kanoja kaupunkiin

mmhs

Asun kaupungin keskustasta noin 1.5km.n päässä omakotialueella. Alue on vanhaa ja idyllistä.Mielestäni tänne sopisi maatilaneläimiä pihapiireihin. Yhdessä talossa oli lampaita pari kappaletta. Minun tekisi mieli ottaa kanoja ja kukko, mutta miten se onnistuisi täällä kaupungissa. Tonttia on vajaa tuhatneliöö. Pihassa on erillinen sauna/ ulkovarasto johon voisi eläimille tehdä paikan myös ulkoilun lisäksi.Lampaat tai vuohi kiinnostais. Mielestäni ideana hyvä, mutta mitenköhän terveysviranomaiset mahtaa suhtautua jos kaupunkialueella on kanoja pari ja vaikka pari lammasta.Kerro vinkkejä jos olet näin tehnyt. Tarviiko lupia tms..

23

10715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naapuri

      Joidenkin kaupunkien järjestyssäännöt kieltävät tiettyjen eläinten pidon ainakin keskusta-/taajama-alueella, joten noihin sääntöihin kannattaa tutustua, ettei tule ongelmia. Oikeastaan kaikkein tärkeintä on kysyä naapurien mielipide asiasta. Jos joku eläimistä kantelee, niin todennäköisesti naapuri.

    • navetan isäntä

      EI MAATILAN ELÄIMIÄ KAUPUNKIIN!!!!!!!!!!!
      Ne eivät kuulu sinne!!Eivät pysty edes hengittämään siinä pakokaasussa!!Ajattele nyt.
      Muuta maalle jos haluat lampaita tai kanoja!!

    • gerald

      Kukko kiekuu niin että koko seutu kuulee. Tuttujen kukko sai karmean kohtalon juuri sen vuoksi, naapurit valitti ja henki piti viedä reppanalta.

      Noin pienellä tontilla ei liene tilaa laitumille, suosittelen siis vaikka kaneja mielummin. Tai pelkkä kanalauma.

    • kanaset

      Mulla on kanoja kaupungissa ja toisin kuin joku väitti maatilaneläimistä, ne viihtyvät loistavasti. Täällä meillä kaupungin lähes keskustassa ei ole petoja joten kanamme ulkoilevat vapaasti ja erittäin onnellisesti. Ainoa harmi ja vaaratekijä on irrallaan olevat koirat (jotka ei muuten kuulu meidän omalle pihalle) ja kanoja on niiden takia n. 10 vuoden aikana kuollut muutama.
      Muista maatilan eläimistä en tiedä, mutta kanat ainakin ovat erittäin ihania ja kiintoisia eläimiä lemmikkeinä, ihan kaupungissakin. Ei kannata ottaa mitään isoa parvea, suosittelisin viittä kanaa ja kukkoa. Sitten jos vielä sattuu tulemaan poikasia... Ennen kanojen tms hankkimista täytyy lukea kanakirjoja, suosittelen Helena Tengvallin kirjaa Kanojen Hoito: opas vapaiden kanojen kasvattajille, oli tosi hyvä, lue ennen kuin hankit kanoja. Tällä palstalla on myös muita hyviä kanakirjavinkkejä, joten kannattaa selata vanhempiakin kana-aiheisia viestejä...
      Mielestäni kanat on helppohoitoisia, tarvitsevat ruokaa, vettä, kalkkia ja soraa ja kanalansiivousta. Tietysti myös niiden kanssa seurustelua mutta eivät yhtä paljon kuin monet muut lemmikit (vaikka rakastavatkin sylissä istumista, ainakin meidän kanat). Isoin homma onkin ehkä se kanalan rakentaminen tai vanhan rakennuksen tekeminen kanalaksi, siihen ohjeita kirjoista. Meillä kukko ei kieu niin paljon että se ketään häiritsisi, mielestäni kannattaisi kuitenkin ottaa kukko, kanat tarvitsevat sitä. Kun ostaa kanat, voihan valita täysikasvuisen kukon josta kasvattaja osaa sanoa onko se kova kiekuja...Roduista sen verran että itse omistan Mille Fleur-rotuisia ja maatiaisiakin on ollut. Mille fleurit on erittäin hyvin kesyyntyviä ja sylissä lellittäviä ja ne jopa tykkää siitä. Maatiaiset on omapäisempiä, mutta aivan ihanan persoonallisia. Koristekanat ja kääpiökanat(mm just mille fleurit), joita on erirotuja, käy varmaan parhaiten lemmikeiksi. Tuskin kannattaa ottaa valkoista leghornia ellei mielessä ole munantuotanto...
      Tosiaan terveysviranomaisille kai pitäisi ilmoittaa kotielämistä mutta meillä kyseltiin vaan rajanaapurilta. Jos tietää että naapuri on rento tyyppi, niin kysymään vaan. Tilanne tuon meidän naapurin kanssa on sinänsä erikoinen ettei talossa varsinaisesti asu ketään, se on työpaikkatyyppinen mutta on siellä ihmisiä aamusta iltaan.
      Kuitenkaan en kanojakaan voi varauksetta joka paikkaan suositella, varsinkaan tuntematta paikkaa. Myöskään en tiedä tykkääkö kaikki niistä lemmikkeinä...
      Tuli nyt aika pitkä viesti mutta aattelin että kaipaat tietoa ja kokemuksia etkä kyllä tai ei vastauksia... Kysele lisää jos haluat, jaan mielelläni omia kokemuksiani ja neuvojakin. Kattelen tätä palstaa aina silloin tällöin, ja vastailen sitten.

