Mitä öljyä volvo Dp290?

tietämätö

Mitä öljyä olette käyttäneet volvo 290dp-vetolaitteessa? Ohjekirjan mukaan pitäisi laittaa samaa öljyä kuin koneeseen, mutta jonkun väittämän mukaan pitäisi laittaa synteettistä öljyä? Kolme kautta vetolaitteessa on pyörinyt samanlaista öljyä kuin koneessakin, pitäiskö vaihtaa sorttia?

12

8291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haja

      Tämän päivän suositukset ovat 290 duopropille synteettinen vaihteistoöljy 75W-90 API GL-5. Tämän öljyn pintapaineen kesto on tavallisia moottoriöljyjä huomattavasti parempi -> vetolaite kestää pitempään. Jos vaihdat synteettisiin, niin vanhat öljyt on saatava mahdollisimman tarkasti pois. Ne eivät ole sekoituskelpoisia keskenään.

      Moottoriöljyä voi käyttää vanhemmissa yksipotkurisissa vetolaitteissa.

      • AriT

        Jostain syystä valmistaja/maahantuoja on eri mieltä asiasta. Itselläni oli DP 290 vm. -88 ja siihen suositeltiin _vain_ mineraalipohjaista öljyä, ei synteettistä. En alkanut kyselemään miksi, mutta synteettisiä suositeltiin käytettäväksi vain jostakin tietystä vuosimallista/sarjanumerosta alkaen.

        Duoproppejakin on monelaisia ja monen ikäisiä, joten yleistys on tässäkin asiassa hieman arveluttavaa. Itse luottaisin enemmän ohjekirjan ja/tai valtuutetun huollon/maahantuojan suosituksiin kuin keskustelupalstalta saatuihin neuvoihin.


      • Haja
        AriT kirjoitti:

        Jostain syystä valmistaja/maahantuoja on eri mieltä asiasta. Itselläni oli DP 290 vm. -88 ja siihen suositeltiin _vain_ mineraalipohjaista öljyä, ei synteettistä. En alkanut kyselemään miksi, mutta synteettisiä suositeltiin käytettäväksi vain jostakin tietystä vuosimallista/sarjanumerosta alkaen.

        Duoproppejakin on monelaisia ja monen ikäisiä, joten yleistys on tässäkin asiassa hieman arveluttavaa. Itse luottaisin enemmän ohjekirjan ja/tai valtuutetun huollon/maahantuojan suosituksiin kuin keskustelupalstalta saatuihin neuvoihin.

        Unohdin aikaisemmassa viestissäni mainita, että vanhemmat kytkinkartiot eivät kestäisi synteettistä. Jos kartio on vaihdettu viimevuosina niin silloin voi käyttää synteettisiä. Tietysti veneen paino vaikuttaa siihen miten voitelu toimii vetolaitteessa. Kevyellä veneellä moottoriöljyt voitelevat riittävästi. Itselläni DP-A vetari työntää noin 5 tonnin painoista venettä eli vetolaite on kovilla kokoajan ja siihen Volvoa tuntevat huoltomiehet suosittelevat vain synteettistä vaihteistoöljyä juuri sen kovemman pintapaineen keston takia. Esim. Volvon uuteen isoon vetariin tyyppiä en varmuudella muista, mutta taisi olla DPX, mikä on tarkoitettu isoille D6 koneille luokkaa 300 hv. ja varmasti asennetaan myös raskaisiin veneisiin, ainoa öljy on synteettinen 75W-140. Miksiköhän?

        Tieto on muuten peräisin entiseltä Volvon huoltomieheltä, joka nykyään korjaa ja huoltaa Volvoja oman firman kautta ja tekee paljon töitä myös alihankintana Volvon jälleenmyyjille.

        Sitäpaitsi tämä vetolaitetyyppi on noin 20 vuotta vanha ja siinä ajassa on öljyt kehittyneet ja Volvon kokemukset asiasta lisääntyneet.

        Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä, että öljyn tyypillä saattaa olla tekemistä myös vetolaitteiden kestoiän kanssa? Tälläkin palstalla aina silloin tällöin haukutaan ettei vetarit kestä yhtään mitään. Voisivat kestää kenties pitempään sopivammilla öljyillä.


      • AriT
        Haja kirjoitti:

        Unohdin aikaisemmassa viestissäni mainita, että vanhemmat kytkinkartiot eivät kestäisi synteettistä. Jos kartio on vaihdettu viimevuosina niin silloin voi käyttää synteettisiä. Tietysti veneen paino vaikuttaa siihen miten voitelu toimii vetolaitteessa. Kevyellä veneellä moottoriöljyt voitelevat riittävästi. Itselläni DP-A vetari työntää noin 5 tonnin painoista venettä eli vetolaite on kovilla kokoajan ja siihen Volvoa tuntevat huoltomiehet suosittelevat vain synteettistä vaihteistoöljyä juuri sen kovemman pintapaineen keston takia. Esim. Volvon uuteen isoon vetariin tyyppiä en varmuudella muista, mutta taisi olla DPX, mikä on tarkoitettu isoille D6 koneille luokkaa 300 hv. ja varmasti asennetaan myös raskaisiin veneisiin, ainoa öljy on synteettinen 75W-140. Miksiköhän?

        Tieto on muuten peräisin entiseltä Volvon huoltomieheltä, joka nykyään korjaa ja huoltaa Volvoja oman firman kautta ja tekee paljon töitä myös alihankintana Volvon jälleenmyyjille.

        Sitäpaitsi tämä vetolaitetyyppi on noin 20 vuotta vanha ja siinä ajassa on öljyt kehittyneet ja Volvon kokemukset asiasta lisääntyneet.

        Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä, että öljyn tyypillä saattaa olla tekemistä myös vetolaitteiden kestoiän kanssa? Tälläkin palstalla aina silloin tällöin haukutaan ettei vetarit kestä yhtään mitään. Voisivat kestää kenties pitempään sopivammilla öljyillä.

        Tässä yksi norjalainen sivu vetareista:
        http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page3.htm

        Näyttäisi siltä, että öljysuositus vaihtuu mallissa DP-A2. En tiedä miten luotettava tuo sivu on, mutta siinä DP-X:n kohdalla sanotaan API GL-5 SAE 75W-90. Oleellista on kuitenkin se, minkä itsekin jo korjasit että _kaikkiin_ DP malleihin ei suositella synteettistä, mallin ja sarjanumeron perusteella asiaa tunteva huolto kyllä osaa kaivella valmistajan suosituksen.


    • JRxxx

      ...kysyä suoraan Volvolta, niin on varmimmalla pohjalla. Tosin se, että olet kolme kautta jo selvinnyt tuolla öljyllä tukee sitä, ettei kannata/tarvitse vaihtaa. Tässä oli jokin merkillinen juttu, jonka detaljit olen unohtanut, mutta ilmeisesti suositus riippuu laitteen valmistusajasta. Toisiin laitetaan moottoriöljyä ja toisiin vaihteistoöljyä.

    • AriT
    • Jokke

      Ohjekirja sanoi ,että laitetaan samaa kuin moottoriin (tosin mulla on SP-290). Laitoin sitten Diesel- moottoriöljyä 10w30.

      • Haja

        Yksiporkuriset vetolaitteet eivät ole niin tarkkoja öljyn viskositeetin suhteen kuin duopropit. Sp malleihin useimmiten käykin moottoriöljy.


    • 31:nen

      Kertokaas asiantuntiat mielipiteenne tästä. Olen käyttänyt DPd1:ssä koko ajan synteettistä öljyä. Käytetyt öljyt olen laskenut vatiin, jossa ne ovat seisoneet jonkun aikaa. Vadin pohjalle on laskeutunut jo siinä ajassa "mustaa öljyä". Sen jälkeen olen kaatanut vadista puhtaan öljyn lasipurkkiin. Sen seisoessa siellä muutama kuukausi pohjalle saattaa kertyä vielä tummaa öljyä.Mutta muu aines on melkein yhtä kirkasta kuin uusi öljy. Mitä mieltä olette tämän käytetyn öljyn ominaisuuksista, verrattuna uuteen.Öljyssä ei ole ollut yhtään vettä.Käyttötunteja kesässä on tullut enintään 60. Volvolla synteettinen öljy SAE 75W-90 maksaa 18.50 litra. Käytettyä öljyä ei ole vielä testattu vetolaitteessa.

      • se ole kuitenkin halpaa öljyä ,, jos vertaat vaihtovetolaitteen hintaan. Mutta jos laitat vanhat takaisin , niin kerro 1000 tunnin jälkeen kuinka on laakerit kestänyt.
        Öljynvaihtoväli volvon ohjeissa on kuitenkin 200t. tai kerran vuodessa.


      • Ykä

        Jos putsaat kertomallasi tavalla noin 60h ajetun peräöljyn ja käytät sen uudestaan täydennettynä uudella öljyllä ja teet kahden, max kolmen, (suositus öljynvaihtoväliksi 200h) käytön jälkeen täydellisen öljynvaihdon, niin toimii varmasti, eri asia on sitten paljonko tuosta työstä jää palkkaa. Jos pistää koko homman harrastuksen piikkiin laskematta mitenkään työtunteja niin jäähän siitä jotain.


    • miiku

      riippuu vielä tarkemmasta mallista mitä öljyä valmistaja suosittelee.
      Mulla dp-a 290 ja siihen suositellaan vaihteistoöljyä. Kannattaa kyl uskoo sitä ohjekirjaa tai kysyä volvon edustajalta, jos ohje on muuttunu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe