Sosiaalipsykologia

millaista

Millaisista opinnoista sosiaalipsykologia koostuu? Onko vaikea päästä? Olen nyt kahden vaiheilla haenko opiskelemaan sosiaalipsykologiaa vai sosiologiaa..Olen tämän kevään abi. Nuo Helsingin sosiaalipsykologian alhaiset sisäänotto paikkojenmäärä(18) hieman hirvittää ja samalla kuin luin miten vähän viime vuonna oli päässyt sisään kevään ylioppilaita....

6

2510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valt.yo

voit käydä tutkimassa mitä kaikkea opiskeluun liittyy, mitä pitää lukea ym. Älä pelästy, yhdellä kertaa katsottuna voi näyttä melkoiselta kirjamäärältä, niinkuin yleensäkin yliopistolla, mutta ei niitä kerralla tartte lukea.

www.valt.helsinki.fi/sospsyk
      Noita sisäänottomääriä ei kannata liikaa tuijottaa, ei kannata kouluttaa liikaa väkeä alalle, jossa työllistyminen saattaa olla hankalaa. Ja jos tuntuu hankalalta, voithan aina hakea jotain muuta lukemaan valtsikassa ja vaihtaa pääainetta jos siltä tuntuu. Luulen, ettei sospsyka ole niitä valtsikan suosituimpia aineita, mutta sinne on vaikea päästä koska koko tiedekunta on suositttu. Luet niin paljon kun vaan ikinä kykenet pääsykokeisiin, ja ainahan voit pyrkiä ensi vuonna uudestaan. Onnea.

• tiedoista:)

Olen jo selaillut pitkän tovin tuota valtsikan sivuja. En vain vieläkään osaa päättää kumpaan hakisin. Minulla on tällä hetkellä myös ammattikorkean kirja luettavana (hoitotyö), mutta samalla olen kiinnostunut sosiologiasta ja sosiaalipsykologiasta. Olisiko jompikumpi jotenkin lähellä tuota hoitotyötä? Mietin tuota sosiaalipsykologiaa... Onko tuolta sivuilta mahdollista löytää vanhoja pääsykokeita? En ainakaan tähän mennessä ole onnistunut löytämään:/. Onko lukion sosiaalipsykologiasta mitään apua tuohon valtsikan sosiaalipsykologiaan? Itse jätin käyttätymistiteellisen psykologian suosiolla pois, kun siihen liittyi matikkaa. Tietääkseni tuohon ei liityy kovinkaan paljoa...?!

• samainen vastaaja
        tiedoista:) kirjoitti:

Olen jo selaillut pitkän tovin tuota valtsikan sivuja. En vain vieläkään osaa päättää kumpaan hakisin. Minulla on tällä hetkellä myös ammattikorkean kirja luettavana (hoitotyö), mutta samalla olen kiinnostunut sosiologiasta ja sosiaalipsykologiasta. Olisiko jompikumpi jotenkin lähellä tuota hoitotyötä? Mietin tuota sosiaalipsykologiaa... Onko tuolta sivuilta mahdollista löytää vanhoja pääsykokeita? En ainakaan tähän mennessä ole onnistunut löytämään:/. Onko lukion sosiaalipsykologiasta mitään apua tuohon valtsikan sosiaalipsykologiaan? Itse jätin käyttätymistiteellisen psykologian suosiolla pois, kun siihen liittyi matikkaa. Tietääkseni tuohon ei liityy kovinkaan paljoa...?!

josta löytyy kaikki valtsikan pääsykokeet ja arvosteluperusteet parilta viime vuodelta. Luulen, että kaikki mitä lukiossa on oppinut psykologiasta tai sospsykasta kannattaa melkein unohtaa, tai tietysti se antaa jotan tajua mistä on kyse, mutta vain raapaisee pintaa. Huomaat sen kun rupeat tosissasi opiskelemaan, pääsykoekirjoistakaan ei ole juurikaan iloa enää siinä vaiheessa.
        Tutki kysymyksiä, ja mieti mikä tuntuu kiinnostavalta. Itse olen lukenut sosiologiaa sivuaineena, koin sen hyvinkin tuskallisena ja hankalana kaikkine loputtominen teorioineen, toisaalta todella paljon erittäin mielenkiintoista asiaa, sospsykaa en ole lukenut lainkaan. Matematiikkaa joudut opiskelemaan tilastotieteen johdantokurssin verran, monet eivät pidä sitä vaikeana, minulle se oli, sen voi suorittaa luentopäiväkirjalla ellei koe kykenevänsä suorittaa sitä tentissä. Meillä sai olla kaikki muistiinpanot ym mitä vain pöydälle sai mahtumaan. Älä sitä murehdi, kyllä sen selvittää, muutkin ovat sen tehneet.

www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/valinnat/
        vanhat_arvosteluperusteet.htm

Onnea ja lukuintoa.

• pystynkö hakemaan?!
        samainen vastaaja kirjoitti:

josta löytyy kaikki valtsikan pääsykokeet ja arvosteluperusteet parilta viime vuodelta. Luulen, että kaikki mitä lukiossa on oppinut psykologiasta tai sospsykasta kannattaa melkein unohtaa, tai tietysti se antaa jotan tajua mistä on kyse, mutta vain raapaisee pintaa. Huomaat sen kun rupeat tosissasi opiskelemaan, pääsykoekirjoistakaan ei ole juurikaan iloa enää siinä vaiheessa.
        Tutki kysymyksiä, ja mieti mikä tuntuu kiinnostavalta. Itse olen lukenut sosiologiaa sivuaineena, koin sen hyvinkin tuskallisena ja hankalana kaikkine loputtominen teorioineen, toisaalta todella paljon erittäin mielenkiintoista asiaa, sospsykaa en ole lukenut lainkaan. Matematiikkaa joudut opiskelemaan tilastotieteen johdantokurssin verran, monet eivät pidä sitä vaikeana, minulle se oli, sen voi suorittaa luentopäiväkirjalla ellei koe kykenevänsä suorittaa sitä tentissä. Meillä sai olla kaikki muistiinpanot ym mitä vain pöydälle sai mahtumaan. Älä sitä murehdi, kyllä sen selvittää, muutkin ovat sen tehneet.

www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/valinnat/
        vanhat_arvosteluperusteet.htm

Onnea ja lukuintoa.

Kiinnostuin vasta nyt tästä sosiaalipsykologiasta tässä muiden pääsykoekirjojen ohella...:) Tajusin vain, että tiedekunnan sivuilla sanotaan alkupisteistä, että muista aineista johon tämä sosiaalipsykologia mm. kuuluu, annetaan ylippilastutkintoaineista pisteitä; äidinkieli sekä kolme parasta seuraavista: toinen kotimainen kieli, matematiikka, reaalikoe tai vieraskieli...

Kirjoitin tänä keväänä ainoastaan äidinkielen, ruotsin, englannin(A) ja reaalin. Olenko ymmärtänyt oikein, ettei noita kaikkia alkupisteitä antavia aineita vaadita, että on kirjoittanut ne? Itselläni ei meinaan ole tuota matikkaa, mutta saisin ilmeisesti lähtöpisteitä muista...Vai olenko käsittänyt asian täysin väärin?

• val.yo
        pystynkö hakemaan?! kirjoitti:

Kiinnostuin vasta nyt tästä sosiaalipsykologiasta tässä muiden pääsykoekirjojen ohella...:) Tajusin vain, että tiedekunnan sivuilla sanotaan alkupisteistä, että muista aineista johon tämä sosiaalipsykologia mm. kuuluu, annetaan ylippilastutkintoaineista pisteitä; äidinkieli sekä kolme parasta seuraavista: toinen kotimainen kieli, matematiikka, reaalikoe tai vieraskieli...

Kirjoitin tänä keväänä ainoastaan äidinkielen, ruotsin, englannin(A) ja reaalin. Olenko ymmärtänyt oikein, ettei noita kaikkia alkupisteitä antavia aineita vaadita, että on kirjoittanut ne? Itselläni ei meinaan ole tuota matikkaa, mutta saisin ilmeisesti lähtöpisteitä muista...Vai olenko käsittänyt asian täysin väärin?

mitäään tiettyjä kirjoitettuja aineita. Itse pyrin paljon kirjoitusten jälkeen pelkällä pääsykokeella, kirjoitukset menivät miten menivät, eli ei juhlimista. Ja sitä paitsi olisi pitänyt kirjoittaa L kaikista, joten se siitä. Eikä mieleenikään tullut edes kirjoittaa matematiikkaa.
        Kannattaa panostaa pääsykokeeseen niin hyvin kuin mahdollista eli opetella kirjat lähes ulkoa, jos sinulle jää jotain aukkoj, joihin et jaksanut perehtyä, ja juuri siitä kysytään, olet pulassa. Aina löytyy sellaisia, jotka ovat todella päntänneet, noihin lähtöpisteisiin ei kannata nojautua, niitä on niin monella jo lähtövaiheessa.

• Näin on
        pystynkö hakemaan?! kirjoitti:

eli Kuopiossa ei saa sos.psykaan ollenkaan yo-tod.pisteitä.Koko paino on pääsykokeella,joten ihan sama menikö yo hyvin vai ei tai onko edes yo.Myös esim.opistokoulutus ok.

Tosin sisäänpääsyluvut on pienet ja pääsykoe ei helpoimmasta päästä.Yksi pääsykoekirja ja aineisto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      15058
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      25
      2984
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2391
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      125
      1710
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1453
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      347
      1367
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1095
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      926
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      108
      879
    Aihe