Siitepölyallergikon ruokavalio

Ruokavalio

Kertokaapa mitä ruokavaliota noudatatta! Syöttäkö sellereitä yms.

26

7961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreidl

      Ole tarkkana mm. porkkanan, tomaatin, kiwin,pähkinöiden, manteleiden ja niitä sisältävien ruokien kanssa.

      • siittepöly

        Juu, niitä ossaanki jo varoa mutta onko mitään muuta neuvoa?


      • allergikko
        siittepöly kirjoitti:

        Juu, niitä ossaanki jo varoa mutta onko mitään muuta neuvoa?

        Nyt se sitte alkaa, meinaan se siitepölykausi. Ruokavaliota yritän noudattaa mutta pakkohan tuolla ulkona on liikkua. Toivottavasti satelis vettä sillon tällöin niin oireet pysys parempana eikä tarvittis niitä väsyttäviä allergia lääkkeitä syyvä.


    • koivu

      Mikäli tarkotit koivun siitepölyallergiaa, niin meillä ei syödä raakoja vihanneksia nyt lainkaan. Suurin osa hedelmistäkin on nyt pannassa ja osa marjoista. Ja mausteet, esim. curry, pippurit, kumina yms. Kaikki "vahvemmat" ruoka-aineet, eli mitkä maistuu joltain on nyt käyttökiellossa. Osaa noista voi käyttää kypsennettynä, kokeilemalla selviää. Niin, ja sit tietenkin ne ykkösluokan-allergisoivat on muutenkin pois(mansikka, sitrushedelmät, pähkinät yms.)
      Eli periaatteessa kaikki ruoka mikä maistuu miltään on nyt kiellettyä ainakin juhannukseen asti. Tarkempaa tietoa saa ainakin allergiapolilta, terveyskeskuksista.
      Onhan tää vähän ankeaa, mutta helpottaa oloa aika paljon.

      • joku*

        Koivuallergikon ei kannata käyttää xylitolia sisältäviä tuotteita. Minä tunnen kaksi koivuallergikkoa, joilla pitkä poskiontelotulehdus kierre loppui vasta kun älysivät jättää xylitolpurkan jauhamisen kokonaan pois.


      • ihanko totta
        joku* kirjoitti:

        Koivuallergikon ei kannata käyttää xylitolia sisältäviä tuotteita. Minä tunnen kaksi koivuallergikkoa, joilla pitkä poskiontelotulehdus kierre loppui vasta kun älysivät jättää xylitolpurkan jauhamisen kokonaan pois.

        Siis en ole koskaan kuullut että ksylitoli on koivua! Olen koivuallergikko, atooppinen paha ihottuma. Jauhan xylitol purkkaa joka päivä. Yhdessä vaiheessa tuntui että otti vähän henkeen kun söin purkkaa mutta päättelin että joko keksin sen tai se on joku outo tunne joka tulee makeutusaineista, mutta mitäs jos reagoinkin xylitolille siksi että se on tehty koivusta?! Kuinka yleistä on että sille reagoi jos on koivulle allerginen? Täytyypä kokeilla jättää xylitotuotteet pois joksikin aikaa...


      • Santeri

        Mitä oireita saatte ruuasta? Tarkoitan, että oireiletteko niihin samalla tavalla kuin siitepölyyn (silmät, nenä) vai niinkuin ruoka-allergisina (vatsa, iho)? Saan siitepölystä noita "yläpään" oireita, mutta jos em. ruuat pahentavat allergiaa, millaisia oireita on odotettavissa?


      • koivu
        Santeri kirjoitti:

        Mitä oireita saatte ruuasta? Tarkoitan, että oireiletteko niihin samalla tavalla kuin siitepölyyn (silmät, nenä) vai niinkuin ruoka-allergisina (vatsa, iho)? Saan siitepölystä noita "yläpään" oireita, mutta jos em. ruuat pahentavat allergiaa, millaisia oireita on odotettavissa?

        Mutta lähinnä pahimmat oireet, polttelu, suun limakalvoilla sekä ärsyttävän kutiavana ihottumana ympäri vartaloa. Osa ruuista oireilee vain nenän vuotamisena ja silmien kutinana. Niin ja tietenkin astman oireet pahenee yleisesti noista kaikista näin keväisin. Suolisto-oireita ei ole ollut, ne taas sit liittyvät ihan ruoka-allergioihin. Kylläpäs vaikuttaakin ankealta kun näin sen kirjoittaa.. :)


      • äskeiseen
        koivu kirjoitti:

        Mutta lähinnä pahimmat oireet, polttelu, suun limakalvoilla sekä ärsyttävän kutiavana ihottumana ympäri vartaloa. Osa ruuista oireilee vain nenän vuotamisena ja silmien kutinana. Niin ja tietenkin astman oireet pahenee yleisesti noista kaikista näin keväisin. Suolisto-oireita ei ole ollut, ne taas sit liittyvät ihan ruoka-allergioihin. Kylläpäs vaikuttaakin ankealta kun näin sen kirjoittaa.. :)

        Mulla raa'at vihannekset ja hedelmät etc. turvottaa suun limakalvot ja kurkun, niin että ääni lähtee ja pelkään että kurkku turpoaa umpeen, kerran pelkäsin todella, että henki lähtee... Lievemmässä tapauksessa ainoastaan suun limakalvot kutisee ja kihelmöi, mistä muistaa taas että on se aika vuodesta.

        Tsemppiä muillekin allergikoille toivottaa,

        Koivu-leppä allergikko :)

        PS. Raaka ulkomainen omena turvottaa kurkkua ympäri vuoden, mutta kotimaisia pystyn syksyisin syömään.
        Allergialääkärini antoi n.15 vuotta sitten tähän selityksen. Liittyi jollain tavalla omenoiden hiilihydraatti (??) rakenteeseen. En muista tarkkaaan enää.


      • RV27
        Santeri kirjoitti:

        Mitä oireita saatte ruuasta? Tarkoitan, että oireiletteko niihin samalla tavalla kuin siitepölyyn (silmät, nenä) vai niinkuin ruoka-allergisina (vatsa, iho)? Saan siitepölystä noita "yläpään" oireita, mutta jos em. ruuat pahentavat allergiaa, millaisia oireita on odotettavissa?

        Suu ja huulet ja kurkku kutiaa, kihelmöi.
        Joskus tuntuu, kun huuli turpoaisi.
        Erittäin inottavan tuntuiset oireet, koska aina pelottaa jos kurkku alkaa turvota. Siksi olen yleensä tosi varovainen.

        Minulle on kerran käynyt niin, että heräsin yöllä kurkun turpoamiseen, se oli todella epämiellyttävä kokemus. Olin seuraavan vuorokauden sairaalassa ja viikon kortisonikuurilla. Oireen aiheuttaja oli eksoottisen ruokaravintolan ruoat eli en enää syö ns. eksoottisissa ruokaravintoloissa, joiden ruokien sisällöstä en voi olla täysin varma. Epäilivät sairaalassa, että vaikka mun annoksessa ei ollut pähkinää, niin sitä on voitu käsitellä samaan aikaan keittiössä tms. Tai sitten reaktio johtui voimakkaista mausteista.


      • tuuli
        Santeri kirjoitti:

        Mitä oireita saatte ruuasta? Tarkoitan, että oireiletteko niihin samalla tavalla kuin siitepölyyn (silmät, nenä) vai niinkuin ruoka-allergisina (vatsa, iho)? Saan siitepölystä noita "yläpään" oireita, mutta jos em. ruuat pahentavat allergiaa, millaisia oireita on odotettavissa?

        siitepölyaikaan saan helpommin monista hedelmsitä ja juureksist oireita,mm. suun ympäristö kutiaa ja turpoaa ja voi tulla nokkosrokkopaukamia kasvoihin. paukamia teettää myös koivu. yritän välttää tai vähentää hedelmiä/juureksia siitepölyaikaan mutta hankalaa ja tylsää on. selleriä ja palsternakkaa ja kardemummaa en syö muulloinkaan. olen huomannut että talvella voin syödä vähän omenaa, mut keväällä heti huulet ärtyy siitä.

        siis helevetin rasittavaa tää siitepölyaika ku oon melkein kaikille allerginen lepästä alkaen pujoon ja mykeröihin. onneks nyt on viel ollu aika kylmää ja tänään satoi vähän. pahimpina keväinä joudun ottaan myös päivällä väsyttävän ataraxin ettei silmät turpoo tomaateiksi. yritä siinä sitten pirteenä opiskella tai tehä töitä


      • mä vaan
        Santeri kirjoitti:

        Mitä oireita saatte ruuasta? Tarkoitan, että oireiletteko niihin samalla tavalla kuin siitepölyyn (silmät, nenä) vai niinkuin ruoka-allergisina (vatsa, iho)? Saan siitepölystä noita "yläpään" oireita, mutta jos em. ruuat pahentavat allergiaa, millaisia oireita on odotettavissa?

        Minun ei ainakaan tarvi käyttää mitään erikoisruokavaliota pölyallergiani takia mutta muiden allergioiden takia kylläkin.


      • ksylitol
        joku* kirjoitti:

        Koivuallergikon ei kannata käyttää xylitolia sisältäviä tuotteita. Minä tunnen kaksi koivuallergikkoa, joilla pitkä poskiontelotulehdus kierre loppui vasta kun älysivät jättää xylitolpurkan jauhamisen kokonaan pois.

        Xylitolilla ja koivun siitepölyllä ei ole mitään tekemistä keskenään. Xylitoli on polyoli, jonka raaka-aineena käytettiin sen keksimisen aikoihin koivupuuta (siis halkoja - ei lehtiä, kukintoja, tai mahlaa), josta kemiallisen ja mekaanisen prosessin kautta syntyy ksylitolia. Tästä nimitys 'koivusokeri'. Nykysin xylitoli tehdään valtaosin muusta materiaalista kuin koivupuusta - siihen soveltuu moni muukin puuaines.

        Xylitolien puhtaudessa tosin on suuriakin eroja riippuen valmistusmaasta, ja epäpuhtaudet voivat tietysti aiheuttaa allergisia reaktioita; kuten missä tahansa epäpuhtaassa tuotteessa.

        Ksylitolin keksijämaassa Suomessa prosessi hallitaan parhaiten, ja suomalainen ksylitoli onkin korkealaatuisinta.


    • RV27

      En syö selleriä koskaan. Näin keväällä en syö porkkanaa ja tomaattia raakana, muulloin kyllä syön niitä. En syö koskaan hedelmistä muita kuin banaaneja, appelsiineja ja mandariineja, koska kaikki muut alkavat kutittaa suussa ja huulilla.
      En syö pähkinää ja manteleita ollenkaan koskaan missän muodossa.

      Siinä muutama kommentti mitkä tuli mieleen.

      • RV27

        En myöskään koskaan syö voimakkaasti maustettuja ruokia, en curry-maustetta enkä intialaista tai muuta eksoottista ruokaa, en kestä voimakkaita mausteita. Katso kommenttini yllä Oireista.
        Enkä syö paprikoita tai leipiä joissa on siemeniä mukana.

        Mutta kaikesta tästä huolimatta olen ihan tyytyväinen ruokavaliooni, syön tavallista suomalaista ruokaa!


    • siitepölyruoat

      Keuhkolekurilla käydessäni sain ohjeeksi että mitään siitepölytuotteista kasvista ei saa syyvä. Muistaakseni listassa oli sen kuuluisan pähkinän ja curryn lisäksi herne, selleri, parsa, omena, ja lukuisia muitaki juttuja. Luulenpa että lista löytyy täydellisenä googlen avulla hakusanalla siitepölyallergia tms. Mausteet kuten pippurit oli kans kieltolistalla.

      Oireita on monenlaisia, henkeä ahdistaa, silmiä kirvelee, suuta kirvelee, vesi valuu nenästä, ääni lähtee yms. Kukin reagoi omalla tavallaan.

      Lekuri sano vielä että testeissä ei ees välttämättä näe kaikkia. Ite kunki pittää vaan yrittää löytää ne omat allergiansa. Mullaki oli perusteisteissä mitä tehtiin muistaakseni kymmenkunta, 8 positiivista mukaanlukien nämä koivut, lepät yms. Siitä sitte pittää repiä huumoria ku safkaa tekee kotona ja perhe voi syyvä kaikkea. Kertokaapa teki kokemuksia asiasta. Miten semmonen vaikuttaa teän perheessä kun ruokaa laitetaan?

    • Tinde

      Siitäkin huolimatta, että kohta tulee hirvee määrä p:tä niskaan, haluan kertoa teille kaikille allergisille mun tarinan.

      Eli olen pienestä pitäen ollut superallerginen (eläimet, siitepölyt, huonepöly, ruoka-aineet yms) ja mulla on myös astma sekä atooppinen ihottuma. Tai siis oli..

      Aloitin viime kesänä vähähiilihydraattisen ruokavalion ja mä oon siitä asti ollut totaalisen ilman lääkkeitä ja mun iho on parantunut. Ruokavaliooni ei siis kuulu leipä, jauhot, sokerit, pasta, riisi, peruna, näin pääpiirteissään. Lisäks kartan kaikkea valmisruokaa ja lisäaineita, sekä rasvoista käytän voita ja oliiviöljyä.

      Saattaa monen mielestä kuullostaa hurahtaneelta touhulta, mutta uskon, että tää vois auttaa muitakin. Tai sitten mä oon todellinen luonnonoikku.

      Asustelin nimittäin viime syksyn ja talven vieläpä maatilalla ja kävin joka päivä navetassa elukoita rapsuttelemassa. Ennen en ois voinut mennä lähellekään navettaa ilman että seurauksena ois ollut astmakohtaus.. Aika huippu juttu oli myös syödä omena viime talvena, ensimmäistä kertaa 20 vuoteen! Nyt oon pistelly ompun jos toisen menemään, eikä kutita suuta yhtään.

      Suosittelen siis lämpimästi tällaista vaihtoehtoa, mikäli ainainen niiskutus ja kutina käy hermoon, eikä niitä antihistamiinejakaan koko aikaa jaksais popsia.

      • Pupu Tupuna

        Olen kärsinyt siitepöly (ym) allergiasta koko ikäni, mutta nyt olen päässyt hieman helpommalla kun olen ollut vähähiilarisella rv:lla. Iho on oikein hyväkuntoinen (minulla reagoi iho yleisemmin), silmiä ei kutita lainkaan. Ainut haitta on vuotava nenä, mutta sen kestää kun ei ole mitenkään kauheaa kuitenkaan.
        Ihmisinä olemme toki kaikki erilaisia, joku sopii yhdelle ja joku muu toiselle, mutta jos on hankalaa elää allergian (tai minkä muun kanssa hyvänsä, monet ovat kertoneet vähähiilarisesta ollut apua mm. psoriin, kakkosdiabetekseen, astmaan jne) niin eihän se mitään maksa kokeilla.

        Jättäkää pois kaikki valkoisista jauhoista tehdyt tuotteet eli leipomukset, valkoinen leipä, pasta, jne ja ennen kaikkea sokeri. Kaikista paras on, kun syö vain sellaista, mihin on ihminen vähiten päässyt väliin sorkkimaan. Esim. voihan valkoisen pastankin vaihtaa täysjyvään, ja Uotilan ruisleipä on taatusti täysjyvää. Korvatkaa nuo huonot hyvällä, eli runsaasti kasviksia!


      • toivis

        Hei! ajattelin vain kysyä että mitä sitten syöt?minulla on samanlainen ongelma kaikkine oireineen..kiinnostaisi kuulla lisää asiasta sillä tekisin mitä tahansa että itsekin pääsisin tästä kaikesta eroon..hienoa tietää että toivoa saattaa vielä olla!!


    • kirja

      katso ristiallergioiden suhteen kirja Allergiakasvit

      • Ruokavalio

        Kiitti neuvosta, täytyypä perehtyä. Oisko mitään muuta neuvoa ja kertokaapa miten ite ootta pärjänny siitepölyaikaan.

        Mulla ainaski alkaa oireet olla. Nenä rupiaa olemaan tukkonen ja vesi valuu vähän väliä nenästä. Koivu alkaa kukkiin pikkuhiljaa. Vesisateita toivon että ois helpompi olla. Toivotaan että tänä vuonna koivu kukkis vähemmän.


    • Elämäntapa allergikko&a...

      Olen ollut allergikko&astmaatikko koko ikäni, eikä allergialääkäri ole koskaan maininnutkaan, että pitäisi siitepölyaikaan välttää tiettyjä ruoka-aineita... Tietenkin vältän aina ruoka-aineita, joihin minulla on todettu allergia, mutta muuten en kyllä karsi ruokavaliotani. Ja vinkki kaikille, joilla on todettu mikä tahansa allergia: Painakaa mieleen, mitä olette syönyt, ja tarkkailkaa erityisesti ruoka-aineita, jotka tunnetusti aiheuttaa oireita, että tuleeko jotain reaktiota. Listan tällasista ruoka-aineista saa allergialääkäriltä. Toinen vaihtoehto on tietenkin mennä teettämään allergiatesti...
      Itselläni on tosiaan aika liuta noita allergioita, on kissaa, koiraa, leppää, pähkinäpensasta, koivua, voikukkaa ja ruoka-aineista suurin osa yleisimmistä allergianaiheuttajista... Koivuallergikoilla on kuulemma yleisimpiä omena, luumu ja niiden tyyppiset hedelmät... Näin on itsellänikin...
      Ja vielä lääkevinkki: kaikkien allergikkojen kannattaisi pitää aina mukana nopeavaikutteisia allergialääkkeitä, koska koskaan ei tiedä, mistä ruoka-aineesta tai eläimestä saattaa tulla reaktio. Itse käytän Benadryl-nimistä lääkettä, vaikuttaa 20 minuutissa, eikä väsytä.
      Että semmosta tällä kertaa...:) Kyllä siitä allergiasta hengissä selviää, kunhan vaan on tarkkaavainen...;)

      • Allergikko

        Kannattais tutkia mitkä ruoat (esim. vihannekset) ovat siitepölytuotteisia ja vältellä niitä sekä ottaa selville voiko niitä syödä tuoreena, kuivattuna, pakastettuna vai keitettynä.

        Kestine on ollut paras lääke.

        Aika outo allergialääkäri kun ei ole ohjeita antanu edelliselle kirjoittajalle???? Ihmettelenpä vain????


    • Koivu

      Nyt kande olla tosi tarkkana mitä suuhunsa pistää kun on koivun kukinta aikaa.

      • niiskuneiti

        Heips,
        Tässäpä vinkki siitepöly- ja ruoka-allergikoille. Jos mietitte ulkomaille lähtöä, niin kandee hommata allergiakortti!!!


      • siitepölyaikana
        niiskuneiti kirjoitti:

        Heips,
        Tässäpä vinkki siitepöly- ja ruoka-allergikoille. Jos mietitte ulkomaille lähtöä, niin kandee hommata allergiakortti!!!

        Mikä vinkki?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe