Hei,
Kysymykseni liittyy siihen, että teen työtä, jossa digipiirturia ei tarvitse käyttää, mutta autossa sellainen on. Saanko siis palkanmaksun ja työaikakirjanpidon vuoksi käyttää piirturia, vaikka ei tarvitsisi? Työnantaja yrittää aina kusettaa tunneissa, mutta piirturi on myös huoltohommissa aika lahjomaton todiste työn tekemisestä,
Piirturin käyttö oikeiturvan kannalta, vaikka laki ei vaatisi
15
314
Vastaukset
- Anonyymi
Sua kehotetaan kohta ajamaan kilometripalkalla.
- Anonyymi
Tässä lastauksen jälkeen ruokataukoa pidän ennen ajokeikkaa.Silmäilen samalla keskusteluja En tiedä mitä mieltä olen tässä asiassa. onko kyseessä puhdas tyhmä trolli vai uusavuton nuori kuljettaja. Jos nyt lähdetään asialinjalla liikkeelle niin vaikka ei vaadittaisi piirturikiekkoa työssä niin se kannattaa aina laittaa paikoilleen kun aloittaa työt. Autoissa on piirturit niin miksi ei voi laittaa korttia koneeseen vaikka ei ole pakko tai sitten museoautoon pahvikiekkoa. kiekko piirtää mitä piirtää. Kuski kerää kiekot koteloon kuten hänen isänsäkin on laittanut. Siellä ne on sulassa sovussa.
Pahvikiekko tai digikortti koneessa on se ainut asia joka puolustaa kuljettajaa tilanteessa jossa on tapahtunut onnettomuus. Mikä on tärkeintä niin vakavassa liikenneonnettomuudessa pitää heti pyytää viranomaisia tallentamaan digikortin tiedot heti tuoreeltaan, koska vuorokauden kuluttua digikortin tiedot eivät ole enää niin tarkkoja. - Anonyymi
Mulla on parikymmentä vuotta aikaa, kun olin viimeksi alan hommissa. Nyt on suoritettu uudet direktiivipäivät, vaikka en niitä töissäni tarvitsisi. Kysymys kuuluikin vain, että voiko käyttää kiekkoa, vaikka töiden vuoksi ei tarvitse? Kalusto on nykyaikaista ja löytyy digipiirturit ynnä muut nykyvehkeet.
Tolloksi haukkuminen ei edistä asiaa yhtään.
Työaikalaki toki koskee niin minua kuin muitakin kuljettajia, mutta kun teet 4/5 osaa työstäsi muuta työtä kuin ajat, niin varmasti tuo piirturi on vahvoilla työaikariidoissa. Puhtaasti kuljettajien työaikadirektiiviä ei luultavasti sovelleta, vaikka tuo muu työ on vähintään kolme kertaa kuljettajan työtä raskaampaa. - Anonyymi
Aivan vitun sama
- Anonyymi
Aivan vitun sama. Kyllä ärsyttää tällainen asenne. Auraustyöt, maidon keräily maatiloilta, jätteiden keräilytyö nämä kuljetusalan työtehtävät lähinnä mieleen tulevat joissa ei piirturia tarvitse käyttää. Puolustusvoimat myös. Itse olen sitä mieltä,että vaikka tekisin kyseisiä töitä niin suosiolla laittaisin digikortin lukijaan tai pahvikortin piirturiin,ihan oman oikeusturvan takia. Kun on tallennettua tietoa niin jos kohdalle osuus se pelätty onnettomuus niin on tallella sitä auton muistissa olevaa dataa tilanteesta ennen onnettomuutta. Se nyt kumminkin on se ainoa "todistusaineisto" omasta puolesta kun etsitään syyllistä. Eli miksi ei varmistaisi jo ennakkoon omaa asemaansa jos eteen tulee hankala tilanne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan vitun sama. Kyllä ärsyttää tällainen asenne. Auraustyöt, maidon keräily maatiloilta, jätteiden keräilytyö nämä kuljetusalan työtehtävät lähinnä mieleen tulevat joissa ei piirturia tarvitse käyttää. Puolustusvoimat myös. Itse olen sitä mieltä,että vaikka tekisin kyseisiä töitä niin suosiolla laittaisin digikortin lukijaan tai pahvikortin piirturiin,ihan oman oikeusturvan takia. Kun on tallennettua tietoa niin jos kohdalle osuus se pelätty onnettomuus niin on tallella sitä auton muistissa olevaa dataa tilanteesta ennen onnettomuutta. Se nyt kumminkin on se ainoa "todistusaineisto" omasta puolesta kun etsitään syyllistä. Eli miksi ei varmistaisi jo ennakkoon omaa asemaansa jos eteen tulee hankala tilanne.
Niin pitää eroittaa 2 asiaa piirturin käytössä. hankala kusipäinen työantaja tulkitsee asiat omalla tavalla,mutta viranomainen toteaa ainoastaan facta tiedot sillä ainoalla oikealla tavalla. Siksi laita aina digikortti koneeseen kun lähdet töihin., sillä se on ainoa turvasi hädän hetkellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan vitun sama. Kyllä ärsyttää tällainen asenne. Auraustyöt, maidon keräily maatiloilta, jätteiden keräilytyö nämä kuljetusalan työtehtävät lähinnä mieleen tulevat joissa ei piirturia tarvitse käyttää. Puolustusvoimat myös. Itse olen sitä mieltä,että vaikka tekisin kyseisiä töitä niin suosiolla laittaisin digikortin lukijaan tai pahvikortin piirturiin,ihan oman oikeusturvan takia. Kun on tallennettua tietoa niin jos kohdalle osuus se pelätty onnettomuus niin on tallella sitä auton muistissa olevaa dataa tilanteesta ennen onnettomuutta. Se nyt kumminkin on se ainoa "todistusaineisto" omasta puolesta kun etsitään syyllistä. Eli miksi ei varmistaisi jo ennakkoon omaa asemaansa jos eteen tulee hankala tilanne.
asiasta lyhyesti
ajopiirturia on käytettävä aina
jos päivän aikana pyörä rullaa vähäkin yleisellätiellä on käytettävä piirturia
ihan nykyään
ennen oli ennen ja nyt loppu vempulointi
- Anonyymi
KOrtti koneeseen ja pidä tauot oikein. Ota tulostus taskuun niin sulla on täyttä faktaa jos ei ole tilit oikein. Saat takuu varmasti oikeat rahat varsinkin jos olet AKT:ssä.
- Anonyymi
Oikea asenne,mutta...mutta sitten ne tekniset vaatimukset. Digikorttiin voi vain kerätä tietyn ajan jakson tiedot. Sitten ne tiedot pitäisi siirtää eteenpäin arkistoitavaksi esim. pilvipalveluun.
Normaalissa työsuhteessa normi työssä kortin tiedot kuski purkaa toimistolla laitteeseen ja auton tiedot puretaan 2 kk välein sim. nettitikkuun . Joissain yrityksissä asia hoituu molempien osapuolten osalta pilvipalveluun ihan itsestään. Tekniikka kehittyy jatkuvasti. Onko tässä ongelma jos omatoimisesti toimii ,mutta työnantaja ei tule vastaan ja järjestä kortin tyhjennystä kun yrittäjän mielestä ei ole tarvetta piirturin käyttöön. Voiko kuljettaja omatoimisesti siirtää kortin tiedot esim. omissa nimissä olevaan pilvipalveluun kohtuullisin kuluin. Tämä tekninen puoli on minulle vieras,mutta asia kiinnostaa yksilöä koskevan lainsäädännön kannalta. Jos kuski haluaa tallentaa ajotietonsa onko se mahdollista kohtuullisin kustannuksin työssä jossa piirturin käyttöä ei vaadita, siinä asian ydin.
Asiallisia mielipiteitä .pyydän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea asenne,mutta...mutta sitten ne tekniset vaatimukset. Digikorttiin voi vain kerätä tietyn ajan jakson tiedot. Sitten ne tiedot pitäisi siirtää eteenpäin arkistoitavaksi esim. pilvipalveluun.
Normaalissa työsuhteessa normi työssä kortin tiedot kuski purkaa toimistolla laitteeseen ja auton tiedot puretaan 2 kk välein sim. nettitikkuun . Joissain yrityksissä asia hoituu molempien osapuolten osalta pilvipalveluun ihan itsestään. Tekniikka kehittyy jatkuvasti. Onko tässä ongelma jos omatoimisesti toimii ,mutta työnantaja ei tule vastaan ja järjestä kortin tyhjennystä kun yrittäjän mielestä ei ole tarvetta piirturin käyttöön. Voiko kuljettaja omatoimisesti siirtää kortin tiedot esim. omissa nimissä olevaan pilvipalveluun kohtuullisin kuluin. Tämä tekninen puoli on minulle vieras,mutta asia kiinnostaa yksilöä koskevan lainsäädännön kannalta. Jos kuski haluaa tallentaa ajotietonsa onko se mahdollista kohtuullisin kustannuksin työssä jossa piirturin käyttöä ei vaadita, siinä asian ydin.
Asiallisia mielipiteitä .pyydän.Niin minäkin jo seniorikuljettaja jolle digi-maailma on täysin vierasta odotan edelleen ,että joku tietotekniikasta innostunut henkilö kertoo miten digikortin tiedot voi siirtää eteenpäin arkistoitavaksi viranomaisia varten jos ei työnantaja ei halua sitä tehdä tai sitten jos työtehtävät esim. eläkeläisillä (tekee eläkkeellä satunnaista keikkatyötä) useammassa eri yrityksessä. Miten nämä tiedot arkistoidaan jos viranomaiset kyselevät asian tiimoilta.
On oikeasti hävytöntä miten sellaiset ihmiset jotka ovat jo työuransa tehneet jätetään oman onnensa varaan. Puhutaan siitä kuinka kannattaa jatkaa työuraa myös eläkkeellä,mutta sitten ei kerrota miten toimitaan juurikin Digikortti asioiden suhteen kuljetusalalla. No ei syytä huoleen sillä kukaan koskaan eikä ikinä ole tuolla liikenteessä viimeisen 16 vuoden aikana ole halunut nähdä saati tutkia digikorttiani. Ja ei ole myöskään ammattipätevyyskortin perään kukaan kysellyt. ihan perseestä koko systeemi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin minäkin jo seniorikuljettaja jolle digi-maailma on täysin vierasta odotan edelleen ,että joku tietotekniikasta innostunut henkilö kertoo miten digikortin tiedot voi siirtää eteenpäin arkistoitavaksi viranomaisia varten jos ei työnantaja ei halua sitä tehdä tai sitten jos työtehtävät esim. eläkeläisillä (tekee eläkkeellä satunnaista keikkatyötä) useammassa eri yrityksessä. Miten nämä tiedot arkistoidaan jos viranomaiset kyselevät asian tiimoilta.
On oikeasti hävytöntä miten sellaiset ihmiset jotka ovat jo työuransa tehneet jätetään oman onnensa varaan. Puhutaan siitä kuinka kannattaa jatkaa työuraa myös eläkkeellä,mutta sitten ei kerrota miten toimitaan juurikin Digikortti asioiden suhteen kuljetusalalla. No ei syytä huoleen sillä kukaan koskaan eikä ikinä ole tuolla liikenteessä viimeisen 16 vuoden aikana ole halunut nähdä saati tutkia digikorttiani. Ja ei ole myöskään ammattipätevyyskortin perään kukaan kysellyt. ihan perseestä koko systeemi.Samaa mietä tuosta seurannasta. n.45v tienpäällä, ratsiassa alle 10 krt, piirturi katsottu alle 5 krt, ammattipätevyys ym ADR lupia katsottu n 3 krt. Missään firmoissa/työmailla ei ole kysytty koskaan esim työturvakorttia tai muita lupia aina on ollut oikeanvärinen työasu ollut tärkeämpi turvakenkineen suojalaseineen ja kypärineen ym. Kaikki kurssit on käyty ja kortit hommattu, istuttu kuuntelemassa nuoria virtaa täynnä olevia "ammattilaisia" päiväkausia vuosikymmenien aikana. Nyt eläkkeellä mutta kaikki luvat ja kortit voimassa.
Varmaan pitää vielä lähteä katsomaan miten siellä nuoret, nämä sukkasillaan ajavat kiillottelevat uusia hienoksi maalattuja näyttelylaitteitaan mutta vanhat rumat kapellipuoliperät perässään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea asenne,mutta...mutta sitten ne tekniset vaatimukset. Digikorttiin voi vain kerätä tietyn ajan jakson tiedot. Sitten ne tiedot pitäisi siirtää eteenpäin arkistoitavaksi esim. pilvipalveluun.
Normaalissa työsuhteessa normi työssä kortin tiedot kuski purkaa toimistolla laitteeseen ja auton tiedot puretaan 2 kk välein sim. nettitikkuun . Joissain yrityksissä asia hoituu molempien osapuolten osalta pilvipalveluun ihan itsestään. Tekniikka kehittyy jatkuvasti. Onko tässä ongelma jos omatoimisesti toimii ,mutta työnantaja ei tule vastaan ja järjestä kortin tyhjennystä kun yrittäjän mielestä ei ole tarvetta piirturin käyttöön. Voiko kuljettaja omatoimisesti siirtää kortin tiedot esim. omissa nimissä olevaan pilvipalveluun kohtuullisin kuluin. Tämä tekninen puoli on minulle vieras,mutta asia kiinnostaa yksilöä koskevan lainsäädännön kannalta. Jos kuski haluaa tallentaa ajotietonsa onko se mahdollista kohtuullisin kustannuksin työssä jossa piirturin käyttöä ei vaadita, siinä asian ydin.
Asiallisia mielipiteitä .pyydän.ei ne tiedot sieltä kortista minnekkään katoo
vaikka niitä luetaanki muihin seurontoihin
niitä ajoja rupee häviimään vasta siinä vaiheessa
kun kortin muisti on täynnä
eli kortilta voi olla luettavissa jopa vuosien ajohistoria - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei ne tiedot sieltä kortista minnekkään katoo
vaikka niitä luetaanki muihin seurontoihin
niitä ajoja rupee häviimään vasta siinä vaiheessa
kun kortin muisti on täynnä
eli kortilta voi olla luettavissa jopa vuosien ajohistoriaOlen juuri suorittanut ammattipätevyyskurssin joka käsitteli Digipiirturi asetusta.
Samat perusasetukset ovat edelleen voimassa, eli 3 viikon välein puretaan kortista tiedot
työnantajan laitteelle, Työnantajalla on yrityskortti johon yritys purkaa 2 kk väleinen auton tiedot muistikortille. Lisäksi ainakin leasing autoissa kortin tiedot siirretään aina kun auton omistaja niin vaati heidän järjestelmiin, kuljettajalta kysytään kyllä lupa siirtää, silloin yrityksellä pitää olla korjaamokortti jotta siirto on digitaalisesti mahdollinen auton leasing yhtiölle esim Scania , Volvo ja muut toimijat. Näin meitä " valvotaan" mutta entä sitten, et sinä koskaan ikinä joudu mihinkään vastuuseen tiedoista jotka on siirretty. Se nyt vaan on tätä EU lätinää päättäjien visioita.
- Anonyymi
Digipiirturi ei ongelma alkolukko SUURI ongelma.
- Anonyymi
Niin sellaisia ei ole asennettu juurikaan kuorma-autoihin. Sellaiset on pikku-busseissa ja inva takseissa.
Miksi näin. Koska laki vaatii näihin Koulukyyteihin /Invataksit (samat autot) koska on ilmennyt jo vuosia sitten ,että kyseisten ajoneuvojen kuljettajat on tavattu huomattavan usein alkoholin vaikutuksen alaisena liikenteessä. Eli kuskit voivat vain itse syyttää itseään aiheuttamasta ongelmasta. Taas rahtipuolella kuljettajat ovat hyvinkin särmää porukkaa. Terminaaleissa ja asiakkaiden luona kuljettajan ajokuntoon kiinnitetään huomiota ja työnantajat ohjaavat heti kuljettajan työterveyshuollon katkaisuhoitoon jos ilmenee ongelmia alkoholista johtuvien sairaslomapäivien muodossa. Työnantajien liipaisin sormi on nykyisin hyvin herkkä tämän asian suhteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt741862Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1131722Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521295Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2401267Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1851236Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451117- 2121064
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293942Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221920- 56807