Psykoottisuus yleensä

Anonyymi

Tarkoittaako se siis sitä että jonkun henkilön tekemä havainto maailmasta on virheellinen.

Psykoosin miellän juuri siksi että joku katsoo maailmaa oudolta kantilta minkä muut näkevät vääräksi ja pyrkivät korjaamaan sen omien eli ulkopuolisten näkemyksien mukaiseksi.

Koska henkilö on omasta havaonnosta niin varma "kuin nähnyt omin silmin" hän ei suostu uskomaan muiden sanaa siitä että se havainto on virheellinen.

19

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä.

      • Anonyymi

        Ei se näkeminen ja tunteminen silloin ole psykoottinen, jos on todisteet. Esim. Erilaisten äänten kuuleminen, vaikka ketään ei ole lähettyvillä......??????? Älä tuomitse väärin perustein!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se näkeminen ja tunteminen silloin ole psykoottinen, jos on todisteet. Esim. Erilaisten äänten kuuleminen, vaikka ketään ei ole lähettyvillä......??????? Älä tuomitse väärin perustein!!!!!

        no niin sekin voi olla totta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se näkeminen ja tunteminen silloin ole psykoottinen, jos on todisteet. Esim. Erilaisten äänten kuuleminen, vaikka ketään ei ole lähettyvillä......??????? Älä tuomitse väärin perustein!!!!!

        Ei tässä kukaan ole tuominnutkaan, mutta lääkärikirjoissa psykoottisuuden määre on tuo.
        Kenenkään subjektiivista kokemusta maailmasta ei voi sanoa vääräksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä kukaan ole tuominnutkaan, mutta lääkärikirjoissa psykoottisuuden määre on tuo.
        Kenenkään subjektiivista kokemusta maailmasta ei voi sanoa vääräksi.

        Minulla on skitsofrenia diagnoosi ja kuulen ääniä mitä ei pitäisi kuulla. Toisaalta kuulin ääniharhan kaverini asunnolla ja kaveri kuuli myös sen. Pistää miettimään. Ehkä ne harhat ovat siellä ja kaikki kuulee ne. Ääniharhat vaan seuraa skitsofreenikkoa paikasta toiseen.


    • Anonyymi

      Älä ole niin psykoottinen että verorahoja täytyy sinuun käyttää.

    • Anonyymi

      Miksi viestini poistetaa?eikö ylläpito hyväksy tosiasioita mitä tapahtuu vastaanotolla?

    • Anonyymi

      "Tarkoittaako se siis sitä että jonkun henkilön tekemä havainto maailmasta on virheellinen."

      Juurikin näin tuntui olevan osastolla kun seurasin siellä porukkaa että milläköhän perusteella ne sinne osastolle on päätynyt. Osasto oli psykoosiosasto nimellä eikä siellä ollut oikein ketään sellaista ihmistä millaiseksi psykoottisen ihmisen olin aiemmin kuvitellut.

      Esimerkiksi yksi vanhempi herra uskoi, että hänet yritetään murhata. Hän oli mennyt kertomaan siitä poliisille. Poliisin mielestä herra oli harhainen ja mies päätyi osastolle. Oli siellä useita kuukausia ja jäi sinne kun itse lähdin. Eli jos tätä herraa joku haluaisi yrittää murhata oikeasti niin silloinhan kyse olisi totuudesta. Mutta kun poliisi ei usko sitä niin sitten mies joutui osastolle, jolla näitä harhoja hoidetaan lääkkein. Poliisin mielestä herran havainto maailmasta on virheellinen ja samoin lääkärin mielestä.

      Sitten osastolla oli joukko tällaisia ihmisiä, joilla oli erikoisia mielipiteitä. Niitä pidettiin kai niin erikoisina, että heidän todellisuudenkuva on häiriintynyt ja he oli lääkäreiden mukaan psykoottisia. Ihan tavallisia ihmisiä, joilla oli tosi vahvat mielipiteet eivätkä osanneet pitää suutaan niistä kiinni. Tuolla määritelmällä iso joukko nettiin kirjoittajista olisi periaatteessa psykoottisia!!!

      Mutta meidän yhteiskunnassa on ok kirjoittaa nettiin, joten oudot mielipiteet netissä ei ole psykoottista käyttäytymistä, mutta jos jatkuvasti koet tarvetta avata suusi ihmisten edessä, jotka ei ole edes kiinnostunut kuuntelemaan mielipidettäsi niin psykoottisuuden määritelmä alkaa täyttyä. Esim. jos uskot Venäjän olevan uhka Suomelle niin voit vaikka kuinka kirjoittaa siitä nettiin teorioitasi... mutta jos rupeat meuhkaamaan asiasta julkisilla paikoilla niin voi poliisi tulla noutamaan sut osastolle. Siinä mielessä psykoottisuuden määritelmään kuuluu osana se, että osaako käyttäytyä julkisilla paikoilla normien mukaisesti.

      Itse olin psykoottinen kymmenen vuotta, mutta en päässyt hoitoon koska osasin käyttäytyä normien mukaisesti julkisilla paikoilla. Olin kyllä hoitosuhteessa välillä, mutta hekään ei huomanneet mun psykoottisuutta kun pidin harhat visusti mun sisällä. Vasta kun en enää kestänyt harhojen aiheuttamaa stressiä ja olin itsetuhoinen pääsin lopulta hoitoon.

    • Anonyymi

      "Kenenkään subjektiivista kokemusta maailmasta ei voi sanoa vääräksi."

      Olen edellisen kirjoittaja ja jatkan tästä vielä sen verran, että mun mielestä osastolla kohtasin potilaita, jotka oli luokiteltu psykoottiseksi koska heidän mielipiteet olivat ns. normien vastaisia. Esim. yksi lääketieteen kandi arvosteli lääketiedettä ja yhteiskuntaa kovin sanoin. Esim. että sairaala on vaan teatteria. Lääkärit ja hoitajat vaan leikkii hoitavansa potilaita, mutta ne vaan nostaa palkkaa ja juo kahvia toimistolla. Lisäksi hänen mielestä potilaatkin näytteli sairasta. Tosta ja muista yhteiskunnan epäkohdista se sitten puhui yksinään, vaikka kukaan ei olisi kuunnellut.

      Enkä mä tiedä onko lääkäri sanonut sen kokemusta vääräksi, mutta psykoottiseksi lääkäri sen henkilön kuitenkin diagnosoi.

      • Anonyymi

        Toi on ihan perinteistä että psykoottinen ihminen ajattelee että kaikki on teatteria ja ihmiset vaan näyttelee. Näissä harhoissa ei ole mitään totuutta.


    • Anonyymi

      Minä luulen että psykooseja kirjoitetaan mistä vaan, eli vain siitä että lekuri ei pidä nenäsi pituudesta, eli aina pitää muistaa kun ihmiselle annetaan oikeus leimata ainakin yli puolet leimataan vain siksi, että leimari ei pidä leimatin persooansta, vaoi olla ettei edes ole puhunut sanaakaan leimatin kanssa.

      Kaikkiin psyyke diannooseihin tulee panna pitkä? Merkki.

      Valvominen saa todellisuuden tajun tason alenemaan, mutta sen oikea diaknoosi on tajunnan tason alenemisesta riippumatta valvominen, eikä mikään psykoosi.
      Koska valvominen paranee nukuttamalla, eikä ainakaan lopun ikäisellä psyykkelääkityksellä joka on puoskarointia.

    • Anonyymi

      Ihmisen havainnot maailmasta keskimäärin ovat harhaisia, ainoastaan psykiatreja se haittaa, koska psykiatrit pakkomielteisyydessään vaatimat ihmisiä näkemään maailman totuudellisena, mitä psykiatria tieteellisyydessään eksaktisti edustaa.

      • Anonyymi

        Onko maailmassa siis ainoastaan yksi totuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko maailmassa siis ainoastaan yksi totuus?

        Kyllä, maailma on sellainen kuin se on. Jollain ihmisillä käsitys maailmasta on kuitenkin kognitiivisesti, eli hermokytkentöjen tasolla, kytkeytynyt virheellisesti.
        Ihminen saattaa esimerkiksi kuvitella että omat tarkoitusperät ovat niitä ainoita oikeita, vaikka jokaisella ihmisellä on omansa. Lääkeyhtiöt haluavat rahaa, lääkärit haluavat suuren palkan ja ihmisillä on oma pieni maailmansa. Kun ihminen ei sosiaalisuudessaan ymmärrä että ihmisellä on pieni epäsosiaalinen maailmansa, jota psykiatri ylläpitää saadakseen suuren palkkansa, josta lääkeyhtiöt hyötyvät, ihmisellä on kognitiivinen hermokytkentöjen ongelma, jonka psykiatri lääkeyhtiön avulla korjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, maailma on sellainen kuin se on. Jollain ihmisillä käsitys maailmasta on kuitenkin kognitiivisesti, eli hermokytkentöjen tasolla, kytkeytynyt virheellisesti.
        Ihminen saattaa esimerkiksi kuvitella että omat tarkoitusperät ovat niitä ainoita oikeita, vaikka jokaisella ihmisellä on omansa. Lääkeyhtiöt haluavat rahaa, lääkärit haluavat suuren palkan ja ihmisillä on oma pieni maailmansa. Kun ihminen ei sosiaalisuudessaan ymmärrä että ihmisellä on pieni epäsosiaalinen maailmansa, jota psykiatri ylläpitää saadakseen suuren palkkansa, josta lääkeyhtiöt hyötyvät, ihmisellä on kognitiivinen hermokytkentöjen ongelma, jonka psykiatri lääkeyhtiön avulla korjaa.

        Eikö tuo ole ennemminkin harha, se että epäsosiaalisuus olisi normaalia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo ole ennemminkin harha, se että epäsosiaalisuus olisi normaalia?

        Ei, se ei ole harha. Se on ihmisen ominaisuus. Ihmistä on yritetty sosiaalistaa, kun on nähty että epäsosiaalisuudesta sosiaalisessa ympäristössä seuraa ongelmia. Tehtävässä ei ole onnistuttu, ja sen haasteellisuuden seurauksena moni on lyönyt hanskat naulaan asian suhteen.


    • Anonyymi

      Nukuin kerran retkellä kaksi yötä huonosti ja lähdin lopulta aamu yöstä ajamaan kohti kotia 300 km autollani. Pianko se alkoikin väsymys painaa ja ajattelin että nyt pitää ajaa seuraavalle P-paikalle ja torkkua siinä jonkun aikaa. Sitten näinkin edessä neliönmuotoisen sinisen P-kyltin, jossa oli valkoinen is P. Kun tulin tarpeeksi lähelle, noin 10-5 metrin päähän, niin se kyltti sekoittui puihin ja taivaisiin, eli sitä ei ollut olemassakaan. Olen tätä harhanäkyä välillä muistellut ja ihmetellyt. Minulla ei ole mitään todistettua sairautta, enkä varmasti ollut psykoosissakaan, mutta näin jotain valvelunta.

      • Anonyymi

        Jännä siinä oli että se silmilläni näkemäni kyltti ei mitenkään räpsähtänyt pois vaan näytti siltä että se ikäänkuin liukeni siihen todelliseen taustaan, niinkuin piirretyissä animaatioelokuvissa kun kuvataan jotain muodonmuutoksia tai psykedeelisiä trippejä. Eli valkoisesta P:stä tuli pilviä ja sininen meni taivaaseen ja reunoista tuli vain oksia.


    • Anonyymi

      No nyt ymmärrän miksi sain kerran diagnoosin psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta kun sanoin lääkärille etten tunne pärjääväni työelämässä. En ymmärrä miksi tämä psykiatrian erikoislääkäri kirjoitti minulle lausunnon työkyvyttömyydestä vaikka oma näkemys työkyvystä oli eri.Se etten ole ollut työelämässä ei todistanut pärjäämistä työelämässä ja olen keski-ikäinen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe