Perämoottorin kiinnitys???

Anonyymi

Laitatteko alemmillakin läpipulteilla prutkut kiinni soutuveneisiinne, vai pelkästään siipipulteilla?

10

3201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jos haluaa varkaussuojatun perämoottorikiinnityksen niin poraa 2 kpl 8 mm reiät perämoottorin kiinnityslaipan ja soutuveneen laidan läpi. Sitten pujottaa 8 mm akselin läpi, hitsaa molempiin päihin 10 mm mutterin puikkohitsillä.

      • Anonyymi

        Jep, ja varas vie moottorin ja osan perälautaa. Akkukäyttöinen puukkosaha on kätevä. Perämoottori kannattaa kiinnittää siten ettei satunnainen kulkija sitä vie, mutta määrätietoiselle varkaalle helpoin tapa viedä se on venettä rikkomatta. Jää sinulle edes vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ja varas vie moottorin ja osan perälautaa. Akkukäyttöinen puukkosaha on kätevä. Perämoottori kannattaa kiinnittää siten ettei satunnainen kulkija sitä vie, mutta määrätietoiselle varkaalle helpoin tapa viedä se on venettä rikkomatta. Jää sinulle edes vene.

        Akkukäyttöisellä rälläkällä saa myös lukitksia helpolla auki. Itse menetin aikoinaan lähes uuden perämoottorin pääkaupunkiseudulla syyspimeällä. Lukittu jykevällä u-putkella ja kunnollisella Abloy lukolla 8 mm sangalla. Vakuutus korvasi, mutta menetin lukitusvarusteiden hinnan ja omavastuun. Vene säilyi ehjänä.

        Hiljattain havaitsin, että yhä useampi vakuutusyhtiö noudattaa taulukkoa jonka mukaan perämoottorin korvausarvo vähenee 5% vuodessa pysähtyen 20 %:iin, joten hyväkuntoinen vähänkäytetty "vanha" kone voi heidän mukaan olla lähes arvoton. Toinen hvainto oli , että ne , jotka hyvittävät omavastuun jos käyttää hyväksyttyjä lukituslaitteita, ovat yhä niukemman lulituslaitetarjonnan varassa. Jotkut lukot johon vielä törmää vakuutusyhtiöiden hyväksyminä ja joita käytän puuttuivat listalta.

        Silti kannattaa mielestäni vakuuttaa, ja selvittää mitä vakuutuksella saa. Todella erilaiset käytännöt yhtiöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkukäyttöisellä rälläkällä saa myös lukitksia helpolla auki. Itse menetin aikoinaan lähes uuden perämoottorin pääkaupunkiseudulla syyspimeällä. Lukittu jykevällä u-putkella ja kunnollisella Abloy lukolla 8 mm sangalla. Vakuutus korvasi, mutta menetin lukitusvarusteiden hinnan ja omavastuun. Vene säilyi ehjänä.

        Hiljattain havaitsin, että yhä useampi vakuutusyhtiö noudattaa taulukkoa jonka mukaan perämoottorin korvausarvo vähenee 5% vuodessa pysähtyen 20 %:iin, joten hyväkuntoinen vähänkäytetty "vanha" kone voi heidän mukaan olla lähes arvoton. Toinen hvainto oli , että ne , jotka hyvittävät omavastuun jos käyttää hyväksyttyjä lukituslaitteita, ovat yhä niukemman lulituslaitetarjonnan varassa. Jotkut lukot johon vielä törmää vakuutusyhtiöiden hyväksyminä ja joita käytän puuttuivat listalta.

        Silti kannattaa mielestäni vakuuttaa, ja selvittää mitä vakuutuksella saa. Todella erilaiset käytännöt yhtiöillä.

        Hyväksytyt siipimutterilukot ovat niin järeitä, ettei ainakaan omaa 3,5 hv moottoria saa niillä lukittua. Sen takia olen kaivertanut nimeni moottoriin näkyvästi niin moneen paikkaan, ettei sillä ole myyntiarvoa. Moottori kiinni pelkästään siipimuttereilla ja lukittu kevyesti sankalukolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksytyt siipimutterilukot ovat niin järeitä, ettei ainakaan omaa 3,5 hv moottoria saa niillä lukittua. Sen takia olen kaivertanut nimeni moottoriin näkyvästi niin moneen paikkaan, ettei sillä ole myyntiarvoa. Moottori kiinni pelkästään siipimuttereilla ja lukittu kevyesti sankalukolla.

        Moottorin personalisointi on tosiaan hyvä keino vähentää varkaiden kiinnostusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ja varas vie moottorin ja osan perälautaa. Akkukäyttöinen puukkosaha on kätevä. Perämoottori kannattaa kiinnittää siten ettei satunnainen kulkija sitä vie, mutta määrätietoiselle varkaalle helpoin tapa viedä se on venettä rikkomatta. Jää sinulle edes vene.

        Aika harvinaista. Ylivoimaisesti yleisin tapa viedä motti on katkaista voimapihdeillä siipipulttien välinen riippulukko. Aika harva roisto alkaa millään akkukoneella rämistämään venettä palasiksi niin että koko kyläkunta raikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvinaista. Ylivoimaisesti yleisin tapa viedä motti on katkaista voimapihdeillä siipipulttien välinen riippulukko. Aika harva roisto alkaa millään akkukoneella rämistämään venettä palasiksi niin että koko kyläkunta raikaa.

        Siksi kannattaakin jättää lukitukset siihen riippulukkoon. Uusia (arvokkaampia) hyvin kiinnipultattuja ja lukittuja on viety veneen rakenteita rikkomalla niinkin että vene on sen seurauksena uponnut. Harvinaista, koska harva tekee sen kummempia varkaudenestoja kiinnityksiin. Isompien (missä ei siipipultteja edes ole) varastamiseen nähdäänkin sitten enemmän vaivaa, viedään vaikka koko vene syrjäisempään paikkaan jossa saa rauhassa rälläköidä.

        Meillä on 20 heppanen pultattu, mutta saa sen parilla jakarilla irti. Pulttaus kelpaa kuitenkin vakuutusyhtiölle. 130 heppaisessa on vakuutusyhtiöiden suosittelema pulttilukko koska se tuli venekaupan kylkiäisenä, mutta parissa kesässä sen lukkopesä on hapettunut niin että väkivalloin se on poistettava jos tarvetta ilmenee, eikä uutta tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi kannattaakin jättää lukitukset siihen riippulukkoon. Uusia (arvokkaampia) hyvin kiinnipultattuja ja lukittuja on viety veneen rakenteita rikkomalla niinkin että vene on sen seurauksena uponnut. Harvinaista, koska harva tekee sen kummempia varkaudenestoja kiinnityksiin. Isompien (missä ei siipipultteja edes ole) varastamiseen nähdäänkin sitten enemmän vaivaa, viedään vaikka koko vene syrjäisempään paikkaan jossa saa rauhassa rälläköidä.

        Meillä on 20 heppanen pultattu, mutta saa sen parilla jakarilla irti. Pulttaus kelpaa kuitenkin vakuutusyhtiölle. 130 heppaisessa on vakuutusyhtiöiden suosittelema pulttilukko koska se tuli venekaupan kylkiäisenä, mutta parissa kesässä sen lukkopesä on hapettunut niin että väkivalloin se on poistettava jos tarvetta ilmenee, eikä uutta tule.

        Näyttää oheisen listan mukaan siltä, että vain ruotsalainen Combilock on hyväksytty pulttilukko Suomessa tällä hetkellä.

        https://www.finanssiala.fi/vahingontorjunta/dokumentit/Venelukot.pdf

        Itse olin pulttilukon ruostumisongelman osalta samantyyppisessä tilanteessa kun edellä kuvattu umpeenruostuminen, kun olin ostanut merialueella useita vuosia käytössä olleen venepaketin.

        Lukko on Combilock tyyppinen, eli veneen peräpuolelta 14 mm pultti läpi, ja mutterin peittää rautaklunssi jonka sisällä on Abloy-tyyppinen pyöreä pesä, jonka periaatteessa saa ulos klunssista. Tämä selvisi kun löysin netistä periaatekuvan lukosta.

        Sinnikkäällä rassauksella ja hitaasti etenemällä sain avaimen kääntymään pesässä katkaisematta avainta, liuottimia ja ohutta öljyä käyttäen. Sain myös klunssin kääntymään edes takas pultin ympärillä. Sen jälkeen yritin erilaisilla kiilavirityksillä saada klunssia irti avaimen ääriasennoilla. Mutta turhaan. Aikaa oli mennyt jo viikon verran, vaikka päivittäinen työaika oli ollut lyhyehkö, olin antanut nesteiden vaikuttaa vuorokauden verran ennen seuraavaa kokeilua.

        Etsiskelin netistä liuotinvinkkejä, ja päädyin seuraavaksi lamppuöljyyn. Siispä sitä runsaasti vaikuttamaan rakoihin ja avainaukkoon. Seuraavana päivänä tulin paikalle,
        varustautuneena uusilla paremmilla kiiloilla ja välineillä joilla olisi voinut pakottaa klunssin irti pultista - edellyttäen että avain oli oikeassa asennossa,

        Laiton avaimen lukkoon, ja lukko putosi irti. Nauroin ääneen.

        Tämän jälkeen olen ottanut lukon irti vuosittain ja rasvannut sen runsaalla vedenkestävällä vaseliinilla, sekä pyrkinyt putsaamaan ja maalamaan esille
        tulleet näkyvät pintaruostekohdat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää oheisen listan mukaan siltä, että vain ruotsalainen Combilock on hyväksytty pulttilukko Suomessa tällä hetkellä.

        https://www.finanssiala.fi/vahingontorjunta/dokumentit/Venelukot.pdf

        Itse olin pulttilukon ruostumisongelman osalta samantyyppisessä tilanteessa kun edellä kuvattu umpeenruostuminen, kun olin ostanut merialueella useita vuosia käytössä olleen venepaketin.

        Lukko on Combilock tyyppinen, eli veneen peräpuolelta 14 mm pultti läpi, ja mutterin peittää rautaklunssi jonka sisällä on Abloy-tyyppinen pyöreä pesä, jonka periaatteessa saa ulos klunssista. Tämä selvisi kun löysin netistä periaatekuvan lukosta.

        Sinnikkäällä rassauksella ja hitaasti etenemällä sain avaimen kääntymään pesässä katkaisematta avainta, liuottimia ja ohutta öljyä käyttäen. Sain myös klunssin kääntymään edes takas pultin ympärillä. Sen jälkeen yritin erilaisilla kiilavirityksillä saada klunssia irti avaimen ääriasennoilla. Mutta turhaan. Aikaa oli mennyt jo viikon verran, vaikka päivittäinen työaika oli ollut lyhyehkö, olin antanut nesteiden vaikuttaa vuorokauden verran ennen seuraavaa kokeilua.

        Etsiskelin netistä liuotinvinkkejä, ja päädyin seuraavaksi lamppuöljyyn. Siispä sitä runsaasti vaikuttamaan rakoihin ja avainaukkoon. Seuraavana päivänä tulin paikalle,
        varustautuneena uusilla paremmilla kiiloilla ja välineillä joilla olisi voinut pakottaa klunssin irti pultista - edellyttäen että avain oli oikeassa asennossa,

        Laiton avaimen lukkoon, ja lukko putosi irti. Nauroin ääneen.

        Tämän jälkeen olen ottanut lukon irti vuosittain ja rasvannut sen runsaalla vedenkestävällä vaseliinilla, sekä pyrkinyt putsaamaan ja maalamaan esille
        tulleet näkyvät pintaruostekohdat.

        Juu, ruotsalainen combilock minullakin, eikä jatkuva rassaaminen kiinnosta. Vakuutuskorvaus on kuitenkin sama oli siinä lukko tai pultti joten olkoot lukko paikoillaan ja jos tulee irroitustarpeita niin tavallisella pultilla takaisin kiinni.

        Vähän ensin ihmettelin, miksi se lukko on asennettu perälaudan ulkopuolelle merivesiroiskeisiin, mutta taisikin olla siksi, ettei ruostuminen näkyisi kauden aikana ja ruostevana värjäisi moottorikaivoa.

        Jos olisin rahalla tuon lukon ostanut niin olisin ensimmäisen kauden jälkeen palauttanut käyttötarkoitukseensa soveltumattomana väärien materiaalien johdosta. Mutta se tosiaankin tuli kylkiäisenä sen jälkeen kun kaupat oli jo lyöty lukkoon.


    • Anonyymi

      Pelkillä siipipulteilla 30hp moottori. Ei ole irronnut. Lukko on itsellä lähinnä sen takia siipimuttereissa että eivät itsekseen pyöri auki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe