Aihe

Jos olisin suomalainen purjevenevalmistaja

Anonyymi

Lähtisin liikkeelle paikallisista oloista. Kylmyys, märkyys ja matalat karikkoiset vedet.

Se tarkoittaisi jonkinlaista säältä suojaavaa koppia ja nosto- tai taittoköliä, sellaista painavaa, eikä mitään ranskalaisten kevytratkaisuja.

Ruotsalaisella Linjettillä taitaa jossain veneessään sellainen ollakin.

Suomi olisi loistava testialusta tällaiselle veneelle, joten mahdollisuus kannattaisi hyödyntää. Hyvin suunnitellulle kylmien olojen ja matalien vesien veneelle olisi kysyntää muuallakin.

28

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos sellaiselle olisi markkinoita, sellainen olisi jo tehty. Kopillinen moottoripursi ei ole purjevene.
      Pitkäkölisellä taas kestää kolistella kivillekin.
      Ranskalaisten nostokölisillä pääsee jopa 30 sentin veteen ja ovat 1,8m syviä ala-asennossa. Sprayhood on keksitty siltä tuulelta suojaamaan.
      Mikä tässä nyt oli se ns. "pihvi"?
      Nostokölinen, kopillinen purjevene?

      No eipä taida tulla sellaista ikinä.

      • Anonyymi

        "Nostokölinen, kopillinen purjevene? "
        "No eipä taida tulla sellaista ikinä. "

        Onhan niitä useampiakin, myös nostokölisenä, vaikkapa Catana, Gunboat, Outremer ym.
        Oikeasti kymmeniä eri merkkejä, ja malleja satoja. Mitään pulaa tuollaisista veneistä ei ole muualla kuin täällä kirjoittavien tietämyksessä purjevenemarkkinoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nostokölinen, kopillinen purjevene? "
        "No eipä taida tulla sellaista ikinä. "

        Onhan niitä useampiakin, myös nostokölisenä, vaikkapa Catana, Gunboat, Outremer ym.
        Oikeasti kymmeniä eri merkkejä, ja malleja satoja. Mitään pulaa tuollaisista veneistä ei ole muualla kuin täällä kirjoittavien tietämyksessä purjevenemarkkinoista.

        Katamaraani on vähän eri asia kuin kölipurjevene.....

        Kas kun et linkannut lentovenettä.


    • Anonyymi

      Ei täällä sen kylmempää tai märempää ole kuin muuallakaan niin, että koppia tarvitsisi. Eikä niin kuuma, että biminikään tarpeen. Vettäkin riittää normaaleille köleille, mutta kölin olisi suotavaa olla kohtalaisen hyvin peruskalliota kestävästi kiinni.

    • Anonyymi

      Nykysuuntaus on täysin toisenlainen. Mahdollisimman suuri ja avoin avotila sekä syvä eväköli. Muutama poikkeus löytyy. Sitä tehdään mitä ostetaan. Guyline veneissä oli kippiköli mutta ei niitäkään vissiin montaa tehty. Nostökölillä on vaikutusta sisätiloihin enkä usko kovin monen matkapurjehtijan haluavan sellaista.

    • Anonyymi

      Hyvä lähtökohta olisi Ovni 400. Sen ainoa perusvika on liian kevyt köli. Minulle "kopiksi riittäisi tuollainen järjestely. Veneessä käyneet väittävät, että suhteessa kokoonsa vene on uskomattoman tilava.

      https://www.alubat.com/ovni-400

      Joissain muissa ranskalaisissa koppia on viety pitemmälle. Esimerkiksi Boreal.

      https://www.boreal-yachts.com/?lang=en

      On aivan yhdentekevää, millainen on suuntaus maailmalla, koska suomalainen valmistaja ei kuitenkaan maailmanmarkkinoita valloita. Sen sijaan se voitaisiin tuntea kovan kelin ja matalan syväyksen veneiden valmistajana. Ovnit eivät ole kovan kelin veneitä. Ne eivät nouse kellahdettuaan pystyyn.

      • Anonyymi

        Laitappa veistämö pystyyn. Vähän epäilen kannattavuutta jos tekee veneitä joille ei ole kysyntää mutta aina voi kokeilla josko oma näkemys olisikin oikea.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Miksi nostoköliselle alumiiniveneelle ei ole kysyntää. Ovnien ostamista ehkäisee nimenomaan heikko stabiliteetti. Siitä keskustellaan vähän jokaisella foorumilla. Maailmassa on kuitenkin valmistajia, joilla on toimivia nostoköliratkaisuja. Siitä vain mallia ja tekemään kovan kelin vene suomalaiselle vesialueelle sopivana.

      Ei suomalainen veistämö pärjää tarjoamalla sitä, mitä maailmalla tarjotaan. Sen täytyy tarjota jotain erilaista, joka täyttyy raon, johon muut eivät tarjoa täytettä.

    • Anonyymi

      Ennen kuin alkaa keksimään pyörää uudestaan kannattaa vähän tutkailla olisiko joku jo ollut asialla. Maailmalla tehdään paljon erilaisia veneitä ja täälläpäin on markkinan pienuudesta johtuen vain vähäinen tarjonta. Oletan että tarkoitat jotain seuraavankaista:

      https://www.sirius-werft.de/wpsirius/en/yachten/

      Löytyy koppi sekä erilaisia köliratkaisuja: perinteinen eri syväyksillä, tuplaköli sekä kääntyvä.

      • Anonyymi

        Tuplakölisen käsitän vuorovesialueilla ja ehkä varauksin jokia ajettaessa (purjevene joella?).

        Suomessa tuplaköli tarkoittaa tuplamahdollisuutta tuhota veneen pohjapalkisto.
        Sitäpaitsi heikoilla tuulilla kahden kölin aikaansaama vastus on järkyttävä.
        Kas kun ei köli poikittain.

        Toisekseen, nuo saksalaisveistämön vehkeet kyllä ovat aika kaukana purjeveneestä....

        Tai sitten purjehdus ja kauneuskäsitys ovat hukkuneet jonnekin keskitysleirien kauhuihin


      • Anonyymi

        Näppärä paatti, tuo Sirius 40.


    • Anonyymi

      Matalakölisiä kopillisia purjeveneitä on jo maailma täynnä, eli valikoimassa riittää.
      Missä siis on se ongelmasi?
      Etkö ole koskaan edes kuullut matkakatamaraaneista?

    • Anonyymi

      Matkakatti Suomen saaristossa muahahahahah!!!

      Eihän sellaisella rohjolla mahdu edes Helsingin Merisatamasta läpi!
      Ja saariston sokkeloissa katin kanssa....no joo. Vitsinäkin jo todella huono.

      Ja aina vain tällä palstalla unelmoitsijoilta unohtuu se tärkein: Raha. Väitän, että tällä palstalla kirjoittelevista yhdelläkään ei ole rajaton piikki.

      • Anonyymi

        Vain köyhät puhuu rahasta.


    • Anonyymi

      Onpas hienonnäköinen laitos tuo Sirius kaikkine eri variaatioineen. Laatua en osaa arvioida, mutta tuossahan on melko täydellinen perhevene. Jo 31 jalkaan saa paljon venettä.

      • Anonyymi

        Laatua on riittävästi ja toimitusajat ovat olleet ainakin aiemmin yli vuoden.


      • Anonyymi

        Hintaa 40-jalkaisella näyttää olevan reilut 300ke. Eli sellainen keskihintainen paatti. Taitaa olla X:n ja Arconan kanssa samassa hintasegmentissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hintaa 40-jalkaisella näyttää olevan reilut 300ke. Eli sellainen keskihintainen paatti. Taitaa olla X:n ja Arconan kanssa samassa hintasegmentissä?

        Mistä löysit uuden hinnan? Kymmenen vuoden ikäisiä 31-jalkaisia myydään ~250kEUR.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Valitettavasti suomalaiset purjevenevalmistajat ovat konkassa tai lopettaneet. Mitä on jäljellä? Baltic ja Nautor sentään, mutta ei enää suomalaisomistuksessa nekään.
      Maestro ja Degerö. Perustajat ovat jo varsin iäkkäitä. Vieläkö heidän varassa? Onko Maestro tehnyt yhtään uutta venettä viime vuosina? 345:sta on jo aikaa (valmistui 2014?). Onko ainoa kappale?

      Muita? Finn Flyer lienee vielä pystyssä muutama konkurssi takana. Koska viimeksi tehty purjevene?

      • Anonyymi

        Itselleni vastaten Degerön perustajat edelleen vastuussa. Liikevaihto 200 000 € molemmin puolin eli ehkä yksi vene vuodessa. Finn Flyerilla alle 100 000 € eli ei edes yhtä purjevenettä vuodessa. Maestron tiedot eivät julkisia, ainakaan ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        Ef, sailjet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ef, sailjet.

        Ef Marine Oyn liikevaihto ollut n. 40 000 € viime vuodet eli eivät ole yhtään venettä myyneet.

        In-Time Yachts 400-800 00 € eli heillä on ollut toimintaa. Onko enempää kuin se yksi Sailjet tehty? Joku moottorivene. Taitaa liikevaihto tulla alihankinnasta (laiva)teollisuudelle.

        Suomessa on siis kourallinen purjeveneen tekijöitä, jotka kukin tekevät 0-1 uutta venettä vuodessa. Tai ehkä Nautor ja Baltic joskus useamman "pienen" vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ef Marine Oyn liikevaihto ollut n. 40 000 € viime vuodet eli eivät ole yhtään venettä myyneet.

        In-Time Yachts 400-800 00 € eli heillä on ollut toimintaa. Onko enempää kuin se yksi Sailjet tehty? Joku moottorivene. Taitaa liikevaihto tulla alihankinnasta (laiva)teollisuudelle.

        Suomessa on siis kourallinen purjeveneen tekijöitä, jotka kukin tekevät 0-1 uutta venettä vuodessa. Tai ehkä Nautor ja Baltic joskus useamman "pienen" vuodessa.

        InTime Yachtsin omistava porukka omistaa myös Paattimaakarit. Se tekee käsittäkseni sisustusalihankintaa telakalle ja liikevaihto on miljoonia. Samassa hallissa voidaan sitten tarvittaessa tehdä vene, kun joku tilaa. Asiantuntevaa porukkaa löytyy siis firman muista projekteista ja yhteistyökumppaneilta. InTime Yachts on siis pieni osa isompaa konsernia. Sinänsä se pysyy kyllä pystyssä. Veneitä mun mielestä on tehty useampia, mutta on tainneet jäädä yksittäiskappaleiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        InTime Yachtsin omistava porukka omistaa myös Paattimaakarit. Se tekee käsittäkseni sisustusalihankintaa telakalle ja liikevaihto on miljoonia. Samassa hallissa voidaan sitten tarvittaessa tehdä vene, kun joku tilaa. Asiantuntevaa porukkaa löytyy siis firman muista projekteista ja yhteistyökumppaneilta. InTime Yachts on siis pieni osa isompaa konsernia. Sinänsä se pysyy kyllä pystyssä. Veneitä mun mielestä on tehty useampia, mutta on tainneet jäädä yksittäiskappaleiksi.

        Googlettamalla löytyi tosiaan tällainen paatti

        https://www.inautia.com/used-boat-25341120141310149555548535510245.html


    • Anonyymi

      Nykyään kun kaikki listautuvat pörssiin, niin olisikohan kotimaisille veistämöille mitään ideaa pistää osakeanti pystyyn ja upottaa rahaa mallistoon, tuotantolinjaan ja -tiloihin sekä henkilöstöön?

      Itse kernaasti ostaisin kotimaisen purjeveneen, jos valmistaja ei astuisi luksusmiinaan, eli halvimmat alkaen mallit jostain sadastatonnista ylöspäin....

      Omaan tarpeeseen joku 24-30 -jalkainen uusi kävisi oikeinkin hyvin ja mieluummin sitä ostaisi Suomessa tehdyn ja raha sekä työ jäisi kotimaahan. Tietysti vaara puolalaisen halpatyövoiman käytöstä tähän(kin) tarkoitukseen on olemassa.

      Ehkä homma menisi munille jo ennen suunnitteluvaiheeseen päätymistä.
      Mutta ajatuksen tasolla suomalaisen veistämön osakkeet voisivat hyvinkin kelvata purjehtijoille, jopa seuroille ja miksei vaikka jollekin institunationaaliselle sijoittajallekin.....

      Tai sitten koko homma on pelkkää harhaista kuvittelua ja tässä maassa ei onnistu mikään muu kuin viinan juonti, verojen nosto ja hidastettu itsemurha.

    • Anonyymi

      Laminoin omaan 33-jalkaiseen purkkariini sprayhoodin tilalle hard dodgerin. En tiedä muuttuiko veneeni moottoripurjehtijaksi vaikkei koppi purjehdusominaisuuksiin vaikuttanutkaan? Nyt parin kesän kokemusten jälkeen en takuulla enää ikinä vaihda rätti-hoodiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      370
      8623
    2. Maisa ja Mikko eroaa!

      https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-ja-mikko-rakas-hakivat-avioeroa-erikoinen-erosotku/1158170 Mitäs tähän sanotte? Mä en voi muuta kuin naura
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      8013
    3. Hallitus sekaisin kuin seinäkello, olis kuitenkin pitänyt ottaa se Nyrkki

      Yle: Toisen asteen rajoitukset saavat hallituksen rivit rakoilemaan. "Nuorisojärjestöt vaativat koronanyrkkiä: Onko tilanne kenenkään hallussa?" Ris
      Maailman menoa
      378
      6273
    4. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      243
      4223
    5. Korona-altistuminen joogasalilla ja puutteelliset tiedot

      "Ylilääkäri Jarno Rieppo kertoo, että tartuntaketjujen jäljitys on kesken eikä kaikkia mahdollisesti altistuneita ole vielä tavoitettu puutteellisten
      Iisalmi
      91
      2488