      • pootpoot

        "Ainoa harmi ja vaaratekijä on irrallaan olevat koirat (jotka ei muuten kuulu meidän omalle pihalle) ja kanoja on niiden takia n. 10 vuoden aikana kuollut muutama. "

        tyhmä kun ei aitaa hanki...


      • kanaset
        pootpoot kirjoitti:

        "Ainoa harmi ja vaaratekijä on irrallaan olevat koirat (jotka ei muuten kuulu meidän omalle pihalle) ja kanoja on niiden takia n. 10 vuoden aikana kuollut muutama. "

        tyhmä kun ei aitaa hanki...

        Joo, no voisin todeta että asuinpaikka on niin erikoinen että se aita ei oikein onnistu... Kyllähän niiden koirien kiinni pitäisi olla, järjestyssääntöjen mukaan. No, mun viestissä nyt oli muutakin pointtia kuin ne koirat... Kanat on jokatapauksessa ihania.


      • pullet
        kanaset kirjoitti:

        Joo, no voisin todeta että asuinpaikka on niin erikoinen että se aita ei oikein onnistu... Kyllähän niiden koirien kiinni pitäisi olla, järjestyssääntöjen mukaan. No, mun viestissä nyt oli muutakin pointtia kuin ne koirat... Kanat on jokatapauksessa ihania.

        Mistä olet hankkinut mille fleur -kanoja?


      • kanaset
        pullet kirjoitti:

        Mistä olet hankkinut mille fleur -kanoja?

        Nyt nyt on kyllä todettava että mun ekat mille fleurit -kana ja kukko- ostettiin n.yheksän vuotta sitten, kana muuten on vielä hengissä. Sen jälkeen on noita poikasia siunaantunu joten muut onkin omia kasvatteja. Eli paikkaa en tarkkaan muista (olin sen verran nuori) mutta Läyliäisissä oli ja jotenkin on semmonen muistikuva on ehkä lopettanu. Paikka löytyi keltaisesta pörssistä, eli voisin kuvitella että löydät mille fleurin kasvattajia kun laitat ilmoituksen tai seuraat kanan myynti-ilmoituksia ja soitat vaikka ei myynnissä juuri niitä olisikaan, ehkä kanoja myy kasvattaja jolla on useita rotuja.


      • Haaveissa
        kanaset kirjoitti:

        Nyt nyt on kyllä todettava että mun ekat mille fleurit -kana ja kukko- ostettiin n.yheksän vuotta sitten, kana muuten on vielä hengissä. Sen jälkeen on noita poikasia siunaantunu joten muut onkin omia kasvatteja. Eli paikkaa en tarkkaan muista (olin sen verran nuori) mutta Läyliäisissä oli ja jotenkin on semmonen muistikuva on ehkä lopettanu. Paikka löytyi keltaisesta pörssistä, eli voisin kuvitella että löydät mille fleurin kasvattajia kun laitat ilmoituksen tai seuraat kanan myynti-ilmoituksia ja soitat vaikka ei myynnissä juuri niitä olisikaan, ehkä kanoja myy kasvattaja jolla on useita rotuja.

        Niin, minä myös haluaisin lemmikiksi kanoja.. Asun maalla, ainoa mitä olen miettinyt, että mitä sitten jos kana sairastuu ja se pitää lopettaa. Mikäli ne ovat lemmikkejäni en tykkää sellaisesta että kaula poikki ja ruokapöytään. Yök! Niin voiko niitä lemmikkikanoja sitten pyytää eläinlääkärin lopettamaan.. nauravatko pihalle minut... ?


    • Nimetön

      Kieltoja eläintenpidossa voi olla lähinnä pohjavesialueilla, ja nekin koskevat suurempia eläimiä, esim. sikalaa tai lehmiä. Omalla tontilla saa lemmikkiä kyllä pitää. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää, varsinkin jos asut kaava-alueella.
      Kana ei mitenkään "saastuta", lähinnä lannoittaa. Samaa kakkaahan sitä rahalla ostetaan pusseissa keväisin nurmikoille ja kukkaistutuksille... Niissä vain on säilöntä-ja lisäaineet vielä mukana.
      Kuitenkin, kanoille pitäisi olla myös suoja, ja talven pakkasilla pitäisi päästä lämpimämpään. Lampaista puhumattakaan... Mihin laitat lampaita ja vuohia tuon kokoisella tontilla??? Jotkin tilat kuitenkin antavat "kesälampaita" lainaksi, syksyllä sitten viedään takaisin tilalle.
      riippuu siitäkin, miten lähellä naapurit asuvat. Et voi ilman naapurin lupaa rakentaa tontin rajalle lammasaitausta.
      Kanat vielä ovat helppoja, ainakin kesäisin. Ulkovarastosi lämmittäminen niille talvella voipi kuitenkin tulla yllättävän kalliiksi, ja sisätiloihin ei kanaa kannata ottaa. Vaihtoehtoehdotuksena tyrkyttäisin sinulle mieluummin viiriäisiä. Nekin munivat, mutta kestävät olla myös talvisajan ulkona ilman lämmitystä. Jonkinlainen tuulensuoja/pesä pitää tietysti olla, ja ruoan kanssa pakkasella vahdittava, että vettä on saatavilla, ettei mene jäähän. Kestävä, pieni, kaunis ja tuottelias lintu, ja lisäksi hiljaisempi kuin kanat ja kukko. Todella helppohoitoinen lintu, ja kaikkiruokainen. Nykyään viiriäistä on myös saatavilla kaikenvärisinä. Itselläni on molempia, viiriäisiä ja kanoja. Laitanpa vielä linkin, tutustua lintuun siellä. Minulta löytyy kuvista löytyvät värit noita harmaita lukuunottamatta kaikki.

      http://www.strombergschickens.com/stock/button_quail.htm

      • kotkot

        Viiriäiset on kyllä paljon pienempiä kuin kanat. Onko ne yhtä persoonallisia ja kontaktia ottavia kuin kanat? En ookaan tienny että ne pärjää pakkasessa. Kai joku pakkasraja sentään on? Joskus muuten oon nähny viiriäisiä myynnissä eläinkaupassa terraariossa...


      • Nimetön
        kotkot kirjoitti:

        Viiriäiset on kyllä paljon pienempiä kuin kanat. Onko ne yhtä persoonallisia ja kontaktia ottavia kuin kanat? En ookaan tienny että ne pärjää pakkasessa. Kai joku pakkasraja sentään on? Joskus muuten oon nähny viiriäisiä myynnissä eläinkaupassa terraariossa...

        Persoonallisia kyllä, mutta eivät juurikaan kesyynny, eli eivät mitään sylilintuja kylläkään. Riippuu tietysti, miten paljon niiden kanssa seurusteluun kuluttaa aikaa, ja minkäkokoinen lauma niitä on. Olen kyllä kuullut, että kesyjäkin on. Ihan oma luonteensa niillä on jokaisella, minun kesyimpäni ikävä kyllä kuoli vasta. Se kyllä istuksi sylissä, nyppi ja ihmetteli paidan nappeja ja sormuksia. Jos ajattelit esim. vain yhtä pariskuntaa pitää, niin varmaankin kesyyntyisivätkin, minulla on tuossa laumassa nyt muutamia kymmeniä, joten silloin eivät kyllä kesyynny.
        Eläinkauppojen viiriäiset on varmaan useimmiten kääpiöviiriäisiä, perusviiriäinen on hiukan sitä isompi, mutta kanaa pienempi. Munat maistuvat mielestäni paljon paremmilta kuin kananmunat, paistettuina suorastaan taivaallisia! Ja ei itse linnunkaan lihassa moittimista ole, sehän on hienostoruokaa...
        Pärjäävät tosiaan ulkona ympäri vuoden, paikassa josta ostin omani, ei ollut mitään suojaa, pelkkä verkkohäkki vain, ja lunta söivät, vettä ei tarjottu talvisin. Minä en ihan niin raaski pitää, vaan olen tehnyt kyllä suojan, ja veden yritän pitää sulana vetenä talvisinkin.
        Se huono puoli viiriäisessä on kanaan verrattuna, että useimmiten se ei itse haudo muniaan, vaan ne joutuu hautomaan hautomakoneella, jonka tosin voi tehdä itse. Minulla on itsetehty, ja hyvin toimii. Tosin, eiväthän ne kaikki kanatkaan haudo.
        Viiriäiseni tekevät munan päivässä, ja samoin kuin kanoilla, talvisin pidän keinovaloa jotta muninta jatkuu ympäri vuoden. Tuottelias, hiljainen ja helppohoitoinen lintu. Omani olivat aluksi jopa meillä sisällä! Vähemmän sotkivat, kuin undulaattini. Ja kauniita ovat! Minulla suurin osa on valkoisen kirjavia, mutta väreissä löytyy kyllä joka lähtöön.
        Muuten, niistä eläinkaupan viiriäisistä vielä, hinnatkin eläinkaupoissa varmaan ovat hiukan yläkanttiin, normaali viiriäinen maksaa noin 0-10 euroa kappale. Meilläkin on tällä hetkellä kokovalkoisia kukkoja muutama liikaa, ja tässä kevään mittaan on aikomus taas hautoa uusi pesue, muutama kymmentä lintua... Tervetuloa hakemaan :-)
        Suomenkielisiä viiriäissivuja on vähän hankala löytää, mutta hakusanalla quail löytyy sivuja ja kuvia eri näköisistä viiriäisistä. Alla olevassa linkissä on jokseenkin samannäköisiä, kuin minun laumastani löytyy.

        http://www.strombergschickens.com/stock/button_quail.htm


      • tiedän..

        Ainakaan maatiaiset eivät tarvitse talveksi mitään eristettyä tai kokonaan lämmitettyä koppia, riittää kun on kunnolla tuulieristetty eli tuuli ei puhalla raoista, kunnolla pehmuketta ja pahnoja pohjalla että ei ole kylmä ja vaikka pari esim. lampaille tarkoitettua lämpölamppua orsien tai lattian läheisyyteen. Samalla laillahan ulkolinnuillakin on vain höyhenet minkä turvin selviävät talvesta, miksi se kana olisi sen erikoisempi. Kylmän kopin kanssa tarvitsee vain pitää huoli että tarjoaa vettä päivittäin sillä pakkasilla jäätyy, sen on oltava lämmintä ja ruokaa on oltava enemmän tarjolla sillä energiaa kuluu enemmän kylmällä. Itse otan nyt kesäksi kanoja, rodusta ei vielä tietoa, koppi on ikivanha varasto parilla ikkunalla, reikäinen kuin mikä mutta sen verran sitä tuulensuoja levyillä ym. ruksaillaan että saadaan ns. "tuulivapaa". Ja kun ilmat taas kylmenee, pari lämpölamppua ihan jatkojohtojen päihin riittää. Naapurin maatilalta saa heinät, pahnat ja purut lattialle.


      • Nimetön
        tiedän.. kirjoitti:

        Ainakaan maatiaiset eivät tarvitse talveksi mitään eristettyä tai kokonaan lämmitettyä koppia, riittää kun on kunnolla tuulieristetty eli tuuli ei puhalla raoista, kunnolla pehmuketta ja pahnoja pohjalla että ei ole kylmä ja vaikka pari esim. lampaille tarkoitettua lämpölamppua orsien tai lattian läheisyyteen. Samalla laillahan ulkolinnuillakin on vain höyhenet minkä turvin selviävät talvesta, miksi se kana olisi sen erikoisempi. Kylmän kopin kanssa tarvitsee vain pitää huoli että tarjoaa vettä päivittäin sillä pakkasilla jäätyy, sen on oltava lämmintä ja ruokaa on oltava enemmän tarjolla sillä energiaa kuluu enemmän kylmällä. Itse otan nyt kesäksi kanoja, rodusta ei vielä tietoa, koppi on ikivanha varasto parilla ikkunalla, reikäinen kuin mikä mutta sen verran sitä tuulensuoja levyillä ym. ruksaillaan että saadaan ns. "tuulivapaa". Ja kun ilmat taas kylmenee, pari lämpölamppua ihan jatkojohtojen päihin riittää. Naapurin maatilalta saa heinät, pahnat ja purut lattialle.

        miksi se kana olisi sen erikoisempi- siksi, että se ei kuulu Suomen luontoon. Tietenmkin. Kuinka joku voi olla noin yksinkertainen?


      • vihdoin se tiili navetta
        Nimetön kirjoitti:

        Persoonallisia kyllä, mutta eivät juurikaan kesyynny, eli eivät mitään sylilintuja kylläkään. Riippuu tietysti, miten paljon niiden kanssa seurusteluun kuluttaa aikaa, ja minkäkokoinen lauma niitä on. Olen kyllä kuullut, että kesyjäkin on. Ihan oma luonteensa niillä on jokaisella, minun kesyimpäni ikävä kyllä kuoli vasta. Se kyllä istuksi sylissä, nyppi ja ihmetteli paidan nappeja ja sormuksia. Jos ajattelit esim. vain yhtä pariskuntaa pitää, niin varmaankin kesyyntyisivätkin, minulla on tuossa laumassa nyt muutamia kymmeniä, joten silloin eivät kyllä kesyynny.
        Eläinkauppojen viiriäiset on varmaan useimmiten kääpiöviiriäisiä, perusviiriäinen on hiukan sitä isompi, mutta kanaa pienempi. Munat maistuvat mielestäni paljon paremmilta kuin kananmunat, paistettuina suorastaan taivaallisia! Ja ei itse linnunkaan lihassa moittimista ole, sehän on hienostoruokaa...
        Pärjäävät tosiaan ulkona ympäri vuoden, paikassa josta ostin omani, ei ollut mitään suojaa, pelkkä verkkohäkki vain, ja lunta söivät, vettä ei tarjottu talvisin. Minä en ihan niin raaski pitää, vaan olen tehnyt kyllä suojan, ja veden yritän pitää sulana vetenä talvisinkin.
        Se huono puoli viiriäisessä on kanaan verrattuna, että useimmiten se ei itse haudo muniaan, vaan ne joutuu hautomaan hautomakoneella, jonka tosin voi tehdä itse. Minulla on itsetehty, ja hyvin toimii. Tosin, eiväthän ne kaikki kanatkaan haudo.
        Viiriäiseni tekevät munan päivässä, ja samoin kuin kanoilla, talvisin pidän keinovaloa jotta muninta jatkuu ympäri vuoden. Tuottelias, hiljainen ja helppohoitoinen lintu. Omani olivat aluksi jopa meillä sisällä! Vähemmän sotkivat, kuin undulaattini. Ja kauniita ovat! Minulla suurin osa on valkoisen kirjavia, mutta väreissä löytyy kyllä joka lähtöön.
        Muuten, niistä eläinkaupan viiriäisistä vielä, hinnatkin eläinkaupoissa varmaan ovat hiukan yläkanttiin, normaali viiriäinen maksaa noin 0-10 euroa kappale. Meilläkin on tällä hetkellä kokovalkoisia kukkoja muutama liikaa, ja tässä kevään mittaan on aikomus taas hautoa uusi pesue, muutama kymmentä lintua... Tervetuloa hakemaan :-)
        Suomenkielisiä viiriäissivuja on vähän hankala löytää, mutta hakusanalla quail löytyy sivuja ja kuvia eri näköisistä viiriäisistä. Alla olevassa linkissä on jokseenkin samannäköisiä, kuin minun laumastani löytyy.

        http://www.strombergschickens.com/stock/button_quail.htm

        hei! luin mielenkinnolla tekstiäsi viiriäisistä,olen lukenut niistä kaikkea mahdollista!ja olimme jo keväällä valmiita hankkimaan niitä mutta ei ollut missään myytävänä.olisiko sinulla nyt ylimääräisiä.vihdoin saimme sen tiili navetan josta olen haaveillut.ja haluaisin hepojen kanssa viiriäisiä!t.marita kiitos jo etukäteen vastauksesta,tässä säpömme [email protected]


    • mä maalaispoika oon

      mä haluun kanan, mistä niitä saa!!!

    • samba+rumba

      missä kanoja voi kuljettaa, ja mitä ne esim syövät???

      • luomumimmi

        miten on käynyt . kysymyksestäsihän on aikaa vuosia. Joko kanala tuli vainuupahtiko haaveet?


    • tipuhullu

      itse otin kaupasta pakan kananmunia ja yhestä ei kuulunut mitään kun ravistin laitoin ne äkkiä lämpimään ja kasvilamput alle niin katotaas tuleeko mitään yhestä pitäs tulla sano kanatieteilijä kun kävi kylässä siis äiti tuntee tämän kanaherran

      • akka vaan

        veikkaan että tulee kunnon löyhkä kolmewn viikon kuluttua. Ensinnökin kaupan punat on tuotettu kanalassa jossa tuskin on kukkoa! toiseksi pellkä kasvilamppu ei riitä hautomakoneeksi vaan tarvitaan tasainen 37,8 asteen lämpö, munien kääntelyä ym, kannattaa googlettaa sana kananmunan haudonta, niin löytyy tarkempia ohjeita.


    • >>>>>>>>>>>
    • entinen kanapiika

      niin ja pikkukanaloista leviää niitä kanatauteja, esim tarttuvaan hengitystietulehdusta ja marekia tuotantokanaloihin. Pitäisi huomioda myös eläinsuojeulkysymykset. Suomen talvet on KYLMIÄ eikä kana tarkene ilman lämmitystä. 5 astetta on minimi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2454
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      280
      2087
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1238
    Aihe