Täällä palstalla oli keskustelua ikäerosta parisuhteessa, mutta miten olette kokeneet eron älykkyydessä. Sitähän ei huomaa ihan heti, tai se ei edes haittaa, kun on rakkauden huumassa päästään vähän pehmeä joka tapauksessa, mutta entä ensimmäisen vuoden jälkeen?
Toivoisin nyt vastauksia niiltä, jotka ovat oikeassa parisuhteessa kokeneet tämän tilanteen. Miten ongelma on ratkennut vai oliko ongelmaa ollenkaan? Oletteko pysyneet yhdessä?
Jos olet vasta harkitsemassa yhteydenottoa tulevaan puolisoosi tai tunteesi on sidottu kuvitteelliseen parisuhteeseen, avaudu siitä mieluummin johonkin muuhun ketjuun. Yritetään pysyä reaalimaailmassa tällä kertaa.
Älykkyysero
111
602
Vastaukset
- Anonyymi
Minun on vaikea kuvitella rakastuvani ihmiseen joka on älyllisesti minua joko "tyhmempi" tai "älykkäämpi", enkät ymmärrä että olisi mahdollista tuntea mitään syvällisempää ihmistä kohtaan jonka äly ei ole suurinpiirtein omaani. Jos puhutaan taas pelkästään fyysistestä vetovoimasta, asia on toinen.
- Anonyymi
Älykkyys voi olla niin erilaista. Toinen voi olla sosiaalisesti älykäs ja taitava kuuntelija, mutta ei kuitenkaan osaa ruokkia esim matemaattisesti älykkään ajatuksia ja viedä keskustelua eteenpäin samalla tasolla - tai seuraavalla. Todellakin voin rakastua naiseen, joka ei ole samalla tavalla älykäs kuin minä, ja olenkin rakastunut parhaillaan, mutta olen huolestunut suhteen tulevaisuudesta. Täytyykö minun latistaa itseni vai hakea älyllistä haastetta muualta.
- Anonyymi
Pysy vaa siinä omassa kulpassas. Ihaile sitä omaa egoasi.
Ootkos niin älykäs lopulta, kun tuhoat sitä omaa kroppaasi.
Eikö se oo sun kalleutesi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se oo sun kalleutesiKroppa on kyllä ihan ok kunnossa ja ilman egoa yritän pärjäillä niin pitkälle kuin mahdollista, mutta ymmärrän sun pointin, kiitos siitä. Onhan tää nyt kieltämättä näitä ensimmäisen maailman ongelmia. Aattelin vaan, josko joku muu olisi pohdiskellut samaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se oo sun kalleutesiEiköhän meille kaikille riitä työtä omien egojen kanssa elämisen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kroppa on kyllä ihan ok kunnossa ja ilman egoa yritän pärjäillä niin pitkälle kuin mahdollista, mutta ymmärrän sun pointin, kiitos siitä. Onhan tää nyt kieltämättä näitä ensimmäisen maailman ongelmia. Aattelin vaan, josko joku muu olisi pohdiskellut samaa.
Trolli haluaa vain huomiota. Ei mitään muuta. Siitä hänelle maksetaan.
- Anonyymi
Aiemmassa suhteessa tämä kävi kieltämättä mielessä. Eniten ärsytti se, että henkilöllä oli vahvoja mielipiteitä ja hän oli mielestään useimmissa asioissa oikeassa, vaikka ei selvästi tiennyt monista asioista paljonkaan tai ollut juuri miettinyt niitä.
Mutta voihan tuon lajin haastetta hakea esim. ystävistä tai muista omista jutuista, enkä pitänyt sitä omassa suhteessani niin olennaisena erona. Tuo suhde kaatui lopulta muihin asioihin. - Anonyymi
Hyvä aloitus. Älykkyys on piirre, joka sytyttää ja herättää mielenkiinnon naista kohtaan. En voisi kuvitella olevani itseäni tyhmemmän kanssa suhteessa, viisaamman kyllä (senkin uhalla, että tuntisin alituisesti vajaavuutta ). Ajatuksen tasolla mietin joskus, että voisinko hieman tinkiä älykkyydestä, jos puolison kanssa läheisyys ja seksin tarve olisi samalla tasolla, toisaalta hyvät mieltä ruokkivat keskustelut kutkuttaa aivoja😉
Sellaisen kun kohtaisi, jossa kaikki kohtaisi!- Anonyymi
Hyvä kommentti, kyllä älykkyyteen voi ihastua ja rakastuakin, mullekaan ei vaan ole tälläistä ihanuutta sattunut kohdalle. Kyllä mun mielestä älykapasiteetin huomaa melko nopeasti, jos sitä haluaa etsiä. Mä voin kyllä ihastua huumorintajuun, aitouteen, siihen kivaan pikkulapseen siellä aikuisen sisällä, musikaalisuuteen, eläinrakkauteen ja esim. henkisyyteen.
Mä olen ollut nämä n. 30 vuotta _aina_ enemmän kiinnostunut siitä, mitä siellä ihmisen sisällä on, totta kai ulkonäkö ja tyyli merkitsevät jotain, en todellakaan halua aamupalapöytääni naista joka olisi kopio (tai toisinpäin) itsestäni :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kommentti, kyllä älykkyyteen voi ihastua ja rakastuakin, mullekaan ei vaan ole tälläistä ihanuutta sattunut kohdalle. Kyllä mun mielestä älykapasiteetin huomaa melko nopeasti, jos sitä haluaa etsiä. Mä voin kyllä ihastua huumorintajuun, aitouteen, siihen kivaan pikkulapseen siellä aikuisen sisällä, musikaalisuuteen, eläinrakkauteen ja esim. henkisyyteen.
Mä olen ollut nämä n. 30 vuotta _aina_ enemmän kiinnostunut siitä, mitä siellä ihmisen sisällä on, totta kai ulkonäkö ja tyyli merkitsevät jotain, en todellakaan halua aamupalapöytääni naista joka olisi kopio (tai toisinpäin) itsestäni :)Ajattelen, että huumorintaju vaatii jonkin laista herkkyyttä ja älykkyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen ollut nämä n. 30 vuotta _aina_ enemmän kiinnostunut siitä, mitä siellä ihmisen sisällä on, totta kai ulkonäkö ja tyyli merkitsevät jotain, en todellakaan halua aamupalapöytääni naista joka olisi kopio (tai toisinpäin) itsestäni :)Kumppanin valinnassa on ajateltava sekä ylä-että alapäällä.😉
- Anonyymi
Sitä_ja_samaa kirjoitti:
minäkin haluan :) Ja niin vain sellaisen naisen olen kohdannut.
Olet hänet jo kohdannut? 🥰
Mikäs sitten tuo sinut tänne petettyjen ja jätettyjen palstalle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet hänet jo kohdannut? 🥰
Mikäs sitten tuo sinut tänne petettyjen ja jätettyjen palstalle?hän. Hän on niin monella tapaa älykäs, että olen ihmeissäni hänen kanssaan. Jospa hän vielä pitäisi tällaisesta yksinkertaisemmasta mallista..
Omissa suhteissani en ole kokenut ongelmaa älykkyyden kanssa. Enemmän sen kanssa miten laajasti elämää ymmärtää. Hyvin yksioikoinen ja kapea katsontakulma ovat kyllä vieneet keskusteluhalut loppuvassa suhteessani. Toisaalta en ehkä ole osannut avata syventävään keskusteluun sisäistä diversiteettiä. Sosiaalinen ja tunteellinen lahjakkuus ovat tällä hetkellä asioita, joita arvostan yhä enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumppanin valinnassa on ajateltava sekä ylä-että alapäällä.😉
Niin mikä sitten on älykkyytä 😂. Jos suostuu toisen tahtoo ja tekee niinkuin hän haluaa, kuvitellen olevansa jotenkin ERITYINEN 😂, eikä edes tajua olevansa kana-aivo ☺. Kai sitten on älykäs 😙
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mikä sitten on älykkyytä 😂. Jos suostuu toisen tahtoo ja tekee niinkuin hän haluaa, kuvitellen olevansa jotenkin ERITYINEN 😂, eikä edes tajua olevansa kana-aivo ☺. Kai sitten on älykäs 😙
Kenestäköhän tässä nyt puhutaan? Minä suostuin toisen tahtoon, mietin että olisi helpompaa jos tekisin niin.. Oikeasti haluan omaa elämää, vaikka vaikeampaa tulee olemaan.. Minähän se kana-aivo olen..
- Anonyymi
Itse arvelisin, että merkitsevä älykkyysero tulisi esiin jo muutamien ensimmäisten deittien aikana. Kokemusta asiasta ei ole, mistä voi päätellä etten ole ollut deiteillä, suhteesta puhumattakaan, itsestäni älykkyystasolla merkitsevästi poikkeavan kanssa.
Hesarissa oli taannoin artikkeli aiheesta. En viitsi vaivautua sitä etsimään, mutta sisällön voi muistaakseni tiivistää seuraavasti: suosituimpia puolisoehdokkaita ovat he, joiden äo on välillä 120-125 vastapuolen äo:sta riippumatta. Eli ihmiset jotka ovat keskimääräistä älykkäämpiä, mutta eivät huippuälykkäitä.- Anonyymi
Ehkä eron huomaa ensimmäisten treffien aikana, mutta jos nainen on muuten tosi viehättävä ja puoleensavetävä, niin eihän se haittaa, vaan sitä jopa ihastuu juuri siihen erilaisuuteen. Ihanaa onkin juuri se, ettei toinen olekaan kaikessa samanlainen kuin itse. Sitten kun suhde etenee, niin alkaa tulla näitä tilanteita, että miksi taas joutuu selittämään itseään ja miksi taas pidetään näitä mun ajatuksia turhina ja vaikeina, ja kunpa olisi joku kenen kanssa puhua näistä abstrakteimmistakin asioista.
Sopivasti älykäs, uskon tuohon väitteeseen, että sellainen ihminen olisi useimpien mielestä viehättävä. En minäkään mikään huippuälykäs ole, mutta kärsimättömän luonteeni kanssa vaan turhaudun toisinaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä eron huomaa ensimmäisten treffien aikana, mutta jos nainen on muuten tosi viehättävä ja puoleensavetävä, niin eihän se haittaa, vaan sitä jopa ihastuu juuri siihen erilaisuuteen. Ihanaa onkin juuri se, ettei toinen olekaan kaikessa samanlainen kuin itse. Sitten kun suhde etenee, niin alkaa tulla näitä tilanteita, että miksi taas joutuu selittämään itseään ja miksi taas pidetään näitä mun ajatuksia turhina ja vaikeina, ja kunpa olisi joku kenen kanssa puhua näistä abstrakteimmistakin asioista.
Sopivasti älykäs, uskon tuohon väitteeseen, että sellainen ihminen olisi useimpien mielestä viehättävä. En minäkään mikään huippuälykäs ole, mutta kärsimättömän luonteeni kanssa vaan turhaudun toisinaan.Tämä on totta. Suhteen edetessä tämä ero alkaa näkyä. Toki älykkyyttä on erilaista, eikä sen taso tietenkään mitta ihmisarvoa. Mutta jos toinen on sosiaalisesti älykäs ja toinen matemaattisesti, niin kyllä ne kiinnostuksen kohteet ovat hyvin erilaisia. Esimerkiksi luetaan eri kirjoja tai katsotaan telkusta niin erilaisia ohjelmia, ettei niistä ole mitään yhteistä keskusteltavaa. Sama koskee esimerkiksi uutisia. Yhdessä ollaan oltu onnellisesti jo liki 20 vuotta, mutta suosittelisin kyllä muita ottamaan tämän asian huomioon. Huomaan esimerkiksi itsestäni että keskustelen ja ylipäätään puhun nykyisin paljon vähemmän, kun ei vaan kertakaikkiaan ole niitä yhteisiä jutun aiheita. Toinen on sitä mieltä etten kuuntele tai ole kiinnostunut hänen jutuistaan, ja itsestäni tuntuu aivan samalta.
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on totta. Suhteen edetessä tämä ero alkaa näkyä. Toki älykkyyttä on erilaista, eikä sen taso tietenkään mitta ihmisarvoa. Mutta jos toinen on sosiaalisesti älykäs ja toinen matemaattisesti, niin kyllä ne kiinnostuksen kohteet ovat hyvin erilaisia. Esimerkiksi luetaan eri kirjoja tai katsotaan telkusta niin erilaisia ohjelmia, ettei niistä ole mitään yhteistä keskusteltavaa. Sama koskee esimerkiksi uutisia. Yhdessä ollaan oltu onnellisesti jo liki 20 vuotta, mutta suosittelisin kyllä muita ottamaan tämän asian huomioon. Huomaan esimerkiksi itsestäni että keskustelen ja ylipäätään puhun nykyisin paljon vähemmän, kun ei vaan kertakaikkiaan ole niitä yhteisiä jutun aiheita. Toinen on sitä mieltä etten kuuntele tai ole kiinnostunut hänen jutuistaan, ja itsestäni tuntuu aivan samalta.
Hyvä kirjotus! Justiinsa tällä viisiinhän se menee 👍🙂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on totta. Suhteen edetessä tämä ero alkaa näkyä. Toki älykkyyttä on erilaista, eikä sen taso tietenkään mitta ihmisarvoa. Mutta jos toinen on sosiaalisesti älykäs ja toinen matemaattisesti, niin kyllä ne kiinnostuksen kohteet ovat hyvin erilaisia. Esimerkiksi luetaan eri kirjoja tai katsotaan telkusta niin erilaisia ohjelmia, ettei niistä ole mitään yhteistä keskusteltavaa. Sama koskee esimerkiksi uutisia. Yhdessä ollaan oltu onnellisesti jo liki 20 vuotta, mutta suosittelisin kyllä muita ottamaan tämän asian huomioon. Huomaan esimerkiksi itsestäni että keskustelen ja ylipäätään puhun nykyisin paljon vähemmän, kun ei vaan kertakaikkiaan ole niitä yhteisiä jutun aiheita. Toinen on sitä mieltä etten kuuntele tai ole kiinnostunut hänen jutuistaan, ja itsestäni tuntuu aivan samalta.
Matemaattisesti älykäs ei välttämättä ole kovin tunneälykäs. Hän keskittyy mielessään lähinnä mittaamaan kaltevuuksia, kulmia, painetta, kiihtyvyyttä tai laskemaan päässään yhtälöitä ja derivaattoja kun taas tunneälykäs keskittyy ajattelemaan romanttisesti puolisostaan, kaipaa huomiota ja rakkautta. Matemaattisesti älykkäälle seksi on yksi plus yksi, työntö sisään, ravistus, lopputulos, millä kaltevuudella ja paineella saavutetaan paras orgasmi jne. Tunneälykkäälle seksi on hieman muutakin kuin kaltevuuksia, painetta, yhtälön lopputulosta, kiihtyvyyttä jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matemaattisesti älykäs ei välttämättä ole kovin tunneälykäs. Hän keskittyy mielessään lähinnä mittaamaan kaltevuuksia, kulmia, painetta, kiihtyvyyttä tai laskemaan päässään yhtälöitä ja derivaattoja kun taas tunneälykäs keskittyy ajattelemaan romanttisesti puolisostaan, kaipaa huomiota ja rakkautta. Matemaattisesti älykkäälle seksi on yksi plus yksi, työntö sisään, ravistus, lopputulos, millä kaltevuudella ja paineella saavutetaan paras orgasmi jne. Tunneälykkäälle seksi on hieman muutakin kuin kaltevuuksia, painetta, yhtälön lopputulosta, kiihtyvyyttä jne.
