mikähän ois...

Emily

Alan olla hieman epätoivoinen. Mulla oli elämäni ensimmäinen virtsatien tulehdus joulukuussa. Se hoidettiin antibiootein. Sitten tulehdus tuli uudestaan, taas antibiootit. Ekat antibiooit ei nyt auttaneet, vaan perään piti syödä uusi kuuri. Tulehdus lähti, mutta pian tulikin uusia oireita. Kutisi vähän, kamalaa tarrautuvaa valkovuotoa (hajutonta, nipistelyä ja kuumotusta alapäässä, koko alapään alueella. Ajattelin että tämä on nyt sitä hiivaa. Hain Canestenin apteekista ja oireet paranivatkin jonkin verran noin viikon kuluttua.

Nyt kuitenkin nämä oireet tulevat säännöllisesti takaisin. Noin viikko kuukautisten jälkeen on ns. "hyvää" aikaa, muulloin alkaa taas tuo kuumotus, kutina ja nipistely. Tämä tunne on keskittynyt enimmäkseen ylemmäs häpyhuuliin ja klitoriksen ympäristöön. Joskus tunnetta on myös peräaukon suunnalla. Mutta ei ollenkaan emättimessä sisällä tai emättimen suulla! Mitään siellä ei myöskään näy, paitsi hieman punoitusta.

Menin hiiva ja klamydiatestiin, tulos negatiivinen. Siitä kuukauden päästä gynelle, joka otti papan ja teki tarkastuksen. Hyvältä kuulemma näytti, ei mitään löytynyt. Papa-luokka 1 samoin puhtausaste.

Mitä tämä siis voi olla? Gyne sanoi, että jos oireet tulee, niin 5 päivän kuuri Daktacort-voidetta. Tämä voidehan on nivus- ja jalkasilsaan!? Olen hieman epätoivoinen kun suurin osa ajastani menee tämän epämiellyttävän tunteen kanssa. Onko kellään kokemuksia? Kannattaneeko mennä toiselle gynelle? Tuo jolla kävin oli kyllä ihan ok yksityinen. Epätietoisuus ahdistaa...

5

4116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös samaa

Kävit hiivatestissä, joten se ei ole hiivaa. Miksiköhän lääkärisi määräsi sitä Daktacort-voidetta, se on tarkoitettu just hiivaan ?

Minulla on aika-ajoin ollut suurinpiirtein samanlaista riesaa. Kaikki kokeet ovat olleet puhtaita myös papa. Välillä tuntuisi, että hiivaahan tämä on ja olenkin joskus itsehoitanut apteekin lääkkeillä. Joskus se on auttanut ja toisinaan ei ole ollut juuri mitään hyötyä hoidosta.

Varsinaista salapoliisityötä. Olen jättänyt pikkuhousunsuojat pois ja se on hieman auttanut asiaa, mutta vieläkin on silti jotain riesaa. Voisi olla jotain sideallergiaa.

Olisikohan joku hormoonijuttu ? Eipä se gynen vaihdosta taida paljon auttaa. Nukun nykyään yöllä ilman pikkareita ja vaiva on hieman helpottanut. Olenkin välillä miettynyt mahdollisia pesuainejäämiä pyykissä vaivan aiheuttajaksi.

Tämän kanssa on vain elettävä, sillä eihän tämä ole mitään vaarallista, mutta välillä tosi kiusallista. Kunpa vielä keksisi jonkun syyn moiseen riesaan.

• Allergiaa?

Oletko ajatellut allergian mahdollisuutta? Pidätkö kertakäyttöisiä pikkuhousunsuojia kutinan aikoihin? Niille on moni allerginen. Toinen mahdollisuus voisi ehkä olla käyttämäsi pyykinpesu- tai huuhteluaine, jos sitä jäisi alusvaatteisiin sen verran että se ärsyttää. Kokeile jotain allergia- ja astmaliiton suosittelemaa pesuainetta, MiniRiskiä tms. jos se auttaisi. Kestositeiden jälleenmyyjiä taas löydät Kuukuppikunnan sivuilta kohdasta Muut kestosuojat ja tsi-vinkkejä löytyy keskusteluista:

http://kuukuppikunta.net/

• Jos

Pesette alapäätänne ahkerasti, tehkää se ainoastaan vedellä. Mitään pesuaineita ei emättimen pesuun tarvita, ne vain ärsyttävät.

• Emily

Joo, siis hiivaa ei ole mulla missään näytteissä todettu. Gyne epäili että mulla olis ollut se hiiva ja lähtenyt pois sillä puikolla. Mutta se on voinut jäädä vähäksi aikaa jotenkin ns. päälle? Tämä on vähän outoa. Sitten määräsi sitä Daktacortia. Tämä on tosi outoa, koska kuukautisten jälkeen tuo vaiva yleensä hellittää ja sitten tulee takaisin taas seuraaviin kuukautisiin asti. Näin on ollut jo pari-kolme kuukautta sen hiivapuikon ottamisenkin jälkeen.

Pikkuhousunsuojia en usko syypääksi. En käytä niitä säännöllisesti, vain parina päivänä kun kuukautisvuoto on enää tiputtelua. En koskaan muulloin. Kuukautisten aikana käytän siteitä kyllä.

Siksi todennäköisempi olisi tuo pesuainejuttu. Sitä vaan siitäkin ihmettelen että miksi tuo "allergia" tulee juuri tohon tietylle alueelle. Miksei pesuaine ärsytä alapäätä kokonaan taikka muitakin paikkoja?

Sen olen huomannut että yhdynnän jälkeen tai jos on ollut parikin yhdyntää samana päivänä, niin oireet pahenee. Ja juuri tuossa yläpuolella, ei niinkään emättimessä. Ehkäisynä on ollut jo ajat kondomi. En syö pillereitä.

Käyn pesulla noin kerran päivässä, en laita saippuaa, joskus tosin lääkärin määräämää apteekista saatavaa Lactasyd(?) pesunestettä. Yhdynnän jälkeen tosin käyn huuhtomassa. Se on melkein pakko, kun oli niitä toistuvia virtsatietulehduksia, niin painotettiin että pesulla pitää käydä.

Jotenkin epäilyttää että jotenkin tämä koko vaiva on yhteydessä siihen joulukuiseen virtsatietulehdukseen. Siitä kaikki alkoi, kun ennen ei ole ollut mitään. Helpottavaa sikäli kuulla että muillakin on näitä samoja vaivoja. Tosin eihän se kivaa oo tällainen.

• Nainen83

Itse käytin aikasemmin alapään pesuun samaa pesuainetta kuin muuhunkin kroppaan ja kun rupes kirvelemaan,vaihdoin apteekin myymään ACO intim-sarjan pesuaineeseen, joita on kahta erilaista: Voidemaista,jonka voi pyyhkiä pois ja tvål, joka pestään pois, molemmat on hajusteettomia ja ph muistaakseni 8. Ainakin tuo helpotti minulla suunnattomasti asioita.Samoin kuin se ettei kulje kotona ilman sukkia ja harrastaa ilma-kylpyjä alapäälle,esim. öisin. Keinokuitu-alushousuissa ei kannata alapäätä "hautoa".

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe