Docventures: Greta Thunberg, Aspergerin syndrooma

Ylen areenassa nyt katsottavissa tuore dokumentti Greta Thunbergista,
nuoresta ilmastoaktivistista, joka on herättänyt omalla esimerkillään
kymmenet tuhannet nuoret ympäri maailmaa osoittamaan mieltään välinpitämättömien päättäjien liian vähäisiä ilmastotekoja vastaan.

https://areena.yle.fi/1-50603032

Uusinta myös ensi yönä tv2 klo 00.55 "I am Greta".

25

1080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Dokkarissa Gretan assius näkyy mm. "sossimisen" kuormittavuutena, "lasertarkennuksena" erityiskiinnostuksenkohteiden ääressä, eläinrakkautena ja kykynä nähdä suurien päättäjien pinnallinen ulkokultaisuus.

      Greta: "Olisi hyvä että kaikilla olisi AS, se olisi hyvä ainakin ilmastolle."

      • Anonyymi

        "Sossimisen" kuormittavuus... tätä on äkkiseltään vaikea uskoa, jos ja kun ajattelu ja puhe näyttää hyvin kulkevan sekä itselle mieluisa teema. Ilmeisesti assiuteen liityy myös liika/perusteeton vastuunotto. Pisti silmään se nillitys suurista vastuista; Gretako kuvittelee, että hänen tehtävä on pistää maailman ilmastoasiat kuntoon? Tuskin on juuri mitään vaikututusta, hyttysen ininää oikeasti ja vähän mediahuomioita jonkun aikaa. Lopulta päätökset tehdään muista lähtökohdista.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sossimisen" kuormittavuus... tätä on äkkiseltään vaikea uskoa, jos ja kun ajattelu ja puhe näyttää hyvin kulkevan sekä itselle mieluisa teema. Ilmeisesti assiuteen liityy myös liika/perusteeton vastuunotto. Pisti silmään se nillitys suurista vastuista; Gretako kuvittelee, että hänen tehtävä on pistää maailman ilmastoasiat kuntoon? Tuskin on juuri mitään vaikututusta, hyttysen ininää oikeasti ja vähän mediahuomioita jonkun aikaa. Lopulta päätökset tehdään muista lähtökohdista.

        lajijasuris

        Nyt sinä mielestäni ylitulkitset Gretan puheita. Varmasti hän ei kuvittele, että hänen pitäisi yksinään laittaa maailman ympäristöasiat kuntoon. Hän varmasti tuntee vastuuta omalta osaltaan lisätä ihmisten tietoisuutta ja omalta osaltaan yrittää viedä asioita parempaan suuntaan. Gretan vastuuta toki lisää osaltaan hänen osakseen tullut valtavan suuri julkisuus, joka tuli varmasti hänelle itselleenkin yllätyksenä. Kuitenkin on niin, että meillä ihmisillä on kaikilla omalta osaltamme vastuu siitä, että ilmastonmuutos saadaan pysäytettyä. On hämmästyttävää, että teini ymmärtää tämän paremmin kuin useimmat aikuiset.

        Se, että sanot, että on vaikea uskoa, että sossiminen kuormittaa assia, osoittaa, että et luultavasti tiedä Aspergerin oireyhtymästä kovinkaan paljon.

        Lopuksi haluan sanoa, että minua häiritsee sinun kirjoituksissa lajijasuris, että sinulla on ilmeisen negatiivinen käsitys Aspergerin oireyhtymästä. Mistä tämä johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sinä mielestäni ylitulkitset Gretan puheita. Varmasti hän ei kuvittele, että hänen pitäisi yksinään laittaa maailman ympäristöasiat kuntoon. Hän varmasti tuntee vastuuta omalta osaltaan lisätä ihmisten tietoisuutta ja omalta osaltaan yrittää viedä asioita parempaan suuntaan. Gretan vastuuta toki lisää osaltaan hänen osakseen tullut valtavan suuri julkisuus, joka tuli varmasti hänelle itselleenkin yllätyksenä. Kuitenkin on niin, että meillä ihmisillä on kaikilla omalta osaltamme vastuu siitä, että ilmastonmuutos saadaan pysäytettyä. On hämmästyttävää, että teini ymmärtää tämän paremmin kuin useimmat aikuiset.

        Se, että sanot, että on vaikea uskoa, että sossiminen kuormittaa assia, osoittaa, että et luultavasti tiedä Aspergerin oireyhtymästä kovinkaan paljon.

        Lopuksi haluan sanoa, että minua häiritsee sinun kirjoituksissa lajijasuris, että sinulla on ilmeisen negatiivinen käsitys Aspergerin oireyhtymästä. Mistä tämä johtuu?

        No en ole Gretaa sen kummemmnin seurannut, mutta oli vaikutus mikä vain niin ilmastonmuutoksesta tai paremminkin sen voimistumisesta on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin.

        En tiedä kovin paljoa, lähinnä sen mitä olen lukenut, mutta en toki nyt ihan kaikkea voi muistaa. Kellään tuntemallani ei tietääkseni ole, mutta ehkä onkin, koska tää on kohtalaisen yleinen. Tosin välillä tuntuu, että aina löytyy käyttäytyimisen tai psyyken ongelman ratkaisuksi "sopiva diagnoosi" ja eläkekin tulee heti.

        Yleisesti siedän sairauksia hyvin itsekin moniongelmaisena eli kategorisesti en ajattele negatiivisesti Aspergerista. Mutta kyllä, ärsyttää mm. semmonen vimmattu ja hyvin tarkkoihin yksityiskohtiin menevä mielenkiinto asiapitoisiin juttuisiin ja aina hyvin tiukasti ja kaikki visuaalisuus, tuntemukset, kokemukset onkin sitten turhaa tyhmää tms.
        Aina pahempaa jos se menee oman tietämyksen tai kiinnostuksen ulkopuolelle. Olen vähän huono rupattelemaan, jos vielä jotain ihan tarfinaa alkaa tulla, kun se puhuminen on muutenki joskus vähän vaikeeta eri syistä

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en ole Gretaa sen kummemmnin seurannut, mutta oli vaikutus mikä vain niin ilmastonmuutoksesta tai paremminkin sen voimistumisesta on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin.

        En tiedä kovin paljoa, lähinnä sen mitä olen lukenut, mutta en toki nyt ihan kaikkea voi muistaa. Kellään tuntemallani ei tietääkseni ole, mutta ehkä onkin, koska tää on kohtalaisen yleinen. Tosin välillä tuntuu, että aina löytyy käyttäytyimisen tai psyyken ongelman ratkaisuksi "sopiva diagnoosi" ja eläkekin tulee heti.

        Yleisesti siedän sairauksia hyvin itsekin moniongelmaisena eli kategorisesti en ajattele negatiivisesti Aspergerista. Mutta kyllä, ärsyttää mm. semmonen vimmattu ja hyvin tarkkoihin yksityiskohtiin menevä mielenkiinto asiapitoisiin juttuisiin ja aina hyvin tiukasti ja kaikki visuaalisuus, tuntemukset, kokemukset onkin sitten turhaa tyhmää tms.
        Aina pahempaa jos se menee oman tietämyksen tai kiinnostuksen ulkopuolelle. Olen vähän huono rupattelemaan, jos vielä jotain ihan tarfinaa alkaa tulla, kun se puhuminen on muutenki joskus vähän vaikeeta eri syistä

        lajijasuris

        "No en ole Gretaa sen kummemmnin seurannut, mutta oli vaikutus mikä vain niin ilmastonmuutoksesta tai paremminkin sen voimistumisesta on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin."

        Imastonmuutoksesta toki löytyy monenlaisia mielipiteitä, mutta tiede on tässä asiassa täysin yksiselitteistä ja tieteellisen tutkimuksen tulokset on arvokkaampia kuin yksittäisten ihmisten mielipiteet. Tosiasia on, että ilmastonmuutos on vakava uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle.

