Keskustelua vallankäytöstä psykiatrisessa hoidossa! Onko teillä kokemuksia vallankäytöstä psykiatrisessa hoidossa? Millaisia?
Vallankäyttö psykiatrisessa hoidossa
34
1438
Vastaukset
- Anonyymi
Pakkohoito, pakkolääkintä ja väkisin injektiot vasten potilaan tahtoa, lääkärit päättää pakkohoidossa kulkuoikeuksista ja tämä on ainoita paikkoja koko yhteiskunnassa jossa saadaan rajoittaa ihmisoikeuksia ja perusoikeuksia, merkinnät papereissa jotka tulee lukemaan papereissa ja rekistereissä hamaan tappiin asti(jotka on kirjoitettu asiantuntijan näkökulmasta), "asiantuntijat" jotka analysoi potilaan sanoja ja potilaan sijaan päättää mikä potilaan elämässä on ongelmana (mikä potilaassa lääketieteellisesti vikana), lääkärit jotka päättää mitä haittaa lääkkeistä voi olla eikä usko potilasta läheskään aina. Lääkkeet jotka aiheuttavat fyysistä riippuvuutta ja potilas on riippuvuussuhteessa lääkäriin uusintojen takia. Usein lääkkeiden koukuttavuudesta ja lopetushankaluuksista ei mainita sanallakaan aloittaessa ja haittoja mitätöidään. Lääkärin valta purkaa lääkkeet miten sattuu. Jos saa jotain vakavampaa haittaa tai vieroitusoireistoa tulee on mielenterveysdiagnoosien armoilla saamaan mitään korvauksia siitä että ei kykene työhön. Pitää sitten yrittää pärjätä yhteiskunnassa haittojen kanssa jotka voi olla invalidisoivia. Kun haittaa saa, voi joutua siis asioimaan "pahoinpitelijänsä" kanssa jatkossakin.
Siinä vähän esimerkkiä psykiatrisesta vallankäytöstä josta kannattaa pysytellä kaukana! Psykiatria = pahoinvoinnin aiheuttaja- Anonyymi
Järkevästi on yleensä valtaa käytetty. Ei esimerkiksi päästetä harhaisia kaupungille kuljeskelemaan. Olon kohentuessa oikeudet lisääntyvät.
- Anonyymi
Olen ollut useammassa laitoksessa takavuosina, ja olen kyllä nähnyt ja kokenut vallankäyttöä.
Oikeastaan vain yksi paikka oli sellainen, josta jäi pahimmat muistot.
Osastolla henkilökunta kohteli potilaita ala-arvoisesti.
Potilaat saivat kokea kiristystä, halveksuntaa, alistamista, valehtelua, rankaisemista, jopa kiristystä.
Koin itse huonoa kohtelua, ja toki samalla tuli nähtyä miten myös myös potilastoverit saivat osansa.
Osastolla eristystilanteessa riisutettiin, eli piti ottaa omat vaatteet pois ja pukea päälle pienet alushousut ja hihaton toppi-aluspaita.
Ne päällä oltiin eristyshuoneessa, oli kylmä tai kuuma.
Usein tuli mietittyä, että milläköhän perusteella tuollaiseen paikkaan palkataan henkilökuntaa, vaaditaan varmaan jonkinlainen sadistinen luonne.
Kiltimmillä hoitajilla ei taida olla kovin viihtyisää olla tuollaisessa paikassa töissä, etenkin jos tuntevat vähänkään empatiaa ja välittämistä potilaita kohtaan.
Omasta kokemuksesta on yli kymmenen vuotta, ja olen jälkeenpäin keskustellut ammatti-ihmistenkin kanssa, jotka ovat sanoneet, että on varmaan ajan myötä muuttunut käytännöt paremmiksi.
Eivät ne ole muuttuneet mhinkään kymmeniin vuosiin, niin tuskin ainakaan kovin suurta muutosta on tapahtunut vieläkään.
Ja ihmistenhän, näiden hoitajien ja lääkäreiden, käyttäytymiseen se muutos pitäisi tulla.
Tarvitsisivat enemmän asennekoulutusta.- Anonyymi
Kaltoinkohtelu ja väkivalta lähtee biologisen psykiatrian opeista minkä mukaan potilaalla on jopa etenevä aivosairaus(esim psykoosi) joka pitää pysäyttää lääkkeillä ja potilas ei tajua omaa parastaan kun ei lääkkeitä käytä ja täten potilasta pitää suostutella ja pakottaa hoitoon. Potilaan pahoin voiminen on vain lääkkeiden puutetta. Toisaalta lääkkeiden turruttavuus ja lamaavuus soveltuu hyvin myös epätoivotun ja kiusallisen tai potilaalle itselleen haitallisen käytöksen kitkemiseen mikä sopii psykiatrialle vallan hyvin ja siinä sivussa muka hoidetaan vielä biologispohjaista sairauttakin. Hoito on sopivan simppeliä. Pillereitä.
Pakkohoito ja biologinen psykiatrian opit tuottaa yhdessä pahimmillaan väkivaltaa ja kaltoinkohtelua koska lääkkeissä on myös ongelmansa. Mutta koska sitä sanotaan hoidoksi,se on oikeutettua. - Anonyymi
Aivan kamalaa tuo riisuttamis juttukin!!! Valita ihmeessä AVI:iin nyt vähintään!!!!! :OOOOOO
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan kamalaa tuo riisuttamis juttukin!!! Valita ihmeessä AVI:iin nyt vähintään!!!!! :OOOOOO
Se mitä kirjoitin, on tapahtunut jo yli 10 vuotta sitten.
Ei niistä enää voi minnekkään valittaa, aikoinaan kävi kyllä mielessä.
Mutta jo osastoaikaisen kohtelun pohjalta pystyi ajattelemaan, ettei siitä olisi ollut mitään hyötyä, olisi vaan väitetty entistä " hullummaksi ".
Ja sekin on juuri sitä vallan käyttöä.
Mielenterveyspotilas on aika heikossa asemassa, koskien myös valitteluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaltoinkohtelu ja väkivalta lähtee biologisen psykiatrian opeista minkä mukaan potilaalla on jopa etenevä aivosairaus(esim psykoosi) joka pitää pysäyttää lääkkeillä ja potilas ei tajua omaa parastaan kun ei lääkkeitä käytä ja täten potilasta pitää suostutella ja pakottaa hoitoon. Potilaan pahoin voiminen on vain lääkkeiden puutetta. Toisaalta lääkkeiden turruttavuus ja lamaavuus soveltuu hyvin myös epätoivotun ja kiusallisen tai potilaalle itselleen haitallisen käytöksen kitkemiseen mikä sopii psykiatrialle vallan hyvin ja siinä sivussa muka hoidetaan vielä biologispohjaista sairauttakin. Hoito on sopivan simppeliä. Pillereitä.
Pakkohoito ja biologinen psykiatrian opit tuottaa yhdessä pahimmillaan väkivaltaa ja kaltoinkohtelua koska lääkkeissä on myös ongelmansa. Mutta koska sitä sanotaan hoidoksi,se on oikeutettua.Olen eri kommentoija. Siis, muistutukseksi ja selvennykseksi, se että psykoosi tai muut psyykkiset ongelmat olisivat biologispohjaisia aivosairauksia, ei pidä paikkaansa. Se on psykiatrian pseudotieteellinen uskomus, jolle ei ole tieteellisiä perusteita.
Minkä ihmeen takia ihmisiä riisutetaan eristyksessä, voisiko joku selittää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri kommentoija. Siis, muistutukseksi ja selvennykseksi, se että psykoosi tai muut psyykkiset ongelmat olisivat biologispohjaisia aivosairauksia, ei pidä paikkaansa. Se on psykiatrian pseudotieteellinen uskomus, jolle ei ole tieteellisiä perusteita.
Minkä ihmeen takia ihmisiä riisutetaan eristyksessä, voisiko joku selittää?Tuohon kysymykseen ei varmasti osaa vastata kukaan muu kuin se henkilökunta, joka tuollaista tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon kysymykseen ei varmasti osaa vastata kukaan muu kuin se henkilökunta, joka tuollaista tekee.
Joo mutta minua kiinnostaa, onko kukaan henkilökunnasta joskus selittänyt teille, jotka olette sitä kokeneet, mitään syytä? Se kuulostaa niin järkyttävältä ja turhalta. Pelkkää sadistista vallanhalua, en voi uskoa sen olevan pohjimmiltaan mitään muuta. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, mikä on veruke tällaiseen toimintaan. - edellinen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mutta minua kiinnostaa, onko kukaan henkilökunnasta joskus selittänyt teille, jotka olette sitä kokeneet, mitään syytä? Se kuulostaa niin järkyttävältä ja turhalta. Pelkkää sadistista vallanhalua, en voi uskoa sen olevan pohjimmiltaan mitään muuta. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, mikä on veruke tällaiseen toimintaan. - edellinen
Ja ilmeisesti yleensä on vielä niin, että kun ollaan erityksessä (alusvaatteisillaan) niin siellä on valvontakamerat, joista henkilökunta seuraa toisessa huoneessa.
Tällainen asetelma on... vaikea löytää sanoja... kaiken järjen tuolla puolen.
Jos tämä on todellisuutta (ja onhan se, olen kuullut omakohtaisesti kokeneilta) niin eihän tämä ole mikään sivistysvaltio, eikä nuo paikat ole mitään hoitopaikkoja vaan keskitysleirejä jonne heikompaan yhteiskunnalliseen asemaan joutuneet viedään muiden kiusattavaksi ja pilkattavaksi. Heille tuotetaan tarkoituksellisesti häpeän kokemuksia, mikä on yksi ihmiselämän tuskallisimmista tunteista.
Natsien keskitysleireilläkin kohdeltiin ihmisiä tarkoituksellisen alentavasti. Tarkoituksena ei ollut hyötyä vangeista suoraviivaisesti työvoimana vaikka niin väitettiin julkisuuteen, vaan nälkiinnyttämisen, riisuttamisen, tatuoinnin ja monenlaisten kiduttavien kurinpitotoimien tarkoitus oli sadismi. Juutalaiset tapettiin kansana, mutta sitä ennen heitä piti tarkoituksellisesti kiusata. Tämä on historiallista todellisuutta, ja vielä varsin lähellä meidän aikaamme.
Jotenkin tuntuu että mt-järjestelmän kohteiden asemassa on jotain samaa kuin keskitysleirien vangeissa... Mutta sanopa se ääneen, niin psykiatrien kuoro alkaa huutaa paranoiaa ym. ym.
Kun ollaan hyvinvointivaltiossa, jossa väitetään että mielenterveysjärjestelmän tehtävä on auttaa, niin olisi kiinnostavaa kuulla millä perusteilla tällainen toiminta on muka sopusoinnussa tavoitteen kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ilmeisesti yleensä on vielä niin, että kun ollaan erityksessä (alusvaatteisillaan) niin siellä on valvontakamerat, joista henkilökunta seuraa toisessa huoneessa.
Tällainen asetelma on... vaikea löytää sanoja... kaiken järjen tuolla puolen.
Jos tämä on todellisuutta (ja onhan se, olen kuullut omakohtaisesti kokeneilta) niin eihän tämä ole mikään sivistysvaltio, eikä nuo paikat ole mitään hoitopaikkoja vaan keskitysleirejä jonne heikompaan yhteiskunnalliseen asemaan joutuneet viedään muiden kiusattavaksi ja pilkattavaksi. Heille tuotetaan tarkoituksellisesti häpeän kokemuksia, mikä on yksi ihmiselämän tuskallisimmista tunteista.
Natsien keskitysleireilläkin kohdeltiin ihmisiä tarkoituksellisen alentavasti. Tarkoituksena ei ollut hyötyä vangeista suoraviivaisesti työvoimana vaikka niin väitettiin julkisuuteen, vaan nälkiinnyttämisen, riisuttamisen, tatuoinnin ja monenlaisten kiduttavien kurinpitotoimien tarkoitus oli sadismi. Juutalaiset tapettiin kansana, mutta sitä ennen heitä piti tarkoituksellisesti kiusata. Tämä on historiallista todellisuutta, ja vielä varsin lähellä meidän aikaamme.
Jotenkin tuntuu että mt-järjestelmän kohteiden asemassa on jotain samaa kuin keskitysleirien vangeissa... Mutta sanopa se ääneen, niin psykiatrien kuoro alkaa huutaa paranoiaa ym. ym.
Kun ollaan hyvinvointivaltiossa, jossa väitetään että mielenterveysjärjestelmän tehtävä on auttaa, niin olisi kiinnostavaa kuulla millä perusteilla tällainen toiminta on muka sopusoinnussa tavoitteen kanssa.Eipä sitä alusvaatteisiin riisumista sen kummemmin selitelty, kenties olisivat sanoneet sen olevan turvallisuusjuttu.
Ja kyllä, siellä eristyshuoneessa oli kameravalvonta, eli aika alaston ja häpäisty oli olotila.
Tosin kyseisellä osastolla vietiin ihmisarvo muutenkin jo heti hoidon alusta alkaen.
- Anonyymi
On aika yllättävää, että silloin kun tulee keskustelua psykiatrisesta hoidosta, niin useimmiten porukka kertoo vain lääkityksistä.
Minä kirjoitin tuon jutun kohtelusta sairaalahoidossa, ja sekin on iso epäkohta, jota hoidossa tapahtuu.
Ensin syötetään mahdollisimman paljon lääkkeitä, ja sitten vielä kohdellaan todella alentavasti.
Hoitajien käytös on turhan usein sillä tavalla alentavaa, että asenne kertoo suunnilleen " oma vikas, että oot tossa kunnossa ".
Potilaasta se ei tunnu todellakaan hyvältä, koska vaikeuksien takia yleensä sinne hoitoon hakeutuu tai joutuu.
En tosin ymmärrä sitäkään, että lääkkeitä tyrkytetään niin paljon, että suurin piirtein lamaantuu, eikä jaksa keskittyä omiin asioihin.
Yritä siinä sitten lääkittynä keskustella jotenkin rakentavasti.
Laitoshoidossa kyllä ennen vanhaan lääkittiin tuhdimmin kuin nykyään, sen mitä itse olen kiinnittänyt huomiota. Tai ainakin nykyään harvempi potilas on aivan " pihalla ".
Kunnallisissa sairaaloissa osastoilla ei myöskään usein tapahdu oikein mitään.
Potilaat ovat keskenään jossain oleskelutilassa ja hoitajat hörppivät kahvia kansliassa.
Kun on nimetty oma hoitaja, niin hänen kanssaan keskustellaan aina silloin kun hän sattuu olemaan työvuorossa.
Vallankäyttö tulee enemmän esiin laitoksissa kuin avohoidon puolella.- Anonyymi
Lääkitykset ovat voimankäyttöä ja kontrollia laitoksissa. "Kemiallisia pakkopaitoja"
- Anonyymi
Sen verran on kokemusta psykiatrisesta hoidosta, että välittömästi sisään astuttuani 4 vahtimestaria laittoi pakkopaidan päälleni, ja vasta sitten alkoi psykiatri kyselemään, olisiko minulla mahdollisesti joitakin ongelmia, joita voisimme yhdessä ratkoa näiden neljän vahtimestarin avustamina.
- Anonyymi
Jos kerran noin on toimittu, niin et varmaan astunut sisään ihan vapaaehtoisesti ?
Kenties jonkinlaista aggressiivisuutta tilanteessa ?
Rauhallisen ihmisen päälle ei laiteta mitään pakkopaitoja.
Siksi toiseksi, pakkopaidat eivät ole olleet käytössä enää moniin vuosiin.
- Anonyymi
Psykiatrisella henkilökunnalla on todella vahva myötätunto vaje ja paljon ihmisvihaa sisällään!
- Anonyymi
Niin tai tekevät vain työtään liukuhihnaduunina haluten päästä mahdollisimman helpolla. Kitisevät potilaat rasittaa ja ylimääräinen työ rasittaa. Helpompi aina antaa "lääke". "Lääke kun hoitaa".
- Anonyymi
Psykiatriselle suljetulle osastolle mennessään kannattaa tiedostaa riski siitä, että voi joutua vallankäytön ja psykiatrisen kaltoinkohtelun uhriksi.
Sanoisin jopa, että väkivallan uhriksikin, koska psykiatria voi sivuuttaa potilaan tahdon esimerkiksi lääkkeisiin liittyen jos hoito yhtäkkiä muutetaan pakolla tapahtuvaksi. Pakkolääkintä vastentahtoisesti on väkivaltaa, eikä siitä pitäisi puhua hoitona. Henkinen väkivalta on toki vielä kanssa mahdollista, mistä täällä on puhuttukin. Potilaana on altis sellaisellekin koska oma valta on niin mitätöntä verrattuna hoitohenkilöiden valtaan, on suljettujen ovien takana ja kaikki kirjaukset tehdään hoitohenkilöiden toimesta. On hankala puolustautua väärinkäytöksiä kohtaan
Psykiatrinen väkivalta on mm.sitä, että lääkehaitat sivuutetaan, potilaan kokemus haitoista sivuutetaan harhaluulona,"luulotautina" tai psykosomaattisena ja potilasta lääkitään lisää lääkkeillä mitkä voi pahentaa alkuperäistä haittaa. Kun lääkkeitä aletaan määräilemään niistä seuraava kärsimys voidaan aina nähdä potilaan mielenterveysongelmana Haitat voi olla äärimmäisen vakavia henkilölle ja lääkkeet aiheuttaa itsemurha-ajatuksia. Ihmisten lääkitseminen itsemurha-ajatuksia puhkaisevilla lääkkeillä on väkivaltaa. Ihmisten lääkitseminen tilaan missä heillä on hankala esimerkiksi ilmaista itseään turruttavien lääkkeiden vuoksi on väkivaltaa. Lääkkeillä voi olla elämänlaatua ja hyvinvointia tuhoavia puolia, vaikka psykiatria korostaa lähinnä vain niiden hyödyllisiä puolia. Huono elämänlaatu lääkkeiden takia ei ole ok. Pahimmillaan olo lääkkeissä ja vieroitusoireissa on kiduttava. Netistä löytyy erilaisia foorumeita, missä ihmiset kuvaavat inhottavia vieroitusoireita psykiatrian määräämistä lääkkeistä ja kaikki haitat ei aina poistu heti tai ei ollenkaan.
Toki jollakin voi olla mieluisiakin kokemuksia hoidosta, mutta epäilisin, että nämä ihmiset ei ole tällöin saaneet mitään hankalampia haittoja lääkkeistä.
Hoito olisi mahdollisuus koostaa muutenkin, kuten avoimen dialogin mallissa, mutta ihmisiä hoidetaan osastoilla biologisen psykiatrian mallin mukaan mikä on mielestäni hyvin epäeettinen malli erityisesti yhdistettynä pakkohoitoon. Ja voi johtaa aivan kertakaikkisen törkeisiin väärinkäytöksiin psykiatrian osalta missä esim lääkehaittoja sivuutetaan tai lääkitään ja potilas saadaan liian helposti hiljennettyä lääkkeillä. Potilaan voi olla hankala todistaa haittojaan. - Anonyymi
Omalla kohdallani elämänlaatu kyllä heikkeni sitä mukaa, mitä enemmän lääkityksiä lisättiin jatkuvasti.
Kerran yhdelle psykiatrille mainitsin lopetettuani lääkkeiden käytön, että elämä on paljon mukavampaa ilman lääkkeitä, ja tunteetkin ovat alkaneet taas tuntua.
Hän myönsi sen , että lääkkeet latistavat tunteita.
Kaikin puolin kuvailin keskustellessa, että elämä on sujuvampaa.
Kuitenkin hetken keskusteltuamme tämä lääkäri sanoi " kyllä sinun pitäisi sitä lääkitystä jatkaa, koska se parantaa sinun elämänlaatua ".
Hetken kyllä " kelasin " pikana kuuleemaani, enkä osannut muuta vastata kuin " juurihan äsken sanoin, että mun elämänlaatu parani, kun lopetin lääkkeet ".
Oli tuo todella aika mielenkiintoinen kommentti psykiatrilta, ei voi muuta kuin ihmetellä.
Se kuvastaa aika pitkälti sitä, ettei potilaalla ole tavallaan minkäänlaista arvoa eikä hänen mielipiteillään ole mitään väliä.
Mihinköhän on kadonnut edes vähäinen ihmisarvon kunnioitus.- Anonyymi
Aika mielenkiintoisen vastapallon heitti psykiatri joo.
- Anonyymi
Ihmisarvon kunnioitus ei ole voinut kadota mihinkään, koska sitä ei ole koskaan ollutkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisarvon kunnioitus ei ole voinut kadota mihinkään, koska sitä ei ole koskaan ollutkaan.
Minulle riittää loppujen lopuksi se, kun itse arvostan itseäni sen verran, että pärjäilen.
Sillehän en mitään voi, jos joku muu ei arvosta minun ihmisarvoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika mielenkiintoisen vastapallon heitti psykiatri joo.
Mielenkiintoista, joo.
Olikohan se sellainen kaasuvalotus-periaate, että yrityksenä oli saada ihminen kuvittelemaan, ettei tämä pärjää ilman lääkkeitä. - Anonyymi
" kyllä sinun pitäisi sitä lääkitystä jatkaa, koska se parantaa sinun elämänlaatua "
pitäisi varmaan ennemmin olla:
" kyllä sinun pitäisi sitä lääkitystä jatkaa, koska muuten bisnekset kärsii ja sidosryhmät saavat vähemmän kassavirtaa " - Anonyymi
" kyllä sinun pitäisi sitä lääkitystä jatkaa, koska se parantaa sinun elämänlaatua "
" kyllä sinun pitäisi sitä lääkitystä jatkaa, koska muuten bisnekset kärsii ja sidosryhmät saavat vähemmän kassavirtaa " - Anonyymi
" kyllä sinun pitäisi sitä lääkitystä jatkaa, koska muuten bisnekset kärsii ja sidosryhmät saavat vähemmän kassavirtaa "
- Anonyymi
Oma pakkohoitokokemukseni oli jotenkin huvittava ja traumaattinen kokemus, enkä vieläkään oikein ymmärrä, että millä perustein keikkalääkäri määräsi minut haettavaksi pakkohoitoon, koska valitin sydämen rytmihäiriöistä ja sivulauseessa mainitsen olleeni viisi vuotta sitten psykoosissa ja pohtineeni ääneen, että voisikohan ongelmani olla mahdollisesti osittain psyykkisiä. Seuraavana yönä poliisisaattue rynnäköi kotiini ja vei minut mielisairaalaan. Tuntui ettei kukaan halunnut kertoa minulle oma-aloitteisesti eikä kysyttäessä, että miksi olin siellä. Kokemus oli kafkamainen. Eräässä hoitokokokouksessa minua oli vastassa lauma noita vajaaälyisiä aaseja, jotka istuivat vastapäätäni ja tuntuivat kaikki katsovan taakseni kuin odottaen, että minulla olisi mielikuvituskavereita seuranani. Myös kysymykset olivat sen suuntaisia. En ole ikimaailmassa, edes psykoosissa ollessani omannut minkäänlaisia aistiharhoja tai kuuloharhoja, Ei minulla ole mielikuvituskavereita eikä ikinä tulisi mieleenikään,että minulla voisi olla. Silti nuo olivat selvästi jostain saaneet päähänsä, että omasin tuollaisia harhoja. Oivalsin, että keikkalääkäri oli käsittänyt väärin, kun olin kuvannut saamaani unihalvausta jossa luulin kuolevani kun yritin kertoa stressaavasta elämäntilanteestani. Sen takia minuaa "hoitavat" ihmiset kuvittelivat, että uskoin oikeasti mörököllin istuvan olkapäälläni aamusta iltaan
Lääkärit määräävät vähän liian herkästi ihmisiä pakkohoitoon. Heidän pitäisi oikesti ja aidosti prosessoida kuulemansa, vaikka ihmisellä olisi psykoosi ollut vuosikausia sitten, niin se ei oikeuta kotirauhan rikkomiseen ja vapaudenriistoon pelkän unihalvauksen perusteella. Pääsin onneksi pian pois tuosta huumeluolalta vaikuttavasta laitoksesta, jossa "potilaat" tuijottivat hikolevina seiniä samaan aikaan kun hoitajat lukivat facebook-viestejään lasikopeissaan. Lääkärien koulutukseen voitaisiin panostaa vähän vähemmän lääkeyhtiöiden rahaa ja vähäen enemmän tervettä järjenkäyttöä ja tilannetajua, koska tuollainen ylitulkinta ja ylieragointi ihmisen normaaleihinkin kokemuksiin voi johtaa ihan oikeisiin ihmisoikeusloukkauksiin. Jos sinulla on diagnoosin välineenä vain omat ennakkoluulosi ja sterotypiasi ja hoitomuotona huumeita muistuttavat laajasti eri kehon toimintoihin vaikuttavat psykoaktiiviset aineet, niin seurauksena voi olla sellaista vallankäyttöä, jota tullaan tulevaisuudessa pitämään ihmisoikeusrikoksena. Psykiatrialla on siinä mielessä vähän ikävä historia, että sen suurimmat nobel-voitonkin arvoiset keksinnötkin ovat lähinnä ihmisoikeusrikoksissa kunnostautumista. Lääkkeiden tuoma vallankumous rinnastuu varmasti myöhemmässä historiankirjoituksessa lobotomiaan -se tuottaa hetkellistä pinnalliseti havaittavaa hyötyä joissakin potilaissa, mutta tuhoaa ihmisten toimintakyyvyn ja terveyden pitkällä aikavälillä. Eiväthän nuo aasit ymmärrä, mitä ne hoitavat eikä heitä varmaan kiinnostakaan suurinta osaa. Kunhan voi piereskellä lasikopissaan luuri kädessä ja kirjoittaa kavereiden kanssa facebookissa työajalla, ja saada siitä vielä palkkaa. Vallankäyttö on siinä mielessä institutionaalista ja tahatonta, että eiväthän nuo vajakit ymmärrä valtaa, jota he käyttävät. He vain nostavat palkkaa ja määräävät lääkkeitä jokaiseen inahdukseen, kuten lääkeyhtiöiden rahoittamat tutkimukset kehottavat. Ei heillä ole tarvetta eikä kykyäkään omaan ajatteluun.- Anonyymi
Ei yhtään haittaisi jos psykiatrian työntekijöihin mukaanlukien psykiatrien opintoihin kuuluisi vallankäytön pohtimista filosofisesti. Sosiologista perspektiiviä. Miettiä asioita syvemmältä, erityisesti kun hoidetaan "sairauksia" joilla voi olla vahva kytkös yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiinkin ongelmiin. Muitakin perspektiivejä kuin lääketieteen perspektiivi asioihin. En tiedä kuuluuko lääketieteessä tuollaista.
Voisi olla myös hyvin silmiä avaavaa tutustua heidän hoidostaan ja vallankäytöstä harmeja saaneiden kokemuksiin.
- Anonyymi
Fasistisessa demokratiassa historia toistaa itseään vallanpelon menetyksen vuoksi.
- Anonyymi
"Eiväthän nuo aasit ymmärrä, mitä ne hoitavat eikä heitä varmaan kiinnostakaan suurinta osaa. "
Nykyään suuri osa hoidosta tapahtuu avohoidossa niin eihän ne lääkärit edes pääse näkemään sitä kuinka paljon lääkkeet vaikuttavat negatiivisesti toimintakykyyn. Akuuttiosastolla kaikki reaktiot lääkkeisiin taas tuntuu menevän sairauden piikkiin.
Itsellä on ihan ok kokemuksia osastohoidosta (3 kertaa) kunhan pelasi niiden säännöillä eli söi lääkkeitä. Hyvä puoli oli se, että pisimmässä hoitojaksossa (3 kuukautta) mun annettiin vaihtaa lääkettä useaan kertaan kun sanoin että siitä tulee paha olo tms.
Sen sijaan mulla on kokemuksia pakkolääkityksestä tai kiristämistä osaston jälkeisessä kuntoutustyyppisessä asumisyksikössä. Olin harjojen takia myynyt koko omaisuuteni ennen osastolle joutumista ja olin koditon eikä ollut voimavaroja miettiä uuden kodin sisustamista niin se sisustettu asumisyksikön solukämppä tuntui sopivalta kodilta. Siellä ollessa koin, että lääke ei sovi minulle mutta lääkäri ei suostunut sitä vaihtamaan. Lopettaa ei voinut koska siellä vahdittiin että syön lääkkeet. Hoitajani uhkasi että jos en syö lääkkeitä minun pitäisi muuttaa SAMANA PÄIVÄNÄ pois sieltä. Koin huonosti lääkkeen takia eikä minulla ollut voimia yhtäkkiä päivässä hankkia uutta kämppää ja muuttaa kaikkia loppuja tavaroita (mitä en ollut ehtinyt myydä harjojen takia) pois sieltä. Meni kuukausia ja paikan lääkäri vaihtui, joka suostui vaihtamaan lääkitystä 3 kuukauden asteittaisella vähentämisellä ja uuden lääkkeen lisäämisellä. Siitä tuli vielä edellistä lääkettä pahempi olo. Oksentelin päivittäin. En päässyt lääkäriin kun se oli kesälomalla ja päivystävä lääkäri sairaalan puolelta kuulemma hoiti vain kiireelliset asiat. Kukaan ei auttanut minua minun pahoinvoinnissa. Koin tuon pakkolääkityksenä, koska uhattiin että heti pitää muuttaa pois, jos ei syö lääkkeitä.
Uusi lääke aiheutti järjetöntä levottomuutta, johon rauhottavat vain vähän auttoi. Ja se vei ruokahalun. Siihen mulla määrättiin toinen psykoosilääke eli se mun vanha lääke lisäämään ruokahalua ja yhtäkkiä olin tuplalääkityksellä. Lääkäri oli siis palannut kesälomaltaan siinä vaiheessa.
Totesin että varmaan tapan itseni siinä paikassa, jos en sieltä pääse pois niin keräsin kaikki henkiset voimani ja vuokrasin oman kämpän, jossa lopetin tuplalääkityksen onnistuneesti.
Ja sekin sääntö että jos ei syö lääkkeitä ni pitää muuttaa samana päivänä oli varmaan ite sen hoitajan keksintö.
Vasta sieltä muuttamisen jälkeen olen kuullut että mulla olis ollut itsemääräämisoikeus hoitoni suhteen ja oikeus kieltäytyä kyseisestä lääkkeestä ja oikeus saada tilalle jotain muuta lääketieteellisesti hyväksyttyä lääkehoitoa.- Anonyymi
Kamala tarina joka pitäisi jokaisen lääkärin lukea.
Siitä miltä tuntuu olla psykiatrian vallan alla, voida huonosti lääkkeissä mutta ainoaksi ongelmaksi nähdään se että potilas ei syö lääkkeitään. Ja vielä ikävässä tilanteessa jossa ei ole asuntoa, tietämättä oikeuksistaan, heikossa tilanteessa.
Akuuttiosaston lääkärit jotka aloittelee lääkkeitä eivät näe päätöstensä jälkiä. En tiedä kiinnostaako heillä edes.
"Uusi lääke aiheutti järjetöntä levottomuutta, johon rauhottavat vain vähän auttoi. Ja se vei ruokahalun. Siihen mulla määrättiin toinen psykoosilääke eli se mun vanha lääke lisäämään ruokahalua ja yhtäkkiä olin tuplalääkityksellä. Lääkäri oli siis palannut kesälomaltaan siinä vaiheessa.
Totesin että varmaan tapan itseni siinä paikassa, jos en sieltä pääse pois"
Kuulostaa vähän samalta mitä itsekin jouduin kokemaan. Lääkkeen haittoja lääkitään-kierre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384178- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152011Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi591643Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741246
- 981161
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070