Muuttoraha toimeentulotuen kautta?

Anonyymi

Mulla on toimeentulotuki myönnetty huhtikuun loppuun asti. Muutto olisi ennen sitä ja luin että myöntävät muuttorahaa omatoimiseen muuttoon n.120e riippuen etäisyydestä. Onko täällä ketään joka olisi saanut sitä? Kyseleekö ne jotain kuittia siitä miten se on käytetty? Mulla olisi tutun tutulla pakettiauto käytössä niin mielellään maksaisi hänelle suoraan käteen. Vai pitääkö kelalle toimittaa jotain kuittia muuttoautosta/muuttokuluista? Sitten pitäisi ottaa ihan virallista kautta joka maksaa enemmän ja saa kiireellä parissa tunnissa raahata kamat, myöhästyt niin maksaa lisää.

4

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Kyseleekö ne jotain kuittia siitä miten se on käytetty? Mulla olisi tutun tutulla pakettiauto käytössä niin mielellään maksaisi hänelle suoraan käteen. Vai pitääkö kelalle toimittaa jotain kuittia muuttoautosta/muuttokuluista? "

      Ei, jos myönnetään nasahtaa fyrkat tilille ja ei todistelua tarvita.

    • Anonyymi

      Kelan toimeentulotukiohjeet
      https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf
      Versio 12.2.2021

      Perustuslain 1 luvun 2§:n 2 mom mukaan "Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia."
      Tuo tarkoittaa mm. sitä että ohjeella ei voi asettaa etuuksien saamiselle tai niiden sisällölle sellaisia rajoituksia, jotka eivät perustu lakiin. Kelan toimeentuoltukiohjiessa on kuitenkin paljon lain kanssa ristiriidassa olevia kohtia. Tuossa ei ole enää kyse laintulkinnasta vaan tahallisesta lain sisällöstä ja sen tarkoituksesta valehtelusta ohjeen tekijältä tai tekijöiltä. Tuollainen tahallinen laiton toiminta on järjestäytynyttä sarjavirkarikollisuutta.
      Kela näyttää kuvittelevan että sillä on harkintavaltaa joka asiaan mutta tuota harkintavaltaa ei ole ellei laki sitä erikseen anna, tuo Kelan kuvittelema valta ei ole harkintavaltaa vaan harkittua mielivaltaa.
      Kyse ei ole paitsi köyhien potkimesta niin myös Eduskunnan tahdon eli sen säätämien lakien toteutumisesta. Myös etuuskäsittelijöiden oikeusturvasta on kyse kun päätökset tehdään noiden ohjeiden mukaan niin laittoman ohjeen tekijä on syyllinen kaikkiin niihin laittomiin päätöksiin jotka on tehty noiden ohjeiden perusteella, kyseessä on vähintään joukkoyllytys virkarikokseen. Myös KysyKelasta-palstan neuvojat ovat asianomistajia koska nuo laittomat ohjeet yllyttävät antamaan vääriä neuvoja ja saavat sitten kuraa niskaansa osaavilta lukijoilta.

      Esimerkki laittomasta ohjeesta

      1.7.4.6 Muuttoon liittyvät menot,ohjeiden sivu 146
      Muuttokustannuksiin ja vuokravakuuteen voidaan myöntää perustoimeentulotukea
      esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
      • avo- tai avioero
      • terveydelliset syyt, joista voidaan edellyttää lääkärinlausuntoa ja/tai sosiaalihuollon
      lausuntoa
      • perhekoon muutoksesta johtuva lisätilan tarve
      – Tapauskohtaisesti on harkittava, aiheuttaako lapsen syntymä heti lisätilan
      tarpeen
      • asunnottomuus
      • asunnottomuuden uhka
      • työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
      • tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
      • asunnon vaihtaminen edullisempaan kohtuullisuusharkinnan vuoksi
      • asunnon vaihtaminen huomattavasti edullisempaan asuntoon, vaikka nykyinen
      asunto olisi Kelan asumisnormin mukainen (huomioitava esim. kuukausittainen
      säästö, muutosta aiheutuvat kustannukset, vuokrasopimuksen pituus)
      Muuttokustannuksia tai vuokravakuutta ei yleensä myönnetä, kun muutto
      • johtuu mukavuussyistä (esim. sauna, piha, kaupunginosan vaihto)
      • johtuu paikkakunnan vaihdosta, joka ei perustu työ- tai opiskelupaikan saamiseen
      taikka muuhun perusteltuun syyhyn
      • johtuu pois muutosta vanhempien luota ilman erityisiä perusteita huomioiden
      hakijan ikä ja elämäntilanne
      • on muutoin perusteeton.

      Toimeentulotukilaissa eikä hallituksen esityksessä HE 358/2014 vp ei sanota yhtään mitään muuton tarpeellisuudesta vaan vain välttämättömistä asuntoon muuttoon liittyvistä menoista. Ym. ohjeen mukaiset vaatimukset muuton syystä ei perustu lakiin. Toimeentulotukilain 3 luvun 17§:n mukaan toimeentulotuen hakijan on annettava perustoimeentulotuen myöntämiseksi Kansaneläkelaitokselle kaikki tiedossaan olevat toimeentulotukeen vaikuttavat välttämättömät tiedot. Koska muuton syy ei lain mukaan voi vaikuttaa muuttoon liittyvien menojen huomioon ottamiseen toimeentulotuessa ei Kelalla ole edes oikeutta vaatia muuton syytä kerrottavaksi.

      Kelan ohjeet on siis tuoltakin osin lain vastaiset. Kelan harjoittama terrori toimeentulotukiasiakkaita kohtaan on jatkunut jo yli 4 vuotta, sen on loputtava.

    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista! Toivottavasti olette oikeassa niin ei tarvitse jälkeenpäin kirjotella feikki kuitteja.

    • Anonyymi

      Se muutto avustus 120 tai 180 euroa. Minä sain 180 euroa, eikä muuttomatka ollut kuin reilu 10 kilometriä. Kuitteja ei kysellä jälkeenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe