Tresiba pilasi kehoni

Anonyymi

Olen ykköstyypin diabeetikkona jo vuodesta 2000. Lähes koko historiani mulla oli Lantus ja humalog, kunnes se vaihdettiin viime kuussa toisen kerran toistuvan happomyrkytyksen vuoksi Tresibaan. Asialla oli tietysti oma toiveenikin insuliinin suhteen.

Huonon hoitotasapainon vuoksi sokerit heittelivät, mutta paino pysyi alhaisena, sillä hyötyliikunta, paastoaminen, pienet annokset insuliinia sekä tiukka ruokavalio auttoivat asiaan.
Painoin ennen tresibaa alle 65kg ja parhaimmillani 59kg. Pituutta löytyy 163cm.

Tresibaan jälkeen painon laskuun ei ole auttanut mikään, vaan paino huitelee 68-69,9kg kohdilla. Olen masentunut, sillä edes humalogin vähentäminen, paastoaminen tai edellä mainitut asiat eivät auta. Olen jopa joutunut luopumaan sokerista ja suolasta, mistä mun ei tarvinnut luopua Lantuksen aikana.

Olen vakavasti miettinyt paluuta lantuksen pariin, vaikka se tietäisikin korkeita sokereita, mutta paino olisisi sentään kohdillaan.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia Tresiban kanssa ja mihin lopputulokseen päädyitte?

Haluan todellakin elämäni ja sen ilon takaisin.

31

8911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Auttoiko tresiba siis parantamaan sokeritasapainon, onko taso madaltunut? Korkeat sokerit laihduttavat, kaikki syöty sokeri tulee käytännössä läpi virtsan mukana, eikä energia mene elimistön käyttöön. Korkeat sokerit aiheuttavat ajan saatossa vakavia lisäsairauksia mm. silmiin, munuaisiin, hermostoon... Mutta tämän varmaan tiedätkin. Johtuisiko painon nousu kuitenkin lisääntyneestä energiamäärästä, jonka nyt elimistö pystyy hyödyntämään kunnolla jos sokeritasoa normaalimpi? Tai joudutko syömään enemmän hypoihin?

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta!

        Kyllä auttoi. Hypoja ei ole ollut eikä ollut kovinkaan usein myöskään Lantuksen kanssa niitä ei ollut, vaikka välillä iski kuin puun takaa insuliinishokkeja. Muuten edellisen ja seuraavan insuliinishokin välissä arvot pysyivät joko korkealla tai normaalisti alle 10. Lantusta pistin 28 yksikköä ja nyt Tresibaa 26 yksikköä. Humalogia olen pyrkinyt laittamaan vähemmän, vaikka se tietäisikin korkeita sokereita.

        Voiko Tresibaa pistää kahdesti päivässä, että josko se auttaisi laskemaan painoa?
        Mites tuo Toujeo ja painon nousu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Kyllä auttoi. Hypoja ei ole ollut eikä ollut kovinkaan usein myöskään Lantuksen kanssa niitä ei ollut, vaikka välillä iski kuin puun takaa insuliinishokkeja. Muuten edellisen ja seuraavan insuliinishokin välissä arvot pysyivät joko korkealla tai normaalisti alle 10. Lantusta pistin 28 yksikköä ja nyt Tresibaa 26 yksikköä. Humalogia olen pyrkinyt laittamaan vähemmän, vaikka se tietäisikin korkeita sokereita.

        Voiko Tresibaa pistää kahdesti päivässä, että josko se auttaisi laskemaan painoa?
        Mites tuo Toujeo ja painon nousu?

        Yritin tuossa edellisessä vastauksessani sanoa, että korkea sokeritasapaino on vaarallinen ja varma tapa laihtua. Kyllä humalogia kannattaa pistää tarpeellinen määrä, jolla sokerit pysyvät hyvänä. Insuliini ei itsessään lihota, vaan sen insuliinimäärän vaatima ravinto eli energiamäärä. Kun insuliini yksiköt ja päivän syöty energiamäärä ovat kohdillaan, painon pitäisi pysyä sopivana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Kyllä auttoi. Hypoja ei ole ollut eikä ollut kovinkaan usein myöskään Lantuksen kanssa niitä ei ollut, vaikka välillä iski kuin puun takaa insuliinishokkeja. Muuten edellisen ja seuraavan insuliinishokin välissä arvot pysyivät joko korkealla tai normaalisti alle 10. Lantusta pistin 28 yksikköä ja nyt Tresibaa 26 yksikköä. Humalogia olen pyrkinyt laittamaan vähemmän, vaikka se tietäisikin korkeita sokereita.

        Voiko Tresibaa pistää kahdesti päivässä, että josko se auttaisi laskemaan painoa?
        Mites tuo Toujeo ja painon nousu?

        Minulla ei ole tresibasta kokemusta, mutta jos lantuksella huono tasapaino ja insuliinishokkejakin ollut, jotka ovat nyt korjaantuneet tresiballa, en kyllä vaihtaisi takaisin lantukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole tresibasta kokemusta, mutta jos lantuksella huono tasapaino ja insuliinishokkejakin ollut, jotka ovat nyt korjaantuneet tresiballa, en kyllä vaihtaisi takaisin lantukseen.

        Mä en välitä tasapainosta vaan enemmänkin mun ulkonäöstä ja painosta. Pärjännyt yli 20 vuotta näin, kunnes viimeiset yli 30 päivää elämä ei ole tuntunut enään nautinnolliselta. Ei tunnu mukavalta niin fyysiseltä kuin myöskään psyykkisesti. Lihavuus on heikkous, ei vahvuus.

        Kuten jo sanoin, niin paastoan suurimman osan ajasta, vaikka syönkin hyvin ja joskus suon itselleni myöskin herkkuja. Lantuksen kanssa ei vain koskaan ollut näitä ongelmia.

        Aion pudottaa tänään 4 yksikköä ja seurata 1-2 viikkoa. Jos en saa maaliskuun puolessa välissä mitään muutoksia, niin vaihdan insuliinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en välitä tasapainosta vaan enemmänkin mun ulkonäöstä ja painosta. Pärjännyt yli 20 vuotta näin, kunnes viimeiset yli 30 päivää elämä ei ole tuntunut enään nautinnolliselta. Ei tunnu mukavalta niin fyysiseltä kuin myöskään psyykkisesti. Lihavuus on heikkous, ei vahvuus.

        Kuten jo sanoin, niin paastoan suurimman osan ajasta, vaikka syönkin hyvin ja joskus suon itselleni myöskin herkkuja. Lantuksen kanssa ei vain koskaan ollut näitä ongelmia.

        Aion pudottaa tänään 4 yksikköä ja seurata 1-2 viikkoa. Jos en saa maaliskuun puolessa välissä mitään muutoksia, niin vaihdan insuliinia.

        Oletko keskustellut lääkärin kanssa ongelmasta? Onhan toki toujeo vaihtoehtona ylipitkäksi. Tai pumppu. Onhan libre käytössä, siitä on suuri apu insuliinien säätämisessä. Oletko liikkunut yhtä paljon kuin aiemmin? Itse en aina uskalla heti insuliini muutosten jälkeen urheilla kun ei ole varmuutta kuinka vaikuttaa verensokerihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en välitä tasapainosta vaan enemmänkin mun ulkonäöstä ja painosta. Pärjännyt yli 20 vuotta näin, kunnes viimeiset yli 30 päivää elämä ei ole tuntunut enään nautinnolliselta. Ei tunnu mukavalta niin fyysiseltä kuin myöskään psyykkisesti. Lihavuus on heikkous, ei vahvuus.

        Kuten jo sanoin, niin paastoan suurimman osan ajasta, vaikka syönkin hyvin ja joskus suon itselleni myöskin herkkuja. Lantuksen kanssa ei vain koskaan ollut näitä ongelmia.

        Aion pudottaa tänään 4 yksikköä ja seurata 1-2 viikkoa. Jos en saa maaliskuun puolessa välissä mitään muutoksia, niin vaihdan insuliinia.

        Peiliin katsominen voi vaikeutua, jos menetät näkösi. Tiedän, että ykköstyypin diabeetikoilla syömishäiriöt ovat yleisiä. Oletko ajatellut, että sinulla on syömishäiriö? Ihminen ei voi paastota koko ajan.

        En tiedä ykköstyypin diabeetikoista, mutta kakkostyypin diabeetikoilla usein maksan toiminta on myös häiriintynyt. Jos maksa ei toimi, kuten pitää, niin ylipitkät ateriavälit ovat haitallisia. Maksavikaisella ihmisellä elimistö alkaa pilkkomaan tervettä kudosta eli lihasta energianlähteeksi, ja siinä vaiheessa painon ja verensokerin hallinta on entistä vaikeampaa.

        Ei ole tervettä pitää ulkonäköä terveyttä tärkeämpänä. Kaiken lisäksi tuskin olet kovin edustava siinä vaiheessa, kun yksi sun toinen elinryhmä irtisanoo sopimuksensa, ja joudut syömään kaiken maailman oireisiin kaiken maailman lääkkeitä. Lääkkeet voivat vaikuttaa myös ulkonäköön, kuten kortisonit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko keskustellut lääkärin kanssa ongelmasta? Onhan toki toujeo vaihtoehtona ylipitkäksi. Tai pumppu. Onhan libre käytössä, siitä on suuri apu insuliinien säätämisessä. Oletko liikkunut yhtä paljon kuin aiemmin? Itse en aina uskalla heti insuliini muutosten jälkeen urheilla kun ei ole varmuutta kuinka vaikuttaa verensokerihin.

        Luitko ollenkaan alkuperäistä tekstiäni?
        Samoin eletään kuin lantuksenkin aikoihin eikä mikään auta painon tippumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peiliin katsominen voi vaikeutua, jos menetät näkösi. Tiedän, että ykköstyypin diabeetikoilla syömishäiriöt ovat yleisiä. Oletko ajatellut, että sinulla on syömishäiriö? Ihminen ei voi paastota koko ajan.

        En tiedä ykköstyypin diabeetikoista, mutta kakkostyypin diabeetikoilla usein maksan toiminta on myös häiriintynyt. Jos maksa ei toimi, kuten pitää, niin ylipitkät ateriavälit ovat haitallisia. Maksavikaisella ihmisellä elimistö alkaa pilkkomaan tervettä kudosta eli lihasta energianlähteeksi, ja siinä vaiheessa painon ja verensokerin hallinta on entistä vaikeampaa.

        Ei ole tervettä pitää ulkonäköä terveyttä tärkeämpänä. Kaiken lisäksi tuskin olet kovin edustava siinä vaiheessa, kun yksi sun toinen elinryhmä irtisanoo sopimuksensa, ja joudut syömään kaiken maailman oireisiin kaiken maailman lääkkeitä. Lääkkeet voivat vaikuttaa myös ulkonäköön, kuten kortisonit.

        Kyllä ihminen voi paastoa koko ajan 7 päivänä viikossa, jos kyseessä pätkäpaasto. Tavallisesti paastoan 16 tuntia, mutta eilisen insuliinimuutoksen myötä venyi tänään 18 tuntiseksi. Söin siis eilen klo 18 jälkeen ja nyt syön klo 12.

        Olen elänyt tätä elämää jo 2007 asti, joista viimeiset 2 vuotta pätkäpaastonnut. Itseasiassa pätkäpaasto auttanut enemmän kontrolloimaan painoa ja varsinkin sitä, mitä syö. Ennen paastoamista tuli syötyä kaikkea turhaa ja huonoa. Pari vuotta sitten jäivät maitotuotteet, liha ja kasvispohjainen ruokavalio tuli kuvioon. Syön päivittäin vähintään yhtä kalatuotetta. Veriarvot ovat olleet hyviä, vaikka tätä huonoa tasapainoa eletty vuodesta 07.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko ollenkaan alkuperäistä tekstiäni?
        Samoin eletään kuin lantuksenkin aikoihin eikä mikään auta painon tippumiseen.

        Luin kyllä alkuperäisen tekstisi, ja tarkoitinkin lähinnä sitä, että mitä lääkärisi tai diabeteshoitajasi ovat ehdottaneet ratkaisuksi tilanteeseen, jos tresiba ei sinulle sovi? Homman voi saada toimimaan jotenkin lantuksellakin kunhan vaan jaksaa säätää. Kaikki osat tässä d1 palapelissä sekoittaa pakkaa, ja tiedän todella miten vaikeaa kaikki on saada kohdalleen. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin kyllä alkuperäisen tekstisi, ja tarkoitinkin lähinnä sitä, että mitä lääkärisi tai diabeteshoitajasi ovat ehdottaneet ratkaisuksi tilanteeseen, jos tresiba ei sinulle sovi? Homman voi saada toimimaan jotenkin lantuksellakin kunhan vaan jaksaa säätää. Kaikki osat tässä d1 palapelissä sekoittaa pakkaa, ja tiedän todella miten vaikeaa kaikki on saada kohdalleen. Tsemppiä!

        Ja vielä ihan pakko sanoa, että en suosittele painon hallintaa korkeiden sokerien kustannuksella. Olen yli 33 vuotta sairastanut ykköstä. Nuorena aikuisena jätin pistämättä aterioille tarpeeksi pikaa, osin hypopelon ja osin painonhallinnankin takia. Tasapaino huonohko yli vuosikymmenen. . Nyt vähän yli nelikymppisenä vaikea retinopatia ja pientä albuminuriaa, vaikka veriarvot olleet muuten erinomaiset ja perusterveellisesti olen elänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä ihan pakko sanoa, että en suosittele painon hallintaa korkeiden sokerien kustannuksella. Olen yli 33 vuotta sairastanut ykköstä. Nuorena aikuisena jätin pistämättä aterioille tarpeeksi pikaa, osin hypopelon ja osin painonhallinnankin takia. Tasapaino huonohko yli vuosikymmenen. . Nyt vähän yli nelikymppisenä vaikea retinopatia ja pientä albuminuriaa, vaikka veriarvot olleet muuten erinomaiset ja perusterveellisesti olen elänyt.

        Lääkärin vastaanotolla en käy enään. Mulle riittäneet hoitajan käynnit. Samat lähetteet tekee hoitajakin. Seuraavan kerran lääkärille, kun pitää päivittää insuliini.

        Ikävä kuulla nykyisistä sivuvaivoistasi. Itselleni on tullut vaivoiksi korkeintaan haavojen hidas parantuminen ja helposti arpeutuminen. Mitään muuta toistaiseksi ei ole ilmaantunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko ollenkaan alkuperäistä tekstiäni?
        Samoin eletään kuin lantuksenkin aikoihin eikä mikään auta painon tippumiseen.

        Syömishäiriössähän kyse ei ole syömisestä vaan siitä mitä se syöminen/syömättömyys aiheuttaa pään sisällä. Ennemmin riskeeraat henkesi kun lihot muutaman kilon? Ja olet niin syvällä siinä että sanot tuon ääneen? Ja olet lihonut maksimissaan VIISI kiloa! Se ei ole mitään, ei yhtään mitään, perusihmisellä saattaa kuukaudessa vaihdella tuon verran paino muutenkin. Paastoat suurimman osan päivästä? Ootko kertonut lääkärillesi nämä asiat?

        Tiesitkö että laihduttamisen (ruoan rajoittamisen) todennäköisin lopputulos on lihominen?

        Jos keskustelisit näistä jutuista vaikka ensin lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa ja sitten miettisit terapiaa niin sulla olisi todennäköisesti parempi olo. Riippumatta siitä mitä vaaka sanoo.


    • Anonyymi

      Moi

      Itselläni on myöskin tyypin 1 Diabetes ja minökin olen vakavasta miettinyt palaamista takaisin Lantukseen, koska tämä Tresiba ei toimi kuten pitäisi. Ensinnäkin itsekin olen huomannut, että Tresiba on aiheuttanut painon nousua, paino on noussut selvästi sen jälkeen kun Lantuksesta vaihdettiin Tresibaan. Tuo ei ole ollenkaan hyvä juttu. Toisekseen -Tresiba ei edes tunnu toimivan kunnolla. verensokeritasapainoni oli selvästi parempi Lantusta käytettäessä. Sä näyt pystyvän laittamaan vähemmän Tresibaa kuin Lantusta, mutta mulla asia on just toisinpäin. En ikinä joutunut laittamaan tämmösiä määriä Lantusta kuin mitä menee Tresibaa. Eli joudun laittamaan Tresiba selvästi enemmän kuin laitoin Lantusta, koska muutoin verensokeri nousee jatkuvasti omia aikojaan vaikken syö mitään ja vereen kertyy ketoaineita. Huomasin sen kun mulla otettiin Libre-sensori käyttöön ja näytti, että verensokeri on jatkuvasti korkealla Tresibaa käytettäessä eikä meinannut tulla alss vaikka pisti Novorapidia. Libren avulla aloin vasta päästä selville, että se versnsokerihan nousee vaikken syö. Oon lisännyt huomattaasti tresiban määrää sen jälkeen, mutta vieläkin on samaa ongelmaa jossain määrin. Toinen juttu on sitten se, että jos Lantuksen pistäminen myöhästyi niin verensokeri oli sitten sekaisin sen päivän ajan. Tän Tresiban kanssa näkyy käyvän ihan samoin, jos pistäminen myöhästyy niin verensokeri loikkaaa korkealle. Erona on kuitenkin se, että jos tän Tresiban kanssa verensokerin hallinta karkaa käsistä niin verensokeritasapaino voi olla aivan sekaisin useita päiviviä eikä sitä meinaa saada hallintaan. Muutenkin verensokeri tahtoo jäädä turhan korkealle syömisen jälkeen. Yksi omituinen ilmiö on myös se, että oon huomannut nyt Libren ansiosta useamman kerran, että jos verensokeri on ihan hyvä ennen Tresiban pistämistä ja pistän sitten päivän Tresiba -annoksen niin htken päästä verensokeri onkin omituisesti pompannut ylöspäin vaikkn ole syönyt mitään. Ihan kuin Tresiban pistäminen saisi verensokerin nousuun, en ttajua miksi se sen tekee. Ihan kuin tässä Tresibassaolisi jotain mistä mun elimistö ei pidä. Lantuksen kanssa homma toimi paljon paremmin vaikka sen ongelmana olikin se, että Lantuksen vaikutus ei meinannut kestää täyttä vuorokautta ja siksi Lantus piti jakaa kahteen erään, joista toisen pistin aamulla ja toisen illalla.

      • Anonyymi

        Kiitos että jaoit realistisen kokemuksesi!
        Mun aiemmat Lantuksen annokset olivat 32-40 vuosien varrella. Viimeisen kanden vuoden aikana, kun liha, maitotuotteet, kluteeni ovat poistuneet ja pätkäpaastoan aina, kun voin, niin insuliiniannokset tippuivat. Eilen vähensin siis tuota insuliinia ja nyt odotan jännityksellä, että miten seuraavat 1-2 viikkoa menevät.

        Mulle tuli eilen järkytyksenä, kun luin suomalaisia ja englannin kielisiä kokemuksia, että moni laittanut lantusta tyyliin 50 tai 80 yksikköä. Miten tuo on mahdollista? Vanhempia nuo ihmiset ovat toki, mutta nyt 30 mulla sen kuin vain vähenee. 😁

        Se painon nousu tuntuu sun kropassasi ja olo kuin turvonneella. Olin viimeksi turvonnut, kun odotin esikoista muutama vuosi sitten. Lihoin silloin liki 15 kiloa ja se pelkkää kertynyttä nestettä.

        Sun elimistö ei näköjään vain sulata Tresibaa kovin hyvin. Toujeo ehkä sopisi sulle, kun samankaltainen kuin Lantus, mutta vaikutus tehty pidemmäksi. Jos mä mittaan sokerin 10 jälkeen aamulla, ja jatkan paastoamista iltapäivään, jolloin yleensä syön ensimmäinen aterian, niin sokerit ovat laskeneet 1,5-2 yksikköä. Jos mulla on esim sokerit 5 kohdilla ja tiedän, ett pitää odottaa, niin Tresiban kanssa voin odottaa vaikka 3 tuntia, mutta Lantus veti sokerit nopeammin alas, jolloin pätkäpaaston joutui lyhentämään niinä päivinä.

        Itse pistin Lantuksen ja nyt Tresiban kerran päivässä puolen yön aikoihin. Libre ei kerro mulle mitään, sillä jo 20 vuotta käyttänyt humalogia ja toiminut mainiosti. Annan itselleni maaliskuun puoleen väliin asti aikaa katsoa muutoksia, jos ei muutoksia tule, niin vaihdan insuliinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos että jaoit realistisen kokemuksesi!
        Mun aiemmat Lantuksen annokset olivat 32-40 vuosien varrella. Viimeisen kanden vuoden aikana, kun liha, maitotuotteet, kluteeni ovat poistuneet ja pätkäpaastoan aina, kun voin, niin insuliiniannokset tippuivat. Eilen vähensin siis tuota insuliinia ja nyt odotan jännityksellä, että miten seuraavat 1-2 viikkoa menevät.

        Mulle tuli eilen järkytyksenä, kun luin suomalaisia ja englannin kielisiä kokemuksia, että moni laittanut lantusta tyyliin 50 tai 80 yksikköä. Miten tuo on mahdollista? Vanhempia nuo ihmiset ovat toki, mutta nyt 30 mulla sen kuin vain vähenee. 😁

        Se painon nousu tuntuu sun kropassasi ja olo kuin turvonneella. Olin viimeksi turvonnut, kun odotin esikoista muutama vuosi sitten. Lihoin silloin liki 15 kiloa ja se pelkkää kertynyttä nestettä.

        Sun elimistö ei näköjään vain sulata Tresibaa kovin hyvin. Toujeo ehkä sopisi sulle, kun samankaltainen kuin Lantus, mutta vaikutus tehty pidemmäksi. Jos mä mittaan sokerin 10 jälkeen aamulla, ja jatkan paastoamista iltapäivään, jolloin yleensä syön ensimmäinen aterian, niin sokerit ovat laskeneet 1,5-2 yksikköä. Jos mulla on esim sokerit 5 kohdilla ja tiedän, ett pitää odottaa, niin Tresiban kanssa voin odottaa vaikka 3 tuntia, mutta Lantus veti sokerit nopeammin alas, jolloin pätkäpaaston joutui lyhentämään niinä päivinä.

        Itse pistin Lantuksen ja nyt Tresiban kerran päivässä puolen yön aikoihin. Libre ei kerro mulle mitään, sillä jo 20 vuotta käyttänyt humalogia ja toiminut mainiosti. Annan itselleni maaliskuun puoleen väliin asti aikaa katsoa muutoksia, jos ei muutoksia tule, niin vaihdan insuliinia.

        Olen kylläkin kakkostyyppiläinen, mutta omana kokemuksena Lantuksella sokerit heitteli liikaa ja kun pisti illalla, niin tuli joitakin kertoja hypo aamuyöllä. Kun siirryin Toujeoon ja vieläpä pistämään sen aamulla, hypoja ei ole enää tullut. Olen tykännyt Toujeosta ja lisäpointtina on vielä sekin että yksi kynä riittää pidempään (yksiköitä olen pistänyt suunnilleen saman verran kuin Lantusta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kylläkin kakkostyyppiläinen, mutta omana kokemuksena Lantuksella sokerit heitteli liikaa ja kun pisti illalla, niin tuli joitakin kertoja hypo aamuyöllä. Kun siirryin Toujeoon ja vieläpä pistämään sen aamulla, hypoja ei ole enää tullut. Olen tykännyt Toujeosta ja lisäpointtina on vielä sekin että yksi kynä riittää pidempään (yksiköitä olen pistänyt suunnilleen saman verran kuin Lantusta).

        Hienoa kuulla! Onko vaikutus kestänyt sen vuorokauden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa kuulla! Onko vaikutus kestänyt sen vuorokauden?

        Toujeon vaikutus on ilmoitettu runsaasti yli 24 h ja ainakin itse olen havainnut että kun pistää - 3 h samaan aikaan niin verensokerit pysyy kohdallaan. Vaihto tähän oli omasta mielestäni hyvä asia ja koska Toujeo on myös YE korvattava niin korkeampi hinta ei vaikuta asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toujeon vaikutus on ilmoitettu runsaasti yli 24 h ja ainakin itse olen havainnut että kun pistää - 3 h samaan aikaan niin verensokerit pysyy kohdallaan. Vaihto tähän oli omasta mielestäni hyvä asia ja koska Toujeo on myös YE korvattava niin korkeampi hinta ei vaikuta asiaan.

        Kiitos vastauksesta! Tuo kuulostaa lupaavammalta kuin Lantus. Mulla onkin tässä aikaa ensi kuun puoleen väliin asti katsoa itse tilannetta Tresiban kannalta.


    • Anonyymi

      Sama ongelma Tresiban kanssa täälläkin. Aiheuttaa hallitsematonta painonnousua ja turvotusta normaalilla syömisellä ja liikkumisella. Takana jo useamman vuoden kokemukset kyseisestä insuliinista. Ja vuosikymmeniä myös muita insuliineja käyttäneenä, sanoisin että tämä on vaikutukseltaan erikoisimpia. Mukavan tasainen vaikutukseltaan, kun annoskoko on tarkalleen oikea. Tuosta olenkin Tresibassa tykännyt mutta ei tätä painonnousua ja turvotusta enää jaksa. Lääkärit eivät ota mitään kantaa siihen, että juuri Tresiba tämän aiheuttaisi. Mielestäni e ole normaalia elää pöhöttyneenä ja ylipainoisena, jos ei ole selvää syytä/sairautta joka sen aiheuttaisi. Vaihtoon menee, ei kroppa eikä pää jaksa enää tätä.

      • Anonyymi

        Minua on useaan kertaan d-polilla ehdotettu vaihtamaan lantus tresibaan. On niin tasainen kuulema. Kun täällä ja muutenkin kuullut kommentteja, en oikein vaihdosta innostu...


    • Anonyymi

      Olipa avaavia kokemuksia Tresibasta. Itse olen kokenut ihan vastaavia kyseisestä insuliinista. Paino on noussut räjähdysmäisesti, kammiolisälyöntisyys uutena ja voimattomuus. Käynyt jo monen lääkärin vastaanotolla eikä kelläkään ole ollut oikeata tietoa. Miten ihmeessä suomalainen lääketiede varsinkin nuorempien lääkäreiden kohdalla on näin heikko? Kiitos vielä kansalaisille tiedosta!!! Pitää etsiä asiantuntija.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti Tresiba toimii eri ihmisillä eri tavoin. En ole omalla kohdalla painonnousua havainnut.

      • Insuliini on tehokas mutta hankala lääke. Liian suuri annos lihottaa koska on nälkä. Kun käytin lantusta niin lääkärien kanssa oli ongelmia kun halusivat painaa verensokerin alle 6 mmol/l ja se syötättää minulla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Insuliini on tehokas mutta hankala lääke. Liian suuri annos lihottaa koska on nälkä. Kun käytin lantusta niin lääkärien kanssa oli ongelmia kun halusivat painaa verensokerin alle 6 mmol/l ja se syötättää minulla.

        Niinpä. Ja jos perusinsuliinia on yhtään liikaa, se johtaa joissain tilanteissa (varsinkin lantuksella kun ei ole ihan tasainen vaikutus) vääjäämättä hypoihin eli pakkosyöntiin. Ja esim. lenkille lähtiessä saa varmistella lisähiilarilla ettei käy köpelösti. Itsellä on kyllä ihan toisin päin kuin pitäisi olla, korkeilla sokereilla iskee joskus ihan älytön nälkä, mutta matalalla ei tee mieli ruokaa ollenkaan. Ehkä tuo johtuu siitä että matalilla alkaa tuntua hypo-oireet ja levoton olo, ei nauti syömisestä ollenkaan vaan se on sellaista pakonomaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja jos perusinsuliinia on yhtään liikaa, se johtaa joissain tilanteissa (varsinkin lantuksella kun ei ole ihan tasainen vaikutus) vääjäämättä hypoihin eli pakkosyöntiin. Ja esim. lenkille lähtiessä saa varmistella lisähiilarilla ettei käy köpelösti. Itsellä on kyllä ihan toisin päin kuin pitäisi olla, korkeilla sokereilla iskee joskus ihan älytön nälkä, mutta matalalla ei tee mieli ruokaa ollenkaan. Ehkä tuo johtuu siitä että matalilla alkaa tuntua hypo-oireet ja levoton olo, ei nauti syömisestä ollenkaan vaan se on sellaista pakonomaista.

        Laitoin lantusta sekä aamulla että illalla. Toimi paljon paremmin kuin pelkästään aamulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja jos perusinsuliinia on yhtään liikaa, se johtaa joissain tilanteissa (varsinkin lantuksella kun ei ole ihan tasainen vaikutus) vääjäämättä hypoihin eli pakkosyöntiin. Ja esim. lenkille lähtiessä saa varmistella lisähiilarilla ettei käy köpelösti. Itsellä on kyllä ihan toisin päin kuin pitäisi olla, korkeilla sokereilla iskee joskus ihan älytön nälkä, mutta matalalla ei tee mieli ruokaa ollenkaan. Ehkä tuo johtuu siitä että matalilla alkaa tuntua hypo-oireet ja levoton olo, ei nauti syömisestä ollenkaan vaan se on sellaista pakonomaista.

        Se pitää muistaa, että insuliini on voimakas anabolinen hormoni, siksi se on myös doping-aineiden listalla.

        Painohan siinä nousee, jos basaali laittaa syömään sellaista mitä keho ei tarvitse. Ja taas tippuu ja aikaa myöten näivettää lihakset jos ollaan pitkällä tavoitealueen ulkopuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää muistaa, että insuliini on voimakas anabolinen hormoni, siksi se on myös doping-aineiden listalla.

        Painohan siinä nousee, jos basaali laittaa syömään sellaista mitä keho ei tarvitse. Ja taas tippuu ja aikaa myöten näivettää lihakset jos ollaan pitkällä tavoitealueen ulkopuolella.

        Jeps. Karppaus hävittää lihakset koska insuliinia erittyy vähän ja hermoston tarvitsema glukoosi tehdään pitkälti aminohapposta jos sitä ei saa ravinnosta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jeps. Karppaus hävittää lihakset koska insuliinia erittyy vähän ja hermoston tarvitsema glukoosi tehdään pitkälti aminohapposta jos sitä ei saa ravinnosta.

        Karppaus sopii ihmiselle, joka liikkuu vähän tai liikunta on pelkkää kevyttä hyötyliikuntaa.

        Kun ollaan tekemisissä anaerobisella alueella voiman tai nopeuden kanssa, siinä tarvitaan myös hiilihydraattia.


    • Anonyymi

      Täällä Tresiba käytössä ja toimii hyvin.
      Aiemmin Lantus joka aiheutti paljon enemmän sokerin heilahtelua ja meni 18y nyt tresibaa 12y, eikä ole paino noussut päinvastoin 60kg laski 57kg.
      Myös tuo lyhytvaikutteinen Fiasb toimii Tresiba kanssa

      • Anonyymi

        Olen myös 176 cm ja 68 kg. Tresiba ei muuttanut suuntaan eikö toiseen. Isompi vaikutus oli kun työterveys määräsi Doxal-nimisen masislääkkeen unettomuuteen, joten se meni saman tien vaihtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3469
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2943
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      55
      2386
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2328
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      87
      2158
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1747
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1716
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1697
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      280
      1615
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1499
    Aihe