miten olet vielä hyödyksi

Anonyymi

Oletetaanpa että joutuisit puolustamaan oikeuttasi elää nykyistä vaihettasi tässä maanpäällisessä vaelluksessa.
Millä tavoin haluaisit osoittaa oman hyödyllisyytesi tälle yhteiskunnalle, lähipiiri mukaan lukien?

Itse korostaisin erinäisten palvelujen suorittamista jälkipolviin kuuluville lumenluonnista lastenhoitoon saakka. En unohtaisi kertoa sitä, että olen tukemassa ikäihmisten liikuntaa olemalla siinä mukana. Tunnustaa pitää myös se, että harva se viikko ja väliin useamminkin saatan tanssilattialle kerallani liitelemään monta ikäihmisiin kuuluvaa daamia. - Tosin kahdessa viimeksi mainitussa harrastuksessa on nyt koronan aiheuttama tauko.

Mitenkäs itse? Miten kuvittelet osaltasi olemaan (vielä) hyödyksi tässä maailmassa?

Jos et tunne olevasi paljoa hyödyksi juuri nykyään, olet sitä epäilemättä ollut.

95

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä taisit osua kohdalleen, että hyödyksihän olemme olleet ! Kaukana on ajatus luetteloida missä suhteessa, tietäen ne hyvin, ainakin osittain. Seikkaperäiset selostukset jätän enemmän kuin mielelläni heille, jotka haluvat todistella oikeudestaan h y ö d y l l i s i n ä elää ja nauttia elämästään.
      Itsestään selvänä asiana olen aina nauttinut, elämän puhjetessa useinkin hymyyn.

      • Anonyymi

        Hyödyksihän on ollut sossunkin asiakas. On ostanut vaikkapa filettä ja olutta kaupasta ja siten edistänyt lihanjalostusteollisuutta ja panimoteollisuutta sekä työllistänyt tällä tavoin kaupan palkollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyödyksihän on ollut sossunkin asiakas. On ostanut vaikkapa filettä ja olutta kaupasta ja siten edistänyt lihanjalostusteollisuutta ja panimoteollisuutta sekä työllistänyt tällä tavoin kaupan palkollisia.

        Entä jos täällä kirjoitteleekin työllistäjiä, ja muitakin varakkaampia ?, Eivät he oleta monenkaan olena alkoholisti, työtävieroksuvia, tai peräti sossun asiakas.
        Matalaotsaisuutta vain tuppaa osoittaamaan kanssaihmistensä aliarvioiminen,..missä tahansa liikkuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyödyksihän on ollut sossunkin asiakas. On ostanut vaikkapa filettä ja olutta kaupasta ja siten edistänyt lihanjalostusteollisuutta ja panimoteollisuutta sekä työllistänyt tällä tavoin kaupan palkollisia.

        HOHHOH ! Onpa luulot !

        Sossun rahoilla ei filettä osteta. Hyvä kun kaurapuuroa ja halpalenkkiä
        riittää kuukaudeksi
        koska ihmisellä voi olla laskujakin maksettavana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyödyksihän on ollut sossunkin asiakas. On ostanut vaikkapa filettä ja olutta kaupasta ja siten edistänyt lihanjalostusteollisuutta ja panimoteollisuutta sekä työllistänyt tällä tavoin kaupan palkollisia.

        Miksi juuri sossun asiakkaan on ylläpidettävä lihanjalostusteollisuutta ja panimoja? Ovatko tienestit nyt niin alentuneet, että palkansaaja ei ilman apua pysty käymään ruokakaupassa työllistämässä kaupan henkilökuntaa ja ostamaan ruokatarvikkeita?

        Kiitos siis sossun asiakkaille, ilman heitä olisimme pulassa.


    • Anonyymi

      Ai että pitäisi alkaa puolustaa oikeuttaan olla olemassa ja elossa ? Älä naurata.

    • Kenenkään ei pitäisi joutua todistelemaan hyödyllisyyttään missään elämänvaiheessa, ihminen on arvokas sinänsä, ei tuottamansa taloudellisen hyödyn takia. Mutta kyllähän näin eläkeläisenä työelämän ulkopuolella olevana joskus tulee hyödyllisyyttäänkin mietittyä. Usein sanotaan, että kun laittaa eläkerahansa kiertoon, se hyödyttää koko yhteiskuntaa.

      Mielestäni oman ajan antaminen on kuitenkin vielä arvokkaampaa. Tuo aloittajan kuvaama tilanne, jossa hän keskittyy daamin tanssittamiseen, antaa miellyttävän kokemuksen liikkeen, musiikin ja keskustelun antamasta nautinnosta, on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämistä, siis mitä hyödyllisintä toimintaa. Kun pitää kunnostaan huolta, se hyödyttää yhteiskuntaakin vähentyneillä sairauskustannuksilla. Mutta harvoinhan se on oma valinta, sairastuuko ja tarvitseeko toisten apua. Hoiva-ala on myös suuri työllistäjä.

      Hyödyn tuottaminen toisille ei aina maksa mitään : puhelinsoitto, lenkille hakeminen, lääkärin vastaanotolle tueksi lähteminen. Kimppu värikkäitä tulppaaneja ilahduttaa silmää ja sydäntä, mutta hyötykasviksi luokiteltu basilika kauniiseen ruukkuun istutettuna voi ilahduttaa yhtälailla, ainakin tuoksu on voittamaton ja sitä voi hyödyntää mausteena ja vitamiinilähteenä. Kaupassa käyminen pyörällä on hyötyliikuntaa, mutta kun tarjoan autokyydin kaupassakäyntiin tarvitsevalle, eikö se ole vielä hyödyllisempää.
      Monen lapsenlapsen mummina en ole itseäni koskaan ehtinyt hyödyttömäksi kokemaan, olen ilomielin antanut aikaani heille ja samalla vanhemmilleen omaa aikaa. Siitä olen saanut valtavan paljon hyvää mieltä itselleni. Kyllä lastenlapset ilahtuvat setelistäkin, saavat käyttää sen ilokseen ja hyödykseen. Tai vaikka turhuuteen, kaunis turhuus kuuluu elämään myös.

      Kun hoivaan puutarhaa, värikkäät tuoksuvat kukat houkuttelevat perhosia ja muita pölyttäjiä. Ne taas pölyttävät hyötykasveja. Omenapuu on kukkiessaan kaunis ja arvokas, vaikkei yhtään hedelmää tuottaisi. Voiko kaunis edes koskaan olla turhaa, hyödytöntä?

      • Anonyymi

        Kaunis ihminen voi olla turhamainen, mutta ei tosiaan turha. Kyllä sellaista ilokseen katselee. Kuten kukkasten kauneuttakin.


    • Anonyymi

      Sodan jäleen olemme olleet v a i n HYÖDYKSI suomelle,
      työtä tehty ihan l a p s u u d e s t a asti ensin heinäpelloilla, ja kotinurkilla monella eritavoin yhteisössä mukana
      aina hautajaisista asti tiskaajina , tarjoilijoina ym. apuna pienestä pieäen
      - alle kaksikymppisenä naimisiin ja lapsia lauma,
      heidät koulutettiin ammatteihin osa yliopistotasisen koulutuksen saaneet,
      on tehty työelämä
      palkallista työelämää keskimäärin nelkyt-vuotta,
      loppuvaiheessa yhteiskuntaa hyödyttäen omaishoitajana
      kunnes kuolema erotti,
      -- vaan kun työeläkkeet olisi ollu kohtuullisia viettää vanhuuttaan,
      mutta lipposen politikka keksi leikkurin joka on leikannu joka vuosia ostovoimaa, se oli törkeä teko kansalaisillemme,
      nyt vanhana on voimat hiipuneet
      vielän en ole käyttäny yhteiskunnan palveluita,
      siinämielessä olettaisin olevani hyödyllinen vielä
      en kuluta veronmaksajien rahaa,
      toistaiseksi olen tullut ihan omilla ansioillani toimeen
      vaikka työeläkkeistä ostovoimaa onki jo leikattu liian rajulla kädellä,
      kulutukseen ei jää enään ylimääräistä,
      eikä enään omia jälkeläisiä siis lapsenlapsia suuremmin voi taloudellisesti auttaa
      kun eläkeet on leikattu liian pieneksi, suomen politikot saisivat jotenki korvata työ-eläkkeistä riistämänsä rahaa takaisin nyt vanhuksille, vanhusten työeläkkeitä pitäisi korottaa 20 % ainaki se olisi pieni korvaus riistosta,
      työ-eläkkeet on leikattu pieneksi , hyvä kun omat lääkkeet vielä voi ostaa,
      mielestäni suomen politiikalle voi antaa moitteet
      entisten työ-myyrien huonosta kohtelusta
      sodanjälkeisiä sukupolvia kohtaan,
      työtä on tehty ihan lapsesta asti
      ja hyvinvointi rakennettu ahkeralla työllä,
      ja suuret ikäluokat ovat kunniallisia kansalaisia,
      kaikki on uurastaneet viimesen päälle jälkipolvien hyvin voinnin eteen kaikkensa
      nyt kärsimme liian piesistä eläkkeistä,
      vaikka ne olisi ollu ihan kohtuullisia ILMAN Lipposen leikkuria,

      siinämielessä sanon,
      suomen politikot HÄVETKÄÄ työ-kansan kohtelua,
      te olette syyllisiä vanhusten huonovointisuuteen.
      moinella erisektorilla ahneutenne takia,
      vanhukset olette unohtaneet hoitolaitoksiin haamu-hoitajien hoidettavaksi,
      pissan ja kanakn hajuisiin huoneisiin,
      ei haamut ei kuulu laitosten hoitoporukkaan,
      eikä haamut saa rahaa, vaan haamuille tarkotettun rahan vie huono ahne johtaja,

      • Anonyymi

        Oletpas sinä kerännyt katkeruutta itsellesi hieman liikaakin. Kuitenkaan et ilmeisesti ole siellä huonossa hoidossa niitten vaippojen vankina, vaan ihan kotona. Yritä nyt nauttia siitäkin ilosta, että on koti, jossa asua, ettet ihan siltojen alle ole joutunut.

        Minä en ole kateellinen heille, ketkä osaavat hoitaa asiansa niin, että rahat riittää hyvin elämiseen. Olenhan tehnyt töitäkin, siis sellaista, joista on kertynyt eläkkeeni ja mitä siitä, jos on €-roja vähennettykin, niin on varmasti mennyt hyvään tarkoitukseen, koska onhan noita jäänyt minullekin riittävästi, jää jopa säästöönkin, tai lapsenlapsille annettavaksi.

        Usein moitit sitä Lipposta, joka teki sen mokan, että eläkkeet ei nouse riittävästi, mutta onhan senjälkeen ollut vaikka kuinka monta hallitusta, joilla olisi ollut mahdollisuus korjata mainitsemasi virhe, mutta ilmeisesti ei ole mahdollista, joten miksi surra kaatunutta maitoa. Minä juon sitä kokkelipiimää, kun maito happanee!D

        Onneksi meidän kunnassa on myös laadukasta vanhustenhoitoa, siis kuulopuheilla, mutta kodinhoitajat ovat aivan ihania, vaikka en niitä itse vielä tarvitse, mutta juttelen päivittäin..

        Minullakin on tämä mainitsemasi "korkeakoulutettu" lapsi lähellä, joka on luvannut minut hoitaa kuolemaani saakka, mutta eihän sitäkään tiedä, jos se "Lipposen leikkuri"vie hautaan tämän lapseni, ennen minua. Sitten on varalla toinen lapseni, myös "korkeakoulutettu", joten eiköhän hän tule apuun, koska mummin rahat ovat hänellekkin tarpeellisia, tietääkseni.

        Missä sinun nämä hyvin koulutetut lapsesi ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpas sinä kerännyt katkeruutta itsellesi hieman liikaakin. Kuitenkaan et ilmeisesti ole siellä huonossa hoidossa niitten vaippojen vankina, vaan ihan kotona. Yritä nyt nauttia siitäkin ilosta, että on koti, jossa asua, ettet ihan siltojen alle ole joutunut.

        Minä en ole kateellinen heille, ketkä osaavat hoitaa asiansa niin, että rahat riittää hyvin elämiseen. Olenhan tehnyt töitäkin, siis sellaista, joista on kertynyt eläkkeeni ja mitä siitä, jos on €-roja vähennettykin, niin on varmasti mennyt hyvään tarkoitukseen, koska onhan noita jäänyt minullekin riittävästi, jää jopa säästöönkin, tai lapsenlapsille annettavaksi.

        Usein moitit sitä Lipposta, joka teki sen mokan, että eläkkeet ei nouse riittävästi, mutta onhan senjälkeen ollut vaikka kuinka monta hallitusta, joilla olisi ollut mahdollisuus korjata mainitsemasi virhe, mutta ilmeisesti ei ole mahdollista, joten miksi surra kaatunutta maitoa. Minä juon sitä kokkelipiimää, kun maito happanee!D

        Onneksi meidän kunnassa on myös laadukasta vanhustenhoitoa, siis kuulopuheilla, mutta kodinhoitajat ovat aivan ihania, vaikka en niitä itse vielä tarvitse, mutta juttelen päivittäin..

        Minullakin on tämä mainitsemasi "korkeakoulutettu" lapsi lähellä, joka on luvannut minut hoitaa kuolemaani saakka, mutta eihän sitäkään tiedä, jos se "Lipposen leikkuri"vie hautaan tämän lapseni, ennen minua. Sitten on varalla toinen lapseni, myös "korkeakoulutettu", joten eiköhän hän tule apuun, koska mummin rahat ovat hänellekkin tarpeellisia, tietääkseni.

        Missä sinun nämä hyvin koulutetut lapsesi ovat?

        HAH HAH HAAAAAAAAAA,

        siinä taas tämä yli-viisas viistatelee,

        älä luukekkaan että todellisuudessa olet " tavallista parempi ihmiseksi " HAH

        sinun jutuissa paistaa aina omahyväisyys,
        ja muitten moittimen,


        raamattu sanoo
        joka itsensä ylentää se alennetaan !

        hyvällä omallatunoolla katson sinua pitkin nokkavasrtta, sori,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAH HAH HAAAAAAAAAA,

        siinä taas tämä yli-viisas viistatelee,

        älä luukekkaan että todellisuudessa olet " tavallista parempi ihmiseksi " HAH

        sinun jutuissa paistaa aina omahyväisyys,
        ja muitten moittimen,


        raamattu sanoo
        joka itsensä ylentää se alennetaan !

        hyvällä omallatunoolla katson sinua pitkin nokkavasrtta, sori,

        tuohon voi lisätä olet se :D
        sieltä saunalauteilta,,,,, heh,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpas sinä kerännyt katkeruutta itsellesi hieman liikaakin. Kuitenkaan et ilmeisesti ole siellä huonossa hoidossa niitten vaippojen vankina, vaan ihan kotona. Yritä nyt nauttia siitäkin ilosta, että on koti, jossa asua, ettet ihan siltojen alle ole joutunut.

        Minä en ole kateellinen heille, ketkä osaavat hoitaa asiansa niin, että rahat riittää hyvin elämiseen. Olenhan tehnyt töitäkin, siis sellaista, joista on kertynyt eläkkeeni ja mitä siitä, jos on €-roja vähennettykin, niin on varmasti mennyt hyvään tarkoitukseen, koska onhan noita jäänyt minullekin riittävästi, jää jopa säästöönkin, tai lapsenlapsille annettavaksi.

        Usein moitit sitä Lipposta, joka teki sen mokan, että eläkkeet ei nouse riittävästi, mutta onhan senjälkeen ollut vaikka kuinka monta hallitusta, joilla olisi ollut mahdollisuus korjata mainitsemasi virhe, mutta ilmeisesti ei ole mahdollista, joten miksi surra kaatunutta maitoa. Minä juon sitä kokkelipiimää, kun maito happanee!D

        Onneksi meidän kunnassa on myös laadukasta vanhustenhoitoa, siis kuulopuheilla, mutta kodinhoitajat ovat aivan ihania, vaikka en niitä itse vielä tarvitse, mutta juttelen päivittäin..

        Minullakin on tämä mainitsemasi "korkeakoulutettu" lapsi lähellä, joka on luvannut minut hoitaa kuolemaani saakka, mutta eihän sitäkään tiedä, jos se "Lipposen leikkuri"vie hautaan tämän lapseni, ennen minua. Sitten on varalla toinen lapseni, myös "korkeakoulutettu", joten eiköhän hän tule apuun, koska mummin rahat ovat hänellekkin tarpeellisia, tietääkseni.

        Missä sinun nämä hyvin koulutetut lapsesi ovat?

        tämä :D on mahtava tyyppi,
        moitii muut kirjoittajat
        itselleen pisteitä laittaa, heh heh heee,
        mahtavaa.


    • Anonyymi

      Itse olen 40 ja kävelen usein kävelylläni erään tuntemani yli 80-vuotiaan naisen talon ohi. Hän ei sitä tiedä, mutta tässä muuttuvassa maailmassa tuntuu todella hyvältä nähdä hänet istumassa siellä tv:n ääressä kuten lapsuudessani 80-luvulla.

      • Anonyymi

        Niin kaunista kun on jotain pysyvää!


    • Voiko itsestään, omasta hyödyllisyydestään todistaa ? Muut voivat nähdä sen toisin..))
      Uskoisin, että meillä kaikilla on edelleen merkitystä niin pitkään kuin jaksamme olla kiinnostuneita muista, antaa heille aikaamme ja läsnäoloamme, ehkä pientä apuakin joskus.
      Eikä varmasti kukaan enää aliarvoi sitä, millainen merkitys isovanhemmilla on lastenlasten elämässä tai puolisolla huonokuntoisemman puolison hoitajana/kumppanina.
      Ja silloinkin, kun olemme menettäneet paljon, kun voimat ovat vähentyneet, me olemme täällä muistuttamassa elämän rajallisuudesta ja yhtenä todisteena eletystä elämästä, miten se sitten itse kunkin kohdalla on mennytkin...

    • Anonyymi

      Ei kai ihmisen tarvitse "ostaa" itselleen olemassaolon oikeutta vanhanakaan? Ihminen itsessään on jo oman elämänsä arvoinen. Näin tuon koen tämän kirjavan kulkuni tiellä.

    • Anonyymi

      Eikös sitä sanota: Kun antaa niin saa...? Uskon, että meistä jokainen on antanut elinaikanaan perheelleen kaiken, tai ainakin yrittänyt antaa omien voimavarojensa mukaan.
      Nyt olemme tulleet siihen vaiheeseen tässä elämänvaiheessa, että kohta olemme saamapuolella. Jos olemme hyvin hoitaneet leiviskämme, silloin minusta olemme jo ansainneet itsellemme myös pyyteettömösti huolenpitoa ja rakkautta läheisimmiltämme.
      Eikä sitä tarvitse piilottaa eikä hävetä jos jo apua itselle kaipaa ja saa.

      • Anonyymi

        Nämä itseään kehujat ovat usein sivullisen silmissä kaikkea muuta
        kuin ansioituneita, kunnollisia kansalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä itseään kehujat ovat usein sivullisen silmissä kaikkea muuta
        kuin ansioituneita, kunnollisia kansalaisia.

        Mitä itsensä kehumista se on, jos on antanut perheelle ja työelämälle parhaansa mukaan ja jos vielä vanhanakin on jotain annettavaa? Miksi he olisivat sivullisen mielestä kaikkea muuta kuin kunnon kansalaisia? Miksi ei saisi mitään hyvää itsessään nähdä ja sanoa, ilman että joku tulee ja kääntää asian oman negatiivisen asenteensa mukaiseksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä itsensä kehumista se on, jos on antanut perheelle ja työelämälle parhaansa mukaan ja jos vielä vanhanakin on jotain annettavaa? Miksi he olisivat sivullisen mielestä kaikkea muuta kuin kunnon kansalaisia? Miksi ei saisi mitään hyvää itsessään nähdä ja sanoa, ilman että joku tulee ja kääntää asian oman negatiivisen asenteensa mukaiseksi?

        Tuopa onkin se yleinen kiistelyn aihe näillä palstoilla, Ano 13.24 : milloin jakaa omaa iloaan, tyytyväisyyttään, milloin kehuu itseään, rehvastelee ?
        Itse tietää mitä tarkoitti, toinen ei, ja lukija kai viime kädessä määrittelee sen, kummasta on kysymys.
        Etelä-pohjanmaalla/Hämeessä kasvaneena on hyvin iskostunut mieleen tuo: "ei tehrä tästä ny numeroo"...)) Se on ilmeisesti ollut hyvä asenne täällä kirjoittaessa, koska palautetta on yleensä tullut vain vaatimattomuudesta..))


    • Anonyymi

      Kenellekään ei tarvitse todistaa olemassaolonsa oikeutusta.
      Ei kukaan ole voinut päättää haluaako tähän maailmaan ollenkaan.

      Jos itse koet itsesi tarpeettomaksi,
      niin kauan kuin yksikin ihminen sinua muistaa
      tai tarvitsee olet ainakin vielä tarpeellinen.

      En kokisi ongelmana, vaikka kukaan ei muistaisi minua.
      Elämäni aktiivinen vaihe on aikoja sitten eletty.
      Kohta olen jo poistunut tästä maailmasta "täyden päivätyön" tehneenä,
      elämäni eläneenä.

      • "Kenellekään ei tarvitse todistaa olemassaolonsa oikeutusta." kirjoittaa Ano 13.97.

        Näinhän se on, mutta silti on monia joille tuo oikeus ei ole tullut selväksi. Eri tavoin hylätyt ja laiminlyödyt lapset ovat voineet traumatisoitua niin syvästi, että he hakevat hyvksyntää, elämisen oikeutta itselleen koko elämänsä ajan.
        Jokunen taiteilijakin on kertonut, että he lunastavat taiteellaan elämisen oikeutuksensa.
        Niin, että ihan synnyinlahjana eivät kaikki ole tainneet tuota oikeutta saada...


    • Tämä korona on osittanut monelle ikäiselleni ihmiselle, että emme ole enää tarpeelliset yhteiskunnalle. Emme voi olla avuksi, meitä on suorastaan kielletty liikkumasta kodin ulkopuolella. Olemme huollettava joukko, jolle tuodaan ruuat kassissa oven taakse.
      On riski ruveta miettimään, mihin meitä tarvitaan, se vain lisää ahdistusta ja monille yöunen menetystä ja mielialan laskua.
      Vähiin jäisi puolustautuminen.
      Voimme olla vain esimerkkinä hyvin toteutetusta eristäytymisestä, voimme välttää tartunnat ja altistumiset ja huolehtia, ettemme täytä sairaaloiden teho.osastoja.
      Puhelin ja some auttavat meitä pitämään yhteyksiä kohtalotovereihimme. Pitäisi muistaa ja jaksaa soitella toisille yksin oleville. Pienikin mielenvirkistys on avuksi, molemmille.

      • Anonyymi

        Äläs ny makriina. Etkö sinä ihan ite voi mennä jo kauppaan maskin kanssa? Ja kyllä me vanhat voidaan soitella ja tekstailla ja vaikka lähetellä pieniä paketteja, kun on tätä aikaa. Ei aina kannata odotella että meitä muistettaisiin ja huomioitaisiin. Eikös myös kaksi karanteenissa ollutta voi olla kaksistaan, laitella vaikka ruokaa yhdessä?


    • Yleisohjeitahan minä tässä luettelen. Käyn kaupassa hyvässä seurassa, eli lapsen kanssa hänen autollaan. Mutta olen jättäytynyt pois vakiharrastuksista, eikä meillä käy kukaan kahvittelemassa
      Pian saan vähän väljempää, kun rokotukset on otettu.
      Jos huomasit, niin suosittelen kyllä vaaratonta puhelinyhteyttä ja someilua. Kyllä yhteyttä voidaan pitää ja pidetäänkin.
      Mutta aloittaja halusi tietää, miten puolustamme oikeuttamme elää ja vaikuttaa. Siihen on hankala vastata.
      Vastaatko itse?

    • Minä lämmitän valmiiksi Legon täkin kun menen aikaisemmin nukkumaan. Olen hyödyllinen!
      Lumen saartamalta Dalan alajuoksulta.

    • Yhteiskunnalle tunnen olevani hyödyksi kuluttajana ja erilaisten palvelujen käyttäjänä.
      Kun tilaan esim. remonttitöitä työllistän paikallisia yrityksiä ja sen työntekijöitä.
      Terveyspalvelujen käyttäjänä työllistän terveydenalan ammattilaisia.

      Yksityiselämässä parempi kuntoisena kumppanina huolehdin tarvitsemistamme ruokaostoista ja ruuan valmistuksesta sekä useimmista kotitöistä, kuten vaatehuollosta ja siivouksista jne. Pidämme huolta toisistamme eli kuten tapanani on sanoa katsomme toistemme perään ; ))

    • Anonyymi

      Veroni ja laskuni maksan , sorsia syöttelen .- Äsken pelasin Lottoa 6€ :)

    • Anonyymi

      Jotkut tässä ketjussa eivät näy ymmärtävän ketjun aloittajan lähtökohtaa. Nykymaailmassa työpaikka hakeva saa tilaisuuden korostaa oma pystyvyyttään tehtävään, käytännössä siis kehumaan itseään.

      Ketjun aloittaja sovelsi samaa periaatetta ikäihmiseen,joka ei enää hae työpaikkaa, vaan yksinkertaisesti on olemassa. Miten hän puolustaa olemassaoloaan ja hyödyllisyyttään.

      Joukossa on sellaisiakin, jotka eivät huomaa olevansa missään suhteessa hyödyksi, eivät edes ilahduta lähimmäisiään. Niinpä he tuomitsevatkin kysymyksen.

      Jokaisen meistä tulisi arvostaa itseään.

      • Anonyymi

        Juurikin noin. Jos jo lapsena on saanut palautetta, että on pitää koko ajan tehdä jotain hyödyllistä ansaitakseen arvostusta, se johtaa huonoon itsetuntoon. Ja kyllä tosiaan kaikki ilon tuottaminen toisille on toooosiiii hyödyllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Jos jo lapsena on saanut palautetta, että on pitää koko ajan tehdä jotain hyödyllistä ansaitakseen arvostusta, se johtaa huonoon itsetuntoon. Ja kyllä tosiaan kaikki ilon tuottaminen toisille on toooosiiii hyödyllistä.

        En usko tuohon "eivät huomaa olevansa missään suhteessa hyödyksi" päinvastoin!

        Miksi yleensäkään tulee mieleen vanhojen miettiä moista turhuutta? Tosi hyvä itsetunto laittaa karsimaan provosoivat kysymyksetkin,,,,ettei vaan pohjalla olisi aloittajan oma tarve tehdä itsestään tarpeellinen.

        Olemalla rehellisesti oma itseni, olen kokenut elämän vastanneen hyvin tarpeisiini, mieltymyksiinikin.
        Ehkä olen oikein valinnut linjani, ilman minkäänlaista joutavaa epävarmuutta!


    • Anonyymi

      Julkisen talouden kannaltako hyödyksi?

      • Anonyymi

        Kyllä me kaikki ollaan myös osa julkista taloutta. Kun pidetään huolta itsestämme ja toisistamme, se hyödyttää myös julkista taloutta. On paljon nuoriakin ihmisiä, jotka ei koskaan hyödytä yhteiskuntaa työn teolla ja veroilla, silti heille kuuluu ihmisarvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä me kaikki ollaan myös osa julkista taloutta. Kun pidetään huolta itsestämme ja toisistamme, se hyödyttää myös julkista taloutta. On paljon nuoriakin ihmisiä, jotka ei koskaan hyödytä yhteiskuntaa työn teolla ja veroilla, silti heille kuuluu ihmisarvo.

        10:05
        kyllä heille kuuluu ihmisarvo
        suomessa politiikka on muuttunu ihmisyyden vastaiseksi,
        kaikkia ei kelpuuteta työelämään, jo kouluissa osa lapsista tiputetaan sivuraiteille,
        se on suomen politiikassa suuri virhe,
        olen sitä mieltä,
        joka ikiselle nuorelle pitää räätälöidä työpaikka heti kouluista lähtien,
        on törkeää politiikka nykyinen e r i a r v o i st a va politiikka,
        omia syntyperäisiä suomalaisia kansalaisisia kohtaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10:05
        kyllä heille kuuluu ihmisarvo
        suomessa politiikka on muuttunu ihmisyyden vastaiseksi,
        kaikkia ei kelpuuteta työelämään, jo kouluissa osa lapsista tiputetaan sivuraiteille,
        se on suomen politiikassa suuri virhe,
        olen sitä mieltä,
        joka ikiselle nuorelle pitää räätälöidä työpaikka heti kouluista lähtien,
        on törkeää politiikka nykyinen e r i a r v o i st a va politiikka,
        omia syntyperäisiä suomalaisia kansalaisisia kohtaan,

        Kommenttisi tuntuu aika kohtuuttomalta. Haluaisit kuolla, etkä kuole. Aatteleppa ihmistä, joka on nuorempi ja on vakavasti sairas ja tietää, että kuolema hänet piankin voi korjata. Olisi vielä halua elää ja nähdä nuoremman polven varttuvan, mutta sairaus tekee tehtävänsä.
        Ole iloinen siitä, että saat vielä elää, äläkä aina "narise" tuon kuolemankaipuusi kanssa hyvä ihminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi tuntuu aika kohtuuttomalta. Haluaisit kuolla, etkä kuole. Aatteleppa ihmistä, joka on nuorempi ja on vakavasti sairas ja tietää, että kuolema hänet piankin voi korjata. Olisi vielä halua elää ja nähdä nuoremman polven varttuvan, mutta sairaus tekee tehtävänsä.
        Ole iloinen siitä, että saat vielä elää, äläkä aina "narise" tuon kuolemankaipuusi kanssa hyvä ihminen!

        Äskeinen Ano10:02:lle, joka aina kirjoittaa negatiivisesti asioistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi tuntuu aika kohtuuttomalta. Haluaisit kuolla, etkä kuole. Aatteleppa ihmistä, joka on nuorempi ja on vakavasti sairas ja tietää, että kuolema hänet piankin voi korjata. Olisi vielä halua elää ja nähdä nuoremman polven varttuvan, mutta sairaus tekee tehtävänsä.
        Ole iloinen siitä, että saat vielä elää, äläkä aina "narise" tuon kuolemankaipuusi kanssa hyvä ihminen!

        ja vitut,
        just sitä toisten surua en enään jaksa katsoa, enkä maailman vääryyttäö ja tuskaa kärsimystä,
        mieluummin i t s e kuolisin heidän puolestaan,
        elämä on pelkää tuskaa täynnä,

        sinä et ymmärrä yhtää elämän oikeaa tuskaa,

        olet narsiisti omahyväinen, jopa tyhmä,
        et tajua ikinä muitten vaikeuksia , sairuksia, huolia, MOITIT aina ja ikuisesti muita,
        ja NÄYTTELET tavallista parempaa ihmistä pyh,
        olet selkeästi tunteeton NARSSISTI ,

        JOKA ITSENSÄ YLENTÄÄ SE ALENNETAAN

        sanoo JUMALAN SANAKI


        jeesuski kuoli maailman pahuuden takia,
        mutta
        ihmiskunta ei muutu
        sama pahuus toimii maailmassa

        elämä on pelkkää vittumaista ja tuskaa täynnä, ihmiskunnat ja sinuki tyhmyyttä meikä suree,
        elämä ei ole elämisen arvoista,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja vitut,
        just sitä toisten surua en enään jaksa katsoa, enkä maailman vääryyttäö ja tuskaa kärsimystä,
        mieluummin i t s e kuolisin heidän puolestaan,
        elämä on pelkää tuskaa täynnä,

        sinä et ymmärrä yhtää elämän oikeaa tuskaa,

        olet narsiisti omahyväinen, jopa tyhmä,
        et tajua ikinä muitten vaikeuksia , sairuksia, huolia, MOITIT aina ja ikuisesti muita,
        ja NÄYTTELET tavallista parempaa ihmistä pyh,
        olet selkeästi tunteeton NARSSISTI ,

        JOKA ITSENSÄ YLENTÄÄ SE ALENNETAAN

        sanoo JUMALAN SANAKI


        jeesuski kuoli maailman pahuuden takia,
        mutta
        ihmiskunta ei muutu
        sama pahuus toimii maailmassa

        elämä on pelkkää vittumaista ja tuskaa täynnä, ihmiskunnat ja sinuki tyhmyyttä meikä suree,
        elämä ei ole elämisen arvoista,

        Mistäpä sinä kiroileva Ano 11:18 minun elämääni tiedät. Ole hyvä ja pidä tuo suuri suusi kiinni minun elämästäni, äläkä hauku tuntematonta ihmistä noin räikeästi!

        Ymmärrän kyllä, että sinun kanssasi ei pitäisi alkaa täällä sanailemaan. Olet sen verran jo vanha ja höpsähtänyt, ajatuksesi kiertävät milloin uskon asioissa milloin missäkin ihan hulluissa jutuissa.
        En vaan jaksa tuota, eli jätän tästä lähin sinun kommenttisi omaan arvoonsa.

        Pidä hyvänäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäpä sinä kiroileva Ano 11:18 minun elämääni tiedät. Ole hyvä ja pidä tuo suuri suusi kiinni minun elämästäni, äläkä hauku tuntematonta ihmistä noin räikeästi!

        Ymmärrän kyllä, että sinun kanssasi ei pitäisi alkaa täällä sanailemaan. Olet sen verran jo vanha ja höpsähtänyt, ajatuksesi kiertävät milloin uskon asioissa milloin missäkin ihan hulluissa jutuissa.
        En vaan jaksa tuota, eli jätän tästä lähin sinun kommenttisi omaan arvoonsa.

        Pidä hyvänäsi!

        11:39

        SAMAT SANAT SINULLE !



        typerää mottia muita, kun itte ei oo sen kummempi,

        ota hirsi ensin pois omasta silmästäsi,
        ennkuin moitit muita,


      • Anonyymi kirjoitti:

        10:05
        kyllä heille kuuluu ihmisarvo
        suomessa politiikka on muuttunu ihmisyyden vastaiseksi,
        kaikkia ei kelpuuteta työelämään, jo kouluissa osa lapsista tiputetaan sivuraiteille,
        se on suomen politiikassa suuri virhe,
        olen sitä mieltä,
        joka ikiselle nuorelle pitää räätälöidä työpaikka heti kouluista lähtien,
        on törkeää politiikka nykyinen e r i a r v o i st a va politiikka,
        omia syntyperäisiä suomalaisia kansalaisisia kohtaan,

        Hyvä idea, Ano klo 10:05.
        Sosialistisessa maailmassa jokaiselle on työpaikka. Eräs tuttava vuosia sitten yöpyi hotellissa sosialistisen maan pääkaupungissa sydäntalvella. Hän heräsi omituiseen suhahtelevaan ääneen ja nousi katsomaan, mitä oli tekeillä. Ikkunan alla ison torin poikki kulki huopasaappainen armeija peräkanaa ja lakaisi tahdikkaasti lunta varpuluudilla: Suih, suih, suih. Saman työn olisi traktori suorittanut hetkessä, mutta täystyöllisyyden nimissä traktorit pysyivät tallissa.
        Olisihan tosiaan hienoa, jos jokaiselle henkilölle räätälöitäisiin työpaikka heti koulun jälkeen, luuta käteen vaan, tai reippaammat rautatietä rakentamaan pölkky pölkyltä.


    • Anonyymi

      Vitut
      vaikka meikäläinen on syntyny kuvaanollisesti kultalusikka suussa,
      elämä on ollut kovaa lapsesta lähtien olemmehan sodan-jalkoihin syntyny sukupolvi,
      helekutin hyvän ja työteliään elämän olen eläny,
      mutt en mihinkää tyytyväinen,
      koko elämä on ollut helvettiä
      ikinä en olosi halunnu syntyäkkää maailmaan,
      vittu kun ei kuolekaa,
      varmman pitää elää vielä yli satavuotiaaksi vaikka en ikinä halua niin vanhaksi
      surua ja huolta vaan saa kantaa muista nuoremmista ihmisistä
      kaikki kuolee nuorempana,
      miksi
      minun pitää jäädä kaikkia suremaan
      mä elän kai ikuisesti,
      vaikka en halua, en halua nähdä toisten vaikeuksia, toisten kuolemia, haluan itse pois täältä, vihaan elämää,

    • Anonyymi

      En osaa edes kuvitella, että lumenluonnissa olisin kehdannuut ottaa apua 80 vuotiaalta. tai yli, siis heiltä jotka edustavat täällä kirjoittajakuntaa! Tuohan tuntuu jo nuorten naurettavalta paapomiselta!

      • Anonyymi

        Minä suorastaan rakastan lumenluontia. Vuosia on 81.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä suorastaan rakastan lumenluontia. Vuosia on 81.

        anonyymi 10:24

        JUURI noin,
        jos jaksaa ja kunto on kohtuullisen hyvä
        lumen luonti on todella mukavaa, saa raitista ilmaa,
        loitavaa kuntoilumuotona,
        mikä on ihanapaa kuin tuottaa hyvää mieltä jälkipolville ja myös itselleen,

        monesti jälkipolvet ovat tiiviisti työelämässä kiinni,
        heillä on vain vähän aikaa muuhun kuin työhön ja kodin sekä lasten hoitamiseen, varsinki jos perheessä on useampia lapsia,

        nautin ajatuksestaki kanssasi,
        olen täysin hengessä mukana 81 vuotias,

        jos minun elämä vielä olisi tommosta , oli kyllä muinoin , ei ole enään,
        tekisin aivan saman,
        mielelläni kolaisin hidänki pihalta lumet pois,

        jossain vaiheissa olen niin tehnytki,
        se olis silloin suuri ilon aiheeni,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        anonyymi 10:24

        JUURI noin,
        jos jaksaa ja kunto on kohtuullisen hyvä
        lumen luonti on todella mukavaa, saa raitista ilmaa,
        loitavaa kuntoilumuotona,
        mikä on ihanapaa kuin tuottaa hyvää mieltä jälkipolville ja myös itselleen,

        monesti jälkipolvet ovat tiiviisti työelämässä kiinni,
        heillä on vain vähän aikaa muuhun kuin työhön ja kodin sekä lasten hoitamiseen, varsinki jos perheessä on useampia lapsia,

        nautin ajatuksestaki kanssasi,
        olen täysin hengessä mukana 81 vuotias,

        jos minun elämä vielä olisi tommosta , oli kyllä muinoin , ei ole enään,
        tekisin aivan saman,
        mielelläni kolaisin hidänki pihalta lumet pois,

        jossain vaiheissa olen niin tehnytki,
        se olis silloin suuri ilon aiheeni,

        10,53
        Aivan, kuntosi ei siis enää kestäisi! Sitä juuri tarkoitti 10;06 Sinuako hän raatsisi katsella lumenluonniss ?Ihannoida mielessään voi voimiaan, ja elää mukana menneissä , mutta eiköhän ole syytä huomioida ikä ja enemmistön kunto, kirjoittaessaan 80 palstalla!
        Antaa kehuskelijan luoda lumet, ja auttaa jälkipolveaan kaikin keinoin, että kokee tarpeellisuutensa, kohta sitä on opittu vaatimaankin.
        Kukapa ei olisi hoitanut koko naapuruston lumenluonnit eläkkeellä ollessaan, mutta aikansa on kaikella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä suorastaan rakastan lumenluontia. Vuosia on 81.

        Minä rakastan emäntää joka aamulla aikaisin antaa ! :-*

        Lemmenkäinen


    • Anonyymi

      Moniin pätee siten vanha sanonta Pystyyhän se ainakin tekemään valmiista leivästä p*skaa.

      • Anonyymi

        No se nyt oli siitä leivänlävestä!


    • Anonyymi

      On se hyvä, kun pystyy vielä tanssikumppaniksi. Pystyy hankkimaan ja jakamaan terapiaa.

      • Anonyymi

        Tanssi on juuri tuota ilon jakamista, molemminpuolista hyvän olon lähettiläänä toimimista. Jahka rokotukset saadaan, ei kun parketille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanssi on juuri tuota ilon jakamista, molemminpuolista hyvän olon lähettiläänä toimimista. Jahka rokotukset saadaan, ei kun parketille!

        olishan se ihanaa jos vielä voisi tanssia,
        mutta kun sydän pistää hanttiin,
        ei jaksa kolmea minuuttia pyöriä hyvän tavaran ympärillä,

        muuan kaveri aikoinaan sanoi

        tansiminen on turhaa pyörimistä hyvän tavaran ympärillä,

        kivasti lohkaistu,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olishan se ihanaa jos vielä voisi tanssia,
        mutta kun sydän pistää hanttiin,
        ei jaksa kolmea minuuttia pyöriä hyvän tavaran ympärillä,

        muuan kaveri aikoinaan sanoi

        tansiminen on turhaa pyörimistä hyvän tavaran ympärillä,

        kivasti lohkaistu,,,

        Hauskasti oli sanottu, ihan arvostavasti daamia kohtaan ja samahan se kavaljeerin suhteen...tanssissa kun kumpikin pyörii.;)
        Onhan niitä pyörätuolitanssejakin, niissä sitä istutaan hyvän tavaran päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olishan se ihanaa jos vielä voisi tanssia,
        mutta kun sydän pistää hanttiin,
        ei jaksa kolmea minuuttia pyöriä hyvän tavaran ympärillä,

        muuan kaveri aikoinaan sanoi

        tansiminen on turhaa pyörimistä hyvän tavaran ympärillä,

        kivasti lohkaistu,,,

        Kannattaa tuo kertoa tanssikumppanille . Saa takuulla aikaan toisessa hyvän mielen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskasti oli sanottu, ihan arvostavasti daamia kohtaan ja samahan se kavaljeerin suhteen...tanssissa kun kumpikin pyörii.;)
        Onhan niitä pyörätuolitanssejakin, niissä sitä istutaan hyvän tavaran päällä.

        Tulipa vielä mieleen,
        sama kaveri lohkasi, kun tiedettiin hänen seurustelevan ja ystävät kysyi
        no minkälainen se sinun tyttöystäväsi on,
        hän sanoi,

        " ei mikkään ruusu, mutta kukka kumminki "

        oi niitä aikoja,

        he molemmat nukkuvat taivaan iloissa jo usempia vuosia,

        vanha täällä vaan muistelee menneitä aikoja,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olishan se ihanaa jos vielä voisi tanssia,
        mutta kun sydän pistää hanttiin,
        ei jaksa kolmea minuuttia pyöriä hyvän tavaran ympärillä,

        muuan kaveri aikoinaan sanoi

        tansiminen on turhaa pyörimistä hyvän tavaran ympärillä,

        kivasti lohkaistu,,,

        Olen tuon kommentin kuullut usein ja sanojana on ollut aina mies, joka ei osaa tanssia. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuon kommentin kuullut usein ja sanojana on ollut aina mies, joka ei osaa tanssia. ;)

        ja naiset,jotka eivät osaa tanssia, kutsuvat tanssipaikkoja karjamarkkinoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja naiset,jotka eivät osaa tanssia, kutsuvat tanssipaikkoja karjamarkkinoiksi.

        Naiset joilla ei flaksi käy, haluaa pilata ilonmuiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olishan se ihanaa jos vielä voisi tanssia,
        mutta kun sydän pistää hanttiin,
        ei jaksa kolmea minuuttia pyöriä hyvän tavaran ympärillä,

        muuan kaveri aikoinaan sanoi

        tansiminen on turhaa pyörimistä hyvän tavaran ympärillä,

        kivasti lohkaistu,,,

        Naisetpa eivät tuollaista lohkaisua pitäneet kivana.


    • Anonyymi

      On ilo hakea tanssiin nainen, jota kukaan muu ei hae.
      Voi sillä tavoin pelastaa jonkun ihmisen illan.

    • Anonyymi

      Ostoksilla vaimon ka ku jottai kaupan ylähyllyltä :D

      • Anonyymi

        Me pestään toistemme selät ja kun innostutaan, kaikki muutkin paikat. Ja leikataan tukatkin toisiltamme, tosin siitä ei kampaajat ja parturit tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me pestään toistemme selät ja kun innostutaan, kaikki muutkin paikat. Ja leikataan tukatkin toisiltamme, tosin siitä ei kampaajat ja parturit tykkää.

        Miksi pitäisi koko elämänsä olla hyödyksi muille? Kuullostaa aika tekopyhältä 80 laisilta!!
        Hyödyllisyyttä on tullut tehdyksi nuoresta lähtien koko yhteiskunnalle ja omilleen. Eikö edes muy ole täysin oikeutettua hoitaa ja hyödyttää omaa olemistaan?
        Niin toimien olen voinut tosi hyvin, ja olla iloksi ympäristölleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi koko elämänsä olla hyödyksi muille? Kuullostaa aika tekopyhältä 80 laisilta!!
        Hyödyllisyyttä on tullut tehdyksi nuoresta lähtien koko yhteiskunnalle ja omilleen. Eikö edes muy ole täysin oikeutettua hoitaa ja hyödyttää omaa olemistaan?
        Niin toimien olen voinut tosi hyvin, ja olla iloksi ympäristölleni.

        Enpä haluaisi tuntea itseäni hyödyttömäksi, niin kauan kuin omilla jaloilla pysyn


    • Anonyymi

      Ilmestyskirja:
      13:18 Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

      • Anonyymi

        Mitähän numerilogiaa tuokin muka on? En ikinä ole ymmärtänyt mitä sen aikaiset juutalaist tuolla omituisuudella on tarkoittaneet! Tottahan muutenkin tiedämme ihmisessä olevan sekä hyvyyden että pahuuden, mutta,,,

        Sitä jotkut lahkolaiset sitten viljelevät 'suurena totuutena' vieläkin. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän numerilogiaa tuokin muka on? En ikinä ole ymmärtänyt mitä sen aikaiset juutalaist tuolla omituisuudella on tarkoittaneet! Tottahan muutenkin tiedämme ihmisessä olevan sekä hyvyyden että pahuuden, mutta,,,

        Sitä jotkut lahkolaiset sitten viljelevät 'suurena totuutena' vieläkin. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta.

        Hyvä!
        "Sitä jotkut lahkolaiset sitten viljelevät 'suurena totuutena' vieläkin. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta."

        Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??

        Vaikka itse luen paljon, niin Raamattua välttelen. Ehkä joskus sieltä katson jotain, mutta välttelen myös näitä uskonnonsaarnaajia, joiden kuulemiseen en mene.

        Siellä voi ja saakin ihmiset joukkopsykoosin valtaan, kuten kävi kotikylässäni. Suurin osa sai tämän "henkisen herätyksen" ja kierteli kylillä pyytelemäss anteeksi toinen toisiltaan pahoja tekojaan ja ajatuksiaan. Äidiltänikin oli joku naapurinmies käynyt pyytämässä anteeksi hänen irstaita ajatuksiaan, jolle äitini oli vain naureskellut, siis meille lapsille kertoessaan tästä.

        Hyvin on vaiettu tuo hypnoosi, johon ihminen voi joutua, mutta onhan näitä ollut telkussakin, kuinka siihen voi ihmisen saada. Itse varon näitä, sillä ihmismieli on vielä arvoitus, kuinka sitä voi manipuloida.

        Nyt on oiva tilaisuus kunnallisvaalien lähestyessä, kuka osaa parhaiden puhua, että saa äänen vaaleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä!
        "Sitä jotkut lahkolaiset sitten viljelevät 'suurena totuutena' vieläkin. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta."

        Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??

        Vaikka itse luen paljon, niin Raamattua välttelen. Ehkä joskus sieltä katson jotain, mutta välttelen myös näitä uskonnonsaarnaajia, joiden kuulemiseen en mene.

        Siellä voi ja saakin ihmiset joukkopsykoosin valtaan, kuten kävi kotikylässäni. Suurin osa sai tämän "henkisen herätyksen" ja kierteli kylillä pyytelemäss anteeksi toinen toisiltaan pahoja tekojaan ja ajatuksiaan. Äidiltänikin oli joku naapurinmies käynyt pyytämässä anteeksi hänen irstaita ajatuksiaan, jolle äitini oli vain naureskellut, siis meille lapsille kertoessaan tästä.

        Hyvin on vaiettu tuo hypnoosi, johon ihminen voi joutua, mutta onhan näitä ollut telkussakin, kuinka siihen voi ihmisen saada. Itse varon näitä, sillä ihmismieli on vielä arvoitus, kuinka sitä voi manipuloida.

        Nyt on oiva tilaisuus kunnallisvaalien lähestyessä, kuka osaa parhaiden puhua, että saa äänen vaaleissa.

        hah, tyhmyys huipussaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä!
        "Sitä jotkut lahkolaiset sitten viljelevät 'suurena totuutena' vieläkin. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta."

        Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??

        Vaikka itse luen paljon, niin Raamattua välttelen. Ehkä joskus sieltä katson jotain, mutta välttelen myös näitä uskonnonsaarnaajia, joiden kuulemiseen en mene.

        Siellä voi ja saakin ihmiset joukkopsykoosin valtaan, kuten kävi kotikylässäni. Suurin osa sai tämän "henkisen herätyksen" ja kierteli kylillä pyytelemäss anteeksi toinen toisiltaan pahoja tekojaan ja ajatuksiaan. Äidiltänikin oli joku naapurinmies käynyt pyytämässä anteeksi hänen irstaita ajatuksiaan, jolle äitini oli vain naureskellut, siis meille lapsille kertoessaan tästä.

        Hyvin on vaiettu tuo hypnoosi, johon ihminen voi joutua, mutta onhan näitä ollut telkussakin, kuinka siihen voi ihmisen saada. Itse varon näitä, sillä ihmismieli on vielä arvoitus, kuinka sitä voi manipuloida.

        Nyt on oiva tilaisuus kunnallisvaalien lähestyessä, kuka osaa parhaiden puhua, että saa äänen vaaleissa.

        Kirjoitit..
        "Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??"

        Minä taas kirjoitin..

        Mietin, jääkö lukijan mieltä painamaan huonosti/hyvin päättyneet kirjojen ihmiskohtalot? Samaistuuko lukija kirjan johonkin hahmoon siten, että alkaa tiedostamattaan käyttäytyä hahmon tavoin?
        Voiko liiallinen kirjojen lukeminen vieroittaa ympäröivästä todellisuudesta ja johtaa
        mielenterveysongelmiin?

        Nämä olivat kysymyksiä, mutta ne muuttuivat väittämikseni. No se luetun ymmärrys joskus tökkii.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kirjoitit..
        "Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??"

        Minä taas kirjoitin..

        Mietin, jääkö lukijan mieltä painamaan huonosti/hyvin päättyneet kirjojen ihmiskohtalot? Samaistuuko lukija kirjan johonkin hahmoon siten, että alkaa tiedostamattaan käyttäytyä hahmon tavoin?
        Voiko liiallinen kirjojen lukeminen vieroittaa ympäröivästä todellisuudesta ja johtaa
        mielenterveysongelmiin?

        Nämä olivat kysymyksiä, mutta ne muuttuivat väittämikseni. No se luetun ymmärrys joskus tökkii.

        Älä mieti muitten ongelmia. Sinulla on itselläsi enemmän kuin pystyt ratkaisemaan.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kirjoitit..
        "Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??"

        Minä taas kirjoitin..

        Mietin, jääkö lukijan mieltä painamaan huonosti/hyvin päättyneet kirjojen ihmiskohtalot? Samaistuuko lukija kirjan johonkin hahmoon siten, että alkaa tiedostamattaan käyttäytyä hahmon tavoin?
        Voiko liiallinen kirjojen lukeminen vieroittaa ympäröivästä todellisuudesta ja johtaa
        mielenterveysongelmiin?

        Nämä olivat kysymyksiä, mutta ne muuttuivat väittämikseni. No se luetun ymmärrys joskus tökkii.

        Olisiko syytä miettiä viimeistä kysymystä aloituksessa. Se johtaa pahimpaan perässähiihtäjääni, hän viihtyy hyvin kotonaan kirjojen parissa. Toinen hiihtäjä taas ei lue kuin suomi24, n keskusteluja.

        Enhän sinua toki jokaisessa kysymyksessä tarkoita vain tuo kirjailijoiden siteeraus on sinun kommenteissasi ylikorostunut.

        No, älä ota kaikkea kunniaa itsellesi vaikka tykkäätkin vetää takarivien tyynejä, noita vaatimattomia itseään korostamattomia anonyymeja.

        Laskiaistervehdys eturivin eetlalta ; )

        kirjoittaa korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä!
        "Sitä jotkut lahkolaiset sitten viljelevät 'suurena totuutena' vieläkin. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta."

        Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??

        Vaikka itse luen paljon, niin Raamattua välttelen. Ehkä joskus sieltä katson jotain, mutta välttelen myös näitä uskonnonsaarnaajia, joiden kuulemiseen en mene.

        Siellä voi ja saakin ihmiset joukkopsykoosin valtaan, kuten kävi kotikylässäni. Suurin osa sai tämän "henkisen herätyksen" ja kierteli kylillä pyytelemäss anteeksi toinen toisiltaan pahoja tekojaan ja ajatuksiaan. Äidiltänikin oli joku naapurinmies käynyt pyytämässä anteeksi hänen irstaita ajatuksiaan, jolle äitini oli vain naureskellut, siis meille lapsille kertoessaan tästä.

        Hyvin on vaiettu tuo hypnoosi, johon ihminen voi joutua, mutta onhan näitä ollut telkussakin, kuinka siihen voi ihmisen saada. Itse varon näitä, sillä ihmismieli on vielä arvoitus, kuinka sitä voi manipuloida.

        Nyt on oiva tilaisuus kunnallisvaalien lähestyessä, kuka osaa parhaiden puhua, että saa äänen vaaleissa.

        Miksi käsitellään täällä 70 palstan keskusteluja? Emmehän me niihin osallistu.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Miksi käsitellään täällä 70 palstan keskusteluja? Emmehän me niihin osallistu.

        Minä olen kyllä pannut merkille, että täällä on kirjoittajia, jotka kirjoittaa molemmille palstoille.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Miksi käsitellään täällä 70 palstan keskusteluja? Emmehän me niihin osallistu.

        Kysy korppikselta, se tämänkin toi tänne riidan aiheeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysy korppikselta, se tämänkin toi tänne riidan aiheeksi.

        . . . etkä sitten sinäkään pystynyt pysymään omalla puolellasi. Valovoimainen korppis!


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Kirjoitit..
        "Tämähän sopii hyvin tuonne 70 kirjallisuus ketjuun "Lukutoukat", että lukeminen saa aikaan mielenterveys ongelmia.??"

        Minä taas kirjoitin..

        Mietin, jääkö lukijan mieltä painamaan huonosti/hyvin päättyneet kirjojen ihmiskohtalot? Samaistuuko lukija kirjan johonkin hahmoon siten, että alkaa tiedostamattaan käyttäytyä hahmon tavoin?
        Voiko liiallinen kirjojen lukeminen vieroittaa ympäröivästä todellisuudesta ja johtaa
        mielenterveysongelmiin?

        Nämä olivat kysymyksiä, mutta ne muuttuivat väittämikseni. No se luetun ymmärrys joskus tökkii.

        "Voiko liiallinen kirjojen lukeminen vieroittaa ympäröivästä todellisuudesta ja johtaa mielenterveys ongelmiin"?

        Jossain, jota en nyt halua edes kaivelle esiin, kirjoitit, että lukekaa se viimeinen kysymykseni, joka on tuossa yllä nyt kopioituna, joten mitä tästä voi päätellä?


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        . . . etkä sitten sinäkään pystynyt pysymään omalla puolellasi. Valovoimainen korppis!

        En ole tuo jolle vastasit, mutta mistä ihmeestä sinä tiedät, kuka millekin puolelle kuuluu?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo jolle vastasit, mutta mistä ihmeestä sinä tiedät, kuka millekin puolelle kuuluu?

        Arvaappa!


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Arvaappa!

        Ok, jos tämä on mielestäsi aikuisten tapa vastata, kun kysytään jotain, niin olkoon.

        En oikein tunne näitä palstan tapoja, mutta enpä halua tutustuakaan tämän enempää.

        Toivotan mukavia arvuutteluja jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, jos tämä on mielestäsi aikuisten tapa vastata, kun kysytään jotain, niin olkoon.

        En oikein tunne näitä palstan tapoja, mutta enpä halua tutustuakaan tämän enempää.

        Toivotan mukavia arvuutteluja jatkoon.

        Kristallipallo-tyyli on lyönyt läpi. Siitäköhän se valovoima palstalle säteilee?


    • Anonyymi

      Draculaa olet lukenut itse ?

    • Anonyymi

      Olen kanssaihmisille hyödyksi vaikkapa niin, että edistän rakentavaa kirjoittelua tälle 80 -palstalle.
      Näin muuten tuntuu tekevän moni muukin.

    • Kahdeksankymppiset ja varmaan moni nuorempikin tuntee katkerasti, että hyödyksi oleminen ja osallistuminen on mennyttä aikaa. On etsittävä arjesta asioita, jotka osoittavat, että ollaan oikeutetut olemaan yhä tämän yhteiskunnan toimivia jäseniä. Se osoittautuu yhä vaikeammaksi ja masentavammaksi.

      Moni ikääntynyt on menettänyt terveytensä, muistinsa, läheisensä, ja yrittää sinnitellä päivästä päivään rasittamatta muita.
      Eristäminen vielä aiheuttaa sen, että vanhusta auttavat ihmiset ovat terveydenhuollon ammattilaisia, vanhalle ihmiselle tuntemattomia, usein vaihtuvia työntekijöitä. Läheisyyttä ei synny.

      Eristys on lisännyt yksinäisyyttä ja vieraantumista. Kun tämä aika joskus päättyy, yhteiskunnalla on hoivattavanaan suuri joukko koteihinsa sulkeutuneita ikäihmisiä, jotka eivät enää kykene normaaliin elämään yhteiskunnassa, Masennus ja tarpeettomuuden tunne tekee ihmisen entistä toimimattomammaksi, eikä vanha pysty kiinnostumaan mistään. Avustettavat lisääntyvät kaikkialla.
      Pandemian vaikutukset näkyvät kauan.

      • Pieni osa noin vaikeasti kokee eristäytymisen Makriina hyvä ! Monelle se on tuttua jo ennestään, onhan jotkut niin kertoneet täälläkin. Ei kautta linjan noin huonosti sentään ole, että hoivattavia heistä *suuri joukko*lisääntyy koronan hellitettyä.
        Johan rokotukset on osaltaan lähteneet käyntiin, ja liikkeellekin on jo uskallettu aurinkoon.
        Eivät ihmiset jotka maksavat vastikkeensa, tai vuokransa, ruoka - ja vaatemenonsa, lääke ja sairauskustannuksensa, ole millään lailla hyödyttömiä. Kyllä hekin verojen muodossa yhä ovat mukana ylläpitämässä yhteikunnan rattaita pyörimässä,
        sano mitä sanot 😊))

        Jos niin tuntevatkin, on se omakohtaista masennusta, mutta uskoisin pienen osan olevan noin vetämättömissä sentään! moi,.


      • sinisiru kirjoitti:

        Pieni osa noin vaikeasti kokee eristäytymisen Makriina hyvä ! Monelle se on tuttua jo ennestään, onhan jotkut niin kertoneet täälläkin. Ei kautta linjan noin huonosti sentään ole, että hoivattavia heistä *suuri joukko*lisääntyy koronan hellitettyä.
        Johan rokotukset on osaltaan lähteneet käyntiin, ja liikkeellekin on jo uskallettu aurinkoon.
        Eivät ihmiset jotka maksavat vastikkeensa, tai vuokransa, ruoka - ja vaatemenonsa, lääke ja sairauskustannuksensa, ole millään lailla hyödyttömiä. Kyllä hekin verojen muodossa yhä ovat mukana ylläpitämässä yhteikunnan rattaita pyörimässä,
        sano mitä sanot 😊))

        Jos niin tuntevatkin, on se omakohtaista masennusta, mutta uskoisin pienen osan olevan noin vetämättömissä sentään! moi,.

        Yksinäisyys lisääntyy, se on ihan varmaa, koska on jo ennestäänkin tiedetty, kuinka pian ikäihminen laitostuu, kun joutuu johonkin hoivakotiin. Sama seuraus on varmasti eristyksissä asuvalla ikäihmisellä, joka jo kohta vuoden on ollut tapaamatta läheisiään ja vain jonkun ruokakassin tuojan tapaamana. Yhteydenpitotaidot ruostuvat.
        En nyt tässä ajattele vuokranmaksuja enkä sähkölaskua, ne menevät joustavasti suoraan tililtä, jos on sopimuksen tehnyt.
        Toivotaan tietysti, että masennus iskee vain pieneen osaan ikätovereitamme. Mutta eiköhän se pieni osakin kaipaisi tukea ja tsemppausta. Käy vain niin, että kukaan ei edes ymmärrä mennä yksinäistä ilahduttamaan.
        Tove Janssonin sanoin:
        "Ei kukaan sinua huomaa, jollet itse mene mukaan."


      • Makriina2 kirjoitti:

        Yksinäisyys lisääntyy, se on ihan varmaa, koska on jo ennestäänkin tiedetty, kuinka pian ikäihminen laitostuu, kun joutuu johonkin hoivakotiin. Sama seuraus on varmasti eristyksissä asuvalla ikäihmisellä, joka jo kohta vuoden on ollut tapaamatta läheisiään ja vain jonkun ruokakassin tuojan tapaamana. Yhteydenpitotaidot ruostuvat.
        En nyt tässä ajattele vuokranmaksuja enkä sähkölaskua, ne menevät joustavasti suoraan tililtä, jos on sopimuksen tehnyt.
        Toivotaan tietysti, että masennus iskee vain pieneen osaan ikätovereitamme. Mutta eiköhän se pieni osakin kaipaisi tukea ja tsemppausta. Käy vain niin, että kukaan ei edes ymmärrä mennä yksinäistä ilahduttamaan.
        Tove Janssonin sanoin:
        "Ei kukaan sinua huomaa, jollet itse mene mukaan."

        Laitostumisen ymmärrän, laitoksiinhan *pääsee* joutuu vain valmiiksi tosi huonokuntoiset, jotka ei kotonaan enään pärjää kotihoidonkaan turvin.

        Ei heistä taida paljon olla virikkeellistä seuraa, joten kyllä siinä laitostuu väkisinkin 😊))
        Kuitenkin useimmilla eläkeläisillä on lapsia, ja lastenlapsia, ei *valtaosa*heistä voi olla niin epänormaaleja, etteivät pitäsi yhteyttä puhelimitse omaisiinsa sentään.

        Muistisairautta potevat on erikseen, se kohtaisi ilman koronaakin, ketä se kohtaa.
        En osaa nähdä aivan synkkänä normaalien vanhusten tilannetta, minä uskon monen jo tuntevan helpotusta rokotusten lähdettyä käyntiin 😊))


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        Laitostumisen ymmärrän, laitoksiinhan *pääsee* joutuu vain valmiiksi tosi huonokuntoiset, jotka ei kotonaan enään pärjää kotihoidonkaan turvin.

        Ei heistä taida paljon olla virikkeellistä seuraa, joten kyllä siinä laitostuu väkisinkin 😊))
        Kuitenkin useimmilla eläkeläisillä on lapsia, ja lastenlapsia, ei *valtaosa*heistä voi olla niin epänormaaleja, etteivät pitäsi yhteyttä puhelimitse omaisiinsa sentään.

        Muistisairautta potevat on erikseen, se kohtaisi ilman koronaakin, ketä se kohtaa.
        En osaa nähdä aivan synkkänä normaalien vanhusten tilannetta, minä uskon monen jo tuntevan helpotusta rokotusten lähdettyä käyntiin 😊))

        Yritän olla hyödyksi muille.

        Aina kun on mahdollista. On mukava auttaa muita.
        Jo se että hymyilee ja sanoo ystävällisen sanan auttaa toista.
        Nyt korona-aikaan voi auttaa muita vaikka pikkuneuvoilla, ja kannustaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritän olla hyödyksi muille.

        Aina kun on mahdollista. On mukava auttaa muita.
        Jo se että hymyilee ja sanoo ystävällisen sanan auttaa toista.
        Nyt korona-aikaan voi auttaa muita vaikka pikkuneuvoilla, ja kannustaa.

        Tuli mieleni nimimerkki Ollin pakina kamreeri Jakarista, joka halusi muuttua uudeksi ihmiseksi ja aloitti muutoksen hymyilemällä kaikille. Hän hymyili kadulla vastaantulevalle tuttavalleen, joka sai raivokohtauksen ja huusi, että Jakari irvailee ja hymyilee hänen pieleen mennyttä bisnestään ja vararikkoaan. Hän meni työpaikalleen ja hymyili, ja sai aikaan paniikin.
        Pakinan opetus oli, että suomalainen ei hymyile syyttä suotta. Hymyilevä vastaantulija on epäilyttävä ja kartettava olento.
        Yritin etsiä pakinakirjaa hyllystäni, mutta karvain mielin on todettava, että olen se hävittänyt karsimisvimmassani. Muistaakseni kirjan nimi oli "Hyvää", sanoi Mustapartainen mies, "päivää".
        Kultaako aika muistot, vai olivatko pakinat todella parempia ja iskevämpiä meidän nuoruutemme aikoina.? Olli pakinoi vuosikymmenet Uudessa Suomessa. Jutut olivat yhtä odotettuja ja hyviä kuin Kari Suomalaisen pilapiirrokset Hesarissa.
        Nyt ovat huumormiehet poissa, ja niin ovat oikeastaan lehdetkin. Mennyttä aikaa kaikki.
        Eipä hymyilytä.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Tuli mieleni nimimerkki Ollin pakina kamreeri Jakarista, joka halusi muuttua uudeksi ihmiseksi ja aloitti muutoksen hymyilemällä kaikille. Hän hymyili kadulla vastaantulevalle tuttavalleen, joka sai raivokohtauksen ja huusi, että Jakari irvailee ja hymyilee hänen pieleen mennyttä bisnestään ja vararikkoaan. Hän meni työpaikalleen ja hymyili, ja sai aikaan paniikin.
        Pakinan opetus oli, että suomalainen ei hymyile syyttä suotta. Hymyilevä vastaantulija on epäilyttävä ja kartettava olento.
        Yritin etsiä pakinakirjaa hyllystäni, mutta karvain mielin on todettava, että olen se hävittänyt karsimisvimmassani. Muistaakseni kirjan nimi oli "Hyvää", sanoi Mustapartainen mies, "päivää".
        Kultaako aika muistot, vai olivatko pakinat todella parempia ja iskevämpiä meidän nuoruutemme aikoina.? Olli pakinoi vuosikymmenet Uudessa Suomessa. Jutut olivat yhtä odotettuja ja hyviä kuin Kari Suomalaisen pilapiirrokset Hesarissa.
        Nyt ovat huumormiehet poissa, ja niin ovat oikeastaan lehdetkin. Mennyttä aikaa kaikki.
        Eipä hymyilytä.

        Minä hymyilen!

        Ei ole pakko uskoa kaikenmaailman pakinoita, mitä turhaa että vielä kuluttaa aikaa sen kirjan etsimiseen.

        Jätetään viime vuosikymmenille ja hymyillään!
        Nyt varsinkin korona-aikaan tarvitaan hymyä!


    • Anonyymi

      Käytin vaimoa optikolla, sai uuvet glasit .- Katteli mun vanhaa valokuvaa , tuumas olit kuin Steve McQueen ! Mitä tuohon vastaa ??? :D

      Lemmenkäinen

      • Anonyymi

        Mitäpäs muuta kuin pussaamalla noin ihaniin juttuihin vastataan. Olin minäkin ukkokultani silmissä kuin Brigitte Bardot, nyt kuulemma paljon freesimmän näköinen ja olenhan nuorempikin kuin Brigitte.


    • Anonyymi

      Onhan meistä hyötyä vaikkapa siinä, että annetaan äänemme jollekin puolueelle vaaleissa.

      Ajatelkaapa kunka paljon tuotamme hyötyä siinä, että omalle käyttäytymisellämme jaamme iloa kanssaihmisille.

      Tuossa mainittiin edellä nimimerkki Ollin pakinat. Ei ole niiden vertaisia nykymaailmassa, ei edes Aamulehdellä. Enää ei ole lehdissä edes hyviä pilapiirroksiakaan.

    • Anonyymi

      Maksan sikamaisen paljon veroa työeläkkeestäni.
      Maksan myös verot satunnaisesti realisoimistani sijoitusten tuotoista.
      Kuormitan julkista terveydenhuoltoa varsin rajallisesti. Tarvitessani tyydytän vähät tarpeeni suurelta osin yksityistä reittiä.
      Vaimolleni tyrkytettiin jotakin kodinhoidon apua mutta emme tarvitse mitään.

      En myöskään roikkunut työelämässä turhan pitkään nuorempien tukkona vaan vetäydyin omaehtoisesti etuajassa vapaalle ilman mitään tukiaisia.

      Toisella tasolla, tarvittaessa pystyisin vielä käyttämään rynkkyä, kiikarikivääriä ja kevyttä sinkoa. Kenttäkelpoisuuessa ei oleenää kehumista verrattuna 60-luvun alkuun.

      Oikeastaan olen mallikas seniorikansalainen!

    • Anonyymi

      Muinoin tein vapaaehtoistöitä, en enää. Autolla ajaminen on jäänyt vaikka kortti on vielä. Ajaminen pelottaa varsinkin kun nykyistä autoa en ole käyttänyt (pitkäaikaisen kumppanin).
      Rahallista apua menee useille järjestöille. Pidän yhteyttä muutamiin henkilöihin.

      Joskus ihmettelen, ei muinoin pohdittu nuorison asioita näin kun olin itse nuori.
      Miten me selvisimme? Aika oli niukkaa kaikin puolin ja lasten odotettiin osallistuvan työhön.

    • Anonyymi

      Sitä nyky vanhukset pärjää omillaan loppuun asti
      joku TV:ssä pohdiskeli
      hautajaiset suunitellaan itse jopa krematorioon mennän itse,
      jäi kuulematta kuka sen tuhkan sitten tuuleen heittää,
      että itseellisiä loppuun asti, kuollaan kotiin kenekään tietämättä,
      ei paljookaa yhteiskuntaa vaivata,

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe