Aihe

Rakennusliike ei tee takuukorjauksia

Anonyymi

Mitä voi tehdä, kun rakennusliikettä ei tunnu kiinnostavan takuukorjausten tekeminen? Pienurakkasopimus tehtiin ennen urakan alkua keväällä 2020. Urakan valmistuttua todettiin paljon pieniä vikoja ja puutteita. Urakoitsija ei vastaa puhelimeen tai sähköposteihin. Puoli vuotta yritetty saada korjaamaan virheet kuntoon, mutta turhaan.

Voiko muuta kuin ottaa toisen rakennusliikkeen korjaamaan puutteet ja lähettää laskun ensimmäiselle urakoitsijalle, joka tietysti sitten tulee kiistämään maksuvelvollisuutensa. Sen jälkeen kun viat on korjattu kuntoon on myös hankala enää todistaa, että virheitä ja puutteita on ollut. Eli aika ovelaa ensimmäiseltä urakoitsijalta olla vastaamatta sähköposteihin ja puheluihin. Eipä ole takuuajan virhevastuuta!

12

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tähänkin olisi Nick Nailer paras vastaaja !

      • Anonyymi

        Joo, mutta ihan tosissaan tämä on todella ikävä tilanne. Urakoitsija ei ole kiistänyt virheitä, mutta hän vaan ei vastaa puhelimeen tai sähköposteihin eikä tule tekemään takuukorjauksia.

        Miten saada ote välttelevästä urakoitsijasta? En minä voi mennä aseella uhkaamaan, että tulepa hoitamaan takuuvelvoitteet kuntoon. Päivämääräkin oli jo sovittu korjauksille, mutta urakoitsija teki oharit. Ei vastaa puheluihin eikä viesteihin. Ikävä tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta ihan tosissaan tämä on todella ikävä tilanne. Urakoitsija ei ole kiistänyt virheitä, mutta hän vaan ei vastaa puhelimeen tai sähköposteihin eikä tule tekemään takuukorjauksia.

        Miten saada ote välttelevästä urakoitsijasta? En minä voi mennä aseella uhkaamaan, että tulepa hoitamaan takuuvelvoitteet kuntoon. Päivämääräkin oli jo sovittu korjauksille, mutta urakoitsija teki oharit. Ei vastaa puheluihin eikä viesteihin. Ikävä tilanne.

        Jos olet kaikki laskut maksanut, eikä valuutta ole, olet heikoilla. Pienin riesa on saada joku tekemään lopputyöt omaan laskuusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet kaikki laskut maksanut, eikä valuutta ole, olet heikoilla. Pienin riesa on saada joku tekemään lopputyöt omaan laskuusi.

        Pienten urakoiden ongelma on se, että vaikka vakuus olisi, se olisi todennäköisesti aivan liian pieni. Urakkasopimuksissa on yleensä takuuajan vakuutena 3 % arvonlisäverottomasta urakkasummasta. Esim. 5600 € alv. 0 urakasta 3 % = 168 €.

        Toki takuuajan vakuuden suuruutta voi kasvattaa, mutta ei pienestä urakasta koskaan saa niin isoa vakuutta, että sillä kuittaisi vähääkään isompia korjauksia. Jos 5600 € alv 0 urakan takuukorjausten teettäminen maksaa 1800 € alv 0, niin 168 €:n vakuus ei paljon pelasta.

        Urakoitsija tietää sen, että kukaan ei parin tonnin takuukorjauksista todennäköisesti lähde käräjille, paitsi periaatteen takana seisova asiakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet kaikki laskut maksanut, eikä valuutta ole, olet heikoilla. Pienin riesa on saada joku tekemään lopputyöt omaan laskuusi.

        Toisaalta sosiaalinen media pitää nykyään huolen siitä, että jos takuukorjaukset jäävät tekemättä, niin kyllä se tieto leviää kaikkien saataville. Aivan varmasti asiakas kirjoittaa nettiin urakoitsijan nimen mainiten, jos urakoitsija ei kunnioita tehtyä sopimusta ja sen takuuajan velvoitteita.

        Bisnekset loppuvat sitten siihen, kun sana leviää. Näin varsinkin pienellä paikkakunnalla.


    • Anonyymi

      Ei paljon mitään muuta kuin valittaa kuluttajariitalautakuntaan ja odotella päätöstä pari vuotta eikä rakennusliikkeen siltikään ole pakko tehdä mitään, sillä päätös on vain suositus ilman sanktioita.

      Lopulta joudut tekemään korjaukset omaan piikkiisi toisella toimijalla ja toivottavasti edes se toimija toimii hyvin ja korjaukset tulevat hoidettua hyvin.

      Tätä tämä on rakennusalalla eli ryssitään ryssimisen perään ihan rakennusalan perinteitä kunnioittaen (vanha mesujen sanonta: priimaa ei kannata tehdä) ja kun sukset on lopullisesti ristissä otetaan itkupotkuraivarit ja kieltäydytään leikkimästä enää asiakkaan kanssa. Rakennusalan primadonnat todellakin ottavat herkästi herneet nenäänsä ja jopa kieltäytyvät lakien vastaisten puutteiden korjaamisesta - kokemusta on.

      Toki asian voi aina viedä oikeuteen, mutta se kestää, maksaa paljon ja päätöksestä ei ole varmuutta. Muutaman donan takia tämä ei ole järkevää eli ota tappio oppirahoina ja korjaa omaan laskuun.

      Ja toki kirjoita someen kyseisestä lafkasta paljon kritiikkiä niin ehkä lafkakin ymmärtää tehdä seuraavalla kerralla yhdellä kertaa riittävän hyvin ettei joudu kuuntelemaan mitään vitun vikinöitä miltään taholta ja bisnes hoituu myös tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvistä neuvoista. Sitä vaan herkästi luottaa siihen, että urakoitsija haluaa pitää maineensa puhtaana ja kunnioittaa tehtyä pienurakkasopimusta. Suomalaiseen mentaliteettiin on aina kuulunut, että se tehdään, mikä luvataan ja mahdolliset tappiot kärsitään omassa selkänahassa. Nuori sukupolvi ei taida tietää tätä.

        Aika lyhytnäköistä jättää taakseen enemmän tai vähemmän pieleen menneitä urakoita Porin kokoisella paikkakunnalla. Vielä tyhmempää on tehdä se juurikin Porissa. Täällä ei hyvällä katsota asiatonta toimintaa. Eikö Vareskin ihmetellyt aikanaan, mikä ***** meitä porilaisia oikein vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä neuvoista. Sitä vaan herkästi luottaa siihen, että urakoitsija haluaa pitää maineensa puhtaana ja kunnioittaa tehtyä pienurakkasopimusta. Suomalaiseen mentaliteettiin on aina kuulunut, että se tehdään, mikä luvataan ja mahdolliset tappiot kärsitään omassa selkänahassa. Nuori sukupolvi ei taida tietää tätä.

        Aika lyhytnäköistä jättää taakseen enemmän tai vähemmän pieleen menneitä urakoita Porin kokoisella paikkakunnalla. Vielä tyhmempää on tehdä se juurikin Porissa. Täällä ei hyvällä katsota asiatonta toimintaa. Eikö Vareskin ihmetellyt aikanaan, mikä ***** meitä porilaisia oikein vaivaa.

        Minulle monta hommaa urakoineen pikkufiman vetäjä on joka hommasta jättänyt muutaman tonnin laskutettavaksi vasta sen jälkeen kun olen hyväksynyt työn. Toki ei hänen takuunsa siihen lopu. Hän sanoo että jos jotakin huomautettavaa on, ota yhteyttä.

        Esimerkkinä mökkini kattoremppa. Ensimmäisen homman jälkeisen sateen jälkeen huomasin että pariin räystäskouruun jää vesi seisomaan. Asentaja tuli tekemään pikkuhommaa, mutta puoli päivää häneltä meni, kun laitteli kaikkien kourujen kaadot vedellä toimiviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle monta hommaa urakoineen pikkufiman vetäjä on joka hommasta jättänyt muutaman tonnin laskutettavaksi vasta sen jälkeen kun olen hyväksynyt työn. Toki ei hänen takuunsa siihen lopu. Hän sanoo että jos jotakin huomautettavaa on, ota yhteyttä.

        Esimerkkinä mökkini kattoremppa. Ensimmäisen homman jälkeisen sateen jälkeen huomasin että pariin räystäskouruun jää vesi seisomaan. Asentaja tuli tekemään pikkuhommaa, mutta puoli päivää häneltä meni, kun laitteli kaikkien kourujen kaadot vedellä toimiviksi.

        Tämä veijari halusi laskuttaa etukäteen, mikä jo sinällään saa hälytyskellot soimaan. Pari tonnia piti maksaa alkuunsa, että hän saa hankittua värkit ja tarvikkeet. Jälkiviisaana: jos rakennusliike ei pysty hankkimaan laattoja yms. tarvikkeita omilla rahoillaan eli jos rakennusliike ei ole tavarantoimittajien suuntaan luottokelpoinen, niin kannattaa kiertää kaukaa.

        Tässä tapauksessa sen yritti ymmärtää, kun kyseessä on nuori kaveri, joka on juuri aloittanut yrittäjänä. Ollut muutaman vuoden isällään töissä, joka pitkän linjan rakennusalan ammattilainen. Poika aloitti oman firman tyhjästä ja tietysti myös kassa tyhjänä.

        Nuoren yrittäjän suurin kompastuskivi näyttäisi olevan heikko laatu, joka kostautuu runsaina takuukorjauksina. Kun vuoden aikana tehdyistä urakoista alkaa kaatua niskaan yhtä ja toista, niin ei ihme, ettei kiinnosta takuukorjaukset. Takuukorjauksissa menee helposti paljon aikaa ja se kaikki on pois laskutettavasta työstä. Moniko raksayrittäjä tajuaa, mitä tarkoittaa tehdä 40 tuntia takuukorjausta yhdenpieleen menneen urakan takia? Et siltä viikolta saa laskutettua miltään muulta työmaalta mitään, jos teet 40 tunnin työviikkoa. Heikko laatu ja takuukorjaukset tulevat loppupeleissä tosi, tosi kalliiksi yrittäjälle itselleen.


    • Anonyymi

      On kaksi tapaa: joko vahingonkorvauskanne tai suorituskanne käräjäoikeuteen.

      Kolmas on sitten Kuluttajariitalautakunta, mutta sen päätökset ovat vain suosituksia.

      Nick Nailer

      • Anonyymi

        voi teitä.. jos rakennutat tai teetät urakoita, tee oikeanlaisen porukan (kantokykyinen) kanssa oikeanlaiset sopimukset (ml. maksupostit toimitusvaiheiden jälkeen). Jos tinkaat ja huudatat ja vielä lisäksi valitset halvimman, niin se on voi voi... joskus onnistuu joskus ei. Selvittäjä ja maksaja on näissä caseissa peilissä. Tuo haaste-lakimies-kuluttajaasiamies -sektori on melko typerä keino hoitaa rakennusasioita ja sellaisen neuvon antaa vain tyyppi joka ei oikeasti hallitse prosessia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voi teitä.. jos rakennutat tai teetät urakoita, tee oikeanlaisen porukan (kantokykyinen) kanssa oikeanlaiset sopimukset (ml. maksupostit toimitusvaiheiden jälkeen). Jos tinkaat ja huudatat ja vielä lisäksi valitset halvimman, niin se on voi voi... joskus onnistuu joskus ei. Selvittäjä ja maksaja on näissä caseissa peilissä. Tuo haaste-lakimies-kuluttajaasiamies -sektori on melko typerä keino hoitaa rakennusasioita ja sellaisen neuvon antaa vain tyyppi joka ei oikeasti hallitse prosessia.

        Sinunkin kommenttisi on asiallinen ja ymmärrän pointtisi. Silti se on viime kädessä urakoitsija, joka sen urakkatarjouksen jättää. Ei kukaan käske jättää "liian halpaa" tarjousta, jonka katteet eivät riitä takuukorjausten tekemiseen. Jokainen raksaliike saa vapaasti hinnoitella tuntityönsä ja urakkansa. Jos työtä on tarjolla vain alihintaan myymällä, niin ei sekään ole hyvä tilanne. Pitää laskea omalle työlle järkevä tunti- ja urakkahinta. Voittoa on jäätävä, kun kuitenkin aina tulee jotain yllätyksiä.

        Minun näkemykseni on siis tilaajan näkemys: kun teen urakkasopimuksen, odotan saavani sovitun työn. Huono laatu ja siitä seuraavat takuumurheet ovat vähän niinkuin urakoitsijan oma ongelma. En lypsänyt tarjouksen jättäneitä urakoitsijoita. Hyväksyin suoraan saamistani tarjouksista sen, jota pidin parhaana.

        Taas yksi vinkki lisää rakennusalan yrittäjille: älä myy itseäsi liian halvalla. Sinä päätät hinnan, ei asiakas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa ja Mikko eroaa!

      https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-ja-mikko-rakas-hakivat-avioeroa-erikoinen-erosotku/1158170 Mitäs tähän sanotte? Mä en voi muuta kuin naura
      Kotimaiset julkkisjuorut
      301
      16479
    2. Poliisit vei pakolla Virolaisen Joogayrittäjän Koronatestiin

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisilta-poikkeuksellinen-toimenpide-julkaisi-korona-altistumisketjusta-epaillyn-joogayrittajan-kuvan/8080476#gs
      Maailman menoa
      343
      7526