Muistisairaus nuorella

Anonyymi

Mitä mieltä olette, voiko minulla olla muistisairaus? Soitin varatakseni aikaa lääkärille ja unohdin sosiaaliturvatunnukseni, muutaman kerran sitä takeltelin, kunnes sanoin sen oikein. Olin kyllä jännittynyt, mutta ikinä ei ole sattunut mitään tuollaista. Olen 32-vuotias ja pelottaa ihan hirveästi mitä tämä oli! :( että voi unohtaa noin tärkeän asian!

9

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esim. tenteissä ja muissa raflaavissa tilanteissa black out on ihan tavallista. Eroja on siinä, miten rennosti tilanteeseen suhtautuu jälkeen päin. Perusrento ja luottavainen ihminen kertoo huumorilla tilanteesta. Neuroottinen ihminen suunnittelee hautajaisensa, koska on uskoakseen kuolemassa Azheimerintautiin.

      Itse olen unohtanut pankkikortin tunnusluvun juuri, kun olen automaatilla. Yleensä kelaan numeron läpi juuri ennen, kuin sitä tarvitsen. Vaikkapa ennen kassaa. Jos kassalla pitääkin laittaa PIN, en muista sitä, ellen ole kerrannut ennen kassaa.

      En usko, että sinulla voisi olla mikään muistisairaus. Unohdus johtui tilanteesta.

      Iltasanomissa oli just tiedonkäsittelysairauksiin liittyvä artikkeli.

      https://www.is.fi/terveys/art-2000007792970.html

      • Anonyymi

        Just näin, jos ja kun alottaja kertoi olleensa jännittynyt, niin eipä ihme. Satunnaisesti jokaisella on näitä toisinaan eikä kannata huolestua. Väsymys,uupumus,stressi ja jännitys yms. voi sairauksien ja lääkkeiden ohella aiheuttaa. Eri juttu sitten, kun alkaa näitä tuleen jatkuvasti.

        Mäkin unohdin tankatessa ensin, mutta kolmannella yrityksellä muistui mieleen. Olin kyllä vähän huonosti nukkunut, on Na/K-ongelmaa, depistä, aivovammoja, lääkkeitä mitkä vaikuttaa. Samoin sekoilin kaupassa sanoissa, kun meni väärin päin ja osin osin väärä ilmaus 😁 Sitten ilmaisun "hyvää päivän jatkoa" tajusin vähän hitaalla sytytyksellä, joten jäi vastaamatta. Huomasin itsekin mut ei huvittanut korjata. Osasin tuolloin odottaa munauksia.
        En oikein osaa nauraa itselleni, mutta en myöskään jännitä noita erityisemmin. On jo niin rutiinia! Kyllä mä tilanteessa hyvinkin pystyn oleen läsnä eikä ole tarkkaaavaisuusongelmia, tiettyä ajattelun ja puheen tuoton ongelmaa kyllä on usein tilanteessa kuin tilanteessa silti.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Kiitos rauhoittavasta vastauksestasi!

        Kieltämättä minulla on aika vahvana hypokondria, mutta koitan nyt rauhoittua tässä asiassa.

        ”Hyvä” kuulla, että muillakin sattuu unohduksia ja ettei se ole sen vakavampaa.

        Luin linkkaamasi artikkelin, muut oireet ei kyllä täsmää, paitsi välillä joudun hakemaan jotain sanaa puhuessani. :( Tätä on ollut minulla vaikka kuinka kauan ja joillakin nuoremmilla ystävilläni olen huomannut ajoittain samaa vaikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos rauhoittavasta vastauksestasi!

        Kieltämättä minulla on aika vahvana hypokondria, mutta koitan nyt rauhoittua tässä asiassa.

        ”Hyvä” kuulla, että muillakin sattuu unohduksia ja ettei se ole sen vakavampaa.

        Luin linkkaamasi artikkelin, muut oireet ei kyllä täsmää, paitsi välillä joudun hakemaan jotain sanaa puhuessani. :( Tätä on ollut minulla vaikka kuinka kauan ja joillakin nuoremmilla ystävilläni olen huomannut ajoittain samaa vaikeutta.

        Ei se välttis ole silti hypokondriaa, mutta ei syytä enempään huoleen jos nää ei ala yleistyä. Eipä ihme, että noihin kiinnittää huomiota, kun tällä hetkellä kiinnitetään ehkä liikaakin huomíoo sosiaalisten tilanteiden puhe- ja ymmärryskömmähdyksille ja kuitti tulee kyllä herkästi.

        ehkä vähän ohi kommenttisi, mutta...
        Täsmennän tuota aivovammailmaisua siten, että tarkoitan sillä kaikenlaisia vaurioita. Omalla kohdalla on pieni avh, 3 takaraivotälliä, 1 vasemman ohimolohkon, mutta mikään seuraus ei ole tullut kuitenkaan välittömästi näiden jälkeen. Tulehduksia ja autoimmunologisia syitä myös pohdittu, mutta näistä ei ole selvää todistetta. Yhtä kaikki kokonaisuus merkkaa jotain. Kaikesta huolimatta, pystyn kyllä yleensä oleen tilanteessa läsnä ja puhuun selvästi, mutta sillä ehdolla, että tietyt reunaehdot huomioidaan. Se vaan on karu totuus, että krooniset sairaudet, syrjäytyminen, neg. kokemukset ja hälläväliä ei voi olla vaikuttamatta sekä myös se kenen kanssa puhuu.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Jokainen unohtelee joskus jotakin ikään katsomatta.
      Minullakin tulee välillä tunnuslukujen ja puhelinnumeroiden kanssa hetkellisiä unohduksia, mutta miettimällä palautuu nopeasti mieleen.
      Ihmisten nimetkin unohtuvat silloin tällöin, vaikka olisi jo kauemminkin tuntemani ihminen.

      Sellaista minulla tapahtuu aika usein, kun olen selittämässä jotain asiaa jollekkin, niin ykskaks tulee "blackout ", eli unohdan kesken lauseen, mitä olinkaan sanomassa.
      Se ei haittaa minua ollenkaan, jos se tulee jonkun tutun kanssa keskustellessa, mutta sitten kun se tulee puhuessa ventovieraan kanssa, niin se vähän harmittaa.

      En tosin jää sitä mieleeni pyörittelemään ja murehtimaan, voivottelemaan että pitikin sattua.
      Annan asian unohtua samantien.

      Ainoa mikä asiassa joskus mietityttää, on se, kun sitä on alkanut tapahtua ajan myötä enenevässä määrin.
      Minullakaan ei mitään muistisairautta ole, olen reilu 50-vuotias.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä ettei jää liiaksi murehtimaan, sillä eihän kukaan ole täydellinen, Nekin ketkä ilkkuu, unohtavat ja munaavat itsekin. Itse kuulun niihin, jotka ei kuin hyvin harvoin, sano toisille ko. töppäilyistä mitään. Itsekään en liiaksi jää murehtimaan.

        Mulla taas menee niin, että tykkään mieluummin puhua ventovieraan kanssa, josta ei ole negatiivisia kokemuksia ei hänellä ole ennakkoajatusta. Nämä ihmiset harvemmin kertoo muille ja pyörittelee toisten munauksia. Itse en yleensä siis ja jos kerron, niin olen myös kertonut ilkkujalle itselleen. Yleensä nämä tilanteet liittyy selviin ilkeilyihin mihin mä en niinkään reagoi suoralla loukkauksella, vaan hienovaraisemmin. Aina näitä syy.yhteyksiä ei vaan havaita.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Ap täällä edelleen huolissaan. Kun mietin näitä oireitani, niin minulla oli tuo unohdus sitä aikaa varatessa, sitten joskus sanojen hakemista ja usein en muista olenko jo kertonut jollekin jonkun asian :D elinpiirini on todella pieni, vanhempani, mieheni ja muutamat ystävät.

      Mielestäni minulla ei ole mitään muita muistiongelmia, en unohtele tapaamisia, avaimia tai mitään muutakaan arkeen liittyvää, aina olen se, joka muistuttaa miestäni joka asiasta.

      Pitäisikö tässä mennä lääkäriin :( pelottaa niin paljon, että minulla todetaan muistisairaus :(

      • Anonyymi

        Minulakin on muisti sairaus,epäilen pahasti että puolisollanikin on.MIksikö?
        Rakstellessamme hän alkaa luetella ,toisten naisten nimiä,aina aktin loppu aikana.
        Omat haluni saatavt syttyä vasta jotain nähtyäni,muutoin ovat puolisoni varassa,en muista
        antaa en pyytää. En muista kuinka rakastellaan,vaikka siitäkin on kokemusta kertynyt jo ennen puolisoani. Välillä on näitä parempia päiviä. Onko muillakin muisti sairailla näin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulakin on muisti sairaus,epäilen pahasti että puolisollanikin on.MIksikö?
        Rakstellessamme hän alkaa luetella ,toisten naisten nimiä,aina aktin loppu aikana.
        Omat haluni saatavt syttyä vasta jotain nähtyäni,muutoin ovat puolisoni varassa,en muista
        antaa en pyytää. En muista kuinka rakastellaan,vaikka siitäkin on kokemusta kertynyt jo ennen puolisoani. Välillä on näitä parempia päiviä. Onko muillakin muisti sairailla näin!

        Vähän kieli poskessa kirjoitettu 😀

        Mitä tulee ketjun aiheeseen niin omalla kohdalla selviä viitteitä. Tänään eräässä paikassa luulin jasanoin, että eräs joukkue olisi ollut Ruotsista. Jos katsoi nimen kunnolla, niin näki ettei niin voi olla. Sitten tuli eräs toinen juttu mieleen ja kolmaskin minkä sitten sanoin jo puolivitsillä. Joops, kyllä tässä nyt taas kävi niin, että tuli sanottua vahingossa huonosti ja väärin. Nimen alku kyllä viittasi Ruotsiin mut mä kyllä huomasin heti ettei ollutkaan.

        Ei ehkä kaikkein kohteliainta ottaa tollai jutun aiheita, ei mulla yleistäkään mulle. Mutta en mä niin pahana pidä sinänsä, kun mä en ihmisiin ottanut mitään kantaa enkä varsinkaan arvostellut. Pahinta on minusta se jos naapuripöydästä enemmän tai vähemmän selvästi arvostellaan sanoin tai elein toista, tämä mulle ehdoton ei!
        Ehkäpä ei muistisairautta, vaan juontaa juurensa yllä kerrottuihin. Nimenomaisesta syystä mä pystyn kyllä kohteliaaseen käytökseen. Nyt on vaan kaikki sillai että yks lysti minkä mielikuvan sitä itsestään jättää.

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe