Ihmiset ruokkivat varpusia.
Variksille ruokaa ei anneta.
Sen varikset tietävät mainiosti.
Jaoin leipää varisryhmälle.
Menin matkaani kun yksi nais varis seurasi perässäni.
Varis istui maahan eteeni.
Laukusta annoin vielä leipää.
Jatkoin matkani.
Risteysvaloissa säpsähdin kun varis istui liikennemerkin päälle.
Lintu istui lähellä minua just yläpulella ja tivasi leipää.
Näin älykkäät linnut ovat ihmisten kanssa.
Varikset olivat kanssa kiitollisia, että heille on annettu ruokaa.
Heitä on muistettu lintuina eikä petoina.
Heitä on kunnioitettu.
Ällyistyin miten älykkäät varikset ovat.
Äly ylittää muiden lintujen tasoa.
Varikselle leipää
3
326
Vastaukset
- Anonyymi
Linnut eivät ole petoja,
kaaoksen keskellä on aika selkeä käyttäytymisen sääntö.
On kunnioitusta, jakoakin, kultturia ym. Kyllä varikset ovat viisaita lintuja. Itse syötän pikkulinnuille niille laitetusta syöttölaitteesta mistä ei Musta rastastasta isompi voi ottaa.
Mutta meillä käy Kalle-niminen varis joka istuu yläpuolellamme olevan räystään päällä ja ilmoittaa kuuluvasti että olen paikalla. Se tulee säännöllisesti, voi olla muutamia päiviä pois ja tulee aina kun tungen pääni ikkunasta ulos.
Sitten heitän sille maahan leipää, koiran nappuloita ja mitä vaan missä ei ole suolaa ja mausteita.
Se Kalle on käynyt meillä jo monta vuotta.
Oli myöskin varpunen joka tuli hakemaan kädestä. Siitä tuli niin kesy että kun ikkuna oli raollaan se kurkki siitä. Kesän mittaan vieroitin sen pois kun ajattelin että sen täytyy itsekin ruokaansa hakea kun tulee syksy ja kylmä.
Joitakin kertoja se kyhnötti ikkunalaudalla ilman lajitovereitaan mutta en syöttänyt sitä enää kädestä. Syksyn mittaan se varmaan liittyi kavereidensa seuraan.- Anonyymi
Varislinnut ovat viisaimpia eläimiä ongelmanratkaisuissa ja muutenkin yleisesti selviytymisessä ihmisten pilaamassa ympäristössä.
60.luvulla pidin ns. elättivariksia kolmena kesänä.
Ensimmäisenä kesänä oli yksi varis joka ystävystyi kotipaikkani vanhan kissan kanssa ja ryhtyipä naapurin lasten kanienkin kaveriksi.
Seuraavina kahtena kesänä otin kaksi varista jolloin niillä oli seuraa toisistaan eikä kissankaan tarvinnut pelätä niin paljon hännästä kiskovaa kraakkujaa.
Kaikki elättini olivat aina vapaina kanahaukkaa lukuunottamatta sen joutui pitämään poissa pihalta omien ja naapureiden kissojen vuoksi.
Pidin sitä aitan ylisillä niin kauan kunnes se oppi lentämään.
Sen jälkeen se kävi vain syömässä muuaman kerran päivässä kunnes lähti loppukesästä toisen kanahaukan mukana luonnollisemmille seuduille elelemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903416Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3443000Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1921608Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2451421Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621302Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 791027
- 741020
- 117980
- 72944