Trauma pelko, kuinka vapautua?

Anonyymi

Moi

Nuoruudessani on pitkäkestoinen traumaattinen tapahtuma. Tästä on jäänyt pelko josta en pääse vapaaksi. Itse tapahtuma, syyt ja seuraukset ovat täysin selviä eikä niissä enää ole selvitettävää. Kumminkaan en tuosta pelko kokemuksesta pääse vapaaksi. Myöskin olen herkkä samanlaisille tapahtumille jotka muistuttavat minua traumasta.
Olen käynyt terapiassa tämän takia mutta pelko on ja pysyy.

Kuinka trauma pelosta voi vapautua?

-kiitos

9

1219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Millaisessa terapiassa käyt? Onko terapeutilla asianmukainen koulutus ja pätevyys?

    • Anonyymi

      Katso Disso ry:n sivut, Suomen trauma- ja dissosiaatioyhdistys ry. Siellä tietoa traumatisoitumisesta ja toipumismahdollisuuksista. Terapioita on monenlaisia ja paljonhan riippuu myös millainen terapiasuhde on ollut... joskus vasta seuraavalla kerralla onnistaa... --- On myös fysiologisia terapiatekniikoita pelosta vapautumiseen. Riippuu vaiheesta, mikä milloinkin sopii ja kenellekin.

    • Anonyymi

      Toipuminen voisi alkaa turvallisesta ihmissuhteesta. Ei näihin mitään taikakeinoja kumminkaan ole.

    • Anonyymi

      Oletko siis käynyt traumaterapiassa vai muussa normiterapiassa? Aina terapeutitkaan ei välttämättä osaa käsitellä traumaa tai saattavat jopa uudelleentraumatisoida. Suosittelen lukemaan Bessel Van Der Kolkin kirjan "Jäljet kehossa - trauman parantaminen aivojen, mielen ja kehon avulla".

      "Traumatisoituneita ihmisiä on kaikkialla: sotaveteraanien perheet kärsivät yli sukupolvien, monet ihmiset ovat kokeneet hyväksikäyttöä tai kasvaneet alkoholistiperheessä, kotiväkivallasta joutuu kärsimään valitettavan moni. Ikävät kokemukset jättävät jälkensä mieleen, tunteisiin ja jopa kehoon. Ja ikävä kyllä, traumatisoituneen ihmisen kärsimyksistä kärsii usein myös tämän läheiset.

      Maailmankuulu trauma-asiantuntija Bessel Van der Kolk on työskennellyt traumapotilaiden kanssa yli kolmekymmentä vuotta. Jäljet kehossa -kirjassaan van der Kolk tarkkailee traumatisoitumista ja traumaperäistä stressiä laajemmasta näkökulmasta ja paljastaa, että traumaattiset kokemukset todella aiheuttavat fyysisiä muutoksia aivoissamme - etenkin mielihyvää, kiintymystä, hallintaa ja luottamusta käsittelevissä aivojen osissa.

      Traumojen aiheuttamia vahinkoja voidaan korjata monenlaisin menetelmin, joita van der Kolk kirjassaan esittelee. Kirjassa käydään läpi muiden muassa neuroplastisuusterapian, mindfulnessin ja joogan vaikutuksia traumojen käsittelyssä.

      Jäljet kehossa tarjoaa tehokkaiksi havaittuja vaihtoehtoja lääkkeille ja perinteiselle terapialle. Tämän kirjan avulla elämän saa takaisin raiteilleen!"

      • Anonyymi

        Se on todella hyvä kirja. - ketjun 2. kommentoija.


    • Anonyymi

      En usko että pelosta voi lopullisesti vapautua mutta sitä voi lieventää. Keho muistaa trauman jotta osaisi välttää vastaavanlaiset tapahtumat tulevaisuudessa.

      Se auttaa elämään traumaattisten muistojen kanssa että on hyvässä fyysisessä kunnossa

      • Anonyymi

        ""En usko että pelosta voi lopullisesti vapautua mutta sitä voi lieventää. Keho muistaa trauman jotta osaisi välttää vastaavanlaiset tapahtumat tulevaisuudessa.""

        Siinä on fiksu vastaus!
        Olen ehkä liikaa yrittänyt päästä pois pelosta ja ahdistuksesta joita koen tapahtumasta joka muistuttaa trauma kokemusta. Asiasta josta koen ahdistusta/ epämääräistä pelkoa ei muiden mielestä ole mitään vaarallista. Osaan yhdistää kyllä että tunteet tulevat juuri sen takia koska ne asia muistuttaa niin paljon traumaa.

        Nämä tunteet ovat kyllä lieventyneet, pitääkö vain oppia elämään näiden ikävien tunteiden kanssa?
        Helpompaa niitä toki on sietää kun tiedostaa ettei todellista vaaraa ole ja tietää miksi tuntee näin.

        -kiitos kaikille vastanneille.


    • Anonyymi

      TRAUMA terapia. Ei vain terapia. Terapeutin pitää osata hoitaa traumoja (kaikki sanovat osaavansa, valitse siis huolella). EDMR toimii monelle. ACA (adult children of alcoholics) toimii monelle.

    • Anonyymi

      Ota instagramissa seurantaan esimerkiksi @mi_ar_ta ja @terapeuttiville. Ainaki nuissa on ollu vasta traumoista juttua, varmasti löytyy paljon muitakin niin sieltä vaan selailemaan ja etsimään kiinnostavimmat. Mitä enemmän luet aiheesta ja löydät vertaistukea ja vinkkejä, sen helpompaa traumoista on selviytyä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe