Paluumuutto ja tilapäinen oleskelulupa, miksi?

Anonyymi

Siis 6 vuotta eläkeläisenä espanjasta palannut Suomen kansalainen ja statukseni on tilapäinen maassaololupa. Muuttovirastoonkin soitin ja sanoivat ettei minun tarvitse hakea lupaa, mutta elämän rakennus vaatisi rahaa ja kävi ilmi etten voi edes puhelinta ostaa osamaksulla telialta/elisalta kun sanovat tuota tilapäistä, en muuten olisi tiennytkään statustani ellen olisi puhelinta yrittänyt ostaa. Joissain tapauksissa a-statukseen luin että 4 vuotta kestää että sen voi hakea mutta en tiedä kuuluuko Suomen kansalainen samaan kastiin, olisiko jollain kokemusta valistaa minua tässä asiassa kun viraston nainen ei ymmärtänyt yhtälöäni, olisin todella kiitollinen...

7

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuollaisia matuja kukaan kaipaa. Hyvä vain, että on tiukkaa. Mitäs läksit.

    • Anonyymi

      Harrastukset / Aseet / Lait ja luvat ?

      Miten ajattelit kysymyksen kuuluvat tänne?

      • Anonyymi

        No kun ei taida ilman aseita ratketa.


    • Anonyymi

      Älä huoli. mailmantappiin (mikä se sitten lieneekin) ei meistä kukaan täällä ole. Väliaikaisia ollaan, eikä eläkeläiset edes kovin pitkäaikaisia.

    • Anonyymi

      Tämä avaus tulisi olla osiolla: ryhmät > ulkosuomalaiset > paluumuutto.

      Neljän vuoden karenssiajoista en ole kuullutkaa. Myös paluumuutossa tulee ottaa selvää oikeasta virallisesta prosessista ja toimia sen mukaan. Onhan se nyt merkillistä ettei paluumuttaja vaivaudu selvittämään tarvittavaa toimintamallia ... mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat.

      Mutta olisi hyvä edes hieman miettiä kirjoitusasua / asiansa ilmaisua, sillä nyt tuosta ei oikein tahtonut saada kunnolla selkoa.

      "Siis 6 vuotta espanjasta palannut ..."

      Mitä hittoa tuolla lauserakenteella koetetaan sanoa ... liika sangriaa veressä kirjoitettaessa?

      Veikö siis matka Espanjasta Suomeen kuusi vuotta, taisi matka taittua kävellen ;-)

      • Anonyymi

        Espanjasta kävelee Suomeen vuodessa. Hidaskin kävelijä vaeltaa kolme kilometriä tunnissä ja päivässä helposti 20-30 km. Vuodessa on 365 päivää ja voisi ajatella käyttävänsä 200 päivää kävelyyn, joten tuossa ajassa kävelee noin 5000 km.

        Kaveri on kontannut, sillä ei tuohon muutoin noin kauaa kuluisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espanjasta kävelee Suomeen vuodessa. Hidaskin kävelijä vaeltaa kolme kilometriä tunnissä ja päivässä helposti 20-30 km. Vuodessa on 365 päivää ja voisi ajatella käyttävänsä 200 päivää kävelyyn, joten tuossa ajassa kävelee noin 5000 km.

        Kaveri on kontannut, sillä ei tuohon muutoin noin kauaa kuluisi.

        "Kaveri on kontannut, sillä ei tuohon muutoin noin kauaa kuluisi."

        Tai pysähtynyt säännöllisesti kievareihin korkin päälle astuen ... laulun sanoin ... "onneksi et näe minua nyt, heinä paalu, vesilasi ja vessan avan" ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe