Loukkupyynnissä ja haavoittuneen eläimen lopettamiseen saa käyttää "tarkoituksenmukaista asetta". Ei nyt keskustella siitä mikä tuo ase on yms. Mutta sanooko asetukset mitään siihen voiko metsästäessä käyttää asetta johon on myönnetty luvat muuhun käyttötarkoitukseen kuin metsästykseen?
Tiedän, että metsästäjillä jotka myös muutenkin harrastavat erinäisiä ampumalajeja on ollut mukana pistooleja joita ei ole myönnetty metsästyskäyttöön.
"tarkoituksenmukainen ase"
10
955
Vastaukset
- Anonyymi
Saa käyttää.
- Anonyymi
Ihmetyttää, mitä oikein ajat kysymykselläsi takaa.
Metsästysasetus 12.7.1993/666 pykälässä 19 säädetty poikkeus koskee haavoittuneen, jalkanarussa, luolassa, loukussa, louhikossa, rakennuksessa, rakennuksen tai puupinon alla taikka muutoin avuttomassa tilassa olevan eläimen lopettamista.
On syytä ymmärtää, että em. tilanteessa ei ole kyse metsästyksestä.
Yritätkö jotenkin väittää, että henkilö, jolla on lupa tarkoituksenmukaisen ampuma-aseen hallussapitämiseen, ei saisi ottaa tarkoituksenmukaista asettaan metsälle mukaan siltä varalta, että tulee vastaan avuttomassa tilanteessa olevan eläimen lopettaminen?
?- Anonyymi
Mielenkiintoista miten eri tavalla kysymys voidaan ymmärtää. Minä käsitin kysyjän olevan epätietoinen ja toinen olettaa tämän yrittävän kieltää jotain.
Itse en kyllä viitsisi kanniskella lyhyttä asetta mukanani lukuunottamatta luolahommia. Pitkällä aseella käytännössä tekee kaiken jopa paremmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista miten eri tavalla kysymys voidaan ymmärtää. Minä käsitin kysyjän olevan epätietoinen ja toinen olettaa tämän yrittävän kieltää jotain.
Itse en kyllä viitsisi kanniskella lyhyttä asetta mukanani lukuunottamatta luolahommia. Pitkällä aseella käytännössä tekee kaiken jopa paremmin.Ei tee,Supin pintapyynti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en kyllä viitsisi kanniskella lyhyttä asetta mukanani lukuunottamatta luolahommia. Pitkällä aseella käytännössä tekee kaiken jopa paremmin.Kukin toki tavallaan, mutta pistoolin käyttö lopetusaseena on perusteltua siinä mielessä, että tehokkaalla kiväärillä lopetuslaukausta ammuttaessa luoti helposti lävistää kohteen ja saattaa kimmota alustasta, toisinaan hyvinkin ikävin seurauksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tee,Supin pintapyynti
En nyt ihan ymmärrä, jos supi ei ole luolassa/pesässä, niin miten käsiase toimisi paremmin kuin kivääri tai haulikko? Muutoinhan tuo on luolapyyntiä, jossa käsiasella on kätevämpi sohia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukin toki tavallaan, mutta pistoolin käyttö lopetusaseena on perusteltua siinä mielessä, että tehokkaalla kiväärillä lopetuslaukausta ammuttaessa luoti helposti lävistää kohteen ja saattaa kimmota alustasta, toisinaan hyvinkin ikävin seurauksin.
Pistoolillakin on vaaransa. Pistoolilla täytyy mennä kohtalaisen lähelle ja tällöin on vaarana, että haavakko vauhkoontuu ja aiheuttaa vaaratilanteen. Itse en mielelläni mene ihan haavakon viereen vaan tarvittaessa ammun vähän kauempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, jos supi ei ole luolassa/pesässä, niin miten käsiase toimisi paremmin kuin kivääri tai haulikko? Muutoinhan tuo on luolapyyntiä, jossa käsiasella on kätevämpi sohia.
Ammutko haulikolla supia pintapyynisä 40m ,koira Supin niskavilloisa kiinni.Tapahtuu pimeäässä. Otsalampu pistooli ote koiran pannasta,lopetus Tehokkain tapa,joskus kuusikin sopia parissa tunnissa.Koira oli Bigle .Nykyisin laillistakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ammutko haulikolla supia pintapyynisä 40m ,koira Supin niskavilloisa kiinni.Tapahtuu pimeäässä. Otsalampu pistooli ote koiran pannasta,lopetus Tehokkain tapa,joskus kuusikin sopia parissa tunnissa.Koira oli Bigle .Nykyisin laillistakin.
Tuo ei ole edes metsästystä vaan haittaeläinten hävitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole edes metsästystä vaan haittaeläinten hävitystä.
Joo,mutta tehokasta jännä,hyvää kuntoilua.Eksymistä putoamista heikkoihin jäihin.Kelluntapuku ja kompassi hyvät varusteet EVR luodit .Eivät lävistä supia.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783