        "En tiedä kovin paljoa, lähinnä sen mitä olen lukenut, mutta en toki nyt ihan kaikkea voi muistaa. Kellään tuntemallani ei tietääkseni ole, mutta ehkä onkin, koska tää on kohtalaisen yleinen. Tosin välillä tuntuu, että aina löytyy käyttäytyimisen tai psyyken ongelman ratkaisuksi "sopiva diagnoosi" ja eläkekin tulee heti."

        Suomessa Aspergerin oireyhtymä ei ole peruste ennenaikaiselle eläkkeelle. Moni muu diagnoosi toki oikeuttaa eläkkeeseen. En kuitenkaan usko, että mitään giagnoosia Suomessa kovin kevyesti annetaan. Kyllähän minkä tahansa diagnoosin saaminen edellyttää perusteellisia tutkimuksia.

        "Yleisesti siedän sairauksia hyvin itsekin moniongelmaisena eli kategorisesti en ajattele negatiivisesti Aspergerista. Mutta kyllä, ärsyttää mm. semmonen vimmattu ja hyvin tarkkoihin yksityiskohtiin menevä mielenkiinto asiapitoisiin juttuisiin ja aina hyvin tiukasti ja kaikki visuaalisuus, tuntemukset, kokemukset onkin sitten turhaa tyhmää tms.
        Aina pahempaa jos se menee oman tietämyksen tai kiinnostuksen ulkopuolelle. Olen vähän huono rupattelemaan, jos vielä jotain ihan tarfinaa alkaa tulla, kun se puhuminen on muutenki joskus vähän vaikeeta eri syistä "

        Asperger ei ole sairaus vaan ainoastaan poikkeavuus. Mielestäni yksityiskohtaisesta kiinnostuksesta asiapitoisiin juttuihin ei kannata pahemmin ärsyyntyä, koska juuri se vie maailmaa eteenpäin. Luuletko, että vaikka Albert Einsteinin suhteellisuusteoria olisi syntynyt, jos Einsteinilla ei olisi ollut intensiivistä kiinnostusta tutkimaansa aiheeseen. On myös outoa väittää, että asseista visuaalisuus on turhaa ja tyhmää, koska monet assit ja laajemminkin autisminkirjon henkilöt on nimenomaan hyvin visuaalisia. Ei myöskään voi sanoa, että tunteet ja kokemukset ei merkkaa assille mitään. Toki assin tapa ilmaista tunteita ja kokemuksia poikkeaa neurotyypillisten tavasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No en ole Gretaa sen kummemmnin seurannut, mutta oli vaikutus mikä vain niin ilmastonmuutoksesta tai paremminkin sen voimistumisesta on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin."

        Imastonmuutoksesta toki löytyy monenlaisia mielipiteitä, mutta tiede on tässä asiassa täysin yksiselitteistä ja tieteellisen tutkimuksen tulokset on arvokkaampia kuin yksittäisten ihmisten mielipiteet. Tosiasia on, että ilmastonmuutos on vakava uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle.

        "En tiedä kovin paljoa, lähinnä sen mitä olen lukenut, mutta en toki nyt ihan kaikkea voi muistaa. Kellään tuntemallani ei tietääkseni ole, mutta ehkä onkin, koska tää on kohtalaisen yleinen. Tosin välillä tuntuu, että aina löytyy käyttäytyimisen tai psyyken ongelman ratkaisuksi "sopiva diagnoosi" ja eläkekin tulee heti."

        Suomessa Aspergerin oireyhtymä ei ole peruste ennenaikaiselle eläkkeelle. Moni muu diagnoosi toki oikeuttaa eläkkeeseen. En kuitenkaan usko, että mitään giagnoosia Suomessa kovin kevyesti annetaan. Kyllähän minkä tahansa diagnoosin saaminen edellyttää perusteellisia tutkimuksia.

        "Yleisesti siedän sairauksia hyvin itsekin moniongelmaisena eli kategorisesti en ajattele negatiivisesti Aspergerista. Mutta kyllä, ärsyttää mm. semmonen vimmattu ja hyvin tarkkoihin yksityiskohtiin menevä mielenkiinto asiapitoisiin juttuisiin ja aina hyvin tiukasti ja kaikki visuaalisuus, tuntemukset, kokemukset onkin sitten turhaa tyhmää tms.
        Aina pahempaa jos se menee oman tietämyksen tai kiinnostuksen ulkopuolelle. Olen vähän huono rupattelemaan, jos vielä jotain ihan tarfinaa alkaa tulla, kun se puhuminen on muutenki joskus vähän vaikeeta eri syistä "

        Asperger ei ole sairaus vaan ainoastaan poikkeavuus. Mielestäni yksityiskohtaisesta kiinnostuksesta asiapitoisiin juttuihin ei kannata pahemmin ärsyyntyä, koska juuri se vie maailmaa eteenpäin. Luuletko, että vaikka Albert Einsteinin suhteellisuusteoria olisi syntynyt, jos Einsteinilla ei olisi ollut intensiivistä kiinnostusta tutkimaansa aiheeseen. On myös outoa väittää, että asseista visuaalisuus on turhaa ja tyhmää, koska monet assit ja laajemminkin autisminkirjon henkilöt on nimenomaan hyvin visuaalisia. Ei myöskään voi sanoa, että tunteet ja kokemukset ei merkkaa assille mitään. Toki assin tapa ilmaista tunteita ja kokemuksia poikkeaa neurotyypillisten tavasta.

        Juu kyllä mäkin enemmän tiedettä uskon kuin ihmisten mielipiteitä, mut kyllä mä oon silti huomannut ristiriidassa olevia näkemyksiä

        Ok, tarkoitin eläkkeen saamista yleensä. Ei ehkä helposti, mutta moni fyysisemmin hyvn rampa joutuu
        monesti pidempään pyöritykseen.

        Juu ei ole sairaus ja yksityiskohdat on rikaste sopivassa määrin. En mä nyt sillai ärsyynny, mutta joskus on pakko keskeyttää semmonen juuttuminen. Hmm muistan ehkä väärin, kun muistin juuri niinpäin, että heille vain asiat ratkaisee. Joillekin tänä oli tyypillistä

        lajijasuris


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Olen wanha assimies. Ehdin olemaan avioliitossa vain 28v. Sitten vaimoni sairastui vakavasti. Viimein menehtyi.

        Iloitsen Greta Thunbergin tapaisista ilmiöistä. Hieno Pohjolan ilmastoaktivisti. Asbergerit omistautuvat asialleen täysillä. Hyvä Greta T!


    • Anonyymi

      Räpyttelee lentoon.

    • Anonyymi

      "I am Greta"-dokumentti Areenassa katsottavissa vielä 25 päivän ajan.
      Jo yli 100 000 katselua!

      Klikkaa tätä niin Greta tulee luoksesi:
      https://areena.yle.fi/1-50603032

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ei kai kukaan aikuisten oikeasti usko tähän?tai puuhaileen metsäasioita tämän perusteella. äly hoi. järkätty tunteisiin vetoava pikkulikka tms. jonka liksan maksaa herra ties kuka

      • Anonyymi

        Soroksen sätkynukke. Juu, on itselläni autismi-diagnoosi, mutta silti en usko ilmastahömppään ja varsinkin säälin Gretaa.


    • Anonyymi

      Tänään keskiviikkona 14.7.2021 tulee docventures-sarjassa uusintana "I am Greta" -dokumentti tv2 klo 22.30. Kesto 1 h 37 min.

      Myös ylen areenassa ohjelma on katsottavissa jälleen yli 2 kuukautta:
      https://areena.yle.fi/1-50603032

    • Anonyymi

      Greta Thundberg on tärkeällä asialla. Nyt pohjoinen pallonpuolisko näissä hellesäissä joutuu uskomaan yhä nopeutuvaan ilmastonmuutosilmiöön.

      Kun on jo huonot pöksyissä, keinomme ihmiskuntana nopeaan muutokseen ovat vähissä.
      Hyvään suuntaan ollaan kehitytty, mutta ilmastonmuutos osoittaa globaalisti, että olemme myöhässä.

      Hyvä Greta T!

    • Anonyymi

      Tunnen suurta sympatiaa Greta Thunbergia kohtaan. Olen itsekin aspergermies.
      Touhusin niitä näitä, kyselin terveyskeskuslääkäreiltä, missä vika kun niin outona tuntuu seurata elämän menoa?

      Ilmaston suojelussa ollaan auttamattomasti myöhässä. Fossiilisten polttoaineiden käyttäminen on jo ehkä tuhonnut ilmakehää peruttamattomasti.

    • Anonyymi

      Tänään tiistaina 20.7.2021 uusitaan tv2:ssa klo 22
      tämä po. docventures-dokumentti "I am Greta".

      Myös ylen areenassa ohjelma on katsottavissa jälleen pari kuukautta:
      https://areena.yle.fi/1-50603032

      • Anonyymi

        Olen Asperger ja minulla olisi esittää Greta Thunbergin näkemykselle vaihtoehtoinen näkemys aiheeseen . Oisin myös valmis levitämään ajatteluani ympäri maailman tilaisuuden tullen.


        ppooiuyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Asperger ja minulla olisi esittää Greta Thunbergin näkemykselle vaihtoehtoinen näkemys aiheeseen . Oisin myös valmis levitämään ajatteluani ympäri maailman tilaisuuden tullen.


        ppooiuyy

        Minäkin voisin mennä ihan pokkana ihan kenenkä vaan eteen asiaani esittämään, vaikka sitten ilmastonmuutoksessa. Mulla olisi esittää kanta jossa on korjattu niitä seikkoja joista Gretaa on kritisoitu,


        ppooiiuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin voisin mennä ihan pokkana ihan kenenkä vaan eteen asiaani esittämään, vaikka sitten ilmastonmuutoksessa. Mulla olisi esittää kanta jossa on korjattu niitä seikkoja joista Gretaa on kritisoitu,


        ppooiiuu

        Pitäisköhän minun kysyä TV:stä ottaisiko joku minut haastatteluun?


        ppoiuuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisköhän minun kysyä TV:stä ottaisiko joku minut haastatteluun?


        ppoiuuyyy

        Mä oon kerran nuorena ollut TV:ssä haastateltavana, tein hyvän vaikutuksen ministeröitä myöden. Toimittajalta tuli vielä terveisiä, että kuvaajan mukaan olin kaunis.,


        ppouiuuyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon kerran nuorena ollut TV:ssä haastateltavana, tein hyvän vaikutuksen ministeröitä myöden. Toimittajalta tuli vielä terveisiä, että kuvaajan mukaan olin kaunis.,


        ppouiuuyu

        Mä oon sen jälkeen tehnyt vähän huopnomman vaikutelman, mutta se johtuu siitä että hermostovaurioiduin ja olin jonkinasteisesti päästä varpaisiin muunmuassa halvausoireinen


        ppopiuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon sen jälkeen tehnyt vähän huopnomman vaikutelman, mutta se johtuu siitä että hermostovaurioiduin ja olin jonkinasteisesti päästä varpaisiin muunmuassa halvausoireinen


        ppopiuuuu

        Hmm...mun ei varmaankaan kannata kysyä TV:stä vain kysymällä, mutta jos joskus ehtisin puhumaan aiheesta videon, voisin lähettää sen heille niin olisiparemmat mahdollisuudet, koska mut aina aliarvioidaan ennen suorituksiani,


        ppoiuuu


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jotenkin tykkään Greta Thunbergistä. Itse ole vanha assimies. Elämä on ollut pomppuista.
        Ilman yhteiskunnan tukitoimia en olisi pärjännyt. En tiennyt olevani as-henkilö.
        Jyväskylän autistien tukiyhdistys auttoi alkuun. Informoin tiettyihin kohteisiin olevani as. (aspergersyndrooman omaava) Rauhoituin.
        Sivistyneet ihmiset, duunaritasoisetkin ymmärtävät, ettei tyypillä kaikki ole samassa järjestyksessä kuin heillä.

        He kuitenkin antavat kohteliaasti ymmärtää, että meitä on joka junaan ja jäämään vielä asemallekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      135
      3693
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      112
      1440
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1269
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1154
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1091
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1048
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      958
    Aihe