16v poika voiko olla diabetes?

Anonyymi

Moi olen 16v poika voisiko minulla olla diabetes kun jalkojani särkee usein ja jalkani ja käteni puutuvat usein. Näkökin on heikentynyt ja silmälasit pitänyt hankkia. Olen mielestäni ihan normaalipainoinen tai pari kiloa voisi olla kyllä pois ja en hirveästi liiku mutta n. 2kertaa viikossa.

9

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla kakkostyypin diabeetikkona ei ole tuollaisia oireita. Itse asiassa minulla diabetes ei oireillut lainkaan, kun se yllättäen paljastui. Nuo tosin voivat olla diabeteksen oireita, tai joitain muita oireita. Kannattaa olla yhteydessä terveyskeskukseen huolestuttavista oireista. Onko kellään tuttavallasi verensokerimittaria, voisit mitata sokerisi?

    • Anonyymi

      Verensokerimittari on todennäköisesti kouluterveydenhuollossa. Ainakin virtsan liuskatestejä siellä luulisi löytyvän.

      Nuorilla normaalipainoisilla nuorella ykköstyypin diabetes on todennäköisempi. Yleensä potilaalla oireet alkavat varsin nopeasti ja rajusti. Väsymystä, janoa, runsasta virtsaamista, laihtumista jne.

      Voisiko jokin elämäntapatekijä aiheuttaa puutumista? Minkä verran istut? Todennäköisesti paljon. Runsaassa sisällä olossa ja lähinäön käytössä on myös todennäköinen syy silmälasien tarpeelle.

      Opettele tauottamaan istumista ja jumppaa selkääsi. Olet kiitollinen sitten vanhempana, jos opit hyvän ergonomian ja taukoliikunnan. Selän välilevyissä ei ole verisuonia. Selän välilevyt saavat ravinteita silloin, kun selkä tekee pumppaavia liikkeitä. Toisin sanoen liikkumattomuus rappeuttaa selkää. Ei ihme, jos puutuu.

      Toki jos puutumisoireet alkavat olla todella häiritseviä, on hakeuduttava tutkimuksiin.

    • Anonyymi

      Suoralta kädeltä voi sanoa ettei oireesi johdu diabeteksestä. Tuon ikäisellä on yleisesti "kasvukipuja" jotka aiheuttaisi nuo jalkojen säryt. Silmien näöntarkkuuden muutos niin että tarvitaan silmälasit, ei johdu koskaan diabeteksestä. Koska olet normaalipainoinen vaihtoehdoksi jäisi vain ykköstyypin diabetes ja se kyllä oireilisi niin vahvasti että olisi pakko mennä lääkäriin.

      Jos koet nuo puutumisoireet haittaaviksi, käy kouluhoitajalla niin hän voi arvioida tarvitaanko lääkärikäyntiä. Samalla voidaan ottaa nopeasti verensokerimittaus sormenpäästä rauhoittaaksesi mieltäsi ja jotta uskoisit ettei kyse ole diabeteksestä.

    • Anonyymi

      En halua pelotella mutta myös ms-tauti aiheuttaa näön heikkenemistä ja raajojen puutumista.

      • Anonyymi

        MS-tautia on onneksi naisilla enemmän kuin miehillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MS-tautia on onneksi naisilla enemmän kuin miehillä.

        Pahoittelen sanavalintaani. En toivo kenellekään sairautta.


    • Anonyymi

      16-vuotiaalla voi olla diabetes, mutta aloittajan oireet eivät kuulu diabetekseen.
      Asia on helppo varmistaa verestä. Verensokerimittarin voi ostaa itselle tai voi käydä labrassa mittauttamassa. Kouluterveydenhoitajallakin voi olla verensokerimittari. Verensokerin mittausta ennen on paastottava ainakin 10 tuntia.

    • Anonyymi

      Lääkärissä käynnillä selviaa asia.

    • Anonyymi

      Tuon perusteella nyt on aivan mahdoton sanoa mitään. Suosittelet, että puhut näön heikkenemisestä ensisijaisesti silmälääkärin kanssa, koska näön heikkenemiseen voi olla useita syitä, jotka ei välttämättä liity mitenkään diabetekseen. Sama pätee käsien puutumiseen, siihenkin voi olla monia syitä. Istutko esimerkiksi paljon tietokoneen edessä? Jos istut, niin hanki geelitäytteinen rannetuki näppikselle ja hiirelle, koska muuten voit saada jänetuppitulehduksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe