Kuinka saada oma runoteos arvosteltavaksi johonkin?

Anonyymi

Olen julkaissut omakustanteen, mielestäni kirja on vähintään yhtä tasokas kuin suurten kustantamoiden julkaisemat teokset, tosin aihepiiri ei ehkä nykyaikaan ole riittävän mediaseksikäs (se ikuinen teema, eli RAKKAUS).

Olen lähettänyt arvostelukappaleet kirjastani melkein kaikkiin paikallisiin sanomalehtien toimituksiin, ollut yhteydessä erilaisiin blogeihin ja arvostelusivustoihin – kaikkialta kaikuu pelkkää hiljaisuutta, yhden arvostelusivuston päätoimittaja sentään vaivautui vastaamaan, että heillä toimitus ITSE valitsee kirjat, jotka haluaa arvostella, eikä ehdotuksia oteta vastaan. Jotain hän kommentoi myös omakustanteesta, että ne on yleensä niin amatöörimäisiä ettei niitä kukaan halua lukea. Aikamoista ennakkoluuloa ja kohtuutonta yleistämistä, sanoisin.

Olen siis hengentuotokseni kanssa täysin yksin, enkä enää keksi mitä ovia voisi lähteä kopputtamaan. Tuntuu että kaikilla on tympeä ennakkoasenne, koska kirjani on omakustanne. Mikä siis neuvoksi? Olisin kyllä valmis maksamaankin jollekin rehellisestä julkisesta arvostelusta, mutta mistä näitä tyyppejä/medioita löytäisi?

Kiitos etukäteen mahdollisista neuvoistanne, ja oikein hyvää kevään odotusta kaikille palstalaisille.

6

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirja on tuote. Tuote ei kaipaa arvosteluja. Tuote kaipaa myyntiä. Unohda arvostelut, niitä ilmestyy automaattisesti tietyn myyntimäärän jälkeen. Valitsit omakustanteen. Sitä pitää myydä.

    • Anonyymi

      Pahaa pelkään, että et saa sitä mihinkään arvosteltavaksi, siis jos tarkoitat sillä näitä perinteisiä kirja-arvosteluita lehdissä, blogeissa, somessa(?). Aikoinani kun toimin itse arvostelijana eräällä sivustolla, niin omakustanteita tarjottiin, mutta ei niitä kukaan halunnut arvostella. Kustantamotkin suoltavat jo niin paljon ns. laatukamaa tunnetuilta tekijöiltä, että arvostelijan kynnys tarttua ns. täysin tuntemattoman tekijän omakustanteeseen on hyvin korkea - kenties ylittämätön. Olen pahoillani, mutta näin se vain on.
      Neuvoni onkin, että käytä (esim.) Nuoren Voiman arvostelupalvelua kehittyäksesi, osallistu kilpailuihin yksittäisillä runoilla ja rakenna sitä kautta nimeä itsellesi. Ehkä sitten joku arvostelijakin huomaa olemassaolosi ja saat teoksesi esille.

      • Anonyymi

        Rohkenen olla hieman eri mieltä. Nykyään näkee valtalehdissä enenevässä määrin myös omakustanteiden arvosteluja (mm. tietokirjoja). Tämä on ilahduttavaa, koska omakustannehan voi olla mitä erinomaisin kirja.

        Tärkein asia hyvyyden lisäksi on oikeanlainen markkinointi. Jos tätä ei osata tehdä, voi hyväkin teos jäädä kokonaan vaille huomiota.

        Runoteoksista en osaa sanoa mitään tässä suhteessa. Niiden pienen levikin vuoksi tilanne on varmasti haastavampi joka suhteessa. Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa turvautua myös arvostelupalveluihin, silloinkin kun oma kirja tuntuu hyvältä. Niistä saa arvokasta palautetta.


    • Anonyymi

      Suomalainen runoilija on kuin suomalainen astronautti. Harvoin niitä näkee. Kukaan ei maksa palkkaa. Mutta kovasti hinkuavat taivaalle vaikkeivät osaa edes lentää.

    • Anonyymi

      Vain murto-osa kustantamojenkin kirjoista saa arvostelun, runoteoksista vielä pienempi osuus. Miksi haluat kirjastasi arvostelun? Niiden merkitys myynnille on aika vähäinen nykyään. Jos taas haluat ammattilaisen arvion, voit ostaa sen NVL:ltä.

      Kuten jo joku tuossa vinkkasi, niin kannattaa keskittyä myymään kirjaa. Sitä kautta joku voi kirjoittaa teoksestasi suosituksia somessa. Valitettavasti omakustanteiden myynti on vähäistä, ellet ole tosi kova markkinoinnin ammattilainen.

      • Anonyymi

        Kirjan markkinointiinkin on nykyään mahdollista ostaa palveluita. Riippuu siitä, mitä kautta omakustanteen tuottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe