Cystofix

Uimaan tahtova

Hei!

Tietääköhän kukaan, voiko cystofixin kanssa mennä uimaan? =O)

8

11168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mielestäni voi mennä.

• ei voi

ei voi mennä!!!

• .....

miksi ei voi mennä?

• pms68

lääkäriltä. mielestäni pitäisi voida jos peg yms letkujenkin kanssa voi

• Uimaan tahtova

Hei!
        Joo, olen mä kysynyt lääkäriltä tota asiaa viimeksi cystofixin vaihto kerralla ja lääkäri ei osannut siihen vastata ja oli sitten soittanut toiselle lääkärille ja tämä toinen lääkäri oli sanonut, ettei suosittele uimaan menoa tulehdusvaaran takia.
        Mulle laitettiin viime vuonna cystofix erään kuntoutuslaitoksen suosittelemana ja täällä, missä asun, keskussairaalassa ei ole paljon tietoa cystofixistä ja alussa mulla oli huonoja kokemuksia, kun cystofix lähti kolme kertaa itsestään irti lyhyessä ajassa. Lääkärin mokan takia sain niin pahan virtsarakon tulehduksen, että jouduin osastolle tiputukseen ja rakkohuuhteluun. Kiva kiva.

Syy, miksi halusin cystofixin oli se, että pääsin eroon toistuvista pissaulehduksista, kun mua kertakatetroitiin viisi kertaa päivässä ja siitä huolimatta iso vaippakin oli aina märkä. Oli tosi epämiellyttävää.
        Nyt, kun noista cystofixin alkuhankaluuksista päästiin, niin olen ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Pissatulehduksen loppuivat kokonaan, pääsin vaipoista eroon ja liikkuminen paljon vapaampaa. Ei tarvinnut enää olla kello kaulassa kertakatetrointiajoista.

Olis kiva kuulla muiden kokemuksia tosta cystofixistä; hyvät ja huonot puolet. :)

• kandi
        Uimaan tahtova kirjoitti:

Hei!
        Joo, olen mä kysynyt lääkäriltä tota asiaa viimeksi cystofixin vaihto kerralla ja lääkäri ei osannut siihen vastata ja oli sitten soittanut toiselle lääkärille ja tämä toinen lääkäri oli sanonut, ettei suosittele uimaan menoa tulehdusvaaran takia.
        Mulle laitettiin viime vuonna cystofix erään kuntoutuslaitoksen suosittelemana ja täällä, missä asun, keskussairaalassa ei ole paljon tietoa cystofixistä ja alussa mulla oli huonoja kokemuksia, kun cystofix lähti kolme kertaa itsestään irti lyhyessä ajassa. Lääkärin mokan takia sain niin pahan virtsarakon tulehduksen, että jouduin osastolle tiputukseen ja rakkohuuhteluun. Kiva kiva.

Syy, miksi halusin cystofixin oli se, että pääsin eroon toistuvista pissaulehduksista, kun mua kertakatetroitiin viisi kertaa päivässä ja siitä huolimatta iso vaippakin oli aina märkä. Oli tosi epämiellyttävää.
        Nyt, kun noista cystofixin alkuhankaluuksista päästiin, niin olen ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Pissatulehduksen loppuivat kokonaan, pääsin vaipoista eroon ja liikkuminen paljon vapaampaa. Ei tarvinnut enää olla kello kaulassa kertakatetrointiajoista.

Olis kiva kuulla muiden kokemuksia tosta cystofixistä; hyvät ja huonot puolet. :)

Cystofixin kanssa ei pitäisi "paljaaltaan" uida juuri sen infektiovaaran takia. Jos kuitenkin uimaan mielii, on mahdollista korkittaa katetri uimisen ajaksi ja peittää Cystofixin sisäänmenoaukon alue vedenpitävällä kalvolla. Tämmöinen viritelmä pystytään inspiroimaan uimisen mahdollistamiseksi.
        Silmät osuivat sattumalta kysymykseen ja kyselin asiaa TYKSissä eräältä "opettajalääkäriltäni". Tässä siis hänen vastauksensa.

• Uimaan tahtova
        kandi kirjoitti:

Cystofixin kanssa ei pitäisi "paljaaltaan" uida juuri sen infektiovaaran takia. Jos kuitenkin uimaan mielii, on mahdollista korkittaa katetri uimisen ajaksi ja peittää Cystofixin sisäänmenoaukon alue vedenpitävällä kalvolla. Tämmöinen viritelmä pystytään inspiroimaan uimisen mahdollistamiseksi.
        Silmät osuivat sattumalta kysymykseen ja kyselin asiaa TYKSissä eräältä "opettajalääkäriltäni". Tässä siis hänen vastauksensa.

Kiitos vastauksesta! =) Mietin tässä, että mistähän saisin tuon korkin ja vedenpitävän kalvon.. Epäilen, etten noita ainakaan keskussairaalasta saa, kun siellä olevat lääkärit eivät suositelleet uimaan menoa. Voi kun saisin keskustella jonkun lääkärin tai hoitajan kanssa, joka tietäis paljon tosta cystofixistä. Tai niiltä, joilla on cystofix käytössä. On sen verran jäänyt mieleen kysymyksiä, joihin en oo saanut varmaa vastausta vai onko cystofix niin uusi asia, ettei sitä oo monilla?

• kandi
        Uimaan tahtova kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! =) Mietin tässä, että mistähän saisin tuon korkin ja vedenpitävän kalvon.. Epäilen, etten noita ainakaan keskussairaalasta saa, kun siellä olevat lääkärit eivät suositelleet uimaan menoa. Voi kun saisin keskustella jonkun lääkärin tai hoitajan kanssa, joka tietäis paljon tosta cystofixistä. Tai niiltä, joilla on cystofix käytössä. On sen verran jäänyt mieleen kysymyksiä, joihin en oo saanut varmaa vastausta vai onko cystofix niin uusi asia, ettei sitä oo monilla?

Ei Cystofix uusi keksintö ole, eikä järin harvinainenkaan. Meille ei kuitenkaan siitä peruskoulutuksessa ole juuri muuta puhuttu kuin miten se asennetaan, joten "käytännön" tietämys ei kyllä ole kovin laajaa...
        Cystofix-tarvikkeita pitäisi olla saatavilla sen käyttäjille ihan terveyskeskuksissa (ainakin niitä korkkeja). Kalvo ei ole mikään Cystofixille ominainen lisävaruste, mutta olen sairaalassa monenmoisia vedenpitäviä systeemejä nähnyt, joten eiköhän niitäkin voisi olla tarjolla. Improvisointia viritys kyllä vaatinee.
        Hoitajat yleensä tuntevat parhaiten tämän puolen varusteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe