaan pienestä pitäen kuinka vain ME olemme oikeassa uskossa ja muut menevät helvettiin. Eikö se herätä kismaa muiden joukossa kun lahko ei arvosta eikä kunnioita lähimmäisiään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sellaiseen reagoidaan kun joku poppoo ilmoittaa olevansa Jumalan valtakunta ja johon kuuluvat ovat Jumalan lapsia. Nämä itsensä ylentäjät pitävät itseään muita parempina ja ulkopuolisia nimitellään eriseuraksi.
        Velluille opetetaan pienestä pitäen kuinka vain ME olemme oikeassa uskossa ja muut menevät helvettiin. Eikö se herätä kismaa muiden joukossa kun lahko ei arvosta eikä kunnioita lähimmäisiään?

        Äläpä puhele valheita. Lestadiolaiset arvistavat ja kunnioittavat KAIKKI lähimmäisiä, myös liikkeen ulkopuolisia. Tasapuolinen kohtelu on DNA:ssa, koska se on Jeesuksen opetusta. Sitä kuulutetaan liikkeen puheissa: kaikki ihmiset ovat samanarvoisia.

        Ulkopuolisia ei nimitetä eriseuralaisiksi, heitä ei vain pidetä uskovaisena. Väärää siinä on?

        Mitä virkaa olisi uskolla, jolla ei uskoisi pääsevän taivaaseen?

        Et kai vaan luule, että muut uskonnot ovat sitä mieltä, että on ihan sama mihin uskoo ja miten elää ja siitä vuolimatta taivaspaikka on varattuna kaikille. Voi voi, ei Raamattu niin opeta.


    • Anonyymi

      Parempi vain jokaisen elää omaa elämäänsä eikä "sotkeutua" toisten asioihin.
      Annetaan kaikkien elää miten lystäävät, jos tulevat omillaan toimeen, jos ovat vielä esim. vanhempien kukkarolla, kädet ojossa, niin sitten pientä "rajaa" voi pitää, mutta ulkopuoliset tehkööt elämälleen mitä haluavat !
      On kait ollut turhaa että vl-väki on tullut avoimemmaksi uskostaan, olisiko ollut parempi vain "pyöriä omissa porukoissa" !?
      Tekipä miten tahansa, niin "kuraa" tulee niskaan.

      • Anonyymi

        Mitä Jeesus opettaa näistä asioista?
        ’Antakaa anteeksi, niin teillekin annetaan anteeksi, rakastakaa niitä, jotka teitä vihaavat’, vaikeaa on, mutta Jumala kyllä antaa voiman!


    • Anonyymi

      "Jeesus armahtaa, minä en" -Tony Halme

    • Anonyymi

      Aila Ruohon Päästä meidät pelosta päättötyössään hän tuo epäkohtia esiin. Muutamia siteerauksia aiheesta:
      "Yhteisöistä lähtevillä ja lähtöä harkitsevilla on moninaisia negatiivisia kokemuksia. Skaala liikkuu syrjimisestä totaaliseen hylkäämiseen saakka. Moni on kokenut välttelyä ja puhumattomuutta, mutta joukossa on niitäkin, jotka eivät olleet tavanneet lähiomaisiaan vuosiin."
      "Monille yhteisöstä lähteminen on pieni kuolema. On elossa, mutta entisille ystäville ja lahkoon jääneille läheisille kuin kuollut. Todistajat eivät uhkaile tai
      häiritse eronneita – heitä ei ikään kuin enää ole olemassa."
      "Informantti toteaa häpeävänsä muistaessaan, kuinka on itse ajatellut. Hän kertoo, ettei yhteisön jäsenenä ollessaan tajunnut ajattelevansa, miten suhtautui ulkopuolisiin. Hän kritisoi myös sitä, että vanhoillislestadiolaiset kehuvat turhaan sillä,
      etteivät hylkää eronneita, kun kuitenkin tuomitsevat heidät jo ajatuksissaan"
      "Ryhmästä irtautuneen kohtalo voi olla raskas. Kirjassa Take Back Your Life
      korostetaan, että karkotettuja saatetaan syrjiä ja demonisoida. He voivat saada pysyvän leiman. Heidät voidaan merkitä viholliseksi, eikä heillä ole yhteisön jä￾senten silmissä ihmisarvoa. Heistä voidaan levittää mitä kammottavimpia valheita. Hylkiön imagon saaminen voi olla yhteisönsä jättävälle kuolemaakin pahempi
      kohtalo"
      "Helena Saarikoski kuvailee henkisen väkivallan muotoja. Kirjassa ei puhuta hengellisestä väkivallasta, mutta esimerkit sopivat myös uskonnolliseen yhteisöön. Saarikoski toteaa kiusaamista olevan montaa eri muotoa. Niitä ovaterottaminen, eristäminen, mustamaalaaminen, savustus ja boikotointi. Henkinen väkivalta on Saarikosken mielestä usein jopa fyysistä vahingoittavampaa ja vaikeammin parannettavissa koska henkisestä väkivallasta ei jää hoidettavaksi
      näkyviä vaurioita."

      Vain muutamia seikkoja mainitakseni.

    • Anonyymi

      tuskinpa jumala armahtaa väärintekijöitä

      • Anonyymi

        Vainoaminen on rikoslaissa nykyään kielletty


      • Anonyymi

        Vainoaminen on rikoslaissa nykyään kielletty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vainoaminen on rikoslaissa nykyään kielletty

        Vainoamisesta pitäis olla kovat sanktiot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vainoamisesta pitäis olla kovat sanktiot

        Kovia ovat tekemään myös tietomurtoja


    • Anonyymi

      Mitä vielä?

    • Anonyymi

      Absurditilanne tämmönen vainoaminen, kun ovat muitten elämästä kiinnostunut vaikka omassa elämässään taitaa olla paljon salattavaa. Sairas lahko!

      • Anonyymi

        aivan samaa mieltä. häpeällistä toimintaa. helvettiin joutaisi....


    • Anonyymi

      Pitääkö tehdä itsemurha, että pääsee tästä tilanteesta eroon?

      Häpeästä, lestadiolaisten kirouksesta yms.

      • Anonyymi

        Yritä katkaista välit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä katkaista välit

        Vaikeaa tämä


      • Anonyymi

        Älä tee itsemurhaa. Ole vahva!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tee itsemurhaa. Ole vahva!

        Vahvakin murentuu jossain vaiheessa, ei kohta jaksa enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tee itsemurhaa. Ole vahva!

        Vahvakin murentuu jossain vaiheessa, ei kohta jaksa enää.


    • Anonyymi

      Jo on perkele. Sen verran kieroa porukkaa.

    • Anonyymi

      sairasta sakkia

    • Anonyymi

      Lestadiolaisten vaino. Enemmän kuin nimensä veroinen episodi!!

    • Anonyymi

      doing

    • Anonyymi

      uppis

    • Anonyymi

      Tuhannen taalan vihje?

    • Anonyymi

      Vinkkejä?

    • Anonyymi

      uppis

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe