60+ paniikkia vuosia joka nyt pahentunut

Anonyymi

Hei
Olen ikäni kärsinyt jonkinasteisesta paniikista ja ahdistuksesta. En ole koskaan puhunut tästä kenellekkään.
Olen tehnyt vuosikymmeniä töitä asiakaspalvelussa, ihme kyllä en muista koskaan saaneeni paniikkikostausta töissä ja muutenkin kohtauksia on ollut harvoin.
Nyt kuitenkin minulle on tullut viime kuukausina kauhea pelko lenkille lähtöä kohtaan en uskalla siis lähteä koska pelkään kohtausta joka tekee minulle huimausta ja todella pahan heikotuksen. Kaupassa käyn, mutta sielläkin välillä huippaa. Kampaaja aikaakaan en ole tohtinut tilata, koska pelottaa jos se kohtaus iskee siellä. Kysymys kuuluukin miten teillä jos tälläista esiintyy miin onko ihan päivittäinen lääkitys vai jotain mitä vois ottaa tarvittaessa.
Kiitos jos jollain olis samaa ja vastaisi

9

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei, kyllä on ihan samoja oireita/tuntemuksia, ja olen saman ikäinenkin.
      Tosin eihän se paniikkihäiriö ja ahdistus ikää katso.
      Samoin olen ollut asiakaspalvelussa, eikä minullakaan työssä niitä tullut,
      vaan yleensä esim isoissa marketeissa yms.
      Aikoinaan oli bussiin meno mahdotonta :(

      Aiheuttaa juuri tuota "epätodellista" oloa, huimausta ja heikotusta.
      ja ihan pahoinvoinnin tunnetta myös.
      Mulla on ollut jo todella kauan nuo haittana, ja sain siihen Opamox15mg ,
      tarvittaessa tai max 3xvrk.
      En tosin suosittele mitään lääkkeitä, jos vaan ilman voi pärjätä.

      Kova stressi ja tosi hankalat elämäntilanteet minulle nämä laukaisi aikoinaan.
      Kyllä vieläkin on näitä oireita, mutta ne ovat ajoittain,
      ja jos oikein kovasti hermostun jostain, tai jännitän niin paniikki meinaa iskeä.
      olen miettinyt, voisiko tuo huimaus johtua ihan verenpaineen noususta,
      jos hermoilee liikaa...

      • Anonyymi

        Hei, kiva kun vastasit minähän kerran jouduin tuon huimauksen vuoksi käymänn päivystyksessä ja verenpaineet oli pilvissä. Saattaa se varmaan tuo paniikkki nostaa noita paineitakin ja siksi huippaa. Minä ainakin, kun tunnen et nyt se tulee paniikki niin jotenkin hermostun ja siitäkös se vaan pahenee tilanne jos saan itseni rauhoiteltua ettei täs mitään hätää ole niin pääsen vähenmillä oireilla ja nopeammin eroon. Nyt vaan pitäis tuota lenkkeilyä alkaa kokeilemaan et miten selviän, jännä juttu sekin, kun muksun koira hoidossa ja sen kanssa voin tehdä pitkiä lenkkejä mut yksin alkaa jo portailla oireet iskeä ja siinäpäs se sitten onkin. On tämä aika kahlitseva sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiva kun vastasit minähän kerran jouduin tuon huimauksen vuoksi käymänn päivystyksessä ja verenpaineet oli pilvissä. Saattaa se varmaan tuo paniikkki nostaa noita paineitakin ja siksi huippaa. Minä ainakin, kun tunnen et nyt se tulee paniikki niin jotenkin hermostun ja siitäkös se vaan pahenee tilanne jos saan itseni rauhoiteltua ettei täs mitään hätää ole niin pääsen vähenmillä oireilla ja nopeammin eroon. Nyt vaan pitäis tuota lenkkeilyä alkaa kokeilemaan et miten selviän, jännä juttu sekin, kun muksun koira hoidossa ja sen kanssa voin tehdä pitkiä lenkkejä mut yksin alkaa jo portailla oireet iskeä ja siinäpäs se sitten onkin. On tämä aika kahlitseva sairaus.

        "On tämä aika kahlitseva sairaus."

        Mikä sairaus sinulla on?


      • Anonyymi

        Huimaushan on oire aivojen hapenpuutteesta.

        Sitä voi sitten jokainen miettiä että mistä tuo johtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On tämä aika kahlitseva sairaus."

        Mikä sairaus sinulla on?

        Kai tämä on sitä paniikkihäiriötä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiva kun vastasit minähän kerran jouduin tuon huimauksen vuoksi käymänn päivystyksessä ja verenpaineet oli pilvissä. Saattaa se varmaan tuo paniikkki nostaa noita paineitakin ja siksi huippaa. Minä ainakin, kun tunnen et nyt se tulee paniikki niin jotenkin hermostun ja siitäkös se vaan pahenee tilanne jos saan itseni rauhoiteltua ettei täs mitään hätää ole niin pääsen vähenmillä oireilla ja nopeammin eroon. Nyt vaan pitäis tuota lenkkeilyä alkaa kokeilemaan et miten selviän, jännä juttu sekin, kun muksun koira hoidossa ja sen kanssa voin tehdä pitkiä lenkkejä mut yksin alkaa jo portailla oireet iskeä ja siinäpäs se sitten onkin. On tämä aika kahlitseva sairaus.

        Juu, noinhan se menee.
        Joku muukin on varmaan huomannut saman, kuin minä aikoinaan,
        nimittäin se "paniikki" iskee yleensä, kun olen lähdössä kotoa poispäin.
        Ei koskaan silloin, kun olen menossa kotiin :)

        Koettanut tsempata itseäni, ja joskus jopa ollut niin turhautunut tähän vaivaan, että totean ääneen: " No niin, antaa tulla sitten!"
        Se on muuten ihme kyllä joskus tehonnut.
        Ja ehkä sekin auttaa, että tiedostaa jo, mistä on kysymys. Vanhasta tutusta :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai tämä on sitä paniikkihäiriötä

        Pientä epävarmuutta kuitenkin on havaittavissa diagnoosissa.


    • Anonyymi

      Sanoma Oy pahoittelee osuuttaan asiassa. Anteeksi.

    • Anonyymi

      Autaanut kertoa luotettavalle ihmiselle paniikista tilanteessa kun kohtaus iskemässä. Aina ei saa tukee ulkopuolelta silloin hengOitän 1234 sisään pidätän hengitystä 5 ja uloshenitän 5678. Jos ei auta poistuu paikasta kmutta yrittää uudellee myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe