Kokemuksia ahdistuksesta

Anonyymi

Hei!
Olen 18-vuotias teini/nainen. Minulle on n. puoli vuotta sitten alkanut tulla todella outoja oireita ja semmoisia mitä en koskaan enne ole kokenut. Oireita ovat mm. löysyys, jos makaan en tunne raajojani, tuntuu kuin leijuisin jos makaan/istun ja välillä myös seistessäni. Olo on todella epätodellisen tuntuinen välillä tuntuu, että en olisi olemassa, mutta tiedän kuitenkin että olen olo on todella outo, ja olen soittanut siitä lääkärille sanottiin, että selvästi ahdistuksesta, ei ole mitään vakavaa siis, vaikka siltä usein tuntuukin. Kun olo pahenee niin alkaa itkettämään ja hyperventiloin ja joskus tulee paniikkikohtauksia. Minulle määrättiin propralia kohtauksii 10mg 2kertaa päivässä, en ole huomannut, että auttaisi mitenkään kovin, kohtauksiin auttaa jollain tavalla, mutta lääkkeistä tulee unihäiriötä. Minulle on varattu ensi kuuksi lääkäriaika. Kirjoitin tästä siksi tänne, koska haluaisin kuulla onko muilla samanlaisia oireita, ja mikä siihen on auttanut psykologi tai terapia?

24

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämässä on siis kuitenkin kaikki hyvin, on todella hyvä tukiverkosto, ystäviä ja poikaystävä, mutta silti tälläinen oli en tiedä yhtään mikä tälläisen on laukaissut. Miettisin että, onkohan joku trauma lapsuudesta, mutta en sitten tiedä.

    • Anonyymi

      juotko? poltatko? jos joo niin niistä luovuttava. Käytätkö paljon kahvia tai energiajuomia? jos kyllä niin vähennä kupilliseen ja korvaa muuten vaikka teellä. Syötkö riittävästi? Liikutko?

    • Anonyymi

      Tälläsillä perusasioiden laittamisella kuntoon pääsee yllättävän pitkälle eli uni, lepo, liikunta, ravitsemus. Päihteet ja kofeiini varmaan yleisin syy ahdistusoireiden laukaisulle.

    • Anonyymi

      Rautavarastot kannattaa näiden lisäksi myös käydä tsekkaamassa eli hb ja ferritiini. Psyykelääkkeitä en suosittele todellakaan se on tuhontie ennen näitä kokeilemisen arvoisia asioita ja näissä arkisissa asioissa yleensä se syy piileekin.

      • Anonyymi

        no nyt menit sanomaan pahasti

        tulet saamaan palstan rautavihaajat kimppuusi


      • Anonyymi

        Nikotiinin lopetin just kun veikkasin et pahentaa vaan oireita juon kans tosi harvoin. Käytän välillä energiajuomia mut oon sitäkin koittanut vähentää ja kofeiniin määrää kans. Luulisin et syön ihan riittävästi mut en oo varma ja tosi vaikee nukkua kun on nii outo olo kokojan en muista millon viimeks oisin nukkunut hyvin :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nikotiinin lopetin just kun veikkasin et pahentaa vaan oireita juon kans tosi harvoin. Käytän välillä energiajuomia mut oon sitäkin koittanut vähentää ja kofeiniin määrää kans. Luulisin et syön ihan riittävästi mut en oo varma ja tosi vaikee nukkua kun on nii outo olo kokojan en muista millon viimeks oisin nukkunut hyvin :/

        kun mulla oli raudanpuute niin en saanut nukuttua kuin pari tuntia / vrk

        en sano mitään, en vihjaa mitään, kerron vaan oman kokemukseni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kun mulla oli raudanpuute niin en saanut nukuttua kuin pari tuntia / vrk

        en sano mitään, en vihjaa mitään, kerron vaan oman kokemukseni

        Kävin verikokeissa niin oli ihan hyvässä kunnossa, en tiedä sit mikä on ihan ihme juttu ja vaikee liikkua kun kaikki tuntuu niin oudolta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin verikokeissa niin oli ihan hyvässä kunnossa, en tiedä sit mikä on ihan ihme juttu ja vaikee liikkua kun kaikki tuntuu niin oudolta

        mikä oli hyvässä kunnossa?


      • Anonyymi

        mitkä rauta-arvot tarkistettiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitkä rauta-arvot tarkistettiin?

        anteeksi mulla lagas toi viestin lähetys tuli monta kertaa😁 mutta siis en tiedä oikeen kävin testeis ni testattiin aika monta erii mut en tiiä mitä ne merkinnät meinaa siel omakannas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        anteeksi mulla lagas toi viestin lähetys tuli monta kertaa😁 mutta siis en tiedä oikeen kävin testeis ni testattiin aika monta erii mut en tiiä mitä ne merkinnät meinaa siel omakannas

        kysyin sen vuoksi että minä tunnen ihmisiä joiden rauta-arvot on ihan ookoo

        hemoglobiini on tarkastettu ja on viitearvoissa, mutta silti heistä tuli aneemikkoja


    • Anonyymi

      No eipä sille faktalle mitään voi, että tuppaa olemaan nuo rautavarastot aika tyhjiä :D eikä siitä mitään haittaakaan oo käydä ne aika ajoin katsastamassa toinen mikä voisi myös tehdä ahdistus ja paniikkioireita jos syöt e pillereitä.