Voi olla, mutta mieti miten kiinnostavia keskusteluja saisi sosiaalisesti lahjakkaan matemaattisesti itseään kehittävän naisen kanssa. Edellä ketjussa oli hienosti kuvattu miten matemaattisesti älykäs veisi keskustelua eteenpäin ja rikastaisi sitä tuomalla oman osuutensa. Vähän niin kuin käänteinen tetris. Sellaisista keskusteluista tulis aika makeita symmetrisia ajatus pyramideja🕸, jossa molemmat ”kostuu” ja saa uutta ajateltavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karkeaa ja tympeää yksinkertaistusta. Nainen ei ole koskaan noin putkiaivoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, aika karrikoitu esimerkki. Harvalla kuitenkaan on autismin kirjon diagnoosia ja sen myötä, matemaattinen erityispiirre... älytön sivuraide, mutta menköön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla, mutta mieti miten kiinnostavia keskusteluja saisi sosiaalisesti lahjakkaan matemaattisesti itseään kehittävän naisen kanssa. Edellä ketjussa oli hienosti kuvattu miten matemaattisesti älykäs veisi keskustelua eteenpäin ja rikastaisi sitä tuomalla oman osuutensa. Vähän niin kuin käänteinen tetris. Sellaisista keskusteluista tulis aika makeita symmetrisia ajatus pyramideja🕸, jossa molemmat ”kostuu” ja saa uutta ajateltavaa.
Vai niin. Vakooja on siis matemaattisella alalla ja ajattelee vakoiltavasta samoin. Pyramidi ei välttämättä tarkoita matematiikkaa tai valtaa saati sitten orjuutta. Niin kuin kauneus on katsojan silmissä niin on myös symbolit ja muodot tulkitsijan mielissä. Se riippuu täysin tulkitsijasta itsestään mitä tulkittava kohde edustaa. Sinulle pyramidi edustaa matematiikka, valtaa ja orjuutta, toisille se on pelkkä mitään sanomaton muoto vailla mitään merkitystä mutta niin vain teikäläisillä on tapana liioitella ja ylitulkita asioita sekä mustamaalata muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai matemaattinen älykkyys/ lahjakkuus automaattisesti sulje pois sosiaalista älykkyyttä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa minäkin mietin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai matemaattinen älykkyys/ lahjakkuus automaattisesti sulje pois sosiaalista älykkyyttä?
Ei suinkaan kaikki lahjat samaan päähän mahdu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopivasti älykäs, uskon tuohon väitteeseen, että sellainen ihminen olisi useimpien mielestä viehättävä. En minäkään mikään huippuälykäs ole, mutta kärsimättömän luonteeni kanssa vaan turhaudun toisinaan.Ei tarvitse olla kovinkaan korkea älykkyysosamäärä, että kykenee puhumaan abstrakteista asioista. Keskinkertainen riittää riittää siihen.
Oma älli on mittaamatta 😅 eikä mulla ole myöskään tiedossa nykyisen tai aikaisempien kumppanieni Äo:t. Mitään järisyttävän suurta eroa ajattelussa en muista huomanneeni, mutta toki jonkinlaisia eroavaisuuksia kyllä. Kaikilla on varmaankin (olleet) omat vahvuutensa, kuin myös heikkoutensa älyämisen puolella.
Luulen siis, jotta omalle kohalle on osunut tyyppejä, joiden kanssa lukemat kutakuinkin kohtaisivat, jos laitettas mitaten. Yhdessä ei ole silti pysytty eli ongelmia on ollut muissa asioissa.
Uskoisin, että pienehkö heitto älyn määrässä ei parisuhdetta kaada, mutta jos toinen on reippaasti keskivertoa älykkäämpi ja toinen alle keskitason, niin ongelmia saattaapi syntyä...- Anonyymi
Me puhutaan tässä naisten välisistä suhteista.
Anonyymi kirjoitti:
Liekö tässä kohtaa se äly mut taas jätti 😉 Kiitos huomautuksesta.
- Anonyymi
😂luin aluksi, että oma älli on mittaamatton (ääretön) ja ajattelin, että siinä on itseluottamus kohdillaan 😄
Anonyymi kirjoitti:
😂luin aluksi, että oma älli on mittaamatton (ääretön) ja ajattelin, että siinä on itseluottamus kohdillaan 😄
😁 Ei se aivan kohillaan ole, niinkuin ei moni muukaan asia. Mutta mittaamatta on tuokin ja semmoseksi saapi myös jäädä.
Irwiniä lainaten "..Luonnonlahjat ei paljonkaan paina, mutta reteesti vaan huulta paiskaillaan, onhan huumoria ollut varmaan aina"- Anonyymi
En_osaaEn_tunne kirjoitti:
😁 Ei se aivan kohillaan ole, niinkuin ei moni muukaan asia. Mutta mittaamatta on tuokin ja semmoseksi saapi myös jäädä.
Irwiniä lainaten "..Luonnonlahjat ei paljonkaan paina, mutta reteesti vaan huulta paiskaillaan, onhan huumoria ollut varmaan aina"No hei parempi olis ettei tätäkään päätä paljon mittailla, mikä täällä pallolla kovin paikoillaan on, jossain mittakaavassa kuitenkin ja se riittää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naiset keskenään riintaantuvat ennemmin tai myöhemmin. Ei ne synny kuin, kuin joulusta juhannukseen. Sitten alkaa riita ja haukkuminen, ukot käy toistensa akkoja naimassa.
- Anonyymi
Olen itse poikkeusälykäs ja tottunut olemaan erilainen. Yhtä älykästä ihmistä tuskin löydän, enkä ehkä haluakaan. Elämänkokemuksen myötä olen oppinut, että vähän vähemmän älykkäät ovat usein tyytyväisempiä elämään ja onnellisempia.
- Anonyymi
Mahtaa olla turhauttavaa! Luullakseni olen keskiverto älykäs ja tavallista herkempi nainen. Sen verran älyä on suotu, että tunnistan itsestäni älykkäämmät ja himmailen heidän seurassa😅, etten jää tyhmyydestä kiinni😆.
Huomaan silti välillä ihmetelleeni suuresti, miten joillakin ihmisillä ei ole yhtään soveltamis tai päättelykykyä. Se on hämmentävää, tilanteesta riippuen säälin tai olen vähän kateellinen. Toisinaan olisi vapauttavaa mennä ilman järjen hiventä eteenpäin, vaikka vaikeissa työtilanteissa (ja sitten jättää ne taakseen). Toisaalta, mahtaa olla työlästä ”ratkaista” aina samoja ongelmia, kun edellisistä ei ota opiksi, eikä sovellus kykyä ole suotu. Nimimerkillä: oman elämäni tetriksen palaaja 😄 - Anonyymi
Miksi et haluaisi löytää yhtä älykästä ihmistä, kuin sinä?
Voisin kuvitella, jos muut ovat tyhmempiä keskusteluista ei oikein saisi muuta, kuin ihailua ja se olisi hemmetin tylsää. Vai onko kiva olla yksin huipulla, yksin muiden yläpuolella? 😊
Mikä on älykkyydessäsi parasta? - Anonyymi
Hei sinä poikkeuksellisen älykäs nainen! Kiitos kun osallistuit keskusteluun :-)
Oletko parhaillaan parisuhteessa ja oletko onnellinen? Mihin aiemmat suhteesi ovat kariutuneet?Olisi kiinnostavaa tietää, miten kanavoit älykkyyttäsi vapaa-ajalla vai onko sinulla tarvetta siihen.
Itse kaipaan tukea analyyttiseen ajatteluun erityisesti elämän käännekohdissa ja kriisitilanteissa. Jos kotona ollaan sitä mieltä, että kyllä se siitä ja elämä kantaa, niin tunnen jääväni yksin ongelmieni kanssa. Silloin kun kaikki on hyvin, niin kaikki on hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaa olla turhauttavaa! Luullakseni olen keskiverto älykäs ja tavallista herkempi nainen. Sen verran älyä on suotu, että tunnistan itsestäni älykkäämmät ja himmailen heidän seurassa😅, etten jää tyhmyydestä kiinni😆.
Huomaan silti välillä ihmetelleeni suuresti, miten joillakin ihmisillä ei ole yhtään soveltamis tai päättelykykyä. Se on hämmentävää, tilanteesta riippuen säälin tai olen vähän kateellinen. Toisinaan olisi vapauttavaa mennä ilman järjen hiventä eteenpäin, vaikka vaikeissa työtilanteissa (ja sitten jättää ne taakseen). Toisaalta, mahtaa olla työlästä ”ratkaista” aina samoja ongelmia, kun edellisistä ei ota opiksi, eikä sovellus kykyä ole suotu. Nimimerkillä: oman elämäni tetriksen palaaja 😄Äh, älä ikinä pienennä itseäsi ja kuvittele olevasi vähemmän kuin joku muu. Älykkyys ei ole sama kuin ihmisarvo, se on vain yksi ominaisuus muiden joukossa, kuten pituus tai silmien väri - ei sitä voi valita.
Ei myöskään kannata sääliä tai kadehtia ketään. Kaikilla on elämässään sekä hyviä että huonoja päiviä, iloa ja surua, onnea ja epäonnea, älykkyystasosta tai sen laadusta riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äh, älä ikinä pienennä itseäsi ja kuvittele olevasi vähemmän kuin joku muu. Älykkyys ei ole sama kuin ihmisarvo, se on vain yksi ominaisuus muiden joukossa, kuten pituus tai silmien väri - ei sitä voi valita.
Ei myöskään kannata sääliä tai kadehtia ketään. Kaikilla on elämässään sekä hyviä että huonoja päiviä, iloa ja surua, onnea ja epäonnea, älykkyystasosta tai sen laadusta riippumatta.Kiitos, ehkä hissukseen olossa on minulla ripaus elämänpelkoa ja ylpeyttä, kun laittaa itsensä alttiiksi viisaampia seurassa voi oppia jotain, mutta samalla joutuu vähän nöyrtymään ja paljastamaan itsensä.
Mikäli luit tekstin loppuosan huomaat, että ihmettelen suuresti... lue = olen pohjalaisella ylpeydellä reteästi keskiverto viisas, ehkä jopa salaa vähän yli😉 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaan silti välillä ihmetelleeni suuresti, miten joillakin ihmisillä ei ole yhtään soveltamis tai päättelykykyä. Se on hämmentävää, tilanteesta riippuen säälin tai olen vähän kateellinen. Toisinaan olisi vapauttavaa mennä ilman järjen hiventä eteenpäin, vaikka vaikeissa työtilanteissa (ja sitten jättää ne taakseen). Toisaalta, mahtaa olla työlästä ”ratkaista” aina samoja ongelmia, kun edellisistä ei ota opiksi, eikä sovellus kykyä ole suotu. Nimimerkillä: oman elämäni tetriksen palaaja 😄Oletko se minä olen kakku runon kirjoittaja?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, ehkä hissukseen olossa on minulla ripaus elämänpelkoa ja ylpeyttä, kun laittaa itsensä alttiiksi viisaampia seurassa voi oppia jotain, mutta samalla joutuu vähän nöyrtymään ja paljastamaan itsensä.
Mikäli luit tekstin loppuosan huomaat, että ihmettelen suuresti... lue = olen pohjalaisella ylpeydellä reteästi keskiverto viisas, ehkä jopa salaa vähän yli😉Oletko sinä se jolla on toiselta puolelta phjalaista verta?
- Anonyymi
Toi on vähän sama, kun paljastaisi, että on miljönääri. Kysymykset ei tule loppumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko se minä olen kakku runon kirjoittaja?!
Hetki meni, että leikkas. Taisin kommentoida joskus johonkin runoon runolla.
...minä olen kakku, en tarvitse pippuria, enempää en muista.
Miten muistit ja yhdistyi sulla kirjoituksen perusteella? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä se jolla on toiselta puolelta phjalaista verta?
En muista (enkä usko), olenko koskaan maininnut asiasta palstalla, kyllä suurin osa suvustasi on kotoisin eteläpohjanmaalta ja siellä lapsuuden kesiä paljon viettänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äh, älä ikinä pienennä itseäsi ja kuvittele olevasi vähemmän kuin joku muu. Älykkyys ei ole sama kuin ihmisarvo, se on vain yksi ominaisuus muiden joukossa, kuten pituus tai silmien väri - ei sitä voi valita.
Ei myöskään kannata sääliä tai kadehtia ketään. Kaikilla on elämässään sekä hyviä että huonoja päiviä, iloa ja surua, onnea ja epäonnea, älykkyystasosta tai sen laadusta riippumatta.Säälin kautta löytyy empatia ja ymmärrys toisen asemaa kohtaan, peukku säälille 👍
Kateus, mikä mahtava voima. Kateus auttaa tunnistamaan niitä asioita, joita haluaa itselle tai omaan elämään lisää. Kateuden tunteen kautta, voi löytää omat tavoitteet, peukku kateudelle 👍
Kannattaa tuntea kaikkia tunteita. Anonyymi kirjoitti:
Säälin kautta löytyy empatia ja ymmärrys toisen asemaa kohtaan, peukku säälille 👍
Kateus, mikä mahtava voima. Kateus auttaa tunnistamaan niitä asioita, joita haluaa itselle tai omaan elämään lisää. Kateuden tunteen kautta, voi löytää omat tavoitteet, peukku kateudelle 👍
Kannattaa tuntea kaikkia tunteita.muistelen jostain lukeneeni. Ne ovat tärkeitä tunteita ja niistä oppii itsestään paljon. En muistanut näitä juuri kun sellaista ohjausta ja ymmärrystä tarvitsen, joten kiitos kommentistasi :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et haluaisi löytää yhtä älykästä ihmistä, kuin sinä?
Voisin kuvitella, jos muut ovat tyhmempiä keskusteluista ei oikein saisi muuta, kuin ihailua ja se olisi hemmetin tylsää. Vai onko kiva olla yksin huipulla, yksin muiden yläpuolella? 😊
Mikä on älykkyydessäsi parasta?En usko, että löytäisin, koska näin älykkäitä on 0,5% väestöstä pitäisi löytää vielä toinen lesbo jonka kanssa klikkasi (ihastun äärimmäisen harvoin). Tuntuu, että olen oppinut pärjäämään enemmistön joukossa, jonkinlainen yksinäisyys toki läsnä kun en täysin kuulu joukkoon.
Moni kuvittelee, että älykkyyden määrä korreloisi esim. tulotason ja menestyksen kanssa, mutta näin ei ole. Esim. opiskellessani sain kärsiä siitä, että pystyin hahmottamaan suuria kokonaisuuksia ja kehitin omia (nykyisiä parempia) kaavoja tehtävien ratkaisuun. Sen sijaan, että professori olisi huomioinut asian positiivisesti, hän rankaisi minua hylsyllä kun en käyttänyt materiaalien kaavoja ja julkaisi kehittämäni kaavat ominaan.
Hyvää älykkyydessä on ehkä se, että pystyn omaksumaan lyhyessä ajassa paljon tietoa. Pystyn hahmottamaan suuria kokonaisuuksia joissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olen onnistunut luomaan itselleni melko onnellisen elämän. Ja toivon, että voin muuttaa vielä maailmaa paremmaksi paikaksi kykyjeni avulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, ehkä hissukseen olossa on minulla ripaus elämänpelkoa ja ylpeyttä, kun laittaa itsensä alttiiksi viisaampia seurassa voi oppia jotain, mutta samalla joutuu vähän nöyrtymään ja paljastamaan itsensä.
Mikäli luit tekstin loppuosan huomaat, että ihmettelen suuresti... lue = olen pohjalaisella ylpeydellä reteästi keskiverto viisas, ehkä jopa salaa vähän yli😉Ilmankos tämä ketju kerää pohjalaisia naisia, kun ollaan joka asiassa aina pikkuusen parempia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että löytäisin, koska näin älykkäitä on 0,5% väestöstä pitäisi löytää vielä toinen lesbo jonka kanssa klikkasi (ihastun äärimmäisen harvoin). Tuntuu, että olen oppinut pärjäämään enemmistön joukossa, jonkinlainen yksinäisyys toki läsnä kun en täysin kuulu joukkoon.
Moni kuvittelee, että älykkyyden määrä korreloisi esim. tulotason ja menestyksen kanssa, mutta näin ei ole. Esim. opiskellessani sain kärsiä siitä, että pystyin hahmottamaan suuria kokonaisuuksia ja kehitin omia (nykyisiä parempia) kaavoja tehtävien ratkaisuun. Sen sijaan, että professori olisi huomioinut asian positiivisesti, hän rankaisi minua hylsyllä kun en käyttänyt materiaalien kaavoja ja julkaisi kehittämäni kaavat ominaan.
Hyvää älykkyydessä on ehkä se, että pystyn omaksumaan lyhyessä ajassa paljon tietoa. Pystyn hahmottamaan suuria kokonaisuuksia joissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olen onnistunut luomaan itselleni melko onnellisen elämän. Ja toivon, että voin muuttaa vielä maailmaa paremmaksi paikaksi kykyjeni avulla.Asetin kysymyksen huonosti. On epätodennäköistä, että löydät yhtä älykkään, kuin itse olet. Mitä jos elettäisiin kuvitteellisessa maailmassa, jossa tämä olisi mahdollista. Miksi et silloin haluaisi olla toisen yhtä älykkään kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hetki meni, että leikkas. Taisin kommentoida joskus johonkin runoon runolla.
...minä olen kakku, en tarvitse pippuria, enempää en muista.
Miten muistit ja yhdistyi sulla kirjoituksen perusteella?Tunnistan sun kirjoitustyylin. Sulla on kivoja vertauskuvia... yllättäviä☺️ Kakku ja tetris.
”En kaipaa suolaa, enkä pippuria olen täytekakku.
Haluan myös tuntea kokea, elämää juhlia.
Ota kokonaan, en tule antamaan vain palaa muruista puhumattakaan. Kaadutaan.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi on vähän sama, kun paljastaisi, että on miljönääri. Kysymykset ei tule loppumaan.
Mitå enemmän vastaat ja annat huomiota niin sitä enemmän tulee kysymyksiä. Hybriditrolli haluaa kaiken huomiosi ja aikasi jotta olisit työtön työtön ja sitten sinut voisi työllistää johonkin vuorotteluvapaa/palkkatukitöihin tai vähintään äärettömän huonolla palkalla jonnekin mahdollisimman veemäiseen paikkaan veemäisiin olosuhteisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitå enemmän vastaat ja annat huomiota niin sitä enemmän tulee kysymyksiä. Hybriditrolli haluaa kaiken huomiosi ja aikasi jotta olisit työtön työtön ja sitten sinut voisi työllistää johonkin vuorotteluvapaa/palkkatukitöihin tai vähintään äärettömän huonolla palkalla jonnekin mahdollisimman veemäiseen paikkaan veemäisiin olosuhteisiin.
Alkoi kiinnostamaan tämä juttu ;) Missäs tällaisia työpaikkoja on, kun satun työttömänä olemaan, opiskelen kyllä etuudella..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnistan sun kirjoitustyylin. Sulla on kivoja vertauskuvia... yllättäviä☺️ Kakku ja tetris.
”En kaipaa suolaa, enkä pippuria olen täytekakku.
Haluan myös tuntea kokea, elämää juhlia.
Ota kokonaan, en tule antamaan vain palaa muruista puhumattakaan. Kaadutaan.”Apua😅, nyt punastun. Mun runo ihan Ok vastauksena siihen edellä olleeseen, tuollaisenaan roikkuu ilmassa. Kiitos kuitenkin kehuista!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että löytäisin, koska näin älykkäitä on 0,5% väestöstä pitäisi löytää vielä toinen lesbo jonka kanssa klikkasi (ihastun äärimmäisen harvoin). Tuntuu, että olen oppinut pärjäämään enemmistön joukossa, jonkinlainen yksinäisyys toki läsnä kun en täysin kuulu joukkoon.
Hyvää älykkyydessä on ehkä se, että pystyn omaksumaan lyhyessä ajassa paljon tietoa. Pystyn hahmottamaan suuria kokonaisuuksia joissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olen onnistunut luomaan itselleni melko onnellisen elämän. Ja toivon, että voin muuttaa vielä maailmaa paremmaksi paikaksi kykyjeni avulla.Hei älykkö, tarkoittaako 0,5% väestöstä nykyään jotain 150... 160? Tuo keskihajontahan muuttui joskus 10 vuotta sitten, siihen suuntaan että keskiarvo aleni. Tätä en sulle kerro, toki tiedät, oikeastaan vain ajattelen ääneen 🙂
Mensahan ei ole kovin 'muotijuttu' sinänsä, kun katsoo näitä muutamia mensalaisia, niin tuo uusi nimitys, myötähäpeä iskee oikein todella. Tarkoitan tiettyjä julkisuuden "älykköjä", ihan naapurissani tuskin asunee 😆
Tyhmä en ole mäkään, mutta ei se loppujen lopuksi "takaa" yhtään mitään elämässä ... Riippuu tietysti, mitä oma arvomaailma pitää sisällään, itsellä se EI ole materiaa, statusta, yms., ihan päinvastoin. Elän myös 'samaa rataa' 👍🏼 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei älykkö, tarkoittaako 0,5% väestöstä nykyään jotain 150... 160? Tuo keskihajontahan muuttui joskus 10 vuotta sitten, siihen suuntaan että keskiarvo aleni. Tätä en sulle kerro, toki tiedät, oikeastaan vain ajattelen ääneen 🙂
Mensahan ei ole kovin 'muotijuttu' sinänsä, kun katsoo näitä muutamia mensalaisia, niin tuo uusi nimitys, myötähäpeä iskee oikein todella. Tarkoitan tiettyjä julkisuuden "älykköjä", ihan naapurissani tuskin asunee 😆
Tyhmä en ole mäkään, mutta ei se loppujen lopuksi "takaa" yhtään mitään elämässä ... Riippuu tietysti, mitä oma arvomaailma pitää sisällään, itsellä se EI ole materiaa, statusta, yms., ihan päinvastoin. Elän myös 'samaa rataa' 👍🏼0,05
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säälin kautta löytyy empatia ja ymmärrys toisen asemaa kohtaan, peukku säälille 👍
Kannattaa tuntea kaikkia tunteita.Ajattelen sääliä sen kohdetta alentavana tunteena. Harva haluaa sääliä osakseen ja empatialla tarkoitetaan kykyä eläytyä kanssaihmisen tunteisiin tämän näkökulmasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelen sääliä sen kohdetta alentavana tunteena. Harva haluaa sääliä osakseen ja empatialla tarkoitetaan kykyä eläytyä kanssaihmisen tunteisiin tämän näkökulmasta.
Sanoilla on erilaisia merkityksiä eri ihmisille. Minulle sanalle sääli on tämän Wikipedian kuvauksen mukainen tunnelataus:
”Sääli on toisten kärsimysten herättämää sympaattista surua. Sanaa käytetään verrannollisena sanojen myötätunto, osanotto tai empatia kanssa” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelen sääliä sen kohdetta alentavana tunteena. Harva haluaa sääliä osakseen ja empatialla tarkoitetaan kykyä eläytyä kanssaihmisen tunteisiin tämän näkökulmasta.
Eipä ole tullut käytettyä tuommoista alentavaa muka sääliä, käytätkö itse?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla narsistisia piirteitä?
- Anonyymi
Mun vaimo on Mensa-älykäs, eli hyvä ratkomaan kaikkia väkkyröitä ja kaavoja. Mä en ole hyvä niissä lainkaan. Mutta multa löytyy ehkä sellaista maalaisjärkeä ja osaamista enemmän kun häneltä ja se välillä ärsyttää mua. En tiedä ärsyttääkö vaimoa sitten tämä mun Mensan jäsenettömyys :D
- Anonyymi
Kukaan oikeasti älykäs ei mene Mensaan eikä kehuskele sillä.
- Anonyymi
Ainahan suhteessa joku asia alkaa ärsyttää. Kannattaa vaan keskittyä enemmän niihin puolison hyviin puoliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan oikeasti älykäs ei mene Mensaan eikä kehuskele sillä.
Olipa tässä taas kaksi upeaa vastausta. Eihän hän sanonut edes että vaimo kehuskelee sillä että pärjää Mensassa. Taitaa kateellisuus puhua...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa tässä taas kaksi upeaa vastausta. Eihän hän sanonut edes että vaimo kehuskelee sillä että pärjää Mensassa. Taitaa kateellisuus puhua...
Oikeasti älykäs ei hakeudu Mensaan ja oikeasti älykäs ei mainitse erikseen, että on älykäs tai kuuluu Mensaan. Vain alemmuudentuntoiset alkavat näistä älykkyysasioista kirjoittelemaan provosoivasti näin korkeakoulujen hakuaikojen lähestyessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti älykäs ei hakeudu Mensaan ja oikeasti älykäs ei mainitse erikseen, että on älykäs tai kuuluu Mensaan. Vain alemmuudentuntoiset alkavat näistä älykkyysasioista kirjoittelemaan provosoivasti näin korkeakoulujen hakuaikojen lähestyessä.
Tottahan toki älykäs voi kertoa olevansa älykäs, mitäs hävettävää tai piiloteltavaa siinä on. Tähänkin ketjuun on osallistunut poikkeuksellisen älykäs nainen ja se olikin erittäin kiinnostavaa. Ja kuten hän kertoi, korkea älykkyys tuo omat haasteensa elämään, eikä niistä voi tietää, ellei itse elä siinä todellisuudessa.
- Anonyymi
Älykkyys on seksikästä. Viihdyn ehdottomasti itseäni älykkäämmässä seurassa tai vähintään saman tasoisessa. Hyvä huumori edellyttää myös älykkyyttä, ja huumori onkin yks kriteeri mikä pitäisi natsata.
- Anonyymi
Kumman ottaisit älykkään ja vähän nokkavan vai vähemmän älykkään, mutta vilpittömän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumman ottaisit älykkään ja vähän nokkavan vai vähemmän älykkään, mutta vilpittömän?
Älykkääseen tuntisin vetoa enemmän, uskoisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkääseen tuntisin vetoa enemmän, uskoisin.
Sama valinta, nokkavuuden ottaisin haasteena. Luullakseni se on sekundäärinen piirre ihmisessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama valinta, nokkavuuden ottaisin haasteena. Luullakseni se on sekundäärinen piirre ihmisessä.
Minä tiedän. Ottaisit älykkään ja nokkavan. Miksi? Siinä on sopivasti ”haastetta” eli työllistää sopivasti tiedustelupalveluja ja te heteromiehethän tykkäätte ”haasteista” niin senpä takia lähdette iskemään työksenne vain lesboja sen sijaan että yrittäisitte tutustua heteronaiseen.
- Anonyymi
Itse en voi sietää nokkavia viisastelijoita. Makunsa kullakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään, vilpitön olisi parempi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkäästi nokkava ehdottomasti mieluummin kuin vilpitön pönttö 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkäästi nokkava ehdottomasti mieluummin kuin vilpitön pönttö 🤣
Ajattele kuinka jokin viihdeohjelmakin ammentaa suurimman osan sketseistänsä jostakin taviksesta, yksityishenkilöstä. Sanoisin, että säälittävää. Onhan noita oikeitakin julkkiksia vaikka millä mitalla. Ei oikein mene perille, että minkä takia jokin ”parazziryhmä” ahdistelee vuodesta toiseen jotakin tavan tallaajaa.. Ei siinä riitå soitot, että ”I love you tai J’e taime”. Ei se ole rakkautta, että jahtaa vuodesta toiseen mielipuolen lailla..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kumman ottaisit älykkään ja vähän nokkavan vai vähemmän älykkään, mutta vilpittömän?"
Auttamattomasti tälläisiä valinnanmahiksia ei ole. Täysi hypoteesi. Yök. Vastaavia voisi keksiä puoli miljoonaa 😂 Ei jaksa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kumman ottaisit älykkään ja vähän nokkavan vai vähemmän älykkään, mutta vilpittömän?"
Auttamattomasti tälläisiä valinnanmahiksia ei ole. Täysi hypoteesi. Yök. Vastaavia voisi keksiä puoli miljoonaa 😂 Ei jaksa!Jaahas, jankuttaja jankkaavamme löytyi. Toi yök jotenkin sopii sun suuhun. Taidat olla sellainen negatiivisten itsestäänselvyyksien keksijä. Loistavia ajatuksia,,, ihan oikein jakamisen arvoinen oli taas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaahas, jankuttaja jankkaavamme löytyi. Toi yök jotenkin sopii sun suuhun. Taidat olla sellainen negatiivisten itsestäänselvyyksien keksijä. Loistavia ajatuksia,,, ihan oikein jakamisen arvoinen oli taas!
Kuka se jankuttaja on 😳? Tässä kohtaa sulla meni puurot ja vellit täysin sekaisin ... Ikävä kyllä täytyy kertoa, että pessimismi ei kuulu mun kuvioihin, korvaan sen realismilla 😉
Rupesin yhtäkkiä miettimään, että mahdatkohan sä olla se blondie "järviseutulisällä" ...? Et tainnut kauppakorkeaan sitten päästä 😁
- Anonyymi
Ap ei osoita kovin suurta älykkyyttä kun haluaa rajata ketkä saa vastata.
- Anonyymi
Eri mieltä, minusta hän rajaa taitavasti! Jos osaat soveltaa, voit vastata rajauksen mukaisesti😉
- Anonyymi
Mitä mieltä ap. olisit jos seuraavat 30 vuotta olisi yhtä pitkää, katkeamatonta koronasulkua ja joku kirjoittelisi juuri sinulle suunnattuja tämmöisiä aloituksia joka ikinen päivä?
- Anonyymi
Tähän en halua vastata, vaikken ap olekaan. Tässä vuodessa on jo riittämiin ja kaikissa edeltävissä vuosissa ilman rakkautta.
- Anonyymi
En koe tämän palstan aloituksia mitenkään velvoittavina tai henkilökohtaisina, joten siitä vaan suuntaamaan kirjoituksia mihin kukin haluaa, koronasulun kanssa tai ilman 😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En koe tämän palstan aloituksia mitenkään velvoittavina tai henkilökohtaisina, joten siitä vaan suuntaamaan kirjoituksia mihin kukin haluaa, koronasulun kanssa tai ilman 😄
Enpä minäkään näihin järjestelmällisesti vastaile. Tästä kommentista tuli vaan todella masentava mieli. Puolitoista vuotta sitten rakastuin ja ymmärsin olevani lesbo, ja sittenpä alkoikin koronaeristys.. Seuraavat 30 vuotta tätä kamalaa yksinäisyyttä ja kaipuuta tuntuu ajatuksena aivan kauhistuttavalta :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä minäkään näihin järjestelmällisesti vastaile. Tästä kommentista tuli vaan todella masentava mieli. Puolitoista vuotta sitten rakastuin ja ymmärsin olevani lesbo, ja sittenpä alkoikin koronaeristys.. Seuraavat 30 vuotta tätä kamalaa yksinäisyyttä ja kaipuuta tuntuu ajatuksena aivan kauhistuttavalta :(
Ihan pieni vinkki, että ajattelepa samaa tilannetta ilman koronaa. Voihan milloin vain ja missä vain tulla potkut, harrastuksiin et pääse ja kumppani on jättänyt/muuttamut kauas/et muuten vain pääse näkemään, ystäviä ei ole jne. Ajattelepa vielä, että ruokaa ei ole eikä kattoa pään päällä. Kylmä on ja terveyskin reistailee.
Työttömyys ja heikko taloudellinen tilanne voi karahtaa kenelle vain ja missä vain. Ei siihen koronaa tarvita eikä tarvitse olla laiska tai tyhmä. Riittää kun naamasi ei miellytä tai olet vain muuten vain ”ihanan haastava, kateutta tuottava ja kiristettävö kohde” henkilölle/ihmisryhmälle, joka tykkää ”haasteista”.
- Anonyymi
En ole kokenut mitenkään ja mietin tässä miksi. En taida juurikaan pohtia muiden ihmisten älykkyysosamäärää, saati omaani. Asia ei myöskään ole noussut keskusteluun tai ongelmaksi parisuhteissani.
Taitaa mennä pahasti asian sivuun, mutta sanoisin sosiaalisten taitojen tason olevan huomattavasti älykkyystasoa keskeisempää sekä ensitreffeillä että parisuhteen aikana. Toisen ihmisen tunnetilan ja mielialan lukeminen, yleinen tilannearviointi "missä mennään", riitojen ja väärinkäsitysten nopea ja sujuva selvittäminen, kyky muokata käyttäytymistään tilanteen mukaan, kuten mikä huumori sopii, kannattaako puhua vai olla hiljaa, miten sanoa mielipiteensä ja pitää puoliaan astumatta toisen varpaille, miten pitää yllä positiivista ilmapiiriä, kyky ottaa tarpeeksi omaa tilaa muttei viedä liikaa tilaa toiselta, kyky viedä tilanteita eteenpäin olematta kuitenkaan hyökkäävä jne.
Luulenpa että keskinkertainen älykkyys riittää parisuhteessa hyvin, jos taitaa edellä mainitun. Ainakin jos itse saisin valita otanko 140 älykkyysosamäärän ja keskinkertaiset sosiaaliset taidot vai 110 älykkyysosamäärän ja huipputason sosiaaliset taidot, ottaisin ehdottomasti jälkimmäisen. Ihan vain koska se takaisi todennäköisemmin pärjäämisen sekä ihmissuhteissa että muillakin elämän areenoilla. Parasta toki olisi, jos voisi valita molemmat.- Anonyymi
Ap tässä. Ei mennyt ollenkaan sivuun, koska luokittelen myös sosiaaliset taidot yhden sortin älykkyydeksi. Älykkyysosamäärällä mitattava älykkyys onkin kovin kapea-alaista, joten esitän kysymyksen siinä muodossa, että haittaisiko sinua suhteessa, jos puolison sosiaaliset taidot osoittautuisivat kömpelöiksi esim. uuteen ryhmään tutustuttaessa ja joutuisit joko kannattelemaan häntä tai rajaamaan omaa sosiaalista elämääsi?
Hypoteettinen tilanne, mutta ajatellaan mahdollisia ihmisryhmiä taas sitten joskus kun korona suo. - Anonyymi
Sosiaaliset taidot kyllä saattaa ratkaista pelin jo ennen kuin pääsee yrittämäänkään parisuhdetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ap tässä. Ei mennyt ollenkaan sivuun, koska luokittelen myös sosiaaliset taidot yhden sortin älykkyydeksi. Älykkyysosamäärällä mitattava älykkyys onkin kovin kapea-alaista, joten esitän kysymyksen siinä muodossa, että haittaisiko sinua suhteessa, jos puolison sosiaaliset taidot osoittautuisivat kömpelöiksi esim. uuteen ryhmään tutustuttaessa ja joutuisit joko kannattelemaan häntä tai rajaamaan omaa sosiaalista elämääsi?
Hypoteettinen tilanne, mutta ajatellaan mahdollisia ihmisryhmiä taas sitten joskus kun korona suo.Jaa, hyvä kysymys. Täytyy myöntää etten ole tainnut olla koskaan suhteessa, jossa sosiaaliset taitoni olisivat poikenneet huomattavasti toisen taidoista. Tilanne olisi siinä mielessä uusi. En myöskään tiedä sosiaalisten taitojeni tasoa suhteessa muihin, en nimittäin ole ollut missään testissä josko niitä onkaan tällä alueella.
Luulen että voisin hyvinkin kannatella sosiaalisesti taitamattomampaa kumppania uusissa ryhmätilanteissa, mutta sosiaalista elämääni en haluaisi lähteä rajaamaan. En myöskään katselisi kovin loukkaavaa käytöstä itseäni kohtaan, vaikka syynä olisi taitamattomuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sosiaaliset taidot kyllä saattaa ratkaista pelin jo ennen kuin pääsee yrittämäänkään parisuhdetta.
Näin varmasti usein on, tulee nyt mieleen yksinkertainen esimerkki. A, B ja C menevät ensitreffeille uuden nettituttavuuden kanssa. A:lla on erittäin hyvät sosiaaliset taidot, B:llä keskinkertaiset ja C:llä heikot. Treffeillä tulee kömmähdys, voi helposti sattua kenelle tahansa koska kyseessä vieras ihminen. Mitä tekee A, huomaa heti mitä tapahtui, tekee korjausliikkeen ja jatkaa sujuvasti treffejä. Kaikki hyvin. Mitä tekee B, huomaa että mynkään meni, mutta ei osaa korjata tilannetta tai keksii toimintatavan liian myöhään, vaikka miettii kuumeisesti. Seuraavia treffejä ei tule. Mitä tekee C, ei huomaa mitään, joten ei yritäkään korjata asiaa ja jää ikuisesti ihmettelemään miksi ei tule seuraavia treffejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin varmasti usein on, tulee nyt mieleen yksinkertainen esimerkki. A, B ja C menevät ensitreffeille uuden nettituttavuuden kanssa. A:lla on erittäin hyvät sosiaaliset taidot, B:llä keskinkertaiset ja C:llä heikot. Treffeillä tulee kömmähdys, voi helposti sattua kenelle tahansa koska kyseessä vieras ihminen. Mitä tekee A, huomaa heti mitä tapahtui, tekee korjausliikkeen ja jatkaa sujuvasti treffejä. Kaikki hyvin. Mitä tekee B, huomaa että mynkään meni, mutta ei osaa korjata tilannetta tai keksii toimintatavan liian myöhään, vaikka miettii kuumeisesti. Seuraavia treffejä ei tule. Mitä tekee C, ei huomaa mitään, joten ei yritäkään korjata asiaa ja jää ikuisesti ihmettelemään miksi ei tule seuraavia treffejä.
Tuo on totta, onneksi sosiaalisia taitojaan voi kuitenkin kehittää harjoittelemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, hyvä kysymys. Täytyy myöntää etten ole tainnut olla koskaan suhteessa, jossa sosiaaliset taitoni olisivat poikenneet huomattavasti toisen taidoista. Tilanne olisi siinä mielessä uusi. En myöskään tiedä sosiaalisten taitojeni tasoa suhteessa muihin, en nimittäin ole ollut missään testissä josko niitä onkaan tällä alueella.
Luulen että voisin hyvinkin kannatella sosiaalisesti taitamattomampaa kumppania uusissa ryhmätilanteissa, mutta sosiaalista elämääni en haluaisi lähteä rajaamaan. En myöskään katselisi kovin loukkaavaa käytöstä itseäni kohtaan, vaikka syynä olisi taitamattomuus.Mitä väliä? Etsitkö työntekijää ryhmä/tiimitöihin? Sosiaalisesti lahjakas voi teeskennellä halutessaan sosiaalisesti kömpelöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdat, että myös treffikumppanilla (motiivit, mielipiteet, halut jne.) on väliä tekipä A,B,C ihan mitä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdat, että myös treffikumppanilla (motiivit, mielipiteet, halut jne.) on väliä tekipä A,B,C ihan mitä tahansa.
Se on ihan se ja sama mitä A,B,C tekee tai ei tee jos treffikumppani päättää olla tapaamatta ihan samoin kuin se on ihan se ja sama mitä työnantajat A,B,C päättävät jos työntekijä on päättänyt, että näihin yrityksiin en koskaan ikinä missään olosuhteissa tule. Ketään ei voi omistaa eikä voi päättää toisen puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihan se ja sama mitä A,B,C tekee tai ei tee jos treffikumppani päättää olla tapaamatta ihan samoin kuin se on ihan se ja sama mitä työnantajat A,B,C päättävät jos työntekijä on päättänyt, että näihin yrityksiin en koskaan ikinä missään olosuhteissa tule. Ketään ei voi omistaa eikä voi päättää toisen puolesta.
Ei kai täällä ole kukaan ketään omistamassa tai päättämässä toisen puolesta? Tunteistaan ja haluistaan täällä kommunikoidaan ja unelmia luodaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai täällä ole kukaan ketään omistamassa tai päättämässä toisen puolesta? Tunteistaan ja haluistaan täällä kommunikoidaan ja unelmia luodaan.
Siinä taas yksi ”paparazziryhmä” kirjoittelemassa ja juoksemassa perässä 24/7 jonkun ei-julkkiksen takia.. Sairasta.
- Anonyymi
Jos on ujo eikä sosiaalinen; onko se toivoton tilanne. Tässäkin keskustelussa tulee taas esiin miten korkealla rima on monilla. On kovasti vaatimuksia kumppanin suhteen mutta kestääkö omat piirteet päivänvalon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on ujo eikä sosiaalinen; onko se toivoton tilanne. Tässäkin keskustelussa tulee taas esiin miten korkealla rima on monilla. On kovasti vaatimuksia kumppanin suhteen mutta kestääkö omat piirteet päivänvalon.
Ujollakin voi olla hyvät sosiaaliset taidot.
- Anonyymi
Itsellä lähes 140 ja lähes huipputason sosiaaliset taidot - jee! Ekstrovertti, joka istuu kotona, on tehnyt sitä lähes Suomi-koronan alusta alkaen. Lähes kokonaan ilman ihmiskontakteja ja lähes jo luovuttaneena ja ennen kaikkea - ilman omaa kultaa.
Laitetaanpas vielä yksi lähes. Siis: lähes 😊 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä lähes 140 ja lähes huipputason sosiaaliset taidot - jee! Ekstrovertti, joka istuu kotona, on tehnyt sitä lähes Suomi-koronan alusta alkaen. Lähes kokonaan ilman ihmiskontakteja ja lähes jo luovuttaneena ja ennen kaikkea - ilman omaa kultaa.
Laitetaanpas vielä yksi lähes. Siis: lähes 😊Lähes jo tekemään asialle jotain 😉
- Anonyymi
Johtuneeko siitä onko perunat kattilassa ja punajuuret pannulla. https://youtu.be/bKKM-a90Zho
- Anonyymi
Mitä jos sinunkin koneellesi asennettaisiin viiruksia ja psykopaattiryhmä manipuloisi elämästäsi mahdollisimman kurjan, köyhän ja yksinäisen? Katotaan sitten kenen mieli kestää ja kenen ei..
- Anonyymi
Kaapissa ovat vielä. Ja haluaisin niiden vielä pysyvän siellä.
- Anonyymi
Tämäpä mielenkiintoinen avaus. Itse olen pitkässä susteessa ja näkisin, että suhteen alkaessa olemme olleet älyllisesti samalla tasolla. Sosiaalosesti minä olen ollut taitavampi ja uusissa ympäristöissä / tilanteissa olen jonkin verran päätynyt kannattelemaan puolisoani. Toisaalta myös sosiaalinen elämämme on täysin minun kauttani, hänen etäännyttyä omista kavereistaan ajan myötä.
Vuosien saatossa olen kouluttautunut lisää sekä erinäisistä syistä käynyt pitkään myös terapiassa. Sen myötä olen huomannut, että olemme puolison kanssa yhä enemmän eri tasolla, eri aaltopituudella. Älykkyyteni tuskin on kasvanut vuosien saatossa juurikaan, olen vain päätynyt tavoittelemaan enemmän, mitä aiemmin koskaan ajattelin haluavani. Mutta henkisesti koen kasvaneeni kun taas puolisoni on pysynyt paikallaan, ja se taitaa parisuhteessamme olla suurin syy siihen, että etäännymme jatkuvasti toisistamme. Puolisoni ei tarjoa minulle enää keskustelua, joka haastaisi minua hyvällä tavalla. Tuntuu, että ajatuksissamme pyörivät asiat ovat täysin eri planeetoilta. Se on sääli, sillä parisuhteemme ensimmäisinä vuosina yhteytemme oli todella syvä ja ikävöin sitä aikaa, kun kasvoimme yhdessä keskustelujemme kautta.- Anonyymi
Teidän suhteen alku kuulostaa niin ihanalta. Miten siinä usein käykään noin. Lähteekö puolisosi mukaan sun keskustelun avauksiin? Mitenköhän hän reagoisi, jos näyttäisit ton tekstin hänelle? Kuulostaa siltä, että teidän olisi tärkeää puhua aiheesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teidän suhteen alku kuulostaa niin ihanalta. Miten siinä usein käykään noin. Lähteekö puolisosi mukaan sun keskustelun avauksiin? Mitenköhän hän reagoisi, jos näyttäisit ton tekstin hänelle? Kuulostaa siltä, että teidän olisi tärkeää puhua aiheesta.
Kyllä hän lähtee keskusteluun, mutta hyvin nopeasti se päätyy siihen, että emme ymmärrä toisiamme tai saa kiinni siitä, miten toinen kuuli sanotut asiat mikä johtaa turhautumiseen. Puolisoni ei ole omien haasteidensa vuoksi niin vahvasti yhyeydessä omaan tunne-elämäänsä, minkä eteen taas itse olen tehnyt töitä mm. terapiassa ja ainakin se tuntuu olevan iso haaste. Nykyään kaipaisin enemmän kohtaamista siellä tunne-elämän puolella. Mutta onhan tässä vuosien varrella tapahtunut paljon, eikä aina ole ollut aikaa panostaa suhteeseen, mikä varmasti meidän tilanteessa näkyy.
- Anonyymi
Kokemusta kahdesta virallisesta älykkyystestistä. Toisesta sain tulokseksi 117 ja toisesta 124. Sijoitun kai sitten johonkin tuohon väliin. Mitä se sitten minusta kertoo, mielestäni ei yhtään mitään.
ps. Ei ole treffikutsuja sadellut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333433Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382693Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202428Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .362302- 1151830
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141492Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741478Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661228