Miksi ruori on keskellä?

Anonyymi

Tai eihän se kaikissa moottoriveneissä ole, mutta miksi se on purjeveneissä keskellä? Eikö olisi käytännöllisempää sijoittaa ruori kummallekin puolelle laidan suuntaisesti? Ei tarvitsisi olla suuri.

64

1540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä menetetään se ainoa ruorin etu: kun ohjaat venettä, käännät ruoria vaan sinne minne haluat veneen kääntyvän. Vain pinnamiehet osaisivat käyttää näitä laidalle sijoitettuja ruoreja.
      Ensimmäinen vene, jota olen ohjannut ruorilla, oli juuri tällainen istumalaatikon laitaan sijoitettu pieni ratti moottoriveneessä. Siitä oi vaijerivälitys peräsimelle. Alle kouluikäisenä 50-luvulla oli kiva kruisailla ehkä 6 solmun vauhtia.

      • Anonyymi

        Äkkiä sen oppisi.

        Purjeveneeseen voisi hyvin sopia joystick-ohjain. Siihen voisi kytkeä muitakin asioita kuin pelkän ruorin.


      • Anonyymi

        Soutuveneissä joissa oli keskimoottori oli sivuratti yleinen 50-luvulla. Koska konetta ei saanut lukittua käytimme veneitä hupiajeluun sillä aikaa kun omistaja oli töissä. Nykyään se kai katsottaisiin rikokseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutuveneissä joissa oli keskimoottori oli sivuratti yleinen 50-luvulla. Koska konetta ei saanut lukittua käytimme veneitä hupiajeluun sillä aikaa kun omistaja oli töissä. Nykyään se kai katsottaisiin rikokseksi.

        Siihen aikaan asiat olivat oikeassa järjestyksessä. Silloin myös katseltiin ajellessa ympärille.
        Nykyään veneitä valvotaan gps-pohjaisilla vehkeillä myös laiturissa, mutta liikkeellä ollessa pystytään olemaan havaitsematta hiukan oman ajolinjan vieressä olevaa venettä.


    • Anonyymi

      Ihan hyvin plotteriin ja tutkaan voi kytkeä oppivan tekoälyn, samoin purjeita ohjaamaan.

      Näin voi pistää veneen reissuun ja seurata tilannetta mukavasti kotisohvalta ilman ongelmia, palelemista ja yleistä härdelliä.

      • Anonyymi

        Purjeveneessä on paljon asioita, jotka voisi optimoida tekniikkaa hyväksikäyttäen.

        Aika kätevää olisi laittaa kellonaika, jona pitäisi olla perillä ja vene trimmaa itsensä sen mukaan.
        Silloin ei tarvitse ajaa kilpaa vierasvenesatamaan viimeisten paikkojen saamiseksi.

        Toisaalta kyydin voisi myös optimoida joko mukavuuden tai nopeuden mukaan mikä kulloinkin miellyttää. Saisipa veneen myös kääntymään aaltoihin niin, ettei laitakauhuiset pelästy, jos toinen vene menee ohi.


      • Anonyymi

        Joo noi tekoälyt on tosi älykkäitä varsinkin chatbotit


      • Anonyymi

        Purjehdin aikani. Nyt se on takana, tuli ikää ja muuta. Asiallisesti vastaten; itse pidin tärkeänä tuntumaa menoon. Siksi viimeisessä veneessäni oli pinna sen ruorirattaan sijaan, vaikka paatin uppouma oli 9 tonnia. Pinna kertoi minulle selvästi, mikä oli meno ja meininki, skuuttaus, balanssi.. kaikenlaista.

        Totta tuo, että nykytekniikka mahdollistaisi reissun tekemisen kotisohvalta. Senku monitoreista seurailisi, kuinka hauskaa meno just kullakin hetkellä on. Saattaisi siinä kuitekin jäädä jotakin kokemattakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo noi tekoälyt on tosi älykkäitä varsinkin chatbotit

        Samaa tasoa laituri Penan juttujen tasolle, eiköhän samaan huippu säätöihin pääsisi?


    • Anonyymi

      Maston huipussa olisi hyvä paikka. Näkisi tähystää ja jos joku moottorivene ajaa päin ei jää alle.

    • Anonyymi

      A vot mutta onhan näitä nähty, siis kahdella ruorilla joskin poikkilinjaan. Ja onpa ainakin yksi jossa ruorin tukipylväs voidaan kallistaa vuorotellen kummallekin sivulle.

      Mutta aloittaja hyvä, eikös sinun pitänyt kysyä "miksei se ruori ole keulassa." siis jatkona sille, "miksi keula on terävä"..

      • Anonyymi

        Ruorin voisi laittaa keulaan ja tehdä keulasta tylpän ja samalla perästä terävän. Vene voisi silloin kulkea taasepäin ja maailma pelastuu.


    • Anonyymi

      Kätevä jätkä heivaa koko ruorin tilaa viemästä ja hankkii useamman veneen - yhden kuhunkin vierassatamaan, jossa ne saavat olla koko kesän.
      Kameroilla voi sitten katsoa kotoa, kannattaako veneelle lähteä, vai pitäisikö pysyä suojassa kotona.

      Näin epämiellyttävästä kiireestä satamiin, hankalasta ohjaamisesta, vittumaisista köysistä, purjeiden säätämisestä, tähystämisestä, palelemisesta ja pihtaavasta, veneessä huutavasta muijastakin pääsee kerralla eroon.

      Akka voi vapaasti "tavata ystäviään" facessa sillä aikaa kun sinä voit nauttia veneilystä kameran välityksellä tai optimaalisissa olosuhteissa ratittomassa ja pinnattomassa sitloodassa ilman, että tarvitsisi kärsiä epämukavuudesta.

      • Anonyymi

        Ja jos on oikein vyö- ja henkselithenkinen, voi noihin kaikkiin laittaa kolmekin ruoria, jos siltä tuntuu. Yksi keskelle ja kaksi laidoille.


      • Anonyymi

        Voihan sitä repiä satasia kylmässä suihkussa vr-lasit päässä. Paljon aidompaa kokemusta ei voi saada.


      • Anonyymi

        Aivan täydellinen ratkaisu!


    • Anonyymi

      Jos veneessä on hyvä autopilotti ja siihen joystick tms. nappulaohjaus, ruorin voi tosiaan poistaa vanhanaikaisena.

      • Anonyymi

        Jep, ja samalla voi poistaa maston ja purjeet, itse asiassa koko veneen. Löytyyhän sitä nykyaikaisempia kulkuvälineitä joillapääsee samoihin paikkoihin. Ihminenkin on aika vanhanaikainen, jätetään sekin pois. Kameradronet voi lennellä kartoittamassa kaikki paikat niin istutaan me vaan simulaatiossa.


      • Anonyymi

        Kukahan toteuttaa ensimmäisenä ruorin, jossa vaijerin, ketjun, työntötangon, hydrauliikan tms. analogialaitteen sijaan sijaan onkin sähköinen ohjaus.

        Varmasti sellainenkin jo löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan toteuttaa ensimmäisenä ruorin, jossa vaijerin, ketjun, työntötangon, hydrauliikan tms. analogialaitteen sijaan sijaan onkin sähköinen ohjaus.

        Varmasti sellainenkin jo löytyy.

        HAHAHAH!!! Kuulostaa ihanan luotettavalta. Voisiko ohjausohjelmiston käytön vielä toteuttaa pilvipalvelun kautta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAHAHAH!!! Kuulostaa ihanan luotettavalta. Voisiko ohjausohjelmiston käytön vielä toteuttaa pilvipalvelun kautta?

        Täytyyhän siihen olla joku paikallisesti asennettava hallintasovellus joka päivittää itsensä omia aikojaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan toteuttaa ensimmäisenä ruorin, jossa vaijerin, ketjun, työntötangon, hydrauliikan tms. analogialaitteen sijaan sijaan onkin sähköinen ohjaus.

        Varmasti sellainenkin jo löytyy.

        Entäs tuntuma? Ehkä tuota voisi verrata paritteluun vainajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs tuntuma? Ehkä tuota voisi verrata paritteluun vainajan kanssa.

        Vaikea sanoa, ei ole kokemusta.


      • Anonyymi

        En käsitä muuten kun jotkut yrittävät tehdä mistä tahansa asiasta ja harrastuksesta mahdollisimman mukavan ja helpon. Jolloin koko harrastuksen idea katoaa. Esimerkkinä kalastus, jotkut ovat vieneet sen niin pitkälle että heillä on erittäin tarkka kaikuluotain joilla voi löytää yksittäiset kalat, esim. ison kuhan pohjassa. Kalastus on sitten sitä että käydään laskemassa jigi sen nenän eteen, nostetaan ylös, otetaan kuva ja päästetään vahingoittunut kala (se jopa kuolee jos nostetaan syvältä) takaisin. Tässä häviää koko kalastuksen idea. Sama ihmistyyppi on valmis ohjaamaan purjevenettä täysin automaattisesti, riittää kun vain hyppää kyytiin. Kaikki vaiva halutaan pois ja kaikki pitää olla äärimmäisen helppoa ja mukavaa ja automatisoitua. Eikö silloin olisi paras jäädä kotiin katsomaan Netflixiä? Jota sitäkin ohjataan puhumalla älykaiuttimelle kun edes kaukosäätimen näppäimen painallus on liian vaivalloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käsitä muuten kun jotkut yrittävät tehdä mistä tahansa asiasta ja harrastuksesta mahdollisimman mukavan ja helpon. Jolloin koko harrastuksen idea katoaa. Esimerkkinä kalastus, jotkut ovat vieneet sen niin pitkälle että heillä on erittäin tarkka kaikuluotain joilla voi löytää yksittäiset kalat, esim. ison kuhan pohjassa. Kalastus on sitten sitä että käydään laskemassa jigi sen nenän eteen, nostetaan ylös, otetaan kuva ja päästetään vahingoittunut kala (se jopa kuolee jos nostetaan syvältä) takaisin. Tässä häviää koko kalastuksen idea. Sama ihmistyyppi on valmis ohjaamaan purjevenettä täysin automaattisesti, riittää kun vain hyppää kyytiin. Kaikki vaiva halutaan pois ja kaikki pitää olla äärimmäisen helppoa ja mukavaa ja automatisoitua. Eikö silloin olisi paras jäädä kotiin katsomaan Netflixiä? Jota sitäkin ohjataan puhumalla älykaiuttimelle kun edes kaukosäätimen näppäimen painallus on liian vaivalloista.

        Osasit pukea sanoiksi ajatuksen, jota minäkin olen haistellut. Ensin vielä ajetaan rantaan kumit soikeana, että päästää äkkiä mahdollisimman pitkälti automatisoidusta menosta nauttimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa, ei ole kokemusta.

        Näköjään ei ainakaan purjehduksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näköjään ei ainakaan purjehduksesta.

        Purjehdus ei ollut vertailtavista kumpikaan.


      • Anonyymi

        Itsellä on ruori ja joystic veneessä, tuo joystic on ehdoton satama manoverauksessa vs ruori, koska on nopeampi laidasta laitaan, merellä taas hankalampi, joten pilotti on silloin ruoria pitämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on ruori ja joystic veneessä, tuo joystic on ehdoton satama manoverauksessa vs ruori, koska on nopeampi laidasta laitaan, merellä taas hankalampi, joten pilotti on silloin ruoria pitämässä.

        Pinna on nopein ja tunnokkain, eli ylivoimaisesti paras.


    • Anonyymi

      Aika monella purjehtijalla ongelmia ei olisi, jos olisi tajunnut aikanaan käyttää kortsua.
      Ruma ja vittumainen muija on poistettavissa yhtälöstä helposti, omia lapsia ei.

      • Anonyymi

        Hyvä vinkki.
        Panin sinun mutsiasi ilman kortsua ja tollanen tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä vinkki.
        Panin sinun mutsiasi ilman kortsua ja tollanen tuli.

        Kun joku kertoo tarpeeksi paksun jutun, niin ketju katkesi, m.o.t.


    • Anonyymi

      Perään voisi asentaa kans kappaleen. Jos tekee mieli peruuttaa siis, kun ei kääntyä kestä.

    • Anonyymi

      Taik vaik loikata vetten päält🙄

    • Anonyymi

      Harvemmin se on keskellä. Toisessa laidassa tai perässä yleensä.

    • Anonyymi

      Moottoriveneissä ajetaan aina samalla halssilla, siksi niissä ei hyödytä symmetriasta.

    • Anonyymi

      Miksi joissain purjeveneissä on kaksi ruoria onko oikea ja vasenkätisille omansa ?

      • Anonyymi

        Pitääkö paikkansa että kaksiruorisissa kisaveneissä vasemmanpuoleinen ruori on vasenkätinen ja oikeanpuoleinen oikeakätinen?

        Siisa, jos vasemmanpuoleista kiertää vastapäivään, vene kääntyy vasemalle ja jos oikeanpuoleista kiertää myötäpäivään, vene kääntyykin oikealle. Kuulostaa aika kummalliselta.


    • Anonyymi

      Kun vene on kallistuneena, toinen ruori on ylempänä, ja sieltä näkee hyvin. Näkee kätevästi myös sprayhoodin ohi, kun istuu laidalla.

    • Anonyymi

      Siksi yksi ruori keskellä kun siitä näkee molemmilla halsseilla eteen ja purjeet. Kaksi ruoria on aina huonompi kuin yksi sillä ruorikoneiston vikaantumisen mahdollisuudet myös samalla tuplaantuu. Veneissä pitää käytää KISS periaatetta.

      • Anonyymi

        Tarkoitat, että yksi iso ratti keskellä, niin voi istua laidalla ja näkee eteen ja purjeet. Ja ohjauksessa vain vähän välitystä, että tuntuma säilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat, että yksi iso ratti keskellä, niin voi istua laidalla ja näkee eteen ja purjeet. Ja ohjauksessa vain vähän välitystä, että tuntuma säilyy.

        Ei vaan ruori, autoissa on ratti. Ruorikoneisto eli rudder on se jolla liike ruorista välitetään peräsimelle. Jotkut sotkee englannin kielen sanan rudder ruoriin mutta ruorilla on suomen kielessä vakiintunut eri merkitys,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan ruori, autoissa on ratti. Ruorikoneisto eli rudder on se jolla liike ruorista välitetään peräsimelle. Jotkut sotkee englannin kielen sanan rudder ruoriin mutta ruorilla on suomen kielessä vakiintunut eri merkitys,

        No sanotaan ruoripyörä, jos ei ratti kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanotaan ruoripyörä, jos ei ratti kelpaa.

        Ruoripyörä, kömpelö ilmaisu. Kaikki tietää kun puhutaan vain ytimekkästi ruorista. Vai lömmitkö peräkannen alle jos sinulle sanotaan "ota ruori"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoripyörä, kömpelö ilmaisu. Kaikki tietää kun puhutaan vain ytimekkästi ruorista. Vai lömmitkö peräkannen alle jos sinulle sanotaan "ota ruori"

        "Ota ruori" tarkoittaa, ota ohjaus. Sama se, pitääkö tarttua rattiin, pinnaan tai kömpiä kannen alle ohjaamaan varaohjauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ota ruori" tarkoittaa, ota ohjaus. Sama se, pitääkö tarttua rattiin, pinnaan tai kömpiä kannen alle ohjaamaan varaohjauksella.

        Meillä kyllä pinnaohjattavassa veneessä ollaan aina sanottu että tuletko pinnaan tai ota pinna.

        Englannin kielen sana rudder muuten tarkoittaa itseasiassa peräsimen ohjauspintaa. Tämän vieraskielisen alkuperäisen merkityksen mukaan sana ruori siis tarkuittaisi nimenomaan peräsintä ei peräsimen ohjauskoneistoa v.s. "rudder mechanism"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä kyllä pinnaohjattavassa veneessä ollaan aina sanottu että tuletko pinnaan tai ota pinna.

        Englannin kielen sana rudder muuten tarkoittaa itseasiassa peräsimen ohjauspintaa. Tämän vieraskielisen alkuperäisen merkityksen mukaan sana ruori siis tarkuittaisi nimenomaan peräsintä ei peräsimen ohjauskoneistoa v.s. "rudder mechanism"

        Ruori-sana tulee muinaisnorjasta. Sieltä se on levinnyt germaanisiin kieliin ja ruotsista suomeen. Se tarkoittaa alunperin airoa, jolla ohjattiin venettä ennen peräsimen käyttöönottoa. Sanahan viittaa soutamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruori-sana tulee muinaisnorjasta. Sieltä se on levinnyt germaanisiin kieliin ja ruotsista suomeen. Se tarkoittaa alunperin airoa, jolla ohjattiin venettä ennen peräsimen käyttöönottoa. Sanahan viittaa soutamiseen.

        Ehkä, mutta nykykielessä on kyse siitä mikä merkitys on kullekin sanalle yleistynyt. Englannin kielessä "rudder" tarkoittaa peräsinpintaa. Asian voi todeta vakkapa syöttämällä ko sanan googlen kuvahakuun, mitä kuvissa näkyy.
        Suomen kielessä puhutaan myös jaluksesta tai jalustamisesta vaikka englannin kielen termi "sheet" kääntyy suomeksi lakana tai arkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta nykykielessä on kyse siitä mikä merkitys on kullekin sanalle yleistynyt. Englannin kielessä "rudder" tarkoittaa peräsinpintaa. Asian voi todeta vakkapa syöttämällä ko sanan googlen kuvahakuun, mitä kuvissa näkyy.
        Suomen kielessä puhutaan myös jaluksesta tai jalustamisesta vaikka englannin kielen termi "sheet" kääntyy suomeksi lakana tai arkki.

        Ja englanniksi sanotaan "Take the helm", oli kysessä minkälainen ohjauslaite tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta nykykielessä on kyse siitä mikä merkitys on kullekin sanalle yleistynyt. Englannin kielessä "rudder" tarkoittaa peräsinpintaa. Asian voi todeta vakkapa syöttämällä ko sanan googlen kuvahakuun, mitä kuvissa näkyy.
        Suomen kielessä puhutaan myös jaluksesta tai jalustamisesta vaikka englannin kielen termi "sheet" kääntyy suomeksi lakana tai arkki.

        Joka tapauksessa ne sanat on suomeen tulleet ruotsista. Englanti ei ole merenkulkusanaston kantakieli paitsi moderneissa jutuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa ne sanat on suomeen tulleet ruotsista. Englanti ei ole merenkulkusanaston kantakieli paitsi moderneissa jutuissa.

        No ei pidä ihan paikkansa, merimiehet kyllä ovat liikkuneet myös niin Venäjällä, Saksassa kuin Englannissa, myöhemmällä purjelaivakaudella ympäri maailmaa. Suomenkielinen purjehdustermistö on paljolti laivastossa keksittyä maamiehille tuttua sanastoa kuten "jalus" lainattuna hevostermistösä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei pidä ihan paikkansa, merimiehet kyllä ovat liikkuneet myös niin Venäjällä, Saksassa kuin Englannissa, myöhemmällä purjelaivakaudella ympäri maailmaa. Suomenkielinen purjehdustermistö on paljolti laivastossa keksittyä maamiehille tuttua sanastoa kuten "jalus" lainattuna hevostermistösä.

        Paljon sanastoa on suotautunut hollannin kielestä niin ruotsin kuin englannin kauttakin suomalaiseen sanastoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan ruori, autoissa on ratti. Ruorikoneisto eli rudder on se jolla liike ruorista välitetään peräsimelle. Jotkut sotkee englannin kielen sanan rudder ruoriin mutta ruorilla on suomen kielessä vakiintunut eri merkitys,

        Tuottiko ratti kenellekään ymmärtämisongelmia? Vai oliko vain halu tehdä ero maalliseen menoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuottiko ratti kenellekään ymmärtämisongelmia? Vai oliko vain halu tehdä ero maalliseen menoon.

        Tietyissä tapauksissa veneissä on selkeästikkin ratti, mutta ruori on muotoiltu erilaista otetta varten. Rattia käännetään pitämällä kiinni ohjauspyörän ulkokehästä.


    • Anonyymi

      Kaksi ruoria tuli veneiden suunnitteluun mukaan sen takia, että jos haluaa yhden ruorin ja haluaa istua laidalla, niin ruorin pitää olla tosi iso. Onhan näitä veneitä, missä ruori on 2m halkaisijaltaan ja alaosa menee lattian läpi. Mutta tämähän on makuasia, mistä haluaa venettään ohjata. Sekin on makuasia, sanooko ratti vai ruori.

      • Anonyymi

        Noista isojen ruoripyörien vaatimista rattikaivoista olen lukenut ikävistä kokemuksista kun sen kaivon tyhjennysletku on tukkeutunut ja avaaminen on ollut tuskallisen vaikeaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Entä käsijarru ja pakki? Jopa polkupyörissä on kaikki oleelliset käyttövarusteet (paitsi Helkamat toimitetaan ilman pakkia, sen tosin voi jälkiasentaa).


    • Anonyymi

      Onko noissa purkkareiden rateissa keskellä yleensä keskellä töötti? Miten suuntavilkut, löytyykö niitä?

      • Anonyymi

        On, ja vakionopeussäätimen vipu on myös.


      • Anonyymi

        Tottakai on vilkkuviiksi oltava. Oikealle käännyttäessä vilkkuu oikealla vihreä valo ja vasemmalle käännettäessä vasemmalla punainen. Kun vedän koplingin taakse syttyy samalla valkoinen takavalo. Viiksestä vedettäessä syttyy valonheitin.


    • Anonyymi

      Miksi veneessä pitää olla ruori. Eikö joystick riittäisi? Niitähän voisi olla useampi eri puolilla venettä.

      • Anonyymi

        Kuulostaa ruotsalaiselta veneeltä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe