Näkymättömästä näkyväksi

Anonyymi

Luin syk­syl­lä sa­no­ma­leh­ti Ka­le­vas­ta ar­tik­ke­lin ai­hees­ta ”les­ta­di­o­lais­per­hei­den las­ten nä­ky­mät­tö­myys”. Jut­tu oli mie­les­tä­ni tyy­lil­tään mel­ko pro­vo­ka­tii­vi­nen, ja sii­hen tu­li­kin lu­ki­jal­ta asi­aa laa­jem­min tar­kas­te­le­va vas­ti­ne myö­hem­mäs­sä nu­me­ros­sa.

Ju­tun ai­he kui­ten­kin kos­ket­ti mi­nua sy­väs­ti. Olen ko­ke­nut omas­sa elä­mäs­sä­ni ki­pe­äs­ti sekä nä­ky­mät­tö­myy­den et­tä ver­hon sen ai­heut­ta­man ki­vun ym­pä­ril­lä. Ha­lu­an kui­ten­kin ko­ros­taa, et­tä tämä on vain oma ko­ke­muk­se­ni. Ajat­te­len, et­tä las­ten hy­vin­voin­ti poh­jau­tuu van­hem­pien hy­vin­voin­nil­le ja us­kon, et­tä suu­rim­mas­sa osas­sa yh­tei­söm­me per­heis­tä vaa­li­taan las­ten hy­vin­voin­tia tur­val­li­ses­ti ja rak­kau­del­la.

Mi­nun elä­mä­ni on­nel­li­sin asia on se, et­tä olen saa­nut syn­tyä us­ko­vai­seen ko­tiin. Kai­ken kes­kel­lä Ju­ma­la on pi­tä­nyt omas­taan niin hy­vää huol­ta, et­tä olen saa­nut myös säi­lyt­tää us­kon lah­jan. Olen ko­ke­nut elä­mäs­sä­ni vai­hei­ta, jol­loin tuon lah­jan ole­mas­sa­o­lo on saat­ta­nut pe­las­taa hen­ke­ni, tai ai­na­kin var­jel­lut mi­nua pal­jol­ta pa­hal­ta.

Syn­nyin per­hee­seen, jos­sa mo­lem­mat van­hem­mat kan­toi­vat omien su­ku­jen­sa trau­ma­taak­kaa. Toi­sen van­hem­mis­ta sai­ras­tut­tua ma­sen­nuk­seen ei toi­nen ky­en­nyt kan­ta­maan vas­tuu­ta las­ten tur­val­li­suu­den­tun­tees­ta, rak­kau­den­tar­pees­ta, hoi­vas­ta ja huo­len­pi­dos­ta. Ar­ki jat­kui ul­koi­ses­ti ku­ten en­nen­kin, mut­ta lap­set jäi­vät nä­ky­mät­tö­mik­si, kan­toi­vat vas­tuun it­ses­tään ja tun­teis­taan.

Ai­kui­si­äl­lä eri­lais­ten tem­pe­ra­ment­tien vai­ku­tus nä­kyy häm­mäs­tyt­tä­vän sel­väs­ti sii­nä, mi­ten eri ta­voin ku­kin suo­jau­tui tur­vat­to­muu­den kes­kel­lä. Yk­si ve­täy­tyi tark­kai­li­jak­si ja sul­keu­tui, toi­nen haki huo­mi­o­ta kii­vail­la tun­teen­pur­kauk­sil­la, kol­mas pa­ke­ni to­del­li­suut­ta fan­ta­si­a­maa­il­maan.

Herk­kyy­del­lä oli myös osuu­ten­sa mie­len so­peu­tu­mis­ky­kyyn. Voi ol­la, et­tä vä­hem­män herk­kä­nä sel­viy­ty­mis­kei­not oli­si­vat ol­leet niin sa­no­tus­ti ”pa­rem­mat”. Sii­tä huo­li­mat­ta en vaih­tai­si herk­kyyt­tä­ni mi­hin­kään; ny­ky­ään se on mi­nul­le tär­keä voi­ma­va­ra.

Olen kul­ke­nut elä­mäs­tä­ni tois­tai­sek­si suu­rim­man osan kuin us­vas­sa. Olen pa­en­nut tun­tei­ta­ni yli­vi­rei­syy­del­lä, ha­ke­nut tur­vaa ih­mis­suh­teis­ta osaa­mat­ta luot­taa, kä­per­ty­nyt it­see­ni ja pa­kot­ta­nut it­se­ni sel­vi­ä­mään ti­lan­tees­ta kuin ti­lan­tees­ta, yk­sin. Olen hy­län­nyt it­se­ni niin usein, et­ten osan­nut lo­pul­ta enää toi­mia toi­sin.

Kipu, joka si­sin­tä­ni jäy­ti, joh­dat­ti mi­nut pu­hu­maan sii­tä, kun­nes joku kuun­te­li ja sain avun. Sen ki­vun koh­taa­mi­nen on he­rät­tä­nyt run­saas­ti mik­si-ky­sy­myk­siä, mut­ta jät­tä­nyt tois­tai­sek­si il­man vas­tauk­sia. Us­kon ja luo­tan, et­tä Kaik­ki­val­ti­aan vii­saus yl­tää nii­hin­kin, vaik­kei­vät ne mi­nul­le avau­tui­si­kaan. Tar­vi­taan myös pal­jon ar­moa ja evan­ke­liu­mia, jot­ta mie­li ei kat­ke­roi­tui­si ja vä­lit van­hem­piin voi­si­vat säi­lyä ar­vos­ta­vi­na ja kun­ni­oit­ta­vi­na.

Toi­pu­mi­nen on ol­lut hi­das­ta, mut­ta hil­jal­leen luot­ta­mus it­seen, elä­mään ja mui­hin ih­mi­siin on al­ka­nut kan­taa. Uu­pu­mi­nen ja sitä seu­ran­nut ”pa­kot­ta­va py­säh­ty­mi­nen” ovat an­ta­neet mah­dol­li­suu­den hen­gäh­tää eteen­päin me­ne­mi­sen, suo­rit­ta­mi­sen ja pa­kon pai­neil­ta.

Yh­teis­kun­nan tu­kien va­ras­sa elä­mi­nen on saa­nut mi­nut usein kiit­tä­mään syn­nyin­maas­ta­ni, jos­sa hei­kois­ta ja sär­ky­neis­tä­kin pi­de­tään hy­vää huol­ta. Haa­veet siin­tä­vät tu­le­vai­suu­des­sa ja tie­to sii­tä, et­tä riit­tä­vä tuki nii­den saa­vut­ta­mi­sek­si on saa­ta­vil­la, te­kee elä­mäs­tä toi­von täyt­tä­mää.

Olen eri­näi­sis­sä hoi­to­kon­tak­teis­sa sa­noit­ta­nut ko­ke­mus­ta­ni us­kon mer­ki­tyk­ses­tä sa­no­mal­la us­kon pe­las­ta­neen mi­nut ka­tuo­jal­ta. Koen, et­tä sekä us­kon tuo­ma ar­vo­poh­ja et­tä luot­ta­mus Ju­ma­lan huo­len­pi­toon ovat vai­kut­ta­neet sii­hen, et­ten ole ha­ke­nut hel­po­tus­ta päih­teis­tä tai va­hin­goit­ta­nut it­se­ä­ni muul­la ta­paa. Ja vaik­ka olo­suh­teet ko­to­na ovat ol­leet ka­rut, en osaa ku­vi­tel­la­kaan sitä va­hin­koa, mitä päih­teet kai­ken li­säk­si oli­si­vat voi­neet saa­da ai­kaan. Sik­si olen sy­väs­ti kii­tol­li­nen us­ko­vais­ten yh­tei­ses­tä nä­ke­myk­ses­tä päih­tei­den suh­teen.

Ny­ky­a­jan li­sään­ty­nyt ym­mär­rys ih­mi­sen psyy­ken toi­min­nas­ta ja avun­ha­ke­mi­sen kyn­nyk­sen ma­dal­tu­mi­nen ovat myös suu­ria kii­tol­li­suu­de­nai­hei­ta. Tä­män het­ken ja tu­le­vai­suu­den su­ku­pol­vil­la on ai­nut­laa­tui­nen mah­dol­li­suus pur­kaa yli­su­ku­pol­vi­sia taak­ko­ja. Myös per­heil­le tar­jot­ta­vat tu­ki­pal­ve­lut luo­vat tur­val­li­suu­den­tun­net­ta; Ju­ma­la pi­tää me

8

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Myös per­heil­le tar­jot­ta­vat tu­ki­pal­ve­lut luo­vat tur­val­li­suu­den­tun­net­ta; Ju­ma­la pi­tää meis­tä huol­ta myös yh­teis­kun­nan kaut­ta.

