SYDÄNLIHASTULEHDUS?...

Elimistö lujilla

Mitäs olette mieltä tästä, voisiko olla sydänlihastulehdus?;

Mulla on ollut jo kohta kuusi viikkoa lämpöilyä joka päivä 37.2-37.5. Oireet alko flunssan oireilla: kurkkukipu, yskä, lämpöily. Kurkkukipu ja yskä hävisivät aikanaan mutta lämpö on ja pysyy.

Sydänlihastulehdus tuli mieleen koska parin viikon flunssan jälkeen LUULIN jo olleeni terve ja menin juoksulenkille. Eli olisko voinnu tulla tosta?

Ja nyt n.viiden päivän ajan on ollu välillä vaikeahkó hengittää ja leposyke on n.70-80 ja kun kävelee pari askelta se on jo 100 pintaan. Peruskunto kuitenkin oli ennen tätä hyvä: käyn salilla, lenkillä ja pyöräilen ympäri vuoden.

Kaikki verikokeet on ok ja nieluviljely myös. Lekuri määräsi toisen antibiootti-kuurin; kolmas pvä menossa kuuria: ei oo lämpö laskennut.

Ajattelin mennä varmuuden vuoksi pyytämään sydänfilmin. Luin jostakin, että sydänlihastulehdus ei näy välttämättä verikokeissa(?)

Olisi mielenkiintosta kuulla, asiallisia, muiden mielipiteitä tai onko kokemusta?

46

82623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sair,h.

      Otettiinko sinulta nimenomaan sydänentsyymikoe, joka kertoo mahdollisen tulehduksen, eli troponiinikoe?
      Kirjoitat että kaikki verikokeet olivat ok, mitkä kaikki?
      Kävitkö yksityisellä vai terv.keskuksessa?
      Viimeksi mainitussa EI yleensä valitettavasti oteta tätä tuiki tarpeellista koetta, valitettavasti.

      Miksi sait toisen antibioottikuurin?Oliko sinulla siellä nielussa tulehdus?
      Esim. streptokokki B?

      Sinun kannattaa mitä pikimmin hakeutua vastaanotolle, ainakin EKG (ihme ettei sitä jo ole otettu edellisellä käyntikerralla!) ja troponiinikoe!

      • Elimistö kovilla

        Terveyskeskuksessa otettiin laaja verenkuva (näin ainakin sanoivat) ja tulokset tässä:

        -Leuk=6.4, -Eryt=4.43, -Hb=130, HKR=39, MCV=88, MCH=29, MCHC=335, Trom=267, Neut(A)=53, Lymf(A)=37, Mono(A)=9, Eos(A)=0*, Baso(A)=1, Neut=3.41, Ly==2.36,Monos=0.57, Baso=0.04, Erblast=0.00,BaktVi=Näyte ot.,La=8, CRP-0=


      • Sair.h.
        Elimistö kovilla kirjoitti:

        Terveyskeskuksessa otettiin laaja verenkuva (näin ainakin sanoivat) ja tulokset tässä:

        -Leuk=6.4, -Eryt=4.43, -Hb=130, HKR=39, MCV=88, MCH=29, MCHC=335, Trom=267, Neut(A)=53, Lymf(A)=37, Mono(A)=9, Eos(A)=0*, Baso(A)=1, Neut=3.41, Ly==2.36,Monos=0.57, Baso=0.04, Erblast=0.00,BaktVi=Näyte ot.,La=8, CRP-0=

        on eräs sydänentsyymikoe, verikoe, joka selvittää nimenomaan sen onko mahd. sydänlihastulehdus vai ei, siinä ei ole viitearvoja, vaan kokeen tulos on joko negatiivinen tai positiivinen.

        Pyydähän EKG ja tuo troponiini, varmuuden vuoksi.

        Pikaista toipumista sinulle!


      • elimistö lujilla
        Sair.h. kirjoitti:

        on eräs sydänentsyymikoe, verikoe, joka selvittää nimenomaan sen onko mahd. sydänlihastulehdus vai ei, siinä ei ole viitearvoja, vaan kokeen tulos on joko negatiivinen tai positiivinen.

        Pyydähän EKG ja tuo troponiini, varmuuden vuoksi.

        Pikaista toipumista sinulle!

        Kiitos paljon:)


      • elimistö lujilla kirjoitti:

        Kiitos paljon:)

        Olivatko sydänentsyymisi koholla - löytyikö syytä huonoon vointiisi?

        Kuinka voit nyt?

        Kaikkea hyvää Sinulle!


      • parantunut

        Mikä on tropiinikoe? Minulla oli luultavasti sydänlihatulehdus vähän aikaa sitten. Kokeita otettiin kaikenlaisia mutta niissä ei näkynyt mitään erikoista. Oireina olivat epämääräiset rintakivut, sykkeen kohoaminen jo pukiessa sekä nukkumaan mennessä, yöhikoilu, nivelkivut ja täydellinen väsähtäminen. Oireet tulivat flunssan jälkeisen liian aikaisen lenkkeilyn aloittamisen jälkeen.

        Nyt olen parantunut, tosin kovaa liikuntaa en pysty vielä harrastamaan. Eiköhän sydänlihastulehdus liene yksi vaikeimmin diagnosoitavia sairauksia.


      • kertoo
        parantunut kirjoitti:

        Mikä on tropiinikoe? Minulla oli luultavasti sydänlihatulehdus vähän aikaa sitten. Kokeita otettiin kaikenlaisia mutta niissä ei näkynyt mitään erikoista. Oireina olivat epämääräiset rintakivut, sykkeen kohoaminen jo pukiessa sekä nukkumaan mennessä, yöhikoilu, nivelkivut ja täydellinen väsähtäminen. Oireet tulivat flunssan jälkeisen liian aikaisen lenkkeilyn aloittamisen jälkeen.

        Nyt olen parantunut, tosin kovaa liikuntaa en pysty vielä harrastamaan. Eiköhän sydänlihastulehdus liene yksi vaikeimmin diagnosoitavia sairauksia.

        nimenomaan onko sydänlihastulehdusta vai ei.
        Eli kyllä se voidaan diagnosoida hyvinkin yksinkertaisellla kokeella.Jos tulos on positiivinen, kyseessä on tulehdus, jos negatiivinen, tulehdusta ei ole.
        Kyseessä on yksi sydänentsyymikokeista, ja totta kai EKG otetaan automaattisesti.

        Missä sinut diagnosoitiin?Yksityisellä vai julkisella sektorilla, nimerkki "parantunut"?
        Työskentelen itse ykistyisellä sektorilla ja kollegat julkiselta puolen ovat kertoneet, että esim. terveyskeskuksessa harvammin otetaan Troponiini T:ä.
        Valitettavasti.


      • parantunut
        kertoo kirjoitti:

        nimenomaan onko sydänlihastulehdusta vai ei.
        Eli kyllä se voidaan diagnosoida hyvinkin yksinkertaisellla kokeella.Jos tulos on positiivinen, kyseessä on tulehdus, jos negatiivinen, tulehdusta ei ole.
        Kyseessä on yksi sydänentsyymikokeista, ja totta kai EKG otetaan automaattisesti.

        Missä sinut diagnosoitiin?Yksityisellä vai julkisella sektorilla, nimerkki "parantunut"?
        Työskentelen itse ykistyisellä sektorilla ja kollegat julkiselta puolen ovat kertoneet, että esim. terveyskeskuksessa harvammin otetaan Troponiini T:ä.
        Valitettavasti.

        Olen ollut sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Jotenkin edelleen epäilen tuon troponiini-kokeen yksiselitteisyyttä. Joitain entsyymejä katsottiin, kun menin ensimmäisen kerran päivystykseen rintakipujen takia. Niissä ei kai ollut mitään erikoista. EKG:ssä oli jotain poikkeavaa.


      • otettiinko
        parantunut kirjoitti:

        Olen ollut sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Jotenkin edelleen epäilen tuon troponiini-kokeen yksiselitteisyyttä. Joitain entsyymejä katsottiin, kun menin ensimmäisen kerran päivystykseen rintakipujen takia. Niissä ei kai ollut mitään erikoista. EKG:ssä oli jotain poikkeavaa.

        sinulta nimenomaan troponiini T ??
        Sydänentsyymikokeita on olemassa liuta.
        "Niissä ei kai ollut mitään erikoista"
        Kai?
        Troponiini T:n tulokseen voi luottaa, voit toki epäillä asiaa, mutta noin se nyt vain on.


      • parantunut
        otettiinko kirjoitti:

        sinulta nimenomaan troponiini T ??
        Sydänentsyymikokeita on olemassa liuta.
        "Niissä ei kai ollut mitään erikoista"
        Kai?
        Troponiini T:n tulokseen voi luottaa, voit toki epäillä asiaa, mutta noin se nyt vain on.

        Lääkärithän eivät kerro mitään, jos ei älyä kysyä ja silloinkin kun kysyy vastauksista tuskin saa selvää. Olen seurannut näitä sydänlihastulehduskeskusteluja aikaisemminkin ja niissä ollaan oltu kahta mieltä tällaisesta sydänlihastulehduskokeesta, eli onko sitä vai ei. Jos sellainen on, niin hyvä. Onko tietoa, missä vaiheessa kokeen näyttämä tulos on nähtävissä?


      • elimistö lujilla
        Minea44 kirjoitti:

        Olivatko sydänentsyymisi koholla - löytyikö syytä huonoon vointiisi?

        Kuinka voit nyt?

        Kaikkea hyvää Sinulle!

        Ajattelin tässä maanantaina marssia uudestaan työpaikkalääkärille ja lepäillä tämän viikonlopun:) eli sairasloman loppuun. En usko että pumppu sentään "hirttää kiinni" tässä ajassa:)

        Jotenkin alkaa usko mennä lekureihin; terveyskeskuslääkärikin sanoi, että heittäisin vain kuumemittarin nurkkaan:D, että ihmiset joskus liikaa tuijottavat "maagista" 37 rajaa:/ Enpä, typertyneenä, tajunnut siinä sanoa, että en vaivaituisi lääkäriin vaikka olisi 39 astetta kuumetta jos se ei tuntuisi elimistössä.

        Mitä olen lueskellut muiden ihmisten juttuja mm.influenssa-palstalla niin huomaan, että monella on ollut näitä oireita...Olisiko sitten joku extrasitkeä virus...

        Mutt, saa nähdä sitten maanantaina onko turha reissu taas.


      • Kokenut
        elimistö lujilla kirjoitti:

        Ajattelin tässä maanantaina marssia uudestaan työpaikkalääkärille ja lepäillä tämän viikonlopun:) eli sairasloman loppuun. En usko että pumppu sentään "hirttää kiinni" tässä ajassa:)

        Jotenkin alkaa usko mennä lekureihin; terveyskeskuslääkärikin sanoi, että heittäisin vain kuumemittarin nurkkaan:D, että ihmiset joskus liikaa tuijottavat "maagista" 37 rajaa:/ Enpä, typertyneenä, tajunnut siinä sanoa, että en vaivaituisi lääkäriin vaikka olisi 39 astetta kuumetta jos se ei tuntuisi elimistössä.

        Mitä olen lueskellut muiden ihmisten juttuja mm.influenssa-palstalla niin huomaan, että monella on ollut näitä oireita...Olisiko sitten joku extrasitkeä virus...

        Mutt, saa nähdä sitten maanantaina onko turha reissu taas.

        Jos paljastuu tuo sydänlihastulehdus, niin oletko jääräpää, ja pidät yllä kuntoilua, vai uskotko, että sydän tarttee lepoa ?

        Minun aikanani, jolloin itse sairastin sen, maattiin 6 viikkoa levossa, siis sänkyyn pestiinkin. Ei vessassakäyntejäkään. Eikä vieressä olevalle lavuaarillekkaan edes käsiä pesemään.

        Samana päivänä pääsi pois tyttö, jolla sama juttu, mutta se viis veisasi koko tulehduksesta ja vuodelevosta. Hän lähti sydänvikaisena sairaalasta, minulla ei silloin vielä mitään selvää vikaa ollut.


      • On osattu
        parantunut kirjoitti:

        Mikä on tropiinikoe? Minulla oli luultavasti sydänlihatulehdus vähän aikaa sitten. Kokeita otettiin kaikenlaisia mutta niissä ei näkynyt mitään erikoista. Oireina olivat epämääräiset rintakivut, sykkeen kohoaminen jo pukiessa sekä nukkumaan mennessä, yöhikoilu, nivelkivut ja täydellinen väsähtäminen. Oireet tulivat flunssan jälkeisen liian aikaisen lenkkeilyn aloittamisen jälkeen.

        Nyt olen parantunut, tosin kovaa liikuntaa en pysty vielä harrastamaan. Eiköhän sydänlihastulehdus liene yksi vaikeimmin diagnosoitavia sairauksia.

        Kyllä sydänlihastulehdus on ollut diaknosoitavissa jo kymmeniä vuosia.


      • elimistö lujilla
        Kokenut kirjoitti:

        Jos paljastuu tuo sydänlihastulehdus, niin oletko jääräpää, ja pidät yllä kuntoilua, vai uskotko, että sydän tarttee lepoa ?

        Minun aikanani, jolloin itse sairastin sen, maattiin 6 viikkoa levossa, siis sänkyyn pestiinkin. Ei vessassakäyntejäkään. Eikä vieressä olevalle lavuaarillekkaan edes käsiä pesemään.

        Samana päivänä pääsi pois tyttö, jolla sama juttu, mutta se viis veisasi koko tulehduksesta ja vuodelevosta. Hän lähti sydänvikaisena sairaalasta, minulla ei silloin vielä mitään selvää vikaa ollut.

        ...se sydänlihastulehdukseksi paljastuu niin se on 100% varma, että lepään niin kauan kun on tarvis.

        Nytkään en ole minkään valtakunnan liikuntaa harrastanut vaikka välillä, lievästi sanottuna, nyppii tämä "neljän seinän sisällä" nököttäminen:( Niin hullu jääräpää en ole että riskeeraisin terveyteni:D


      • parantunut
        kertoo kirjoitti:

        nimenomaan onko sydänlihastulehdusta vai ei.
        Eli kyllä se voidaan diagnosoida hyvinkin yksinkertaisellla kokeella.Jos tulos on positiivinen, kyseessä on tulehdus, jos negatiivinen, tulehdusta ei ole.
        Kyseessä on yksi sydänentsyymikokeista, ja totta kai EKG otetaan automaattisesti.

        Missä sinut diagnosoitiin?Yksityisellä vai julkisella sektorilla, nimerkki "parantunut"?
        Työskentelen itse ykistyisellä sektorilla ja kollegat julkiselta puolen ovat kertoneet, että esim. terveyskeskuksessa harvammin otetaan Troponiini T:ä.
        Valitettavasti.

        Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni totesin, minulla oli LUULTAVASTI sydänlihastulehdus, siis vain arvailuja annettiin, että ehkä on tulehdus. Ihmettelen vain, miksei minulta silloin otettu toponiinikoetta, jos se on varma keino todeta sairaus. Jopa varjoainekuvaus tehtiin, turhaan. Olen jo aikoja sitten menettänyt uskoni lääkäreihin, koska hekin vain arvailevat, vaikka olisi olemassa keinoja saada selville todellinen diagnoosi.


      • Werde
        parantunut kirjoitti:

        Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni totesin, minulla oli LUULTAVASTI sydänlihastulehdus, siis vain arvailuja annettiin, että ehkä on tulehdus. Ihmettelen vain, miksei minulta silloin otettu toponiinikoetta, jos se on varma keino todeta sairaus. Jopa varjoainekuvaus tehtiin, turhaan. Olen jo aikoja sitten menettänyt uskoni lääkäreihin, koska hekin vain arvailevat, vaikka olisi olemassa keinoja saada selville todellinen diagnoosi.

        Sinun tapauksesi on ihan kuin minun. Milloin sinulla oli nuo oireet?

        Tuosta diagnoosien teosta ja arvailusta voisin kertoa yhden tapauksen kohdaltani, joka ei liity sydämeen. Kun aloin odottamaan kolmatta lastamme, olin 34-vuotias. Minulle suositeltiin riskiraskaustestiä. Kävin verikokeessa. Se maksoi yli 600 mk. Vastaus tuli. Siinä luki näin: Riskiraskaustestin tulos on negatiivinen. Ja seuraava lause oli, ettei negatiivinen tulos välttämättä poissulje vammaisen lapsen saamista. Eli -0.

        Jos minulta oltaisiin otettu se troponiinikoe, olisin ehkä säästynyt turhilta kokeilta. Sen takia minä myös epäilen ko. kokeen uskottavuutta, koska varmasti viisaat kardiologit olisivat tuon asian hoitaneet ja otattaneet kokeen.


      • parantunut
        Werde kirjoitti:

        Sinun tapauksesi on ihan kuin minun. Milloin sinulla oli nuo oireet?

        Tuosta diagnoosien teosta ja arvailusta voisin kertoa yhden tapauksen kohdaltani, joka ei liity sydämeen. Kun aloin odottamaan kolmatta lastamme, olin 34-vuotias. Minulle suositeltiin riskiraskaustestiä. Kävin verikokeessa. Se maksoi yli 600 mk. Vastaus tuli. Siinä luki näin: Riskiraskaustestin tulos on negatiivinen. Ja seuraava lause oli, ettei negatiivinen tulos välttämättä poissulje vammaisen lapsen saamista. Eli -0.

        Jos minulta oltaisiin otettu se troponiinikoe, olisin ehkä säästynyt turhilta kokeilta. Sen takia minä myös epäilen ko. kokeen uskottavuutta, koska varmasti viisaat kardiologit olisivat tuon asian hoitaneet ja otattaneet kokeen.

        Oireet olivat joskus 2003 vuoden keväällä. Erilaisia kokeita voidaan ottaa, jotka sulkevat pois sairauksia, mutta kaikille niitä ei tehdä. Ihmettelen! Onko sinulle jo saatu varma diagnoosi? Minä vain elän siinä uskossa, että diagnoosi oli sydänlihastulehdus. Yritän liikkua mutta välillä ahdistaa niin, etten uskalla liikkua. Troponiinikoetta minulle on tuskin tehty, mikä lie koe??


      • wbn
        parantunut kirjoitti:

        Oireet olivat joskus 2003 vuoden keväällä. Erilaisia kokeita voidaan ottaa, jotka sulkevat pois sairauksia, mutta kaikille niitä ei tehdä. Ihmettelen! Onko sinulle jo saatu varma diagnoosi? Minä vain elän siinä uskossa, että diagnoosi oli sydänlihastulehdus. Yritän liikkua mutta välillä ahdistaa niin, etten uskalla liikkua. Troponiinikoetta minulle on tuskin tehty, mikä lie koe??

        Niinpä, lääkärit tuntuu olevan pelkästään huijareita; lääkkeitä määrätään sen mukaan mitä bonuksia saavat lääkefirmoilta. Ja välillä tuntuu että potilas on se lääkäri joka tietää paremmin mitä pitää tehdä.

        Lääkäreitä on vaan VAADITTAVA tekemään kokeita ja "uhattava" vaikka potilasasiamiehellä jos ei ala tapahtumaan.

        Troponiini otetaan verikokeena ja kuulemma siinä saa 100% varmuuden onko sydänlihastulehdus vai ei.


      • hakekaa netistä...
        parantunut kirjoitti:

        Oireet olivat joskus 2003 vuoden keväällä. Erilaisia kokeita voidaan ottaa, jotka sulkevat pois sairauksia, mutta kaikille niitä ei tehdä. Ihmettelen! Onko sinulle jo saatu varma diagnoosi? Minä vain elän siinä uskossa, että diagnoosi oli sydänlihastulehdus. Yritän liikkua mutta välillä ahdistaa niin, etten uskalla liikkua. Troponiinikoetta minulle on tuskin tehty, mikä lie koe??

        Tässä ainakin jotain tietoa:

        http://huslab.fi/cgi-bin/ohjekirja/tt_show.exe?assay=4532&terms=troponiini


      • Kokenut
        elimistö lujilla kirjoitti:

        ...se sydänlihastulehdukseksi paljastuu niin se on 100% varma, että lepään niin kauan kun on tarvis.

        Nytkään en ole minkään valtakunnan liikuntaa harrastanut vaikka välillä, lievästi sanottuna, nyppii tämä "neljän seinän sisällä" nököttäminen:( Niin hullu jääräpää en ole että riskeeraisin terveyteni:D

        Hyvä, että olet mieltänyt asian. Tosin en tiedä, miten nykyisin sitä hoidetaan. Siihen aikaan annettiin penisiliini piikkeinä joka ristitty päivä, niin että reidet oli kuin kivijalka kun sinne ja takapuoleen tökittiin. Sain vielä vuoden sairaalahoidon jälkeenkin penisiliiniä piikkeinä joka viikko.


      • Kokenut
        wbn kirjoitti:

        Niinpä, lääkärit tuntuu olevan pelkästään huijareita; lääkkeitä määrätään sen mukaan mitä bonuksia saavat lääkefirmoilta. Ja välillä tuntuu että potilas on se lääkäri joka tietää paremmin mitä pitää tehdä.

        Lääkäreitä on vaan VAADITTAVA tekemään kokeita ja "uhattava" vaikka potilasasiamiehellä jos ei ala tapahtumaan.

        Troponiini otetaan verikokeena ja kuulemma siinä saa 100% varmuuden onko sydänlihastulehdus vai ei.

        Minua huvittaa nyt 40 vuotta myöhemmin, kun lääkärit kirjoittavat että mahdollisesti, tai ilmeisesti sairastanut sydänlihastulehduksen.
        40 vuotta tänne saakka on kirjoitettu, että sairastanut sydänlihastulehduksen, niin nyt alkoivat kirjoittamaan, että ilmeisesti.

        Ja tuota epäilyä ei ollut edes 40 vuotta sittenkään, kun se diaknoosi loppujen lopuksi oli tehty. Joka päivä vetivät sydänfilmi läpi, ja kuvasivat sitä tuon tuostakin.

        Ikäänkuin tänä vuotena olisi alettu kyseenalaistaa aiempia löydöksiä.


      • Werde
        wbn kirjoitti:

        Niinpä, lääkärit tuntuu olevan pelkästään huijareita; lääkkeitä määrätään sen mukaan mitä bonuksia saavat lääkefirmoilta. Ja välillä tuntuu että potilas on se lääkäri joka tietää paremmin mitä pitää tehdä.

        Lääkäreitä on vaan VAADITTAVA tekemään kokeita ja "uhattava" vaikka potilasasiamiehellä jos ei ala tapahtumaan.

        Troponiini otetaan verikokeena ja kuulemma siinä saa 100% varmuuden onko sydänlihastulehdus vai ei.

        Kun soitin potilasasiamiehelle ja kyselin neuvoja, hän rupesi pitämään palopuhetta lääkäreiden puolesta ja antoi ymmärtää, että minun on turha tehdä mitään valitusta lääkäreiden toiminnasta. Tokaisi vain, että näitähän aina sattuu. Potilaasiamiehen nimike pitäisikin muuttaa lääkäriasiamieheksi.


      • Aina
        Werde kirjoitti:

        Kun soitin potilasasiamiehelle ja kyselin neuvoja, hän rupesi pitämään palopuhetta lääkäreiden puolesta ja antoi ymmärtää, että minun on turha tehdä mitään valitusta lääkäreiden toiminnasta. Tokaisi vain, että näitähän aina sattuu. Potilaasiamiehen nimike pitäisikin muuttaa lääkäriasiamieheksi.

        Minä olen avun saanut aina, kun olen kääntynyt hänen puoleen. Hän on pistänyt asioihin tuulta purjeisiin.


      • Minä.vaan.
        On osattu kirjoitti:

        Kyllä sydänlihastulehdus on ollut diaknosoitavissa jo kymmeniä vuosia.

        Aikaisemmin ei ollut troponiini (esim TnT) ja kreatiinikinaasi-massa (CK-MbM) kokeita vaan diagnoosi tehtiin ekg nauhan perusteella. Laaja-alaisest ST-nousut voidaan tietysti sotkea sydäninfarktiin mutta yleensä diagnoosi on selvä. Viikon kuluttua taudin alkaisesta ST-muutokset muuttuvat toisen näköisiksi T-invertaatioiksi ja ekg nauha normaalistuu kuukauden kuluessa. Joka tapauksessa nuorella ihmisellä pienikin sydänentsyymipäästö on suuren vaaran merkki.


      • MLA
        Werde kirjoitti:

        Kun soitin potilasasiamiehelle ja kyselin neuvoja, hän rupesi pitämään palopuhetta lääkäreiden puolesta ja antoi ymmärtää, että minun on turha tehdä mitään valitusta lääkäreiden toiminnasta. Tokaisi vain, että näitähän aina sattuu. Potilaasiamiehen nimike pitäisikin muuttaa lääkäriasiamieheksi.

        Poikani pahoinpidltiin ja ryöstettiin viime jouluaattona. Päivystävä lääkäri lähetti hänet kotiin vaikka olisi pitänyt lähettää keskussairaalaan.Pää oli aivan muotopuoli,pahoja mustelmia ja silmä kirkkaan punainen. Muutaman päivän kuluttua hän meni uudestaan lääkäriin valittaen kovaa pään särkyä ja pahoinvoinita, eikä edelleenkään saanut muuta kuin särkylääkettä.Hän pyysi päästä tutkimuksiin ja kuvauksiin, muttei lääkärin mielestä ollut tarpeellista. Kuitenkin kyseessä rikos josta automaattisesti sairaalassa menisi asia eteenpäin poliisille. Myöhemmin kun hän vihdoin monen yrityksen ja taistelun jälkeen pääsi keskussairaalaan,todettiin että poskiluu oli murtunut;olisi pitänyt leikata viikon sisällä,nyt myöhäistä. Hänellä oli myös erittäin paha aivotärähdys,josta aiheutui lievä aivovamma josta hän on aika hyvin palautunut. Hänelle jää lievä pysyvä kosmeettinen haitta poskiluun murtumasta. Muuten keskussairaalassa tutkittiin perusteellisesti useiden kuukausien ajan koska kyseessä oli rikos josta tulee oikeuskäsittely. Lääkäri kehoitti ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen.
        Tein perusteellisen selonteon joka lääkärikäynnistä,soitosta ja todistuksesta helmikuussa ja vein paperit henkilökohtaisesti. Vartijat eivät edes päästä toimistoon vaan paperit olisi pitänyt jättää heille aulaan.
        Pitkän taistelun jälkeen sain virkailijan tulemaan alas,sillä minulla oli muutamia kysymyksiä miten asia hoituu. Lupasivat ottaa yhteyttä kun asia on käsitelty.
        Viimeiset tutkimukset sairaalassa tehtiin kesäkuussa, joten luulisi että jo jotain olisi kuulunut. Virkailija kertoi heti että saadakseen korvauksia hoitovirheestä tulee olla aika paljon näyttöä. Hoitamatta jättäminen ei ole hoitovirhe, joten ....Korvauksia on erittäin vaikea saada. Eikä näitäkään tutkimuksia olisi tehty ellen olisi puuttunut asiaan sillä poikani oli siinä kunnossa ettei pystynyt itse taistelemaan arvauskeskuksessa ja pitämään puoliaan. Hän ei asu enää kotona joten en saanut heti tietää asiasta. Keskussairaalassa kyllä ihmeteltiin miksei näin pahaa pahoinpitelyä lähetetty hoidettavaksi ajoissa. Mutta ilmeisesti nämä 2 lääkäriä jotka olivat esteenä hoidolle pääsevät kuin koira veräjästä. Olipahan aikamoinen Joulu. Oikeusjuttu pahoinpitelijää vastaan on kuitenkin tulossa mutta siinäkin ensimmäiset lääkärinlausunnot olisivat vaikuttaneet paljon,ja ne ovat hyvin ylimalkaisia, joten tiedä sitten miten siinä käy. Voidaan vedota ettei ollutkaan niin pahaa jälkeä koska ei heti hoidettu. Suomen oikeuskäytäntö tuntien lääkärit,poliisit ja virkamiehet suojelevat toisiaan aika pitkälle.


      • Kankku
        parantunut kirjoitti:

        Mikä on tropiinikoe? Minulla oli luultavasti sydänlihatulehdus vähän aikaa sitten. Kokeita otettiin kaikenlaisia mutta niissä ei näkynyt mitään erikoista. Oireina olivat epämääräiset rintakivut, sykkeen kohoaminen jo pukiessa sekä nukkumaan mennessä, yöhikoilu, nivelkivut ja täydellinen väsähtäminen. Oireet tulivat flunssan jälkeisen liian aikaisen lenkkeilyn aloittamisen jälkeen.

        Nyt olen parantunut, tosin kovaa liikuntaa en pysty vielä harrastamaan. Eiköhän sydänlihastulehdus liene yksi vaikeimmin diagnosoitavia sairauksia.

        Moikka ainoa koe on sydämmen tuotto mittaus mistä se ilmenee ja silloikin vastaus on sydämmen vajaatoiminta.edellä mainittua mittausta ei tietääkseni tehdä diaknoosi on arvaus,mihin ne lääkärit syylistyvät satoja kertoja päivässä.Lääke hoitoa ei ole ainoastaan kipulääkkeitä,pelkästään lepoa,lepoa ja lepoa.Huippu urheiliat sairastavat noin joka kolmas vuosi,mutta asiasta vaijetaan,niin on varmaan meidänkin kohtalo,kun tulisi pitkiä sairaslomia ja yhteiskunta joutusi pulaan.T:Esa


      • Ei tieto tieltä...
        parantunut kirjoitti:

        Oireet olivat joskus 2003 vuoden keväällä. Erilaisia kokeita voidaan ottaa, jotka sulkevat pois sairauksia, mutta kaikille niitä ei tehdä. Ihmettelen! Onko sinulle jo saatu varma diagnoosi? Minä vain elän siinä uskossa, että diagnoosi oli sydänlihastulehdus. Yritän liikkua mutta välillä ahdistaa niin, etten uskalla liikkua. Troponiinikoetta minulle on tuskin tehty, mikä lie koe??

        Aina kun on annettu jokin kokeen tulos tai lausunto - pyytäkää tuloste paperille. Teveyskeskuksessa se pelaa hyvin, voi hakea toimistosta, tai jos tuloksia pitää mennä kuulemaan, usein lääkäri tulostaa sen potilaalle.
        Yksityisellä pitää myös huolehtia asiasta viimekädessä itse. Vastaanottohoitajat tietävät systeemit ja tulokset voi pyytää vaikka puhelimitse ja lähettämään postitse.
        Säästäkää tiedot, niin tiedätte mitä on otettu.


    • kipulainen

      Olen 22-vuotias tyttö ja minulla on esiintynyt nyt kaksi kertaa, viikon väliajalla pistävää ja polttavaa kipua oikeassa rinnassa. Ensimmäisellä kerralla se tuntui lähinnä vain syvään hengittäessä, tällä kertaa tuntuu jatkuvasti mutta pahiten syvään hengittäessä. Viimeksi kipua kesti päivän verran, tällä kertaa on kestänyt jo yli vuorokauden. Harrastan paljon urheilua, mutta kunto on huonontunut pitkän sairastelun takia. Ja olen kyllä pitänyt pitkiä taukojakin liikkumisessa. Lepäsin kuukausi sitten kaksi viikkoa putkeen poskionteloleikkauksen takia. Normaalisti minulla on vain vähän päälle 36 lämpöä, mutta nyt on ollut pitkään 37-37,3 tai ainakin silloin kun olen jaksanut mitata.

      Mietin ensin, että kipu johtuu krampista ja olen yrittänyt venytellä rintalihaksia. Se, eikä muukaan liikunta kuten lenkkeily ole auttanut. Ai niin ja silloin tällöin (viimeksi pari viikkoa sitten) tunnen vasemmalla puolella kainalon takana eli selän puolella tykytystä. Saattaa sekin olla jokin kramppi vain. Osaisiko joku selittää tätä ja antaa neuvoja? Ehkä varaan ylihuomenna lääkärille ajan, kun terveyskeskukset on taas auki.

      • jostain aineista

        laittomista sellaisista?? Oletko tumutyttö?


      • Anonyymi

        Otitko rokotteen?


    • Huonoa palvelua tk:ssa

      Olen sairastanut influenssan (2viikkoa). Viikon olin sairaslomalla, silloinkin jouduin käymään kahdella eri lääkärillä, ensimmäinen lääkäri epäili keuhkokuumetta, tulehdusarvot 31. Ei kuitenkaan laittanut keuhkokuvalle, vaikka yskin keltaisia limapalloja, antoi 3 päivää sairaslomaa, toinen lääkäri antoi 2 päivää. Nyt menin maanant. 16.2. Töihin olen siivooja, maanantai illalla alkoi rintakipu ja Tiistai aamuna rytmihäiriökohtaus verenpaineet taivaissa, kamalaa hengenahdistusta, menin tk:n otettiin sydänfilmi ja tulehdusarvot, lääkäri sanoi filmin olevan ok ja töihin mars! Ei edelleeenkään puhetta keuhkokuvista.

    • Kankku

      Todennäköisesti sinulla on sydän lihas tulehdus.olen nyt sairastellut 1 vuoden lääkäreissä olen nyt käynnyt 7kk.eikä mitään vikaa löydy haukutaan luulotautiseksi ia syötetään antibiotteja ja särkylääkkeitä.Väitetään ettei voi olla sydänlihas tulehdus olisit jo kuollut.Pyysivät jatkamaan juoksua sairaus paheni,vaan entisestään.olen nyt levännyt ja nukkunut 6kk.oireet ovat hävinneet melkein kokonaan juoksemaan ei vielä pysty henkästyy tosi nopeesti ja pulssi nousee nopeesti.Oireet lepopulssi 80-90 vaihtelee normaali 42 ala veren paine 90-115 normaali 72,raskas henkittää,sydän polttaa.ylävatsa turpoo ja polttaa,lihaskipuja ja mätä paiseita ympäri kehoa.Terveisin Esa

    • Juhani Töyrälä, Ilmajoki

      Todennäköisesti (sano myös lääkärille) sinulla on sydänkalvojen ja läppien tulehdus lääkäritermillä sanottuna ENDOKARDITTI. Itse sairastin sen vuonna 1981 ja hoitona oli tosiaankin sairaalassa n. viisi viikkoa, suurinpiirtein vaan sänyssä ja tippaliitin suonessa koko ajan (paikkaa jouduttiin vaihtamaan muutama kerta, kun samassa kohdassa neulan ollessa, pyrkii suoni tulehtumaan) ja muistaakseni neljä kertaa vuorokaudessa suoneen tiputettiin antibioottia ja suoneen siksi, että määrä suunkautta nauttien olisi rassannut vatsaa ja suolistoa liiaksi ja sitten kohdistettiin suoraan vereen (sydänspesialisti sanoi leikkisästi "huuhdellaan niitä läppiä ja kalvoja antibiootissa").
      Itselläni se oli niin helposti mahdlista, kun in saiastanut apsena reumakuumee, josta jälkitautina oli jäänyt aorttaläppävuoto ja olin normaalia herkempi saamaan ko endokardiitin. Tänään juuri kävin sairaalassa minua pitkään hoitaneella lääkärillä, muuten ok, mutta kammioiden seinämävahvuudet hiukan kasvaneet... vuodon vuoksi sydän joutuu kovemmalle rasitukselle. Noin viikko sitten olin laboratoriotutkimuksisa ko. sairaalassa, jolloin otettiin verestä PVK/CRP (pieni verenkuva ja jotain muuta), NTA1 (jotain veriarvoja) ja sydänfilmi, sekä ehkä kaikkein tärkein; SYDÄMEN ULTRAÄÄNITUTKIMUS (itsekin sain katsella monitorista, kuinka se vuoto näkyi punaisina purskeina). Oireet silloin kesällä 1981 olivat juuri samanlaiset kuin sinulla; pientä kuumeilua ja ei minkäänlaista kestävyyttä ruumiilliseen työhön, sain tk-lääkärin määräämänä, neljä antibiottikuuria... ei tehoa, joten hermostuin ja sanoin että nyt lähetekeskussairaalaan, johon ko. lääkäri: "pannaan nyt sinut sinne TIETÄJIEN tykö". Vaadi heti nuo mitä minullekin (yllämainitut) tehtiin. kävin alkuun seurannassa (aluksi otetiin myöskin THORAX, elikkä keuhkokuva, jssa näkyy sydämen koko jne, mutta siitä halusin, yhteisymmärrksessä keskussairaalan minua hoitaneen läkärin kanssa , luopua UÄ-laittiden kehityksen vuoksi, tarpeettomana.
      Toivon että olet jo hoidon saanut ja olen pahoillani, että en aikaisemmin kysymystäsi huomannut.
      Hyvää syksyä Sinulle: juhani

    • kardio...

      Sisätautien erikoislääkärille esimerkiksi. Voi hyvinkin olla sydänlihastulehdus, menossa tai jo parantunut, se voi tulla ns. flunssan jälkitautinakin. SIKSI EI SAISI MENNÄ KUNTOILEMAAN, ENNENKUIN ERILAISET TULEHDUKSET JA FLUNSSAT OVAT OHI!

      Minulla oli sydänlihastulehdus tietämättäni, koska en yleensäkään kuumeile.

      • sdkl

        Onko se niin, että jos on lievänä sydänlihastulehdus tai sydänpussintulehdus, niin se ei näy missään labrakokeessa, sydänfilmissä (ekg) tms., eli että vain potilas itse tuntee sen vaikka väsymyksenä ja kipuna ja/tai huonona olona? Aika monessa muussakin sairaudessa on seurauksena väsymys ja huono olo. Miten sitten saa läkärin uskomaan potilasta?


      • osku135432
        sdkl kirjoitti:

        Onko se niin, että jos on lievänä sydänlihastulehdus tai sydänpussintulehdus, niin se ei näy missään labrakokeessa, sydänfilmissä (ekg) tms., eli että vain potilas itse tuntee sen vaikka väsymyksenä ja kipuna ja/tai huonona olona? Aika monessa muussakin sairaudessa on seurauksena väsymys ja huono olo. Miten sitten saa läkärin uskomaan potilasta?

        mulla oli raju vappu, johon kuului viinaa, tupakkaa, kahvia ja jalkapallon pelaamista. kaikkea sekaisin kolmen päivän ajan. sitten sunnuntai iltana alkoi tykytykset, pääkipu ja pahoinvointi. meni sängyssä pari päivää, ajattelin, että normi krapula. nyt on kestänyt jo viikon. välillä on jo normaali olo mutta enimmäkseen olo on kaamea, ja energiat on lopussa, nukun koko ajan, tai yritän nukkua. voisiko olla sydäntulehdus? mulla ei niinkään enää rytmihäiriöitä tunnu mutta kuume ja paha olo ovat jokapäiväisiä, ja homma jatkuu vaan.


    • Yleinen olotila

      Semmoinen pikku vinkki kaikille (pitäisi olla itsestäänselvyys), että jos veto on poissa, ei huvita treenata ja leposyke on koholla niin ei kannata treenata missään tapauksessa (ainakaan kovaa). yleisesti ottaen jo jos treenaaminen ei huvita päiväsaikaan ja väsyttää niin kannattaa suosiolla jättää treeni väliin.
      Tosin jos on urheilija, tai on joku muu pakottava syy treenata niin kannattaa tarkistaa leposyke. Jos se on koholla ja olo on paska niin voi hyvillä mielin jättää treenit väliin.

    • -Kuumeessa

      Ihan mitään kurkkukipuja tai muita oireita mitä ennen kuumetta ja flunssaa minulle tuli kuume ja kova yskä. Nyt ole ollut kolme päivää kuumeessa ja kovassa yskässä. Ja minulla on nyt ollut kaksi päivää vasen rinta kipeänä ja vihlonnutki ja tuntuu ihan kuin olisi turrana. Onko jollakin ollut samanlaisia oireita?

    • hermot

      mulla on sydänlihastulehdus ei paljon muuta oireita kun pulssi kohonnut ja iltasin lämpöä 37 en tiedä kuinka vitun kauan tää kestää 3viikkoa lepäillyt.

    • soo

      Mulle sanottiin tänään että on lievä sydänlihastuldehus. Pientä kuumetta pukannut jokunen viikko ja veto täysin pois. Leposyke myös korkea.
      Verikoet otetiin myös mutta ei tässä lapussa mitään Troponiinia lue.
      Otettiiks sulta troponiinikoe?

      • Anonyymi

        Salaliittoteoreetikot väittää että rokotteesta johtuu


    • myokardiitti

      Minun tarinani... Sydänlihastulehdus alkoi 9 kk sitten. Ennen oireiden alkua kävin tunnin juoksulenkeillä, salilla ja uimassa, liikkuen vähän liian lujaa peruskuntoharjoitusten puuttuessa...

      Olin edeltävästi myös viikon festareilla jossa alkoholiakin kului, ja sairastin flunssat ja poskiontelotulehduksen ennen ja jälkeen. Olo oli kuitenkin tosi hyvä, ja oli jo kova hinku salille, vaikka tiesin riskit.

      Oireilu alkoikin vasta sen jälkeen kun kävin salilla pari kertaa, salakavalan hitaasti, sydämen nopealyöntisyydellä. Seistessäkin pulssi saattoi olla 100-120, ja ihmettelin kun töissä piti huokailla syvään. Ajattelin ensin, että olen varmaankin stressaantunut tai kunto huono, ja yritin aina uudelleen lenkille, mutta en pystynytkään juosta kuin muutaman sataa metriä, sydän hakkasi ja hengästytti, vauhti pysähtyi. Sitten alkoivat vihlaisut ja painon tunne vasenpainotteisesti rinnassa. Etenkin nukkumaan mennessä nopealyöntisyys ja lievät rintakivut haittasivat.

      Rintakipuja tuli pian jo kevyesti imuroidessa, pelkkä kävely hengästytti kuin olisi hiihtämässä ollut, mummot menivät kadulla ohi. Portaat olivat päivän haaste. Ei pystynyt liikkua yhtään. Olin pari viikkoa pois istumatyöstä, mutta sitten jatkoin töissä, koska kotona on vielä vaikeampi olla liikkumatta, sitä kuitenkin alkoi aina jotain touhuta. Söin puoli vuotta beetasalpaajaa, ilman sitä sydän hakkasi. Alkoholia en ole voinut ottaa kuin korkeintaan yhden annoksen, suuremmasta määrästä tulee rytmihäiriöitä.

      Melko pian otettiin EKG ja CRP, jotka normaalit, ja kävin varmuuden vuoksi omakustanteisesti ultrassa, jossa sydämen rakenteet olivat kunnossa. Troponiineja ei otettu, mutta kunnon romahtaminen oli niin selvä ja nopea, ettei diagnoosia tarvinnut itse paljon arpoa.

      Kannattaa varmaan itsekin pyytää EKG, CRP, Troponiinit ja ultraäänitutkimus silloin kun oireita on, ehkä myös TSH (kilpirauhanen),sillä tutkimuskäytännöt vaihtelevat eri paikoissa, eikä kaikkia kokeita oteta välttämättä heti.

      Jotkut paranevat parissa kuukaudessa, joillakin näyttää menevän vuosia... itselläni on kymmenes kuukausi menossa. Alkaa toivo mennä, että tuo pumppu ihan entiseen kuntoon tulisi, vaikka voihan se tullakin. Tilanne menee kuukausi kuukaudelta paremmaksi, nyt pystyn liikkua sykkeellä 130 puoli tuntia, mutta isommat urheilusuoritukset romahduttavat vieläkin kunnon, ja takykardia ja rintakivut palaavat.

      Olisi kiva kuulla esimerkkejä niistäkin, jotka ovat parantuneet kokonaan, mutta he eivät varmaan enää jaksa tänne kirjoitella. On myös ollut raskasta selittää ihmisille mikä on kyseessä, kun ei päällepäin mitään näy, ja sydänfilmi on normaali. Myös pakkolepo ja se, ettei pääse lenkille vaikka olisi kauhea hinku, harmittaa kovin. Mutta voisihan asiat toki olla huonomminkin.

      On tärkeää levätä kunnolla flunssan jälkeen, ja jos on pakko ottaa se riski että lähtee treenaamaan, ainakin seurata syketasoa erittäin tarkkaan seuraavat viikot.

    • minski67

      Sydänlihastulehdus selviää yleensä EKG:llä. Onko ollut puristavaa tunnetta rinnan aluella tai hengenahdistusta.

    • jumppaajaaaa

      Nostelen. Mulla oli perus flunssa ja vähän kuumetta. Kävin tekemässä kevyen treenin salilla, kun alkoi olla parempi olo ja kaikki meni ok. Vähän tuntui tukkoiselta, mutta sykkeet pysyi hyvin aisoissa. Menin parin päivän päästä lääkäriin, kun oli ihan vetämätön olo ja päätä pakotti. Poskiontelotulehdus antibioottikuurri duactia. Kuuri alkoi viime viikon torstaina. Loppu viikko meni levätessä, koirien kanss avain pientä kävelyä. Viikonloppuna alkoi varsinkin iltasella häiritsevät syädemntykytykset ja pieni painen tunne rinnassa. Sain nukuttua kuitenkin hyvin enkä kipuun heräile. Leposyke muulla yleensä 40 - 50 nyt pyörii 55 - 75. Syke tuntuu nopeasti nousevan jos jtn puuhailee, mutta laskeekin nopeasti. Voisiko noi rintakivut ja tykytys aiheutua lääkkeistä ja ylipäänsä flunssan jälkeen? Huolettaa todella paljon sydänlihakstulehduksen puolesta :(

    • myokardiittitulijameni

      Sinne sairaalaan heti jos yhtään sattuu rintaan tai henkeä ahdistaa ja pyyätte kaikki maholliset testit, mielummin haluutte tietää et onko hommat iha vituillaan vai paremmin. Lääkäriä aina auttaa pienimmätkin tiedot kuten minkälaista kipu on ja kuinka paljon on liikuttu kipeänä jne.

    • Anonyymi

      Sairastuin keuhkoinfektioon viime marraskuussa ja yhtenä iltana päätin lähteä pienelle kävelylle, vaikka kuumetta oli 38.5 astetta. Kävellessä limaa nousi jonkun verran keuhkoista ja yläselkää jomotti. Seuraavana aamuna alkoivat helvetilliset rytmihäiriöt ja rintakivut heti herättyäni. Sydän pomppi miten sattui. Rytmihäiriö EkG:eissa oli välillä nähtävissä St-tason nousut ja runsaasti kammio peräisiä lisälyöntejä, oikeahaarakatkos oli myös nähtävissä mutta ei ollut varmuutta oliko se synnynnäinen ominaisuus vai liittyikö se tulehdukseen. Verikokeissa ei näkynyt juuri mitään poikkeavaa leukosyytit olivat hieman kohonneet. Crp oli matala. Takykardia kohtauksiakin tuli silloin tällöin, etenkin öisin. Leposyke on minulla normaalisti siinä 50-65 tienoilla, mutta tulehduksen aikaan se nousi 80-100 tienoille. Istuessa syke oli keskimäärin noin 120-130 ja pienessäkin kävelyssä 150-170. Samaan aikaan tehtiin sydämen ultra sairaalassa ja siellä ei onneksi mitään isompaa löydetty, pieni oikovirtaus väliaukossa. Hoidettiin tulehduskipulääkkeellä, antibioottikuurilla ja beetasalpaajilla. Vuodelevossa olin noin 4 kuukautta. Nyt puolivuotta myöhemmin kunto parantunut sen verran, että pystyy kaupassa käymään ja pieniä hitaita lenkkejä kävelemään. Sydämen ultrakin on korjautunut ja oikovirtaus on sulkeutunut itsestään. Portaat ja ylämäet ovat edelleen hankalia hengenahdistuksen ja ajoittaisten rintakipu kohtausten vuoksi. Jos liikaa rasittaa itseään ajoittaiset kuume piikit tulevat takaisin (lämpöä 37.3-38.2.) Voi mennä vielä vuosi tai enemmänkin ennen kuin pystyy urheilusta haaveilemaan. Tällä hetkellä käytän verenohennuslääkettä pieninä annoksina, ja Bisoprolol 2,5mg menee 2x vuorokaudessa. Edelleen leposyke on hieman korkea ja lisälyöntejä tulee jonkun verran, mutta pahimmat rytmihäiriöt ovat onneksi jääneet pois. Bisoprololkin auttaa jonkun verran. Noh ei auta muuta kuin lepäillä vaikka vähän kyllästyttää. :( Paranemisia kaikille! T: 17v tyttö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe