Tykkäävätkö kultaköynnökset kun niitä leikkaa välillä?
milloin viim. täytyy mullat vaihtaa? Olen jo aloittanut lannoituksen, joten haittaako tämä mullan vaihdon yhteydessä? (Muihinkin kuin kultaköynnökseen?)
kultaköynnös
8
9045
Vastaukset
- bag_gie
se siitä varmaan suutukaan.
Mullan vaihto kannattaa tehdä aina kasvin hankinnan yhteydessä. Kasvatusmulta on yleensä haperoa ja turvevoittoista.
Muuten mie olen vaihtanut multia vain kun ruukku pitää vaihtaa isompaan.
Lannoituksen aloitus ei sinänsä vaikuta mutta yleensä mullan vaihdon jälkeen menee vähän aikaa että kasvi alkaa taas kasvaa. (Asettuu ja tekee juuria ensin)
Ja uudessa mullassa on yleensä lannoitus joten ei tarvitse pariin kuukauteen antaa lisää ravinteita purkista. - hmm.
Kultaköynnöksellä on taipumusta (ainakin minun hoidossani) pudottaa lehtiä aina silloin tällöin, ja kun niitä on tarpeeksi pudonnut, se alkaa muistuttaa enemmän narua kuin köynnöstä. Itse olen tässä vaiheessa aina napsinut köynnöksen pätkiksi ja laittanut veteen juurtumaan uudestaan. Ja vähän ajan päästä olen istuttanut uusia alkuja multaan. Kultaköynnös tekee uudet juuret todella helposti.
Mitä leikkaamiseen muuten tulee, leikata voi kyllä hyvin. Jostain olen lukenut, että kultaköynnös ei leikkauskohdasta enää kasvaisi pituutta, mutta ainakin itselläni se on alkanut kasvaa jonkin ajan kuluttua jostain leikkauskohdan lähettyviltä uudestaankin.
Niin, ja itse olen leikannut milloin sattuu, kultaköynnöstä et varmasti ainakaan saa hengiltä, vaikka leikkaisit mihin aikaan vuodesta vain... - Huonekoiso
Kultaköynnös haarautuu huonosti, joten ei sitä leikkaamalla juuri tuuheammaksi saa. Tietysti jos on talven jäjiltä paljon pitkää lehdetöntä vartta, niin leikkaamalla rohkeasti lyhyemmäksi saa aikaan uutta lehdellistä vartta. Sellaisista varrenpätkistä, joissa on ilmajuuren kohtia, saa helposti kostean mullan pinnalla, muovihupulla peitettynä aikaan uusia taimia, samoin latvoista.
- Nynaeve
Pakko väittää vastaan. Leikkasin pari reilu viikko sitten oman kultaköynnökseni, siinä oli alkujaankin vain kolme oksaa, mutta komeat lehdet ja pituutta kaikilla oksilla liki kolme metriä. Leikkasin kaikki oksat poikki, suurin piirtein 50 senttisiksi.
Nyt sieltä purkista kasvaa kaksi aivan uutta oksaa, ja vanhat leikatut oksat ovat kaikki alkaneet kasvamaan uutta, jokaisessa kaksi kolme uutta kasvukohtaa.
Ja kaikki paitsi yksi pistokas ovat tehneet vesipurkissa juuriakin. - mie
Nynaeve kirjoitti:
Pakko väittää vastaan. Leikkasin pari reilu viikko sitten oman kultaköynnökseni, siinä oli alkujaankin vain kolme oksaa, mutta komeat lehdet ja pituutta kaikilla oksilla liki kolme metriä. Leikkasin kaikki oksat poikki, suurin piirtein 50 senttisiksi.
Nyt sieltä purkista kasvaa kaksi aivan uutta oksaa, ja vanhat leikatut oksat ovat kaikki alkaneet kasvamaan uutta, jokaisessa kaksi kolme uutta kasvukohtaa.
Ja kaikki paitsi yksi pistokas ovat tehneet vesipurkissa juuriakin.Kultaköynnökseni itkee, eli lehtien päistä valuu vettä tai jotain muuta nestettä.
Mikä hätänä? - betty
mie kirjoitti:
Kultaköynnökseni itkee, eli lehtien päistä valuu vettä tai jotain muuta nestettä.
Mikä hätänä?Siis köynnökselläsi ei ole mitään hätää, vaan kultaköynnös itkee kun se on onnellinen. Se voi hyvin kun siinä on keltaisia laikkuja ja se on ikionnellinen itkiessään. Eli olet hoitanut kasvisi hyvin!
- Anonyymi
Minilla kultaköynnös haarautuu liiankin hyvin. Köynnös noin 10 vuotta vanha ja nyt tekee joka lehden kohdalta uuden lehden.
- Anonyymi
Täällä on purkissa aina kolme köynnöstä, niin näyttää tuuheammalta.
Aina kun on pudottanut riittävästi lehtiä ja tullut harvemmaksi, niin olen istuttanut irtileikatut latvat uudelleen purkkiin kasvamaan ja nakannut vanhat pois.
En ole siitä kirjaa pitänyt, monenko vuoden välein operaatio tehdään, mutta olisiko jotain kolme vuotta tai ylikin.
Tänä kesänä tein uudelleenistutuksen ja komeasti ovat jo kasvaneet pituutta, näyttäen jälleen tuuheilta ja elinvoimaisilta.
Kultaköynnöshän on tehokas huoneilman puhdistaja. Lisäksi helppohoinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002