jäätyneiden laivaväylien ylittely

Anonyymi

Perimätieto tietää kertoa rikkiajetun väylän pystyisi ylittämään hiitämällä. Sukset kuulemma kannattaa irroittaa siteistä kaiken varalta. Onko kokemusta? Itse olen ylitelly vain jo uudelleen jäätyneitä väyliä ja näissäkin on tietysti jumiin jäämisen mahdollisuus jos paluureitti on ajettu rikki.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On se sellaista mössöä että kuivapuku päälle ja uiden yli. Osa retkiluistelijoista tekee näin.

    • Anonyymi

      Se on ihan lämmöstä eli pakkasesta kiinni. Jos mittarissa on -20, ränni jäätyy muutamassa tunnissa siten etää kestää vaikka kävellä yli, suksilla vielä paremmin.

      • Anonyymi

        No silloinhan se on uudelleenjäätynyt ja kysyjä tietää jo vastauksen.


    • Anonyymi

      Retkiluistelijoilla näin joskus alumiinitikkaat väylien ylitykseen. Reitin alkupäässä oli ylitettävä väylä, jättivät tikkaat jäälle väylän toiselle puolelle ja paluumatkalla niillä taas väylän yli.

      • Anonyymi

        Aika kapea väylä.


      • Anonyymi

        Tuollaisilla tikaskonsteilla olen nähnyt viime vuosituhannen puolella Perämerellä luotsien lähestyvän rännissä olevan laivan kylkeä, vaati tietysti ainakin yhden apumiehen. Kun rännien leveys jo silloin siellä oli päälle 20 metriä, olivathan murtajatkin yli 20 m leveitä, niin koko rännin ylittävien tikkaiden olisi pitänyt olla melkoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisilla tikaskonsteilla olen nähnyt viime vuosituhannen puolella Perämerellä luotsien lähestyvän rännissä olevan laivan kylkeä, vaati tietysti ainakin yhden apumiehen. Kun rännien leveys jo silloin siellä oli päälle 20 metriä, olivathan murtajatkin yli 20 m leveitä, niin koko rännin ylittävien tikkaiden olisi pitänyt olla melkoiset.

        Näin se käy
        https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/201805070073941


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä luotsin hyppysuoritukset edustavat kyllä työturvallisuutta korkeimpiin asteisiin viritettynä!

        Oli tyyntä...15m/s tuulta ja kuuterikuskilta vaaditaan taitoa:)
        https://www.youtube.com/watch?v=_C6xndilOQg


    • Anonyymi

      Ennen muinoin Jurmo-Per kävi hakemassa postit Björköstä. Saarten välissä menee 9m jäänmurtajaväylä. Se kävi niin, että Per veti venettä perässä ja ylitti sillä väylän. Väylän toisella puolen sitten käveli Björköhön ja haki postin. Eli suosittuun paikkaan voisi vaikka vetäistä jäälle jonkun jollan, jolla sitten mennään yli. Jollaan sidotaan kaksi pitkää narua, jotta se voidaan vetää puolelta toiselle eiku...

      • Anonyymi

        Joo, tosimies vetää sup-lautaa perässä ja ylittää sillä väylät, jättää supin jäälle paluuta varten. Sitten kun palaa takaisin, on joku toinen ylittänyt sillä väylän toiseen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tosimies vetää sup-lautaa perässä ja ylittää sillä väylät, jättää supin jäälle paluuta varten. Sitten kun palaa takaisin, on joku toinen ylittänyt sillä väylän toiseen suuntaan.

        Ja sitten minä heräsin...


      • Anonyymi

        Onhan niitä railolosseja isompia ja pienempiä käytetty vaikka kuinka kauan.


    • Anonyymi

      Kyllä sen väylän täytyy vähän jäätyä uudelleen ennen kuin voit hiihtää yli. Riippuu toki siitäkin paljonko jäätä ylipäänsä on. Jos on paksut jäät, on siinä väylässäkin paksusti jäälohkareita. Kovalla pakkasella jäätyvät jo puolessa tunnissa sen verran toisiinsa kiinni, etteivät keikkaa jalan alta.

      Siinä mielessä vaarallisempaa touhua kuin muu heikoilla jäillä taiteilu, että jos kaikesta huolimatta tipahdat, niin lohkareiden välissä voit satuttaa itsesi, etkä enää pääsekään omin avuin ylös.

      • Anonyymi

        Ja jäätyneistä väylistähän aloittaja kertoileekin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1659
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1461
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1129
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1091
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      950
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      944
    Aihe