      • Anonyymi

        En syö :) Söin mut lopetin ja ajattelin just et alottaisin uudestaan mut ei kannatakkaan näköjään


    • Anonyymi

      Masennuslääkkeiden käyttöä on arvostellut voimakkaasti amerikkalaisen Harvardin yliopiston tutkija Irving Kirsch. Hänen mukaansa lumelääkkeiden ja masennuslääkkeiden vaikutusten välillä ei ole merkittäviä eroja. Kirschin mukaan lääkkeitä syövät ihmiset tuntevat vointinsa paremmaksi, mutta se ei johdu lääkkeen kemiallisista ainesosista vaan lumevaikutuksesta.

    • Anonyymi

      Kuulostaa depersoonallisaatiolta.
      Siihen ei välttämättä liity mitään traumaattista taustaa, mutta jos kohtauksia alkaa olla tieheästi kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.
      Taustalla saattaa olla esim. ohimolohkoperäinen epilepsia tai ohimolohkoperäinen
      migreeni. Näitä saattaa tapahtua myös täysin terveelle lapselle tai nuorelle, aina ei taustalla ole sairautta tai traumaa.
      Myös esim. marijuanan käyttö voi laukaista tällaista.

      Itselleni varsin tuttua ja koen voimakkaita depersonaalisaatioita, mm. ympäristö muuttuu vieraaksi ja uhkaavaksi vaikka samaan aikaan tiedän että se ei ole totta.
      Välillä käsivarteni tuntuvat valtavan isoilta ja painavilta, joskus kun makaan saatan menettää tunnon kropastani niin että koen että sitä ei ole, vain pää.
      Monenlaista. Ja ahdistus on kova.
      Olen myös "hukannut aikaa" eli on mennyt tunti-pari etten muista yhtään mitään ja löydän itseni jostain minne en muista lähteneeni. Tätä on tapahtunut onneksi harvoin.
      Siihen olen saanut lääkityksen ja kohtaukset on vähentyneet ja lieventyneet. Olen menossa traumaterapiaan koska minulla on taustalla vakava lapsuuden trauma ja hyväksikäyttökokemus pitkältä ajalta.

      Mutta tunnet ja tiedät itsesi parhaiten. Miltä sinusta tuntuu ja pärjäätkö tämän kanssa, vaarallista se ei ole, mutta totta kai voi olla pelottavaa ja epämiellyttävää. Tsemppiä sinulle!

      • Anonyymi

        Kiitos paljon vastauksestasi :). Ja joo samat oireet mulla tiedän että ei oo vaarallista, mutta tosi pelottavaa ja vaikea liikkuakin ku alka itkettää ku koko kroppa tuntuu eriltä eikä huvittais tehä mitään.


    • Anonyymi

      Koronan sivuoireilta vaikuttaa, kiinalaiset kehittäneet ilkeän viruksen jakeluun?🐸🐸🐸

    • Anonyymi

      Onko se löysyys sellaista, että tuntuu että lihaksissa ei ole yhtään voimaa ja ettei oikein pysty liikuttamaan kroppaa kunnolla / ei hallitse kroppaa.

      Mulla on itselläni sellaista ja olen tulkinnut sen niin että kropassani vallitsee jonkinlainen epätasapaino, mutta en ole vielä selvittänyt mikä. Yritän syödä ja harrastaa kevyttä liikuntaa. Mutta mitään sellaista tiettyä asiaa en ole keksinyt siihen, mikä auttaisi. Eri päivinä on vähän eri olo. Löysä olo taas vaikuttaa sitten mieleen kun ei meinaa saada mitään tehtyä.

      • Anonyymi

        joko sitä raudan syömistä kokeilit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joko sitä raudan syömistä kokeilit?

        Rauta-arvoissa ei pitäis olla mitään vikaa kun just testasin, mutta kai sitä vois kokeilla.


      • Anonyymi

        Joo ihan samanlainen olo kun mitä kirjoitit, välillä pahempi ja välillä ei niin paha mut ihan hirveä olo :/ Mukava kuulla et on muitakin samalla ongelmalla että en oo itse vaan sekoamassa tai kuolemassa eihän se toki kivaa ole mutta vertaistuki auttaa ainakin mua. :)


    • Anonyymi

      "joko sitä raudan syömistä kokeilit?"

      Täytyy kokeilla, on mulla nestemäinen rautakuuripullo kaapissa odottamassa seuraavaa kertaa, kun vähän aikaa sitten mulla oli edellinen kuuri.

      • Anonyymi

        ei taida se nestemäinen oikein toimia, siinä on aika vähän niitä vaikuttavia aineita...


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe