Kaukolämmitys ja sähkölämmitys kalleinta

Anonyymi

Näin tänään kaupungin keskustan omakotitalon ( myynnissä olevan ) vuoden lämmityskulut kaukolämmöllä niin ne olivat 7 kertaa korkeammat kuin oman puukattilan lämmityskulut. Puhutaan tuhansien erosta joka vuosi

11

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerropa minkä kokoinen talo ja paljonko maksaa vuodessa. Kuulostaa taas kerran aivopierulta.

    • Anonyymi

      Ilmaisia puita (=vanhoja kuormalavoja) keräilty ahkerasti ja harrastusmielessä 50 km säteellä. Autoiluun kuluva raha on rahaa, joka menisi muutoinkin.

    • Anonyymi

      Kaukolämpö maksaa ainakin pääkaupunkiseudulla melkein saman kuin sähkö, jos viitsii kytätä hyvän sopimuksen. Kaukolämpö n. 9 snt/kWh ja sähkö 11 snt/kWh. Suoralla sähköllä ei tarvitse lämmönvaihdinta ja kiertopumppua, joten voi tulla halvemmaksikin. ILPillä avittaen paljon halvemmaksi. Kaukolämmössä on kallis perusmaksu, joten siinä ILP ei auta yhtä hyvin.

      Maalämmöllä sitten lämmityskulut 1/3 tai vähemmän kaukolämpöön nähden.

      Puilla lämmittäminen on maalämpöä selvästi kalliimpaa, jos puista maksaa markkinahinnan.

      • Anonyymi

        "Maalämmöllä sitten lämmityskulut 1/3 tai vähemmän kaukolämpöön nähden"

        Tosin koneet pitää uusia noin 10 vuoden välein. Lisäksi voi tulla kalliita korjauksia. Nämä yleensä unohtuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maalämmöllä sitten lämmityskulut 1/3 tai vähemmän kaukolämpöön nähden"

        Tosin koneet pitää uusia noin 10 vuoden välein. Lisäksi voi tulla kalliita korjauksia. Nämä yleensä unohtuvat.

        Pitäähän niitä uusia, mutta tuskin keskimäärin 10 v välein. 20 v kestäneitä laitteita on aika paljon ja joihinkin uusiin saa 10 v takuunkin kompressorille.

        Yhtä lailla kaukolämmön lämmönvaihdin ja kiertovesipumput pitää joskus vaihtaa.


    • Anonyymi

      Milla kuluu koko asunnon sähköön alle 15 000 kwh vuodessa.
      Varaava sähkölämmitys.
      Naapurinen maalämmöt kuluttaa sähköö saman veran. Plus kaskyt tonnii toimivuen lämmitysten romutus ja maalämmön asennus.

      Talo 180 m2

      Sähkön hinta noin 10c kwh.

      • Anonyymi

        Laskeppa kaikki sähkön kustannukset, mitä laskuista löydät. Minulla kulutus on noin 12 000kWh vuodessa ja sähkö kilpailutettu halvaksi. Jos laskee kaikki kustannukset siirtoineen, veroineen kuukausimaksuineen ym. niin sähkön hinnaksi tulee karvan alle 15 c(kWh. En oikein jalsa uskoa, että saisit sähkön 10 c/kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskeppa kaikki sähkön kustannukset, mitä laskuista löydät. Minulla kulutus on noin 12 000kWh vuodessa ja sähkö kilpailutettu halvaksi. Jos laskee kaikki kustannukset siirtoineen, veroineen kuukausimaksuineen ym. niin sähkön hinnaksi tulee karvan alle 15 c(kWh. En oikein jalsa uskoa, että saisit sähkön 10 c/kWh.

        Sähköä tarvitsee muuhunkin kuin lämmitykseen, joten perusmaksut ovat makuasia. Niitähän minäkin maksan myös mökilläni talvella, vaikka siellä ei ole kulutusta juuri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskeppa kaikki sähkön kustannukset, mitä laskuista löydät. Minulla kulutus on noin 12 000kWh vuodessa ja sähkö kilpailutettu halvaksi. Jos laskee kaikki kustannukset siirtoineen, veroineen kuukausimaksuineen ym. niin sähkön hinnaksi tulee karvan alle 15 c(kWh. En oikein jalsa uskoa, että saisit sähkön 10 c/kWh.

        Siirtohinnat vaihtelee paikan mukaan. Sähkösopimuksia saa ilman kuukausimaksua 4 snt/kWh. Itse otin kesällä tuollaisen 24 kk eteenpäin.

        Täällä siirtohinta vero 5,87 snt/kWh ja kiinteä osuus 12,95 €/kk.

        12 000 kWh/v sähkö maksaisi siis kokonaisuudessaan 11,17 snt/kWh ja 30 000 kWh 10,39 snt/kWh.


    • Anonyymi

      Lämmitysmuodon valinnassa on muutakin kuin kustannusasiat: otetaan kaksi ääripäätä:

      1) "Omilla" puilla lämmittäminen: sopii eläkeläiselle, jolla ei ole muuta tekemistä kuin puunhakkuu, rahtaaminen metsästä, sahaus pilkkominen, kuivaus/varastointi. Kantaa puita ja heittää pökköä pesään pitkin päivää. Sahoja, kirveitä, kalustoa pitää huoltaa ja korjailla. Nuohousta ja tuhkan kantamista ulos. Lomille tai matkoille tuolta lämmitystyömaalta ei pääse kuin kesäisin, koska muuten torppa jäätyisi.

      2) Suorasähkö: toimii täysin automaattisesti, luotettavammin ja paremmin kuin kaikki muut lämmitysmuodot, oletpa kotona tai muualla. Ja kun laittaa sähkölaskun verkkopankkiin e-laskuksi niin sekin hoituu automaattisesti. Luksus-ratkaisu niille, joilla on tähän varaa.

      Muut lämmitysmuodot ovat sitten jossakin noiden välissä.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Jokainen valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon ja menee sillä.
        Jos oikein haluaa säästää äärimmilleen, menee maakuoppaan asumaan niin kulut lähestyy nollaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2303
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1814
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      42
      1601
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      146
      1443
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1364
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1205
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1089
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      914
    Aihe