Kansallinen kalakeittopäivä tänään

Anonyymi

Helmikuun toisena tiistaina vietetään Suomessa kansallista kalakeittopäivää. Tarkoitus on lisätä kalan syöntiä osana terveellisempää ruokavaliota.

https://www.prokala.fi/kalakeittopaiva/

Nyt on teemana Kotikeittiön kalakeitto. Pro Kala järjesti kilpailun parhaasta resptistä, ja voittajaksi tuli siika-kukkakaalikeitto. Ihan kivan tuntuinen ohje, mutta en tuota etikkaa laittaisi. Itsellä on suosikki kermainen lohikeitto. Onko sinulla jotain omia kalasoppajuttuja, millä tuunailet tavallisia kalakeittoja?

9

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas uusi ruokaan liittyvä teemapäivä, eipä ollenkaan pöllöimmästä päästä ! Kai se liittyy ikäänkin, että kala on alkanut maistua kevyenä ja terveellisenä ravintona yhä useammin, tosin on vahvat kalageenit jo lapsuudenkodista ja tässä Suomenlahden rannikon asukkina. Täksi päiväksi en hoksannut kalakeittoa laatia, mutta vielä tälle viikolle mahtuu. Jos saisi tuoretta madetta, niin sitä ilman muuta, mutta epävarmaa on sen saanti. Kaikilla on paljon tavallisen maito- tai kermapohjaisen kalakeiton reseptejä, löytyy varmaan bouillabaissenkin taitajia.

Itse tuunaan joskus kalakeittoa pestolla, jota minulla on pakkasessakin jääpalakuutioissa. Basilikaa, öliiviöljyä, pinjansiemeniä, parmesaania, valkosipulia ja vähän suolaa surautetaan tahnaksi. Sopii melkein kaikkeen paitsi ei kaurapuuroon. En laita etikkaa, mutta hiukan valkoviiniä tai sitruunamehua saatan lorauttaa. Melkein mikä tahansa kala käy , jopa kylmäsavulohen loput, ja saa olla useampaa kalalajia kerrallakin, kaikki rippeetkin käyvät. Kasvi"kermojakin" olen kokeillut, mutta täyteläisin tulee kuohukermalisäyksellä. Ja paljon vihreää silppua!
      Peruna riittää minusta miedon kalan maun taustalle.

• Saaristossa olen tehnyt kalakeittoja kaikista muista kaloista, paitsi kampelasta. Ei se, etteikö sekin olisi rasvaisena keitossakin hyvä, mutta kun se on savustettuna vielä parempaa"

Kirkkaaseen kalan vahvaan keitinliemeen olen lisännyt värikkäitä vihanneksia, ja parsakaalin nuppusia, porkkanaa ja keltaista paprikaakin, ja joskus katkanpyrstöja jos ei kaikkia vihanneksia löydy. Kevätsipulin silppua reippaasti ja ilohan sitäkin on ollut hörppiä 😊))
        Kaikkein eniten pidän kyllä perinteisestä lohisopasta kirjolohen hyvistä tähteistä, evät, pää ja selkäruoto, ja pala pyrstöstä vielä lisukkeeksi! Muutama pippuri, suola ja iso sipuli takaa maun, ja mielelläni hieman suurustankin lientä. Kermatujauksella liemen perunoineen vielä juhlistan, ja viimeksi voiklimpin sujautan keittoon mukaan.

• Anonyymi

Ihan allekirjoitan Ramoonan tekstin, kalakeitto on minullekin usein laittamani ruoka,
        ja tosi paljon kalaruokia laitan muutenkin kuin keittona. Pesto samoin.
        Teemapäivä on ihan paikallaan. M-e.

• Anonyymi

Ei löytynyt kaupasta purkkikeittoa :´-(

• Anonyymi

Älä välitä! Kohta on laskiainen eli kansallinen hernesoppapäivä. Sitä saa purkissa ja on hyvää.

• Anonyymi

Tänään porsaankyljystä ja lohkoperunat pikkasen punkkua :D

• Anonyymi

Tuo onkin hyvää pakkasruokaa. Minulla nakkisoppaa ja piimää. Helppoa tehdä pakastesekavihanneksista. Riittää huomiseksikin, mutta jotain kalaa ostan viikonlopuksi.

• Anonyymi

Vaimo kulta leipoi rusinapullat :-D

• Anonyymi

Ihana vaimo sinulla kun rusinapullilla hemmottelee. Minäkin leivoin pyöreitä pullia pakkaseen, laitan hilloa ja kermavaahtoa väliin niin tulee laskiaispullia. Purkista hernerokkaa ruuaksi. Mutta onhan nuo itse tehdyt kalakeitot suurta herkkua, melkein joka viikko minäkin keitän. En kyllä sotke niihin porkkanoita tai muita paprikoita. Perunaa , sipulIa ja kermaa vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      786
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe