Narsistin läheisyyden välttely

Anonyymi

Ystäväni ottaa minuun etäisyyttä niin henkisesti kuin fyysisesti, normaalia narsistin käytöstä? Ei kuulemma ole halailijatyyppiä ja meidän välille kasvanut henkinen etäisyys on kuulemma minun syytäni. Hän haluaa kuitenkin olla ystäväni, eikä siihen ole mitään estettä puoleltani, koska käyttäytyy muuten lähes normaalisti seurassani. Tosin minun asioistani ei ole lainkaan kiinnostunut. Onko normaalia että narsisti kammoksuu läheisyyttä?

10

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko kysynyt perusteluja sille, että mikä on syynä henkisen etäisyyden kasvamiselle? Ihmiset katsovat aina että mitä joku tekee mutta harva ymmärtää tutkia syytä siinä taustalla siihen käytökseen että miksi se toinen tekee niinkuin tekee.

      Diagnosoit sinun kaverin pelkästään etäisyyden ottamisen ja halailusta kieltämisen perusteella narsistiksi? Aika kepeät on perusteet sinulla noinkin vakaville syytöksille joihin ei tulisi missään nimessä suhtautua kepein mielin.

      • Anonyymi

        Niin minäkin ajattelin, olen eri kommentoija.


      • Anonyymi

        Olen yrittänyt keskustella vaikka mistä aiheista hänen kanssaan, mutta hän sivuttaa aiheet taitavasti ja vaihtaa puheenaiheen johonkin pinnalliseen. Olen tuntenut hänet muutaman vuoden ajan ja nyt vasta havahtunut siihen, kuinka huonosti hän minua kohtelee. Käsitykseni hänen ”narsistisesta oireilustaan” on vahvistunut nyt kun olen lukenut lisää herkän narsismin olemuksesta. Meillä ystävyys on sitä, että minä kyselen kuulumisia ja hän vastaa silloin kun hänelle se sopii, silloinkin hyvin etäisesti ja silloin kun hänellä sattuu aikaa minulle olemaan, ei suinkaan silloin kun minulla olisi hänelle aikaa. Poikkeuksetta kaikki herkän narsistin käytöstavat ovat kuin meidän suhteestamme; vallan käyttö, kylmä etäisyys, itsekeskeisyys, valkoiset valheet, vihamielisyys, vetäytyminen, loukkaantumisherkkyys, mielialojen muutokset, toisten ihmisten haukkuminen... Tuo ”alueellisuus” eli oman tilan tarkka vartiointi kiinnosti minua ilmiönä, sillä siitä en ole löytänyt enempää tietoa. Sekin osuu tähän persoonaan täydellisesti. Ja nyt kun kysytte, miksi sitten haluan pitää häneen yhteyttä, ehkä siksi, että näen tämän hänen ”ongelmansa” läpi ja sen takana hyvin surullisen, kuitenkin muuten ihanan ihmisen. Voisinko mitenkään yrittää auttaa häntä? Kehuminen taitaa vain pahentaa asiaa. Mutta jos en jatkuvasti ole kiinnostunut ja keskustele hänestä, joudun hyllytetyksi ystävyydestämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yrittänyt keskustella vaikka mistä aiheista hänen kanssaan, mutta hän sivuttaa aiheet taitavasti ja vaihtaa puheenaiheen johonkin pinnalliseen. Olen tuntenut hänet muutaman vuoden ajan ja nyt vasta havahtunut siihen, kuinka huonosti hän minua kohtelee. Käsitykseni hänen ”narsistisesta oireilustaan” on vahvistunut nyt kun olen lukenut lisää herkän narsismin olemuksesta. Meillä ystävyys on sitä, että minä kyselen kuulumisia ja hän vastaa silloin kun hänelle se sopii, silloinkin hyvin etäisesti ja silloin kun hänellä sattuu aikaa minulle olemaan, ei suinkaan silloin kun minulla olisi hänelle aikaa. Poikkeuksetta kaikki herkän narsistin käytöstavat ovat kuin meidän suhteestamme; vallan käyttö, kylmä etäisyys, itsekeskeisyys, valkoiset valheet, vihamielisyys, vetäytyminen, loukkaantumisherkkyys, mielialojen muutokset, toisten ihmisten haukkuminen... Tuo ”alueellisuus” eli oman tilan tarkka vartiointi kiinnosti minua ilmiönä, sillä siitä en ole löytänyt enempää tietoa. Sekin osuu tähän persoonaan täydellisesti. Ja nyt kun kysytte, miksi sitten haluan pitää häneen yhteyttä, ehkä siksi, että näen tämän hänen ”ongelmansa” läpi ja sen takana hyvin surullisen, kuitenkin muuten ihanan ihmisen. Voisinko mitenkään yrittää auttaa häntä? Kehuminen taitaa vain pahentaa asiaa. Mutta jos en jatkuvasti ole kiinnostunut ja keskustele hänestä, joudun hyllytetyksi ystävyydestämme.

        No sitten ymmärrän paremmin... Pelkkä halailun välttäminen ja etäisyyden ottaminenhan ovat ihan inhimillisiä ja ajoittain tarpeellisiakin ihmissuhteissa... Tuo mitä kuvasit nyt kertoo yksipuolisesta ystävyydestä? Jos vain sinä huomioit ja kuuntelet häntä, eikä hän koskaan sinua, niin onhan se aika narsistista käytöstä. Oletko koettanut ilmaista hänelle miltä sinusta tuntuu, ja että tarvitsisit häneltä enemmän?

        Jos olet "havahtunut" kuten kerrot siihen että sinua kohdellaan huonosti, niin sehän on hyvä merkki, itsepuolustuksesi herää. Siihen ei varmaan kuitenkaan ole paras ratkaisu palkita häntä huonosta kohtelusta ja itsekeskeisyydestä siten, että ohitat oman kokemuksesi ja kyselet vain, mitä hän tarvitsisi enemmän... Vähän niin kuin jos kyseessä olisi koulukiusaaja, niin jätettäisiin uhri huomiotta ja kyseltäisiin, onko kiusaajalla paha olla. Näinhän koulumaailmassa kuulemma joskus tapahtuu.

        Jos hän ei kestä kritiikkiä eikä ole valmis kuulemaan, miltä sinusta tuntuu hänen käytöksensä, niin sitten kannattaa miettiä, voiko ystävyytenne jatkua nykyisenlaisena. Ei kannata jäädä roikkumaan ihmiseen, joka ei välitä sinusta mutta haluaa silti sinulta kaikenlaista. Se ei vain kannata. Etkä myöskään auta häntä siten. Sama kuin, että koulukiusaajaa ei oikeasti auta se jos hänelle ei laiteta rajoja vaan tarjotaan vaan heti terapiaa. Pitää laittaa rajat ja sen jälkeen kysytä onko paha olla ja ottaisitko vastaan terapiaa. - Ei ehkä ihan osuva vertaus tuo koulukiusaaminen, mutta jotain sinnepäin kuitenkin, koska koet kärsiväsi hänen käyttäytymisestään. - Jos et pysty ottamaan esille miltä sinusta tuntuu ja vaatimaan itsellesi enemmän, vaan huomioit vaan häntä, niin sitä voi jo pitää läheisriippuvuutena. Tässä pohdittavaa mitä ainakin minulle tuli mieleen, en tiedä saatko tästä mitään irti: )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten ymmärrän paremmin... Pelkkä halailun välttäminen ja etäisyyden ottaminenhan ovat ihan inhimillisiä ja ajoittain tarpeellisiakin ihmissuhteissa... Tuo mitä kuvasit nyt kertoo yksipuolisesta ystävyydestä? Jos vain sinä huomioit ja kuuntelet häntä, eikä hän koskaan sinua, niin onhan se aika narsistista käytöstä. Oletko koettanut ilmaista hänelle miltä sinusta tuntuu, ja että tarvitsisit häneltä enemmän?

        Jos olet "havahtunut" kuten kerrot siihen että sinua kohdellaan huonosti, niin sehän on hyvä merkki, itsepuolustuksesi herää. Siihen ei varmaan kuitenkaan ole paras ratkaisu palkita häntä huonosta kohtelusta ja itsekeskeisyydestä siten, että ohitat oman kokemuksesi ja kyselet vain, mitä hän tarvitsisi enemmän... Vähän niin kuin jos kyseessä olisi koulukiusaaja, niin jätettäisiin uhri huomiotta ja kyseltäisiin, onko kiusaajalla paha olla. Näinhän koulumaailmassa kuulemma joskus tapahtuu.

        Jos hän ei kestä kritiikkiä eikä ole valmis kuulemaan, miltä sinusta tuntuu hänen käytöksensä, niin sitten kannattaa miettiä, voiko ystävyytenne jatkua nykyisenlaisena. Ei kannata jäädä roikkumaan ihmiseen, joka ei välitä sinusta mutta haluaa silti sinulta kaikenlaista. Se ei vain kannata. Etkä myöskään auta häntä siten. Sama kuin, että koulukiusaajaa ei oikeasti auta se jos hänelle ei laiteta rajoja vaan tarjotaan vaan heti terapiaa. Pitää laittaa rajat ja sen jälkeen kysytä onko paha olla ja ottaisitko vastaan terapiaa. - Ei ehkä ihan osuva vertaus tuo koulukiusaaminen, mutta jotain sinnepäin kuitenkin, koska koet kärsiväsi hänen käyttäytymisestään. - Jos et pysty ottamaan esille miltä sinusta tuntuu ja vaatimaan itsellesi enemmän, vaan huomioit vaan häntä, niin sitä voi jo pitää läheisriippuvuutena. Tässä pohdittavaa mitä ainakin minulle tuli mieleen, en tiedä saatko tästä mitään irti: )

        Olin siis 2. kommentoija. Sori että tuli vähän töksäyttävästi, kirjoitin kiireessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten ymmärrän paremmin... Pelkkä halailun välttäminen ja etäisyyden ottaminenhan ovat ihan inhimillisiä ja ajoittain tarpeellisiakin ihmissuhteissa... Tuo mitä kuvasit nyt kertoo yksipuolisesta ystävyydestä? Jos vain sinä huomioit ja kuuntelet häntä, eikä hän koskaan sinua, niin onhan se aika narsistista käytöstä. Oletko koettanut ilmaista hänelle miltä sinusta tuntuu, ja että tarvitsisit häneltä enemmän?

        Jos olet "havahtunut" kuten kerrot siihen että sinua kohdellaan huonosti, niin sehän on hyvä merkki, itsepuolustuksesi herää. Siihen ei varmaan kuitenkaan ole paras ratkaisu palkita häntä huonosta kohtelusta ja itsekeskeisyydestä siten, että ohitat oman kokemuksesi ja kyselet vain, mitä hän tarvitsisi enemmän... Vähän niin kuin jos kyseessä olisi koulukiusaaja, niin jätettäisiin uhri huomiotta ja kyseltäisiin, onko kiusaajalla paha olla. Näinhän koulumaailmassa kuulemma joskus tapahtuu.

        Jos hän ei kestä kritiikkiä eikä ole valmis kuulemaan, miltä sinusta tuntuu hänen käytöksensä, niin sitten kannattaa miettiä, voiko ystävyytenne jatkua nykyisenlaisena. Ei kannata jäädä roikkumaan ihmiseen, joka ei välitä sinusta mutta haluaa silti sinulta kaikenlaista. Se ei vain kannata. Etkä myöskään auta häntä siten. Sama kuin, että koulukiusaajaa ei oikeasti auta se jos hänelle ei laiteta rajoja vaan tarjotaan vaan heti terapiaa. Pitää laittaa rajat ja sen jälkeen kysytä onko paha olla ja ottaisitko vastaan terapiaa. - Ei ehkä ihan osuva vertaus tuo koulukiusaaminen, mutta jotain sinnepäin kuitenkin, koska koet kärsiväsi hänen käyttäytymisestään. - Jos et pysty ottamaan esille miltä sinusta tuntuu ja vaatimaan itsellesi enemmän, vaan huomioit vaan häntä, niin sitä voi jo pitää läheisriippuvuutena. Tässä pohdittavaa mitä ainakin minulle tuli mieleen, en tiedä saatko tästä mitään irti: )

        Annan hänelle useinkin palautetta hänen käytöksestään. Hän ei siitä pidä vaikka teen sen korostetun rakentavasti ja perustellen omia tuntemuksiani. Alkuun hän aina hyökkäisikin takaisin ja syytti minua kaikesta. Nykyään hän ottaa paremmin vastaan palautetta käytöksestään (vaikkakaan ei sitä mitenkään perustele mutta ei ole enää niin aggressivinenkaan), siksi kai en ole vielä halunutkaan luovuttaa ystävyytemme suhteen.

        Ja hän kun kuulemma haluaa olla ystäväni! Se tietysti tuntuu mukavalta, välillä tosin kovin yllättävältä, jolloin epäilykseni taas herää, eihän hän esim. itse koskaan ensin ota yhteyttä tai kysele kuulumisiani. Jospa hän ei vain halua että jätän hänet (huomiotta)??! Olen luonteeltani kehuja, ja oikeasti kiinnostunut hänestä, mietin siksi käytetäänköhän minua vain tässä hyväksi...?

        Hän on minua jonkin verran nuorempi, ja olen miettinyt, jos tämä käytös onkin vain epävarmuutta ja epäkypsyyttä ja tällainen käytös sen epätoivoista peittämistä. Hän ei ehkä halua näyttää minulle heikkouksiaan ja käyttää minua itsetuntonsa paranteluun. Olen tosiaan nyt ymmärtänyt tämän, että syy ei ole minussa ja se oli iso juttu! Voin itse nyt huomattavasti paremmin. Voisin hyvin päästää hänestä irti, ja olenkin sen hänelle sanonut, mutta haluanko, en, sillä oikeasti pidän siitä pelokkaan ja epävarman oloisesta nuoresta ihmisestä joka siellä taustalla on... Vai onko hän sittenkin ns.herkkä narsisti ja näyttelee ja sumuttaa minua älykkäämmin kuin osaan aavistaakaan?? Se on tässä se suurin ongelmani! Miten saisin siihen selvyyden? Ei sitä voi suoraankaan kysyä?

        Ja sitten vielä....Olen joutunut tässä miettimään, olenko itsekin hieman narsistinen kun haluan häneltä säännöllisesti huomiota?! Syyllistänkö tässä vain häntä, vaikka luulen, että kumpikin nauttii tahoillaan ja omalla tavallaan toisen huomiosta?!:-)


    • Anonyymi

      Narsisti haluaa tavallaan kahlita ihmiset ympärilleen.
      Hän haluaa että kaikki ovat hänen pauloissaan.
      Eli mainitsemasi henkilö ei todellakaan ole narsisti.

      • Anonyymi

        Taidat itse haluta huomiota alkuperäinen kirjoittaja. Valkoiset valheethan kuuluvat oikean narsistin luonteeseen.


    • Anonyymi

      Etäisyyden ottoon vosyytösi olla miljoona muuta syytä. Narsismi on rankka arvio ystäväst tai kenestäkä. Ehkei hän luota ihmisiin perimmältään? Masentunut tai huolissaa asioist jot ei voi sul kertoo. Utelet liikaa ja hän perääntyy?

      • Anonyymi

        Toivon todella että oma arvioni on väärä. Olen tosiaan itse myös udellut liikaa...ja luullut että hän on ihmisenä avoimempi kuin onkaan. Haluan uskoa että saan kuorittua hänen sielun kauneutensa vielä esiin:-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe