Yleinen työttömyyskassa YTK

Anonyymi

Palkkatukityö 8kk kannattaako liittyä? jättääkö te keskus rauhaan vai onko samanlainen prässi kuin olisi työmarkkinatuella? siis kun joudut taas työttömäksi

7

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kannattaa liittyä. Ansiosidonnaisella oleva ei joudu kuntakokeilukyykytykseen, jos satut asumaan kunnassa, joka osallistuu kokeiluun. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että työkkärin kanssa pärjää, mutta kunnan kanssa on kusessa, ellei sitten unelmana ole mennä kuntouttavaan työtoimintaan.

Olen ollut ansiosidonnaisella nyt vajaat puoli vuotta, eikä työkkäri ole millään tavalla prässännyt. Olen tosin tehnyt työttömyysaikana jonkin verran pätkätöitä, mutta ilmoittanut niistä vain kassaan (alle 2 viikon työsuhteita). Kerran työkkäristä soittivat, ihan mukava juttutuokio oli ihan kivan tyttösen kanssa. Mihinkään ei painostettu. Kaksi työtarjousta on työkkäristä tullut koko aikana, ja niihin molempiin olin jo itse hakenut.

• Anonyymi

Palkkatukityö on yksi niitä harvoja, mistä voi olla oikeastikin hyötyä.

Kysehän on siitä, että yhteiskunta maksaa verovaroista tukea ko. palkkatuetun työn palkkakustannuksiin, eli lopulta kyse on lähinnä siitä, saatko neuvoteltua itsellesi sellaisen sopimuksen minkä haluat.

Palkkatuki siis mahdollistaa työnantajalle sen että voi maksaa ihan asiallistakin palkkaa asiallisilla ehdoilla, mutta se ei kuitenkaan takaa sitä. Eli omaa neuvottelua vaatii varmasti myös.

Rahamääräisiä rajojakin on varmasti palkkatuelle olemassa, löytynee te-toimiston sivuilta.

• Anonyymi

Tarkoitin lähinnä työttömyyskassaa, mikä on hyvä,kuulemma saa odottaa korvauksia pitkään, luulin että ne ajat on ohi jo. Kela toiminut hyvin viimevuodet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin lähinnä työttömyyskassaa, mikä on hyvä,kuulemma saa odottaa korvauksia pitkään, luulin että ne ajat on ohi jo. Kela toiminut hyvin viimevuodet.

Juu varmasti on viiveitä maksuissa, ne kannattaa selvittää jo etukäteen. Kelalla on tukikäsittelyissä määräajat varsinkin heikoimmassa asemassa olevien kohdalla jolloin rahat saa melko nopeasti. Muualla ne käsittelyajat varmasti vaihtelee paljon.

Pointti tässä on tietysti se, että sikäli kuin työpaikka ja osaamisesi on työnantajalle oikeasti tarpeellinen, on aina mahdollisuus päästä työttömyystukirumbasta kokonaan eroon jos työ jatkuu normaalina työsuhteena myöhemmin.

• Anonyymi

Kannattaa liittyä jos hyödyt jotain ansiosidonnaisesta. Itselläni palkka oli niin pieni että siitä ei ollut sen kummempaa hyötyä. Anssi jäi pieneksi ja asumistuki laski, yhä jäin toimeentulotuenasiakkaaksi. Netistä löytyy laskureja jos tiedät palkan suuruuden.

Vaikka et liittyisi kassaan niin pääset palkkatukityön jälkeen kelan peruspäivärahalle ja myöskään silloin ei kuntakokeilu koske sinua. Peruspäiväraha on samansuuruinen kuin työmarkkinatuki.

• Anonyymi

• Anonyymi

>>Kannattaa liittyä jos hyödyt jotain ansiosidonnaisesta. Itselläni palkka oli niin pieni että siitä ei ollut sen kummempaa hyötyä. Anssi jäi pieneksi ja asumistuki laski, yhä jäin toimeentulotuenasiakkaaksi.<<

Juurikin näin. Anssinkin suhteen varakas on paremmassa asemassa kuin köyhä.

Jos olet "rutiköyhä", eli saat asumistukea ja toimeentulotukea, mainittavaa hyötyä tuskin on, ellei palkka ole hyvä. Jos sen sijaan työttömyysturva on ainoa saamasi sosiaalietuus esim. omaisuuden, pääomatulojen tai puolison tulojen takia, hyöty on suurempi, sillä ansiosidonnainen itsessään on käytännössä aina enemmän kuin peruspäiväraha tai työmarkkinatuki. Laskureillahan tuo selviää, mikä on omalla kohdalla kannattavinta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe