Tuo on liian lyhyt kaikissa sähköautoissa.
Käytännössä auton ilmoitetusta wltp lukemasta voit ottaa puolet pois.
Ainakin 2-3 kertainen pitää olla nykyisiin.
Silloin käytettyys enemmän normaali ja joka lyhyen ajon jälkeen ei latausta. Myös virtaa riittää lämmitykseen.
Autoa voi käyttää paremmin, ei tarvitse asua latureilla ja maksaa niistä.
Akkukin pysyy pidempään kunnossa kun vähemmän latauksia.
Sähköautoissa aivan liian lyhyt sähköajon km
93
422
Vastaukset
- Anonyymi
Keskimärräinen kilometrimäärä per päivä on Suomessa noin 50km. Tarkoittaakäytännössä sitä että yli puolelle Suomen kansasta sähköauton akku riittää 4-7 päivän ajoihin.
On selvää että on ihmisiä joille sähköautojen akku on liian pieni, mutta se koskee vain osaa ihmisistä. Valtaosan ei tarvitse ladata akkua kuin kerran tai kaksi viikossa.- Anonyymi
Mutta se on se osa autoilijoista jotka sitä autoa todella tarvitsee. Noista pätkä-ajajista suuri osa tulisi itseasiassa kokonaan ilman autoakin toimeen. Nyt valtio on tekemässä autoilusta niille kallista joille auto on välttämättömyys jopa työkalu, ja suosimassa niitä joille auto on lähinnä mukavuus/ylellisyys tuote.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se on se osa autoilijoista jotka sitä autoa todella tarvitsee. Noista pätkä-ajajista suuri osa tulisi itseasiassa kokonaan ilman autoakin toimeen. Nyt valtio on tekemässä autoilusta niille kallista joille auto on välttämättömyys jopa työkalu, ja suosimassa niitä joille auto on lähinnä mukavuus/ylellisyys tuote.
Heikkoa artikulointia ja perustelut kuin lapsen suusta.
Taitaa olla fiksumpaa hoitaa pitkät matkat vaikka junalla ja perusajot sähköautolla.
Aika vähän on niitä jotka yhtenään tarvitsee yli 400km rangeja ja ilman paikka jossa ei pääse lataamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heikkoa artikulointia ja perustelut kuin lapsen suusta.
Taitaa olla fiksumpaa hoitaa pitkät matkat vaikka junalla ja perusajot sähköautolla.
Aika vähän on niitä jotka yhtenään tarvitsee yli 400km rangeja ja ilman paikka jossa ei pääse lataamaan.Vai että junalla, tämähän kertoo kaiken, junallahan pääsee minne vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heikkoa artikulointia ja perustelut kuin lapsen suusta.
Taitaa olla fiksumpaa hoitaa pitkät matkat vaikka junalla ja perusajot sähköautolla.
Aika vähän on niitä jotka yhtenään tarvitsee yli 400km rangeja ja ilman paikka jossa ei pääse lataamaan.Itse asiassa, kotitalouksia ilman latauspaikkoja on todella paljon. Ja kannattaa muistaa, että suurinta osaa ulkopistokkeista ei missään nimessä saa käyttää autojen pitkäaikaiseen lataamiseen. Esimerkiksi vanhojen kerrostalojen tolpista ei yleensä saa ladata sähköautoa. Ei ainakaan vielä.
Tuntuu siltä, että jotkut kuvittelevat jokaisen pistokkeen kelpaavan sähköauton lataamiseen. Ei todellakaan kelpaa ja tästä on varoitettu jo monissa paikoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa, kotitalouksia ilman latauspaikkoja on todella paljon. Ja kannattaa muistaa, että suurinta osaa ulkopistokkeista ei missään nimessä saa käyttää autojen pitkäaikaiseen lataamiseen. Esimerkiksi vanhojen kerrostalojen tolpista ei yleensä saa ladata sähköautoa. Ei ainakaan vielä.
Tuntuu siltä, että jotkut kuvittelevat jokaisen pistokkeen kelpaavan sähköauton lataamiseen. Ei todellakaan kelpaa ja tästä on varoitettu jo monissa paikoissa.Uusi pistoke maksaa kympin, supersuko kolmekymppiä. Sähkäri ottaa parikymppiä vaihtamisesta.
Vanhan pistorasian kunnon voi tarkastaa seuraamalla sen lämpenemistä latauksen aikana, jos ei kolmen tunnin aikana 10A latauksella merkittävää lämpenemistä huomaa, on rasia kunnossa jolloin on täysin turvallista latailla 8A virralla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se on se osa autoilijoista jotka sitä autoa todella tarvitsee. Noista pätkä-ajajista suuri osa tulisi itseasiassa kokonaan ilman autoakin toimeen. Nyt valtio on tekemässä autoilusta niille kallista joille auto on välttämättömyys jopa työkalu, ja suosimassa niitä joille auto on lähinnä mukavuus/ylellisyys tuote.
Landepaukut, jotka ei ole kaupunkien taajamissa koskaan edes käynyt, kuvittelevat ettei siellä tarvitse omaa autoa. Saattaa olla että lähin kauppa on 5 km.n päässä, päiväkoti 10 km.n päässä, työpaikka kotoa kolmanteen suuntaan 15 km.n päässä jne. Julkisilla täysi mahdottomuus sukkuloida noita välejä. Minulla 15 km.n pelkkä yhdensuuntainen työmatka julkisilla vaihtoineen kestää 55 min. kun autolla sen ajaa 12 minuutissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Landepaukut, jotka ei ole kaupunkien taajamissa koskaan edes käynyt, kuvittelevat ettei siellä tarvitse omaa autoa. Saattaa olla että lähin kauppa on 5 km.n päässä, päiväkoti 10 km.n päässä, työpaikka kotoa kolmanteen suuntaan 15 km.n päässä jne. Julkisilla täysi mahdottomuus sukkuloida noita välejä. Minulla 15 km.n pelkkä yhdensuuntainen työmatka julkisilla vaihtoineen kestää 55 min. kun autolla sen ajaa 12 minuutissa.
Aivan. Varsinkin poikittaisliikenne on pk-seudulla TÄYSIN onnetonta. 10 km matkaan menee helposti tunti, jos se edes on mahdollinen. Usein onnistuu vain matkaamalla Helsinkiin ja sieltä kohteeseen. Matka-aikaa voi tulla lähes pari tuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi pistoke maksaa kympin, supersuko kolmekymppiä. Sähkäri ottaa parikymppiä vaihtamisesta.
Vanhan pistorasian kunnon voi tarkastaa seuraamalla sen lämpenemistä latauksen aikana, jos ei kolmen tunnin aikana 10A latauksella merkittävää lämpenemistä huomaa, on rasia kunnossa jolloin on täysin turvallista latailla 8A virralla.Pistorasian uusiminen maksaa vähintään 120 euroa ja matkoineen jopa paljon enemmän. Lisäksi pitää mahdollisesti asentaa vikavirtasuojaus.
- Anonyymi
Tämä on hyvä esimerkki tilastojen väärinkäytöstä. Jos vuosisuorite jaetaan päivillä, ei saada selville matkan pituutta. Kun auto seisoo viikon ja sitä käytetään yhtenä päivänä viikossa, onkin matkan pituus aivan eri.
Jos perhe menee vaikka suukulaisten luokse, niin silloin on merkitystä minkä matkan autolla pääsee kotipihasta kotipihaan. Jos taas kotona ei ole mahdollista ladata autoa täyteen yhden yön aikana, niin silloin auto on epäkäytännöllinen.
Nykyiset sähköautot ovat vielä todella kalliita verrattuna polttomoottori veljeensä. Saman kokoluokan VW Golf ja VW id3 ovst verottomina aivan eri hintaisija. Valtio tasaa hintoja verottamalla polttista ja tukemalla sähköauton ostoa. Ilman näitä valtion toimia sähköauton ostajat olisivat vähissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että junalla, tämähän kertoo kaiken, junallahan pääsee minne vain.
Patteriautollakin pääsee minne vain, kunhan pysyy valtaväylillä, missä latausasematkin ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriautollakin pääsee minne vain, kunhan pysyy valtaväylillä, missä latausasematkin ovat.
Ja on riittävästi aikaa matkantekoon!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heikkoa artikulointia ja perustelut kuin lapsen suusta.
Taitaa olla fiksumpaa hoitaa pitkät matkat vaikka junalla ja perusajot sähköautolla.
Aika vähän on niitä jotka yhtenään tarvitsee yli 400km rangeja ja ilman paikka jossa ei pääse lataamaan.Olet kaiken ihailun kohde artikulonti lasensuusta korjauksillasi. Tukehdu oksennukseesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Landepaukut, jotka ei ole kaupunkien taajamissa koskaan edes käynyt, kuvittelevat ettei siellä tarvitse omaa autoa. Saattaa olla että lähin kauppa on 5 km.n päässä, päiväkoti 10 km.n päässä, työpaikka kotoa kolmanteen suuntaan 15 km.n päässä jne. Julkisilla täysi mahdottomuus sukkuloida noita välejä. Minulla 15 km.n pelkkä yhdensuuntainen työmatka julkisilla vaihtoineen kestää 55 min. kun autolla sen ajaa 12 minuutissa.
Kaupunkilais tollot ei saa päättää reaalimaailman maaseudulla asuvien asioista. Eri elinolosuhteet ja oma elo joka ei kaupunkilaistolloille aukea.
- Anonyymi
Autooni menee70 litraa polttoainetta ja sillä pääsee yli tuhat kilometriä!
Tankkaus kestää pari minuuttia, siinnä tavoitteita sähköautoille
V sarjan Mersu maksaa 100000 pakettiautoksi, mutta yrityksillähän on varaa...!- Anonyymi
Itsellä ei ole mitään tarvetta noin pitkiin kertamatkoihin.
- Anonyymi
"Tankkaus kestää pari minuuttia, siinnä tavoitteita sähköautoille"
Pari minuuttia ei riitä edes bensapistoolin kanssa sähläämiseen 70l täytöllä. - Anonyymi
Tökkää laturin tallissa kiinni silloin kuin muistaa, 1-3 kertaa viikossa. Aikaa menee joka kerralla n. 10 sekuntia. Lataa sitten omia aikojaan yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tankkaus kestää pari minuuttia, siinnä tavoitteita sähköautoille"
Pari minuuttia ei riitä edes bensapistoolin kanssa sähläämiseen 70l täytöllä.Joka tapauksessa 70l tankkaus on lyhyt- ja nopea toimenpide. Huonolla tuurilla ”marketin latauspaikat” ovat varattuna ja odottelet siinä sitten tunnin ennen kuin oman sähköautosi lataus edes pääsee alkuun..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka tapauksessa 70l tankkaus on lyhyt- ja nopea toimenpide. Huonolla tuurilla ”marketin latauspaikat” ovat varattuna ja odottelet siinä sitten tunnin ennen kuin oman sähköautosi lataus edes pääsee alkuun..
Niinpä ja dieselin kun tankkaa, menee sillä pitkäkin reissu mennen tullen, muutoin riittää yksi tankkaus kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä ja dieselin kun tankkaa, menee sillä pitkäkin reissu mennen tullen, muutoin riittää yksi tankkaus kuukaudessa.
Mitä nyt hieman ihmisiä kuolee dieselin pienhiukkasiin, se ei menoa haittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä ja dieselin kun tankkaa, menee sillä pitkäkin reissu mennen tullen, muutoin riittää yksi tankkaus kuukaudessa.
Et sitten pidä tuhannen km.n aikana taukoja, vaan ajelet 12h putkeen ja kuset kuikkaan ja syöt eväitä voipaperista peräpukamat hellinä, niinhän kaikki oikeat dieselmiehet tekevät, ainakin suurissa puheissaan.
Normaalit ihmiset pitävät tauon n. 4h välein, tuolloin myös liikenneturvallisuus on parempi, kuten autoilun ammattilaisetkin pitävät lakisääteisen 45min tauon. Tauon aikana se sähköauton akkukin täyttyy.
On kumma että sähköauton käytöstä luulevat jotain tietävän ne jotka eivät sellaisessa ole edes istuneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä nyt hieman ihmisiä kuolee dieselin pienhiukkasiin, se ei menoa haittaa.
Youtubessa on videoita joissa kaverit ajaa sähköautolla 1.000km noin 10,5 tunnissa. Eikä kyseessä ole edes mikään sikakallis isoakkuinen Tesla vaan ID.3 keskikokoisella akulla.
Jos tuo ei ole tarpeeksi pitkä ja nopea päivätaival niin pitää olla kyseessä melko erikoinen tapaus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Youtubessa on videoita joissa kaverit ajaa sähköautolla 1.000km noin 10,5 tunnissa. Eikä kyseessä ole edes mikään sikakallis isoakkuinen Tesla vaan ID.3 keskikokoisella akulla.
Jos tuo ei ole tarpeeksi pitkä ja nopea päivätaival niin pitää olla kyseessä melko erikoinen tapaus.Ja istuskelevat pysäköidyssä autossa välillä, voihan sitä jos ei ole menossa mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten pidä tuhannen km.n aikana taukoja, vaan ajelet 12h putkeen ja kuset kuikkaan ja syöt eväitä voipaperista peräpukamat hellinä, niinhän kaikki oikeat dieselmiehet tekevät, ainakin suurissa puheissaan.
Normaalit ihmiset pitävät tauon n. 4h välein, tuolloin myös liikenneturvallisuus on parempi, kuten autoilun ammattilaisetkin pitävät lakisääteisen 45min tauon. Tauon aikana se sähköauton akkukin täyttyy.
On kumma että sähköauton käytöstä luulevat jotain tietävän ne jotka eivät sellaisessa ole edes istuneet.Aivan sama pitääkö taukoja, ei nuo mihinkään lataudu 15...30min tauon aikana ja jos haluat ajaa 1000km yhtenä päivänä et jää mihinkään tunteja odottamaan. Varsinkin plugareilla taukolataus on varsinaista itsensä pettämistä jo latauksen hinnoittemunkin puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja istuskelevat pysäköidyssä autossa välillä, voihan sitä jos ei ole menossa mihinkään.
Aika vähän kerkee istuskelemaan kun taivalta taittui se 1.000km vähän reiluun kymmeneen tuntiin. Lataustauko on 30 min parin tunnin välein. Tekee hyvä kelle vaan noin pitkällä päivätaipaleella. Täytyyhän sitä ihmisen syödäkin pari kertaa päivässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama pitääkö taukoja, ei nuo mihinkään lataudu 15...30min tauon aikana ja jos haluat ajaa 1000km yhtenä päivänä et jää mihinkään tunteja odottamaan. Varsinkin plugareilla taukolataus on varsinaista itsensä pettämistä jo latauksen hinnoittemunkin puolesta.
"ei nuo mihinkään lataudu 15...30min tauon aikana"
Tuossa videoilla käytetty ID.3 pystyy lataamaan melkein 300km edestä sähköä 30 minuutin tauolla. Teslat vielä reilusti enemmän.
Kannattaisi päivittää tietonsa tähän päivään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä nyt hieman ihmisiä kuolee dieselin pienhiukkasiin, se ei menoa haittaa.
Akuissa on litiumia!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ei nuo mihinkään lataudu 15...30min tauon aikana"
Tuossa videoilla käytetty ID.3 pystyy lataamaan melkein 300km edestä sähköä 30 minuutin tauolla. Teslat vielä reilusti enemmän.
Kannattaisi päivittää tietonsa tähän päivään.Ja kunnon sähköautoilija ajaa tietenkin vain sinne missä on tuollainen laturi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Youtubessa on videoita joissa kaverit ajaa sähköautolla 1.000km noin 10,5 tunnissa. Eikä kyseessä ole edes mikään sikakallis isoakkuinen Tesla vaan ID.3 keskikokoisella akulla.
Jos tuo ei ole tarpeeksi pitkä ja nopea päivätaival niin pitää olla kyseessä melko erikoinen tapaus.Noi ajot on yhtä tietä ja latureiden vierestä! Se ajo on tehty latureiden ehdoilla! Entäpä jos tuo teslakuski olisi lähtenyt ajamaan minun perässäni missä ei ajella yhtä päällystettyä tietä eteenpäin ja laturi mielessä, hän voisi ajaa juuri sen että pääse varmasti esim lähtöpaikkaa takaisin muuten jää välille.
Normaali auton käyttö sitä että voit ajaa missä tahansa ja tulla sieltä lähialeeltakin takaisin tai jos tarvitse liikkua useassa paikassa. Ei ole koskaan ollut bensa-asemia tiheässä vaan kuntien taajamissa, sieltä saa bensaa ja dieseliä. Autoihin ja työkoneisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noi ajot on yhtä tietä ja latureiden vierestä! Se ajo on tehty latureiden ehdoilla! Entäpä jos tuo teslakuski olisi lähtenyt ajamaan minun perässäni missä ei ajella yhtä päällystettyä tietä eteenpäin ja laturi mielessä, hän voisi ajaa juuri sen että pääse varmasti esim lähtöpaikkaa takaisin muuten jää välille.
Normaali auton käyttö sitä että voit ajaa missä tahansa ja tulla sieltä lähialeeltakin takaisin tai jos tarvitse liikkua useassa paikassa. Ei ole koskaan ollut bensa-asemia tiheässä vaan kuntien taajamissa, sieltä saa bensaa ja dieseliä. Autoihin ja työkoneisiin."Noi ajot on yhtä tietä ja latureiden vierestä! Se ajo on tehty latureiden ehdoilla!"
Kun just päinvastoin, Ne nopeimmat laturit on sijoitettu ihmisten ajojen perusteella eli ne ovat siellä missä liikkuu eniten autoja. Suomeksi sanottuna valtaväylät ja isot kaupungit.
Ei kukaan ole koskaan väittänyt että sähköauto olisi paras vaihtoehto kaikille. Se olisi täysin idioottimainen ajatus.
Sähköauto kuitenkin on erittäin hyvä isolle osalle populaa. Ei kaikille mutta huomattavan isolle osalle meistä.
Kun muistaa että Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja keskimääräinen ajomatka on noin 50km. Tarkoittaa että puolet kansasta ajaa vähemmän kuin 50km päivässä ja puolet asuu Hyvinkään eteläpuolella. Pidemmät matkat taitetaan isoja väyliä pitkin ja jo pienimmät 300km akut tarkoittavatettä kotilatauksella mennään suurinpiirtein kaikki ajot.
Sähköauto on ruuhkasuomalaisen taviksen paras kaveri. Ja meitähän riittää kaikissa näissä Stadin ympäryskunnissa enemmän kuin laki sallii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Noi ajot on yhtä tietä ja latureiden vierestä! Se ajo on tehty latureiden ehdoilla!"
Kun just päinvastoin, Ne nopeimmat laturit on sijoitettu ihmisten ajojen perusteella eli ne ovat siellä missä liikkuu eniten autoja. Suomeksi sanottuna valtaväylät ja isot kaupungit.
Ei kukaan ole koskaan väittänyt että sähköauto olisi paras vaihtoehto kaikille. Se olisi täysin idioottimainen ajatus.
Sähköauto kuitenkin on erittäin hyvä isolle osalle populaa. Ei kaikille mutta huomattavan isolle osalle meistä.
Kun muistaa että Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja keskimääräinen ajomatka on noin 50km. Tarkoittaa että puolet kansasta ajaa vähemmän kuin 50km päivässä ja puolet asuu Hyvinkään eteläpuolella. Pidemmät matkat taitetaan isoja väyliä pitkin ja jo pienimmät 300km akut tarkoittavatettä kotilatauksella mennään suurinpiirtein kaikki ajot.
Sähköauto on ruuhkasuomalaisen taviksen paras kaveri. Ja meitähän riittää kaikissa näissä Stadin ympäryskunnissa enemmän kuin laki sallii.> Kun just päinvastoin, Ne nopeimmat laturit on sijoitettu ihmisten ajojen perusteella eli ne ovat siellä missä liikkuu eniten autoja. Suomeksi sanottuna valtaväylät ja isot kaupungit.
Niin, isoimmat kaupungin ja 1-numeroiset valtatiet. Eli pääsee Helsingistä Ouluun tms. Mutta sitten alkaa jo olla nihkeämpää pikalatauksen kanssa.
Sehän on patteripetterin mielestä selvää, ettei 2, 3 ja 4, numeroisia teitä tarvita lainkaan, koska ainoa syy ihmisellä poistua yli 5 km päähän äidin helmoista on laskettelureissu.
Aika hiljaista on pienemmillä teillä. Jossain huoltoasemalla voi olla 1 ainoa pikalatauspiste. Se jos on a) varattuna b) rikki, niin tulee äkkiä 50 km koukkaus seuraavaksi lähimmälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuissa on litiumia!!!!
Ja mikä litiumissa on ongelmana? Ei se leijaile akusta pienhiukkasina ja akun käyttöiän jälkeen se voidaan 100% uudelleenkäyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Kun just päinvastoin, Ne nopeimmat laturit on sijoitettu ihmisten ajojen perusteella eli ne ovat siellä missä liikkuu eniten autoja. Suomeksi sanottuna valtaväylät ja isot kaupungit.
Niin, isoimmat kaupungin ja 1-numeroiset valtatiet. Eli pääsee Helsingistä Ouluun tms. Mutta sitten alkaa jo olla nihkeämpää pikalatauksen kanssa.
Sehän on patteripetterin mielestä selvää, ettei 2, 3 ja 4, numeroisia teitä tarvita lainkaan, koska ainoa syy ihmisellä poistua yli 5 km päähän äidin helmoista on laskettelureissu.
Aika hiljaista on pienemmillä teillä. Jossain huoltoasemalla voi olla 1 ainoa pikalatauspiste. Se jos on a) varattuna b) rikki, niin tulee äkkiä 50 km koukkaus seuraavaksi lähimmälle."Sehän on patteripetterin mielestä selvää, ettei 2, 3 ja 4, numeroisia teitä tarvita lainkaan, koska ainoa syy ihmisellä poistua yli 5 km päähän äidin helmoista on laskettelureissu.
Aika hiljaista on pienemmillä teillä. Jossain huoltoasemalla voi olla 1 ainoa pikalatauspiste. Se jos on a) varattuna b) rikki, niin tulee äkkiä 50 km koukkaus seuraavaksi lähimmälle."
Auto valitaan tarpeen mukaan ja se tarve on aika eri jos asuu Vantaalla tai Inarissa. Inarissa asuvalle autossa on eri asiat tärkeitä kuin Vantaalaiselle.
Jo pieni annos maalaisjärkeä auttaa ymmärtämään tämän perusasian ja selittää miksi eri puolilla Suomea asuvat ostavat erilaisia autoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mikä litiumissa on ongelmana? Ei se leijaile akusta pienhiukkasina ja akun käyttöiän jälkeen se voidaan 100% uudelleenkäyttää.
Se onj ympristömyrkky ja sähkäautoiliat ovae edesvastuuttomia !!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se onj ympristömyrkky ja sähkäautoiliat ovae edesvastuuttomia !!!!!
Haloo? Millä tavalla esim. litiumkarbonaatti on ympäristömyrkky?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haloo? Millä tavalla esim. litiumkarbonaatti on ympäristömyrkky?
WiKi:
Litiumkarbonaatti:
"Lyhytaikainen altistus ärsyttää silmiä, ihoa ja hengitysteitä. Pidempiaikaisesta altistumisesta aineelle voi seurata vaikutuksia keskushermostossa ja munuaisissa. Aine saattaa vahingoittaa ihmisen lisääntymistä tai kehitystä.[1] Litiumkarbonaattia käytetään kuitenkin eräissä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon tarkoitetuissa lääkkeissä.[3]" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sehän on patteripetterin mielestä selvää, ettei 2, 3 ja 4, numeroisia teitä tarvita lainkaan, koska ainoa syy ihmisellä poistua yli 5 km päähän äidin helmoista on laskettelureissu.
Aika hiljaista on pienemmillä teillä. Jossain huoltoasemalla voi olla 1 ainoa pikalatauspiste. Se jos on a) varattuna b) rikki, niin tulee äkkiä 50 km koukkaus seuraavaksi lähimmälle."
Auto valitaan tarpeen mukaan ja se tarve on aika eri jos asuu Vantaalla tai Inarissa. Inarissa asuvalle autossa on eri asiat tärkeitä kuin Vantaalaiselle.
Jo pieni annos maalaisjärkeä auttaa ymmärtämään tämän perusasian ja selittää miksi eri puolilla Suomea asuvat ostavat erilaisia autoja.Asun Vantaalla enkä tekisi patteriautola hevon vittua. Työpaikalle pääsee julkisillakin, mutta kesämökille ei (siis jos ei ole valmis käyttämään matkaan 10 h enemmän ajamaan silti viimeiset 20 km taksilla).
Latausasemaakaan ei ole mökin lähistöllä eikä kyllä muutoinkaan... Esim. Hämeenlinna - Turku välillä tasan 0 kpl eikä hirveästi ole hurraamista Helsingin ja Porin välillä jne. Jossain voi olla orpo latauspiste huoltoasemalla, mutta jos tämä ainokainen on varattu tai rikki, niin ei työ- eikä sen puoleen lomakeikallakaan kiinnosta jäädä sinne tunneiksi vartomaan.
Jos pitää varautua ajelemaan edestakaisia 100 km matkoja valtaväylien ulkopuolella ja pitää myös varautua siihen, että jokin latauspiste voi olla pois pelistä, niin heikkoa on. Plus pitäisi vielä laskea niitä ½ h lataustaukoja matkan varrelle silloin, kun ajellaan valtaväylää (yleensä Tampereen moottoritie). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä ei ole mitään tarvetta noin pitkiin kertamatkoihin.
Ai kun on ihanaa!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asun Vantaalla enkä tekisi patteriautola hevon vittua. Työpaikalle pääsee julkisillakin, mutta kesämökille ei (siis jos ei ole valmis käyttämään matkaan 10 h enemmän ajamaan silti viimeiset 20 km taksilla).
Latausasemaakaan ei ole mökin lähistöllä eikä kyllä muutoinkaan... Esim. Hämeenlinna - Turku välillä tasan 0 kpl eikä hirveästi ole hurraamista Helsingin ja Porin välillä jne. Jossain voi olla orpo latauspiste huoltoasemalla, mutta jos tämä ainokainen on varattu tai rikki, niin ei työ- eikä sen puoleen lomakeikallakaan kiinnosta jäädä sinne tunneiksi vartomaan.
Jos pitää varautua ajelemaan edestakaisia 100 km matkoja valtaväylien ulkopuolella ja pitää myös varautua siihen, että jokin latauspiste voi olla pois pelistä, niin heikkoa on. Plus pitäisi vielä laskea niitä ½ h lataustaukoja matkan varrelle silloin, kun ajellaan valtaväylää (yleensä Tampereen moottoritie).Valaise vähän missä päin mökkisi sijaitsee niin voisi vähän varoa ajamasta sinne päin?
- Anonyymi
Esim nyt jos akku on täynnä ja sinulla on tesla model 3 niin jos ajelet oman kunnan sisällä esim 60min eli noin 100km päähän mummolaan tai mökille.
Niin takaisin kotiin et välttämättä pääse. Aivan leikkimistä, auton käyttö menee kummalliseksi jos ajelet vain latureita vastaan.
Sähköautojen tärkein asia tulee olemaan juuri kuinka pitkän matkan pääsee täydellä akulla.
Nyt on siellä eniten kehitettävää.- Anonyymi
"Sähköautojen tärkein asia tulee olemaan juuri kuinka pitkän matkan pääsee täydellä akulla."
Vain hyvin pienelle osalle kuluttajista. Normipopulalle sähköauton kapasiteetti riittää useammankin päivän ajoihin ja suuremmat akut toisivat vain turhia kustannuksia.
Tämä on helppo todentaa esim. ID.3:n erikokoisten versioiden avulla. Suurimmalla akulla WLTP 550km verdsdiota myydään hyvin pieniä määriä. Keskikokoinen 440km malli on suosituin ja halvin versio 330km WLTP:llä tulee olemaan myös paljon suositumpi kuin isoakkuisin.
Esim omaan käyttööni olisi hölmöä maksaa akkukapasiteetista jolle ei ole käyttöä kuin aniharvoin. Silloinkin 100kW hoitaa tilanteen sujuvasti matkalla.
Normi kuluttajalle halpa hankintahinta on paljon tärkeämpi kuin ylisuuri akkukapasiteetti. - Anonyymi
Tuossa tilanteessa pääsee varmasti takaisin. Model 3 SR toimintamatka kyllä riittää tuollaiseen vaikka paukkupakkasessa.
- Anonyymi
Sähköautoon saa 30 % lisää ajomatkaa, kun ohjelmistoja optimoidaan valmistajan ohjeiden vastaisesti, vähän saman kuin moottoritehojen optimointi, akku ladataan täysintäyteen ja ajetaan tyhjäksi, akun nopeampi kuluminen on seuraavan autonomistajan murhe.
- Anonyymi
Höpöhöpö. Ei niitä ohjelmistoja voi eikä ole hyödyksi ronkkia.
- Anonyymi
Kyllä nuo näyttävät kesällä pääsevän ilmoitettuun määrää, jotkut jopa yli, mutta kova pakkanen syö matkaa autosta ja käytetyistä varusteista riippuen 30-40%. Mutta eihän tuo ole mikään ongelma, kyllähän ostaja tietää mitä on ostamassa.
- Anonyymi
Niin. Kovilla pakkasilla joutuu lataamaan yhden kerran enemmän viikossa. Ei muuta vaikutusta elämään.
- Anonyymi
Pakkanen syö 46% matkaa patteri-autosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Kovilla pakkasilla joutuu lataamaan yhden kerran enemmän viikossa. Ei muuta vaikutusta elämään.
Miten niin viikossa, kyllähän sitä pitää ladata, silloin kun se on käytössä, useamman kerran päivässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin viikossa, kyllähän sitä pitää ladata, silloin kun se on käytössä, useamman kerran päivässä.
Yhdellä latauksella pääsee 300-400 km. Taviskansalaiselle se vastaa viikon ajoja.
Jos pakkanen pudottaa rangen 200-300 kilsaan niin viikossa joutuu lataamaan toisenkin kerran. Sit viikon rangeksi tulee 400-600km. Vastaa 20-30 tuhatta km vuodessa.
Yksinkertaista matematiikkaa.
- Anonyymi
Kyllä jaksaa jotkut itkeä sähköautoista, kaverillani on sähköauto jonka latauksella pääsee 600km.
Sähköauto hommaan on vasta tiensä alussa, jos sähköautot alkaa hurjasti lisääntyä niin latauspaikkojakin tulee.
Samanlaista itkemistä kun lyijyllinen polttoaine poistui myynnistä. Hyvin moni itki että "nyt särkyy moottorit a ei käynnisty pakkasella ja pläp pläp plää"
Nyt tuskin edes muistetaan asiaa.- Anonyymi
Automiehet on tienneet että moniventtiilikannet vai nostaa kustannuksia kun oli totuttu siihen että Euroihin tehdään 100tkm välein kansiremppa.
Automiehet myös tiesi että polttoaineen suihkutus ei kestä kun ei voi kaasutinta korjata.
Automiehet myös tiesi ettei ahdetut koneet kestä
AUtomiehet tiesivät että automaattia ei voi ostaa sen jatkuvan hajoamisen ja kovan kulutuksen vuoksi.
Automiehet tiesi että ilmastointilaite on täysin turha Suomessa ja se vain hajoaa joka vuosi.
Automiehet myös tiesi että BMW ei koskan tule tekemään down-sizin koneita eikä etuvetoista autoa, puhumattakaan tila-autosta.
Automiehet on tietäneet kaikenlaista ja nyt tietävät että sähöauto ei voi koskaan olla hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automiehet on tienneet että moniventtiilikannet vai nostaa kustannuksia kun oli totuttu siihen että Euroihin tehdään 100tkm välein kansiremppa.
Automiehet myös tiesi että polttoaineen suihkutus ei kestä kun ei voi kaasutinta korjata.
Automiehet myös tiesi ettei ahdetut koneet kestä
AUtomiehet tiesivät että automaattia ei voi ostaa sen jatkuvan hajoamisen ja kovan kulutuksen vuoksi.
Automiehet tiesi että ilmastointilaite on täysin turha Suomessa ja se vain hajoaa joka vuosi.
Automiehet myös tiesi että BMW ei koskan tule tekemään down-sizin koneita eikä etuvetoista autoa, puhumattakaan tila-autosta.
Automiehet on tietäneet kaikenlaista ja nyt tietävät että sähöauto ei voi koskaan olla hyvä.Näinpä. Ja sähköautojen tulo sai nämä automiehet "muistamaan" että auton tärkein ominaisuus on se kuinka pitkään sillä pystyy ajamaan yhtäsoittoa 30 asteen pakkasella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automiehet on tienneet että moniventtiilikannet vai nostaa kustannuksia kun oli totuttu siihen että Euroihin tehdään 100tkm välein kansiremppa.
Automiehet myös tiesi että polttoaineen suihkutus ei kestä kun ei voi kaasutinta korjata.
Automiehet myös tiesi ettei ahdetut koneet kestä
AUtomiehet tiesivät että automaattia ei voi ostaa sen jatkuvan hajoamisen ja kovan kulutuksen vuoksi.
Automiehet tiesi että ilmastointilaite on täysin turha Suomessa ja se vain hajoaa joka vuosi.
Automiehet myös tiesi että BMW ei koskan tule tekemään down-sizin koneita eikä etuvetoista autoa, puhumattakaan tila-autosta.
Automiehet on tietäneet kaikenlaista ja nyt tietävät että sähöauto ei voi koskaan olla hyvä.Ihan huvittavaa, kun porukka avautuu miten sähköautolla ei tee mitään. Pitääkö palella? Ei pidä. Pelottaako akkujen vaihto? Ei pelota.
Niin, mitäpä minä siitä tietäisinkään puolentoista vuoden jälkeen. Paras auto ikinä, ja on tullut vaikka millä ajettua. - Anonyymi
Tosin taidat vähän liioitella. Edes kalleimmilla Tesloilla ei pääse 600km joka kerta. Hyvällä kesäkelillä ehkä, jos ajaa rauhallisesti, mutta ei muulloin. Kalleimmatkaan Teslat ei kulje talvikeleillä kuin 300 - 400 kilometriä. Jos nyt sen pidempää matkaa tarvitsee kulkeakaan. Mutta ei silti tarvitse liioitella.
Ja enemmän tässä valitetaan, koska polttomoottoriautojen kuluja nostetaan ja samaan aikaan rikkaitten sähköautoharrastusta tuetaan. Reilumpaa olisi, että sähköautojen tuet poistettaisiin ja bensan verotusta leikattaisiin paljon. Laitetaan markkinat päättämään asiasta, ei politiikan.
- Anonyymi
Voisiko joku vastata tyhmään kysymykseen:
- Miksi ei ole olemassa ladattavaa hybridiä jossa ajomatka on 200km?
Ei kai tuollaisen tekeminen ole mitenkään mahdotonta? Omat ajot koostuvat pääasiassa noin 150km matkasta päivittäin. Nykyiset n. 50km ladattavat hybridit eivät ihan vastaa tätä tarkoitusta.
Ja pelkkää sähköautoa en halua koska noin pari kertaa kuukaudessa tulee pidempi reissu eli n. 800 km. Tuollaisella reissulla ajo olisi sitten siten että ensin sähköllä ja sitten tankkaukset 300 km välein.
Jos range on 200km niin bensatankki voisi olla esimerkiksi 25l.- Anonyymi
Akut ovat kalliita. Jos laitetaan täyssähköauton akku ja siihen vielä polttomootori kaveriksi, lopputulos on tolkuttoman kallis potenssiin 2.
Hybridin ideana on, että jos ja kun SUURIN osa päivittäisistä ajomatkoista on alle 50 km, niin nämä saadaan silti katettua valtaosin sähköllä. Ja autolla voi silti tempaista vaikka 1000 km päivässä, polttomoottorin voimin.
Ei tarvitse laitaan autoon 10 k€ kalliimpaa akkua, joka ei siltikään riittäisi 1000 vetoihin ja joka olisi sitten 98 % tjsp. valtaosin kuollutta painoa (jos ne päivittäiset ajon hoituisivat 50 kWh pienemmällä akulla). - Anonyymi
"- Miksi ei ole olemassa ladattavaa hybridiä jossa ajomatka on 200km?"
Koska suurimman osan ajelustasi kuljettaisit täysin turhaa, paljon huoltoa vaativaa monimutkaista, painavaa laitteistoa mukanasi.
Kunnollisella täyssähköautolla pystyt tuon 800km.n ajon suorittamaan samoin kuin polttiksellakin koska pidät ruoka, ja kahvitaukoja, ja 99% varmasti perillä löytyy jonkinlainen latauspaikka 200m.n etäisyydessä olinpaikastasi
Asenne ja ennakkoluulot ovat ainoa este sähköautoilulle.
- Anonyymi
Ongelma käytettävyyden takia juuri liian pienestä akusta kwh suhteessa liikkumiseen / sähkön tarpeeseen. Nyt se on kaikilla akkuautoilla.
- Anonyymi
Tesla Model 3 LR riittää. Mielestäni ei kovin kallis, alle 60 k€. Näillä keleillä pääsee yli 350 km latauksella.
- Anonyymi
Huono on toimintamatka jos 350km, tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin. Muuten joudut ajamaan latureita kohden ja tulee todella paljon ylimääräistä ajoa ja tunteja kun
60 000€ auto on kyllä niin kallis suhteessa käytön puutteisiin ja matalaan todelliseen ajomatkaan. Siitä hyvästä maksaisi vielä erittäin paljon kuukausittain, euromäärä on niin suuri että järkevästi ajatteleva ei tee tuollaista koskaan, oli tulo ja varallisuus mikä tahansa.- Anonyymi
"tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin. "
Täällä ruuhkasuomessa on todella vähän asioita joita pitää lähteä hakemaan tai paikkoja minne pitäisi päästä yli 100km päässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin. "
Täällä ruuhkasuomessa on todella vähän asioita joita pitää lähteä hakemaan tai paikkoja minne pitäisi päästä yli 100km päässä.Aha, täällä aika paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aha, täällä aika paljon.
Juuri siksi eri ihmiset ostavat erilaisia autoja koska heillä on hyvin erilaiset tarpeet. Tasapäistäminen ja puhuminen "Kaikki" tai "Ei kukaan" kertovat yksisilmäisestä ajatusmaailmasta.
- Anonyymi
"Huono on toimintamatka jos 350km, tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin."
Laskupää jumissako? Jos käy sadan kilsan päässä, niin takasin tultua voi lähtee hakemaan unohtuneen lompsan vielä eikä tee tiukkaakaan, sitten käyt kotiin tullessa noin 350 km.n jälkeen lataamassa 5 - 10 minuuttia niin pääset kotiin. Akkua ei tarvitse aina ladata täyteen vaan tarpeen mukaan. Kannattaa huomioida että Tesla laskee 2% tarkkuudella käytettävän ajomatkan. Eli akun loppuminen ei tule milloinkaan yllätyksenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Huono on toimintamatka jos 350km, tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin."
Laskupää jumissako? Jos käy sadan kilsan päässä, niin takasin tultua voi lähtee hakemaan unohtuneen lompsan vielä eikä tee tiukkaakaan, sitten käyt kotiin tullessa noin 350 km.n jälkeen lataamassa 5 - 10 minuuttia niin pääset kotiin. Akkua ei tarvitse aina ladata täyteen vaan tarpeen mukaan. Kannattaa huomioida että Tesla laskee 2% tarkkuudella käytettävän ajomatkan. Eli akun loppuminen ei tule milloinkaan yllätyksenä.Valitettavasti vain Tesla on järkyttävän surkealaatuinen romu hintaansa nähden. Ja tämä on todettu ihan monessa testissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti vain Tesla on järkyttävän surkealaatuinen romu hintaansa nähden. Ja tämä on todettu ihan monessa testissä.
Tesla ei mainosta lainkaan. Yllättäen mainostavat merkit saavat aina parhaat pisteet. Jos ei muuten, niin toimituksen epäsuosioon päässeitä autoja käytetään tahallaan väärin.
Käytännössä Tesla on erinomainen auto. Ei pidä uskoa kaikkea mitä lukee, vaan kokeilla itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti vain Tesla on järkyttävän surkealaatuinen romu hintaansa nähden. Ja tämä on todettu ihan monessa testissä.
Kertoo hän joka ei ole teslassa edes istunut.
-Teslalta ei tule lehdistölle mainostuloja.
-Tesla ei anna autojaan testeihin, vaan lehdistön pitää ne ostaa tai vuokrata.
-Tesla ei pidä mitään yhteyttä lehdistöön, lopettivat kokonaan tiedotusosastonsa.
Ei ole ihme että jopa yksittäisistä virheistä koko maailman lehdistö kiljuu. Ja lukijat eivät osaa yhdistää eri juttuja samaan tapahtumaan. Hyvä esimerkki yhden Teslan tulipalon aiheuttama uutisointi kun satoja eri lehtiä uutisoi samasta tapahtumasta niin yleisön käsitykseksi muodostui että Teslat palaa jatkuvasti.
"Sen lauluja laulat jonka leipää syöt" pätee lehdistön toimintaan erittäin hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoo hän joka ei ole teslassa edes istunut.
-Teslalta ei tule lehdistölle mainostuloja.
-Tesla ei anna autojaan testeihin, vaan lehdistön pitää ne ostaa tai vuokrata.
-Tesla ei pidä mitään yhteyttä lehdistöön, lopettivat kokonaan tiedotusosastonsa.
Ei ole ihme että jopa yksittäisistä virheistä koko maailman lehdistö kiljuu. Ja lukijat eivät osaa yhdistää eri juttuja samaan tapahtumaan. Hyvä esimerkki yhden Teslan tulipalon aiheuttama uutisointi kun satoja eri lehtiä uutisoi samasta tapahtumasta niin yleisön käsitykseksi muodostui että Teslat palaa jatkuvasti.
"Sen lauluja laulat jonka leipää syöt" pätee lehdistön toimintaan erittäin hyvin.Kyllä. Mikähän älämölö olisi jos Teslat palaisivat kuten uudenkarheat BMW.t.
Pelkästään suomessa niitä on palanut satoja, mutta lehdistö on hipihiljaa.
Suomessa on palanut yksi sähköauto, sekään ei syttynyt akusta, kaikki lehdet siitä kirjoitti. Polttomoottoriautoja syttyy 5 kpl päivässä mutta se on niin tavallista ettei se ylitä uutiskynnystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Huono on toimintamatka jos 350km, tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin."
Laskupää jumissako? Jos käy sadan kilsan päässä, niin takasin tultua voi lähtee hakemaan unohtuneen lompsan vielä eikä tee tiukkaakaan, sitten käyt kotiin tullessa noin 350 km.n jälkeen lataamassa 5 - 10 minuuttia niin pääset kotiin. Akkua ei tarvitse aina ladata täyteen vaan tarpeen mukaan. Kannattaa huomioida että Tesla laskee 2% tarkkuudella käytettävän ajomatkan. Eli akun loppuminen ei tule milloinkaan yllätyksenä.350 km nimellinen toimintamatka = tämä verran pääsee max. 80 km/h körötellen lauhalla ja nätillä kelillä. Vastatuuli, pakkanen, lumessa/sohjossa konttaaminen nostavat kulutusta.
Kulutus nousee myös rajusti = toimintasäde tippuu, jos ajetaan moottoritiellä 120 km/h. Tulee helposti 350 nimellisestä 250 km toimintasäde. Oikein kovalla pakkasella ja pätkäajossa toimintasäde puolittuu. Jos siis pitää lähteä toistuvasti liikkeelle kylmiltään ts. autoa ei saa esilämmitettyä tolpasta.
Lataus voi epäonnistua suunnitellussa pisteessä nuo vastatuulet ym. kun heiluttelee kulutusta, niin pitää jättää pelivaraa, ettei hyydy tien poskeen. Vähintään 50 km tähän, niin sitten ei talvikelillä - eikä sen puoleen kesällä moottoriteilläkään - pysty 100 km kauempana käymään ilman välitankkausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
350 km nimellinen toimintamatka = tämä verran pääsee max. 80 km/h körötellen lauhalla ja nätillä kelillä. Vastatuuli, pakkanen, lumessa/sohjossa konttaaminen nostavat kulutusta.
Kulutus nousee myös rajusti = toimintasäde tippuu, jos ajetaan moottoritiellä 120 km/h. Tulee helposti 350 nimellisestä 250 km toimintasäde. Oikein kovalla pakkasella ja pätkäajossa toimintasäde puolittuu. Jos siis pitää lähteä toistuvasti liikkeelle kylmiltään ts. autoa ei saa esilämmitettyä tolpasta.
Lataus voi epäonnistua suunnitellussa pisteessä nuo vastatuulet ym. kun heiluttelee kulutusta, niin pitää jättää pelivaraa, ettei hyydy tien poskeen. Vähintään 50 km tähän, niin sitten ei talvikelillä - eikä sen puoleen kesällä moottoriteilläkään - pysty 100 km kauempana käymään ilman välitankkausta.Tässä ketjussa oli kyse model 3 LR (akku 70kWh) jolla pääsee pakkasessa helposti 350km.
Sinä muutat puheen sujuvasti Teslan halvimpaan SR (akku 50kWh) malliin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ketjussa oli kyse model 3 LR (akku 70kWh) jolla pääsee pakkasessa helposti 350km.
Sinä muutat puheen sujuvasti Teslan halvimpaan SR (akku 50kWh) malliin...Model 3 LR taitaakin olla suosituin Model 3, vaikka siihen ei saa sitä 2 t€ tukea. Itsellä sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tarkoittaa että voi turvallisesti käydä kotoa n 100km päässä ja pääset vielä takaisin. "
Täällä ruuhkasuomessa on todella vähän asioita joita pitää lähteä hakemaan tai paikkoja minne pitäisi päästä yli 100km päässä.Petterin ei tarvi kotoaan poistua, kun äiti pitää huolen siitä, että jääkaapissa on aina ruokaa.
Me muut saatamme välillä joutua vaikkapa piipahtamaan työasioissa vaikkapa Turussa tai Tampereella. Sellainen 350 km edestakaisena reissuna. Ei muuten onnistu ilman välitankkausta sähköautoilla, jolle luvataan joku 400 km toimintasäde ELLEI koko matkaa konttaa rekkaa peesaten. Näitäkin näkee. Tosin se konttaus pidentää matka-aikaa ½ h molempiin suuntiin.
Talvella kulutusta nostaa kylmä sää, kesäkelillä 120 marssinopeus. Molemmat lyhentävät toimintamatkaa kymmeniä prosentteja... ja kun sitä pelivaraakin pitää aina jättää, ettei hyydy tienposkeen 5 km ennen määränpäätä... niin tarvitaan ½ h välitankkaus ainakin paluumatkalla. Ja siinä välitankkauksessa aina riski, että onkin latauspaikat varattuina. Ehkä siinä syy, miksi moni valitsee rekan perässä peesaamiseen. Tulee varmasti se ½ h lisää.. muttei enempää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Petterin ei tarvi kotoaan poistua, kun äiti pitää huolen siitä, että jääkaapissa on aina ruokaa.
Me muut saatamme välillä joutua vaikkapa piipahtamaan työasioissa vaikkapa Turussa tai Tampereella. Sellainen 350 km edestakaisena reissuna. Ei muuten onnistu ilman välitankkausta sähköautoilla, jolle luvataan joku 400 km toimintasäde ELLEI koko matkaa konttaa rekkaa peesaten. Näitäkin näkee. Tosin se konttaus pidentää matka-aikaa ½ h molempiin suuntiin.
Talvella kulutusta nostaa kylmä sää, kesäkelillä 120 marssinopeus. Molemmat lyhentävät toimintamatkaa kymmeniä prosentteja... ja kun sitä pelivaraakin pitää aina jättää, ettei hyydy tienposkeen 5 km ennen määränpäätä... niin tarvitaan ½ h välitankkaus ainakin paluumatkalla. Ja siinä välitankkauksessa aina riski, että onkin latauspaikat varattuina. Ehkä siinä syy, miksi moni valitsee rekan perässä peesaamiseen. Tulee varmasti se ½ h lisää.. muttei enempää."Me muut saatamme välillä joutua vaikkapa piipahtamaan työasioissa vaikkapa Turussa tai Tampereella. Sellainen 350 km edestakaisena reissuna. Ei muuten onnistu ilman välitankkausta sähköautoilla, jolle luvataan joku 400 km toimintasäde ELLEI koko matkaa konttaa rekkaa peesaten. "
Ei kukaan ole koskaan väittänytkään että sähköauto olisi paras vaihtoehto kaikille. Jos tuollaiset 400km päivämatkat ovat yleisiä ja on allerginen pysähdyksille niin sitten kannattaa jatkaa polttiksella.
Itse olen laskenut niin että mitä enemmän ajaa, sitä houkuttelevampi on tuo hintaero polttoainekustannuksissa. 5-8 € per satanen on iso raha jos ajaa paljon. Itse lähden mieluummin 45 minsaa ennemmin niille pitkille työreissuille kun maksan joka ainoasta kilsasta sen nelinkertaisen hinnan. Ei ole koskaan ollut vaikeaa löytää järkevää duunitekemistä sen 45 min latauksen ajaksi. Sitä voisi kutsua email-tauoksi.
Tosin mulla niitä tulee hyvin harvoin. Mutta taas jos niitä tulisi usein niin silloin rahallinen maerkitys alkaisi korostumaan entisestään kun kilometrimäärä nousisi.
Elämä on valintoja.
- Anonyymi
olispa pakkaset heinäkuuhun saakka niin sakki ymmärtää mistä on kylmässä maassa kysymys
- Anonyymi
Sähköautothan on paljon lämpimämpiä autoja kuin polttikset. TM talviautovertailut ovat joka talvi näyttäneet että sähköauto lämpeää paljon nopeammin kuin polttis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautothan on paljon lämpimämpiä autoja kuin polttikset. TM talviautovertailut ovat joka talvi näyttäneet että sähköauto lämpeää paljon nopeammin kuin polttis.
Juu ja sähköä kuluu, mutta sitä saa pistorasiasta lisää jos saa ja rahaa saa seinästä jos saa.
No tietenkin on rahaa jos sähköautolla ajaa polttoainekulut kun ovat niin edullisia. Mutta on ikävä kun totean sen , polttoainekulu ei ole ainoa kulu autoilussa . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja sähköä kuluu, mutta sitä saa pistorasiasta lisää jos saa ja rahaa saa seinästä jos saa.
No tietenkin on rahaa jos sähköautolla ajaa polttoainekulut kun ovat niin edullisia. Mutta on ikävä kun totean sen , polttoainekulu ei ole ainoa kulu autoilussa ."Mutta on ikävä kun totean sen , polttoainekulu ei ole ainoa kulu autoilussa ."
Taas yksi nero vertailee käytettyä autoa uuteen. Luuletko ettei 50 000€ uusia polttiksia osteta, vertaa Tesla model 3 vastaavaan polttikseen niin sähköautoilu onkin todella halpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta on ikävä kun totean sen , polttoainekulu ei ole ainoa kulu autoilussa ."
Taas yksi nero vertailee käytettyä autoa uuteen. Luuletko ettei 50 000€ uusia polttiksia osteta, vertaa Tesla model 3 vastaavaan polttikseen niin sähköautoilu onkin todella halpaa.Saat verrata vaikka 50000 euron uuteen tesla model 3 . Oletan suurinpiirtein autoilukulu
on melko saman hintaista . Kyllä polttoinekulu on teslan huomattavasti edullisempi . Mutta kun polttoainekulu ei ole autoilun ainoa kulu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saat verrata vaikka 50000 euron uuteen tesla model 3 . Oletan suurinpiirtein autoilukulu
on melko saman hintaista . Kyllä polttoinekulu on teslan huomattavasti edullisempi . Mutta kun polttoainekulu ei ole autoilun ainoa kulu.Teslassa polttoainekulut ja huoltokulut pienemmät, samoin vuotuiset verot, vakuutusmaksutkin jokseenkin samat. Mikä polttikseen käyttökulut saa edullisemmaksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa polttoainekulut ja huoltokulut pienemmät, samoin vuotuiset verot, vakuutusmaksutkin jokseenkin samat. Mikä polttikseen käyttökulut saa edullisemmaksi?
Tietenkin kun esimerkiksi käyttövoimavero ei ole yhtään mitään esimerkiksi tesla 3 noin 1000 euroa, maksaa se teslan lataaminen jotain (sähkön hinta) vakuutuksetkin ovat hieman kalliinpia verrattuna vastaavan hintaiseen autoon. Lisäksi pääoma kulut ovat huomattavan suuret , no kyllä ne ovat suuret myös samanhintaisessa polttiksessa. Tietenkin on mahdollista liisaaminen ei turhaan sido pääomia tämäkin on huomattavan edullista.
No kaikki on suhteellista toiselle tämäkään ei ole mikään kustannus , mutta esim . eläkeläiselle tämäkin leasing maksu on melko suuri täi ainakin se tuntuu siltä.
No on mulla rahaa jemmassa teslan verran mutta satavarmasti en rahojani moiseen laita.
Ei minulla olisi mitään jos en olisi ollut tarkka
https://www.leaseplan.com/fi-fi/leasingtarjous/tesla-model-3-leasinghinta-ja-tekniset-tiedot/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin kun esimerkiksi käyttövoimavero ei ole yhtään mitään esimerkiksi tesla 3 noin 1000 euroa, maksaa se teslan lataaminen jotain (sähkön hinta) vakuutuksetkin ovat hieman kalliinpia verrattuna vastaavan hintaiseen autoon. Lisäksi pääoma kulut ovat huomattavan suuret , no kyllä ne ovat suuret myös samanhintaisessa polttiksessa. Tietenkin on mahdollista liisaaminen ei turhaan sido pääomia tämäkin on huomattavan edullista.
No kaikki on suhteellista toiselle tämäkään ei ole mikään kustannus , mutta esim . eläkeläiselle tämäkin leasing maksu on melko suuri täi ainakin se tuntuu siltä.
No on mulla rahaa jemmassa teslan verran mutta satavarmasti en rahojani moiseen laita.
Ei minulla olisi mitään jos en olisi ollut tarkka
https://www.leaseplan.com/fi-fi/leasingtarjous/tesla-model-3-leasinghinta-ja-tekniset-tiedot/"tesla 3 noin 1000 euroa"
Et ilmiselvästi tiedä yhtään mitään mistä olet puhumassa, joten miksi vaivauduit? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tesla 3 noin 1000 euroa"
Et ilmiselvästi tiedä yhtään mitään mistä olet puhumassa, joten miksi vaivauduit?Mitä tarkoittaa käyttövoimavero . Lue ja sisäistä !
https://www.tesla.com/fi_FI/support/incentives
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#31ecc612 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa käyttövoimavero . Lue ja sisäistä !
https://www.tesla.com/fi_FI/support/incentives
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#31ecc612Ei ole ajoneuvoverolappua tänä vuonna vielä tullut mutta viime vuonna tuo oli kaikkinensa 200€ luokkaa Tesla model 3LR.
Ihan laskemalla käyttövoimavero 1700Kg painavalle model 3.lle 1,5c x 17 x 365 =93€/vuosi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin kun esimerkiksi käyttövoimavero ei ole yhtään mitään esimerkiksi tesla 3 noin 1000 euroa, maksaa se teslan lataaminen jotain (sähkön hinta) vakuutuksetkin ovat hieman kalliinpia verrattuna vastaavan hintaiseen autoon. Lisäksi pääoma kulut ovat huomattavan suuret , no kyllä ne ovat suuret myös samanhintaisessa polttiksessa. Tietenkin on mahdollista liisaaminen ei turhaan sido pääomia tämäkin on huomattavan edullista.
No kaikki on suhteellista toiselle tämäkään ei ole mikään kustannus , mutta esim . eläkeläiselle tämäkin leasing maksu on melko suuri täi ainakin se tuntuu siltä.
No on mulla rahaa jemmassa teslan verran mutta satavarmasti en rahojani moiseen laita.
Ei minulla olisi mitään jos en olisi ollut tarkka
https://www.leaseplan.com/fi-fi/leasingtarjous/tesla-model-3-leasinghinta-ja-tekniset-tiedot/"maksaa se teslan lataaminen jotain (sähkön hinta)"
Toki. Kotona kun autonsa lataa 99% kuten minä, kWh hinta veroineen ja siirtoineen on 10,2c/kWh.
Tuo Tesla M3LR on minulla olon aikana 2 vuodessa kuluttanut 17,1 kWh /100km joten 100km.n kustannukseksi tulee melko tarkkaan 2€.
Kun otat jonkun yli 400hv omaavan polttomoottoriauton maksaa 100 km ajo jopa kymmenkertaisesti.
Olin varma että nyt ostetun uuden polttomoottoriauton hinta tippuu nopeammin kuin Teslallani.
"No on mulla rahaa jemmassa teslan verran mutta satavarmasti en rahojani moiseen laita."
Kannattaisko elää... Haudassa ei rahalla tee mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"maksaa se teslan lataaminen jotain (sähkön hinta)"
Toki. Kotona kun autonsa lataa 99% kuten minä, kWh hinta veroineen ja siirtoineen on 10,2c/kWh.
Tuo Tesla M3LR on minulla olon aikana 2 vuodessa kuluttanut 17,1 kWh /100km joten 100km.n kustannukseksi tulee melko tarkkaan 2€.
Kun otat jonkun yli 400hv omaavan polttomoottoriauton maksaa 100 km ajo jopa kymmenkertaisesti.
Olin varma että nyt ostetun uuden polttomoottoriauton hinta tippuu nopeammin kuin Teslallani.
"No on mulla rahaa jemmassa teslan verran mutta satavarmasti en rahojani moiseen laita."
Kannattaisko elää... Haudassa ei rahalla tee mitään.Hyvät selitykset laskelmia on monia . Minulla ei ole kokemuksia sähköauton kokonais kuluista . Mutta kovin monet tutkimukset tukevat käsitystäni sähköautoilun kokonaiskustannuksista. No sen tiedän jos ja kun olen säästänyt autoilun kokonaiskuluista
vuodessa 2000 euroa autoni on ollut aina keskikokoinen tai pieni ja pieni kulutuksinen, myös ajokilometrejä on ollut vuositasolla kohtuullisesti . Olen tyytynyt vaatimattomiin autoihin . ajokortti on ollut minulla 55 vuotta ja myöskin auto. Siis säästö vodessa 2000 euroa kertaa 55 =1100000 .
Kyllä minä olen elänyt ja autoillut . asunto on oma noin 300k ja auto uusi hybridi 2020 ulomaanmatkoja olen tehnyt 2-3 kertaa vuodessa .rahaakin säästössä parin teslan verran. Sitä rahaa käytän elämiseen eläke kun on suhteellisen pieni Tässä yksi vertailu kokonaiskustannuksista https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvät selitykset laskelmia on monia . Minulla ei ole kokemuksia sähköauton kokonais kuluista . Mutta kovin monet tutkimukset tukevat käsitystäni sähköautoilun kokonaiskustannuksista. No sen tiedän jos ja kun olen säästänyt autoilun kokonaiskuluista
vuodessa 2000 euroa autoni on ollut aina keskikokoinen tai pieni ja pieni kulutuksinen, myös ajokilometrejä on ollut vuositasolla kohtuullisesti . Olen tyytynyt vaatimattomiin autoihin . ajokortti on ollut minulla 55 vuotta ja myöskin auto. Siis säästö vodessa 2000 euroa kertaa 55 =1100000 .
Kyllä minä olen elänyt ja autoillut . asunto on oma noin 300k ja auto uusi hybridi 2020 ulomaanmatkoja olen tehnyt 2-3 kertaa vuodessa .rahaakin säästössä parin teslan verran. Sitä rahaa käytän elämiseen eläke kun on suhteellisen pieni Tässä yksi vertailu kokonaiskustannuksista https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista#Olen tyytynyt vaatimattomiin autoihin ."
Tuolla tavalla saa varmasti pidettyä kulut pienempinä kuin ajamalla hienolla autolla. Aivan sama kuin pienessä yksiössä on halvempi asua kuin isossa omakotitalossa.
Mitäpä järkeä verrata täysin eri divisioonan asioita keskenään.
Mutta kun ostaa sellaisen ison omakotitalon niin mieluummin ostaa sellaisen jonka lämmitys maksaa vähän kuin paljon.
Kalliilla bensa-autolla ajaminen maksaa paljon, kalliilla sähköautolla ajaminen maksaa vähän. Halvalla polttiksella ajaminen maksaa paljon mutta sen ostaminen on halpaa. Halpoja sähköautoja ei edes ole.
Valitkoon jokainen itselleen sopivan combon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ajoneuvoverolappua tänä vuonna vielä tullut mutta viime vuonna tuo oli kaikkinensa 200€ luokkaa Tesla model 3LR.
Ihan laskemalla käyttövoimavero 1700Kg painavalle model 3.lle 1,5c x 17 x 365 =93€/vuosiJuu kävi pilkku ja ajatusvirhe noiden senttejä kun ei käytetä . Kyllä ajatus karkaa köyhällä varsinkin kun puhutaan 60000 autosta ja sen kuluista. Taitaa ne huollotkin olla jotain muutaman euron luokkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu kävi pilkku ja ajatusvirhe noiden senttejä kun ei käytetä . Kyllä ajatus karkaa köyhällä varsinkin kun puhutaan 60000 autosta ja sen kuluista. Taitaa ne huollotkin olla jotain muutaman euron luokkaa.
"Taitaa ne huollotkin olla jotain muutaman euron luokkaa."
Sähköautojen voimalinja on käytännössä huoltovapaa. Tesloissa ei taida edes olla mitään pakollisia huoltoja ja silti takuu on voimassa. Polttikset on pakko huoltaa kalliisti tai takuu raukeaa.
Joka tapauksessa sähköautosta puuttuvat öljyt, öljyfiltterit, tulpat, vaihteistoöljyt, kytkimet, vaihdelaatikko, nokkaketju ja sen kiristimet, jakohihna yms huoltokohteet jotka on pakko vaihtaa säännölliisesti vaikka ne eivät edes rikkoutuisi.
Sähköauton huolto on kertaluokkaa halvempaa kuin polttiksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
#Olen tyytynyt vaatimattomiin autoihin ."
Tuolla tavalla saa varmasti pidettyä kulut pienempinä kuin ajamalla hienolla autolla. Aivan sama kuin pienessä yksiössä on halvempi asua kuin isossa omakotitalossa.
Mitäpä järkeä verrata täysin eri divisioonan asioita keskenään.
Mutta kun ostaa sellaisen ison omakotitalon niin mieluummin ostaa sellaisen jonka lämmitys maksaa vähän kuin paljon.
Kalliilla bensa-autolla ajaminen maksaa paljon, kalliilla sähköautolla ajaminen maksaa vähän. Halvalla polttiksella ajaminen maksaa paljon mutta sen ostaminen on halpaa. Halpoja sähköautoja ei edes ole.
Valitkoon jokainen itselleen sopivan combon.Juu mitä järkeä muka rahamiesten on kirjoitella tänne huu haa suoli sivustoille. Uskottavuus kärsii
tai toiset uskoo ja toiset ei. No joskus ikäänkuin ajankuluksi , mutta kyllä tällä kertaa riittää minulle kirjoittelu. luen kyllä ja uskon tai en. "Teslamiesten" tarinoita.
Mutta totean maalämpö on edullinen käyttää mutta se ei ole läheskään kaikilla käytössä.
kuten sähköautotkin yleistyvät pikku hiljaa kuten maalämpö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu mitä järkeä muka rahamiesten on kirjoitella tänne huu haa suoli sivustoille. Uskottavuus kärsii
tai toiset uskoo ja toiset ei. No joskus ikäänkuin ajankuluksi , mutta kyllä tällä kertaa riittää minulle kirjoittelu. luen kyllä ja uskon tai en. "Teslamiesten" tarinoita.
Mutta totean maalämpö on edullinen käyttää mutta se ei ole läheskään kaikilla käytössä.
kuten sähköautotkin yleistyvät pikku hiljaa kuten maalämpö."Juu mitä järkeä muka rahamiesten on kirjoitella tänne huu haa suoli sivustoille. Uskottavuus kärsii"
Miksi kuvittelit että olisin rahamies? Ei mulla ole paljoakaan ylimääräistä enkä aja Teslalla mutta osaan silti laskea. Laskutaito ei tarvitse massia.
Tämä on mulle puhtaasti matematiikkaharjoitus. Ei pyrkimys kertoa mitään mun varallisuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu mitä järkeä muka rahamiesten on kirjoitella tänne huu haa suoli sivustoille. Uskottavuus kärsii
tai toiset uskoo ja toiset ei. No joskus ikäänkuin ajankuluksi , mutta kyllä tällä kertaa riittää minulle kirjoittelu. luen kyllä ja uskon tai en. "Teslamiesten" tarinoita.
Mutta totean maalämpö on edullinen käyttää mutta se ei ole läheskään kaikilla käytössä.
kuten sähköautotkin yleistyvät pikku hiljaa kuten maalämpö.Mulla on tuo Tesla m3. Olen ihan tavallinen tehtaan duunari, eläkkeelle jäätyäni tuon Teslan ostin. Duunarin liksoilla ei oikein rahamiestä voi tulla, mutta kun ei notku kapakoissa, ei polta röökii eikä sekoile viinan kanssa niin jotain jää kirstun pohjalle. Siispä kun autoilu on aina ollut harrastukseni niin ajattelin ostaa elämäni ehdottomasti parhaan ja makeimman auton, ja elää... Käypä ajamassa Teslalla pitkä koeajo, saattaa mielesi sinullakin muuttua ja huomaat kuinka vanhanaikainen oma autosi onkaan, moni on kuulema tilannut Teslan kesken koeajon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on tuo Tesla m3. Olen ihan tavallinen tehtaan duunari, eläkkeelle jäätyäni tuon Teslan ostin. Duunarin liksoilla ei oikein rahamiestä voi tulla, mutta kun ei notku kapakoissa, ei polta röökii eikä sekoile viinan kanssa niin jotain jää kirstun pohjalle. Siispä kun autoilu on aina ollut harrastukseni niin ajattelin ostaa elämäni ehdottomasti parhaan ja makeimman auton, ja elää... Käypä ajamassa Teslalla pitkä koeajo, saattaa mielesi sinullakin muuttua ja huomaat kuinka vanhanaikainen oma autosi onkaan, moni on kuulema tilannut Teslan kesken koeajon...
Hatun nosto !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829