Ammattikorkeaan mitään mahdollisuuksia?

Anonyymi

Peruskoulu meni tyhmänä ihan penkin alle. Keskiarvo alle seiska. En pysynyt muiden perässä.
Ammattikoulu (rakennus) meni miten meni. Sitten kävin vielä yhden koulun liittyen rakentamiseen. Opettajat kehuivat ja sain ihan hyvät paperit. Yksi opettajistani sanoi että minun pitäisi opiskella insinööriksi. Totesin että olen liian tyhmä.

Nyt olen ollut työelämässä yli 10 vuotta. Rakennuksilla, tehtailla ja nyt puuelementtitehtaalla ensin rakentajana ja nyt vastaan kaikesta pienestä.

Onkohan mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan rakennusalan insinööriksi? Pärjäänköhän siellä?
Alkaa olemaan paikat siinä kunnossa että en pääse edes kohta kävelemään kunnolla.

5

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos pääset ammattikorkeakouluun, pärjäät siellä varmasti, kun teet töitä pärjäämisen eteen. Siis hakemusta nyt!

• Anonyymi

Olen samaa mieltä, ehdottomasti kannattaa ainakin yrittää! Yrittämällä ei häviä mitään.

• Anonyymi

En tiedä. Ei kannata hakea kun on dyskalkulia.

• Anonyymi

Itselläni oli ihan samanmoiset lähtökohdat peruskoulusta lähtien. Matematiikkaa saati mitään muutakaan ei tullut opiskeltua kun ei kiinnostanut. Nyt raksapuolella AMK:ssa ja vallan hyvin pärjää kun on motivaatiota. Toki piti matematiikassa aloittaa kertaamaan sieltä 5lk koulukirjoista asioita kun edellisestä opiskelukerrasta olikin jo se 20 vuotta. Mutta suosittelen menemään kouluun. Kaikki on vaan omasta itestä kiinni

• Anonyymi

En osaa sanoa oletko liian tyhmä insinööriksi vai et, mutta koulumenestys on aika surkea mittari tähän hommaan.

Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli mulla 6,8. Ei vaan kiinnostanut ja aina menin sieltä mistä aita on matalin.
      Ammattikoulun keskiarvo taisi olla aikalailla tasan 2 (1-3 asteikko). En oikeastaan edes muista tuosta ajasta mitään ja keskeytinkin muutamaksi kuukaudeksi opinnot, koska motivaatio oli 0.

Ammattikorkeassa mennyt vähän toisin:
      - keskiarvo n. 4,1
      - Opinnäytetyöt, harjoittelujaksot ja muut ns. tärkeät osat on kaikki vitosia
      -valmistuminen puoli vuotta etuajassa (olisi ollut lähemmäs vuoden, mutta koronan takia joutui tekemään kompromisseja)
      - Stipendi opintomenestyksen johdosta (mukava summa, etenkin opiskelijan silmin)

Ja en edelleenkään ole mikään lukutoukka. Pärjäämiseen ei tarvita ylisuorittamista tai älykkyyttä (eikä tyhmyys ole este, ellet aivan vammainen ole) vaan järkevää suunnittelua ja aikataulutusta.
      - Tee vaikka exceliin tai wordiin taulukko asioista joita sun pitää tehdä. Siis kaikki tenteistä luentoihin ja opiskelijabileistä laskujen maksamiseen. Ihan kaikki mitä sinun pitää tehdä. Sanotaan vaikka 3 saraketta / jokainen viikonpäivä. Näin pysyt helposti kärryillä, mitä tehdä ja milloin.
      - Älä jätä asioita sinne viimeiselle päivälle. Ei se työn määrä sillä vähene, että jätät tekemisen sinne deadline-päivälle. Sen sijaan aina voi tulla viime hetken yllätyksiä (teknistä hässäkkää, ylimääräistä tekemistä, sairastuminen yms.) jotka kusee hommasi. Älä jätä asioita onnen varaan.
      - Ennakoi. Tee asioita ennakkoon, jos mahdollista. Ite tein esim. harjoittelun ja muutaman tämän kevään kurssin viime keväänä. Aloitin myös opinnäytetyön lähes vuoden etuajassa. Moni meidän ryhmästä on nyt tuskaillut koronan takia erinäisten kurssien venymisten ja muiden touhujen kanssa. Minuunkin ne vaikuttivat, mutta eivät yhtä paljon, koska pyrin hankkimaan mahd. paljon opintomerkintöjä ns. pahan päivän varalle.

jnejne. Tyhmäkin pärjää, jos tekee asioita muuten oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      14
      4393
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1672
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      265
      1506
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1485
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      240
      1359
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1140
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1100
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1079
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1034
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1003
    Aihe