Dacian kolmas vallankumous?

Anonyymi

Dacian sivuilta lainattua: ”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”

Aikamoisia ylisanoja. Mitään uutta ja vallankumouksellistahan tuossa autossa ei ole, koska se on täysin sama auto kuin Renault K-ZE joka on jo pari vuotta ollut myynnissä Kiinassa, ja nyt vain tuodaan tänne Daciaksi halvennettuna. Huhun mukaan se jopa valmistettaisiin Kiinassa eikä Romaniassa?
Huippunopeus on jostain syystä nostettu 125km/h:iin Kiinan version 105:stä. Ilmeisesti EU vaatii että motarinopeus saavutetaan.

Dacia voi kuitenkin mullistaa käsityksesi sähköautoista - Varsinkin, jos käsityksesi on, että sähköautot ovat tehokkaita, nopeita ja haluttavia. Dacia Spring mahdollistaa sen, että nyt myös sähköauto voi olla hidas ja nolo. Siitä pitää Springin Fiat 127:sta, Simca 1000:sta tai Renault 5TL:sta tuttu 33kW moottoriteho huolen vieden ajofiiliksen takaisin 70-luvulle. Nykyautoista ei nimittäin noin pieniä teholukemia enää löydy.
Sinulle, jolle on tärkeää, että auto on auttamattoman alitehoinen eikä herätä kateutta, mutta haluat jostain selittämättömästä syystä silti sähköauton, Dacia Spring on juuri oikea valinta🤣

Renault K-ZE oli AutoExpressin koeajossa, ja siitä voi päätellä minkälainen auto on kyseessä. Esim. automaattista regenerointia ei ilmeisesti ole, vaan kun nostaa kaasupolkimen, auto rullaa vapaalla. Vasta jarrupolkimeen koskemalla auto alkaa hidastaa.

”Nevertheless, you can’t expect any miracles from the K-ZE - after all, it produces just 44bhp. If you set the rotary gearlever to D and floor the pedal, you’ll hit 60kmh (37mph) in less than seven seconds, but beyond that the K-ZE runs out of puff. High speed driving is tough and the top speed is limited to just 105kmh (65mph); that’s where the VW e-Up! takes the lead.
The Renault lacks anything in the way of energy recuperation, too, because that would cost too much money. The K-ZE simply rolls out when you take your foot off the accelerator pedal; if you want to brake properly, you have to hit the pedal yourself. Experienced EV drivers might find that strange, but those coming from a petrol car shouldn’t find it too much of a problem.”
(Thomas Geiger, AutoExpress)

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosiaankin, Moottori-lehden mukaan
      ”Renault K-ZE -sähköcrossoveriin perustuva Dacia Spring valmistetaan Kiinassa Renaultin, Nissanin ja Dongfeng Automotiven yhteistehtaalla.”
      Eli auto on siis kiinalainen eikä romanialainen, tiedä sitten kumpi parempi?
      Ilmalämpöpumppua siinä ei ole, joten soveltuvuus talvikäyttöön on kyseenalainen, toimintamatka lyhenee paljon?
      On joka tapauksessa kumma, ettei sitä voi tänne tuoda Renaultin nimellä, vaikka se oikeasti sellainen on ja rellun tehtaalla tehdään!
      Ilmeisesti ei haluta siitä liian suurta myyntimenestystä, joten laitetaan keulalle nimi joka hillitsee kiinnostusta? Loganin ja Dusterin kanssahan joillakin markkinoilla toimittiin juuri toisin päin, laitettiin Rellun logo keulalle, ja siinähän jo on vähän huijauksen makua.
      Uskoisin, että alkuperäinen Renault K-ZE menisi täälläkin kaupaksi ihan hullun lailla. Minäkin tiedän monta sellaista, joka voisi hyvin ajaa Renaultilla, mutta ei koskisi pitkällä tikullakaan Daciaan.
      Ilmeisesti kiinalaisetkin ovat sellaisia.
      Suorastaan harmittaa, että tästä on täytynyt euroopan markkinoille tehdä tämmöinen ”Ceausescu-Edition” -versio. Aika tyhmä päätös Renaultilta, jos aikomus on oikeasti myydä paljon näitä autoja. Itsekin voisin aivan hyvin kuvitella ostavani tällaisen sähkö-Renaultin. Mutta Daciaa en, koska arvostan itseäni sentään jonkin verran.

      • Anonyymi

        Koska sinulla on noin paljon tietoa Renaultista ja Daciasta ja arvostat itseäsi sentään jonkin verran, en kommentoi enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska sinulla on noin paljon tietoa Renaultista ja Daciasta ja arvostat itseäsi sentään jonkin verran, en kommentoi enempää.

        ”Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”
        Hahaha! Renault K-ZE onkin jotenkin tyylikäs keulailmeeltään, mutta Daciaan on saatu loihdittua merkille tunnusomainen ankeus ja karu olemus, vaikka kori sinänsä on sama. Halpuudesta sentään on luovuttu ja jokaiselle sopivuuden estää jo pelkkä merkki. Kyllä nyt Renault-Group sai hyvän mahdollisuutensa ryssittyä täysin. Renault K-ZE on ihan nätti pieni auto, paino 921kg, tavaratila 300 litraa, kiihtyvyys 15s/0-100, hinta Kiinassa alle 9000€.
        Dacia Spring on huomattavasti tylsemmän näköinen, paino 950kg (mistäköhän syystä?) tavaratila 270 litraa (mihin sieltäkin on saatu 30l hukattua?), kiihtyvyys 19,1s, hinta 17 000 €. K-ZE:n esittelykuvissa ollutta kosketusnäyttöäkään ei Dacian esittelykuvissa näkynyt lainkaan. Miten ihmeessä ne kuvittelevat myyvänsä Eurooppaan kaikin tavoin esikuvaansa huonompaa autoa lähes tuplahintaan? Ei peeveli mitä touhua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      110
      2365
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      443
      1769
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1393
    4. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      91
      1344
    5. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      19
      1315
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1216
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      325
      1210
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      194
      1095
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1089
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1001
    Aihe