Kun­pa voi­sin kir­joit­taa täs­tä ki­vus­ta ku­ten mis­tä ta­han­sa eli­mel­li­ses­tä ki­vus­ta, mut­ta tämä ai­he kos­ket­taa su­ku­pol­vien ket­jus­sa niin mo­nia, et­ten voi sitä teh­dä. Sik­si kir­joi­tan täs­tä ni­mi­mer­kin suo­jas­sa. Mut­ta jos suin­kin voin näi­den ko­ke­mus­ten sa­noit­ta­mi­sel­la pois­taa ki­vul­ta nä­ky­mät­tö­myy­den ver­hoa, koen te­ke­vä­ni riit­tä­väs­ti.

Olen usein miet­ti­nyt, on­ko per­heem­me ta­ri­na us­ko­vais­ten kes­kuu­des­sa jo­kin poik­keus, vai on­ko ta­ri­noi­ta enem­män­kin. Us­kon, et­tei se ole poik­keus. Ku­ten mis­sä ta­han­sa yh­tei­sös­sä, on täs­sä­kin ih­mis­ten muo­dos­ta­mas­sa jou­kos­sa ta­ri­noi­ta, jot­ka jää­vät nii­den tus­kal­li­suu­den vuok­si usein pii­loon. Roh­keus koh­da­ta tus­kal­li­set muis­tot voi par­haim­mil­laan an­taa elä­mäl­le uu­den, tur­val­li­suut­ta ra­ken­ta­van suun­nan.

• jumala pitää huolen vain Israelista. Hän ei ole sanaakaan puhut, ei koskaan pakanoille, joten tee parannus, Jeesus on kaikkivaltias Herra.

• Anonyymi

Koskettava kirjoitus. Voimia sinulle!

• Anonyymi

Hyvä, että olet saanut tilanteessasi apua ja saanut käsitellä kivuliaita asioita. Voimia sinulle! Olen myös sitä mieltä, että liikkeessä pitäisi uskaltaa keskustella avoimemmin siitä, että jos esim. vanhemmat tai jompikumpi sairastuu, pitäisi turvata ensin olemassaolevien lasten terveys ja keskittyä heidän huolenpitoon. Perhekoon kasvaminen siinä tilanteessa on omiaan aiheuttamaan lisää näkymättömyyden kokemuksia lapsille.

• Todella mielenpainuva, sekä puhutteleva kirjoitus, josta osin tunnistan myös itseni.

Samaistun kirjoittajaan, mutta hieman eri asiasta ja lähtökohdista.

Synnyin 500 k, päässä Oulusta, SRK;n mahti ja painostusalueesta, Juutalais- kristillisen kasvatuksen saaneena, tietäen olevani Jeesuksen oma koko elinaikanani jo silloin.

Perheemme oli pieni, kaksi lasta silloin, mutta ei kovinkaan rikas ja Isääni vaivasivat sodan vammat, sekä Valtiollinen poliisi Valpo. Pidätyksiä ja parin viikon kuuluettuja oli vuosittain ja Hänet haettiin kotoa miesten huudellessa; - nyt porvarin poika et enää näe isääsi?

Näin kuitenkin ja olemme Hänen kanssaan paras kaveri, vaikka kuolikin muutama kymmenen vuotta sitten. Minusta ei tullut kommunistia, tästäkään syystä, vaan Jeesuksen opetuslapsi.

Kaikki oli kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin ja synnyinseudulla oli sukulais- ja naapurirakkaus niin suurta, ettei kukaan jäänyt varjoon, eikä puute käynyt päälle.

Suurin trauma oli se, että vanhempani toivat minut tänne Oulun seudulle, jossa oli ylitiukka lestadiolainen Isäni isä? Jälkikäteen en voi muuta sanoa, kun ihminen ei enemmän juuri voi olla piru (paitsi omiaan kohtaan) kuten Hän, ja Hänellä oli ollut jopa oma VL- haara, joka kattoi Oulun lisäksi myös Savon. SRK lopetti sen ajan hoidoillaan, josta jäi katkeruus, mutta Hän toimi kuten Stalinin aikaan, taputti johtajille, nuoli heitä, mutta perhe kärsi, ennen kaikkiaan minä, eri murretta ”haastava”, Poikansa vanhin lapsi.

Siitä jäi arvet, mm viheltelyyn (muusikkona), kahvinjuontiin, joka oli Hänelle kuoleman synti. Lähes joka kupillisella se tulee mieleen, joten juon kahvia n 1,5 kuppia päivässä. Olen todella onnellinen, etten syntynyt lestadiolaiseen kotiin. Hui sentään.

Ainut asetelma, joka minua kristittynä kirjoituksessasi häiritsee, on Teokratia? Et tunne Jeesusta, jota ilman ei ole edes Jumalaa. Ilmeisesti kasvatus, sekä harhaan mennyt seurakunta oppi on saanut Sinut pauloihinsa. Et edes mainitse Kaikkivaltiaan Jeesuksen nimeä? Tämä on paha juttu osaltasi. Luukas kirjoittaa opetuslapsena näin; Room. 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

Jeesus sanoo myös näin siitä, miten pääsee Jumalan luokse; Joh. 14:6
      Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Eikö ole mahtava lupaus, kunhan on tehnyt ensin parannuksen Jeesukseen, kuten Saul teki, Hän löysi Uuden Testamentin Jumalan vasta kun teki parannuksen ja otti kasteen Jeesukseen. Suosittelen.

Mutta siitä aika ajoisesta pahasta mielestä, mieli on maassa, usein Pappani kiihko- lestadiolaisesta vaikutuksesta, vailla todellista tartuntapintaa, niin avaan itselleni Kirjasta; Joh. 14:27 "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.

Koen, että me molemmat saamme olla tuon lupauksen alla, mutta se vaatii sitä mitä Kirja sanoo; Mark. 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Pitää vain tietää, mikä on evankeliumi, se on tieto siitä, että Jeesus on luvattu Messias.

Pääsyni pois tuosta suuresta ”kivusta” rinnassani, aloin tutkia Sanaa hyvin nuorena, ja nuoruusa- ajasta lähtien, muutamaa vuotta, olen tutkinut sanaa päivittäin tunnista kahteen ja suorittanut siitä muutamia tutkintoja, joka jatkuu varmaankin siihen asti, kunnes Jeesus tempaa omansa.

Opi luottamaan siihen, Jeesus ei pelasta muiden omia ja Jumala on jättäen Valtansa Hänelle, ettei kukaan joudu kadotukseen, joka tunnustaa Hänet Herraksi, jopa lähimmäisten kuullen.

Traumoja ei ole suvuissa, joilla on Jeesus, Hän kantoi ne ristillä omalta osataan, asia, mitä Jumala ei tee.

Sanomalehden tehtävä on julkistaa alueen hyvät ja pahat teot. Moni on löytänyt Jeesuksen, jättäen ihmisuskot kokonaan pois, kuitenkaan katkeroitumatta heille.

Kalevan kirjoitukset ovat vain pintaraapaisua.

Näkemättömyyden verho poistuu heti, kun kohtaa Kristuksen, kasvoista kasvoihin.

Jos joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukee, se oi ole hävettävä asia, siksi on verot maksettu, ja siihen organisaatio perustettu. Asian saa halveksittavaksi vain ne pummit, jotka eivät halua rakentaa yhteiskuntaamme ja tehdä työtä. Rahaa saa Valtiolta viinaan ja tupakkaan.

Niiden puolesta Sinun ei kannata tressata mieltäsi. Heilläkin on vain yksi pelastaja, luvattu messias, Jeesus.

Hoitokokoukset ovat ihmisuskoa, eli sielunvihollisen ote siinä seurakunnassa. Mistä ne löydät Raamatusta, ei mistään. Nuhde on eri asia.

Vielä kerran, käänny tervepäisen kristityn kanssa Jeesuksen puoleen ja pyydä Häntä poistamaan taakkasi, yllätyt kuinka onnelinen olet sen jälkeen
      Rukoilen puolestasi.

• Anonyymi

Lähes nekrologi.

• Veikkaan että isoisäsi etunimi oli Lenna. Kautta aikain väkevimmät Ilosanoman levittäjät ylösnousseesta Jeesuksesta ovat olleet juutalaiskäännynnäisiä alkaen Saulus Tarsolaisesta.

• SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Veikkaan että isoisäsi etunimi oli Lenna. Kautta aikain väkevimmät Ilosanoman levittäjät ylösnousseesta Jeesuksesta ovat olleet juutalaiskäännynnäisiä alkaen Saulus Tarsolaisesta.

Lähelle meni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      71
      2388
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1460
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1447
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      255
      1425
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1252
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      380
      1222
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1215
    9. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      344
      1156
    Aihe