Ammattikorkeaan mitään mahdollisuuksia?

Anonyymi

Peruskoulu meni tyhmänä ihan penkin alle. Keskiarvo alle seiska. En pysynyt muiden perässä.
Ammattikoulu (rakennus) meni miten meni. Sitten kävin vielä yhden koulun liittyen rakentamiseen. Opettajat kehuivat ja sain ihan hyvät paperit. Yksi opettajistani sanoi että minun pitäisi opiskella insinööriksi. Totesin että olen liian tyhmä.

Nyt olen ollut työelämässä yli 10 vuotta. Rakennuksilla, tehtailla ja nyt puuelementtitehtaalla ensin rakentajana ja nyt vastaan kaikesta pienestä.

Onkohan mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan rakennusalan insinööriksi? Pärjäänköhän siellä?
Alkaa olemaan paikat siinä kunnossa että en pääse edes kohta kävelemään kunnolla.

5

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos pääset ammattikorkeakouluun, pärjäät siellä varmasti, kun teet töitä pärjäämisen eteen. Siis hakemusta nyt!

• Anonyymi

Olen samaa mieltä, ehdottomasti kannattaa ainakin yrittää! Yrittämällä ei häviä mitään.

• Anonyymi

En tiedä. Ei kannata hakea kun on dyskalkulia.

• Anonyymi

Itselläni oli ihan samanmoiset lähtökohdat peruskoulusta lähtien. Matematiikkaa saati mitään muutakaan ei tullut opiskeltua kun ei kiinnostanut. Nyt raksapuolella AMK:ssa ja vallan hyvin pärjää kun on motivaatiota. Toki piti matematiikassa aloittaa kertaamaan sieltä 5lk koulukirjoista asioita kun edellisestä opiskelukerrasta olikin jo se 20 vuotta. Mutta suosittelen menemään kouluun. Kaikki on vaan omasta itestä kiinni

• Anonyymi

En osaa sanoa oletko liian tyhmä insinööriksi vai et, mutta koulumenestys on aika surkea mittari tähän hommaan.

Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli mulla 6,8. Ei vaan kiinnostanut ja aina menin sieltä mistä aita on matalin.
      Ammattikoulun keskiarvo taisi olla aikalailla tasan 2 (1-3 asteikko). En oikeastaan edes muista tuosta ajasta mitään ja keskeytinkin muutamaksi kuukaudeksi opinnot, koska motivaatio oli 0.

Ammattikorkeassa mennyt vähän toisin:
      - keskiarvo n. 4,1
      - Opinnäytetyöt, harjoittelujaksot ja muut ns. tärkeät osat on kaikki vitosia
      -valmistuminen puoli vuotta etuajassa (olisi ollut lähemmäs vuoden, mutta koronan takia joutui tekemään kompromisseja)
      - Stipendi opintomenestyksen johdosta (mukava summa, etenkin opiskelijan silmin)

Ja en edelleenkään ole mikään lukutoukka. Pärjäämiseen ei tarvita ylisuorittamista tai älykkyyttä (eikä tyhmyys ole este, ellet aivan vammainen ole) vaan järkevää suunnittelua ja aikataulutusta.
      - Tee vaikka exceliin tai wordiin taulukko asioista joita sun pitää tehdä. Siis kaikki tenteistä luentoihin ja opiskelijabileistä laskujen maksamiseen. Ihan kaikki mitä sinun pitää tehdä. Sanotaan vaikka 3 saraketta / jokainen viikonpäivä. Näin pysyt helposti kärryillä, mitä tehdä ja milloin.
      - Älä jätä asioita sinne viimeiselle päivälle. Ei se työn määrä sillä vähene, että jätät tekemisen sinne deadline-päivälle. Sen sijaan aina voi tulla viime hetken yllätyksiä (teknistä hässäkkää, ylimääräistä tekemistä, sairastuminen yms.) jotka kusee hommasi. Älä jätä asioita onnen varaan.
      - Ennakoi. Tee asioita ennakkoon, jos mahdollista. Ite tein esim. harjoittelun ja muutaman tämän kevään kurssin viime keväänä. Aloitin myös opinnäytetyön lähes vuoden etuajassa. Moni meidän ryhmästä on nyt tuskaillut koronan takia erinäisten kurssien venymisten ja muiden touhujen kanssa. Minuunkin ne vaikuttivat, mutta eivät yhtä paljon, koska pyrin hankkimaan mahd. paljon opintomerkintöjä ns. pahan päivän varalle.

jnejne. Tyhmäkin pärjää, jos tekee asioita muuten oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe