kultaköynnös

rami

Tykkäävätkö kultaköynnökset kun niitä leikkaa välillä?

milloin viim. täytyy mullat vaihtaa? Olen jo aloittanut lannoituksen, joten haittaako tämä mullan vaihdon yhteydessä? (Muihinkin kuin kultaköynnökseen?)

8

8907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bag_gie

      se siitä varmaan suutukaan.

      Mullan vaihto kannattaa tehdä aina kasvin hankinnan yhteydessä. Kasvatusmulta on yleensä haperoa ja turvevoittoista.
      Muuten mie olen vaihtanut multia vain kun ruukku pitää vaihtaa isompaan.

      Lannoituksen aloitus ei sinänsä vaikuta mutta yleensä mullan vaihdon jälkeen menee vähän aikaa että kasvi alkaa taas kasvaa. (Asettuu ja tekee juuria ensin)
      Ja uudessa mullassa on yleensä lannoitus joten ei tarvitse pariin kuukauteen antaa lisää ravinteita purkista.

    • hmm.

      Kultaköynnöksellä on taipumusta (ainakin minun hoidossani) pudottaa lehtiä aina silloin tällöin, ja kun niitä on tarpeeksi pudonnut, se alkaa muistuttaa enemmän narua kuin köynnöstä. Itse olen tässä vaiheessa aina napsinut köynnöksen pätkiksi ja laittanut veteen juurtumaan uudestaan. Ja vähän ajan päästä olen istuttanut uusia alkuja multaan. Kultaköynnös tekee uudet juuret todella helposti.

      Mitä leikkaamiseen muuten tulee, leikata voi kyllä hyvin. Jostain olen lukenut, että kultaköynnös ei leikkauskohdasta enää kasvaisi pituutta, mutta ainakin itselläni se on alkanut kasvaa jonkin ajan kuluttua jostain leikkauskohdan lähettyviltä uudestaankin.

      Niin, ja itse olen leikannut milloin sattuu, kultaköynnöstä et varmasti ainakaan saa hengiltä, vaikka leikkaisit mihin aikaan vuodesta vain...

    • Huonekoiso

      Kultaköynnös haarautuu huonosti, joten ei sitä leikkaamalla juuri tuuheammaksi saa. Tietysti jos on talven jäjiltä paljon pitkää lehdetöntä vartta, niin leikkaamalla rohkeasti lyhyemmäksi saa aikaan uutta lehdellistä vartta. Sellaisista varrenpätkistä, joissa on ilmajuuren kohtia, saa helposti kostean mullan pinnalla, muovihupulla peitettynä aikaan uusia taimia, samoin latvoista.

      • Nynaeve

        Pakko väittää vastaan. Leikkasin pari reilu viikko sitten oman kultaköynnökseni, siinä oli alkujaankin vain kolme oksaa, mutta komeat lehdet ja pituutta kaikilla oksilla liki kolme metriä. Leikkasin kaikki oksat poikki, suurin piirtein 50 senttisiksi.

        Nyt sieltä purkista kasvaa kaksi aivan uutta oksaa, ja vanhat leikatut oksat ovat kaikki alkaneet kasvamaan uutta, jokaisessa kaksi kolme uutta kasvukohtaa.

        Ja kaikki paitsi yksi pistokas ovat tehneet vesipurkissa juuriakin.


      • mie
        Nynaeve kirjoitti:

        Pakko väittää vastaan. Leikkasin pari reilu viikko sitten oman kultaköynnökseni, siinä oli alkujaankin vain kolme oksaa, mutta komeat lehdet ja pituutta kaikilla oksilla liki kolme metriä. Leikkasin kaikki oksat poikki, suurin piirtein 50 senttisiksi.

        Nyt sieltä purkista kasvaa kaksi aivan uutta oksaa, ja vanhat leikatut oksat ovat kaikki alkaneet kasvamaan uutta, jokaisessa kaksi kolme uutta kasvukohtaa.

        Ja kaikki paitsi yksi pistokas ovat tehneet vesipurkissa juuriakin.

        Kultaköynnökseni itkee, eli lehtien päistä valuu vettä tai jotain muuta nestettä.
        Mikä hätänä?


      • betty
        mie kirjoitti:

        Kultaköynnökseni itkee, eli lehtien päistä valuu vettä tai jotain muuta nestettä.
        Mikä hätänä?

        Siis köynnökselläsi ei ole mitään hätää, vaan kultaköynnös itkee kun se on onnellinen. Se voi hyvin kun siinä on keltaisia laikkuja ja se on ikionnellinen itkiessään. Eli olet hoitanut kasvisi hyvin!


      • Anonyymi

        Minilla kultaköynnös haarautuu liiankin hyvin. Köynnös noin 10 vuotta vanha ja nyt tekee joka lehden kohdalta uuden lehden.


    • Anonyymi

      Täällä on purkissa aina kolme köynnöstä, niin näyttää tuuheammalta.
      Aina kun on pudottanut riittävästi lehtiä ja tullut harvemmaksi, niin olen istuttanut irtileikatut latvat uudelleen purkkiin kasvamaan ja nakannut vanhat pois.
      En ole siitä kirjaa pitänyt, monenko vuoden välein operaatio tehdään, mutta olisiko jotain kolme vuotta tai ylikin.
      Tänä kesänä tein uudelleenistutuksen ja komeasti ovat jo kasvaneet pituutta, näyttäen jälleen tuuheilta ja elinvoimaisilta.
      Kultaköynnöshän on tehokas huoneilman puhdistaja. Lisäksi helppohoinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe